Geen verplichting tot
werken op zondag
Politie wilde niet ingrijpen....
alles kan met cEöIfliiür
Stockholm herdenkt
oecumenisch congres
Een noord voor vandaag
Luchtreis van 2000
jaar oude passagier
Theoloog mocht niet
de gevangenis in
Puzzelhoek
Een van de drie bronnen van Wereldraad [jw*
WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1965
Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, alle heken
stromen naar de zee, maar de zee wordt niet vol, de zon komt
op en de zon gaat onder en hijgend ijlt zij naar de plaats waar
zij opkomtPrediker gebruikt deze voorbeelden voor het
nooit onderbroken ritme van leven en dood, van komen en
gaan, zonder dat de cirkel wordt doorbroken en de tijd een
nieuwe afmeting krijgt. Dit is zijn conclusie: alles is ijdelheid,
en alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend. Het zou het
beeld kunnen zijn van onze tegenwoordige tijd, vol met vragen
naar de zin, vol van misschien onder de oppervlakte de
hunkering naar iets anders, naar het andere, dat er nog niet
is geweest. Is het de tocht naar andere planeten, naar een
heelal, dat voor onze menselijke begrippen boven de tijd is
verheven? Het kan ons op een buitengewone wijze fascineren,
maar vroeg of laat komt, met niet verminderde kracht, de
vraag terug: welke zin heeft dat alles? Wordttot de meest
simpele vraag teruggebracht, de mens er gelukkig(er) door?
Hoe groot en groots de dingen ook mogen zijn, het is de méns
om wie het gaat. Om hem is het begonnen en met hem zal het
eindigen. Alle dingen verliezen hun zin en hun doel zonder de
mens. Stel u een paradijs voor zonder mensenu houdt een
lusthof over, die geen enkele functie heeft. De vraag naar de
zin van al die onuitsprekelijk vermoeiende dingen is de grote
levensvraag. Wie haar wegduwt of er geen antwoord op
wenst te zoeken, is een mens zonder toekomst.
Vanavond lezen wij: 1 Corinthiërs 15 vers 20 tot en met 34.
(Van onze kerkredactie)
STOCKHOLM Morgen wordt in deze hoofdstad van Zweden
een kerkdienst gehouden die een getrouwe copie zal zijn van een
dienst precies veertig jaar geleden belegd. Slechts drie van de
deelnemers uit 1925 zullen er aanwezig zijn. Een van hen is de be
kende Nederlander, dr. W. A. Visser 't Hooft, die toen de jongste
afgevaardigde was naar dat eerste oecumenische wereldcongres, dat
zich bezig zou houden met de plaats van de kerk in de wereld.
Stockholm-1925 werd een van de drie bronnen, waaruit de Wereld
raad van Kerken zou ontspringen.
Beroejiinpswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ransdorp (toez.): kand. C.
Meijer te Amsterdam; te Gameren; S.
de Jong te Houten (U).
Aangenomen naar Santpoort (als pred.
voor buitengew. werkzaam'n.-partoor pro
vinciaal ziekenhuis): K. J. F. Keuning
te Oostzaan.
Bedankt voor Herkingen: kand. D. van
Vliet te Kolham (Gr.).
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Monte Alegre (Brazilië):
H. D- van Herksen te Hilversum.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Rotterdam-Z.: M. de Boer
te Amsterdam-N. en J. P. <v. d- Boom
gaard te Sneek; te Werkendam: M. Baan
te Zeist en H. C. v. d. Ent te Middel-
Zoeklichttoogdag
Stockholm was niet de eerste inter
nationale conferentie. Reeds veel eer
der in 1910 in Edinburgh kwa
men de zendingsleiders van de kerken
bijeen om te zien, hoe zij samen de
geweldige taak in de wereld konden
volbrengen. De gedachten van Nathan
Söderblom, de Lutherse aartsbisschop
van Zweden, gingen in een andere
richting. De taak van de kerk is niet
alleen zending drijven, zo zei hij. De
kerk moet ook getuigen voor sociale
gerechtigheid. Laten wij samen aan
de slag gaan, zo was zijn redenering,
dan zullen we elkaar op de duur
beslist vinden.
