Kerken plaats wensen bescheiden NTS en NRU in titéfothïk 111 Brick Bradfford 3ft IKOR in (tevreden) jaarverslag —Toch is het zo!. en üosje Senmoet DE STENEN ZONDEj Aim® 196; MAANDAG 9 AUGUSTUS 1965 ITHERGOIVEN-ETHEROOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN (SEMOMEVJ WE ZULLE W v ÉiECAJ KWAAC OOCKJ' KTHERGOlVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN- -ETHERGOLVEN- 301 'S J dergelij^ morden gej gemeentel trai gereei wai telling ing voa 11 tot ouden. ongi 1964 Ot over twee ondenne- staat is. industriej n Frank-! Engeland twee dier- oornoem- zal k eek met geslote» rtrekken o vijftien n inrichj kit met Aals- kt tham onder dt worden van een ge- dersteu- Volgens htmachti hoofd- de Franse le mill- ter be. tie :t de te tranten inische met de het ie uit. en ge. op en iken) iciale eding best lanig dient moe- irbij ieve Commentaar NIET ZO GROOT Niet zo groot kwam Franciscus van Assisi (in het begin van de 13e eeuw stiohter van de r.k. orde der Francis canen die leven en werken onder ge loften van armoede en overgave aan Christus) tevoorschijn uit de documen taire van de BBCgemaakt in de serie JSporen van het verleden" en gister avond uitgezonden door CVK en IKOR. Het bleek minder moeilijk te zijn om in het moderne Assisi sporen van de 12e en 13e eeuw te vinden in oude bouwwerken en ruïnes, dan van de mens Franciscus, die in de veelheid van aangedragen materiaal wel werd besproken en aangeduid maar geen ge stalte kreeg. De huidige Franciscanen die hier en daar in bruine pij rondlie pen, droegen er ook weinig toe bij, een beeld van de nog altijd vereerde maar achter legendes schuilgaande vader van de orde te scheppen. Vooraf was het bijzonder aardig te luisteren naar het kleine meisje, dat bij tekeningen van andere kinderen op haar eigen manier de geschiedenis van Mozes vertelde. Een goed-gevonden programmamotief. Heel veel aantrekkelijks bood het zondagavondprogramma verder niet. De Oostenrijkse bijdrage aan „Zomer- carrousel" was een vrij zwakke be doening. Eenvoudige medewerkers gin gen vooraf aan het ster-optreden van Greta Keller, de gevierde zangeres van het Weense lied uit de jaren dertig. Dat zij eenmaal als grote ster schitterde is nu nog wel te merkenvooral aan haar versdhijning en allure. Het zangpubliek in Knokke was niet over-enthousiast, wij in de huiskamer ook niet. Opval lend was de diepe ernst waarmee het BRT-televisieorkest de gehele show be geleidde. De Weensè schwung" zat er bij deze heren niet in. Een herhaling van Enny Meunier's monoloog „De onbestorven weduwe" dwong opnieuw respect af voor haar emotionele acteerkunst. De een-acter is echter veel te lang om de kijker voort durend in gespannen aandacht te houden. Het Strawinsky-concert door het Concertgebouworkest was natuurlijk uitstekend, maar voor vele kijkers moeilijk om te volgen. De NTS wist voor het tweede pro gramma niet anders te verzinnen dan enkele Amerikaanse films waaronder een Western als hoofdschotel diende. (Van radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Naar onze mening zal er in de nieuwe bestu ren van N.T.S. en N.R.U. ook een bescheiden plaats dienen te wor den ingeruimd voor de kerken, zo als wij ook bij de minister hebben kenbaar gemaakt", schrijft het I.K.O.R. in zijn jaarverslag over 1964, hiermede even van het ver leden naar de toekomst reikende. Ter toelichting voegt het er aan toe: „In de hoofdlijnen voor het