Met handigheid, wilskracht en energie kom je er tenslotte Achttien kerken treden toe tot de I.C.C.Q. Nationaal bijbelgenootschap op eiland Madagascar Een woord voor vandaag Bartimeüs-leerlingen in maatschappij: Wereld wordt vaak nog te rooskleurig gezien Erecode drogisten gaat 1 jannari in Twaalf uit Nigeria ZATERDAG 7 AUGUSTUS I960 yiEt De gevaren van de rijkdom, de onzekerheid ook, die het bezit met zich brengt, zij worden door de apostel Paulus in zijn eerste brief aan Timotheüs breed uitgemeten. Voor vandaag nog één citaat: Maar wie rijk willen zijn, vallen in verzoe king, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang." In Paulus' dagen was het nodig het probleem van de rijkdom aan de orde te stellen. Vandaag is het zeker niet anders. Wat wij dan wèl moeten doen? Paulus heeft het over het ontvluchten van „die dingen" en het jagen naar gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, volharding en zachtzinnigheid. Het is een heel rijtje van woorden, van begrippen, die in eikaars verlengde liggen. De samenvatting ervan is deze: strijd de goede strijd van het geloof, grijp het eeuwige leven. De goede strijd van het geloof: zij verdraagt zich niet met een gevecht, met een race om zoveel mogelijk naar zich toe te halen, zó, dat er niets anders meer bestaat, dat er uitsluitend in geld en in stoffelijk bezit wordt gedacht. Dat is de dood voor elk leven, dat is een gééstelijke dood. De dingen liggen hier nauwer dan wij vaak geneigd zijn te denken. Paulus' woorden, waarover wij deze week hebben gedacht en die onder de leiding van de Geest zijn neergeschreven, mogen ons wèl aan het denken zetten! Vanavond lezen wij: 1 Corinthiërs 9 vers 15 tot en met 27. Wij lezen morgen: 1 Corinthiërs 10 vers 1 tot en met 13. AMSTERDAM De drogisten, die lid zijn van de Algemene-Ne derlandse drogisten bond zullen zich met ingang van 1 januari aanstaande moeten houden aan een erecode. Wie zich schuldig maakt aan overtreding van deze code, zal ter verantwoording wor den geroepen voor een ereraad. Ook het personeel van de drogist is aan de code gebonden. Het doel van deze erecode is de verkoop van geneesmiddelen paral lel te doen lopen aan het belang van de volksgezondheid. De ereco- is tot stand gekomen door contact tussen de Drogistenbond en de arts dr. M. N. G. Dukes. Geen kinderen Een bepaling van de erecode is geen geneesmiddelen af te leveren aan kin deren. Een uitzondering wordt ge maakt als de kinderen een schrifte lijk verzoek bij zich hebben. Ook mag de drogist geen geneesmiddel verko pen, wanneer hij vermoedt, dat de koper het middel niet op verstandige wijze zal gebruiken. Verder dient de drogist zich te ont houden van iedere medische hande- Hoe beleeft een blinde, komend uit het internaat waar hij een opleiding heeft genoten, de gewone ziende maatschappij? In het bij zonder interessante boekje „Tussen licht en donker", uitgegeven ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van Bartimeüs (verkrijgbaar in de boekhandel voor 3,50) worden hireover verschillende reacties van oud-leerlingen weergegeven. Sommigen gaan de wereld beslist te optimistisch in. Het feit dat ik zelfstandig ging worden, zo zegt een oud-leerling, betekende voor mij zo ongeveer het binmengaan in het beloofde land. Ik zou mijn doen en laten gaan bepalen, mijn ouders dankbaarheid kunnen bewijzen door attenties en eens kunnen laten zien dat blinden minstens even goede presta ties kunnen leveren als zienden. Echter viel dit allemaal erg tegen. Neen, de overgang van instituut was naar later bleek toch niet zo eenvoudig. Een andere oud-leerling vult aan: het eerste halfjaar was verschrikkelijk. Ik voelde me