Meer Vietnamezen dan ooit luisteren naar evan EVANGELISATIETEAM DREEF LOOSDRECHTSE KOFFIETENT Lgeli< „Protestants-katholieken" eigen kerk met patriarch Een woord voor vandaag Wereldraad helpt Noord en Zuid Puzzelhoek CJMV-ASSEA1BTEE IN TOKIO GEOPEND Opener houding van O.-Duits regime jegens oecumene Uw probleei is het onze TAPTOE KIEUW] VRIJDAG 13 AUGUSTUS lf Er is een heel concrete aanleiding voor het uitspreken van de gelijkenis der verontschuldigingen door Jezus zie Lucas veertien). Hij krijgt een uitnodiging om ten huize van een farizeeër te komen eten. Daar bemerkt Hij hoe de gasten elkaar staan te verdringen om toch maar de beste plaats te kunnen bezetten. Het wordt een pijnlijk moment, als Jezus daar iets van zegt. Als u ten eten wordt genodigd, zo merkt- Jezus op, neem dan de minste plaats. Misschien, dat de gast heer zegt: nee, u moet hier komen zitten. Dat is voor u heel wat beter dan wanneer u te horen zoudt krijgen: wilt u uw plaats maar afstaan aan een ander, die voornamer is dan u. Even later gaat Jezus door op dit onderwerp, als Hij tot de gastheer zegt: als u een maal aanricht, nodig dan bedelaars, misvormden, lammen en -blinden uit. Die mensen hebben ten minste geen enkele mogelijkheid iets terug te doen, u terug te betalen. Als u al die stoffelijk en geestelijk misdeelden uit nodigt, zal het u worden terugbetaald „bij de opstanding van de rechtvaardigen". Dit alles doet een van de disgenoten op merken: Zalig wie brood eten zal in het Koninkrijk Gods." En dan volgt de gelijkenis van de verontschuldigingen. Zij is een logische consequentie van het eerder door Jezus naar voren gebrachte. Het lijkt, of Hij wil zeggen: alles goéd en wel, het is mooi en treffend van u opgemerkt, maarkomt u ook, als de uitnodiging u bereikt? Of verzint u het een of andere smoesje om u aan de klem van de invitatie te ont trekken? Beseft u dan wel, dat al die misdeelden, die schijn baar overbodige mensen, u zullen voorgaan. Wij lezen vanavond: 1 Corinthiërs 12 vers 12 tot en met 31. Osservatore doet aanval op Moskou ROME Osservatore Romano heeft een onverwacht scherpe aanval gedaan op de Sowjetunie. Volgens het Vaticaanse orgaan is het naïef en dwaas, de hoop te koesteren, dat het Kremlin ooit zal ophouden de godsdienst te vervolgen. Het blad wijst erop, dat het aantal kerken, dat open mag blijven, tussen 1958 en 1962 bij na is gehalveerd (van 22.000 tot 11.500) en dat het aantal pries ters zelfs met nog meer dan de helft is afgenomen (van 30.000 tot 14.000). Het schrijft niet, waaraan deze daling van het aantal priesters is te wijten. Er is volgens het Vaticaanse blad in Rusland een bepaald po litiek bewustzijn aan het werk. dat weet, dat de godsdienst zijn voornaamste vijand is. Elke ma tiging kan slechts het resultaal zijn van poltieke berekening „een tijdelijke schikking in ver band met moeilijkheden, omdal tirannie (welke taal zij ook mo ge voeren en hoe zij zich ook moge vermommen) niet anders dan antigodsdienstig kan zijn" L'Osservatore zegt, zijn cijfers te ontlenen aan een recent rap port van een zekere prof. Cle ment. Vierhonderd bezoekers per avond v (Van een onzer medewerkers) LOOSDRECHT Twaalf da gen lang heeft in het watersport centrum Oud-Loosdrecht de Cap tain's Club avond aan avond zijn talloze gasten ontvangen. Twaalf dagen lang hebben jongelui uit Europa en Amerika onder auspi ciën van