ICCC-jongeren diepgaand in gesprek met elkaar DE DOKTER aan 't woord alles e kan met CEtafemr V Zelfbehandeling Wel reformatorische maar geen aparte berijming Een woord voor vandaag Kruistocht in Waregem boekte resultaten „OUDERE MOGEN LUISTEREN Wat doen we met polygamisten DINSDAG 10 AUGUSTUS 1065 _NIï Het is natuurlijk duidelijk, dat de gelijkenis van de veront schuldigingen, die Jezus in Lucas veertien vertelt, niet ,ao maar ten verhaaltje" is. U kent de inhoud. Iemand wil een diner geven en nodigt velen uit. Het zijn gelijkgestemden, relaties, goede kennissen, kortom mensen van gelijk niveau. Men zou zo zeggen: leuk om de sleur van het dagelijkse leven eens te onderbreken voor een prettige maaltijd. Het gaat echter anders in de gelijkenis. Praktisch alle invitaties worden afgewezen. De één zegt: wat komt dat ongelukkig uit, ik heb net een akker gekocht en moet die noodzakelijk gaan bekijken. De ander laat weten: ik heb vijf span ossen gekocht en ik ga die keuren. En nummer drie laat weten: ik ben net getrouwd en daarom kan ik niet komen. We zijn geneigd te zeggen: nogal geldige excuses om het te laten afweten. Waarom moet de man, die het diner wil aanrichten, nu zo boos worden om al die afioijzingen? Hij moet toch begrijpen, dat zijn uitnodi ging niet ieder kan schikken en dat de verontschuldigingen op z'n minst een ondergrond van redelijkheid hebben. En zelfs als men niet wil komen, omdat men een antipathie koestert jegens de gastheer, dan moet deze toch aanvoelen, dat de mensen dit niet hardop gaan zeggen. Je blijft beleefd, onder alle omstandigheden. Het klinkt allemaal zo logisch. Alleen: de afwijzers snappen niet, dat er voor hen veel, zo niet alles van af hangt. Zij hebben blijkbaar niet door, dat het diner toch doorgaat en dat hun stoelen door anderen zullen worden bezet. Later zullen zij er ernstig spijt van heb ben, dat zij zich hebben verontschuldigd. Maar dan zal het te laat zijn. Vanavond lezen wij: 1 Corinthiërs 11 vers 1 tot en met 16. Ticeede resolutie ICCC Oproep tot strijd tegen communisme (Van onze kerkredactie) GENEVE Opnieuw heeft de In ternationale Raad van Christelijke Kerken (ICCC) zich uitgesproken over en tegen het communisme, een resolutie van ruim 1500 woorden, die unaniem werd aanvaard, worden christenen opgeroepen te begrijpen dat men zich niet in het ene deel van de wereld tegen het communisme kan verzetten, terwijl het in een ander deel van de wereld „geholpen of gesteund" wordt. Voorts wordt opgeroepen tot gebed voor: 1. Allen die slachtoffer zijn gewor den van het communistisch regiem. 2. De bevrijding van Noord-Korea, het vasteland van China, Vietnam, Oost-Europa, Cuba en Rusland zelf. 3. Gods ingrijpen in Afrika, het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië Noord- en Zuid-Amerika en 4. Gods zegen over Zijn mensen in hun strijd tegen het communisme in die gebieden. Bovendien werden de christenen opgeroepen resoluut samenwerking en steun aan het communisme in welke vorm dan ook te weigeren. Alle pro communisten in de kerken moeten tot openbare schulderkenning gebracht of uit de kerk gestoten worden. Verder kunnen de christenen zich tegen het communisme verzetten door zich af te scheiden van de Wereldraad van Kerken, omdat hij, volgens de resolutie, „een dekmantel en facade voor de communisten is geworden". Bovendien moeten zij de reinheid van de kerk in leer en leven bewaren en versterken en zich wijden aan de nog onvoltooide opdracht van wereld- evangelisatie. Amerikanen: geestelijke eenheid is voldoende