ZENDELINGEN UIT AZIË NAAR NEDERLAND? Kapelaan verweert zich tegen aantijgingen Een woord voor vandaag Doorbreking eenrichtingsverkeer Japanners in industrie- apostolaat Madonna beschermt Poolse kerkmuur Miele er is geen betere! Behoefte aan nieuwe formulering belijden Ongehoorde aanmatiging van Russische kerk Academiedag VU 2 okt. Oosterse kerken vrezen opmars communisme Uw probleem is het onze.... OP REIS? (X) WOENSDAG 4 AUGUSTUS 1965 Als wij onderhoud en onderdak hebben, dan moet ons dat genoeg zijn. De woorden zijn van de apostel Paulus en zij zijn gericht aan Timotheüs. Is Paulus een asceet, een hater van van het goede leven"? Laten we niet naar Paulus kijken, maar zijn wóórden tot ons doen doordringen. Het zal weinig tegenspraak ontmoeten, als we beweren, dat een dak boven ons hoofd en een eenvoudig maal genoeg voor ons zijn. De uitspraak van Paulus is zeker in een tijd als de onze nauwe lijks meer te „verkopen". Wij hebben ons geleidelijk aan met zoveel zaken omringd, dat we niet meer terug kunnen. En nu zit het hem zeker niet in al die goede dingen. Waarom mógen we niet, als we het kunnen betalen? Maar er is ook een andere kant, namelijk deze: kunnen wij, en dan met een blij moedig hart, nog wel genoegen nemen met een simpel onder dak en een sobere maaltijd? Hebben wij althans de mogelijk heid, dat dit wel eens van ons zou kunnen worden gevraagd, niet uit onze gedachten gebannen? Hoe vaak gebeurt het, dat wij eerlijk tegen elkaar zeggen: wat hebben wij het toch goed, het kan gewoon niet op? Om dan nog maar niet te spreken van onze dankbaarheid tegenover God, Die ons al dat goede geeft. Wat dreigen wij vaak in de algemene race om het nóg beter te hebben dan onze buurman of onze collega alle grenzen uit het oog te verliezen. Paulus' uitspraak lijkt ge schreven voor onze dagen. Hij wil heus niet zeggen, dat wij niet mogen 'streven naar een goede belegging van onze boter ham. Wat hij bedoelt is dit: leer genoegen te nemen met een boterham zónder belegging. Wij lezen vanavond: 1 Corinthiërs 7 vers 25 tot en met 40. DEN HAAG Zal het „éénrich- tingsverkeer" in de zending bin nenkort definitief doorbroken worden door de komst van Azia tische zendingsarbeiders, die de kerken in Nederland zullen bij staan? De Nederlandse Zendings raad heeft aan de aangesloten kerken en corporaties, die samen De vrijwel de gehele Nederlandse protestantse zending vormen, een nota toegezonden over de plaat sing van Aziatische zendingsar beiders in Nederland. Nederlandse Zendingsraad Tot nu toe is de richting, waarin zendingsarbeiders in de wereld werden uitgezonden bijna uitslui tend van West naar Oost geweest. Zendelingen uit Europa en Noord- Amerika trokken naar Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Maar in de internationale discussies op het 'ge bied van zending en oecumene is de laatste tijd sterk de visie naar voren gekomen van zending als een beweging van wederkerigheid in het zenden van zendingsarbeiders. Zending in haar huidige vorm ver toont toch altijd nog min of meer het stempel van cultuuroverdracht van de westerse blanke beschaving. LOMZA (Polen) Een met mos bedekte twee meter hoge stenen muur ls de inzet gewor den van een krachtproef tussen (de Rooms-Katholieke) kerk en staat in Polen. Het gemeentebestuur van Lomza. een provinciestad 160 kilometer ten noordoosten van Warschau, wil de muur omver halen, om een straat te verbre den en het verkeer beter te doen doorstromen. Maar half juni hebben priesters juist bin nen de muur op de plaats, waar de stad de muur wil neerhalen, een Madonna met kind op een voetstuk geplaatst. De plek is nu een heilige plaats geworden. Jerzy Newelski, vice-president