Pa Van der Steur Nu ook apostolair jaar Wonder der opstanding is werkelijk gebeurd D De man in de schaduw SYMBOOL VAN NAASTENLIEFDE Kerken stichten een seminarium te Parijs ZONDAGSBLAD ZATERDAG 10 JULI 1965 Engelse bijbelvertaler: (Vin onzi kerkredactie) E LAATSTE MAAN DEN is de lichame- Evangeliën "?/pree„kW~rJ van 8e"la«k' ^fe"di?PSd zeiden: „Hij leeft als de Corin- zonde overwon." thiërs", en daarmee bedoelden ze vol overdaad, wellust en lijke opstanding zedeloosheid. Maar in deze cosmo- politische havenstad ontstond een van jezus Christus weer levende gemeente. En als Paulus deze mensen schrijft en hij hen wórdt herinnert er bedreven worden, zegt hij het slot van het zesde hoofdstuk: Ook over de evangeliën heeft dr. Phillips zijn eigen gedachten. Vaak wordt er gezegd dat de opstan- de ergste zonden die dingsverhalen van de evangelisten niet met elkaar kloppen. Dr. Phil lips zegt echter dat dit wel mee valt. als men ze nauwkeuriger bestudeert: „Als de eerste christe nen inderdaad de werkelijke fei ten hadden willen verdonkerema nen en een leugen hadden willen propageren, zouden zij beslist wel zo voorzichtig geweest zijn allc- mnn-r ii- maal precies hetzelfde verhaal te maar toen ik deze zin vertaalde, vertellen. Maar dat doen zij juist mij plotseling die werkwoor- niet. In plaats daarvan verhalen zij zijn dat ge- ,Jk kan niet zeggen hoe ande- n hierop gereageerd hebben, in discussie geweest. In een Gronings kerkblad ic een hele pennestrijd ge voerd over dit onderwerp tussen een aantal jonge hervormde theologen, 't waarin zich ook gemeen teleden hebben gemengd. Moeilijke woorden als „mythe" en „kerugma", ->««? Het zou al te veel geloof den: ,&jn geweest". Wat heeft deze prostitué's, dronkaards, die ven en oplichters veranderd in mannen en vrouwen die de le vende God lief hebben en die- Hem'te ons de soms wat verwarde reacties van mannen en vrouwen die Jezus ontmoet hebben, nadat God Hem uit de doden heeft opgewekt." „Zij verwachtten helemaal niet het lijkt er sterk Zijn vielen om de haverklap. stand komende opstanding geen echte vragen als dat alleen maar tot indruk op hen had gemaakt. Daar- r gekomen door de predi- In Engeland heeft zich ki"« va" Paulus A'*>"os p" dTweTonsSap"^"',* opstanding trus, die daar zijn geweest. We hen al spoedig in een moedige worden wel gedwongen te cluderen dat laten we ma beroemd is geworden door voor da£ ™°ord geschied Mensen werden en worden ver anderd door de levende Geest van God. nu in deze discussie een theoloog gemengd, die zijn prachtige vertaling van het Nieuwe Testa- ment: J. B. Phillips. Hij iverwinnelijke kerk verander den, is het helemaal niet verwon- r een wonder derlijk, dat deze getuigen in het niet bono zijn begin ontzet waren over het ont. zargelijke wat zij beleefden. Zij bevonden zich in het geheel niet in een emotionele positie waarin zij nuchter op de feiten konden ingaan." Vele schilders hebben steeds neer op hun manier de opstanding uitgebeeld, zoals op dit schilderij naar Thonws knielt voor de opgestane Heiland en uitroept: .Mijn Heer en mijn God." In hun schilderijen geven zij op hun manier de boodschap van de christe lijke kerk door. Muar zij plaatsen deze boodschap midden in hel leven van de discipelen. Terecht, zegt de Engelse bijbelvertaler, trant de opstanding is niet alleen maar een „mythe", hij is een Merkwaardig windt er geen doekjes iSrSJSSr a 1 hankelijk is van de werkelijke k*am lk v°l,ral <mdïr de indruk om. In het blad „Church KMot.'51*' opstanding van Jezus van de zorgvuldige, en rnatige. Christus. Dat was niet alleen OnrU nmehtlr* «hu Z--,i J. vertelden nuchter te beoordelen c hem honingraat (xie de Statenverta- Times" stelt hij zonder meer: „Het wonder van de opstanding is werke lijk gebeurd." Tot die conclusie is hij gekomen, dank zij zijn vertaalwerk en studie van de bijbel. Man in de schaduw Hij begon zij» bijbelverlaling Christus. Dat was niel alleen