Nederlanders: zichtbare eenheid ook noodzakelijk Mohammedaanse vrouwen mogen niet trouwen met communisten CAïRO De pers van Caïro heeft dezer dagen een uitspraak gepubli ceerd van de hoogste autoriteit van de Islam in Egypte, die mohamme daanse vrouwen verbiedt met com munisten te trouwen. De uitspraak is afkomstig van de commissie voor ju ridische beslissingen van Al Azhar, de duizendjarige moskee en universiteit, die over het algemeen als het hoogste gezag van de Islam wordt beschouwd. De uitspraak is gedaan in antwoord Gemeen te lieeft man en gebouw nodig (Van onze kerkredactie) WAREGEM (België) In de Vlaamse plaats Waregem tussen Kortrijk en Gent, waar de Belgi sche evangelisatietocht onlangs werd beëindigd, is nu een man nodig, die hier zal kunnen blijven werken. Want een kleine gemeen te blijft achter, die alle aandacht verdient. Zo schrijft de evangeli- .L/C U119UI<1<<K lO KCUddll UI OillWWlU - - - - /-» 77 op de vraag van een mohammedaanse satiepredikant ds. J. Gravendeel vader of hij toestemming mocht ge-1 in een open brief over de resulta- ven tot het huwelijk van zijn dochtervan de kruistochten, die in munist is. „Het communisme is een materialis tische leer zonder geloof aan God. Het verwerpt de godsdiensten als bij geloof. Een verklaard communist wordt krachtens de wet van de Islam beschouwd als een afvallige. Daarom is het huwelijk tussen mohamme daanse vrouwen en communisten ver boden", aldus de uitspraak. Beroepi rijswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Westzaan (toez.): kand. C. Meijer te Amsterdam. Aangenomen naar Nijega (H O.): kand. A. G. van der Linden te Slikkerveer; naar Sebaldeburen: A. van der Lee te Rijperkerk; het ber. van de gen. syn. tot pred. voor bgw. werkz. (secr. sectie Kerk en Krijgsmacht): G. Spilt te Utrecht. Bedankt voor Grootegast (toez-): E. G. Boesenkool te Steggerda. GEREF. KERKEN Beroepen te Alteveer (Dr.), Andel (NB). Anna-Jacobapolder, Doezum, Domburg-Westkapelle, Gees (Dr.), 's-Gravenmoer. Haastrecht, Kruiningen, Meerkerk, Metslawier, Onnen (Gr.) (en gen Ommen, zoals wij gisteren abusieve lijk berichtten). Ottoland-Noordeloos. Pieterburen. Stellendam-Melissant, Tho- len. Visvliet. Vrijhoeve-Capelle. Zuill- chem-Gameren: kand. P. Torenbeek, die nu 21 beroepen in overweging heeft en mededeelt geen verdere beroepen in overweging te kunnen nemen. Bedankt voor Weesp (vac. J. N- Nam- mensma): D. Barten te Appelscha. GEREF. KERKEN (vrög.) Aangenomen naar Grootegast-Gerkes- klooster: D. Los te Monte Alegre. die bedankte voor Middelstum en Ulrum. CHR. GEREF. KERKEN Aangeuomen naar Zierikzee (vac. wij len M. van der Klis): P. op den Velde te Mijdrecht. Kandidaat heeft ruime keuze (Van onze kerkredactie) DORDRECHT Zoals wij in het Beroepingswerk elders op deze pagina vermelden, heeft de heer P. Torenbeek, kandidaat in de theologie aan de Vrije Universiteit en sinds vorige week be-i roepbaar in de Gereformeerde Kerken, op het ogenblik al 21 beroepen in over-\ weging. In de Gereformeerde Kerken j is het een grote zeldzaamheid, dat een| kandidaat zoveel beroepen in overwe ging neemt. Een dergelijk groot aantal is men] meer gewoon in de Christelijke Gere-1 formeerde Kerken, de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Ge meenten in Nederland. De vier chris- telijk-gereformeerde kandidaten en twee van de uier kandidaten in de Ge reformeerde Gemeenten in dit jaar ,Jtecordhouder" is dit jaar kand. Chr. bleven echter onder kand. Torenbeek, van der Poel in de Gereformeerde Ge meenten. die uit 34 beroepen