van de districtsraad van de stad, zei tegen de pers: „Het spijt ons. dat de kerk het beeld daar geplaatst heeft. Wij willen geen gevecht. Dit moet op een menselijke manier opgelost worden. Maar de secretaris van de bisschop speelt op de volks sentimenten. Zij hebben het zo georganiseerd, da tde mensen zullen zeggen: „Nou moet ie zien, hoe de communisten de kerk onderdrukken". Volgens het gemeentebestuur bestaan er met de bisschop van Lomza goede betrekkingen, maar is zijn secretaris, die alle beslissingen neemt, een reac tionaire priester. Maar de bur gemeester heeft al gezegd, dat de muur met geweld zal worden afgebroken, als er voor 1 no vember geen oplossing is geven- den. Priesters uit Lomza zeggtn, dat de kwestie van de muur slechts een klein voorbeeld is van de druk van de staat op de kerk. Volgens Associated Press gaat achter de strijd om de muur een lange oorlog schuil om het godsdienstonderwijs aan de jeugd, een bron van bitter heid aan beide kanten. VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 Bij MIELE. GOUDSESINGEL 92. ROTTERDAM. Ter wille van prediking meent, dat ook de kerken in Azië en Afrika de gelegenheid moeten krijgen, haar leden over de grens te sturen. Dit gebeurt al wel in de continenten zelf (Japanse zendelin gen werken bijvoorbeeld al in India en in Egypte), maar zou nog meer nadruk krijgen, als ook zendelingen naar Europa of Noord-Amerika zouden gaan. TEKEN Met nadruk wordt door de NZR gesteld, dat dit niet moet gebeuren, omdat er voor een bepaald werk geen Nederlanders beschikbaar zouden zijn, maar als een teken in Nederland, dat de kerk van Jezus Christus op aarde in principe een wereldgemeente is. De zendingsraad stelt zich voor, dat de kerken in Nederland samen een brief schrijven aan het secretariaat van de East Asia Christian Confe rence, de regionale raad van kerken in Oost-Azië. In deze brief zouden zij dan moeten vragen om twee zendingsarbeiders. De uitnodigende Nederlandse kerken zouden het grootste deel moeten betalen van salaris en overtochts- kosten, maar ook de zendende kerk zou voor een deel moeten bijdragen aan deze zendingsarbeiders. Zij zouden voor onbepaalde tijd in ons land moeten werken. Uiteraard is de Nederlandse Zen dingsraad er zich van bewust, dat de (Van onze kerkredactie) WASSENAAR Waarom zou een kerk of groep van kerken het ten eeuwige dage met zeer be paalde belijdenisgeschriften moe ten doen? Het gaat er niet om, dat zij direct in strijd met de Schrift zijn, maar wij zijn in vele opzich ten andere mensen, dan Ursinus en Olevianus. Hoe voortreffelijk deze beide mannen hun geloof ook geformuleerd mogen hebben, zij waren kinderen van hun tijd. Aldus schrijft de Wassenaarse gere formeerde predikant ds. E. Pijlman in het blad Gemeentetoerusting in een artikel over de plaats en de functie van de belijdenis. Jaar en dag hebben we geleerd, dat de belijdenisgeschriften daarin van Gods Woord onderscheiden waren, dat ze geen goddelijk, maar een Nieuwe boeken de bijbel, door kerkelijk gezag hadden, aldus ds. Pijlman. Goed, ze waren feilbaar, maar je moest toch van goede huize komen, wilde je kunnen aantonen, dat ze hier of daar met de Schrift in strijd kwamen. Dat was vrijwel uitge sloten. Thans komt echter meer en meer de nadruk op die feilbaarheid te vallen. En eigenlijk nog niet eens in bepaalde details. Men vraagt aandacht voor het onbevredigende van bijvoorbeeld de hele tekst van de Dordtse Leerregels. Men mist grote stukken van wat een kerk eigenlijk zou moeten belij den in een catechismus. Men wijst op grote lacunes en wat belangrijker is op het niet adequate spreken van de belijdenisgeschriften. Onze visie op de