nieuwe omroepbestel wordt ook ge sproken over „bestuurlijke openheid" (volgens het plan-Cals 1964-'65). Niet alleen voor zendgemachtigde omroep organisaties, maar ook voor culturele organisaties en kroonleden zal er plaats zijn in de besturen van NTS en NRU als samenwerkingsorganen. Daar behoren dan ook de kerkelijke zend gemachtigden bij". Voorts zegt het IKOR: „Zoals de situatie nu is, zijn de kerken wel afnemers van technische faciliteiten, maar zij hebben geen enkele aandeel (zelfs niet als toehoorders) in het overleg van de besturen of van de commissies voor programmazaken, programmacoördinatie, de functiein deling, huisvesting enz. In de praktijk leidt dit tot de onbevredigende situatie, dat wij ons enerzijds loyaal houden aan de aanra ken welke in verband met NTS of 1964 28.3 duziend. NRU worden gemaakt, doch ander- Oecumenische Raad van Kerken in Nederland, waarvan het IKOR de radio- en televisie-commissie is. ACTIVITEITEN In 1964 zond het IKOR via de radio in totaal 39 ochtendkerkdiensten uit, 13 vroegdiensten, 12 middagdiensten en twee bijzondere diensten op Goede Vrijdag en in de Paasnacht. Voorts werden tal van andere vaste uitzen dingen onderhouden, o.a. inleidingen op de vroegdienst, kinderdiensten, „Het geladen schip", „De Wilde Gan zen", „Vraag en Antwoord" en „Reso nans". De „Wilde Ganzen" vlogen in het verslagjaar 49 maal uit voor een project in het buitenland en 3 maal voor binnenlandse nood via het oecu menisch radio-pastoraat. Grote ram pen kwamen er in 1964 niet voor. Daarin, zegt het verslag, ligt de verklaring voor een daling van de totale jaaropbrengst ten opzichte van 1963. toen er voor de rampslachtoffers op Bali en in Skolpje zeer veel geld is bijeengebracht. Ontvingen de Wilde Ganzen toen een jaarsom van 594.514.42. in 1964 was het biina een ton minder met 498.471. Niettemin lagen de bijdragen voor diverse pro jecten dit jaar toch hoger. Zo brachten vijf oproepen voor projecten van de Wereldraad van kerken in 1963 18,5 duizend gulden op eveneens vijf voor soortgelijke in kerkelijke uitzendingen (kerkdiensten uitgezonderd) door CVK en IKOR samen verzorgd. Toch kan men nog niet alle beschikbare zendtijd ook opmaken. Goed blijft de samenwerking met het RKK in rubrieken als „Woord I voor woord" en „Ken-merk". De catechisatie-uitzending op zon-j dagavonden is enigszins uit de hand gelopen. De serie, welke op 4 oktober 1964 startte, kon niet meer ontkomen aan een overdosering aan variatie enj informatie, waardoor de beantwoor- j ding van vragen van de catechisanten in verdrukking kwam, zegt het ver slag, „de kijker zag tenslotte door de (op zichzelf vaak fascinerende) bomen het bos niet meer. Er kwamen zeer veel reacties van allerlei aard." De 14-daagse uitzend-dwang maakt J het echter niet mo_gelijk, de eenmaal i gekozen opzet ingrijpend te wijzigen. Het IKOR zond in 1964 12 kerk- dienstreportages uit, waarvan twee in I samenwerking met het CVK en twee voor Eurovisie. gj De heer J. Castelijns, hoofd van de vi KRO-televisie treedt bij de NTS als1 contactpersoon namens de kerkelijke zendgemachtigden op en jaarlijks wordt in juni een „samenspraak met de NTS gehouden over faciliteiten, i zendtijd-indeling en andere technische 1 zaken. Meermalen is echter ook bij de j televisiedienst de vraag ter tafel geko-1 men, of de kerken ok niet principi-1 eel naar een nauwere real tie met de NTS moeten streven. matige werken