i Straks ook in Nederland „kerkbord" langs weg? Royal Club Een woord voor vandaag Verkeersveiligheid probleem Minister doet (beperkte) toeze^g-mo; Jubileumbundel voor Prof. G. C. Berkouwer Koningschap stelt geen bovenmenselijke eisen Bleef kerk in gebreke bij eontergaiikiiideren? Wijsheid begint met vreze des Heren VOOR EEN MOLLETJE Politiemannen niet in militaire dienst De apostel Petrus moet zich verantwoorden voor wat hij in Caesaréa heeft gedaan, namelijk het dopen van de legerhoofd man Cornelius, mèt zijn huisgenoten. De broeders in Judéa zijn wat verontrust geworden: is het waar, dat nu ook de heidenen het woord van God hebben aangenomen? Een uit voerige verdediging van Petrus is nodig om de verontrusting weg te nemen. Zijn woorden worden geaccepteerd en het slot is. dat God wordt verheerlijkt. Het is niet zo vreemd, dit verschijnsel. Als wij eerlijk zijn, herkennen wij onszelf min of meer in die broeders van Judéa. Is het Evangelie niet voor een bepaalde, exclusieve groen? Is onze vreugde ongeremd, als wij vernemen, dat „heidenen", die wij kennen, in onze omgeving, zich bekeren? Kan dat allemaal maar zo, vooral als het plotseling gaat? Onze twijfels op dit punt houden wij meestal maar liever voor onszelf. Maar dat het Evangelie is voor ieder, die van zichzelf wil afzien, die wil luisteren naar de woorden, die God spreekt, het is geen zaak, die wij altijd als een vanzelfsprekende aanvaarden. De verantwoordelijkheid van de apostel Petrus laat bij de broeders in Judéa geen onduidelijkheden of vragen meer over. Als ik het niet had gedaan, zo zegt Petrus, dan zou ik God hebben willen tegenhouden. Maar wie is daartoe bij machte? Petrus heeft niet wijzer willen zijn dan Degeen, Die hem heeft gezonden. Vanavond lezen wij: Genesis 43 vers 16 tot en met 34. Wij lezen morgen: Genesis 44 vers 1 tot en met 17. ZATERDAG 10 JULI 1965 UC O (Van onze kerkredactie) DORDRECHT In het orgaan van de Vereniging van Kerkvoog dijen in de Nederlandse Hervorm de Kerk breekt de voorzitter prof. dr. ir. H. G. van Beusekom een lans voor de plaatsing van borden langs de toegangswegen tot steden en dorpen, waarop de kerkdiensten staan aangegeven. In Duitsland, Frankrijk en Zwit serland treft men deze borden al- lerwege aan. In Frankrijk hebben ze de vorm van een kruis. De uren van de „messe" en van de „culte protestante" staan er broederlijk naast of onder elkaar. In West- Duitsland heeft men gewone recht hoekige borden met een kerkje er Beroepingstverk NED. HERV. KERK Beroepen te 's-Gravenhage ivac. M N. W. Smit): H. noep te Middelburg; te Oosterwolde (Gld.): kand. P. Koeman te Huizen (N.H.). Aangenomen het beroep van de cl. Win schoten als pred. voor btg. werkz. (ten dienste van Oldambt): P. A. Geluk te Scheemda. Bedankt voor Papendrecht: G. van Estrik te Genemuiden. Beroepbaar: A. Krijger, Koningin Wil- helminaiaan 7. Voorburg. GEREF. KEKKEN Beroepen te Joure (2e pr.d.pl.): G. Haaksma te Nieuw-Amsterdam. Aangenomen naar Nieuw-Loosdrecht: G. Lievaart, voorheen vrijgem. geref. pred. te Onnen (Gr.), die bedankte voor Borger en voor Ferwerd. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Ridderkerk: kand. J. van Amstel te Mijdrecht en kand. E. van Dalen te Assen; te Zutphen: kand. C. Bos te Nunspeet en kand. E. van Dalen e GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Werkendam: kand. A. Hoogerland aldaar, die bedankte voor Aalburg. Borssele, Emmeloord, Gouds waard. Hardinxveld. Hendrik Ido Am bacht. Hoofddorp. Katwijk aan Zee. Kootwijkerbroek, Kortgene, Leiden, Oos- terland, Oud-Beijerland, Rilland, Slik kerveer. Terwolde, Waarde. Waarden burg, Westkapelle en voor