Yerseke verkoos. Hernhutters spraken over bijbelkritiek LÜGUMKLOSTER (Denemarken) De bijbelopvatting in de Evangelische Broedergemeenten (Hernhutters) stond in het middelpunt van een conferentie van enige dagen, waaraan 68 hernhutters deelnamen. Zij waren afkomstig uit Nederland. West-Duitsland. Denemarken. Zweden. Zwitserland en Engeland. Inge gaan werd op actuele vragen van bijbel kritiek en bijbelonderzoek. Dit was de vierde conferentie van dit soort in West Europa. densport zijn begonnen. In de weken, dat hier het Evangelie is gebracht, zijn er 214 contacten ont staan. Er zijn 21.000 gazetten (kran- tjes) „Blij nieuws voor Waregem en omgeving" verspreid, 16.000 brochures over het verschil tussen het protes tantisme en de kerk van Rome (een uitgave van de stichting In de Rechte Straat) en 12.000 tractaten. Ruim 2500 Johannes Evangeliën werden uitgedeeld, waarvan een groot deel is geschonken door de Zakbijbel- bond. Acht bijbels zijn er verkocht evenals 61 nieuwe testamentjes en boeken. Voortzetten verschillende mensen waren de reac ties verblijdend, toen zij Jezus had den aangenomen. „Maar waarom heb je me niet eerder verteld over dat geluk, dat heb ik toch ook nodig", was er een van. Columbia weigert boekenimport CHICAGO - De directeur van het literatuurwerk van het Moody Bible Institute, Peter Gunther, heeft be kendgemaakt, dat de Columbiaanse regering geweigerd heeft, om de in voer van 25.000 boeken van het insti tuut toe te staan. De boeken zijn al in januari in Bogota gearriveerd, maar liggen nog steed opgeslagen bij de douane in de Colombiaanse (Van onze kerkredactie) GENEVE Ieder congres kent een dieptepunt. Gisteren bleek duidelijk dat de zesde wereldconferentie van de ICCC daar beland was. De ochtendbijeenkomst begon meer dan een half uur te laat. Afgevaardigden drentelden de gehele dag gapend in de hal van het immense hotel Continental rond zonder zich al te zeer om de samenkomsten te bekommeren. Alleen de 250 leden van het gelijktijdige jeugdcongres werkten hard. De vier discussiegroepen slaagden erin de conclusies van hun besprekingen op papier te krijgen. Van de 90 Nederlanders hier aanwezig, staan er 60 ingeschreven bij de ICY de .International Chris- tian Youth". Zij vormen op de Amerikanen na (80 jongeren) verreweg de grootste delegatie. Ze komen uit de Christelijke Ge reformeerde Kerken, de Gerefor meerde Gemeenten, de Oud-Ge reformeerde Gemeenten, maar ook uit de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken. Twee van hen, Dick Boogaard en Hans Maris, behoren tot de leiding van deze jeugdorganisatie van de ICCC die pas drie jaar geleden in Amsterdam opgericht werd en nu reeds 14 nationale afdelingen telt. GESPREKSGROEPEN Terwijl de ICCC tamelijk Ameri kaans vergadert, met een groot aantal redevoeringen en toespraken, volgt de jeugd een wat meer Europese metho de. De jeugdige afgevaardigden er belangstellenden komen in vier dis cussiegroepen bijeen. Ze hebben ge sproken over de christenen de oecu menische theologie, de oecumenische beweging, het communisme, en het maatschappelijk leven. Hans Maris was een van de drie eiders van de eerste, Dick Boogaard van de derde discussiegroep. Wij krijgen de indruk dat de meeste afgevaardigden van de ICCC hier zonder specifieke opdracht van hun kerken naar dit congres zijn gezon den. Hoewel in de Reformation Re- view, het kwartaalblad, geschreven werd dat zij een „levend getuigenis van christelijke samenwerking geba seerd op de bijbel" zullen geven, is het in werkelijkheid eerder een „luis