Voor het eerst kwamen in 1925
officiële afgevaardigden van een
25
augustus
HILVERSUM Woensdag 25 augustus
zal in de Expohal te Hilversum weer de
Jaarlijkse Zoeklichttoogdag worden ge
houden onder leiding van ds. D. W.
Veldkamp, vrij-evangelisch predikant te
Hilversum. De verdere sprekers zijn ds.
J. Ketelaar, baptistenpredikant te Drach
ten. ds. G. Lugtigheid. gereformeerd
predikant te Maarn. rev. J. W. v. d.
Hoeven en de evangelisten Th. Dikkes, J.
Kits sr. en J. Klein Haneveld. De
samenkomsten beginnen om tien uur,
half drie en half zes.
SCHIPHOL Een tralische oudheidkun- een snelle aflevering
2000 jaar oude mum- dige instituut in Mei- in Australië te ver
mie van een Egyptisch bourne. zekeren,
kind is in een snel Het vervoer van de
vier-motorig straal- mummie gaf de dou- Bovendien eiste het
vliegtuig van de ane wel enige hoofd- ministerie van gezond-
Franse luchtvaartmaat- brekens. Moest de heid in Australië een
schappij UTA van Pa- mummie beschouwd verklaring, dat de
rijs naar Sydney ge- worden als een stuk mummie tijdens zijn
vlogen. Het stoffelijk antiek of als menselijk verblijf in Engeland
overschot van het in overblijfsel? Wanneer geen ziekte van enige
het jaar 30 voor Chris- het als stoffelijk over- aard heeft gehad. Voor-
tus overleden kind was schot zou worden ver- zien van een medische
afkomstig van een par- voerd, dan moest er verklaring vertrok de
ticuliere verzamelaar een overlijdensacte met mummie als menselijk
in Engeland en was vervroegde dagtekening overblijfsel naar zijn
bestemd voor het Aus- bijgevoegd worden om nieuwe vaderland.
Een boeing-720 van de luchtvaartmaat
schappij Continental Airlines heeft giste
ren op vierduizend meter hoogte in de
buurt van Kansas City een uitwijkma
noeuvre moeten maken om niet in bot
sing te komen met een particulier vlieg
tuig. De Boeing had 112 personen aan
(Van onze kerkredactie)
BAYREUTH De bijna ze
ventig-jarige emeritus-hoogleraar
in de theologie, prof. dr. G. Her
mann Schlingensippen mag de ge
vangenis niet in. Hij wilde vrij
willig opgesloten worden met de
oorlogsmisdadigers in het politieke
tuchthuis St. Georgen te Bayreuth,
omdat hij zich moreel mede schul
dig voelt aan wat in de oorlog
gebeurde. De minister van justitie
van Beieren, wil hem echter niet
opsluiten.
Prof. Schlingensippen had verzocht
in de gevangenis te worden opgeslo
ten. Tijdens de kerkedag van Keulen,
deelde de voorzitter van het voorbe
reidend comité, dr. Klaus von Bis
marck, mee dat een hoogleraar tot
deze stap was gekomen" in het besef
van zijn persoonlijke mede-verant
woordelijkheid, hoewel hij niet door
een aards gerechtshof schuldig ver
klaard kon worden."
Anglicaans priester
en Joods cantor
doceren in Nijmegen
NIJMEGEN De rooms-katholieke
universiteit van Nijmegen heeft een
Joods cantor en een anglicaanse pries
ter benoemd tot hoogleraar. Beiden
zullen echter biochemie doceren zo-,
wel in de faculteit voor natuur- en
wiskunde ais in de faculteit voor ge
neeskunde.