ontzettend alleen. Natuurlijk waren er altijd mensen die je wilden helpen: de een echt óm te helpen de air.der om in een goed blaadje bij de directie te komen. Maar vaak keek men niet meer verder naar je om. Ik had het idee in het begin dat men eerder mèt mij dan óm mij verlegen zat. Ik was in een wereld gekomen waar men mij weliswaar accepteerde, maar dan toch zo, dat ik het gevoel had erbuiten te staan. Oi-erbezorgd Veel blinden kwamen in een kosthuis waar ze goed werden ontvangen. Echter bleek er bijv. wel overbezorgdheid voor te komen. Ik mocht niet alleen de straat op, vertelt een oud-Barilmeus leerlinge, zo bang was mijn hospita dat ik in duizend sloten tegelijk zou lopen. Tot ik lingen of advies. Wel mag hij infor maties inwinnen, om er voor te zor gen, dat de klant het juiste preparaat in handen krijgt en om het genees middel te kunnen verkopen, waar naar de klant vraagt. Ook moet de drogist de klant er op attent kunnen maken, dat het ge bruik van geneesmiddelen tijdens zwangerschap uitsluitend na overleg met de arts mag geschieden. Vertrouwelijk Verder moet de drogist alle mede delingen over de gezondheidstoestand van zijn klanten als streng vertrouwe lijk beschouwen. Uiteraard zal hij wel alle inlichtingen geven, wanneer ,m stulelJes „ns pl,ptt. „et hele hui, de behandelende geneesheer hierom op zijn kop. toen men dlx merkte, vraagt. Maar toen bleek dat ik er heelhuids was Wanneer de drogist twijfelt of de afgekomen kon ik langzamerhand al aflevering van een bepaald genees- meer mijn gang gaan. middel aan een klant wel verant woord is, moet hij (na toestemming Jubileumbode vanwege goud ZEIST Het chr. instituut voor blinden een slechtzienden Bartimeüs te Zeist bestaat een halve eeuw. Ter gelegenheid hiervan is een boekje versche nen dat technisch werd ver zorgd op Bartimeüs en door Andries Blitz te Laren is uitge geven. Het heet „Tussen licht en donker" en behandelt in popu lair geschreven hoofdstukjes onder meer het leed van de gezichtsstoornis, de strijd tegen de blindheid, de school en het internaat voor blinde kinderen, bewegingsonderwijs, Bartimeüs vroeger en nu, een psychologi sche beschouwing, slechtzienden in de maatschappij, en meer- vondig gehandicapte kinderen. Merkwaardig zijn in het boekje de uitingen van typische blindenhumor, waarvan we voorbeeld willen geven, slechtzlendenschool gaat dagje naar Artis. Met verbijste ring staart Jan Brinkman naar een paar olifanten, die achter een afrastering wat heen en weer scharrelen. Plotseling rent hij naar één van de onderwij zers. „Meneer, meneer, kom toch eens kijken. Daar staat zo'n gek beest. Met z'n staart trekt hij gras en planten uit de grond en u raadt nooit waar hij het allemaal instopt van de klant) de arts raadplegen. Wanneer de klant geen toestemming geeft, zal de aflevering geweigerd moeten worden. Deze erecode voor drogisten is ge publiceerd in het laatste nummer van „Medisch Contact", het officieel or gaan van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der ge neeskunst. Kosthuis- thuis bleek vaak niet de oplossing. Conflicten kwamen nogal eens voor, hetgeen wel begrijpelijk is als bedacht wordt dat het teruggekeerde kind was opgegroeid in een ander milieu met een ander opvoedingspatroon. De vaak andere denksfeer thuis alsmede een zich onvoldoende realiseren door ouders dat het kind op eigen benen wil staan werkten moeilijkheden tussen ouders en kind in de hand. Huisvrouw-zijn Een aantal leerlingen geeft indrukken over het huisvrouw-zijn. Eén van hen zegt: ik ben van mening dat iemand die niet een beetje extra handig is als blinde echt geen huishouding kan doen. Me herinnerd handigheid, jg Toen ik