terend getuigenis". Men luistert in stemmend naar de sprekers en naar de resoluties, waarin wel eens wat veranderd wordt, maar de geen dis cussie met scherpe „voors" en „te- gens" wakker roepen. In zekere zin zijn de jongeren beter voorbereid naar hun congres gekomen dan de ouderen. Zij hebben hun discussies voorbe reid door inleidende artikelen in hun blad „Christian Witness". Ze hadden kant en klaar aan het begin van hun conferentie een aantal korte inleidin gen in de vorm van uitspraken, die het gesprek op gang moesten brengen en dat ook deden. Gisteren slaagde iedere discussie groep erin de conclusies van hun gesprek op te stellen. In de komende twee dagen zullen zij in een algemene zittin worden besproken, om dan straks naar de landelijke groepen te worden gezonden voor verdere be sprekingen. Hoewel er afgevaardigden uit vele Volgens brief uit Siberië (Van onze kerkredactie) SEOEL De Russische autoriteiten zouden toestemming heb ben gegeven aan „oudere mensen" om naar godsdienstige radiouit- Behalve naar een man voor de klei ne gemeente, wordt ook naar een ge bouw gezocht, waarin de arbeid kan worden voortgezet. Iemand heeft al /^eAe^fd om driehonderd francs Zendingen te luisteren uit het buitenland. (ƒ22,50) per maandje geven voor de; Jack °Qziol een Amerikaanse zendeling van Russische afkomst, die de uit zendingen in de Russische taal verzorgt van een protestantse radiozender in huur van een huis. Ook kwam er voor fiat doel rppds een gift binnen van zenamgen in ae nussiscne taai verzorgt van vi SO) Korea, heeft namelijk een brief ontvangen van een luisteraar uit de Si- vijfhonderd francs (ƒ37,50). berische provincie Kemorova Oblast, waarin de volgende passage: Dat de campagnes interkerkelijk' „Ik ben zeer dankbaar, omdat de leiders van ons land toestemming hebben zijn kan wel worden opgemaakt uit; gegeven aan oudere mensen, om Gods Woord te horen over de radio. In onze de medewerkers. Ze zijn afkomstig huizen kunnen wij bidden, uw uitzendingen beluisteren en de gezangen - zingen. Onze harten zijn met uw geliefd volk en met uw werk vanuit Korea." Russische emigranten in de Verenigde Staten hebben zich over dit bericht tamelijk skeptisch getoond. Het is echter een feit, dat Koziol de laatste tijd opmerkelijk meer brieven van luisteraars krijgt uit communistisch Azië. uit elf verschillende kerken. Steeds meer toezeggingen komen binnen om toch ook mee te helpen. Een groot aantal Vlaamse jongeren hebben be kendgemaakt deel te zullen nemen in de voorbereidende trainingsweeken den voor de acties in 1966. Een twintigtal mensen heeft zich vrijwillig opgegeven om de komende bijeenkomsten te gaan bezoeken. Van landen zijn als Nigeria en Guatemala, Kenia en Korea, drukten de Ameri kanen en de Nederlanders toch wel ieder op eigen manier hun stempel op de gesprekken. En hun benadering van de onderwerpen was soms opmer kelijk verschillend. Waarom weten de organisatoren nog steeds niet, maar merkwaardig was, dat vele Amerikaanse meisjes zich opgegeven hadden voor de gespreks groep over „de christen en het com munisme". Zij kwamen goed voorbe reid, haast militant voor de dag. Dick Boogaard was opgevallen dat zij met bijzondere ernst op het onderwerp ingingen. De Nederlanders spraken echter veel meer uit de gedachte: is dit eigenlijk wel een onderwerp voor een christelijke samenkomst. Ande ren, zoals de politieke partijen, zullen dit toch wel uitzoeken. Toen het ging om de vraag of het christelijk erfgoed met wapenen verdedigd moet worden, zeiden de Amerikanen onmiddellijk „ja". Van Nederlandse zijde werden echter heel wat vraagtekens gesteld. EENHEID Ook Hans Maris deed een soortge lijke ontdekking bij het gesprek over „oecumeniche theologie". Vooral in het gesprek over de „eenheid van de kerk" bleek een verschil van benade ring die tot zijn grote verbazing was terug te brengen tot een verschil tussen de Westminster- en de Neder landse geloofsbelijdenis. De eerste maakt veel sterker onderscheid tussen (Van kerkredactie) LIMOEROE (Kenia) Wan neer op kerkelijke conferenties in Afrika pastorale of kerkrechtelijke aangelegenheden ter sprake ko men, is steevast een van de be langrijkste kwesties de vraag, hoe moeten wij staan tegenover poly gamisten. De kerken zijn het er over eens, dat polygamie niet kan worden getolereerd. Maar als een man, voordat hij christen werd, meerdere vrouwen had getrouwd, moet men dan van hem eisen, dat hij eerst zijn vrouwen op één na moet verstoten, voordat hij ge doopt kan worden? Is dat liefde vol jegens de betrokken vrouwen en hun kinderen? Gelijk wij gisteren berichtten, kwam het probleem van de polygamie terloops ter sprake op een Westafri- kaanse conferentie in Yaoendé (Ka meroen). In Limoeroe organiseerden de Keniase kerken onlangs een spe ciale conferentie ter bespreking deze vraag. Bijna alle aanwezigen waren oneens met de aanbeveling van studieweek, die vorig jaar in Kitwe (Zambia) gehouden is, die kortweg inhield: „polygamisten, die christen willen worden, met vrouw en kinde- Vragen mp medisch gebied seadea aan de redactie vas ons blad met linksboven ep de envelop: „Medische rabrlek". Antwoord op vragoa rmm algemeen belaag wordt la deze rubriek gegevea. vragen waarvan de beantwoording al et laags deze weg gewenst U, geschiedt per brie*. ren dopen". De enige, die deze aanbe veling verdedigde, was merkwaardi gerwijs bisschop Mathew Ajuoga van de Kerk van Christus, die sterk met de ICCC sympatiseert. Ook de aanbeveling van Kitwe, on uitsluiting van de viering van he avondmaal, niet langer als tuchtmaat regel op polygamie toe te passen, vond alleen steun bij Ajuoga. Eigendom De conferentievoorzitter ds. J. Mbo- gori, wees er op, dat de toestanden ii Afrika tot voor kort de polygamie ii de hand werkten. Ongehuwde vrou wen hadden geen levensmogelijkhe den. De vrouw werd ook zonder meer als het eigendom van de man gezien, Daarom pleitte hij voor meer verkla ring en verduidelijking van net chris telijke huwelijk, eerder dan het kort weg veroordelen van polygamie als zonde. Men was het er wel over eens, dat polygame gezinnen steeds liefdevol pastoraal verzorgd moeten worden. Ook werd gepleit voor de stichting van vormingscentra voor ongehuwde vrouwen en weduwen en de vorming van godsdienstige gemeenschappen voor vrouwen. De Afrikaanse kerken maken op dit punt ook studie van de situatie de onzichtbare kerk en de zichtbar* als de laatste. Juist de Amerikanen meenden, dati de eenheid van de onzichtbare kerk, de geestelijke eenheid dus, voldoende was, terwijl de Nederlanders steeds weer stelden, dat die onzichtbare kerk van Christus konsekwenties heeft. De eenheid moet ook in de aardse organisatie gestalte krijgen. Geestelijke eenheid alleen is niet voldoende, zeiden zij. BESTUUR Tevens werden gisteren de nieuw* leden van het hoofdbestuur gekozen. Uit Nederland werden aangewezen Dick Boogaard, Hans Maris en Jan Lawalate van de Evangelisch Molukse j kerk. In het hoofdbestuur werden bovendien nog twee oud-studenten! van de Vrije Universiteit gekozen, dei Amerikaan J. Robert Vannoy, die lec-1 tor