de Navigators het Evangelie uitgedragen. Samen hebben ze een koffietent geopend, die op één avond gemiddeld vierhonderd bezoekers heeft binnengehaald. Een oude botenopslagplaats, die getransformeerd was in een koffietent, bleek al gauw to klein te rijn en met behulp van zeildoek is toen de zaak uitgebreid. Zodat twee honderd mensen tegelijk een plaatsje konden bemachtigen. In Loosdrecht ziet .men 's middags twee aan twee, op de kampeerplaatsen, op de boten en in de res taurants de Captain's Club-jongens de jongelui uitnodigen voor het avondprogram ma. In een bekende danszaal mocht men een paar keer optreden en de jongelui uitnodigen voor een bezoek aan de Captain's Club. En ze kwarafei)! De Captain's Club de naam ver raadt het al, bevindt zich in een nauti sche sfeer. Op de weg bij de ingang staan twee jonge mannen in kapiteins uniformen met witte petten op om de jeugd naar binnen te noden. Afbeel dingen van schepen, vikings, prauwen en tjalken, visnetten, scheepslantaarns en touwladders aan de muur maken het gezellig. Volgens één Loosdrechtenaar is dit de plaats, waar je het goedkoopst koffie kunt drinken in de hele omgeving. Voor een kwartje krijg je een goed kop koffie. i ken Woudschoten bijeen. Van de thee. chocolade of een frisdrank. Voor lo i n# >ams die daar djn, gaan er m°n voor*d^dranken iSf eSi to de ri ledere daü vier vi'f naar L°os' staat, is dat toch niet de voornaamste drecht De anderen njn elders ingezet, reden van het bezoek van enkele hon- zeer korte evangelieboodschap, die steeds wordt gevolgd door een uitno diging om tot het geloof in Jezus Christus te komen. Wie daar verder over wil praten kan meegaan naar een kleine „nazorg tent". En ze komen, elke avond weer gemiddeld zo'n tien per avond. Binnen in de club zijn dan de gesprekken aan de gang, want dit korte programma is vaak aanlei ding tot een dieper gesprek bij een kop koffie. Deelnemers en bezoekers praten dan in het Nederlands. Engels en Duits. (Van onze kerkredactie) SAIGON Het klinkt ongelooflijk, maar de rapporten van de Amerikaanse zendelingen, die in Vietnam werken, wijzen er op, dat het zendingswerk in dat land tot nu toe zonder al te ernstige onder breking voortgang kan vinden. Rev. Louis L. King van de Christian and Missionary Alliance (CAMA) meldt zelfs, dat de oorlog tot gevolg heeft, dat meer Vietnamezen luisteren naar de boodschap van het evangelie, dan ooit te voren. Sterke inheemse CAMA-kerk De CAMA is de grootste zending in Vietnam. Verscheidene zendelin gen zijn in handen gevallen van de opstandelingen, anderen zijn gedood. Kruiswoord-puzzel zonder zwart maar het werk gaat door. Ongeveer honderd Amerikaanse zendingsarbei ders werken in dienst van deze ge- loofszending in Vietnam. Uit een rapport van rev. King blijkt, dat de CAMA al tien jaar een plan klaar heeft liggen, dat er in voorziet dat de zendelingen in de korst mogelijke tijd het land kunnen laten, maar men verwacht niet. dat dit nodig zal zijn. Toen in februari de Amerikaanse regering zoveel mogelijk Amerikaanse onderdanen wilde doen vertrekken uit Vietnam, stuitte dit bij de CAMA op sterke weerstand. De zendelingen heb ben besloten pas te vertrekken, wan neer het Amerikaanse corps diploma tique uit Saigon weggaat. Mooht het toch zover komen, dan I dollar bijeen te brengen voor hulp aan oorlogsslachtoffers, zowel in Noord- als in Zuid-Vietnam. Tevoren