voor de keus gesteld werd typist of telefonist te worden koos ik het laatste, zo zegt een ander, omdat het afwisselend is en dit je een zelfstandige werkkring garandeert. Men was mij met allerlei hulpmiddelen (b.'aille-appara- tuur) ter wille. Ik wilde het werk van de beste ziende telefonist overtreffen door een maximum aan service te leve ren. Resultaat: veel waardering, maar ook overspanning van de telefonist! Nu doe ik het wat kalmer aan, maar toch zo dat men tevreden over mij kan zijn. Zit je dan een poos in zo'n baan, dan vord je er to^h telkens weer aan trVidere" te zijn. Dat is e«ï wilskracht en energie noeilljk om te accepteren. Elke keer .wm. je er tenslotte wèl. Als je je teeds je beperkingen bewust blijft en iet alles zelfstandig op wilt, knappen, latuurlijk. dat kost zelfoverwinning, laar het moet. Mink met vakantie Mink van Rijsdijk is met vakan tie en rust uit van haar dage lijkse beslommeringen. We zul len haar gedurende drie zater dagen moeten missen. Meer ballonnen met tractaten naar O.-Europa (Van onze kerkredactie) GENÈVE De Internationale Raad van Christelijke kerken (ICCC is een groeiende beweging, zei Carl Mclntire gisteren op de eerste persconferentie tijdens het zesde algemene congres van deze beweging. Juist die morgen had de vergadering achttien nieuwe ledenkerken aanvaard. Het op- Tijdens de persconferentie werd ook merkelijke is dat twaalf van d<-2e jevraafd ol de ICCC eontact op- i n v.- nemen met de Mereldraad van Ker kerken uit Oost-Nigeria komen, keQ omdat dit zesde congres in dc waar Sir Fransis Ibiam, één van de|stad bijeenkomt, waar de Wereldraad presidenten van de Wereldraad het hoofdkwartier heeft. De voorzitter - K ;c t„ verklaarde dat indertijd (in 1948 te van Kerken, gouverneur is. In dc Amsterdam) brjef aan de Wereld- komende dagen zal (zeer wow j raatj was gezonden, waarop nimmer schjjnlijk) ook nog een Russische een antwoord is gekomen. Later zijn vluchtelingenkerk, van baptisten 'ï^a'Jeden v.an Wereldraad uitgeno- die uit de Oekraïne gevlucht zijnbU texvonen, worden toegelaten. Dr. Mclntire ging is men niet ingegaan. zestig ingeschreven voor de conferentie van de jeugdbeweging van de ICCC. Ook als sprekers leverden de Ne derlanders hun aandeel. Werd don derdag de toespraak van prof. J. J. van der Schuit door ds. J. C. Maris voorgelezen in verband met ziekte van zijn inmiddels overleden vrouw, gis teren sprak de christelijk gereformeer de predikant uit Wormerveer, drs. J. P. Versteeg over Jezus Christus en het geschreven Woord. Hij wees de gedachte af dat het spre ken van God, zoals dat zijn hoogtepunt vind in de Here Jezus Christus, en Zijn spreken in de Bijbel, onderscheiden moet worden, omdat ,.de Bijbel, als boek. ook (en vaak wordt gezegd) uitsluitend mensenwerk is". Drs. Versteeg zag deze visie als een gevolg van het huidige existentialisme. De voor eens en altijd gegeven openba ring Gods, zei hü, wordt gediskwalifi ceerd ten gunste van de vrije verkon diging van het vrije Woord van de vrije deelde ook mede dat de jeugdbe weging van de ICCC besloten had om een nieuw „ballonnenijproject te organiseren. Tegen het einde van de jaren vijftig werden ook per ballon tractaten en bij belgedeelten opgelaten om door de wind naar de landen achter het ijzeren gordiin te worden ee^ragen. Vele Europese kerk bladen hadden indertijd scherpe kritiek op deze actie, omdat dc schriivers meen den dat daardoor de al moeilijke situatie van de christenen daar nog moeilijker werd. Dr. Mclntire gaf toe dat de rege ringen van Oost-EuroDa zeer fel gekant waren tegen deze actie. Zo liet de Tsechische regering vlieg tuigen opstijgen om de ballonnen te on derscheppen. Toch