wordt aan een Amerikaans semi- narium en de Braziliaan Synesio Lyra. Sowjetunie over uitspraak paus MOSKOU Het Russische persbureau Tass heeft gisteren de oproep van paus Paulus, kernwapens te verbieden, „een nobele oproep" genoemd. Zoals ge meld deed de paus deze oproep uit zijn zomerverblijf te Castel Gandolfo ter gelegenheid van de 20ste verjaar dag van de atoombom op Hirosjima De commentator van Tass vroeg zich af of de „hartstochtelijke" woorden van de paus betekenen, dat hij bereid is te verklaren dat de 500 miljoen rooms-katholieken „de hand zouden moeten reiken aan degenen die er anders over denken". „Opgemerkt moet worden, dat paus Paulus deze! belangrijke verklaring aflegde net iets meer dan een maand voordat de laatste bijeenkomst van het conccilie wordt geopend de hoogste vergade ring van rooms-katholieke bisschop pen sinds een eeuw. Het is precies deze vergadering, die geroepen is te besluiten, in samenwerking met de paus, wat de houding van de rooms- katholieke kerk moet zijn." OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek, uw vakantieadre» via de uit de krant geknipte bon, die wy regelmatig op de advertentie pagina plaatsen, minstens een week van tevoren op te geven Indien deze schriftelijke opgave niet tijdig in ons bezit is. kan de toezending ernstig worden vertraagd DE DIRECTIE in de Nieuwtestamentische gemeen te. Paulus bracht het evangelie im mers ook in een polygame wereld. In dit verband is al meermalen verwe zen naar 1 Timotheus 3 2, waar Paulus als eis stelt aan een ouder ling, dat hij de man van één vrouw moet zijn. Zie je wel, zegt men dan, dat de Nieuwtestamentische kerk ook polygamisten onder haar leden telde; ze mochten alleen geen ouderling worden... Naar aanleiding van een artikel In het tijdschrift van de Coöperatieve Apothekersvereniging: „Zelf- behandeling, publiek en geneesmiddel", willen wc ditmaal In onze rubriek in verband met het belang hiervan eveneens aandacht schenken aan het pro bleem der zelfbehandellng. Onder zelfbehandeling bedoelen we het gebruik van medicamenten die niet door een arts zijn voorgeschreven met het doel zelf de behandeling van een kwaal, klacht ol ongemak ter hand te nemen. De zelfbehandeling is niet iets van de laatste jaren, uK advertenties ln Engelse kranten van enige eeuwen geleden blijkt reeds dat toen al onfeilbare geneesmiddelen werden aangeprezen. Wel is de laatste tijd de zelfbehandeling hand over hand toegenomen, hetgeen niet te verwonderen is als men weet dat jaarlijks meer dan 10 miljoen wordt uitgegeven voor advertenties in kranten en tijd schriften. En dan als straks ook de televisie mee gaat doen mert het uitzenden van advertenties, hetgeen de kijker zeker meer zal beïnvloeden! Desondanks wordt er niet veel gedaan om de zelfbehandeling binnen de perken te houden. Dat komt mede omdat verantwoordelijke personen me nen dat de zelfbehandeling wel zal uitsterven door de vooruitgang van de medische en farmaceutische wetenschappen, de opvoeding van het publiek en de totstandkoming van de farmaceutische wetgeving. Het eigenaardige is echter dat. nu voor alle lagen van de bevolking geneeskundige hulp en genees middelen verkrijgbaar zijn. er geen inpoldering van de zelfbehandeling blijkt op te treden. In 1962 werd Tn Nederland per hoofd van de bevolking voor ongeveer 23 uitgegeven aan „popu- laire" geneesmiddelen, terwijl daar tegenover per persoon ongeveer 40 aan geneesmiddelen op recept werden voorgeschreven. Wanneer men in aanmerking neemt dat de geneesmiddelen op recept ongeveer