had de East Asia Christian Conference (de regionale conferentie van kerken van Japan tot Nieuw-Zeeland) op haar leden reeds een beroep gedaan om twintigduizend dollar. Nadat kerken in Australië, Nieuw- Zeeland en Thailand hiervoor reeds 8500 dollar bijeengebracht hadden, heeft de Britse Raad van Kerken nu 28000 dollar toegezegd. Twee vertegenwoordigers van EACC zijn reeds in Saigon en Hanoi (resp. een Birmees en een Indonesiër», om de leiding van het hulpwerk in samenwerking met de regeringen en de plaatselijke kerken op zich te nemen. Het is de bedoeling, dat de goederen voor Noord-Vietnam via Oost-Duitsland zullen worden verstuurd. De Nooravietnamese regering zou ge neigd zijn. deze hulp te accepteren, mits via het Rode Kruis. derden jongelui per avond PROGRAMMA Dé attractie is het programma. Drie I keer per avond om acht, om negen en om tien uur luidt de grote scheepsbel, de scheepslichten worden gedeeltelijk gedoofd en de schijnwerper wordt ge-1 richt op een klein podium. Soms speelt pianist Carel Heinsius. In 1958 won hij in Loosdrecht het wereld jazz concours, maar nu hij christen is ge worden. speelt hij alleen nog voor evangelisatiedoeleinden. Hij wordt ge volgd door een groep van zeven jonge lui De Western Airs die enige negro-spirituals of ritmische geestelij ke liederen ten gehore brengen. Dan volgt een persoonlijk woord. Twee herenteams, voornamelijk be staande uit militairen, bezoeken mili taire tehuizen in Ede en Valkenburg. De omgeving is uiteraard minder spec taculair dan de Captain's Club. maar het programma is identiek. Enkele nummers van een meisjes trio worden gevolgd door een kort persoonlijk woord, dan de boodschap van het Evangelie eenvoudig indringend, recht op de man af. Steeds is er ruim gelegenheid voor gesprekken. Ook hier komen mannen tot het geloof. Soms na gebed met hun eigen legerpredikaint soms na het gebed met een teamlid of de leider ervan. VERPLEEGSTERS Een jongen of meisje vertelt heel kort, natuurlijk en overtuigend hoe hij of zij de zin van het leven vonden na een persoonlijke ontmoeting met Jezus Christus. Als slot is er een eveneens pleegsters luisterden toen meisjes uit Finland en Noorwegen in de kleder dracht van hun land interessante din gen over deze landen vertelden. Ver pleegsters uit Engeland en Amerika vertelden over hun ervaringen. Hier werd ook veel nagepraat. Ds. David R. Steele uit Londen, die juist een zendingsopdracht van twee jaar voor de Navigators in Kenia voltooide, werkt met zijn team in Zeist. De activitieiten daar begonnen al eerder, toen eind juli de Navigators tijdens hun jaarlijkse zomerconferentie een filmavond belegden. Vijfhonderd man keken naai de film van Billy Graham „Schaduw van de Boemerang". Daarna boden de Navi gators de Zeister jongelui iets te drinken aan en toen volgden al gauw de gesprek ken. Honderdveertig jongelui gaven schriftelijk te kennen, dat ze nog eens graag zouden komen om meer van het Evangelie te horen. De staf van De Navigators, onder leiding van hun directeur voor Euro pa, de heer Douglas C. Sparks, houdt zich inmiddels al bezig met de nazorg. In Oud-Loosdrecht, Utrecht en Zeist en andere plaatsen wordt gezocht naar wegen om de jongbekeerden zo goed mogelijk op te vangen. Vijf en tachtig jonge mensen, deelne mers uit zes Europese landen en Amerika doen deze dagen waardevolle ervaringen op. Elk team van