moesten worden toe- 1886) Toen het grote publiek de In 1877 door SchlaparelH op Mars ont dekte lijntjes voor kanalen versleet en een groot deel van de wereld rwelgde geschreven, in de heerlijkst fantasieën over hoog De genadeslag werd aan het denk- ontwikkelde Marsbewoners, Is een fantasieloze nuchterling eens gaan uit rekenen hoeveel arbeid het gekost zou hebben om het bescheiden kanalennet £vans hingen nJ. nalen voor de dag. De lUnen die Schiaparelli en zijn navolgers op Mars hadden gezien, waren dus naar alle school. De onderzoekers Maunders en gevolge van het feit dat reeksen van Schiapare'" (die er Immers 89 kaart °P- voortien van allerlei stip- geteld had, tc jl latere waarnemln- peltjes, vlekken en streepjes en ver gen van veel hogere getallen repten, telfs tot 400 toe) lot stand te brengen. Deze droge rekenaar kwam tot de slotsom dat dit waterwegensysteem van Mars een totale lengte van 300.000 km moest bezitten, dus bijna van hier De arbeid die met dit Kanalen verdwenen £nHldJ^HEr0lT,T"!.,,lln '.""l'4 1' klndrrpn precltt t. teke- m" 15 '""J0"1 Su"ka n.„ wat zij zagen. Het resultaat Marsbewoners ongeveer 2000 jaar lang aan de arbeid moeten zijn geweest. Met alle eerbied die n bereid was te koesteren voor de rijpe ontwikkeling der Marsbewoners, leek dit denkbeeld in het begin van deze eeuw zó dwaas, dat alleen al op ~rond van deze berekeningen ernstig werd licht- en schaduwnuanceringen op het oppervlak van de planeet, als lijnen werden gezien, terwijl het in werke lijkheid helemaal geen lijnen waren. Grotere kijkers, gekoppeld aan foto grafische apparaten, hebben de Juist heid van deze veronderstelling al meer dan een halve eeuw geleden bewezen, want In 1909 zag de Franse astronoom Antonladl door de grote kijker van Meudon de x.g.n. Marska nalen uiteenvallen In afzonderlijke vlekken en stippen die onregelmatig de planeet verspreid en waaraan niets nalen! Om dit karweitje naar behoren verhlnffpnrt a» i„ ,i„ ®u jaar tang een onsamenhangend geheel van stre- geweest. pen punten en vlekken, maar de kinderen die achteraan zaten konden de details natuurlijk niet zo goed zien en tekenden voor een opeenvolging van stippen, punten, of vlekken, rech te lijntjes. Om kort te gaan: in het werk van bijzonders was te bespeuren. Voor serieuze onderzoekers waren de Marskanalen nu van de baan, maar voor vele anderen waren in 1965 de foto's van Mariner IV noodzakelijk om het overtuigend bewijs te leveren. Nadruk verboden. Ook stemrecht voor analfabeten onder de negers WASHINGTON Het Amerikaan se ministerie van justitie is zaterdag een gerechtelijke actie begonnen te gen de autoriteiten van de staat Mis sissippi iom te bewerkstelligen dat de „stembelasting" daar wordt afge schaft, waardoor negers van de stem bus worden afgehouden. De staten Alabama, Texas en Virginia komen morgen aan de beurt, overeenkomstig het nieuwe wetsvoorstel, waarbij be lemmeringen voor het kiesrecht van negers uit de weg zijn geruimd. Minister Katzenbach heeft ver klaard dat alle negers, of ze nu kun nen lezen en schrijven of niet, zich kunnen laten inschrijven op de kie zerslijsten. De minister zei tot de zui delijke autoriteiten: „U hebt blanke analfabeten ingeschreven, met de ne gers is dat dus ook mogelijk". Onderstroom sleurt kinderen mee HOERNUM Drie kinderen twee meisjes en een jongen in leeftijd variërend tussen 10 en 14 jaar zijn zaterdag voor de ogen van badgasten