tweemaal zo duur zijn als de „populaire" geneesmiddelen, komt men to'. de slotsom dat er ongeveer evenvaak „populaire" geneesmidelen als worden betrokken. Daarbij moet men dan boven- og rekening houden met het feit dat nogal ude medicamenten, indertijd door een arts voor de leek erop Hjkende worden aangewend. Wat de toename van de medicamenten betreft blijkt dat er nu in vergelijking met een zestig jaar geleden wel 10 tot 15 maal zoveel geneesmiddelen op recept worden afgeleverd. Als oorzaak moet gezien worden de bereiding van synthetische medi cijnen. de sulfapraeparaten, de antibiotica, zoals penicilline en streptomycine enzovoorts, en de hormoonpraeparaten. De vlucht van de „populaire" geneesmiddelen is dan wel niet zó hoog, maar is toch beduidend en zorgelijk. Wij stelden reeds dat de oorzaak ligt in de wens van de hedendaagse mens om ook zijn kleinste klachtjes en ongemakken te bestrijden, hetgeen wordt aangemoedigd door de publiciteitsmedia. De mens is nu eenmaal gevoelig voor advertenties met mooie opschriften en schone beloftes. Zeker wanneer het ae gezondheid of de verschijningsvorm van de mens betreft. Zeker in deze hoogconjunctuur is men snel bereid het medicijn maar „eens te proberen". Hiermee begeeft men zich dan onbewust en ongewild in een riskant zelfbehandelingsavontuur. Aan de andere kant moet men niet vergeten dat de langdurige waahttijd in de dokterswachtkamer de zelfbehandeling zeker in de hand werkt, terwijl verschillende artsen van hun kant bij een geringe klacht de patiënt gemakkelijk een eenvoudig huismiddeltje adviseren. Inderdaad kan men deze argumenten wel dien bestaat er nog de vrijheid van het individu zijn weg tot de gezondheid zelf te kiezen. Trouwens veel mensen beschouwen geringe klachten als verstopping of indigestie te behoren bij het normale gezondheldsbeeld. Maar men mag toch niet vergeten welke gevaren er aan de zelfbehandeling verbonden kunnen zijn. De kansen op verslaving, vergiftiging, overgevoe ligheidsreacties zijn niet denkbeeldig. Ook moet men er maar zeker van zijn de juiste diagnose te hebben gesteld. Ook de dosering vormt vaak een gevaar. Men is gauw geniegd ,,nog maar een tabletje of wat druppeltjes extra in te nemen", omdat de voorgeschreven dosering niet aan de verwachtingen voldeed. Het innemen van veel te grote doseringen hebben vaak zelfmoordpogingen tot inzet. Verschillende vrij in de handel gebrachte medicamenten bevatten vele medicijnen om daar mee aan zo'n groot mogelijk aantal klachten te kunnen voldoen. De kans op verbetering der klachten is dan inderdaad groter, doch men neem' daarvoor dan ook verschillende stoffen ln, die niets met het beoogde doel te maken hebben. Wanneer de wetgever over zou gaan tot eer verbod van de verkoop van medicamenten zondei recept zou dit ongetwijfeld aanleiding geven toi andere vormen van zelf- en amateurbehandeling De wetgever zal zich dan ook moeten beperken to' de bescherming van de mens tegen ziijn gebrek aan geneeskundig inzicht in de vorm van een verboc op misleidende reclame, en tegen verborgen geva ren in de medicamenten. Wanneer men er in slaagt om op deze maniei de zelfbehandeling te beperken tot het verlich ten van geringe ongemakken, eerste hulp bij klei ne ongevallen, verlichting van vorbijgaande alle daagse pijnen en al smen de leek zover kan krij gen, dat hij zich tijidig tot de arts wendt wanneei zijn klachten niet op eenvoudige maatregelen reage ren, dan kan met de zelfbehandeling weinig kwaad geschieden. Ds. Vroegindeiveij licht toe (Van onze