acht tot tien jongelui is onder zijn teamleider verantwoordelijk voor het eigen project Nog enkele dagen en ze zullen teruggaan naar hun eigen land. Ze zijn dan niet alleen veel ervaringen rijker, maar het in Nederland geleerde, zal in praktijk worden gebracht in Zweden. Noorwegen. Finland, Duits land. Engeland, Amerika en waar ze ook vandaan mogen komen. Zeep De eerste daadwerkelijke hulp :s gebo den aan drieduizend gezinnen van de stam der Montagnards. in het Zuiden, die moesten vluchten als gevolg van de; oorlogshandelingen. Hen is rijst ver- j strekt, gedroogde vis en zeep. onder de Vietnamese vluchtelin-] groot gebrek aan zeep. De sterke inheemse kerk over-'Montagnards waren zeepmakers en jven van 65.000 mensen geleid door één van de hulpprojecten is dan ook het 1 predikanten, die financieel op Xstrie" Dat de nood zeer groot is, blijkt uit j het feit, dat de Amerikaanse regering I in Zuid-Vietnam al voor 400.000 vluch telingen moet zorgen. Apart van de actie in het kader van de Wereldraad heeft de internationale Gideon-vereniging gezorgd voor veer tigduizend Nieuwe Testamenten In de Vietnamese taal, die nu onder de strijdkrachten worden verspreid. benen kan staan en naar de immen in he' binnenland reeds en zendelingen uitzendt. Wel hebben de Amerikaanse zende- igen, die eens over het hele land erspreid waren, zich moeten terug trekken in de steden en de versterkte dorpen, maar dit heeft ook zijn keer zijde als blijkt uit drie nieuwe ker- I kén. die dit jaar al in Saigon in ge- bruik zijn genomen. Vertalen Moeilijker is de sitiuatie voor een tweede groep, die nog geen tien jaar geleden in Vietnam gestart is, de Wyoliffe Bible Translators. De 25 zendingsarbeiders van deze organisatie hebben zich ook teruggetrokken in de steden en hebben van hun leiding de opdracht gekregen om zioh nauwkeu rig te houden aan de adviezen van Amerikaanse en Vietnamese legerlei ding. Sinds 1963, toen twee mannen en een baby werden gedood, zijn er geen slachtoffers meer gevallen. Het vertalingswerk kan toch door gang vinden, mede doordat men de hulp van Vietnamezen uit verschillen- 'p stammen heeft gekregen. Sinds de verdeling van het land in '54 zijn er In Noord-Vietnam geen •uitenlandse zendelingen meer. De /AMA-kerV kan echter haar werk voortzetten '.ij het onder de gewone beperkingen in communistische lan- 1. raam. 2. Alda. 3. Adda. 4. Maasdam, j den- 5 dame, 6. Amer. 7 Merselo. 8. ever, 9. De Wereldraad van Kerken heeft haar Leen. 10. Orne. I ledenkerken gevraagd honderdduizend Horizontaal: 1. staal, muzieknoot: 2. muze van het minnedicht, salaris: 3. royal licence (afk.i. plaats in België, orient expresse (afk 4. dat is (afk. Lat.), telwoord, zwakke: 5. verschil tussen bruto en netto gewicht, voornaamw., onbekende: 6. voegwoord, de onderwe reld (Myth.», vervoeging v.e. hulp- lopend touw tot het inkorten der zeilen: 9. smalle weg. dessertvrucht. Vertikaal: 1. verdienstelijkheid, boom; 2. stad in Frankirjk, bekende afkorting: 3. later: 4. rund., slede, stapelmeter (afk.): 5. op die tijd. meisjesnaam; 6. gem. in Gelderl.. buitenmuur van een gebouw: 7. bedorven, water in Friesl., palmmeel; 8 plaats in België, behoudens vergissinge» afk. Lat); 9. niet van hetzelfde gevo- len, gering. Oplossing vorige pii/./el Tegen onverschi l ligheid TOKIO Ongeveer 340 afge vaardigden uit 54 verschillende landen zijn in Japan