De Joodse voorzanger van de Ne
derlands-Israëlitische hoofdsynagoge
te Amsterdam, dr. H. Bloemendal,
was verbonden aan het Nederlands
Kankerinstituut in de hoofdstad. Hij
verrichtte wetenschappelijk onder
zoek aan de biochemische afdeling
van het Weizmann Institute of Science
in Israël en in het laboratorium van
de Nobel-prijswinnaar dr. F. Lipmann
in het Rockefeller-Instituut te New
York. Dr. Bloemendal werd vooral
bekend door een langspeelplaat „Hoge
feestdagen in Amsterdam" en door de
zingende rol die hij vervulde in de
documentaire film over Amsterdam
van Herman van der Horst.
Prof. dr. Sjoerd Lieuwe Bonting
vertrok na zijn promotie aan de Am
sterdamse universiteit naar Amerika.
Hij was onder meer assistent-profes
sor aan de universiteit van Minnes- ta
en aan die van Illinois. Tijdens zijn
wetenschappelijk werk studeerde hij
ook theologie. Vorig jaar werd hij in
de Protestants-Episcopaalse Kerk' tot
priester gewijd.
De universiteit van Nijmegen heeft
twee niet-roomsen benoemd omdat, in
eigen kring niet de juiste mensen ge
vonden konden worden om dit vak te
doceren. Er doceren reeds zes niet-
roomse hoogleraren.
Deze hoogleraar is reeds in 1958
met emeritaat gegaan. Hij doceerde
practische theologie aan de kerkelijke
theologische hogeschool te Wuppertal.
Volgens dr. Von Bismarck had hij
verklaard: „Christus schaamde zich
er niet voor ons broeders te noemen.
Wij kunnen dat niet voor ons zelf
geloven, als we ook niet geloven, dat
deze woorden bedoeld zijn voor de
gruwelijk verharden".
Dr. Von Bismarck gebruikte dit
verzoek van deze hoogleraar om te
illustreren dat het Duitse volk en de
Duitse kerk niet mag stil blijven
staan bij het zogenaamde Stuttgarter
schuldbelijden van 1945. Volgens hem
was door de verlenging van de verja
ringstermijn voor misdaden gepleegd
in de tijd van het nationaal-socialis-
me en door het feit dat bepaalde
mensen openlijk veroordeeld worden,
het gevaar aanwezig dat het Duitse
volk terug valt in zelfgerechtigheid.
Daardoor zou de mede-verantwoorde
lijkheid worden afgewezen.
MIDDELBURG Naar aanleiding
van het feit, dat het vrijdag driehon
derd jaar geleden zal zijn, dat Bernar-
dus Smijtegelt werd geboren, belegt
de stichting Smijtegeltfonds vrijdag
avond een samenkomst in de kerk
van de Gereformeerde Gemeente aan
de Segersstraat. Sprekers zullen dan
zijn ds. L. Vroegindeweij, hervormd
predikant te Delft, ds. J. G. Abbringh,
hervormd predikant te Arnemuiden
en ds. G. A. Zijderveld, predikant van
de gereformeerde gemeente in Mid
delburg.
groot aantal kerken en organisaties in
Stockholm bijeen, om zich op de
plaats en opdracht van de kerk in de
wereld te bezinnen. Die conferentie
kwam echter niet uit de lucht vallen.
Als het aan Söderblom had gelegen
was zij reeds veel eerder gehouden.
OORLOG
Toen in 1910 de kerken zich samen
bezonnen op hun zendingstaak, rom
melde het reeds in de wereldpolitiek.
De schaduw van een oorlog doemde
op. De kerken moeten daar tegen
waarschuwen, werd door sommigen
gezegd. Maar zij kregen de kans niet.
Toen afgevaardigden van kerken over
een dergelijk waarschuwend woord
wilden spreken was de oorlog hen
voor. Op de dag waarop in Constanz
de conferentie geopend zou worden,
brak de eerste wereldoorlog uit. Dat
was op 1 augustus 1914.
