Brick Bradford
Leve het zomerseizoen!
Wat moesten we beginnen
zonder buitenlandse tv?
Toch
Jesjje en «Josje
lil STENEN ZONDE j
7
DINSDAG 27 JULI 1965
ETHERGOlVtNÏTHERGOlVENETHEBGOlVEN
PHÊRGOLVEN-ETHERGOLVENETHERGOLVEN
De Parijse hoeclenontwerpster
Marie-Christiane heeft haar
nieuwe creaties voor het najaar
en de winter in de publiciteit
gebracht. Enkele hoogtepunten
van. haar show waren van bo
naar beneden): een Floren
tijnse baret van Italiaans groen
fluweeleen creatie van panter-
bont, waarbij de onderkant van
het kapsel wordt vrijgelaten,
een kapje van zachte velours in
bruinachtige beverkleur en ten
dlbttè een helmhoedje van bmi
ne vilt, bewerkt met een wit
bandje van hetzelfde materiaal.
(Van
i tv-redactie)
kijkjes achter de schermen en dat
1o TTTprp tt i n j j levert zeven kwartier eigen produktie
S HET U al opgevallen, dat „de op Met cen uitzending va„ da actUa-
televisie" met vakantie is? Veel uteitenrubriek is dit een avondvul
lend programma.
En juist deze avond komt ook de
KRO weer met eigen werk voor de
dag, zodat hij maar twee programma
onderdelen (die samen dan wel weer
5 kwartier tijd nemen) nodig heeft
om „vol" te komen op Ned. 2.
De vrijdagavond daarentegen levert
op beide netten nauwelijks een Ne
derlands programma-onderdeel. We
tellen (op Ned. 1): 25 minuten actua
liteiten en 8 minuten toeristische tips
en op Ned. 2: 31 minuten medische
seizoen Cl fiW
gint nog zo'n week of tien voor de] kwartfer^Nederlandn programme op
boeg. Langzaam maar zeker zijn de
televisieuitzendingen nu al weggezakt
naar het nulpunt, waar het eigen
produkties betreft. Dit zijn allang
S HET U al opgevallen, dat „de
televisie" met vakantie is? Veel
meer, dan de radio? Daar heeft
men tenminste gezorgd voor spe
ciale zomerprogramma's, al dan
niet ingeblikt. Bij de televisie niet.
Hier propt men de zenduren vol
met buitenlandse films en banden.
Hé jawat zouden wij moeten
beginnen zonder die buitenlandse
programma's? Een uurtje televisie
per avond, hooguit.
zendtijd,
De KRO zorgt ter goede afwisseling
op zaterdagavond voor bijna 3 uren
eigen produkties, maar de AVRO vult
het programma van Ned. 2 op een
half uur na met niets dan buitenland
se onderdelen.
geen „Nederlandse programma's"
Bekijken wij de dubbele program
ma's voor deze week eens, dan krij
gen we een merkwaardige uitkomst.
Daarbij laten we dan de middag- en
de journaal-uitzendingen buiten be
schouwing.
Beginnen we bij maandag: er wordt
in totaal 5 uur en 50 minuten uitge
zonden. We tellen 9 buitenlandse
programma-onderdelen teeen 2 Ne
derlandse en die beslaan (op Ned. 2)
samen: 25 minnten.
Dinsdag: 6 uur en 5 minuten zend
tijd; 6 buitenlandse. 4 Nederlandse
programma-onderdelen, waarvan één bitter weinig zomervoorraad gemaakt
een co-produktie met de BRT en één en kunnen in deze maanden moeilijk
een herhaling van 3 kwartier In'over artiesten beschikken én:dezend-
totaal voor Nederlandse produkties: tijd dient te worden gerealiseerd.
Daarbij komt dan, dat inderdaad de
Hoe komt dat?
Wie er zo met de neus op gedrukt
wordt, en zich misschien nog gaat
wagen aan een weekoverzicht in
totalen, zal zich afvragen: hoe komt
dat nu zo? Laat men bij de televisie
dan werkelijk maandenlang iedereen
met vakantie gaan terwijl de overigen
er hun gemak van nemen?
gezicht" meer van welke omroep dan
Hiermee is punt twee: „de zendtijd
moet worden gerealiseerd", eigenlijk
al beantwoord. Een krant kan, als er
geen nieuws is. met een paar pagina's
minder verschijnen: radio en televisie
kunnen geen uurtjes donker scherm
geven.
