Alles goed en u/el
Wij verwachten de
toekomende stad
Dominees moeten niet
alles willen doen
ram
Sabbatswet legt Israël
stevig aan banden
Lutliers-r.k. gesprek in
Amerika begonnen
Puzzelhoek
ZWEEDSE DIACONES
VERTAALDE BIJBEL
DONDERDAG 22 JILI 1965
Een woord voor vandaag
Dit is de wil van God, zo schrijft de apostel Petrus in zijn
eerste brief, dat u door goed te doen de mond snoert aan de
onwetendheid van de onverstandige mensen, als vrijen en niet
als mannen, die de vrijheid misbruiken tot dekmantel voor
hun kwaadwilligheid, maar als dienaren van God. Het is een
hele volzin, waarin Petrus een zaak aan de orde stelt, die van
uitnemende betekenis is voor het christelijke leven. Wat gepo
pulariseerd zouden toe kunnen zeggen: Petrus waarschuwt de
jonge christenen in de verstrooiing niet mee te huilen met de
wolven in het bos. Als dienaren van God zó mag hij hen
aanspreken, zó luidt hun pretentie mogen zij verstandig
worden geacht: zij weten waar zij het licht en de waarheid
moeten zoeken. En nu zou het een diepe terugval zijn, als zij.
vrije mensen in de ware zin van het woord, zich zouden lenen
om met anderen, die van het kwaad willen leven onder het
motto „wij zijn immers vrij", zich op één lijn zouden stellen
met wat Petrus noemt onverstandige mensen.
Hoe is dit te voorkomen? Door goed te doen, zegt Petrus. Met
andere woorden: leen niet het oor aan de praat van lieden,
die, roepend, dat zij vrij zijn, die vrijheid voor verkeerde doel
einden gebruiken, maar ga, zonder erover te praten, rustig uw
weg, die een- weg van goede werken is. U wilt toch worden
aangesproken als een dienaar van God? Welnu: leeft u dan
ook in overeenstemming met deze gewenste aanspraak. En u
kunt ervan op aan: uw goed doen heeft tot gevolg, dat op een
gegeven ogenblik die onverstandige mensen met hun mond
vol tanden staan!
Vanavond lezen wij: Genesis 50 vers 15 tot en met 26.
Ds. J. J. Poort tot CSFR:
dat zijn allen, die door het zaad
van het Woord zijn geteeld. Hij
neemt ze onder Zijn dak zoals de
vader het deed met de verloren
Christus verwerft Zich in die
stad een woning voor de Zijnen. Hij
koopt die met Zijn Vlees en Bloed. Hij
bidt tot de Vader dat „waar Ik ben
ook zij zijn. die Gij Mij gegeven
hebt". Christus is voor de Zijnen als
Bruidegom voor de bruid: Hij
bereidt het bruidshuis. Zo spreekt de
Bijbel over deze zaken. Maar de
j -i kerk van heden is deze kennis en be-
mel«k ,V-gr!i'pend"J Vwg <h vmdto« ernstig kw'il geraakt'
loften Gods in handen willen krijgen
door ze te begrijpen zal het ons ver-1 LOS
gaan als Lenny uit Steinbecks ..Mui- Ze zal dit alleen kennen door het
zen en mensen alles wat zijn handj.werk van de H. Geest. Die alleen
gaat sterven. maakt de Kerk los van het oude huis
(Van een onzer medewerkers)
HUIS TER HEIDE De zomer-
eonferentie1965 van de reforma
torische studentenvereniging CSFR
in „De Witte Hei" werd besloten met
een referaat van Ds J. J. Poort uit
Kamerik over het onderwerp „Wij
verwachten de toekomende stad".
Studenten en afgestudeerden uit het
gehele land woonden de lezing bij.
Ds Poort stelde allereerst, dat wij
over de bijbelse verkondiging veelal I
Kern
•Ook de „beschouwende" wijze van
spreken over het heil wees spreker
af. Wij kunnen niet zien wat nog ver
borgen is. Er is niets anders te zien
dan de wolk, die Jezus wegnam bij
de hemelvaart en die de Stad ver
hult. „De weg ter zaligheid is iets
anders dan een voetreis naar Rome".
Wij zullen, in de eerste plaats op
de kansels, weer op lyrische wijze
over God moeten spreken, vererend,
bezingend. Zo doet het de Heilige
Schrift. De Psalm zegt „Men spreekt
van u zeer heerelijke dingen, o scho
ne stad!" Die wijze van spreken zijn
wij uit geestelijke armoe kwijtge
raakt.