bijeen op de assemblee van de' Young Men Christian Association (de interna tionale CJMV). Onder het thema „Verscheidenheid in bedieningen, maar één Heer" beraadslaagt men over maatregelen ter uitbreiding van het wereldwijde CJMV-werk. Vooral denkt men daarbij aan „broederhulp" in die landen, waar het christendom een kleine minderheid vormt, en aan een „strategie voor Afrika". Bij de feestelijke opening van de assemblee in Tokio kwam het wereld- I wijde en interconfessionele karakter van de CJMV al goed tot uitdrukking. De gasten uit alle delen van de wereld werden welkom geheten niet alleen door Kisji, de voorzitter van de Nationale Christenraad van Japan, maar ook door bisschop Wladimir van de Japanse Orthodoxe Kerk en de rooms-katholieke bisschop Ito. Een koor van Tokiose CJMV-ers zong de hymne van Van Beethoven „Die Ehre Gottes". De Liberiaanse minister van finan ciën. Charles Sherman, zei in zijn openingswoord als president van de YMCA, dat het het doel is van deze ■nternationale jeugdbeweging, om te (Van onze kerkredactie) BAD SAAROW (Oost-Duits land) De agenda van de We reldraad van Kerken vermeldt voor dit jaar meer dan honderd conferenties, vergaderingen, con sultaties en dergelijke. Het groot ste deel van deze samenkomsten blijft buiten het blikveld van de pers. Rotonde-kerkdiensten stelden niet teleur Aartsbisschop stelt voor: (Van onze kerkredactie) WENEN De rooms-katholieke aartsbisschop van Salzburg Andreas, Rohracher heeft een eigenaardig voorstel gedaan ter wille van die protestanten, die zich met Rome willen verenigen. Voor hen rou hel Vatlcaan een eigen „protestants-katholiek patriarchaat" moeten instellen, dat een aekere mate van onafhankelijkheid tegenover de paus zou kennen. De aartsbisschop lanceerde zijn suggestie in een interview met het in Neurenberg verschijnende rooms-katholieke tijdschrift Feuerrelter. Hij ver wees daarbij naar de geünieerde kerken in het Oosten. Dit zijn kerkjes, die zirh hebben afgescheiden van de verschillende oosters- orthodoxe kerken en zich hebben geünieerd met Rome Zij behielden daarbij hun eigen ritus, kerktaal en andere gebruiken en bleven enigszins zelfstandig onder een eigen patriarch Patriarch Maxlmos b.v., het hoofd van de melchieten, die zich in Syrië losmaakten van de Syriscb-Orthodoxe Kerk. is op het concilie een bekende figuur. Van protestantse zijde is op het plan van Rohrachter al terstond afwijzend gereageerd. Een dergelijke nnir mag voor de orthodoxe kerken misschien als voorbeeld dienen, voor ons protestanten is het absoluut niet interessant aldus bisschop Gerhard May van de Evangelische Kerk van Oostenrijk. sche commissie van de Lutherse We-, reldfederatie in Leipzig vergaderen. HEERENVEEN De drive-in dien- Waarnemers zien in deze ontwikke- ^ten in de Rotondekerk bij het ver ling een teken, dat de Oostduitse re- keersplein te Heerenveen. die dit jaar gering met meei welwillendheid tege- voor het eerst zijn gehouden, hebben moet wil treden, dan tot nu toe. wan- j nu reeds bevredigende resultaten ge neer zij er vooi alles politieke munt boekt. Men is dan ook van plan dit uit wilde slaan. verk voort te blijven zetten. Deze houding is door de dertig Zondag zullen de laatste samen- deelnemers. die grotendeels uit niet- imsten worden gehouden. Tot nu toe communistische landen afkomstig wa- ebben ruim duizend mensen van deze ren. ook dankbaar gememoreerd bij kerkdiensten gebruik gemaakt. Onge een ontvangst, die staatssecretaris! .