verdronken aan het strand van het Westduitse eiland Sylt. Het gebeurde nadat een groep van dertig kinderen in ondiep water door een onderstroom werd meegesleurd. Een 24-jarige vrouw die een poging deed de kinde- ren te redden, is eveneens verdron ken. De overige kinderen werden gered door helikopters van het Westduitse leger en door leden van de reddings brigade. een jongen werd door mona- op-mond beademing gered. zljds geen enkel aandeel hebben in de besluitsvorming, ja zelfs niet eens op de hoogte ziin van de aanhangig gemaakte onderwerpen. Wij sluiten de mogelijkheid niet uit dat het nieuwe bestel de nodige openheid (ook in deze) zal brengen. ANDER OVERLEG Wel wordt de omroepsituatie regel matig besproken in het zgn. RTC- overleg, waarbij IKOR en CVK, maar ook NCRV en VPRO zijn aangesloten. In dit overleg dient de algemene1 omroeppolitiek zowel als programma coördinatie. Zulks met name inzake het 150- jarig bestaan van het Ned. Bijbelge' nootschap en de kerkbouwactie „Ant woord '64", waarbij al deze zendge machtigden nauw waren betrokken. Goed zijn ook de contacten, welke het IKOR heeft met kerken en talrij ke instanties, „teveel om op te noe men". naar liet jaarverslag zegt. In tensief vooral is het contact met de Waarom hebt u geen televisietoestel? (Van onze radio- en tv-redactie) HAMBURG In de Bondsrepu bliek heeft men weer eens een andere opiniepeiling gehouden en wel bij 2000 personen van alle rangen en standen, zoals dat heet. De vraag was: „Waarom hebt u geen televisie-toe stel?". (want het waren allemaal mensen zonder tv!). Bijna de helft van de ondervraag den antwoordden: „Omdat we er geen geld voor hebben, t is ons te duur!" Maar 25 pet. zei: „Wij moeten niets van televisie hebben, we zouden zo'n apparaat niet in huis willen hebben, of: „Nee hoor, wij vinden de pro gramma's te slecht om er naar te kijken!" Toen bleef er nog 27 pet. over en deze ondervraagden vonden het kijken naar televisie slecht voor de gezond heid of durfden het niet aan uit angst voor onaangenaamheden in het gezin dan wel verbreking van de gezins sfeer. RADIOPASTORAAT iziek 19.45 Lichte Over de afdeling Radiopastoraat vertelt ds. A. Klamer o.m. in dit verslag: „Juist omdat wij dagelijks in I brieven, telefoongesprekken en per- soonlijke ontmoetingen te maken heb-en w< ben met „moderne armen" (mensen, deme die in welvarende levenssituatie gees telijk verkommeren), zoeken wij in tens naar mede-mensen die willen helpen en luisteren, ook als het veel tijd en geduld vraagt. Daarom zijn wij blij, dat het aantal vaste vrijwil lige medewerkers overal in-het land zich blijft uitbreiden; wij tellen er nu 350 en zonder hen zou dit werk niet mper mogelijk zijn." erfeni, ktokbSfi De pastorale commissie schonk in tende taken van het Kon. Instituut voor de 1964 bijzondere aandacht aan het: Tropen ln de wereld van nu. Samenstelling 1 u1 J- en Droduktie: Wil Muilemeister. 20.00 20.05 Slotavond van het 5e Interna- mofoonmuziek. 23.55- im II. 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws. J8.15 Actualiteiten.,45.25 Liqhte gcammofoon- j müzlelc. 19.45 Overheidsvoorlichting: Gouden VANAVOND TE ZIEN 8.20 uur een Duits filmpje over het leven in een bijenkorf. 8.30 uur speelfilm „De trein van 10 over 3", wild west-verhaal voor kijkers boven 14 jaar. 10 uur Italiaanse film over de gescheidenis van de atoombom. Ned. 2 VARA 8.01 uur BBC-film over „De Hobolos", in de serie vreemde streken en hun bewoners. 