IJsselmonde (totaal 22 beroepen). Aangenomen naar Yerseke: kand. Chr. van der Poel te Rotterdam, die bedankte voor Aagtenkerke. Amsterdam-Centrum. Amsterdam-Noord. Beekbergen, Bieze- linge, Bodegraven. Boskoop. Delft. Enkhuizen, Genemuiden. Gorinchem. "s-Gravenhage-Zuid. Herkingen, Kam pen. Kruiningen, Lisse, Nieuwdorp. Njj- kerk, Oostkapelle. Opheusden. Rhenen. Ridderkerk. Rotterdam-Zuidwijk, Scher- HOOGLERAAR IN ZILVER i op. geel voor de rooms-katholieken, lila voor de protestanten. Soms is I het ook een dubbel bord. Op advies van de ANWB hebben de hervormde kerkvoogden zich o.a. ge- wend tot de directeur-generaal van de rijkswaterstaat over deze aangele- genheid. In het antwoord, dat door de j minister van verkeer en waterstaat persoonlijk was getekend, werd er op j gewezen, aldus prof. Van Beusekom, dat langs de rijkswegen de plaatsing van borden, die niet noodzakelijk zijn voor een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer, zoveel mogelijk wordt vermeden. De minister meende, dat van een eventueel praktisch nut van dergelij ke borden alleen sprake zou zijn, voor zover men zonder stoppen met een opslag zou kunnen zien, waar en wanneer een kerkdienst wordt gehou den, die men zou willen bijwonen. Bovendien meende hij, dat het in ons land zelden mogelijk is, om op één bord alle kerkdiensten zodanig aan te geven, dat het verkeer er zonder stoppen kennis van kan nemen. Wel was de minister bereid om konkrete aanvragen tot het plaatsen van borden langs niet-autowegen of op openluchtpleisterplaatsen of op picknickplaatsen langs autowegen van geval tot geval in overweging te nemen. Prof. Van Beusekom schrijft erken-! i telijk te zijn voor de toezegging, die I de minister heeft gedaan. De bezwa- I ren tegen iedere aanduiding langs autosnelwegen, die niet rechtstreeks verband houdt met de belangen var het verkeer kan hij zich ook voorstel- ~r~ t Indian Tonic heeft „it" - heeft pit maakt fit! Nu ook in grote (les! NEDERLANDSE GEDACHTEN: Met dit bord maakt men in Franssprekend Zwitserland dui delijk, waar de kerkdiensten worden gehouden en hoe laat. De rooms-ka,tholieke Messe en de protestantse Culte staan broederlijk naast elkaar. (Van kerkredactie) AMSTERDAM Op 11 oktober zal het vijfentwintig jaar geleden zijn, dat prof. dr. G. C. Berkouwer het ambt van hoogleraar aanvaard de aan de Vrije Universiteit. Ter gelegenheid daarvan heeft zich een comité gevormd, dat prof. Berkou wer op die datum wil huldigen, onder andere door de aanbieding van een bundel wetenschappelijke opstellen. Dit comité bestaat uit prof. dr. R. Schippers, prof. dr. G. E. Meuleman, prof. dr. J. T. Bakker en dr. H. M. Kuitert. Achter de werkzaamheden van dit comité staat een erecomité van vijf tien personen uit binnen- en buiten land. Tot de leden van dit erecomité behoren de rooms-katholieke aarts bisschop van Utrecht, kardinaal Al- frink, en de secretaris van de Vati caanse commissie voor de eenheid der christenen, bisschop Willebrands. Voorts maakt onder andere de minis- De 1 i Wolfaartscfijk. Zaandam en voro Zoeter-bundel, vormen een interconfessioneel meer (totaal 34 beroepen). en internationaal gezelschap met klin- OUD-GERFF. GEMEENTEN 'kende namen. Zo werken Karl Barth. Beroepen te Capelle aan den IJssel Oscar Cullmann, Heiko Oberman, (Bermweg 362): J. van Prooyen te Graf-1 Thomas Torrance en Otto Weber er horst- aan mee. Van rooms-katholieke zijde is er aan meegewerkt door Hans Nieuwe boeken Rooms-katholiek in Vuur-redactie roos Blom. Illustraties Elly van Beek. AP-jeugdserie. Uitgave NV De Arbei derspers. Amsterdam. (185 blz.. 4.25). Amstels klassieken uit de wereldlitera-BLOEMENDAAL In de redactie tuur, belangrijke schrijvers en hun boe- van „Vuur", oecumenisch maandblad ken. door J. J. Blessinga. Amstelboel. 