Een nieuwe datum werd vastge
steld. Het was 8 november 1918, dan
zou de oorlog zeker voorbij zijn. Maar
op die datum telegrafeerden de te
leurgestelde Scandinavische bisschop
pen hun Duitse en Engelse collegae:
„Onze gebeden houden een oecumeni
sche conferentie." Het zou nog een
jaar duren eer men bij elkaar kon
komen.
Pas na de wereldoorlog, in 1919,
ontmoette men elkaar weer in betrek
kelijk kleine kring op het kasteel Oud-
Wassenaar bij Den Haag. Maar die
conferentie werd nog altijd overscha
duwd door de oorlog, die nog maar
nauwelijks was afgelopen. Het kwam
tot een verzoening, maar later werd
erkend dat die verzoening wel een ie'
of wat geforceerd karakter had ge
dragen. Voor een gesprek over de
OPGAVE
VAKANTIEADRES
Dringend verzoek, uw vakantieadres
via de uit de krant geknipte bon,
die wh regelmatig op de advertentie
pagina plaatsen,
minstens een week van tevoren
DEN HAAG Bij het invoeren van zondagsarbeid in industrieën
Leerdam en in Wormer, zullen werknemers die principiële bezwaren hebben
tegen werken op zondag, hiervoor niet worden aangewezen. Dit zegt minister
Veldkamp (sociale zaken en volksgezondheid) in antwoord op schriftelijke
vragen van het Tweede-Kamerlid Van Dis (sgp).
Voordat het districtshoofd der arbeidsinspectie een vergunning tot het
verrichten van zondagsarbeid verleent, is er steeds overleg met de vertegen
woordigers der werknemersorganisaties en de daarbij betrokken werknemers.
In deze gevallen is gebleken, dat werknemers die bezwaren met name ook
van levensbeschouwelijke aard tegen zondagsarbeid hebben, hiervoor niet
zullen worden aangewezen.
De werknemers, die bezwaren naar voren brachten zullen met andere
werkzaamheden worden belast, zodat geen vrees voor ontslag behoeft te
bestaan.
(Van onze kerkredactie)
HAIFA Een Joods
christelijk gezin in Haifa
is tien dagen lang op ern
stige wijze lastig gevallen
door een groep Thora
activisten (extreem-or
thodoxe Joodse studen
ten), zonder dat de poli
tie tussenbeide wilde ko.
men. Pas toen een wes
ters journalist zich met
de zaak bemoeide, wer
den zes raddraaiers ge
arresteerd.
Op 27 juli omsingelden de
studenten het huis van Pe
ter Gutkind, een uit Polen
afkomstige baptist, die een
vertegenwoordiger in Israël
Is van de American Board
of Missions to the Jews. Zij
schreeuwden leuzen, maak
ten dreigende gebaren en
zorgden er voor, dat de fa
milie Gutkind geen oog
dicht kon doen, door belle
tje trekken en aanhoudend
telefoneren.
Drie dagen waren de Gut-
kinds opgesloten in hun
eigen huis. Zij riepen poli-
tiehulp in en dan verspreid
de de menigte zich, om te
rug te komen, zodra de poli
tie verdwenen was. De brie
venbus en de deurbel wer
den van het huis getrokken
en het sleutelgat werd ge
vuld met gebrande gips, zo
dat het uren duurde, voor
de Gutkinds de deur weer
open konden krijgen.
Een leider van de studen
ten zei tegen Gutkind, dat
kind de hulp in van Dwight
Baker, vertegenwoordiger
van de Europese Baptisten
Persdienst in Haifa. Deze
kwam, nam terstond contact
op met het ministerie voor
godsdienstaangelegenheden,
kreeg de belofte van be
scherming voor de familie
en besloot tevens zoveel
mogelijk bij de Gutkinds te
blijven.