Sprekende over de toekomende
stad zelf. noemde ds. Poort die een
werkstuk van de Drieënige God. De
Vader wil een stad voor Zijn kinde-
NED. HERV. KERK
Beroepingswerk Overleg Afrikaanse journalisten
Jereld en zonde. De geest
de wereld echter zegt niet „Kerk öf
wereld" maar „Kerk èn wereld". De
H. Geest tooit de bruid zichtbaar en
heerlijk in het heden. De geest van
de wereld echter ontrooft haar die
eigen kledij en maakt wereldgelijk-
vormig. De H. Geest leert haar de
handen uit te strekken tot Christus
en de stad alleen, maar de geest van j
deze tijd zegt „Hoera voor het leven".
De H. Geest leert de bruid te zijn als
een vreemdeling tot zij de stad be
reikt, maar de geest van de tijd zegt:
het gaat om het heden.
Daarom gaat er zo weinig meer
van de Kerk uit in deze dagen, al
dus Ds Poort. Daarom is ze geen
zout der aarde meer, maar eerder
een zoutpilaar. Daarom heeft ze no
dig een bekering, een wedergeboorte,
tot zegen van haarzelf en van de we
reld en bovenal tot eer van de Drie-
enige God.
Help de kleintjes in t verkeer.
Uk/65-speldjes a 10 ct. bij
ruim 4500
levensmiddelen-bedrijven
Sociale ivet met godsdienstig staartje
(Van een onzer medewerkers) I Het is ogenschijnlijk een social#
I wet. maar deze sociale wet heeft een
JERUZALEM Het Israëlische j godsdienstig staartje, want alles wat
kabinet heeft een ontwerp voor een
wet op de sabatrust en die der
feestdagen goedgekeurd. Deze wet
legt officieel vast. dat de sabbat
een rustdag is evenals de verschil
lende feestdagen. Een uitzondering
wordt echter gemaakt voor enige
openbare diensten, apothekers en
dokters en werk, dat door het mi
nisterie van arbeid beslist noodza
kelijk wordt geacht. Niet-Joden en
ondernemingen van hen vallen bui
met de Joodse religie binnen het
staatsbestel van Israël te maken
heeft, ligt nogal gevoelig. In Israël
ligt bijvoorbeeld het openbaar ver
voer op sabbat stil. Dat dit in een
democratische staat mogelijk is. be
wijst dat ondanks er maar een zeven
de deel van de kiezdrs godsdienstig is,
het grootste deel van de bevolking
het hier in feite mee eens is.
Toch komen op gezette tijden inci
denten voor, want de Israëlische be.
volking is er bepaald niet voor gepor
teerd. dat van bovenaf wordt voorge
schreven. wat zij wel of niet mag
doen op de sabbat. En dat gaat nu
ten de wet. Zij kunnen hun eigen j juis, eebeuren De wet stelt namelijk
rustdagen bepalen. De wet is in
gediend door de minister van ar-
beid.
Over belijdenis van Nieea
(Van onze kerkredactie)
BALTIMORE
een boete van duizend Israëlische
Donden in het vooruitzicht voor de
overtreders. Overtreden doet men
door deze wet al gauw. wanneer al
het werk, met enkele uitzonderingen
is verboden. Zo mag een kippenhok
niet meer worden getimmerd op sab
bat, evenals een zelfstandige winke
lier zijn etalage uit kan ruimen.
Ministerie
Eigenlijk is de minister van gods
dienstzaken begonnen met het opstel-
len van een wet, maar omdat deze
helemaal te ver ging. moest ten slotte
j de minister van arbeid zich erover
ontfermen.
Beroepen te Buurmalsen: drs. D. v.
Krugten, laatstel. pred. te Soest, woon-
acht. te De Steeg: te Emmen (vac. C
Smit-toez.iW. Reezigt te Franeker; te
Sint-Annaland: J. C. Schuurman te,
Schoonhoven.
Aangenomen de benoem, der herv.
synode tot tweede conrector van het
theologische seminarium te Driebergen:
dr. E. J. Bekker te Amsterdam: naar (van onze kerkredactie)
Kloosterhaar (toez.): J. H. Dorgelo te
Antwerpen. ENOEGOE (Nigeria) De op-
Z'ïiïSSrtoX'zZL richting van een e.gen Afrikaanse
J. L. Maris te Zuidiand. [christelijke nieuws- en fotodienst,
meer gelegenheid in Afrika voor
.opleiding in de techniek van de
Beroepen le Vlaitwedde: F, Loper, te massac0mmunicatiemiddelen en
een uitgebreide enquête onder de
luisteraars naar christelijke radio
uitzendingen waren de belangrijk
ste wensen van de Afrikaanse
christen-journalisten, die dezer da
gen in Enoegoe vergaderden.