„The show must go on".... en dan
maar met reeksen buiten'and--e pro-
gramma's of.herhalingen. Wij moe
ten op dit punt eerlijk blijven en
erkennen, dat de radio méér herha-1
lingen van bijv. dramatische produk-i
ties geeft, dan de televisie. Het herha- j
len van spel of show is altijd, ook op:
de radio, een précaire kwestie. Alleen!
wanneer het werkelijk een top-pro-1
duktie betreft, kan men dat met:
succes doen. Anders brengt men ver-1
veling en teleurstelling in huis.
Het valt niet te ontkennen, dat de
omroepen in de zomermaanden voor|
moeilijke opgaven staan, maar het
vertoon van onmacht dient niet al te
groot, te worden. Ook in de zomer
hebben luisteraars en kijkers recht op
prettige programma's.
Laten wij echter niet vergeten, ook
een goede zijde te zien van de
overvloed van buitenlandse televisie-
produkties, welke wij nu krijgen
voorgezet: wij maken meer en meer
kennis met de smaak en kunde van
de diverse buitenlandse omroepen.
Dat op zichzelf is wel interessant,
wanneer men althans met oordeel des
onderscheids toekijkt en zich ook
realiseert, wat men ziet.
pelljk ls deze mededeling niet i
heeft heel wat hoofdbrekens e
derzock gekost, eer deze duist
van de lucht op de stenen neerslaat,
waardoor juist zoveel condenswater
wordt ontvangen, dat één boom ge-
aanwijzing tot een duidelijker begrip noeg vocht kan vergaren om in leven
kon worden. Honig zuigen uit
rots en olie uit hard gesteente is
zeker geen dagelijks werk en deson
danks wordt in Het lied van Mozes
hierover gesproken als gold het een
doodgewone aangelegenheid. I>e op
lossing hiervan heeft men ook moeten
zoeken en vinden in het oude land
der Israëliërs zelf en wel in het
bijzonder in de Negebwoestijn. waar
duizenden ronde stenen walletjes
werden aangetroffen. Toen het zand
was weggeruimd, kwamen onder die bomen t
te blijven en vrucht te dragen! In
Nederlandse oren klinkt dit wel héél
ongeloofwaardig, omdat In ons land
in de omgeving van deze veeleisend
plantenen!- economischer afgesteld, zodat zij
waardering voegen voor de grote
ervaringskennis, waarvan de aartsva
ders in dit opzicht hebben blijk
gegeven.
Met dat al hebben we nog steeds
niet getracht de duistere tekst uit het
lied van Mozes te begrijpen. Toch
springt de bedoeling daarvan thans
duidelijker in het oog, want de
wijnstok die binnen zo'n stenen walle
tje groeide, leverde het honigzoete
sap en de olijfboom bracht olie voort.
Honig en olie kwamen dus uit het
keiharde gesteente. Zij werden daar
uit „gezogen", d.w.z. met enorm veel
moeite en toewijding konden zij daar
uit voortkomen. Een prachtige beeld
spraak, waarvan de juistheid onmid
dellijk kan worden onderschreven
door moderne Israëliërs, die dankbaar
planten geweldig veel vocht gebruik hebben gemaakt van deze
i krijgen. Maar planten in aanwijzingen uit het verleden en
veneens dergelijke doelmatige dauw
zijn bovendien veel verzamelaars hebben aangelegd.
Sprekend over de geringe hoeveel-
Olie uit het
gesteente
oeroude overblijfselen
tuur geen spoor water te bekennen, een minimale hoeveelheid vocht kun- heden vocht waarmee woestijnplanten
Hoe hebben de aartsvaders deze kul- ncn rondkomen. En die hoeveelheid kunnen rondkomen, moeten
werd in dit geval juist geleverd door
de condensatiewaiietjes die in bijbelse
lijden in de N'egeb werden aangelegd.
Bij het opmerken van dit verschijnsel
willen we overigens graag enige
turen dan kunnen aanleggen
standhouden?
Het antwoord hierop moeten
zoeken bij de stenen walletjes, u
binnen telkens slechts eén boom
nog iets zeggen over de geweldige
zuigspanningen die in plantencellen
kunnen optreden.
