Steeds meer sociaal werk naast houweel en schop „Anti - Zendings - Comité" niet door ieder begrepen 1 Oecumenische kampen weer van start Verhouding tot Rome belangrijkste punt Puzzelhoek Hoger onderwijs heeft nog meer geld nodig Miele er is geen betere Doodstraf in Engeland bijna afgeschaft Geslaagde campagne van Billy Griham Zesjarige „godin" eenzaamste kind ter wereld Uw probleem is het onze Een ivoord voor vandaag Het woord van de profeet Jesaja. gericht tot een verdorven volk, kan niet met een schouderophalen worden afgedaan. De man spreekt niet namens zichzelf. En hij weet precies wat hij zegt. Het gaat in het eerste hoofdstuk van zijn boek over het hoofd en over het hart. Het gehele hoofd is ziek en het gehele hart vol krankheid, zo constateert hij. De meest centrale delen van het lichaam zijn ernstig ziek en wie nu zou zeggen, dat niemand het kan helpen als hij door een ziekte wordt getrof fen, die vergist zich in dit geval. De ziekte, waarop Jesaja doelt, is eigen schuld. Als een mens zich niet aan de voor schriften voor een gezond leven houdt, als hij de normen, die voor het leven zijn gesteld, met de voeten treedt, kan hij nooit zeggen: ik begrijp niet, dat dit mij nu overkomt Israels ziekte raakt het bestaan van dit volk. Het bloedt uit vele wonden, zijn voortbestaan als natie staat op het spel. Maar als het mocht denken, dat zijn ziekte genezen zal zijn, als vreemde heelmeesters te hulp worden geroepen, dan maakt het de meest fatale vergissing. Jesaja stelt deze vraag: „Waar wilt gij nog meer geslagen worden, dat gij voortgaat af te wijken?" Deze vraag raakt de kern van de zaak: de ziekte verdwijnt slechts als andere wegen worden ingeslagen, als de „oude paden" weer worden bewandeld. Die paden laten zich samenvatten in deze woorden: Luisteren naar God. Wie durft nog te zeggen, dat dit verhaal uit het Oude Testament zijn actualiteit verloren heeft? Vanavond lezen wij: Genesis 45 vers 16 tot en met 28. WOENSDAG 14 JULI 1965 Ver. Zondagsrust krijgt antwoord uit Wormerveer WORMERVEER De kerkeraad van de doopsgezinde gemeente is van plan serieus in te gaan op de brief, die hij heeft ontvangen van de Vereniging tot bevordering van de zondagsrust en de zondagsheiliging. Het kerkeraadsbesluit. dat de aan leiding was tot deze brief (het beleggen van kerkdiensten op vrij dagavond. omdat veel mensen zon dag niet in de gelegenheid zijn, om naar de kerk te gaan) is door doopsgezind Wormerveer met waar dering ontvangen. In twee van de drie vrijdagavond diensten, die tot nu toe zijn gehou den, was er voor doopsgezinde be grippen grote belangstelling. Veel mensen, die in geen jaren waren gezien en leden van andere kerken kwamen naar de kerk. GENÈVE Circa duizend jon ge mensen uit alle delen van de wereld zullen dit jaar deelnemen aan veertig internationale oecu menische werkkampen, die de We reldraad van Kerken weer organi seert in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië en Afrika. Het zwaartepunt van de meeste kampen zal evenals vorig jaar ook nu DEM HAAG - CPN-fracüeleider weer li?5en op soclaal w„k Daar. Marcus Bakker zal vanmiddag in de;naast zunen jn atulere kampen bijl, Tweede Kamer een korte interpellatiehouweel of s(,ho het symbooï b,ijvjn houden over de situatie in Vietnam van de werkkampen-oude-stijl, ter- en de houding van de Nederlandse er ook xli di(, ltehameUjke regering ten deze. De Kamer stond arbeid en sociaa| „erk aul|cn combi. gisteren de interpellatie toe. hoewel neren de fractieleiders van KVP, PvdA en ARP meedeelden aan een nieuw de bat over dit onderwerp geen behoefte te hebben. Zij herinnerde eraan, dat de Kamer kortgeleden (18 mei) een motie-Ruygers c.s. over Vietnam heeft aangenomen. Kamervoorzitter Van Thiel wist niet of minister Luns tijdig in ons land kan zijn om de interpel- lant te antwoorden. Zou hij vandaag