8.25 uur terug naar de familie Walden, een nieuwe aflevering van „Theater thuis". 8.55 uur het probleem van een verlaten gezin in de reeks „East Side West Side. VANAVOND TE HOREN Hilversum I NCRV 8.15 uur concert van het Holand Festival. Het Nederlands Strijdkwar- tet speelt een werk van Beethoven. (Stereofonisch). 8.55 uur weer eens een Hildebrand-miniatuur, ditmaal Robertus Nurks. 9.30 uur Franse filmmuziek van goede kwaliteit, gespeeld in Wenen tijdens de Festwochen 1965. 10.55 uur werken van Glazounoff op de piaat. Hilversum II AVRO 8.50 tot 10.30 uur reportages van de slotavond van het Songfestival in Sopot, waar Conny van den Bos voor Nederland meedoet. 11 uur muziek en zang in Latijnse sfeer, afkomstig van de zwarte schijf. pastoraat-homofielen; vooral de gen van gehuwde homofielen nemen voortdurend toe. Uit samenwerking tussen predikanten en priesters wie deze vragen zeer ter harte gaan. zijn allerlei initiatieven ontplooid. Ook het pastoraat voor de zaken- lieden eiste grote aandacht. TELEVISIE De uitbreiding van de televisiezend tijd betekende voor de kerkelijke zendorganisaties grote zorg: men kreeg driemaal zoveel zendtijd als vóór 1 oktober 1964 toegewezen en a! spoedig bleek, dat daarvoor het aantal vaste medewerkers verdubbeld moest worden en dat men de kosten moest gaan delen door samenwerking. Daar om worden nu vrijwel alle protestantse ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten 23.0. Kiek. 23.55-24,00 „Ik hoop dat de brandweer maar zal komen! En hoe gaat het met hertje. Jes?" informeerde ze. „Het houdt zich nogal rustig, is het niet? Zal ik het eens een poosje dragen?" riep- Josje onmiddellijk, tar een poosje aan mij. „Nu gaan we natuurlijk niet eten in het hotel," zei Josje. „Dat is wel jam mer, hè? O. we moeten meneer Bone bakker waarschuwen, vader!" „Dat zal Blekkie al wel doen, denk ik," antwoordde meneer Joppers. „Die is „Nee. ik!" „Geef het m Jes." „Goed," knikte zijn zusje. „Want ik word er wel moe van. Het is toch nog een heel gewicht, als je e: sjouwen moet. Maar pas op pootje, hoor Jos!" Josje nam het diertje, dat maar heel even tegenstribbelde, van zijn zusje en de tocht werd voortgezet. een dierenarts brengen en wil die er verder voor zorgen." „Nee, dat doen wij, moeder!" riep Jesje. „Wij hebben het gevonden. Na tuurlijk moet een dierenarts naar zijn" pootje kijken. Maar dan nemen wij-heüi weer mee." •Hij kan misschien mooi onder dat '|jÉ de houtblokken," opperde die ergens ander? leggen, een mooi plekje voor afdakje Josje. „Als i lijkt me d ..Een reuze idee. Jos!" riep zijn zusje toch een heel lief diertje „Ja, dat weet ik wel," „Maar het huisje is niet" we moeten er i< vinden. Misschien Moeder Joppers keek haar man even aan en antwoordde dan: „Goed, dat kunnen we wel doen, lijkt me. Maar iets anders op zien te jullie tweeën moeten voor hem zorgen, n kunnen we het wel bij I hoor." in Shakespeare. 19.35 Huckleber tekenfilm. 20.00 Journaal en wei 20.20 De bijenwereld, filmpje bijenkorf. 20.30 De trein van 01 over drie, speelfilm. (Beide keuringe 14 jaar). 22.00 De geschiedenis van de atoombom, documentaire. 23.00-23.05 Jour-i naai Nederland II: NTS: 20.00 Nieuws - De Hobolos. TV-film, i i de l&Ld.co' Vara: 20°25ATheat nacht, TV-spel. Achter h_. België: Nederlands progr. Kan. 2 en 10: Richard Leeuwehar! 19.55 De 20.20 Stel Je voor. 20.35 Hendrik IV. ■log 19.30 Weerman. 