werkelijkheid verandert en daarmee onze taal, waarin wij die visie uit drukken. Er ontstaat behoefte aan een nieuwe formulering. Er is niemand onder degenen, die de Gereformeerde Kerken kritiek hebben op de belijdenisgeschriften, die van mening is, dat deze het evangelie niet vertolken, aldus ds. Pijlman. Er is ook niemand, die een ander evangelie wiL Nkroemah koopt half miljoen bijbels LONDEN Het Brits en Buiten lands Bijbelgenootschap heeft een spoedopdracht voor de levering van half miljoen bijbels ontvangen de regering van Gahna. De bijbels moeten nog in het cursusjaar 1965-'6f op de scholen dienst gaan doen. Bijna de helft van de bijbels moe- n in het Engels zijn, de rest in een van de vier Ghanese hoofdtalen. Gha na, waar Kwame Nkroemah de scep ter zwaait, is voor de helft (8% mil joen) christelijk. Waarnemers zijn echter geneigd, om een parallel te trekken met de grote vraag, die een paar jaar ontstond naar bijbels in Ti bet. Uiteindelijk bleek daar, dat de bijbels gevraagd werden door Chine zen, om de Tibetaanse taal te leren. Zo zou ook de Ghanese regering de waarde van de Bijbel primair voor het taalonderwijs kunnen zien. Aziatische zendelingen, die in land zullen komen, goed voorbereid zullen moeten zijn op hun missionai re taak. Zij zullen onze taal moe ten leren spreken en voorts de geschiedenis, de cultuur, het gods dienstig denken en de kerkgeschie denis van ons land moeten bestude ren. RESULTATEN Speciaal heeft men het oog op perso nen uit het industrie-apostolaat ir Japan, die uitstekende medewerkers in het industrie-apostolaat in Ne derland zouden kunnen zijn. Het is dus bepaald niet de bedoeling, dat zij hier zouden komen „om het vak te leren". De kerken in Japan (waar slechts 0,7 procent van de bevolking christelijk is) hebben op het terrein van het bedrijfsapostolaat reeds opmerkelij. ke resultaten geboekt. Een voor beeld publiceerden wij 'in ons laat ste zondagsblad: het wegrestaurant van ds. Michio Imai. Vorige maand is uit Duitsland naar Japan teruggekeerd ds. Kenji Oza- ki, die bijna vier jaar als gewoon predikant had gewerkt in een Ham- burgse wijkgemeente. Duits theoloog vraagt verzachting wet op zedenmisdrijf BONN De Westduitse vice-kanse- lier Erich Mende heeft aangedrongen op verzachting van de wetgeving in de Bondsrepubliek tegen homoseksue len. Ook verklaarde de vice-kanselier zich voorstander van het legaliseren m abortus in geval van verkachting. Mende gaf de voorstellen weer van professor Helmut Thielicke, een voor aanstaande protestantse theoloog. Pro fessor Thielicke wil homosexsualiteit alleen strafbaar zien in de volgende gevallen: Opdracht De onbereikbare plarieet door HenariK hrift hef.ft n0 niet Greven. Tweede druk. Uitgave J. N. f Voorhoeve. Den Haag. f136 blz.. 1.75). maken met wat de kerk gelooft, als Open dat luik. door ds. J. H. Sillevis Smitt Zesde druk. Uitgave J. N. Voor hoeve. Den Haag. (158 bh., 1,75). Moeder ik klaag u aan, door ds. H. J. Hegger. Vijfde druk. Uitgave J. N. Voor hoeve. Den Haag. (159 blz., 1.75). Wild van Veluwse velden, door Chris ten Bruggen Kate. Uitgave Drukkerij Veha, Nunspeet. (47 blz., 2,45). De witte roos. door Inge Scholl. Ver taling mr. S. Davids. Tweede druk. Uit gave De Bezige Bij. Amsterdam. (107 blz.). WT CITROENBRANDEWIJN FOCKINK MOSKOU Het Sovjet leger heeft gewij- Sovjet ministerie van zigd. Wat een ongehoor- ,m«rirnman oorlog in de Russische de aanmatiging van de een oorlog voorkomen.