nog in Parijs moeten zijn, dan neemt minister-president Cals zijn taak Oud-katholieken willen mis in nieuwe vertaling ROTTERDAM Nu in de rooms-katho- lieke kerkdiensten het Nederlands In de misviering steeds meer algemeen wordt, voelen de oud-katholieken, die al lang hun kerkdiensten geheel in het Nederlands plegen te houden, te meer de noodzaak tot een ..nieuwe verta ling" van de misliturgie in hedendaags Nederlands Op de jaarlijkse aleemene vergadering van het Oud-Katholiek Ondersteu ningsfonds kwam volgens het verslag in De Oud-Katholiek een voorstel van de afdeling Utrecht ter sprake, om de bisschoppen er van in kennis te stellen, dat er alom dringend behoefte wordt gevoeld aan een variant van de misli turgie in de zin van een vertaling ervan in algemeen beschaafd Neder lands van deze tijd. Besloten werd. dat dit voorstel in banden werd gelegd van een onlangs Jn het leven geroeoen litureisohe com missie. Deze commissie zal naar het oordeel van het OKOF samen met de andere kerken moeten zoeken naar een voor deze tijd passende oplossing, onder andere wat het taalgebruik aan gaat. maar dan in het kader van liturgievernieuwing als geheel. Ter vergadering klonk echter ook de waarschuwing var enkele tegenstem mers voor „huis-, tuin- en keukentaal" in de kerkdienst. Leiders Wereldraad vergaderen Figuur-puzzel Vul in: 1-2. schaker van Helena 2-5. wilddief. 1-4. tempel in Indié of China tmeerv.l. 3-4. oorzaak. 3-6. liniaal <ZN» 4-5. rangtelwoord. 5-6. tegenstelling van (Van onze kerkredactie) GENÈVE De betrekkingen tot de Rooms-Katholieke Kerk en de voorbereiding voor de eerstvol gende assemblee van de Wereld raad (in 1968) zijn de voornaamste punten op de agenda, die het uit voerende comité van de Wereld raad van Kerken dezer dagen af werkt in zijn zomervergadering. De vergadering van het uitvoerend comité, dat beschouwd kan worden als het dagelijks bestuur van de Wereldraad, begon met een rapport van de secretaris-generaal, dr. W. A. i Visser 't Hooft, over de belangrijkste oecumenische ontwikkelingen sinds het centraal comité in Nigeria bijeen! was (in januari Het belangrijkste was wel, dat er: een gezamenlijke werkgroep is ge- Elk van deze werkkampen is een internationale gemeenschap van maximaal 25 jongeren in de leeftijd van 19 tot 30 jaar. De deelnemers komen uit de meest verschillende kerken en er doen ook zelfs niet- christenen aan mee. Zo is er in de maand juli een groep in Turkije werkzaam, die voor ongeveer de helft uit mohammedanen bestaat. In andere kampen komen ook deelnemers voor. die zich aanduiden als „agnostici" of „atheïsten". Alle kampen duren vier weken, op één na. De uitzondering is een kamp. dat gepland is van 1 september tot 30 juni van het volgend jaar op een eiland aan de Zuidkust van Korea. Hier zullen de jongeren helpen bij de uitvoering van een vluchtelingenpro- ject van de Wereldraad, dat onder meer de bouw van huizen, scholen, ziekenhuizen en kinderbewaarplaat sen inhoudt. zich onder leiding van sir Kenneth Grubb momenteel vooral bezig houdt met de crisis in Vietnam, de situatie in Zuid-Afrika en de toestand waarin de organisatie der Verenigde Naties zioh bevindt. Aandacht wordt verder besteed aan het probleem van de godsdienstvrijheid in verband met een te verwachten verklaring van het concilie over deze kwestie en een nieuw initiatief van de VN tegen allerlei discriminatie. De resultaten van de commissiebe sprekingen zullen aan het uitvoerend comité worden voorgelegd. Arbeid en industrie missen evangelie UTRECHT De heer M. Ruppert is bijzonder erkentelijk voor het feit, dat de nieuwe regering de post hoger onderwijs op de begroting verhoogd heeft van 200 miljoen tot 350 miljoen, maar hij vindt dit bedrag toch nog aan de lage kant. De gezamenlijke Nederlandse universiteiten en hoge scholen hebben vorig jaar om 400 miljoen