Gods prachtige atljl van Lucas, de dok- u" h" "«'"aal dat hij veczamel- i wat elders niet te vinden is overtuigde hen, want wie had leer ik hem ke/inei), als een man die jjljn getuigenzachtmoedig, maar vasJJjeraflën heeft onder- (Van onze redactie) Magelang 1892. Op een avond waggelt een dron ken koloniaal het militair tehuis binnen, waarin -een middernachtzendeling probeert de soldaten iets van het evangelie bij te brengen. „Ben jij zo vroom?" bijt hij de zen deling toe. „Dan moest je dat maar eens bewij zen. Schei maar uit met uitdelen. Wij lezen toch geen traktaatjes. Weet je, dat er in de kampong een sergeant hem gesmeerd heeft en dat er nu vier kinderen helemaal onver zorgd achterblijven? Als je een christen bent, waarom help je die kin deren dan niet?" De volgende dag kwam de soldaat weer in het tehuis, nu nuchter. Samen gingen zij de kampongs in. Inderdaad, het was precies als de sol daat had gezegd. Daar waren vier kinderen, die geheel aan de verwaarlozing waren prijsgegeven. „Gaan jullie maar met mij mee", zei de middernachtzendeling, die 27 jaar oud was. „Ik zal jullie bij mij in huis nemen." Stom verbaasd keek de sol daat toe. „Hoe moeten wij u noemen?" vroeg de oudste van het viertal even later. „Zeg maar Pa", antwoordde de zen deling. Op die dag startte het levenswerk van „Pa van der Steur". Boeken Johannes van der Steur werd 10 juli 1865 te Haarlem gebo ren. Vader schildersknecht verdiende niet genoeg, om tien kindermonden te kunnen vullen en daarom moest Johan nes, die op een na de oudste was, al vanaf zijn negende jaar mee verdienen. Overdag werkte hij. als banketbakker en 's nachts als broodbakker. Het geld, dat hij 's nachts verdien de. mocht hij gebruiken om boeken te kopen, want toen reeds voelde hij zich aange trokken tot geestelijk en sociaal De familie Van der Steur behoorde tot de baptistenge meente van Haarlem, waar de bekende G. Velthuysen voor- ganger was. Deze Velthuysen werd vanuit Amerika gewon nen voor de leer, dat de rust- dag moet zijn op de zevende (niftpn dag van de week. Het gevolg was. dat in 1877 in Haarlem de eerste zevendedagsbaptisten- gemeente van ons lana werd geconstitueerd (wel te onder scheiden van de zevendedags adventisten). Naar Indië De jonge Van der Steur werd al spoedig de rechterhand van Velthuysen. vooral in diens evangelisatiewerk. Met enige anderen richtten zij de Midder nachtszending op en Van der Steur was een van de eerste middernachtzendelingen, die in Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Delft en andere plaatsen stre den tegen de onzedelijkheid. Zo kwam Van der Steur in Harderwijk, waar toen de grote kazernes stonden voor de kolo nialen, die naar Indië zouden gaan en hun 'handgeld in Har derwijk nu niet op de meest fatsoenlijke wijze besteedden. Daar begon hij te beseffen, waar zijn levenswerk zou lig gen. Hij sloeg benoemingen om het werk van de Middernacht- zending te gaan leiden in Chi cago en New York af, om als evangelist onder de militairen in Indië te gaan werken. Ingezegend tot die arbeid in het kerkje van de zevendedags baptisten te Haarlem en ge steund door vermogende vrien den vertrok Van der Steur naar Java. waai- hij zich vestigde in de garnizoensplaats Magelang. Ontroerd door de vreselijke gevolgen van het door de mili taire overheid officieel gesanc tioneerde concubinaat in de kazernes, trok Van der Steur zich het lot van buitenechtelij ke soldatenkinderen aan. Het viertal groeide spoedig uit tot een zestal. Want die vier kwamen korte tijd later uit school met twee kinderen bij zich. „Wie zijn dat?" vroeg Pa. „Dat zijn kinderen, die geen vader en moeder meer hebben en hier ook graag willen blij ven". Nu hij A had gezegd, moest hij ook B zeggen. Was er geld voor hun verple ging? Geen cent. De soldaten brachten weieens wat bijeen, maar soms had Pa niet meer dan een dubbeltje, als de dag begon, ja het gebeurde wel, dat hij zijn horloge naar het