Daarover een volgende keer.
Nadruk verboden.
2.10 uur.
Dat wil zeggen, dat de KRO op
Ned. 1 althans een van de twee
voornaamste programma-onderdelen
in co-produktie met de BRT tot stand
heeft gebracht en dat als een echt
zomerprogramma: de AVRO geeft als
hoofdschotel op Ned. 2 „De verdedi
gers".
Op woensdag komen we er weer
heel kaaltjes af: drie buitenlandse
produkties tegen 6 Nederlandse lijkt
heel opwekkend, maar twee daarvan,
t.w. een aflevering Stiefbeen
NCRV-documentaire „1924". zijn al
weer, herhalingen en dat op Ned. .11
Aan nieuwe Nederlandse program
ma's. met inbegrip van de dagsluiting,
worden op de twee netten bij 5
en 40 minuten zendtijd.... 59 minuten
besteed
Wat beter
Donderdag, dat dient gezegd.
het er wat beter uit. De AVRO. die op
Ned. 1 het wekelijks spel moet ver
zorgen, maakt er zich niet zo van af
als andere omroepen het in deze
zomer al hebben gedaan. Een oor
spronkelijk tv-spel van Dimitri Fren-
ke] Frank wordt voorafgegaan door
Volksliedjes kennen
geen grenzen....
de ander, en dat betekent in
zo'n groot bedrijf velen tegelijk, met
vakantie gaat.
Dat er zo weinig voorraad is ge
maakt. mag de omroepen niet geheel
en al als verwiit treffen! Een niet
weg te praten gebrek aan studioruim
te speelt hierbij een grote rol. Het
winterseizoen is overvol en dan is
elke studio voortdurend in gebruik.
Nilt zelden moet er op ongunstige
itijden. zoals 's avonds eri op zaterdag
nog worden gewerkt, .óm de nodige
produkties klaar te- krijgeti.
En 's zomers zit men zonder artis-
ten. Musici en acteurs, ook kleinkun
stenaars, hebben lange vakanties no
dig om de veeleisende winter weer
aan te kunnen. Daar is geen speld
tussen te krijgen. Het is in deze
zomermaanden beslist onmogelijk, be
langrijke produkties op te zetten.
Toch wel iets
Natuurlijk kan er toch wel iets
gedaan worden, dat toont bijv. de
KRO, die nog het beste zorgt
eigen zomerprogramma's. De KRO
krijgt, daar wél artiesten voor, binnen
landse of buitenlandse. Of zo'n pro
gramma nu al op de band staat of
niet. doet er niet toe. Het heeft een
zomerse allure en is nieuw.
De andere omroepen zijn ook niet
tt tt i- j gespeend van enige activiteit, van tiid
Volksliedjes zijn ..in". Zij hebben tot tiid laten zij in deze maanden wel
degelijk zien. dat zij nog wakker zijn,
al was het alleen maar via de actuali
teitenrubrieken. die wél, zij het soms
wat minder frekwent. doorgaan.
I. 403 m. KRO: 19.00 Nieuw
teiten 19.30 Iers vocaal ensem
ggy en Habooba. hoorspel 20.io
t (opn I: klassieke muziek. 21 31
ammcfoonmuzlek. 22.00 De zi.i
geestelijke liederen. 22.20 Ar-
22 45 I
vijs.
Iev«
ragen
i liea
volksliedjesprogramma. 23.15
mofoonmuziek. 23.55—24.00 Nieuws'"
Hilversum II. 298 m. AVRO: 1800 Nieuwe
18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht orkest en
zangsolisten. 19.00 Paris vous parle gespro
ken brief uit Parijs W 05 Stereo: Strijk,
kwartet: klassieke muziek. 19.30 Gamelan:
Indonesisch programma. 20.00 Nieuws 20.01
Leg ns aan in Loosdrecht. gevarieerd
programma 21.40 Kunstrubriek 22.00 Licht
ensemble en zangsollste. 22 30 Nieuws. 22 4n
Actualiteiten. 23.00 Madame Butterfly opera
7. „Wat zijn jullie lang weggebleven,
jongens," riep moeder Joppers uit, toen
Jesje en Josje het huis kwamen binnen
gehold. „Wat hebben jullie allemaal
gedaan?"