-eer zeventig procent toeristen en der- I Seigewasser in Frankfort aan de Oder j tig procent belangstellenden uit de Ook de zitting van het werkcomité 1 gaf. naaste omgeving worden daaronder voor Geloofsbelijdenis en Kerkorde In Bad Saarow ging het om een geteld. Vooral tijdens de diensten van (Faith and Order) van de Wereld- centraal thema van de oecumene, na- half elf was de kerk vaak helemaal raad, een internationaal gezelschap melijk om het wezen van de eenheid vol. specialisten in de theologie, zou nau- der kerk. Hoe kan deze eenheid, die De mensen komen niet alleen uit alle welijks interesse hebbén gewekt bui- volgens een formulering in de We- ^fkomsüruit tersch^flen^e3berken zoMs ten de kring van ingewijden, als ze reldraad gangbaar, „in Christus aan- Hm*rmde Gereformeerde. Rooms- niet zou hebben plaats gevonden in wezig is, zichtbaar worden ge katholieke Kerk en de Doopsgezinde een land, dat tol dusver niet in de maakt? Er werd een sene stellmgen Broederschap. Zelden komen er buiten agenda van de Wereldraad voor- geformuleerd, die mogelijk de hern j iandse gasten kwam: Oost-Duitsland. zullen vormen van een nieuwe kon- krete verklaring over de eenheid der Nog nooit tevoren had Oost-Berlijn kerk dje voorgelegd zal worden aan i een officiële instantie van de Wereld- de assemblee van de Wereldraad in raad toestemming gegeven, om gfi ontdekken, wat alle mensen gemeen hebben en wat hen met elkaar ver bindt. Verder wil men de jeugd voor onverschilligheid bewaren. Hij ein digde met de woorden „Wij zullen de boodschap van Christus alleen dan met succes aan de jeugd van de wereld kunnen overdragen, als wij in de kracht van de liefde Gods samen werken". Vond de opening van de assemblee in Tokio plaats, verder wordt er vergaderd in het Japanse CJMV-cen- trum Gotemba. op een afstand van rond honderd kilometer van Tokio verwijderd aan de voet van de Foed- sjijama. Nieuwe dominee: praat maar Fries DEINUM De hervormde gemeen ten Deinum, Boksum, Blessum en Hij- laard onder de rook van Leeuwarden zijn een combinatie aangegaan en heb ben zo weer een nieuwe predikant ge kregen, ds. J. de Bruijn, die tevoren in Rockanje stond. In zijn gemeentebe- richt vertelt hij bij het huisbezoek te hebben gemerkt, dat mensen, die ge wend zijn Fries te spreken, tegenover de dominee Nederlands gebruiken. „Mogen wij u erop attent maken, dat we graag hebben, dat u Fries tegen ons spreekt?" schrijft ds De Bruijn. ..An ders leren we immers nooit de fijne kneepjes van uw taal.' En als we u een enkele keer eens niet direct verstaan, is dat toch niet zo erg." Prof. dr. A. J. C. Rüter overleden AMSTERDAM In de leeftijd van 58 jaar is overleden prof. dr. A. J. C. Rüter. in leven directeur van het Internationaal Instituut voor sociale geschiedenis te Amsterdam. Adolf Johann Cord. Rüter werd in 1907 in Delft geboren. Van 1941 tot 1946 was hij conservator aan de Universiteits bibliotheek te Utrecht In 1946 werd hij hoogleraar aan de Leidse universiteit in de vaderlandse geschiedenis. In 1951 volgde zijn benoeming tot directeur van het Internationaal instituut voor sociale geschiedenis. Prof. Rüter heeft tal van publikaties op zijn naam staan, zoals over de spoorweg staking van 1903. een spiegel van de arbeidsbeweging in Nederland en over de