1 voor onwekkins is bliikens een me. Uitgave L J Veen NV Amsterdam (121 P S' °.J Küng, Schillebeeckx en Schoonen- berg. De Nederlandse protestantse hoog leraars, die prof. Berkouwer op deze wijze eren, zijn Bakhuizen van den Brink, Berkhof. Van Niftrik, Nauta, Polman, H. N. Ridderbos, Schippers en Van Unnik. Het zal ongetwijfeld de aandacht trekken, dat de enige niet-hoogleraar onder de medewerkers aan de jubi leumbundel dr. M. J. Arntzen is, die zich in een verleden week verschenen brochure (zie onze krant van zaterdag jl.) op verscheidene punten tegen prof. Berkouwer gekeerd heeft. Hij verzorgt in de bundel een bibliografie van prof. Berkouwers oeuvre. De mens als man en vrouw, door M Wertenbroek. Tweelicht-serie. Uitgavj Paul Brand NV, Hilversum. (90 blz. 6,90) De boer die sterft, door Karei van de Woestijne. Met Latemse brieven over d.- lente en Beginselen der chemie. Amstel literaire paperbacks. Uitgave L. J. Vee-i NV, Amsterdam. (190 blz.. ƒ5.90). De onsterfelijke, door N. S. Ljeskow Vertaling S. van Praag. Tweede druk Amstelboek. Uitgave L. J Veen NV Amsterdam (118 blz.. f 1,75). De zachtmoedige, door F M. Dosto- jewski. Vertaling S. van Praag Vierd.- druk. Amstelboek. Uitgave L. J Veen NV. Amsterdam. (122 blz.. 1.75). Die man die niemand kent door Bruce Barton. Vertaling Tony de Ridder. Eerste pocket-editie. Uitgave Servire Den Haa* (135 blz 3.95). dedeling in het laatste nummer nu ook een rooms-katholiek toegetreden, te weten drs. J. H. Horsthuis te Apeldoorn. In een redactioneel schrijft eindre dacteur ds. W. W. Verhoef, dat drs. Horsthuis al lang de redactievergade ringen meemaakte, maar in het blad nog steeds als „vaste medewerker" vermeld stond. De ontwikkelingen zijn wederzijds zo gunstig, aldus ds. Verhoef, dat hij thans zonder be zwaar een plaats in de redactie kan' innemen. De redactie bestaat nu behalve ds. Verhoef (hervormd) en drs. Horsthuis uit ds. H. Schut (gereformeerd) en de heer Jan van Gijs. Verwijt ouders afgewezen (Van ome kerkredactie) HANNOVER Met verontwaardiging heeft de voorzitter van het Verband van protestant se inrichtingen voor on- volwaardigen in Duits land. ds. Werner Dicke, het verwijt van de hand gewezen, dat de kerk veel te weinig gedaan heeft voor de ..contergan- kinderen". Dit verwijt is onlangs gedaan op een congres in Keulen van vierdui zend ouders van deze kinderen, die zoals be kend verminkt ter we reld zijn gekomen, om dat hun moeders gedu rende een bepaald sta dium can de zwanger schap het slaap -en kal- gan" hadden ingenomen, dat in Nederland in de handel is geweest onder de naam .joftenon". Op het congres meringsmiddel „conter- Keulen werd door vele ouders gezegd, dat slechts een enkele pro testantse inrichting iets de kinderen gedaan had. Erger werd nog ge noemd het gebrek aan medeleven van de zijde van de predikanten In talrijke gevallen zouden zelfs zoals in Keulen werd gezegd de pre dikanten het contact met de ouders van „conter- gan-kinderen" afgebro ken hebben. Dergelijke kritiek mag niet onbeantwoord blij ven, aldus ds. Dicke. Toen de contergan-ka- tastrofe in 1961/'62 be kend werd, waren het de orthopedische inrichtin gen uan de imaendipe rending, die als eersten de autoriteiten om de noodzakelijke maatrege len vroegen. Reeds sinds 1963 wor den in de meeste ortho pedische klinieken var de inwendige zending in Duitsland kinderen met aangeboren misvormin- gen prothetisch ver- De Hannoverse predi kant noemde het ook met de waarheid in strijd, dat de predikan