^ hoofdstad heeft een pu- kerk om te denken dat In rooms-katholieke blicatie uitgegeven, die haar steun de nederlaag protestantse!kringen van mededelingen doet over van de fascisten heeft de West-Duitse repu- de houding van de com- bewerkt." munistische en godsdien stige oorlogsidfologje opzichte vftn In rooms-katholieke en stantse kring West-Duitse repu bliek bijvoorbeeld, wordt alles gedaan om de s,v het antwoord theologische en ethische de van het ministerie op de rechtvaardiging militaire dienst. In dit mening van sommige ge- hopkie wordt de bewe- lovigen, die beweren, ring verworpen van het dat het probleem van Thielicke. Asmussen en Russisch Orthodoxe Pa- oorlog en vrede uitslui- Gundlach). triarchaat. die dere in tend een raak is van de ln de inleiding van het 1945 deed, als rou de Almachtige en dat geen boekje wordt ook nog overwinning van het aardse activiteit ook geregd, dat ..godsdmn- Russische volk in de maar in de geringste grote nationale oorlog mate de loop van de ge gewonnen zijn met de beurtenissen kan ver- .tige tradities het voor de gelovigen moeilijk kunnen maken om de hulp van God Letterlijk wordt hier- wil. Zij zeggen, dat c ueui leniasew iwau «t- anderen, zoals God die noodzaak va" militaire dienst, te be- over gezegd in het voor- log een straf is van God seffen lichtende boekje: ,.Op voor de zonde van de nemen.. .Elder deze wijze verduisteren mens. Zolang de zonde vermeld, dat het de geestelijken het in- bestaat ntlleS er oorlo- la. dat de ^rk heden zicht van de gelovigen gen zijn. Willen wij ten dage, onder mv over belangrijke socio- Gods toom niet opwek- van de gemeenten, politieke vragen. Vol- ken - dus een oorlog progressieve ho«d™J •ene hen (de geestelij- vermijden dan moe- aanneemt in ken) heeft God ondanks ten wij eerst niet meer algemeen be.lanj[" de zonde van het Sovjet zondigen. zo zegt de feite evenwel en op volk zijn wraak doen zedewet van het Evan- «rond van zun dogma, w veranderen in genade. gelie. de godsdienst nog altijd De kerk beweert, dat de De godsdienst, zo heeft een id®ol.°*ie' .JJ&m- Almachtige" zijn oor- het Centrale Comité van over het communisme deel ten gunste van het de communistische partij staat. wel met wat de kerk moet preken. Volgens de Wassenaarse pastor heb ben de belijdenisgeschriften geen an dere betekenis, dan dat zij een be paalde verwoording zijn van wat de kerk ziet als haar predikingsopdracht. Dat kan niet in woorden en begrip pen, die het eeuwen geleden deden, maar die de mensen van vandaag niets meer te zeggen hebben. „Wat wij nu doen bijvoorbeeld met de catechismusprediking is vaak ongeveer het volgende: we lichten de gemeente een beetje in over wat de opstellers van d( catechismus op het oog gehad heb- ben, om dan gauw naar onze eigen tijdse problematiek te gaan in het licht van Gods Woord, waarbij de „kern" (er schiet me niet zo gauw een ander woord te binnen) van de betreffende zondag wel bewaard blijft, maar gelukkig voor de ge meente. afgezien wordt van OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek. uw vakantieadres via de uit de krant geknipte bon, die wtj regelmatig op de advertentie pagina plaatsen, minstens een week van tevoren de toezending ernstig wordet DE DIRECTIE 1. Wanneer het door middel van ge weld wordt bedreven of als het plaatsvindt met minderjarigen of gezinsleden. 3. Als het wordt bedreven met het doel winst te maken. Mende zei dat zijn kleine maar vrije democratische partij graag zou zien dat deze voorstellen een basis voor discussie zouden gaan vormen. In het plaatsje Slidell, op zestir kilome ter afstand van Bogalusa in Lousiana, rassenhaat, zyn twee lutheranen (Van onze onderwijsredactle) AMSTERDAM Op 2 oktober zal de Academiedag van de Vrije Univer siteit te Amsterdam worden gehouden. In navolging van 1964 zullen ook dit jaar weer colleges worden gegeven voor afgestudeerden. Het algemeen college, des middags