arbeidsbev. cging in Nederland in de jaren 18761886. Vaq zijn hand ver schenen tal van artikelen over de Neder landse en sociale geschieden/» Brieven die niet zjjn voo van naam en adres kunnen in behandeling worden genoi Geheimhouding Is verzekerd, gen die niet onderling met ell in verband staan moeten In zonderlykc brieven worden steld. Per brief dient aan postzegels te worden ing« ten. guldi Pieters! Vraag: Wanneee in de gang vanl arts twee patiënten ruzie krijgenï de ene patiënt de andere mishanij kan de arts zich dan op zijn a heim beroepen en weigeren naam adres van de patiënt op te geven? Antwoord: Een misdrijf in de van een arts gepleegd, valt niet c het ambtsgeheim. Maar hier doet I de lastige verwikkeling voor dat' arts niet mag zeggen wie hem patiënt komt raadplegen. Twee zijn hier dus op een wonderl manier ineengestrengeld en zeer de vraag of het voo feitelijk mogelijk zal zijn, adres van een dader t( zonder tegelijkertijd te v dat de dader hem als patiënt kw raadplegen. Het beste is op andi wijze gegevens te krijgen. Vraag: Een gehuwd werknemer v boven de 65 jaar heeft sinds r november 1961 een salaris verdit fn van ƒ300 in de maand en de werkj ver heeft sinds die tijd steeds 17 Schu™ in de maand loonbelasting ingeh( reus o< den. Dit bedrag moet niet juist zi N o o r Hoeveel had die werkgever dan srk, 8 mogen aftrekken? Voorts heeft Den F werkgever de fout gemaakt, dat I ldera c nooit de ingehouden loonbelasting i wp H; de belastingdienst heeft afgedrag daar hij in de mening verkeerde hij wel een aanslag zou krijgen. M< Schutt de werkgever het te veel ingehoude sani. aan de werknemer uitbetalen? Bij aangifte voor de inkomstenbelastl M heeft de werknemer steeds de ing» Museia houden loonbelasting opgegeven nfilm dit bedrag is ook nog steeds op zi osh, in inkomstenbelasting in mindering j bracht. Moet de werknemer nu n r„„,.r bedrag dat hij van de werkgever La™ terugontvangen, weer aan de beli 'n L11E tingdienst terugbetalen? Lido Antwoord: De maandelijkse bedrfe held gen aan loonbelasting zijn met ingaiL,UNor van 1 november 1961 ƒ10,16, 1 ji iraai 1962 ƒ3.60 en 1 januari 1965 ƒ3. 1 Rex werkgever zal het ingehouden bedrt aan loonbelasting aan de belastin dienst moeten afdragen, zonder d !>turt,c hij daarvoor een aanslag ontvan ihn. lb Naar onze mening is dan het bedri Triant dat de werkgever heeft afgedragen folie, d overeenstemming met het bedrag loonbelasting waarmee bij het ople gen van de aanslag rekening Apoth gehouden, zodat er dan verder met >406 niets te verrekenen valt. De ap Vraag: Kunt u mij vertellen, hi chOT het komt dat gekochte stroopwafeTne o veel taaier zijn? Mijn recept luidt: pond bloem. 250 gram boter, 85 graf® br. basterd, 1 ei, wat kaneel, vullinl iarer' 350 gr. stroop. 85 gr. boter, 170 gr. t»ur is o basterd, kaneel Kunt u mij soms eden de ander recept geven? >eg 7, Antwoord: Nu weten we niet of pe ai door u gekochte wafels taai waren <i •prc-p" zijn ook heerlijke niet-taaie wafels i de handel) of dat de uwe ta l.augl uitvallen. In elk geval valt het nii altijd precies te zeggen, waarin hi uftrtl, verschil ligt. tfend Wij zullen u ons recept geven: ,c Neem 500 gram bloem 250 gra: e roomboter of margarine, een kle nijks: beetje zout, 1 ei, 150 gram wit itoon basterdsuiker, 50 gram gist. Voor h( strunr vulsel neemt u 500 gram stroop en 25jjks gram boter. t ong Van de gist