Christenfamilie bedreigd
door Torah-activisten
hij mocht geloven wat hij
wou, maar dat hij moest
ophouden met tot de Joden
te prediken van Jezus en
hen te dopen.
Toen de politie vernam,
dat de Gutkinds christenen
waren, adviseerde zij hen,
Haifa te verlaten. Zij wei
gerde het huis te bewaken.
Toen hem gevraagd u>erd,
of er dan geen godsdienst
vrijheid in Israël is, ant
woordde een politieman: Dit
is een Joodse staat.
Ten einde raad riep Gut-
Toen hij daar op de
avond van de vijfde augus
tus kwam, omringden 25
studenten het huis, terwijl
twee binnengedrongen wa
ren. Baker belde de politie
en wilde de twee jongens
vasthouden, om hen aan de
politie over te geven, maar
de groep buiten trapte de
deur in en bevrijdde de
leiders. Daarbij werden de
luiken van de ramen ge
trokken, een gordijn in
tweeën gescheurd en stenen
in het huis geworpen.
De politie was spoedig ter
plaatse. Een paar studenten
werden bij de wagen geroe
pen. Aan het eind van het
gesprek lachten de studen
ten. De politie, die niet uit
de wagen gekomen was,
reed weer weg, zonder ge
sproken te hebben met Gut
kind of Baker, die hen ge
roepen hadden.
Dr. Baker belde daarop
rechtstreeks naar Jeruzalem
en twintig minuten latei-
verscheen een tweede poli
tiewagen. De studenten
meenden, dat zij ook dit
maal geen kwaad te vrezen
hadden, maar ditmaal pakte
het anders uit. Zes van hen
werden gearresteerd. Op het
politiebureau wees Gutkind
ook de politieman aan, die
weigerde op zijn verzoek
om bescherming in te gaan.
Mevrouw Gutkind is naar
vrienden gegaan om te her
stellen van de shock, die zij
heeft opgelopen, maar Gut
kind zelf weigert zijn huis
te verlaten. Vrienden zijn
nu elke avond bij hem. Het
gebeuren heeft in Israël
veel opschudding verwekt,
vooral door de rol, die de
politie aanvankelijk speelde.
De overgrote meerderheid
in Israël moet namelijk
niets hebben van de activi
teiten van de „Thora-acti-
visten".
verantwoordelijkheid van de kerk in
het leven van iedere dag was de tijd
nog niet rijp.
OPTIMISME
Nog zeven jaar zouden verstrijken
eer men werkelijk bijeen zou kunnen
komen. Precies veertig jaar geleden
ontmoetten 500 afgevaardigden uit 37
landen elkaar in Stockholm. Voor het
eerst kwamen zij als officiële gede
legeerden van hun kerken bijeen. Zij
spraken niet meer voor zichzelf al
leen, maar hadden een mandaat.
Deze conferentie werd in zekere zin
gedragen door een vorm van kerke
lijk optimisme, dat door de tweede
wereldoorlog werd onthoofd, maa
weer hier en daar zijn kop begint op
te steken. Uitgegaan werd van de
overtuiging „dat het christelijk geloof
de visie en macht heeft noodzakelijk
om de huidige problemen op te los
sen." Het was de tijd van het zoge
naamde „sociale evangelie".
Maar niet allen waren zo optimis
tisch. Het kwam ontegenzeggelijk tot
een botsing tussen de optimisten die
het Koninkrijk Gods op deze aarde
dachten te kunnen bewerken en dege
nen die meer oog hadden voor de
verdorvenheid van het menselijk
hart. In de twaalf dagen van deze
conferentie was er bijna geen onder
werp dat niet ter sprake kwam: in
dustrialisatie, woningnood, werkloos
heid, internationale betrekkingen, on
derwijs en nog veel meer.
Het terrein was veel te groot, en de
tijd veel te beperkt om werkelijk
oplossingen te vinden. Stockholm was
dan ook niet belangrijk door de resul
taten die geboekt werden, maar wel
als stad waar het interkerkelijke ge
sprek over de practische plaats van
de kerk in deze wereld op gang kwam.