20.00 Nii 20.25 Openbaar Kunstbez: i Pirandello. 22.10 De -1918. 22.40 Nie —7.40 Nieuws: Plm. 8.00 Ov« Nieuws- 8.40 vakantletips ziekprogramma; (10.30 Weeroverzioht): 11.50 Volaan.... vooruit, lezing; 12.00 Angelus; 12.03 Lichte grammofoonmuziek: 12.20 Voor de boeren; 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.40 Actualiteiten of erammofoonmuziek; 12.50 Licht ensemble met zangsoliat; plattelandsvrouwen; 14.10 Lichte grammofoonmuziek; 15.10 Licht baken. lezing: 15.20 Lichte grammofoonmu ziek: 16 00 Voor de zieken: 16.40 Onderweg, een programma voor oudere luisteraars: 17 00 Voor de jeugd. 17.30 Licht orkest: 17.50—18.00 Overheidsvoorlichting: Nieuws uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert 18 20 Voor de kinderen: 18.30 De Springplank.^ ^jonge artiesten wagen de Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtendgymnastiek; 7.20 Lichte gram mofoonmuziek: VPRO: 7.50 Dagopening: AVRO: 8.00 Nieuws; 8.10 Lichte grammo foonmuziek: (Om 8.25 De groenteman, praat- ie voor de vrouwl: 8.45 Morgenwijding; 8.55 Oude muziek (gr,): 9.00 Vc 10.00 Voor de ,._zièk:~ 12.00 Dansorkest 12.27 Mcdedelinger BMHBi >ldsvooriicht:ne: zending voor de landbouw: 12.40 Licht instrumentaal ensemble met zangsolisten; 13.00 Nieuws: 13.10 Actualiteiten en grammo foonmuziek; 13.25 Beursberichten: 13.30 Ste- reo: 't Muzikantenuur: Klassieke en moderne ifam#rmii7lplt (gr.i; 14.30 Voor de kinderen: grammofoonmuziek; (16.00 Draadomroep vanavond VAN 18-20 UUR I. Henry Brant concert voor altsaxofoon en kest. Prelude, Idyll, Caprice. Sigurd Ras ier, altsaxofoon; Clnclnati Symphinle Or- ist o.l.v. Thor Johnson. II. Howard Bru- ick. Dialogues for Jazz Combo and Orches- a. Allegro. Andante-Ballad. Adaglo-Ballad. Allegro-Blues. Dave Brubeck Quartet; Phll- harmonlsch Orkest van New York oj.v. Leonard Bernstein. III. Morton Gould. 1. „Spiritjals". Proclamation. Sermon. A little bit of sin. Protest. Jubilee. Residentie Orkest 01.v. Willem van Otterloo. 2. ..Interplay". With drive and vigour. Gavotte, Blues. Very fast with verve and gusto. Cor de Groot, plano: Residentie Orkest o.l.v. Willem van Otterloo. IV. Aaron Copland. 1. Ballet Suite „Billy the Kid". Introduction: The Open Prairie (Lento Maestoso). Street In a Fron tier Town (Moderato). Phllharmonisch Or kest van New York o.l.v. Leonard Bernstein. 2. Vier dans episoden uit Rodeo. Buckaroo Holiday. Corral Nocturne, Saturday Night zit. De loofbosjes die de Schemheuve bekransen 1, ritselen dor. Maar het licht is er groot en vriende lijk: nergens wordt het tegengehouden door zwa re stammen of het diohte stugge groen van den nen en sparren. Het glanst en glijdt over de ber ken en het zand met de fijne glinstersteentjes. Iedere keer als Libbe Vennik naar de heuvel gaat. kijkt hij ernaar en dan is het of Lenter nog leeft en hem met de arm om zijn schouder door elkaar schudt. Vooruit, Libbe. ga nu mee. je moet geen saaie piet worden. Saai was hij niet, maar hij zal nooit ontkomen aan het stempel dat het veen op hem gedrukt heeft. De armoede, het harde werken en de een zelvigheid van de geslachten voor hem. Hij zou niet weten wat hij moest zeggen als hij in „De Rodde" kwam, hoe hij moest staan of zitten. Lenter heeft hem tekeningen laten zien. Andres Maler zei dat hij vooruitging, 't Was alleen zo- iammer dat Jeichien er weinig van begreep. Als Lenter over zich zelf sprak, dacht hij nooit