gevraagd, waarmee zij ook aan de lage kant bleven. Aantreden van 19 tot 30 jaar Sociaal werk van het soort, dat ook dooor niet-specialisten kan worden gedaan, is mogelijk in diverse delen van de wereld. Zo gaat een groep bij Lausanne in een kindertehuis helpen. In het Londense East End zullen anderen meewerken bij het organise ren van een vakantieclub voor kinde ren, terwijl de „werkkampers" op het, Griekse Lesbos de zorg krijgen voor een kindervakantiekamp en een weeshuis. In Raleigh, een plaats in het Zuiden van de Verenigde Staten, worden zij ingeschakeld in een pro gram tot verbetering van de rassen verhoudingen, terwijl ze in Phoenix (Arizona) meewerken aan een ont wikkelingscentrum voor Indianen. Een traditioneel werkkamp is er onder meer in Warschau (de aanleg van een straat) en in Bulaye (Rhode- sië), waar gewerkt zal worden aan een draineringsproject. Naast een zes- urige werkdag is er in elk werkkamp Bijbelverspreiding in Israël nu door Noren geleid OSLO De bijbelverspreiding in Israël, die jarenlang is verzorgd door het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap, is nu overgenomen door l.et Noorse Bijbelgenootschap. Reden hiervoor is, dat reeds lang een Noor de leiding had van het werk in Israël, ds. Magne Solheim, superintendent van de Noorse Israëlze-;- ding in Haifa. Enkele jaren geleden verscheen voor het eerst de volledige Bijbel (Oude én Nieuwe Testament» in de Hebreeuwse taal. wat een belangrijke mijlpaal bete kende in de geschiedenis van het Heilige Land. (Gelijk bekend is alleen het Oude Testament oorspronkelijk in het He- breeus geschreven: het Nieuwe Testa ment werd geschreven i het Grieks). De Bijbel wordt in Israël nog in veertig andere talen verspreid. Het is nog maar vijftien jaar geleden, dat het Noorse Bijbelgenootschap zijn aandacht ging richten op projecten bui tenslands. Tevoren verspreidde het alleen Bijbels in Noorwegen. onder andere bijbelstudie en vrije j tijd, om het land, waar men werkt te leren kennen. Horizon Een brochure, uitgegeven door het jeugddepartement van de Wereldraad, schrijft over de betekenis van de kampen: „Of een oecumenisch kamp aan zijn doel beantwoordt, hangt niet alleen af van het geleverde werk. Hoe belangrijk dit ook is. even gewichtig zijn de nieuwe inzichten en de ver wijde horizont, die elke deelnemer meeneemt naar zijn eigen gemeen schap en kerk." In Nederland zijn onder auspiciën van de Wereldraad twee werkkampen georganiseerd. Het ene is zaterdag gestart op het terrein van de Van 't Lindenhoutstichtingen in Neerbosch, waar sportvelden moeten worden aangelegd. Tegelijk wil dit kamp zich opgenomen weten in een jongeren- dorp van ongeveer 350 voogdijkinde ren. Een zwaar werkkamp start 2 augus tus in IJmuiden. De werkkampers moeten daaar lopende-bandwerk ver richten, de jongens in de Hoogovens, de meisjes in een conservenfabriek. Oecumenisch beraad van juristen over oorlogsmisdaden HAMBURG Sprekend op een diako- nale conferentie heeft de voorzitter van de Evangelische Kerk in Duitsland, dr. Kurt Scharf, meegedeeld, dat het Noord- duitse convent van kerken aan de We reldraad van Kerken heeft voorgesteld, om de problemen rond oorlogsmisdaden, vernietiging van volken, moord op bevel, erfvijandschap tussen volken en dergelij ke te doen bespreken door een interna tionale commissie. In deze commissie zou een vijftiental juristen zitting moeten hebben uit landen, die ider het Hitler- regime hebben geleden. Naast hen zou dan een Duitse adviseur moeten worden aangewezen. Uiteraard zou deze juridische commis sie zich allereerst moeten bezighoud *n met de vragen met het oog op Duitsland. Daarnaast zouden bijv orbeeld ook de verhoudingen tussen Israël en de Arabi sche staten in het overleg betrokken moeten worden. Wil ons land zijn wetenschappelijke positie in de wereld behouden, dan moet