Pas veel later zou ontdekt worden
dat de eenheid van de kerk niet
gevonden wordt door een gesprek
over samenwerking alleen. Wie zich
bezig houdt met de plaats van de
kerk in deze wereld, moet zich tege
lijkertijd ook bezinnen op het w
van de kerk in deze wereld, zoals dat
in een serie nadere conferenties ge
daan werd, waar gesproken werd over
het belijden de kerk en haar organi
satorische gestalte en kerkorde.
Deze beide bewegingen ontmoetten
elkaar in Amsterdam in 1948 en
vormden de Wereldraad van Kerken,
maar ook toen was men nog niet ver
genoeg. Het zou nog jaren duren voor
in New Delhi in deze Wereldraad ook
de internationale Zendingsraad
worden opgenomen, zodat men zich
nu gelijktijdig kan bezinnen op de
plaats, het wezen en de opdracht van
de kerk in deze wereld.
Toch blijft de slotboodschap van
deze conferentie van Stockholm be
langrijk. Er werd uitgesproken: „Ge
hoor gevend aan de oproep van de
Heer: „Volg Mij" hebben wij onder
het kruis de dringende taak aanvaard
Zijn evangelie op alle gebieden van
het menselijke het industriële,
maatschappelijke, politieke en inter
nationale leven toe te passen. Slechts
wanneer wij innerlijk één worden,
zullen wij werkelijk eenheid van
verstand en geest bereiken. Hoe dich
ter wij ons om de Gekruisigde scha
ren, des te nader wij tot elkaar zullen
komen."
Een Engelse predikant heeft
aan alle aanstaande bruiden, die
in de Kerk van Engeland hopen
te trouwen een wijze les gege-
In zijn kerkblad waarschuwt
hij de dames niet in kokernauwe
bruidsjaponnen te verschijnen,
omdat, zo brengt hij onder de
aandacht, er twee maal geknield
moet worden, en dat kan niet
veilig en elegant gebeuren in een
te nauw sluitende japon.
Im-ul-puzzel
Vul horizontaal in: 1. lidwoord,
geurigheid. 3. opstelling. 4. mannelijk
dier, 5. afzonderlijk, 6. stok. 7. boom 8.
voorvoegsel, 9. ijverig, 10. boom. Bij
juiste oplossing vormen de beginletters
de naam van een gemeente in Friesland.
Oplossing vorige pozzel
Horizontaal: 1. eend, 5. Abel, 9. Lea, 10.
oma. 11. öre, 12. krat. 14. Bree. 15.
bedaren, 19. reder. 21. serre. 22. notie. 23.
elite. 26. lusters, 29. amor, 31. dier, 33 les.
34. alk, 35. neo, 36. mist, 37. kers.
Vertikaal: 1. elke. 2. eer, 3. Naab. 4.
Smaad, 6. Born, 7. ere. 8. leed, 13.
terreur. 14. beroerd, 16. deels, 17. rente,
18. den, 20. pil. 24. itala, 25. kalm, 26. löss,
27. sine, 28. tros, 30. ei, 32. eer.
CITROENBRANDEWIJN FOCKINK
WERKWEEK VAN 35 UUR,
VEEL EN LANG VAKANTIE
EN TOCH... OVERSPANNEN
ningen van onderwijsdeskundi
gen toekomen aan werkweken
van gemiddeld 35 uur, waarbij
dan inbegrepen zijn: het kwar
tiertje voor de schooltijd aan
wezig zijn, het na de schooltijd
bijwerken van leerlingen die
niet al te best mee kunnen
komen, het zich voorbereiden
op de komende lessen, het cor
rigeren van de gemaakte lessen,
het organiseren en bezoeken
van ouderavonden, kijkavonden
e.d., het bezoeken van ouders,
studie e.d. Het onderwijzend
personeel werkt ook dan echter
altijd gemiddeld nog zo'n 10 uur
per week minder en bovendien
zo'n 5 a 6 weken per jaar
minder dan de rest van de
„arbeidende klasse".