maakt u met wat bloeii, da_ en suiker een vloeibaar papje. Voen hierbij het los geklopte ei, het zoii~ en de lauwe, geimolten boter. Maa uv-se van dit alles een gistbeslag. Dan las eestei u dit drie kwartier op een lauwwan evrou plaatje rijzen. Daarna klopt u hefcn 5 i beslag opnieuw door met een houtei^ lepel en maakt u er ongeveer balletjes ean, ter grootte van e,Ji,d" knikker Zorg voor een verwarm ueD0 ijzer, leg één balletje er tussen, nadl^nste het Ijzer met boter bestreken is. D?d> augi moet u het ijzer heel losjes dichtknijfeg cn pen. Bak vervolgens de wafels op eeiWas niet te fel vuur aan weerszijden gaaien 7 niet te bruin: steek er zodra hefoor q wafeltje heet uit het ijzer genomen og de punt van een me- tussen 'heU wafeltje moet van binnen hol zijn)" p Vul het dan met behulp van een lepel met het stroopmengsel. Verwarm d| T stroop met de suiker en de boter in J_ een pannetje met warm water en zor| dat het water gedurende de gehele "i baktijd warm blijft. Vraag: Kunt u a verstrekken over Wulfert r'oor' Antwoord: Wulfert Flooi werd april 1818 te Driebergen geboren, lid van de Chr Afgescheiden gemeen te te Driebergen hield hij aldaar et verschillende plaatsen in dt omgevin^'d oredlkaties. In het dageliikse lev( was hij landbouwer Zijn oefeninge' zijn latei in druk verschenen in ^e' viertal bundels onder de titel Al d< eenvoudige oefeningen" Ook zijn enige brieven van hem oewaard g< bleven, waaronder zijn iriefwisselinf! met meester J Mulder te Veenendaat'v'e^g, Hij stierf 13 mei 18^" Vraag: Hoe groot is het «eboi w deilog gi Verenigde Naties? Antwoord: 9 januari 1951 betrokken^ i de Verenigde Naties hun noofdkwar|. J tier een 165 meter hoge volkenkrab ber met 42 verdiepingen an 5400 ven sters. waarin zij ook thans "Og eeves» tigd zijn gegeveni ïor'' LEII ir H. JMf uu LEL Reroppinssiverk NED HERV. KERK P Beroepen te Maasdam-Cillaarshoekt "P161 kand. M. Jansen, adj. direct, v. d. Haaf -p'"" Bergen (N.H.). die bedankte voor Burgh- Zld. Aangenomen naar Emmen (vac. C. Smit - toez.t: W. Reezigt te Franeker. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Owcn Sound (Ont): kand. J. J. H. Hofland te Barrie (Ont.). Bedankt voor Haarlem-Z.: drs. R. Strijker te Dieren, voor Garrelsweer (Gr.>: C. Bruning te Nieuwlande. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Lisse: A. Vergunst te Rot terdam. OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek uw vakantleadrej ia de uit de krant qeknipte bcr Ro*r":«eolaatsen 'instens een week van tevor deze schriftelijk- opgave t tilrtig In t kan 1968. Volle Evangelie Vreugdedag op 11 september UTRECHT Zaterdag 11 september zal voor de vijfde maal een Volle Evangelie Vreugdedag worden georgani seerd. Verscheidenen bekende evangelis ten zullen het woord voeren, zoals J. E. van den Brink, Karei Hoekendijk en Joh. Maasbach. De samenkomst, die wordt gehouden in de Margriethal aan de Croeselaan te Utrecht, begint om kwart over tien en duurt tot half zes, met een uur pauze van een tot twee. 26 augustus t/m 4 september (behalve zondag 29 augustus) Aanvang 21 uur Kaartverkoop bij de V.V.V.'s te Delft, Den Haag, Rotterdam, Schiedam en Utrecht. Bestelkaarten verkrijgbaar bij alle V.V.V.'s. Prijzen der plaatsen: f 2.-, f 3.-, f 4.-, f 5.-, f 6.-,f 8.- en f 10.-. Aanvang kaartverkoop maandag 16 augustus a.s.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2