(nadruk gelegd op het feit. dat de
besprekingen strikt op het niveau van 1° 1961 wenste de Nationaal rell-
Lutherse en |de theologische gesprekken blijven en £>euze partij' alleen deel te nemen aan
-o- dat men dus niet zonder meer mag i een coalitie als de sabbatrust w.et-
Na dit referaat volgde een zeer rooms-katholieke theologen in de spreken van toenadering tussen de I telijk werd geregeld. De overwegend
u'nH1" w»i.« Verenigde Staten hebben voor hel kerken als zodanig. socialistische ministers voelden hier
eerst in de geschiedenis van hun I w«iniS voor: In november gaat Israël
beide kerken een officieel theolo- Doop
Hervormd Hoogeveen:
Be jaardenvervoer
eigen risico
GEREF. KERKEN
Kootwijkerbroek.
Bedankt voor Zeist (vac. J. v. Leeu
wen G. Rang te Haarlem-Z.
CHRIST. GEREF. KERKEN
VRIJE EVANG. GEM.
ïkt voor Utrecht-C.: P. J. Mietses
Kruiswoordpuzzel
Horizontaal: 1. kelner. 4. zoon van
Jacob. 7. meisjesnaam. 8. verdikking der
opperhuid. 10. koning van Basan. li.
munt in Nederland. 14. insekteneter. 16.
rivier in Duitsland, zijtak Rijn. 18. nie*
gesloten. 20. welaan, 21. slaapziekte. 2-1.
gemeente in N. Brabant, 25. verstand. 2'
Het overleg, dat vijf dagen duurde,
stond onder leiding van sir Francis
Ibiam, goeverneur van Oost-Nigeria en
lid van het presidium van de Wereld
raad van Kerken. Het werd bijge
woond door 25 journalisten en radio
mensen uit vele delen van Afrika.
In zijn openingswoord uitte sir
Francis overigens kritiek uit op het
feit. dat er bij dit overleg bijna
evenveel niet-Afrikanen als Afrika
nen tegenwoordig waren. Het beraad
over de christelijke nieuwsvoorzie
ning in Afrika moet een zaak zijn van
de Afrikanen zelf. zo zei hij.
Ook waarschuwde sir Francis voor
de neiging de christelijke radiouitzen
dingen te veel door dominees te laten
verzorgen.
Een van de belangrijkste sprekers
jop de conferentie was juist een niet-
Afrikaanse radio-dominee. Het was
onze landgenoot ds. C. Michael De
j Vries, vroeger bij het IKOR. die thans
i secretaris voor radio en televisie
hij de Wereldraad van Kerken
Genève. Hij legde echter evenals sir
Francis de nadruk op de noodzaak
van beroepsmensen voor de verzor
ging van radiouitzendingen.
De Afrikaanse christen-journalisten
en radiomensen hielden zich speciaal
vogel, 36. levenslucht, 38. overschot. 40.
meisjesnaam, 42. lidwoord. 43. plaats in
Z.-Italië, 45. mens. 47. graafschap in
Engeland. 48. haarvlecht.
Verticaal: 1. oriënt expresse (afk). 2
de vader der Duitse toonkunst 3. kippen
loop. 4. telwoord. 5. Zeeuwse hoeve. 6.
stok. 7. speer, 9. plaats in Engeland, '.i.
kan men uit drinken. 13. zwemvogel. 15.
soort van antilope. 17. karakter. 19.
familielid. 22. gekheid. 24. als 5 vert.. 26.
rivier in Duitsland. 28. zoon van Juda,
29 karakter, 31. de twaalf machtige
goden der Germanen. 33. slotwoord van
liturgische gebeden. 35. voedsel. 37. juf
frouw. 39. eikenschors. 41. knaagdier. 44.
deel van de bijbel (afk). 46. spil van een
wiel.
Oplossing vorige pnzzel
Horizontaal: 1, slang, 5. bot. 7. eend. 8
kap. 10. ris, 11. Don, 12. do. 13. ps. 11.
hap. 15. ver. 16. een. 17. leed. 1£. löss. 20.
keer, 21, iet, 22. rein. 24. nr. 25. roes.