ten hun taak zouden hebben verwaarloosd. Dat blijkt alleen al daaruit, dat de inwendi ge zending nog steeds giften en collecten van kerkelijke gemeenten ontvangt, evenals van particulieren. OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek, uw vakantieadres via de uit de krant geknipte bon, die wij regelmatig op de advertentie pagina plaatsen, minstens een week van tevoren op te geven. Indien deze schriftelijke opgave niet tijdig in ons bezit is. kan de toezending ernstig worden vertraagd. DE DIRECTIï Suggesties Hij geeft de kerkvoogdijen in over weging, om in eigen omgeving om t( zien, of zich daar in het kader van de suggesties van de minister een gele genheid voordoet, om een aanwij- zinesbord te plaatsen. Speciaal kunnen zij daarbij letten op niet-snelwegen, die door steden of dorpen heengaan, zoals bijvoorbeeld de weg Utrecht-Arnhem via Zeist, Driebergen, Leersum enz. Daar zou, terplaatse waar met het oog op de bebouwde kom een snelheidsbeper king wordt aangegeven, tevens naai de kerkdiensten ter plaatse kunnen worden verwezen. Verder noemt prof. Van Beusekom niet-snelwegen, die plaatselijk om een bebouwde kom zijn heengeleid. Daar zou men een bord kunnen plaatsen bij de wegaf- takking naar het dorp. Het hoofdbestuur van de Vereni ging van Hervormde Kerkvoogdijen wil in overleg met andere kerken dan zorgen voor een uniform aanwijzings bord, dat alle kerkformaties gelijke lijk recht doetv Nog ineer Verder acht prof. Van Beusekom het vanzelfsprekend, dat op of bij kampeerterreinen, waar ieder week end en in de zomer gedurende langere] tijd een groot aantal mensen zijn j recreatie vindt, verwijzingen worden omgeving. Jezuietenkapittel komt niet klaar ROME Het generaal-kapittel van orde der jezuieten, dat sinds 7 i vergadert, heeft besloten om volgende week donderdag haar werkzaamheden te verdagen tot volgend jaar september. Dit is voor het eerst in de geschiedenis deze orde. dat het generaal-kapittel r dan een zitting nodig heeft om de agenda af te werken. Men neemt aan, dat bij dit besluit het verlangen een rol heeft gespeeld, om de uiteindelijke resultaten van het concilie af te wachten. In het kader van het concilie kan men zich dan bezig houden met de herziening van de constituties de orde en wellicht ook over eventuele beperking van de ambtstermijn van de generaal, die tot nu toe voor het leven benoemd wordt. Inmiddels heeft de nieuwe generaal van de orde der jezuieten, pater Pedro Arrupe, op aanbeveling van het generaal- kapittel elf gewestelijke assistenten be noemd. waarvan zes voor Europa, drie voor Amerika en twee voor Azië. Een van hen is de Nederlander pater André Snoeck. Hij werd benoemd tot assistent voor het gewest Engeland. DEN HAAG Het koningschap stelt helemaal geen bovenmenselij ke of onmenselijke eisen! Dit is een van de conclusies uit een hoofd artikel (Het koningschap) in het laatste nummer van Nederlandse Gedachten, het weekblad van de ARP. Het blad schrijft: „Het parlementaire koningschap geeft aan het volk een minder vrijheden en rechten dan de republiek. Zij, die wel voor de republiek kiezen, ook in Nederland, menen dat het koningschap zijn tijd heeft gehad. Zij vinden bv. dat het onmenselijke eisen stelt aan de personen, die het koning schap bekleden. Maar dat is een cirkel redenering. Zij, deze scribenten, eisen eerst, dat bv. een kroonprinses ter wille van haar toekomstige taak ervan zal afzien, een Duitser als partner voor het leven te kiezen om daarna te constateren, dat zo'n eis tot verstikking van de stem van het hart een onmenselijke eis is. En dat het koningschap dus in onze tijd geen bestaansrecht meer