aan de anderen. Dat Libbe zijn eigen gedachten had over het meisje, zonder dat hij zich daarvan bewust was. kwam niet op bij Lenter. Hij hield zoveel van het leven dat hij het nam met volle handen, overal waar het zich aanbood. Zijn enthousiasme en vrolijkheid stormden ovei Libbe heen, die er niet in kon opgaan, maar ze ook niet kon missen, 't Was als de zon, waarin hij zich nu en dan koesterde, zoals hij tussen het werk door een ogenblik achter de schuur kon zitten, met het warme licht op zijn gezicht en door DIGNATE ROI5KERTZ I handen. En dan zo maar gelukkig zijn en tevre den zonder te weten waarom. Na de begrafenis is Libbe niet meer naar de diele gegaan, hij kon dat niet. Het zou zijn herin nering aan Lenter versomberen. Marye Thase ver staat veel. dat bemerkt hij aan de manier waarop ze naar hem kijkt en hem toeknikt. Maar hij kan haar medelijden niet goed verdragen, 't Is niet alleen dat Lenter weg is. het is hoe het kon gebeuren. Vaag herinnert hij zich waarover zijn vriend wel eens sprak. Het leek hem vreemd en onwaarschijnlijk, een wereld achter de zichtbare, en wereld na deze. Maler zou dat willen schilde' ren cn Vasse van Buuren zoekt hel over dp hele wereld: daarom reist hij altijd. 't Is te veel voor Libbe om het te kunnen be vatten. maar het trekt hem naar de heuvel. Het huis staat alleen. Dat is voelbaar, er gaat iets vanuit. Een verlangen om bewoond te zijn. Als ze thuiskomen, denkt Libbe. ga ik erheen. Martine kent me toch, ze zal over Lenter willen praten met me en over dat andere waarnaar ze zoeken. Hij wil meezoeken om weer in de zon te kunnen zitten. Het atelierraam is hoog en hel als het avond wordt. Daaronder bloeien 's zomers de violieren. Lenter heeft eens een tak meegebracht, die krui dig rook. Dat hoge raam is een uitdaging voor- Dries Borne als hij boven komt. Eén enorm oog," dat alles ziet. Daarachter is wat Lenter van de diele heeft gelokt. Dries drukt zijn voorhoofd te gen het glas; de koude rilt donr zijn lijf. Niet jij, maar anderen hebben de schuld, dat is zijn hou vast. Voor Rena het beletten kan. heeft hij een van de zware platte stenen die voor de border liggen, opgetild en hem boven zijn hoofd zwaai end. gooit hii met kracht. Het glas kraakt en rinkelt en Dries lacht. Ha! Hij za! ze wel krijgen. Nog nooit is hij op de loop gegaan voor vreem den. "Er liggen nog meer stenen. Het is niet moeilijk om het gat zo groot te maken dat hij er doorheen kan. Hij snijdt zijn hand als hij over de venster bank in het atelier terechtkomt. Achter de berken staande heeft Libbe het ge zien Het is dus waar wat Rena hem verteld heeft, dat de wildeman niet meer weet wat hij doet. Het is nog niet helemaal donker. Als hij op het. grasveld komt, ziet Dries hem. - Ha. melkmuil, kom erin! Ik zal je binnenlaten zoals het hoort. Ze horen hem lopen en lawaai maken, het slaan van een deur tot hij in de kamer naast het atelier de tuindeur vindt, die met een grendel aan de binnenkant is afgesloten. Een windvlaag waaiert de gordijnen op als Libbe nader komt. vervuld van een vreemde overmoed. Dries dwaalt door het half donkere huis. Hij is stil geworden en weert Rena af die hem volgt. In zijn verwarde verbeelding heeft dit huis. met al wat erin is. te maken met Bernt Vasse, met die andere wereld, die hij niet kent en waaraan hij i luist daarom een hekel heeft. (Wordt vervolgd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 7