„O. we waren het bos ingegaan,
moeder," zei Jesje. ,,en toen wist die
suffe Jos de weg niet meer terug. We
waren helemaal verdwaald, iftaar geluk
kig zagen we toen een mevrouw die ons
de weg heeft gewezen Het is een reuze
aardige mevrouw en ze heeft haar
zoontje bij zich. En weet u wie dat is?
Blekkie, over wie we zo vaak in de
krant hebben gelezen."
„Blekkie Moppo!" riep moeder Joppers
uit. ..Wat leuk! Logeert die ook hier?" t lachte zijn moeder. „Dan zal ik thee
„Ja. maar nu heet hij Blekkie Bone- zetten en brood snijden."
bakker," zei Josje. „Wat zitten we hier gezellig, hè?" zei
„O, ik ken commissaris Bonebakker Jesje voldaan, toen ze met hun viertjes
wel," zei vader Joppers. „Ik heb eens de
portretten van tien commissarissen van
politie getekend en daar was hij er ook
een van. Ik zal het leuk vinden hem nog
eens te ontmoeten."
„Nu. dat zal wel gebeuren, vader," zei
Josje. „want de commissaris logeert hier
nog geen vijftig meter vandaan. Maar
hoe ver staat het met het eten, moeder?"
vervolgde hij. „Ik heb reuze trek.
Kunnen we nog niet beginnen?"
„Dek jij de tafel dan
tafel hadden plaats genomen.
hoop dat we ook nog een of twee frisse
avonden krijgen, moeder. Het lijkt me zo
leuk als de open haard hier een beetje
„Nu, voorlopig ben ik blij dat de zon
schijnt," lachte vader Joppers. „Straks
gaan we eens een fikse wandeling ma
ken, Dat lijkt me nu leuk, Jes."
„Ja, laten we naar de vennen gaan.
vader!" riep Josje ge
neem ik mijn hengel
zitten daar wel snoeken!"
het bijzondere privilege, geen grenzen
te kennen en nergens propaganda
voor te maken. Zij vertederen het
hart en het samen refreintjes zingen
bevordert het broederschapsgevoel.
Wat wil men meer?
Dat de radio meer levendigheid
toont is dan weer een compliment
,„a, „c I».»-»»!*,;» e-»» aan l'iezelfde omroepen. Toegegeven.
Amerikaanse volksliedjes. Zij heeft er ae ra?'® ^an -.met een plaatje cn een
zelfs Amerikaanse zangers voor titge- Taa*~t". ',ee' vec' doen, de televisie
nodigd. moet grijpen naar in het
Die gooiden er overigens wel te *?'"'e"'and gekochte programma's cn
moe het liedje „Hay Babelee-ba" bij ,at dan oolt naarstig. Dit kan op
ons destijds bekend als Hehabe- j aardig amusement zijn,
ribatussendoor. Ook de Russische maar ,iet t00"t beslist geen „eigen
omroeper, die voor verklaringen van
de liedjes had te zorgen, maakte er
het bij ons bekende woord van en
vertaalde dat met „Hé. grootmoeder
vis!"
Want grootmoeder is in het Rus
sisch „baba" en vis „riba". en hé is
altiid wel een uitroep....
Zo luidt dit verhaal, dal ons ter ore
kwam. Wie het niet gelooft, vrage het
maar na bij de Russische radio.
VANAVOND TE ZIEN
8.25 uur tweede Zomercarrousel met onder de Belgische gasten in
het Casino te Knokke ook Rita Reys met het Trio Pim
Jacobs, die Nederland vertegenwoordigen.
9.05 uur een documentaire over vrijetijdsbesteding van jonge men-
9.45 uur Bonanza
Ned. 2 AVRO
8.01 uur een nieuw avontuur van Cara en Fred, die hun huwelijk
moeten verbergen
8.25 uur herhaling van de film over de betekenis van de Algemene
Bijstandswet en
9:10 Uur de Verdedigers staan een vrouw, verdacht van moord, bij.
VANAVOND TE HOREN
HILVERSUM 1 KRO
8.00 uur het hoorspel „Ziggy en Habooba", een huwelijk in Israël
8.50 uur romantisch concert door het Omroeporkest, daarna klassieke
i muziek op de plaat.
10.45 uur Leo Nelissen laat weer liedjes van overal horen.