heeft. Het koningschap stelt helemaal rreen bovenmenselijke of onmenselijke eisen. Duizenden in elk land. ook in de republiek, weten, dat hun ambt him beperkingen oplegt en zij aanvaarden dat. De modeme ontwikkeling betekent juist een losmaking van banden, die vroeger knelden, een bevrijding uit „gouden kooi". Wij verkiezen het koningschap zoals wij dat kennen verre boven een repu bliek. De Derde Republiek in Frankrijk is ons een waarschuwend voorbeeld en ook de republiek van Weimar. Partijpoli tiek en strijd om de macht hebben dan geen enkel tegenwicht. Het is merkwaardig, dat ook in listische kringen, waar men vroegei doctrinair republikeins was, deze opvat ting het heeft gewonnen, dat er verder op wijst, dat Nederland een bijzonder nationaal koningschap kent, verbonden aan het Huis van Oranje". Is lippenstift geoorloofd? ILFORD (Essex) Mag een I christelijke vrouw of meisje poe der en/of lippenstift gebruiken? Over deze vraag is in het kerk blad van de baptistengemeente van Ilford (bij Londen) een felle discussie gevoerd. Het begon met een lid van de gemeente, die te vuur en te zwaard de opvatting verdedigde, dat make-up, lippen stift en mascara hoogst ongepast zijn. Het gebruik ervan betekent kritiek op God, als zou Hij de mens niet goed hebben gescha pen, zo betoogde hij. Een van de velen, die het met deze zienswijze niet eens waren, betoogde: ,jliemand vindt het ongewoon, dat verloren tanden door kunstgebitten worden ver vangen. Waarom is het dan god deloos, verloren schoonheid op te frissen? Een vaal en kleurloos meisje verkondigt tenslotte niet de roem van God." Prof. Oosterhoff tot gereformeerden: (Van onze kerkredactie) ZEIST Gisteravond is de ge- geplaatst naar de kerkdiensten in de I reformeerde stichting „Gemeen tetoerusting" haar dertiende zo- Ook moet het vanzelfsprekend zijn, merconferentie begonnen, die tot ._j__ i 1 zondagmiddag duren zal. De con ferentie heeft dit jaar als thema „De vreze des Heren". Na de ope ning in de kapel werd dit onder werp ingeleid door een christelijke hoogleraar, prof. dr. B. J. Ooster hoff uit Apeldoorn. en de aanvangsuren van de diensten vermeldt. Op dit gebied is nog wel een en ander te doen, zo meent hij. Vooral in de steden in het Zuiden van het land is de hervormde kerk vaak moeilijk te vinden, ook al is de bereidwilligheid van de bevolking, om Het conferentiethema maakt mis schien op sommigen een ouderwetse indruk. Gemeentetoerastig bedoelde echter met de keuze van dit thema de EINDHOVEN Philips opent in sep- i persoonlijke vroomheid naar tember een internationale school voor dehalen. kinderen van buitenlandse werknemers. td f r» u i „j ij De school begint met de derde klas; zij P™' Oosterhof legde vooral de kan later met hogere klassen worden nadruk op het feit, dat de vreze des uitgebreid. Heren het begin der wijsheid is (het Het normale onderwijs wordt in het Hebreeuwse woord „resjit" betekent Nederlands gegeven De kinderen die de begin en niet beginsel). De vreze des school afmaken, zullen hun {^«££1, Heren is het allereerste, dat een wijze niïiï. US, bunnen 1 «<- «•- lat zij in hun eigen land middelbare school kunnen bezoeken. I kenmerkt. Wie de vreze des Heren mist. bezit nog niet een begin van de wijsheid. te pakken genomen. Ze had het plaatse. Boven de onderdeur kin- tweede hint plaatste ze op een gebrokkeld muurtje waartegen kleine invasie. Maar na een kwar- moment dat psychologisch beter ge- kamperfoelie geurend bloeide, om- t-gr er zóveel spinnetjes, schikt was. Pas bij de vierde grensde het romantische geheel. torretjes en kevers uit het aanval had haar man begrepen, Het huis zelf en de inrichting