kerkredactie) VEENENDAAL In ons blad van 12 juli namen wij gedeelten over van een artikel van ds. A. Vroegindeweij in het orgaan van de Bond van Ne derlandse Hervormde Mannenvereni- gingen op Gereformeerde Grondslag, waarin hij zijn opvattin een over nieuwe psalmberijming uiteenzette. Naar aanleiding van sommiee reacties wil ds. Vroegindeweij om misverstand uit de weg te ruimen zijn bedoeling nog eens graag kort uiteenzetten. Hij schrijft ons onder meer: Overigens zal het wel duidelijk zijn dat ik in elk geval geen aparte psalmberijming voor de hervormd ge reformeerden begeer, maar een psalmberijming voor de gehele chris teneenheid van Nederland. Maar dan een psalmberijming die echt bijbels en gereformeerd-reformatorisch is. Tot zover ds. Vroegindeweij. komen is om een apart psalmboek de hervormd gereformeerde gemeente i te begeren, laat staan dat ik er aan '.nu willen meewerken een dereeiijk psalm boek tot stand te brengen Ik net een vurig verlangen naar eenheid van aller die de Heere liefhebben. En daarom co ik nimmer iets willen ondernemen op 1<. gebied buiten andere kerken 'ar li gereformeerde gezindte >m Hoe gro-it zou immers de verwarring worden in hoe dieper de scheuren tusser de psai- men-liefhebbende christenen wannee elke groep en elke kerk zijn eigen psalmberijming zou hebben Grote bezwaren koester ik echtei teg? de Proeve van een nieuwe psalmberi" ming, zoals die door de interkerkelijke commissie aan de Hervormde Kerk en 1e Gereformeerde Kerken is voorgelegd Deze bezwaren raken vooral de inhoud van de berijming, hoewel ock tegen -ie vorm vele bezwaren kunnen worden ingebracht en ook ingebracht zijn. De inhoud is over het algemeen vlak en 1« dichters hebben in vele psalmen de diepte van zonde en genade niet kunnen weergeven. Nu is het natuurlijk wel gemakkelijk om kritiek te oefenen en verder niets te doen. Maar daarom ook heb ik opgeroe- pen, om niet langer stil te zitten maai pok met deze dingen bezig te zijn Het is trouwens n'et de eerste keer dat ik dit gedaan heb Het is reeds verschillende jaren geleden dat ik hierover geschreven heb. We hebben dichters nodig die de inhoud van de psalmen kenneD ea verstaan i die weten van zonde ea genade, van goedertierenheid en reent, die er kennis aan hebben wat het zeggen wi1 gebogen te gaan onder hst pak van zonde en schuld en die oog weten van de rijkdom der vergeving. En deze dichters moeten ae psalmen berijmen en in hun gedichten uitdrus- ken. zuiver en klaar wat de Dsalmiït heeft meegemaakt en ervaren ora ook daarin God te loven. Het is ^ammer dat zo weinigen zich beziggehoudei heb ben met de berijming van cie psalmen, en dat aar, het werk van die weinige* bijna geen aandacht is besteed. AJIe kerken En dit gaat niet alleen de hervormd- gereformeerden aan die gelukkig nog veel van de psalmen houden - maar dit raakt alle kerken waar de psalmen nog een vooraanstaande plaats innemen. AH# dichters die de psalmen liefhebbeo. moeten zich tot dit werk zetten tot welke kerk ze ook behoren. En daarbij willen we niet graag de bekende psalmen uit de oundtl van 1773 missen. Van geslacht tot geslacht zijn ze gezongen er ze zijn ons lief geworden 1 Daarom zou ik straks graag een osalmne- rijming zien die door alle kerVen k<c worden aanvaard, die met oeroud van al i het goede uit de berijming van 1733. ton een verbetering van deze bundel zou betekenen. hield aan de berijming van 773. Met gebreken die haar aankleven wil ik ze nog niet inruilen voor het groene boenj#

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2