meende hij dat de actie indertijd waardevol was. Vluchte lingen uit deze landen, die in het westen asiel zochten, droegen vaak de tractaten die zij gevonden hadden bij zich. aarnemer een congres bjj te wonen, maar ook op die uitnodi- rich volgens deze niet binden aan hun waarheid die voor ééns en altijd vastligt in een boek. Drs. Dr. Mclntire werd gevraagd, wat hij Versteeg stelde daartegenover dat in de bedoelde met afvalligen, (hij had gezegd Bijbel de schriftuurlijke fixatie niet in dat de ICCC streed tegen vrijzinnigheid bet teken van verduistering van de en geloofsafval). Hij zei dat hy daarmee waarheid staat, maar juist in het teken de mensen bedoelde, die de Bijbel niet van de bewaring van die Waarheid, meer erkennen als het onfeilbare Woord van God en die de godheid van Christus en maagdelijke geboorte loochenen. Op onze vraag of hij Carl Barth wilde reke nen tot de afvalligen, antwoordde hij be vestigend. ..omdat", zei hij. ..deze theo loog de historische positie van het pro testantisme heeft prljsgegeve Nederlanders De Nederlanders vormer, met de Ame rikanen de grootste delegatie op het con gres in Genève, Er zijn niet minder dan negentig landgenoten aanwezig. De chris telijke gereformeerden als officiële afge vaardigden. de meeste anderen als be- A friha kerken juist olt Oost-Nleerla zich bil de ICCC hebben aangesloten. De voorzitter van de Westafrikaanse Raad van Chris telijke Kerken, ds. A. D. Obot. zei letter lijk In ztin verslag: „Hoewel de Wereld raad van Kerken in Nigeria geleld wordt door de regering (president van deze Wereldraad. Sir Fransis Ibiam, ls gou verneur) wordt de Westafrikaanse Raad van Christelijke Kerken geleid door niet- polltleke partijleiders die geen deel uit maken van de regering." Hij zei dat Afrikaanse christenen in P contact met de ICCC zijn gekomen toen land te steunen. krijg je weer die tik, aldus een oud- leerHng. dat de cén in een auto rijdt en de ander een brommer koopt, dat de één thuis kan schilderen, behangen eh knut selen waardoor hij veel geld bespaart terwijl jij dat allemaal niet kunt doen. Dat al die dingen onbereikbaar zijn voor jou is iets wat Je dan maar moet zien te verwerken Ook andere vragen doemen op, moet ik mijn hele leven aan de telefoon, aan deze typemachine zitten? Zouden er voor mij geen andere mogelijkheden zijn? Wat zijn voor mij de promotiekan sen? Och, wuarom? Een oud-leerling schrijft hierover: ik wilde Engels-MO gaan studeren en ver telde dit mijn directeur. Zijn reactie was Och. waarom zou je dit eigenlijk doen! Het werk dat je nu doet, doe je voortreffelijk. Geen stimulans dus. Toch zette deze oud-leerling door behaalde met veel kosten en moeiten de begeerde akte. Tot nu toe heeft hij er echter geen enkel geldelijk voordeel kunnen trekken. plaatst. En ik ben in zeven jaar van mijn werken hier een stapje omhoog geklom men: ik mag zelf brieven dicteren, maar mijn zelfstandigheid boet meteen weer in omdat ik afhankelijk ben van anderen wat de binnenkomende post betreft. Mijn promotiekansen zijn niet groot. Wel stijg ik financieel elk jaar regelmatig maar mijn wérk blijft eigenlijk hetzelfde. (Waaruit blijkt dat deze blinde werker onder promotie primair wenst te ver staan verantwoordelijker werkzaamhe den een zendeling van een geloofszending de ICCC en zijn leiders in een preek aanviel: „Wij begonnen die taak aan God in ge bed voor te leggen en ontdekten toen het adres van de ICCC." Ds. Obot vroeg het congres om hulp zowel in de vorm van gebed als van fi nanciën, opdat deze meest kleine kerken (de grootste omvat vijfenzeventig, de kleinste tien plaatselijke gemeenten) stand zullen kunnen houden. Hij vroeg