I1FI SINK! ITit He wereld van de men vol8ens de heer Ruppert beseffen, vormd door de Wereldraad en 9earbeid en de industrie is het evange- de uitbreiding en verbouwing van n^r.rr.c kr„^i,0L ,mrioo aroeia en ae inausine is nci evange universiteiten en hogescholen even nood- Rooms-Katnolieke Kerk. die vorige )le nagenoeg verdwenen. Dit maakt zakelijk is voor de toekomst van ons volk maand voor het eerst bijeen is ge- |iet de kerk nog moeilijker, om een als de woningbouw. De heer Ruppert is weest. Voor het eind van het jaar zal antwoord te geven op de vragen van van oordeel, dat over enkele jaren een een tweede bijeenkomst worden j het sociale leven. gesprek mogelijk moet zijn over verho- gehouden. De resultaten van de eerste] Dat was het algemene beeld, dat naar ;*ing van het bedrag van 350 miljoen, dat bijeenkomst werden het uitvoerend voren kwam op de vergadering van een in de komende vier jaar op de onder comité voorgelegd, maar konden nogwerkgroep van de conferentie van Euro- wiisbegroting zal voorkomen, niet worden gepubliceerd pese kerken (Nyborgconferentie), die De heer Ruppert die bouwcurator is woraen gepuouceera. onlangs in Jarvenpaa bij de Finse hoofd- van de Utrechtse universiteit, deed enke- stad vergaderde over het thema „De ie mededelingen over de bouw van het Godsdienstvrijheid kerken én de sociale veranderingen in nieuwe universiteitscentrum „De Uithof" Verleden u-eek is een helaneriike Europa". Deze vergadering diende de ten oosten van de stad. Tot nu toe is aan T 1 fi k! voorbereiding van de eerstvolgende ple- grond, wegenaanleg en gebouwen in dit commissie van de Wereldraad al be- naire vergadering van de conferentie van poldergebied voor een bedrag 25 mil- gonnen te vergaderen, eveneens Europese kerken in 1967 in Oostenrijk, i joen gerealiseerd. De heer Ruppert Men wil zich daar speciaal bezig houden hoopt, dat volgend jaar in De Uithof met de problematiek van de geürbani- voor 25 miljoen aan gebouwen zal seerde en geïndustrialiseerde maatschap-1 kunnen worden verwezenlijkt, pii. „We hebben een achterstand van twin- Ónder de rapporten van de verschil- j tig jaar", meent de heer Ruppert. „Waar lende landen was vooral dat van dewe nu mee bezig zijn, had al lang klaar Russische bisschop Filaret interessant, (moeten zijn. Realisering van het hele Hij zei. dat de kerk in Rusland de nieuwbouwplan van de Utrechtse univer- mogelijkheid gegeven is op velerlei siteii zal nog vele tientallen jaren ver manier de positieve ontwikkeling van de gen." Spoed achtte hij wel gewenst, tegenwoordge maatschappij te bevorde-1 omdat Utrecht met zijn 9400 studenten ren. Daartoe dienen prediking, gebed en thans reeds ruim boven de in 1955 het steunen van alle pogingen in de geschatte optimale sterkte (7500) zit. richtine van naastenliefde, gerechtigheid, Over enkele jaren zullen er zelfs 12.000 vrijheid en vrede. studenten zijn. Naar de mening van bisschop Filaret moet de kerk zich op grond van het evangelie wijden aan de gehele maat- -chappij en niet aan een enkele groep. Maar zij moet kerk blijven en niet louter een cultuurorganisatie worden Het is de meest essentiële taak van de kerk. om de ooenbare zede te verheffen en het leven van de mensen een peestelijke (maar meer nog een Geestelijke) inhoud te LONDEN Het Lagerhuis heeft he denmorgen vroeg zijn definitieve goed keuring gehecht aan een wetsontwerp krachtens hetwelk moordenaars niet lan ger tot de dood door de strop veroor deeld kunnen worden. De uitslag van de stemming was 200 tegen 98. zodat dege nen die tegen de doodstraf zijn, een meerderheid van 102 stemmen bleken te hebben. Het wetsontwerp gaat thans naar het Hogerhuis, dat de goedkeuring kan ver tragen maar niet onmogelijk maken. Vol gens het wetsontwerp zal het parlemen: om de vijf jaar over een wijziging kunnen spreken. In de zeven maanden sinds Labouraf- gevaardigde Sydney Silverman het wets- een voorstel persoonlijk indiende is in Groot- Britannië niemand meer opgehangen. «De afgevaardigden konden vrijelijk Oplossing vorige pn7,/,Pl Stemmen over het wetsontwerp. Dit wil Bij juiste oplossing leest n dikomrande hokjes de naam plaats in Drente. 