P)EN HAAG Er zijn stellig
veel werknemers én huis
moeders!) die, met een onder
toon vtzn enige afgunst wel
licht, zo nu en dan wel eens
een opmerking maken over
„die onderwijzers, die alwéér
vakantie hebben". Het ligt voor
de hand dat deze opmerkingen
vooral te vernemen zijn als de
ouders door de aanwezigheid
van hun kinderen thuis wor
den geconfronteerd met het
feit dat die onderwijzers"
inderdaad „al wcèr" vakantie
hebben. Of „al wéér" vrij zijn,
want ook de werktijden van
het onderwijzend personeel zijn
voor velen ongetwijfeld om
jaloers op te zijn
De inderdaad zeer veel vrije
tijd, waarover de leermeesters
van onze kinderen in verhouding
tot de „gewone"
werknemers be
schikken. wordt
echter door vrijwel
iedereen als nor
maal (of op zijn
minst als onver
mijdelijk) aan
vaard, omdat, naar
de mening van
praktisch alle des
kundigen, het be
lang van de kinde
ren er mee gemoeid is. Dat het vele
schoolvrij ook in het belang van de
onderwijzers zelf zou zijn. da ge-
Noodzakelijk
Voor werknemers, die 50 of 49
weken van 45 uur in touw moeten
zijn. inderdaad wel iets om jaloers
op te kunnen zijn. Maar, zoals ge
zegd, de „zee" van vrije tijd waar
over de onderwijzers beschikken
wordt aanvaard omdat iedereen be
seft dat die grotendeels is afgestemd
op de' speelruimte, die de kinderen
moeten hebben. In
familie- en ken
nissenkring moeten
de onderwijzers
echter nogal eens
sarcastische op
merkingen slikken
als bijv.: „en jij
maar weer fijn va
kantie houden van
ónze belastingcen
ten hè?" en „kerel,
JIJ
23 WERKWEKEN
Laten we eens een paar reken
sommetjes maken, waartoe we
dank zij het onderwijs in staat
zijn:
In Nederland bedraagt het,
wettelijk verplichte, minimum
aantal lesuren voor het lager
onderwijs 1040 per jaar. Omge
rekend over het gehele jaar
komt dit neer op 23 werkweken
van 45 uur, hetgeen betekent
dat een onderwijzer meer dan
de helft korter behoeft te wer
ken dan een „gewone" werkne
mer.
Er van uitgaande dat de ge-
(Van onze soc.-econ.
redactie)
Voor de meesten van ons
zit de (grote) vakantie er
al helemaal of bijna weer
op en ligt een jaar van wer
ken weer in het verschiet.
Hoè intens en hoe lang kan
men zich op dé vakantie
verheugen, er naar tóe le
ven, maar ach, hóe snel ook
zijn die enkele weken, een
maal aangebroken, weer
voorbij.
Met „de vakantie" zijn
talrijke vraagstukken an
nex. Eén ervan is het pro-
bleem van de vakantieduur.
Op enkele belangrijke facet
ten hiervan willen wij de
aandacht vestigen in een
drietal artikelen. Het eerste
vindt u hierbij afgedrukt.
middelde, niet voor de klas
staande werknemer 3 weken
vakantie per jaar heeft, kan een
onderwijzer (om aan zijn 1040
lesuren te komen), over het
gehele jaar gerekend, volstaan
met werkweken van 21 uur.
9 Om de langere vakanties te
„verdienen" worden echter ver
plichte werkweken gemaakt
van 25 a 27 uur.
t Een onderwijzer evenwel, die
zijn verantwoordelijke taak se
rieus opvat en niet dag-in dag-
uit al om vijf voor vieren „in
de jas" zit. zal volgens bereke-
vermoeid uit". Het
is dan ook geen wonder dat het ge
organiseerde onderwijzend personeel
door de jaren heen steeds naar argu
menten heeft gezocht om de korte
werktijden en de lange vakanties
ook voor de onderwijzers als nood
zakelijk te bestempelen.