26. ha. 27. pool. 28. dor. 29. moed. 10
peek.
Verticaal: 1. serpeling, 2. leis. o ans. 4.
nd. 5. ban. 6. op. 8. kop. 9. bord. 11. Dan.
12. deer. 14. hes. 15. veen. 16. Est. 1
leis. 19. oer. 20. keel. 22. rood 23 bark
25. roe, 26. hoe. 27. Po. 28. de.
Prof. Nuboer krijgt
Brits eredoctoraat
LEEDS Prof. dr. J. F. Nuboer zal op
4 oktobr een eredoctoraat in de rechten
worden verleend door de universiteit van
Leeds (Engeland). Hij ontvangt dit dan
tegelijk met drie Engelsen, ter gelegen
heid van de honderdste geboortedag van
lord Moyniham, een beroemd chirurg uit
Leeds.
OPGAVE VAKANTIEADRES
Dringend verzoek, uw vakantieadres
via de uit de krant
geknipte bon,
minstens een week van tevoren
toezending etnstig worden
(ch). die ook schriftelijke vragen had
gesteld over deze aangelegenheid, deelt
de staatssecretaris mee, dat het inderdaad
toevallig is, dat bij het eindexamen HBS-
A driemaal achtereen aardrijkskunde is
uitgevallen en bij gymnasium-B twee
maal scheikunde. De inspecteurs van het
gymnasiaal en middelbaar onderwijs be
palen, in welke vakken al dan niet
mondelingnzal worden geëxamineerd.
Nieuwe vorm van
oecumenische
hulpverlening
GENèVE De Wereldraad van
Kerken wil hulpbehoevende kerken
niet meer geld geven, maar lenen,
Interchurch Aid, de afdeling van de
Wereldraad voor interkerkelijke
hulpverlening aan kerken en vluchte
lingen heeft de vorming goedgekeurd
van een fonds, dat dergelijke leningen
moet verstrekken.
De leningen van dit fonds zullen
niet hoger mogen zijn. dan tiendui
zend dollar.Zij moeten bestemd zijn
voor een bepaald object en mogen
niet meer zijn, dan 25 procent van het
kapitaal, dat voor dit project nodig is.
De rente, die de onkosten moet dek
ken. zal jaarlijks drie procent bedra-
Doel van dit nieuwe systeem is het
gevoel van onafhankelijkheid in de
hulpbehoevende kerken te versterken.
Het fonds zal beginnen met een
BOEKOBA (Tanzania) Dankzij vier jaar werk van een Zweedse dia- kapitaal van een kwart miljoen dol-
cones. zullen de mensen, die de Haya-taal spreken, in Noord-West-Tanzania jar
voor het eind van dit jaar het Nieuwe Testament in een nieuwe vertaling
kunnen lezen. Deze vertaling is het werk van zuster Else Orstadius van de
Zwpedse lutherse zending.
Haar manuscript, dat 428 pagina's telt. is nu opgezonden naar het
en Buitenlands Bijbelgenootschap in Londen, die het in de Komende herfst 1
wil publiceren. Het zal dan een vertaling uit het begin van dc twintiger Vjonn -ipmi
jaren vervangen. Deze oude vertaling getuigde nu niet bepaald van een TH _TXCI1IIII1\^TIII
grote kennis van de Haya-taal. ..Het is hoog tijd. dat het Boehaja-volk een
vertaling krijgt, die meer up to date is", aldus verklaarde zuster Orstadius. MANNHEIM Voortaan zal elke
Bij haar werk werd zuster Orstadius geassisteerd door twee leden van de zondagmorgen om half elf een Neder-
Lutherse Kerk in dit gebied, met wie de Zweedse zending samenwerkt. Toen landse kerkdienst voor schippers worden
zij de laatste hand aan het manuscript legde, leefde zij alleen in een hut gehouden in het Gemeindehaus bij de
aan de rand van net oerwoud met een luipaard als haar naaste buurman ïn-hervormde
Zuster Else Orstadius. die nu s oor vertol naar Zweden is vertrokken. aï{ÏÏ5rrnïïrfé en cbSteUlk^ïêJeïoS
heeft tien jaar in Tanzania üewerkl. Zu kwam er als onderwijzeres op een ^e™Smefcbapp,r'."rrtiJ.nl"n uit ons
jongensschool. Daarna werd zij verhonden aan een bijbelschool cn in 1961 land Schippers en andere Nederlanders,
begon zjj met de vertaling van het Nieuwe Testament. ,die de diensten bezoeken, hebben n«
[afloop steeds een koffieuurlje. I
bezig met de opleiding in hun beroep.