1. borstel. 2. negeren. 3. dienaar. 4 zeggen dat zij tergend. 5. Zaandam. 6. regelet. 7 on- konden gaan derin. BEEGDEN. hun geweten te werk dat zij niet een partijlijn behoefden te volgen. (Van onze kerkredac tie) DEN HAAG Het weekblad Hervormd Ne derland maakt zich on gerust over het gemis aan gevoel voor speelse humor in onj land. Re den daartoe vindt het in de wijze, waarop dn or velen de frontpagina het pinkstemummei ontvangen. Het blad had namelijk op de voorpagina zijn pinksternummer een „oproep" geplartst uan een ..Anti-Zendings-Co- mité" Dezoproep maakte in krasse be woordingen duidelijk dat men nu maar eensj moest inzien. ding uit de tijd u in zijn wijkblad door middel van een schrikef- eet zijn gemeente wak ker wilde schudden (en daar is hij ook in ge slaagd) Hervormd Nederland nam deze heerlijk- speelse grap" over. ter wijl het er tevens voor zorgde, dat op dezelfde napina een duidelijk ..pro-zendings-artikel" stond Enkele verontrus te lieden liepen echter prompt in de val ei reageerden boos waar onder zelfs een radio dominee op pinkster morgen. Hoewel Hervormd Nederland 26 juni toelichting aal bleef het ..kwaad" doorwerken. I ..Kracht van omhoog toonde zich op 3 juli Deze oproep was een\verontwaardigd en zelfs stunt var. een Haagse mr. .4. B. Roosjen signa predikant waarmee 'ujl leerde in de NCRV-om- ev'. .i.. „.-"-n-i-n oeledenlroepgids van 3 ju li de OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek, uw vakantieadres via de uit de krant geknipte bon, die Wil regelmatig op de advertentie pagina plaatsen. minstens een week van tevoren op te geven. Indien deze schrtftelli- ke opgave niet tildl» in ons bezit is kan de toezending ernstig worden vertraagd. DE DIRECTIE Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Arkel, H. J. de Ridder te Beuningen; te Grootegast (toez.), E. G. Boesenkool te Steggerda; te Ingen <toez:>. T. Tijsma te Twijzelerheide: door de gen. synode tot pred. voor btg. werkz. Uuchtmachtpred.), mr. A. A. A E. A. Voerman, studentenpred. te Am sterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te De Bilt (Utr.) (2e pred pl.), J. ter Horst te Twijzel. Benoemd door de classis Zwolle tot (ull-time-ziekenhuis-predikant, L. de Nood te IJsselmuiden. GEREF. KERKEN (vrUg.) Ds. D. Los te Monte Alegre (Braz. keert naar Nederland terug en is vanaf 28 augustus gevestigd te Wapenveld Noorderkampweg 14, tel. 05206-1372; h' heeft momenteel beroepen in overwe ging van Grootegast-Gerkesklooster Middelstum (accl.) en van Ulrum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ridderkerk, kand. J van Amstel te Mijdrecht. VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 Bij MIELE. GOUDSESINGEL 92. ROTTERDAM. In stad van King en Wallace MONTGOMERY Met een massabijeenkomst van achtdui zend personen (negers zowel als blanken) heeft de bekende evan gelist dr. Billy Graham een evan gelisatiecampagne in de Ameri kaanse staat Alabama afgesloten. Deze campagne stond geheel in het teken van de rassenonlusten, die zich de laatste tijd in verschillende steden van Alabama hebben voorgedaan. Graham besloot op zeer korte termijn tot deze kruistocht. Hij ontving de uitnodiging namelijk kort na de mars van Selma naar Montgomery in maart, waarbij gelijk bekend een predikant om het leven kwam. Om aan de uitnodiging, die onder steund werd door het grootste deel van de zwarte èn de blanke predikan ten van Montgomery, te kunnen vol doen, moest Graham een aantal af spraken (onder andere in Engeland) afzeggen. Vorig jaar was Graham ook