na de gemeen schappelijke lunch, wordt verzorgd door prof. dr. J. Blauw, die sedert en kele jaren in de faculteit der sociale wetenschappen de godsdiensten der niet-westerse wetenschappen doceert. Hij zal spreken over de problematiek rondom het begrip religie. Prof. dr. G. J. Sizoo geeft 's mor gens in de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen een college. ,.Na 35 jaar". Dit heeft betrekking op het 35-jarig bestaan der faculteit en zal te vens het afscheidscollege van prof. Si- zoo zijn. Hij maakt gebruik van het recht op 65-jarige leeftijd in de rij der emeriti te treden. Vrijstelling ten behoeve van zendingsdienst PARIJS Dankzij een wijziging in de Franse wet op de dienstplicht, die twee jaar geleden door het parlement werd aanvaard, heeft de Parijse Zen ding thans geen enkele vacature meer aan haar scholen in Afrika. De Franse regering maakte het moge lijk, dat onderwijzers vrijgesteld eenzelf de periode les zouden geven aan scholen leerkrachten. Van deze 48 blijven 27 ook nog een tweede jaar, terwijl nog 41 zich voorbe reiden. om naar Afrika te gaan voor de cursus 1965-'66. De Parijse Zending is nu zelfs ln staat, om onderwijzers af te staan aan andere zendingen. De enige uitzondering vormt Kongo, waar zij niet naar toe gezonden zijn in verband met de politieke situatie. Betekenis oude kerkvaderen voor oecumene KIEL Wat kan de betekenis zijn van de kerkvaders uit de oude chris telijke kerk voor de oecumenische beweging? Over deze vraag hebben zich theologen uit negen landen gebogen tijdens conferentie, die gehouden wordt Aumuhle (Sleeswijk-Holstein) onder lei ding van dr. Lukas Vischer var commissie voor Geloofsbelijdenis Kerkorde van de Wereldraad. Vorige bijeenkomsten van deze werkgroep von den plaats in Parijs en Aarhus Niet alleen de verhoudingen tussen d« verschillende kerken binnen de Wereld raad, maar ook de verhouding met de Rooms-Katholieke Kérk wordt in Aumuhle aan de dVde gesteld. Gelijk bekend zijn in de Verenigde Staten de WF CITROENBRANDEWIJN FOCKINK SAN FRANCISCO De vrees, dat het communisme in meer Aziatische landen de macht zal overnemen, is ln sommige kerken in Azië zo reëel, dat de theologische studenten speciale colleges krijgen over „christelijke kerken onder het communisme". Dit verklaarde dr. Henry van Dusen, eraeritus-hoogleraar aan het Union Theological Seminary, na rijn terugkeer uit Azië, waar hij in zes landen met kerkelijke leiders heeft gesproken. Dr. Van Dusen was vol lof voor de Aziatische kerken om hun vitaliteit. De tijd komt, dat de richting van de zendelingen zal veranderen. Uit liet Oosten zullen zij dan komen, om ln de oude kerken van het Westen nieuw leven te brengen, zo verwachtte hij. (Zie elders op deze pagina). AMSTERDAM Voor de president van de rechtbank te Amsterdam, mr. C. H. Plug, heeft gisteren een kort geding gediend, dat de geestelijk uitvoerig college de zestiende- a(jvjseur van vakantieschool „Licht theologie, aldus ds. Pijl- en lucM» van de Christus-Koning één saccharine!# „Wolf in schaapsvacht en gewetenloos priester" Gedaagde pijnlijk getroffen door donderpreken gespannen tegen de vroegere mede werker aan de vakantieschool de heer J. H. Bok en twee van diens mede standers. De kapelaan vorderde bij monde van mr. II. G. Th. Keune tegen gedaagde een „bevel tot onthouding van iedere verdere actie, die dient tot verdachtmaking van eiser." De gedaagden hebben al twee jaren lang actie gevoerd om aan te tonen dat de kapelaan een bedrag van 3000 gulden, dat aan de vakan tieschool toebehoorde, had verduis terd. Zowel de pastoor van de Christuskoningparochie, de deken van Amsterdam, als de bisschop van Haarlem, kwamen na