Vastgesteld werd, dat een volledige j HEERENVEEN Diaconie
opleiding moet bestaan uit drie fazen: a*
1. een korte cursus voor beginners,
die plaatselijk wordt opgezet en gefi
nancierd;
2. een langere cursus, die de studen
ten in staat stelt zich op een of ander
terrein te specialiseren:
3. een studie in Amerika of Europa
voor degenen, die zich nog verder
willen bekwamen.
Geen verandering
in regelingen
eindexamens
DEN HAAG Staatssecretaris
Grosheide (onderwijs en wetenschap
pen) acht geen redenen aanwezig om
verandering aan te brengen in de
regelingen van de eindexamens. Van
onrust onder de leraars van het
VHMO hierover is hem niets gebleken,
ken.
Hij zegt dit
ke vragen van het Tweede-Kamerlid
Vermooten (soc.). Deze had er op gewe
zen. dat de K.B.'s van 17 mei 1962 het
mogelijk maken, dat bijvoorbeeld op het
gymnasium-B-examen nu al drie jaar
achtereen biologie en op het HBS-A-1
examen al eenzelfde tijd geschiedenis
mondeling wordt geëxamineerd.
Aan het voorstel in het wei
Bonaventura. om de op oneven plaatsen
op de eindexamenlijsten voorkomende
kandidaten in een ander vak mondeling
te laten examineren, dan de ..even"
kandidaten en deze vakken door loting te
laten vaststellen, kleven naar het oordeel
van de staatssecretaris bezwaren, terwijl
ook geen oplossing wordt geboden voor
het geval uit een drietal vakken één te
vak moet worden aangewe-
kerk-
voogdij van de hervormde gemeente
van Heerenveen hebben in het
plaatselijke kerkblad meegedeeld,
zich principieel op het standpunt te
stellen, dat wie een ander meeneemt
naar de kerk of naar een kerkelijke
samenkomst, dat doet voor eigen ri
sico. Indien zich op weg naar de
kerk een ongeluk zou voordoen, zul
len diaconie of kerkvoogdij niet in
de schade bijdragen.
Naar aanleiding van een recent geval
hebben diaconie en kerkvoogdij zich
beraden en besloten hun standpunt
duidelijk door een officiële mede
deling in het kerkblad kenbaar te
maken. Zij verwachten trouwens be
paald niet, dat de bereidheid om iets
voor een ander met name voor be
jaarden te doen onder deze maat-
'•cïef mag lijden. Wanneer automo
bilisten niet zelf het risico voor me
de-inzittenden willen dragen, kun
nen zij zich toch laten verzekeren,
aldus de diaconie en de kerkvoogdij
van de hervormde gemeente van
Heerenveen.
jpsch gesprek met elkaar gehad, j In februari hoopt m£n weer bijeen
.Onderwerp van bespreking was te komen ter bespreking van de
I de interpretatie van de geloofs- zinsnede uit de belijdenis van Nicea:
[belijdenis van Nicea respectievelijk j één doop tot vergeving der
bij de lutheranen en de rooms-Gelijk bekend hebben de Rooms-
katholieken. katholieke Kerk en de Lutherse
Wereldfederatie dezer dagen ook op
Deze belijdenis is opgesteld op het
oecumenisch concilie van Nicea in het
jaar 325. Tegenover de ketterijen van
Arius wordt in de geloofsbelijdenis
van Nicea vooral de nadruk gelegd op
de leer van de Drieëenheid en van de
godheid van Christus.
De nationale lutherse raad (waarin
de drie grote lutherse kerken in de
yerenigde Staten samenwerken) en
rooms-katholieke bisschopscbm-
missie voor oecumenisohe zaken in de
VS hadden Nicea als onderwerp van
discussie gekozen, omdat deze belij
denis gebruikt wordt zowel bij de
lutherse avondmaalsbediening als bij
In een communiqué, dat na de
besprekingen werd gepubliceerd, stel
len de beide gesprekspartners de
bijzondere betekenis vast van deze
belijdenis van het eerste concilie in
de geschiedenis van de kerk.