deze beweging zendelingen te sturen en te helpen bij het stichten van een theolo gische school en van een middelbare China Tsjang Kai Tsjek, de bekende Chinese leider, zond het congres een telegram zoals wij gisteren meldden waarin de ICCC geprezen wordt voor de pogingen om het communisme te ontmaskeren, waardoor alle christenen in de wereld het onderscheid kunnen zien tussen ge rechtigheid en het kwaad. De Chinese generaal verzoekt de congresleden een beroep te doen op alle christenen om één te worden in deze strijd. Bovendien vraagt hij het congres de sterke politiek van E resident Johnson te steunen in Vietnam. de derde plaats vraagt hij de Ameri kaanse christenen te streven naar de ver nietiging van het communistisch regiem Het congres zond president Johnson een telegram, waarin gezegd wordt dat men hem zal steunen in zijn strijd tegen de communistische agressie. Er mag geen compromis, geen terugtrekken zijn in Vietnam. Bovendien wordt Johnson ge vraagd op iedere mogelijke wijze de strijd voor de bevrijding van het vaste- Zo komt dus in al deze leacties naar voren dat bflnd-zljn een enorme hzrdl- cap betekent, al is er niemand van deze mensen die zich door zijn handicap uitgesproken ongelukkig gevoelt. Wel zijn allen het hier over eens: hoe meet je met de ..gewone" samenleving in aanraking komt. hoe meer je gaat mer ken wat Je eigenlijk mist. Iemand stapt op zijn fiets, zo zegt een oud-leerling, om nog even dit of dat te gaan halon en hij is in vijf minuten terug. Zélf loop je er minstens een half uur over. Ander voorbeeld: je bent iets kwijt dat je beslist niet terug kunt vinden: je merkt steeds dat de ziende vele dingen vlugger en handiger kati alleen door het feit dat hij ziet. Ook het gevoel buiten gesprekken te staan dat zienden door gebaren en blikken met elkaar kunnan voeren zonder te praten is beslist niet prettig. Ook positief Anderzijds zo schrijft een oud leerling van Bartimeüs tenslotte, zijn ei ook positieve kanten. Onze andere zintu'- gen hebban door het verlies van ons vermogen tot zien niet geleden. Integen deel. Ons tastgevoel is fijner ontwikkeld, ons gehoor zal in het algemeen meer gescherpt zijn. We hebben een grotere gevoeligheid voor verschillen in reuk en atmosfeer. Allemaal dingen die ons in staat stellen de bestaande werkelijkheid langs wegen te benaderen die anderen ontzegd zijn. Het gaat erom met de handicap te leven en deze te aanvaarden, zo besluit deze oud-leerling van Bartimeüs. Joodse en christen leiders komen in Genève bi jeen GENÈVE Op het chateau d' Bossey in Celigny bij Genève zullei deze maand vooraanstaande Joods en christelijke leiders bijeenkomer. om te spreken over gemeenschap pelijke punten van bezorgdheid. Veertien Joodse religieuze leiders uit Amerika, Europa en Israël zullen de conferentie bijwonen te zamen met twintig protestantse, anglicaanse en orthodox christelijke leiders. Het thema van de conferentie, die zal worden gehouden van 16 tot 20 augustus is: De toestand van de mens in de wereld van vandaag. De zittingen zullen besloten zijn. Er wordt geen pers toegelaten en na af loop zal een communiqué worden uit gegeven. Aartsbisschop Rinkel leidt gesprek met Orthodoxe Kerken UTRECHT De besprekingen tussen de Oud-katholieke Kerken en de Orthodoxe Kerken van het oosten over de intercommunie zullen in de herfst van 1966 worden hervat. De oud-katholieke commissie zal tijdens dit gesprek onder leiding staan van de aartsbisschop van Utrecht, dr. Andreas Rinkel. Van orthodoxe zijde werd tot deze besprekingen besloten tijdens een eind vorig jaar op Rhodos gehouden pan-orthodoxe conferentie. Engelssprekenden in Dutch Ref. Church? JOHANNESBURG