Daarbij wordt er ook nogal eens
op gewezen dat in diverse andere
landen de schoolvakanties nóg lan
ger zijn dan hier. Duitsland: ca. 12
weken in totaal. Frankrijk: zomer
vakantie van ca. 2% maand plus
nog ca. 5 weken in de rest van het
jaar. Engeland: 12 weken in totaal.
Denemarken: 11 weken in totaaL
Noorwegen: ca. 12 weken in totaal.
Zweden: ca. 2% maand zomerva
kantie plus nog ca. 4 weken in de
rest van het jaar. Oostenrijk: 2
maanden zomervakantie plus ca. 3
weken in andere perioden van het
jaar. Italië: een zomervakantie van
4 maanden, alsmede ca. 3 we
ken in de rest van het jaar.
Huilbuien
Een studiecommissie van de drie
samenwerkende onderwijzerscentra
les heeft enige jaren geleden eens
een enquête gehouden,, waarbij o.m.
de volgende vraag werd gesteld:
„Zijn aan uw school in de laatste
vijf jaren collega's overspannen ge
raakt?" De antwoorden op deze
vraag zullen menigeen met de oren
doen klapperen. Niet minder dan
ruim 50 procent antwoordde met
„ja", terwijl onder de „nee"-ant-
woorden toch diverse opmerkingen
voorkwamen als „Neen, maar wel
alle drie er dioht bij", „Neen, maar
diversen op de grens van overspan
ning", en „Neen, maar een enkele
was wel doodop".
Onder de „ja"-antwoorden kwa
men toelichtingen voor als „tegen
de vakantie zijn 't hoofd en de
onderwijzeres (2-mansschool) to
taal op", „zelf ben ik zó moe dat
geen enkele vakantie mij positie
ve vreugde geeft", „ik kan ter
nauwernood doorwerken tot 14
juli", „een bekend feit is, dat veel
onderwijzers tegen de vakantie
een instorting nabij zijn", „tegen
de zomervakantie werk ik onder
hoogspanning met huilbuien, deze
echter niet op school".... Conclusie
van de commissie: bij het vast
stellen van de vakantie-regeling
moet niet alleen rekening worden
gehouden met de kinderen van de
gezinnen of met de leerstof, maar
ook met de gezondheidstoestand
van het onderwijzend personeel.
Hoe is het mogelijk, zo zullen
velen zich wellicht afvragen, dat
een onderwijzer, die slechts onge
veer 42 weken per jaar werkt en
dan bovendien nog werktijden
heeft van ongeveer 35 uur per
week, overspannen wordt! „Wat
moeten wij dan wel, die 49 weken
van 45 uur in touw zijn...."
(Hierover schrijven wij in een
volgend artikel)
Kinderen maar snel naar huis, want hun onderwijzer is „een instor
ting nabij"
CITROENBRANDEWIJN FOCKINK
COVENTRY In de nieuwe kathe
draal van Coventry is op zondag een
godsdienstoefening gehouden voor ver
schillende rassen. Er werden gedeelten
uit de Koran gelezen en gebeden gespro
ken in de Hebreeuwse en een Indische
taai. De dienst, waaraan meer dan dui
zend mensen deelnamen, diende de be
vordering van een betere verstandhou
ding tussen de talrijke inwoners van
Coventry. De anglicaanse bisschop van
de stad. dr. BarcTsley, noemde het een
zeer belangrijke gebeurtenis voor de
christelijke kerk. Door dergelijke samen
komsten wordt het oeroude misverstand
weggenomen, dat God Zich niet door
andere religies heeft geopenbaard, zo
meende deze bisschop.