Op een persconferentie spraken
vertegenwoordigers van beide confes
sies van een „historische gebeurtenis",
die beter was verlopen, dan men had
durven hopen. Wel werd tevens de
„wereldniveau" een werkgroep ge>
vormd, om op deze wijze tot een
confrontatie met eikaars theologische
opvattingen te komen. Twee van de
deelnemers in het Amerikaanse over
leg zullen elkaar daar ook ontmoeten,
te weten dr. Warren A. Quanbeck,
Ter elfder ure heeft men daarom in
het kabinet een wet goedgekeurd, die
de regeling van de sabbatrust moet
verzekeren, opdat deze spoedig aan
het parlement, zal kunnen worden
voorgelegd. Dit zal echter waarschijn
lijk eerst kunnen gebeuren bij het
nieuwe parlement en dus na de
verkiezingen. Het kabinet wees erop,
dat de status quo in de wet is
verankerd. Een groot deel van de
Israëlische pers is het echter met de
- "r hele gang van zaken piet
hoogleraar in de dogmatiek aan het
luthers seminarie van Saint Paul en
een der vice-voorzitters van de theo
logische commissie van de LWF, en
bissohop Wüliam W. Baum, leider van
de Amerikaanse bisschopscommissie
voor oecumenische zaken.
Klachten over
adventzending
in Indonesië
I Zakenman schenkt
antwoord op schrifteijj- Weer zendelingen
uitgewezen uit
Rhodesië
10 miljoen voor
bouw van kerk
hrt weokbLad St.,^, .n B-rislol een rooms.katho-]ieke
kathedraal laten bouwen, die tien mil
joen gulden zal gaan kosten. Dit heeft
de bisschop van Clifton, Joseph Rud-
derman. meegedeeld.
De kathedraal zal verrijzen op de plaats
van de pro-kathedrale kerk te Clifton en
over drie jaar gereed komen. Binnen en
kele maanden zal een begin worden ge
maakt met de afbraak van de huidige
in. i gebouwen die 120 jaar oud zijn.
Aan het Tweede Kamerlid Schuring In de nieuwe kathedraal zullen 100.000
rooms-katholieken uit Bristol, Clouches-
tershire, Somerset en Wiltshire, die een
van de grootste bisdommen van Enge
land vormen, kerken.
Geen misstanden
aan Europese
scholen
DEN HAAG Minister Diepen
horst (onderwijs en wetenschappen)
vindt niet dat gesproken kan worden
van misstanden aan dc Europese scho
len (te Brussel en Luxemburg), zo
deelt hij het Eerste-Kamerlid Van
Hulst (ch) mede in antwoord op diens
schriftelijke vragen.
Wel erkent de bewindsman, dat er
onrust is ontstaan door gebrekkige verta
lingen in het Nederlands (en Duits) van
wis- en natuurkundeopgaven voor het
eindexamen.
Bij het natuurkundewerk konden deze
fouten slechts in beperkte mate worden
gecorrigeerd. Hierdoor is, aldus de minis
ter. duidelijk geworden dat het onprak
tisch is, de jaarlijks wisselende voorzitter
(dit jaar een Fransman) te belasten met
het voor hem dikwijls geheel nieuwe en
bijzonder moeilijke probleem van de
vertaling van eindexamenopgaven.
De voorzitter van dit jaar stelt in een
rapport, dat hij overweegt in te dienen
bij de raad van bestuur van de Europese
scholen, een regeling voor de samenstel
ling, de controle, de vertaling van en het
afdrukken van de examenopgaven voor,
die wel veel tijd en werk zal kosten.
.DJAKARTA In de gemeenschap
der adventisten in Indonesië zijn
moeilijkheden gerezen tussen Indone
sische gelovigen en Amerikaanse zen
delingen. Het persbureau Antara
meldt althans, dat deelnemers aan
een bijeenkomst van de Adventkerk
president Soekarno hebben verzocht,
om de Amerikaanse leiders van de
adventistenzending uit te wijzen.
Zij zijn volgens het Indonesische
persbureau van mening, dat de Ame
rikaanse predikanten invloed uitoefe
nen op de Indonesische adventisten,
om hen er toe te bewegen, zich niet
bij politieke partijen aan te sluiten.
Ook zouden zij hen Amerikaanse
zienswijzen pogen op te dringen.
Politieke waarnemers in Djakarta
zien deze aanval op Amerikaanse
zendelingen als een nieuwe uiting van e
de algemene anti-Amerikaanse stem-i de uitvoering
ming in Indonesië. ;de inspectie van het begin tot°het eind
worden ingeschakeld. Het is te verwach-
De raai van de^ organisatie vaneen. dat de raad van bestuur de voorge-
SALISBURY Weer heeft de re
gering van Rhodesië enkele zendelin
gen zonder opgaaf van redenen uitge
wezen als „ongewenste vreemdelin
gen". Ditmaal betreft het het Ameri
kaanse zendelingenechtpaar Lester,
dat is aangezegd, dat het Rhodesië
binnen veertien dagen moet hebben -
verlaten. Amerikaanse staten (OAS) heeft beslo. j stelde maatregelen zal sanctioneren.