Die Kerkbode, het orgaan van de Nederduitse Gerefor meerde Kerk van Zuid-Afrika (de grote Afrikaanse kerk in dat land), vindt, dat ernstig aandacht geschonken moet worden aan de mogelijkheid, ook de Engelssprekenden een geestelijk tehuis te bieden. Het blad wijst er op. dat de activiteit van de Afrikaanse kerken door zendingswerk onder kleurlingen, Indiërs en Bantoes al niet meer tot de Afrikaans- sprekenden beperkt is. Engelssprekenden hebben al vaak de vraag gesneld, waarom voor hen geen „Dutoh Reformed Hoewel meisjes op Bartimeüs een huishoudelijke opleiding krijgen die hen bekwaamt voor alle werkzaamheden blijkt de praktijk in de „gewone" samen leving nogal eens tegen te val len. De ervaringen daar zijn voor de blinde vaak hard. TULSA In de Amerikaanse stad Tulsa in Oklahoma wordt voortaan de zondagsschool op woensdagmiddag ge houden. De Presbyteriaanse Kerk aldaar heeft hiertoe beslist, omdat, zo verklaar de ds. William Neuff jr., Tulsa een stad is geworden van mensen met boten er steeds meer mensen brengen de weekein den op het water door. Beroeping,swerk NED. HERV. KERK Aangenomen het beroep van de gene rale synode tot pred. voor buitengew. werkzaamh. (secr. Raad voor het jeugd werk onder jong volwassenen): Th. M. Loran te Bergentheim. GEREF. KERKEN Beroepbaarstelling: De classis Dor drecht heeft beroepbaar gesteld: kand. P. Torenbeek, Vlak 6, Dordrecht. Aangenomen naar Schildwolde: J. P. Schouten te Marrum (Fr.). ALGEM. DOOPSGEZ. SOC. Da. G. Langbeek te Irnsum-Poppinga- t Gisteren ls de 23-jarige ongehuwde molenbaas H. van Goor uit Weert bij bedrijfsongeval omgekomen. De man bezig een stilstaande betonmolen schoon te maken, toen plotseling door nog onopgehelderde oorzaak de machine be gon te draaien. Hij werd tussen de Geen dispensatie voor huweli jk met Miss Ceylon COLOMBO De op Ceylon jeer populaire „radio-pater" Noel Crusz heeft tevergeefs ge probeerd dispensatie van de paus te krijgen, om te mogen trouwen met een gewezen Miss Ceylon. Hij had in zijn uitzen dingen zijn huwelijk al aange kondigd met Manel de Silva, j een onderwijzeres, die in 1963 tot Miss Ceylon werd verkozen. Hij is 41, zij 28 jaar oud. Mevr. Van der Schuit (84) overleden UTRECHT Op 84-jarige leeftijd is overleden mevrouw W. E. van der Schuit-Mulder, echtgenote van prof. J. J. van der Schuit. Zoals wij on langs vermeldden kon prof. Van der Schuit niet aanwezig zijn op het ICCC- congres in Genève, omdat zijn vtouw ernstig ziek was. In de jaren, dat prof. Van der Schuit, hoogleraar was aan de Theologisch* Hogeschool van de Christelijke Gerefor meerde Kerken in Apeldoorn, is me vrouw Van der Schuit voor de studenten geen onbekende geweest. Talloze malen trad zij op als hun gastvrouw. De begrafenis zal maandag plaatsvin den op de begraafplaats Den en Rust t« Bilthoven om twaalf uur. Engelse pelgrims gaan bidden in Zagorsk LONDEN Een groep anglicanen en rooms-katholieken is van plan op 28 augustus van Londen naar Moskou te vliegen, om in het orthodoxe kloos ter Zagorsk nabij de Russische hoofd stad een bidstond voor de eenheid der christenen te houden, die een hele dag zal duren. De reis heeft de instemming van de anglicaanse aarts bisschop van Canterbury dr. Michael Ramsey en van de rooms-katholieke aartsbisschop van Westminster, kar dinaal Heenan. De pelgrims zullen 30 augustus al weer naar Londen te rugkeren. Boycot Zuid-Afrika geen succes NAIROBI De boycot van Zuid- Afrika door de Oostafrikaanse landen is zonder succes gebleven en heeft de positie van de Zuidafrikaanse rege ring in eigen land alleen maar ver sterkt, zo meent Leslie Stradling, anglicaans bisschop van Johannes burg. Hoe meer de Zuidafrikaners