ingesteld on derzoek tot de conclusie, dat er geen sprake van verduistering was. Brochure De gedaagden gingen er tenslotte toe over om op 9 juli van dit jaar «en brochure te verspreiden waarin zij o.m. stelden, dat de malversaties van de kapelaan onomstotelijk zijn ir.GotdQ»k«urddoordeN.v.s 'vastgesteld. Tegelijkertijd dienden zij bij de officier van justitie een klacht tegen de kapelaan in wegens verduis- I tering. De brochure is toegezonden aan alle zonder saccharine, voor de elanke lljnl I rooms-katholieke kamerleden, het In plaats vi episcopaat en justitiële autoriteiten, Mr. Keune kenschetste de gedaag als „een Don-Quichotte-achtige figuur, die tegen niet bestaande draken vecht en die onder het mom hét algemeen belang te dienen persoonlijke rancu nes spuit". Rancune Volgens mr. Keune was die rancune o.m. ontstaan doordat de gedaagde als hulpcollectant van de vakantieschool werd ontslagen toen hij ook nadat de deken van Amsterdam hem in een brief had verzocht zich verder van ongegronde beschuldigingen te ont houden actie bleef voeren. De raadsman verklaarde dat de kapelaan zich vooral in goede naam en eer aangetast voelde door de in de brochure gedane uitlating dat hij „een wolf in schaapsvacht en een ondeugdelijk en gewetenloos pries ter" was. Getergd mens zou nl. onder de parochianen ten onrechte het gerucht gaan dat de heer J. H. Bok en niet de kapelaan fraude zou hebben gepleegd. „De open brief is de reactie van een getergd mens die alles had ge probeerd om recht te krijgen, maar geen gelijk kreeg" aldus de heer Bok. Niet nauwkeurig In de dagvaarding geeft de kapelaan, zoals het onderzoek ook heeft uitge wezen, toe dat hij de boekhouding niet nauwkeurig had bijgehouden. Daar door kon hij zich, toen het beheer over de gelden aan de heer Bok werd over gedragen, ook niet ten volle verant woorden. Tekenend voor de onjuist heid van de klacht noemde mr. Keune de beschuldiging dat de kapelaan zich een auto van het verduisterde geld had aangeschaft en in het algemeen boven zijn stand leefde. „Die auto is de kapelaan geschon ken" zei de raadsman. Donderpreken Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. Vraag: Waar kan ik de voordracht Tantes testament krijgen? Antwoord: Vermoedelijk bedoelt u het bekende gedicht van Speenhof: ..Lieve nichten, lieve neven, hier ie tantes testament, tante kan niet altijd leven, ook aan tante komt een end" en wat daar verder volgt. Het gedicht is meestal een lachsucces maar in de grond van de zaak zeer wrang. Ver moedelijk zal men u in een grote openbare leeszaal wel kunnen helpen. Vraag: Wij hebben een elektrisch komen scheuren, waarschijnlijk door droogte tengevolge van warmte die de gloeilampen verspreiden. Wa* kunnen wij hieraan doen? Antwoord: Inderdaad zijn de scheurtjes ontstaan door de warmte van de gloeilampen. Hieraan is helaaa niets meer te doen. Vraag: Kunt u mij iets vertellen over het kanon dat in de oorlog van 1914-1918 is gebruikt in Duitsland, de dikke Bertha. Hoe ver kon deze schieten? Ik heb gehoord van onge veer 105 km. Zo ja, hoe is het dan mogelijk dat we deze nu niet meer kennen? Antwoord: De dikke Bertha was een 42 cm-mortier, dat de Duitsers in de eerste wereldoorlog ln 1914 ge bruikten om de pantserforten van Luik stuk te schieten. Dergelijke mor tieren werkten over korte afstand. Tevens echter werd later de naam ge bruikt voor het kanon dat over een afstand van meer dan 100 km Parijs beschoot. Men zou nu ook wel derge lijke kanonnen kunnen maken, maar dat is niet meer nodig, omdaJ. mea thans raketten heeft, die over afstan den van 10.000 km of veel meer een doel kunnen raken. Vraag: Als een uitzending kan wor den beluisterd