HILVERSUM II AVRO
8.05 uur traditioneel zomeravondplezier in Loosdrecht.
9.40 uur kunstrubriek „Land der Muzen"
10.00 uur spelen De Romancers en zingt Sonja Oosterman en
11.00 uur verkorte uitvoering van Puccini's „Madame Butterfly".
l&ACCccf
morgen
NCRV: 100 Dagop*-
ermuziek (gr.). 7.ir
55 Lichte gram
7 10 Oude
7.40 Rad
muziek 8.15 Gewijdi
00 Voor de zieken 9.3
Voor de hulsvrouw. 10.1
10 30 Morgendiens
11.30 Llcl
11.00 Geestelijke liederen
ifoonmuzlek 1150 Twaalf-uurtii
onn T istische
baret 12.00 Touring-Club
ken voor buitenlanders. 12.27 Mededelinge
tb.v. .'and- en tuinbouw. 12.30 Nieuws 12 4"
Kerkdienst 13 00 Instrumentaal Trio lich
klassieke werkjes. 13.25 Stereo: Amuse
mentsmuzlek 14 00 Opera-aria's gr 14 20
Klassieke kamermuziek (gr). 15 05 Sem.
klassieke orkestmuziek (gr.) 15.5' Bilbelve-
ï«-1''n8 v<x>r de jeugd 16.00 Voor de ieug
17.00 Licht instrumentaal trio 17 13 Jazzm"
ziek 17.50 Overheidsvoorlichting: Werk en
welzijn Een reportage van Claude Bellor
over de scheepvaartbemiddeüng voor de
grota vaart. 13.00 He» Spektrum 'nieuws j-
de prot christelijke organisaties 18.10 Da
meskoor (opn.) 18.30 Radio Volks-Universi
'f k ^a<*'°"astronom'e door dr. A D
ochtendgymnastie
20 Lichte grammoroonmuziek 7 25 Van de
oorpagina praatje. 7.30 Lichte gramme
'oonmuziek 8 00 Nieuws. 8.10 Lichte gtam-
nofoonmuziek (verv.) 8.50 Voor de kinde
en. 9.00 Van alle markten thuis nraatje
05 Klassieke grammofoonmuziek. VPRo
.40 Antwoord op eeuwige vragen lezine
7ARA10 00 Amusementsmuziek 'gr. tl 01
•Jieuws 1102 R.V.U.: Astma - een volksziek
e?, dóór dr. H. A. van Geuns 1132
ïeknipt voor herhaling. 12.27 Mededelinge.
-- '"'-'"uw. 12.30 Voor he
instrumentaal tri».
heel anders dan tliuis.
me en de Nederlandse
lands Hobo Kwartet: m
Stereo: Radiokamerorkei
muziek. :500 Dag mees
ionge vakantiegangers.
ntillen 14.00 Tedei
derne muziek 14.'
en solist: klassieke
.00 Nieuws
(gr.). 16 30 Voor
_zer: tips voor vakantl
ii snipperdagen. 17.50 Actualiteiten
Televisie morgen
I. VARA: 17.00-17 35 Voor
70 a
Rena blijft achter hem. Ze is nog niel op het
erf van Borne of ze ziet hoe hij de ty'nden
opentrekt Die zijn anders nooit gesloten, alleen
bij barre vorst. Dries heeft zijn gezicht tegen de
ruit gedrukt. Achter op de diele staat een blanke
kist, vaag zichtbaar bij bet schijnsel van het
olielampje dat op de tafel brandt. Zijn moeder zit
met de handen in haar schoot en Ante lijkt te
slapen in zijn leunstoel. Rena huivert voor de
vuist die Dries opsteekt, alsof hij God zelf wil
uitdagen.
Lenter!
Jentje kijkt op als ze die naam hoort. Verder
beweegt ze zich niet en ze zegt ook niets. Zij is
zijn moeder niet meer zoals voordien. Met haar
zorgende handen en haar vragen: Waar was je?
Blijf je thuis slapen? Is dat leven nu wel goed
voor een gezor.de jongen zoals jij? Het is of hij
het weer hoort nu ze eruit ziet of ze hem weren
De kist waarim Lenter ligt. if dicht. Als hij
ernaar toe gaat en aan de schroeven morrelt,
pakt ze zijn hand. Stoor de rust van een dode
niet. hij ligt daar voor jou. Ze meent het zo niet.
ze kan het alleen niet anders uitdrukken.