gekrapen dat negeren niet U~L ui toen er ervan brachten ons in extase. Heel -- dat het haar ernst mogelijk was. Het gewriemel, ge- allebei: na. «en om »Mr «mi »a™ is intensief dat het tafellinnen leek te Zijn werk bindt hem met aan een piepklein schouwtje brandde [even een bepaalde plaats en zo werd het warempel een vuurtje onder een ,n het kaarslicht leek het een roeken op zichzelf al een dol dikke zwarte ketel, waarin het d spookvtrhaal. Onze oost- avontuur. Alle scheefgezakte stulp- water zachtjes rong. ,£n hoe vind „rtmu, krM„ de slappe tach bad jes langs Vliet en Gouwe kenden je hem? vroeg onze gastvrouw, den jMie kip me( (orre„ gf me( ze na verloop van tijd, alle idylli- terwijl ze wees op het grote wiel mieren gewild9" SC he plekjes met hechl doortim- van een koffiemolen zoals de Tenslotte aten we op de blote merde hofdsteden erop hadden ze kruidenier vroeger gebruikte toen mdu en mm he( besnuffeld, maor hun echte vondst de koffie nog uit linnen jakken tafellaken comp,eet me, fhra deden ze pas end vorig jaar. Een geschept uierd. „Vind je hem niet fanml {n hpl h~ h„ddpn kleine boerenbedoening aan een kronkelig watertje zonder naam, temidden van wijde polders. Als je zo'n object al jaren in je achter- I hoofd hebt. weet je natuurlijk troonde een schoonheid van rommelmarkt, ik gebruik hem echt gastheer nogal piechtig. „kinderen, na dit biologische intermezzo zul- De deel was nu huiskamer, daar jen jume je nergens meer over verwonderen, denk ik" Zouden d opmerkingen oudercongres in Keulen echter ten doel hebben j gehad, om een appel te' doen op de publieke opinie, om invaliden op; een menselijker wijze te accepteren in de samen-1 leving. dan zou hij dit j appel slechts kunnen on-j dersteunen, zo verklaar de ds. Dicke. precies wat je wilt en als je dan tafel, die nu feestelijk gedekt was. ,JComen nu de egeltjes en de geen kinderen hebt, wel dan kan Nogal grove kaarsen (leuk hè. een mollen?" vroeg iemand plagerig. i remmen en ga ja rap kennis van ons trekt ze zelf) ja> een heeZ klein molletje. De verlichtten de tafel, die getooid boerin en ik, we krijgen een baby A" *-l"i omstreeks kerstmis". We waren te onthutst, te ont- gewoon opge- roerd om iets te zeggen, we slikten maar wat. - - „Kindertjes houden van verhaal- een tafel gekocht koeks- en boterbloemen, pluizige tjes, die echt gebeurd zijn", zei de c. u-uur/i van een oude grasjes, zuring en madelieven. boerin schor. „Het eerste verhaal- preekstoeltrap Zelf hadden ze Toen we aten en de stemming tje weet ik nu al het gaat over vloeren gebeitst en plavuizen uit harmonieus en sfeervol was begon torren en spinnetjes'...." de kelder gesloopt om er buiten het. Uit de tafelversiering kroop £>e kaarsen flakkerden alsof ze een terras van te maken. Eindelijk een klein eigenwijs spinnetje aues wisten en alles begrepen. kritische tuin ze noemen het geen tuin, lang stuk mos mochten we komen, mijn daarna een glanzende tor. We wa- ik met nog een bevriend echtpaar, ren solidair en negeerden deze Mink van Rijsdijk. Wat is dan die vreze des Heren? Het is de bijbelse uitdrukking voor de rechte gezindheid van de mens tegen over God. Zij wordt enerzijds geken merkt door een gevoel van afstand en ontzag, anderzijds door een gevoel van verbondenheid en aanhankelijk heid. De Schrift spreekt van „Zijn inzet tingen en geboden onderhouden" Zijn wegen wandelen", dat is „Hem gehoorzamen", „Zijn wet betrachten". Verder ook van „bij Hem schuilen", „op Zijn trouw hopen". Toch worden liefde en vertrouwen in de vreze des Heren nooit tot vertrouwelijkheid, waarbij de distan tie wordt opgeheven. Gehoorzaamheid mag nooit ontaarden