Het echtpaar is in beroeD gegaan i jn. vefband met de toestand in de APELDOORN In het stads- en
bii de Rhodesische minister-oresident Dominicaanse Republiek, de tweede In- academisch zienhuis in Utrecht is overle-
wlf I teramerikaanse conferentie die op 4 den de heer L. Baars, die zondag op het
Het gaf les op een zendmgspost van augustus in Rio de Janeiro moest begin- vliegveld Teuge is gestruikeld over een
5*® Amerikaanse congregationalistennen. uit te stellen tot een later tijdstip schrikdraad en in een droge sloot is
bij Chipinga. I dit jaar. gevallen.
Brits Schippersdiensten
herfst
KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN
Vrouwen-dienst plicht
Is dat nu zó'n belangrijke vraag, die
naar de vrouwen-dienstplicht, heer
Taktor? (inzender van vorige week in
deze rubriek red.) Ik geloof niet
dat het hier „een prachtige taak"
geldt, zoals u schrijft. Neen, dan weet
ik betere taken. Ik denk aan het
beroep van verpleegster. De zieken,
huizen liggen vol. maar kunnen niet
goed functioneren wegens een schrij
nend gebrek aan verplegend perso
neel. En wat denkt u van bejaarden
en gezinshulp? Ook al van die taken
waar bepaald onvoldoende vrouwen
voor te vinden zijn. Niet dat ik
„dienstplicht" voor deze beroepen
nodig acht. Wel kan het goed zijn als
veel jonge vrouwen in deze beroepen
voor zichzelf een dienstplicht zagen.
Rotterdam J. Born
Zuid-Afrika (11
Het zal de heer B. Hagenaar uit
Linschoten (Zuid-Afrika 10) goed
doen te vernemen dat de door Zuid-
Afrika aan Basoetoeland. het Brit
se protectoraatsgebied. aangeboden
100.000 zakken graan inderdaad op de
goede bestemming zijn aangekomen.
Onmiddellijk nadat minister Jonathan
van Basoetoeland Zuid-Afrika om
hulp vroeg is deze toegezegd en
begon men het graan af te leveren.
Vervoer en distributie hebben moei
lijkheden ondervonden vanwege de
bijzonder ongunstige weersomstandig-
heden. Treinen, trucks en zelfs vlieg
tuigen zijn er a3n te pas gekomen om
het graan naar de diverse grensplaat
sen te transporteren. Vandaar is met
voorhanden zijnde middelen gewerkt
am het voedsel naar de diverse
afgelegen plaatsen te brengen.
De hulp is dankbaar aanvaard,
•emeer. omdat naar minister Jonathan
opmerkte ook de oogsten in Zuid-
Afrika geleden hebben en er bepaald
geen sprake is geweest van een geven
van eigen overvloed. De Nederlandse
vrienden van Zuid-Afrika zijn even
eens dankbaar voor deze hulpactie. Ze
afrikaanse regering.
H. J. Lamers s
Nozems de baas?
gepubliceerd is ten aanziet
jedragingen van jongelui ii
Hetgeen i
van wanged
de tram van Spijkenisse n'aar Rotter-
dam op zondagavonden behoeft m.i.
•enige aanvulling en verduidelijking.
De zaak waarom het gaat is niet van
vandaag of gisteren. In de periode
van mijn ambtelijke arbeid in Spijke
nisse (1951-1957) heeft het dansen in
hotel De Keizer een aanvang kunnen
nemen. De toestemming daartoe werd
door de plaatselijke overheid ver
leend. zonder dat blijkbaar voldoende
daarbij de ethische consequenties wa
ren overwogen. Mijn Hervormde col
lega. de kapiteine van het Leger des
Heils ter plaatse, en ik stelden toen
een kanselboodschap op. die op de
zelfde zondag in alle kerkgebouwen
werd afgekondigd. Daarin spraken we
onze teleurstelling uit over de geno
men beslissing en wii waarschuwdc-i
de ouders en ae jongelui voor datgene
wat. naar wij vreesden, zou komen.
De gevolgen zijn niet uitgebleven.