al in Alabama. In de stad Birmingham had hij toen op Eerste Paasdag een op komst van 35.000 personen. Mont gomery was nu gedurende acht dagen het centrum van de activiteiten van zijn groep. Daarvoor was hij in GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-Centrum, drs P. Honkoop, kand. te Koetinge. Dothan en op drie universiteiten ge- Maar Montgomery werd beschouwd als de moeilijkste plaats voor actie. Een eeuw geleden was deze stad het centrum van de confederatie van zuidelijke staten, die tegen Lincoln streden in de burgeroorlog en nog steeds wappert de vlag van de con federatie van het regeringsgebouw. Montgomery is bovendien de stad van dr. Martin Luther King en van gou verneur Wallace. Na de openingssamenkomst met achtduizend bezoekers kwamen er in de loop van de week wel een hon derdduizend mensen naar de bijeen komsten. Verder had dr. Graham als gewoonlijk tal van kleinere bijeen komsten en gesprekken, onder andere met de goeverneur. Bij zijn vertrek uit Alabama zei dr. Graham: „Ik ben er van overtuigd, dat de zedelijke en geestelijke krach ten er in Alabama zijn om een snelle ontwikkeling in het onderlinge begrip tussen de rassen te bewerkstelligen. Als de Ku Klux Klan zich rustig houdt, als de extremisten van de organisaties voor gelijke burgerrech ten de staat de tijd gunnen om te wennen aan de reeds aangenomen wetten, als de politici niet trachten misbruik te maken van de situatie, als vooral de geest van christelijke liefde de overhand houdt, dan voorzie ik de dag, dat heel Amerika trots naar Alabama zal wijzen wegens de ver houding der rassen daar." KATMANDOE (Nepal) Zij is een „levende godin", maar zij moet een van de een zaamste kleine meisjes ter oproep van het ,AZC" met verontrusting. Het zal de verontrus ten deugd doen, aldus. Hervormd Nederland, te wereld zijn. de zesjarige koe- erne men dat door het mari van Katmandoe, een gewraakte artikel in de slank kind met een ernstig ge betrokken wijkgemeentezicht, dat door duizenden Ne- drie dingen zijn ge- palezen als godin wordt eerd. Zij is weinig meer dan een gevangene, leidt een kluize naarsleven en wordt in over eenstemming met een oude godsdienstige wet opgesloten gehouden in een stoffige oude tempel in de nabijheid van liet Dnbarr-plein te Kaiaiandoe, verwijderd van haar familie en afgezonderd van de we reld. Soms kan men de koemari („levende godin") uit een raam hoog in de hindoetem- eeu eigen zendings-1 pel zien kijken naar lachende project, om daardoor kinderen, die op het plein be- reèlcr aan dc zending te neden spelen. Maar zij is zo worden verbonden, welk vlug als water en als teveel verzoek inmiddels is in- ogen zich op haar venster gewilligd. richten of iemand naar een beurd. Dertig medewer kers bezochten driehon derd gezinnen, om alleen i aar belangstelling te iekken voor de zending ii het Zendingsblad achter te laten Resul taat: honderd nieuwe abonnees! De voorjaars collecte bracht precies twee keer zoveel op, als in 1964. En de gemeente was zó aangesproken, dat ze de Raad voor de Zending heeft ge-raagd camera grijpt, is zij verdwe nen. De koemari mag nooit spe len en zelfs niet op de binnen hof wandelen. Haar wereld zijn de schemerdonkere bin nenkamers van de tempel, waar zij door dienaren en de altijd aanwezige goeroema (moederlerares) wordt be schermd tegen de wereld. Enkele malen per jaar, tij dens belangrijke godsdienstige feesten, wordt koemari ge kleed in prachtige gewaden en een kostbare hoofdtooi op een palankijn gezet en op de schouders van sterke mannen door de strpten gedragen. Maar zelfs dan, buiten haar tempel-gevangenis, kan zij niet handelen als een klein meisje. De koemari moet net jes zitten en zonder te glim lachen de luidgesproken gebe den aanhoren van degenen, die haar vereren. De oorsprong van dit Nepa- lees gebruik verliest zich in de schaduwen