Het treft Dries fel. omdat zij het zegt Zijn
moeder die hem altijd gelijk gaf.
Begrijp je het niet? vraagt ze. Siewert
an de Hidder zal het wel gedaan hebben, ze
kunnen hem nergens vinden, maar die heeft jou
bedoeld en niet Lenter. Ze is niet boos. ze verwijt
hem ook niets, ze stelt alleen maar vast dat het
Maar het is tegelijk een onuitsprekelijk leed in
die paar woorden
Ante is wakker geworden. Met de handen op de
floor DIGIS ATE KOKHKKTZ 4
armleuningen van zijn sloel heeft hij iets gebie
dends. alsof hij Dries het komen op de diele
ontzegt. Lenter was altijd vaders lieveling, zoals
hij het was van zijl, moeder Ante zegt niets, hij
kijkt alleen en dat is nog erger dan wat Jentje
zei. En toch willen ze niet dat hij zal wegaan. Het
is het verschrikkelijke van Lenters d^od dat over
hem komt. Zijn vrolijke levenslustige broer in de
die kist. waar hij had moeten liggen?
Jentje maakt «en geoaai dat hii blijven moet:
wat hem ontgaat. Nu is er alleen Rena nog en de
berg Ook dat drinpt niet tot hem door 't Is te
veel: zijn voornemens om een streep te zetlen
onder het wilde leven en nu dit Er is iets
afgeknapt wa' hem verlamt. zelf« lichamelijk
Zijn benen slepen voort. Rena moet hem vasthou
den. Ze kunnen door d« zandweg gaan: het je al
zo laat dat ze geen mens zullen tegenkomen.
Op de brink waar ze de keitjes vermijden,
keert hij zich om
'k Moet toch ook waken, vader en moeder
waken ook.
Morgen, zegt ze Kom!
En dan sjokt hij weer Het ruist achter zijn
breed voorhoofd en zijn hals doel zeer. 't Is of hij
naar beneden getrokken wordt Telkens wil hij
gaan ziten, omdat het zo zwaar wordt.
Kom. zegt Rena nog eens als ze in het huisje
van Wolter Demmer zijn Ze duwt hem zachtjes
de ladder op Hij moet vechten tegen de onmacht
in zijn benen err hij wil ook niet onder het lage
rieten dak Op Rena's bed moet hij liggen; ze
trekt zijn schoenen uit en maakt zijn bovonkleren
los Nu eerst slapen, fluistert ze. de dekens
over hem heen spreidend. Zo oneindig goed is
dat. Het bed is iaag, ze zit ernaast op de vloer.
't Is mijn schuld niet. Rena. mijn schuld is
het niet.
Met zijn vuist moet nij de Peelden weren ri'e
voor hem komen staan Niet meer als ern
herinnering, maar levend Siewert is onder het
dak mot Wobbe Dries schreeuwt als hij hot
iank«n van de hond Im-.ri en hij dien» uitgesprei
de voorpoten ziet Miin broer voor de hond 't
fs miin schuld niet'
Rena iaat hem drinken Ze praat /.achtte- en
streelt zijn gezicht en handen 't Maakt hem
kalmei al verdrijft het dt beelden niet
Heel de nacht hliiff ze hii hem zijr on-tand *n
cerdriet sussen»- Bii het doorbrpkende gtauwe
daglicht valt hij in een rusteloze slaap telkens
ivrhalend 'i is mtjn schuld niet
Beneden begint oom Wolter beweging te ma
ken. Hij hoest en kucht en roept Haaglnk Als
Rena bii hem komt staat hii te bibberen bi t de
koude kachel - Ga weet in bed. zegt ze Oom
Woltei is ziek het heen en weer gaan naar 't
Grobbenuus door de vinnige koude wind de
laatste dagen heeft hem een verkoudheid be
zorgd Hij hééft dorst en hoofdpijn en laat zich
door Rena onder de dekens stoppen AU oe
kachel brandt en ze hem hete anijsmelk laat
drinken, dommelt hij weer in en kan ze weer terug
naar hel zoldertje
t Wordt vervolgd
FERD'NAND
KNIPT MET
DE LIJN MEE