voelen, dat de rest van de wereld tegen hen is, des te sterker steunen delen van de blanke bevolking de tegenwoordige reg«- ring. zo zei de bisschop op een bijeen komst in Nairobi. Hij deed de suggestie het ..komen en gaan" tussen inwoners van Zuid-Afrika en van andere staten te bevorderen tot beter wederzijds begrip en tot wegnemen van vooroordelen. Target, het invloedrijke christelijke blad in Oost-Afrika, heeft de oproep van de bisschop ondersteund en meent ook, dat de boycotpolitiek moet worden her zien. Het blad voegt er echter aan toe: „Ons inziens zou een boycot (zelfs zonder geweld) het bolwerk van de apartheid kunnen doen ineenstorten, als hij alge meen toegepast en door de VN afge dwongen zou worden. De diplomatieke pogingen van de Afrikaanse regeringen moeten op dit doel gericht blijven." k-' OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek, uw vakantieadres «ia de uit de krant geknipte bon, die wtl regelmatig op de advertentie pagina plaatsen. minstens een week van tevoren op te geven Indien deze schriftelijke opgave niet tijdig in ons bezil is. kan den vertraagd. DE DIRECTIE de toezending ernstig w Church" bestaat Eerste bijbel 130 jaar geleden gedrukt TANANARIVE On- was er grote belangstel- woners dagelijks rond langs is op Madagascar ling voor deze gebeurte- hun huis zwermden met (Je tegenwoordige repu- nissen. Het Brits en opengeslagen bijbels en bliek Malgache) het By- Buitenlands Bijbel Ge- om uitleg kwamen vra- bel Genootschap voor nootschap zond evenals gen. Madagascar gesticht. Dit het Noorse een groet en De beruchte koningin gebeurde tijdens de her- kerken lieten zich verte- Ranavalona vaardigde denking van het feit, dat genwoordigen. De presi- echter het bevel uit, dat honderddertig jaar gele- dent van Madagascar liet alle christenen van het den op een primitief zich persoonlijk afvaar- eiland verbannen moes- handpersje de eerste bij- digen, vijf ministers van ten worden. Toch kon- bel in Afrika werd ge- staat en de burgemees- den de zendelingen nog drukt op Madagascar ter van de hoofdstad Ta- juist de bijbeluitgaaf vol- Ruim zevenduizend men- nanarive waren aan we- tooien, voor zij het eiland sen woonden de plechtig- zig. Dit was wel een verlieten. Zij lieten dui- netd bij, die later werd verschil met de vorige zend aanhangers van het gevolgd door een herden- euwToen de eerste pro- christendom achter, kingsbijeenkomst op de testantse zendelingen in waarvan er tweehonderd plaats, waar vroeger de 1818 in Madagascar aan- openlijk voor Jezus had christenen zich verbor- kwamen, vonden zij er den gekozen Dit handje gen om hun bijbel te een volk, dat in de greep vol kwam in het geheim lezen. was van tovenarij, bijge- samen op een berg bui- loof en daaruit voort- ten de hoofdstad. Wan- De verkiezing van het vloeiend kindermoord, neer dit werd ontdekt bestuur had plaats in Maar onder een wijs -e- werden z-j gevangen ae- een kerk, die staat op de geer der werd de taal op nomen, slaaf of aedood plek. waar de eerste schrift gesteld en in 1826 Vijf en twintig jaar martelares werd gevan- zond het Brits en Buiten- duurden deze vervolgen gen genomen en gedood lands Bijbel Genootschap gen, totdat koningin Ra- Het bestuur van dit nati- de eerste riemen papier navalona stierf en haar onaal bijbelgenootschap voor het drukken van zoon. die het christen- bestaat voornamelijk ui' het Nieuwe Testament dom beleed op de troon inwoners van Madagas- Mr.Baker.de eerste zen- kwam. Sindsdien was dit caI: 'leling-drukker schrijft eiland weer open voor Van verschillende zijde over deze tijd, dat de be- het Evangelie. tft F h

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2