van het verre verleden, maar er is een koe mari geweest zolang dit ko ninkrijk in het Himalajage- bergte een geschiedschrijver heeft gehad. Iedere koemari wordt op ongeveer driejarige leeftijd gekozen en regeert tot het in treden van de puberteitsleef- tyd of tot een ongeval of iets anders haar doet bloeden. KOPPEN Als de zetel vacant wordt, trekken de Nepalezen, vurig ue*lanpenJ. naar de eer, de gtneensch een nieuwe le verde godin te verschaffen, met hun dochtertjes naar Katmandoe. Priesters van de tempel cjj het Dubarr-plein scheiden de kinderen voor het eerst van haar moeders en brengen ze in een donkere kamer, gevuld met de bloede rige koppen van geofferde buffel', geilen en kippen. De P'it Iers meken een schrik barend lawaai met zware trommen en blazend op hoorns. Zij zeggen, dat alle meisjes op een na dan van angst in tranen uitbarsten. De uitzon dering, zeggen zij, is kennelijk de nieuwe koemari. omdat zij kalm, beheerst en onbevreest is, ofschoon zij pas drie jaren De huidige koemari is nu drie jaar in de tempel, drie jaar. waarin zij niet heeft mo gen hollen, niet heeft mogen lachen en zelfs niet heeft mo gen huilen. Want als een koe mari zou huilen, zou Nepal getroffen worden door een of andere grote ramp: onheil zo gelooft men, zou afdalen van het Himalajagebergte. De twintigste eeuw heeft in Nepal, dat honderden jaren een afgesloten koninkrijk is geweest, veel veranderd, maar het geloof van de Nepalezen in de koemari is niet geschokt en zij blijven haar angstvallig bewaken. Kort geleden heeft een jour nalist geprobeerd, de tempel bij het Dubarr-plein binnen te gaan om dc koemari te foto graferen. Het in het (geluk aanbrengende) rood geklede kleine meisje had haar bleke gezichtje achter een venster in de hoogte getoond. „Wij willen de koemari fo tograferen". riep een tolk naar boven, maar onmiddel lijk klonk met nadruk de stem van haar hoedster, de goeroe- ma: „Dat sta ik niemand toe, zelfs de koning niet." Daarop keek de donkerogige goeroe- ma, die evenals alle Nepale zen ook donker haar heeft, eveneens naar buiten en zei: „De blauwe ogen van de vreemdeling zijn verschrikke lijk. breng hem weg. Ik ben be:.g" „Is de koemari ook bang?", vroeg de tolk. „Huilt zij?" En minachtende antwoord HOOFDPIJN? Wèg pijn f,jn; y Als u WITTE KRUIS poeders kiest! Brieven, die mei eyo vuur; van naam en adres kunnen niel In behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo- Vraag: Een jaar of drie geleden hebben we in de woonkamer al het oude behang van de muren verwij derd en daarna opnieuw behangen De daaropvolgende twee jaren hebben we dit behang geverfd met zogenaam de afwasbare (muur?)verf. Nu wilden wij dit jaar opnieuw behangen, doch bij het kopen van het behang deelde men aan mijn vrouw mee, dat het bijna niet goed mogelijk was om over deze verflaag te behangen daar het plaksel zioh niet kan vasthechten. Ook zou het zeer moeilijk zijn de oude behanglaag te verwijderen daar er geen vocht door de verflaag trekt om zodoende het papier los te werken. Zelfs met een zogenaamd stoomappa- raat zou dit niet gelukken. Er moet toch echter wel een mogelijkheid zijn om of de verflaag te verwijderen of het behang los te maken. Antwoord: De enige mogelijkheid om het behang van de muur te halen, als daarop afwasbare muurverf aan gebracht is, is het loskrabben met een plamuurmes. De daardoor veroorzaak te beschadigingen in de muur moet u later met plamuur bijwerken. Vraag: Het aantal branden is in Nederland niet gering. Zou er bij de tegenwoordige stand van de weten schap niet een betere wijze van blussen te vinden zijn? Zou men bijvoorbeeld niet stikstof in flessen kunnen persen, die een spanning van 150 atmosfeer kunnen doorstaan? Men zou nu moeten zorgen, dat het pand, waarin de brand woedt, zo weinig mogelijk verse lucht kan ontvangen. Door een kleine