in een louter uitwendige vervulling van Gods gebo- Menslievend De vreze des Heren werkt menslie vendheid, betrouwbaarheid, zelfver loochening, aldus prof. Oosterhof. Het is in de eerste plaats een reli gieuze relatie (het zegt iets van de God), maar oefent tegelijk recht streeks invloed uit op de zedelijke relatie (de verhouding van mens te genover medemens). Na deze exegetische toelichting op het begrip „vreze des Heren", waar van wij maar een enkel ding konden aanstippen, was het vanmorgen de beurt aan een viertal coreferenten, om het conferentiethema meer prak tisch uit te werken voor het persoon lijk leven, het gezinsleven en het kerkelijk leven. Het waren drs. C. P. Engel, ds. K. A. Firet, ds. G. Lugtig- heid en mevr. A. C. Switters. Vanmiddag kwamen allerlei plan nen van Gemeentetoerusting aan de ode. Vlgende eek zalds. Lugtigheid drie radiodiensten leiden voor de NCRV met het conferentiethema. De teksten van deze meditaties worden nu al tijdens de conferentie in studie groepen besproken. 1 Protestanten in Portugal willen gesprek met Rome LISSABON De uitvoerende raad van de Presbyteriaanse Evangelische Kerk van Portugal heeft haar verlan gen uitgesproken naar een gesprek met de Rooms-Katholieke Kerk, maar tegelijk gezegd, dat een dergelijk gesprek alleen constructief is, als de andere kerken ook een deel zijn van de kerk des Heren. In de verklaring, die de Portugese presbyterianen hebben doen uitgaan, wordt een dergelijke erkenning noodza kelijk genoemd, omdat de Rooms-Katho lieke Kerk in verschillende delen van de wereld het „heilig recht van godsdienst vrijheid" inperkt. De synode verlangt naar een gesprek, wordt gezegd in de verklaring, „aller eerst om openhartig leerkwesties te ver helderen en in de tweede plaats (maar niet minder belangrijk) om de banden van broederlijke liefde te versterken, die tussen alle christenen behoren te be staan". „Wij zijn gereed met de leden (zowel leken als geestelijken) van de Rooms-Katholieke Kerk als geheel broe derlijk samen te werken, als de rooms- katholieke kerkelijke autoriteiten dat toestaan". Op een bevolking van negen miljoen telt Portugal 13.000 protestanten, onder wie de adventisten met 5.000 het talrijkst zijn. De presbyterianen nemen de tweede plaats in. gevolgd door de baptisten. -ynode der presbyterianen sprak er andere verklaring haar voldoening over uit, dat de Presbyteriaanse Evange lische Kerk van Portugal als geassocieerd lid tot de Wereldraad is toegelaten. Dit is de status, die de Wereldraad kent voor kerken met minder dan tienduizend Vrijstelling voor lichtingen '66, '67 en 68 DEN HAAG Politie-ambtena- ren (van rijk of gemeente), inge schreven voor de lichtingen 1967 en 1968. krijgen vrijstelling van militaire dienst. De minister van defensie heeft dit besluit na overleg met zijn ambtgenoten van binnenlandse zaken en justitie ge nomen. Het aantal politiemannen, dat van de nieuwe mogelijkheid gebruik zal maken, wordt voor de lichtingen 1966 en 1967 geschat op 450. De vrijstelling wordt verleend voor twee jaar en kan, indien de dienst plichtige nog steeds politie-ambte- naar is, telkens voor eenzelfde duur worden verlengd. Op I januari van het kalenderjaar, waarin de poli tieman 26 jaar wordt, wordt de vrijstelling voorgoed verleend. Als gevolg van de geboortegolf van 1946 wordt de komende jaren op meer dienstplichtigen gerekend dan voorheen. Hierdoor is het mogelijk geworden, politie-ambtenaren vrij stelling van militaire dienst te ver- Op een later tijdstip zal worden beslist of de regeling tot lichtingen na 1968 zal worden uitgebreid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2