Ik vrees dat de toen officieel geboden
gelegenheid tot dansen mede de or-
zaak is geweest van al de moeite die
bijv. het RTM-personeel en de reizi
gers zich bezorgd zien. Wanneer men
over de remedie spreekt, ligt die. wat
Spijkenisse betreft, voor het grijpen.
bod uit te vaardigen. Beter laat dan
nooit.. Ik schroom niet om deze dingen
in dc publiciteit te brengen. Of het
helpen zal is de vraag.
Ooltgensplaat Drs. A. W. Meeder
Verboml met Israël
(4)
De dienstplicht van het oude volk
Israël zal alleen dan voleindigd zijn
als de geest van de gehele mensheid
lsraëls God erkent. Als de profeet
Jesaja over het volk Israël, de Knecht
des Heren spreekt, in verband met
hun lijden en sterven, zegt hij in
hoofdstuk 53 vers 8: „Hij is uit de
angiit en uit het gericht weggenomen
en wie zal Zijn leeftijd uitspreken?".
Hieruit blijkt m.i. dat de martelaren
Israels zich hun ziel eeuwig en
gelukzalig in lsraëls God bewust
zijn.
Al degenen die menen in verband Barenörecht
met het lijden en sterven van miljoe
nen kinderen lsraëls van een gericht
te mogen gewagen, spreken, afgezien
van een intens droevig oordeel nog
Bijdragen voor deze ingezonden-
stukkenrubriek kunnen door alle
lezers (en lezeressen) worden ge
leverd en worden geplaatst buiten
verantwoordelijkheid der hoofd
redactie. De redactie behoudt zich
het recht voor stukken te weige
ren en in te korten schrijft u
dus zéér kort! Er kan alleen wor
den gepubliceerd met volledige
vermelding van naam en woon
plaats. Anonieme brieven krijgen
geen plaatsruimte. Waar nodig
kan in een bijschrift van redactie-
wege een korte toelichting worden
gegeven.
P. Dubbeld
onwaarheid uit ook. hetgeen
hierdoor wordt bewezen dat de niet-
Joden zowel het ontrouwe gedeelte
als het trouwe deel van het Volk
lsraëls hebben vermoord (zie ook
Mechanicus' „In depot", dagboek van
Wpstprhnrlr I
Adhesie (5)
Dat een der inzenders van d«
vorige keer (15 juli red.) zich voor
ar. Arntzen verklaart is zijn goed
recht, maar dat hij meteen het pleit
W ut een bundels
Bij monde van ds. A. Vroegindewev
zou het aanbeveling verdienen een
speciale „bonds"-berijming van de
psalmen te hebben. Dat wordt dan
wel moeilijk voor de gemeenteleden:
te weten welk psalmboekje ze mee
naar de kerk moeten nemen. Onge
twijfeld zullen verscheidene bonds-
predikanten niet instemmen met zo'n
..bonds"-berijming kortom, net zal
een en al verwarring worden. Boven
dien heb ik nooit iets vernomen van
het verzoek destijds door ds. Van
Galen gedaan om samen te spreken
met de confessionelen. Dat is jammer.
Door dit alles worden velen weer
versterkt in de mening dat de „bon
ders" meer de bond als kerk zouden
beschouwen en de andere leden van
de Hervormde Kerk links zouden
laten liggen.
Zwijndrecht G. Ensink
Adhesie (4)
Elke poging die terugkeer tot de
Heilige Schrift beoogt moet op prijs
erbaast me temeer daar deze kerken
de laatste jaren intern toch geen
W. J. L. Drubbel beeldvan rust. maar van grote
spanningen te zien hebben gegeven.
Het stukje van de bewuste inzender
vatte ik op als een uitnodiging
reageren. Vandaar rr
Leersum
Adhesie (6)
Dr. Arntzen heeft niets teveel en
niets te weinig gezegd. Van Schrift
gezag is geen sprake meer. Hoe kan
men de bijbel willen aanpassen aan
onze tijd? Alsof het gebod is: Laat
iedereen zijn gang maar gaan. In onze
tijd een korter preekje. En wat meer
gezangen laten zingen, zo zelfs dat ze
de psalmen verdringen. Toe maar.
Asperen D. v. Steenis
Ophouden
Laat men toch ophouden met dat
nietes-welles gedoe. Ja. warempel ziet
een lezer kans er de hele vrijgemaak
te kwestie bij te halen ook. Moeten
we nu hier weer over gaan discus
sieren? Is het niet juister de discussie
over dit onderwerp te staken1
Vlaardingen T Kweekei
(Discussie gesloten red.)