opening in deur of raam kan men dan de stikstof naar binnen persen. Wanneer een brand reeds door het dak te zien zou zijn, zou men met behulp van een hoge draaibare kraan een daaraan beves tigd opgerold asbesten kleed kunnen afrollen en over het pand laten zakken. Antwoord: Flessen stikstof zijn al in de handel, maar voor het blussen zouden zulke enorme hoeveelheden nodig zijn. dat de tijdige aanvoer te veel moeilijkheden zou veroorzaken. Water daarentegen is bijna overal voldoende voorhanden. Een door u genoemde hijskraan zou zeer moeilijk door de drukke straten gemanoeu vreerd kunnen worden. Bij brand moet men daarentegen snel optreden. Tenslotte wordt ook bij het spuiten met stikstof omringende lucht met zuurstof meegezogen en in werveling gebracht. Hierdoor zouden de vlam men meer voedsel ontvangen. Wie weet echter wat in later jaren mogelijk zal zijn? Vraag: Iemand liet aan zijn perso neel de inboedel na voorzover de erfgenamen deze niet wensten te behouden. Nu zijn er, voordat de inboedel aan het personeel ter be schikking werd gesteld, verschillende dingen verkocht, m.a.w. deze zijn niet door de erfgenamen behouden. Ook de overige inboedel, voorzover die niet door het personeel werd behou den, is verkocht. Komt nu de op brengst van de verkochte inboedel ten goede van de erfgenamen of van het personeel? Antwoord: De bedoeling van het testament is niet duidelijk, er» deze geeft de doorslag. Ook al zouden we de precieze woorden kennen, dan nog is er niet voldoende zekerheid te geven. Ook de wijze van afwikkeling der nalatenschap is niet duidelijk genoeg. De uitlegging, die in een proces de meeste kans van slagen zal hebben, is op grond van de gegevens, dat eerst de erfgenamen mogen kiezen wat zij behouden willen en dat vervolgens het personeel een keus doet uit de voorwerpen. Wenst het personeel en kele of meer voorwerpen niet te behouden, dan mogen de erfgenamen het restant verkopen en de opbrengst genieten. Hier zijn meubelen al van tevoren verkocht. Is dit in overleg met het personeel gebeurd, dan kan dit niet klagen, want dan wilde het in werke lijkheid de betrokken goederen niet behouden. Is het zonder overleg ge beurd, dan is het billijk dat net personeel de opbrengst geniet. Alles hangt echter af van uitlegging en uitvoering. Waarschijnlijk heeft de notaris de erflater persoonlijk gekend en dan is hij de beste adviseur. Vraag: Hoe kan men het beste onkruid als brandnetels tussen andere gewassen zoals rabarber bestrij- Antwoord: Als uittrekken niet moge- Lijk is. neemt men een afwaskwastje en doopt dit in een vernietigingsmid. del (aanetos) en doet een paar oude handschoenen aan. Daarmee pakt men dan een bundeltje brandnetels of ander onkruid en maakt bladen en stengels even nat. Het proces voltrekt zich dan vanzelf en na drie of vier dagen worden de stengels zwart. De verdelging trekt tot in de wortels en alles is weg. Zorg er echter voor de andere planten niet te bevochtigen. Als u dat niet doet. richt u in het geheel geen schade aan Vraag: Ik zou graag mijn vloerbe dekking willen keren maar kom nu tot de ontdekking dat het blauwe vilt met solution aan de onderkant van de vloerbedekking zit vastgeplakt. Antwoord: U kunt solution het beste met behulp van benzol van het blauwe vilt verwijderen. DEN HAAG Het Tweede Kamer lid C. J. van der Plo^g (kath.v.) heeft minister Veldkamp (sociale zaken en voll.sgezorihtid) schriftelijk ge vraagd over-enkomrtjg bet S.E.R.-ad- vies een algemere reeling van h«ït minimumloon vast te stellen. Hij wijst er op. dat in een aar ai ondernemin gen niet aan alle volwassen werkne mers tenrr. nste het tussen de regering e-» de stichtir.g van ce arbeid over- luidde: „Hoe kan een levende j eengekomen r. inimumloon van ƒ110 godin huilen?" I per week wordt be:aa!d.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2