zowel met een radio- hoestel (bijvoorbeeld over Hilversum I) en dezelfde uitzending tegelijker tijd kan worden beluisterd met een TV-toestel (b.v. over ban L. kanaal IV), kan men dan van zuivere stereo ontvangst spreken? Antwoord: De uitzendingen over het geluidskanaal van de televisienet ten die u bedoelt, zijn regelrechte re- layeringen van hetgeen de klankzen ders van de programma's Hilversum I en II uitzenden. Er is dus geen ver schil in opstelling van de microfoons, resp. verschil in diepte van de weer gave tussen uw radio- en uw televi sieluidspreker. Het geluid wordt oo vaste middaguren over de televisie zenders uitgestraald tegelijk met het testbeeld, teneinde het meten van het signaal en het richten van televisie antennes. resp. het afstellen van nieu we en pas gerepareerde apparatea mogelijk te maken. Stereoprogram- -na's worden over één (radio) zender utgezon-1- mtvangi bracht. Vraag: Zoudt u kunnen zeggen wat dit voor een plant is? Zij geeft wel geen bloemen maar wel een mooie kleur. Hoe moet ik haar behandelen? Antwoord: Deze plant heet Iresine en is waarschijnlijk van de variëteit lindeniL Zij wordt om de kleur ge kweekt. Zij kan midden mei geleide lijk naar buiten, doch kan ook in huis gehouden worden op een koele, lichte plaats, daar op een donkere plaats de mooie kleur min of meer verdwijnt. Zo nu en dan moet u haar eens inton- pen om een mooie, bossige plant te krijgen. Gieten en mesten moeten naar behoefte geschieden. Tegen he*, najaar moet u wat minder water ge ven en niet meer mesten. Voor de overwintering moet u in de zomer stekken en de stek moet u laten over winteren op een lichte en droge plaats. Vraag: Kan ieder zo maar inzage van het kadasterboek vragen om te zien naar de grootte en de andera omstandigheden van een bepaald huis en of daarop hypotheek ligt. erf dienstbaarheid en dergelijke gege- Antwoord: Iedereen kan inzage krijgen om gegevens te zoeken betref fende een bepaald huis. Wel zijn aan de inzage der leggers enige onkosten verbonden. Vraag: Hoe verwijder ik terpentijn- was uit mijn vloerkleed? Antwoord: Het beste middel is ter pentine, dat men bij de drogist kan krijgen. De heer Bok achtte zich op zijn beurt tenslotte pijnlijk getroffen door, zoals hij dat noemde, „de donder preken van de kapelaan van de afge- De heer H. Bok de broer van de I lopen zondag", c-medewerker van de vakantie- De kapelaan had daarin de gelijke- school voerde het woord namens de! nis verteld van „de onrechtvaardige gedaagden. Hij vertelde de president rentmeester", die volgens de heer Bok dat de brochure in de eerste plaats ln wezen aan het adres van zijn broer geschreven was „ter rehabilitatie van was gericht, onschuldigen". Volgens de gedaagden I Uitspraak 10 augustus. Geen centje pijn - als u vy WITTE KRUIS poeders meeneemt! Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Brandwijk en te Mole naarsgraaf: kand. H. A. van de Pol te Ede; te Grijpskerke: C. M. Krijger, vic. te Voorburg: te Stad a. h. Haringvliet (toez.): J. G. v. d. Vlist te Ochten (Ov.); te Zoelen: kand. Joh. Richter te Door- werth; te Zetten-Andelst (toez.): kand. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Vlagtwedde: T. Lo pers te Kootwijkerbroek: naar Edmonton (Alb. Canada-Christ Ref. Church): C. Padmos te Calgary (Alb. Can.). GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Kampen: kand. drs. P. Honkoop te Kloetinge. die bedankte voor Aalst, Nieuw-Beijerland. Amster dam-centrum. Rotterdam (Zuidwijk, Pen- drecht. Lombardijen). Zoetermeer, Cor sica 'U.S.A.Enschede, Leiden. Sint- Annaland, Waardenburg en Slikkerveer (totaal elf beroepen).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2