pand jeshuis bracht, or ~~'J jf dit is zo'n vreemd voorval, niet kan voorstellen dat zijn. Juist omdat eigenaardig is zit er de n echtheid in." „Een van de verhalen die hij het :s vertelt, en waarom tegenwoor- klank i dig vaak gelachen wordt, in de schaduw, door den terug. Langzaam komt hij vinden in hoofdstuk 24 Jezus. zult u zich herinneren, duurde niet langr ofdeeerste verscheen plotseling in een geslo- christenen begonnen iedereen die ten kamer tussen de vergaderde hf' koren wilde liet goede nieuws te vertellen van Jezus en De verdienste van het boek van discipelen. Zij waren bijna buiten de opstanding. Als we ons inden as. Ruiter is, dat^ hij jJe achter- hun zinnen van angst, omdat zij ken hoeveel tegenstand er was. als heel dit boek beschreven prediken-., i jonge catechisanten de essen- hoogleraar en oprichter van het grondfiguur die Van Lingen ge- meenden een snook te zien Dan we denken aan de gevaarlijke =-*-'»>—1- weest is, voor het voetlicht plaatst. n_ risico's die zij moesten nemi t opmerkelijke. Om hun pijn he, u'jden dje m, stillen laat Jezus Zich ondergaan dan lijkt het mij (Van i kerkredactie) tiële waarheden van het Nieuwe eerste christelijke gymnasium r het voetlicht plaatst. 1 Lingen. Hij beschrijft hem uitvoerig als die vooral grote invloed de stichter van het eerste christe- „«onore woorden" van de oudere predikanten, vertaling, vrijwel geen betekenis Ruiter hte(t hadden voor de jongere generatie. Hij begon met de brieven van Paulus. maar toen hij eenmaal op gang was kon hij niet meer stop zijn leven besteed verzamelen van gegevens Van Lingen en hij geeft Televisie Grote invloed heeft hij gehad in geen lichamen hebben die gezien groot doel 5'C1,'St1SeJ?,ret?.rt,n<^rde Kcr- n "'voeld kunnen worden r sen, waar hu de laatste jaren van zijn leven heeft gedoceerd (1894— in 190°' Hij heelt ook grote invloed 811,8 v'rd" ken de 'chronologisch «verricht £hada,°p 1ih0„,2"twUtke,i'!? ,b",neJ' Z'J" h""i™ voe"n diens arbeid. Boeiend zijn de ,u„ aïSJ,™® ,le"' Maar w" te 8°"' hoofdstukken over de jeugd. Frits schapDelilke vormine vmi de^ioor t,m waar te EiJn, en zoals Lucas van Lingen kwam uit een streng Bangers van die kerken (hij was heel fijntjes opmerkt: Van blijd- een van de grootste classici van schap geloofden ze het nog niet. zijn tijd) komen in dit boek goed Daarom ging Jezus nog een stap waarheid geboren worden uit hallucinaties of Dit artikel is te danken aan televisie. ..Veel", schrijft hij, „van de kerkelijke programma's over de Engelse televisie is middelmatig, veel is ook uitstekend. Maar som mige programma's zijn in handen zonder ontvankelijk voor de invloed van zijn moeder en vertrok op zestienjarige leeftijd naar Leiden. Qe lijft». hJi I-on-rz, hij vanzelfsprekend theologie ging studeren. In Leiden komt echter de grote verandering. Hij maakt daar ken nis met de moderne verandering. Hij maakt daar kennis met de moderne theologen, die tot uitdrukking. der Schuit, zelf ou< Van Lingen. schreef voorwoord. (206 blz.. 6,90) Plannen voor een dergelijk semi narium werden voor het eerst in z 1962 op tafel gelegd, toen afgevaar- Frankrijk krijgt er esn d-gden van elf kerkgemeenschap- Ilieuw theologisch semina- pen in Frankrijk bijeen waren voor hun congres dat om het andere jaar gehouden wordt. Deze bijeenkomst vijftal bijbelscholen in Eu- wordt het congres van de „eglises rnna pn „nn vprcehpirlpne dtss Professants" genoemd: „profes- r°pa en \an verscneiaene ,ants- omdat deZe kerken alleen zendingsorganisaties die in maar leden op basis van hun be- Furnna wprkpn hphhpri hp- lijdends van het geloof aanvaarden. europa werken neooen oe Qp dje conferentie werd gespro- bliivende sloten samen een voortgezet- ken over de opleiding van predi- l i:ikanten Er werd toon een motie - t-, li» aangenomen die wilde komen tot mij heeft ten te beginnen. De school zal een evangelisch Frans theologisch linarium. Eerst werden contac- gezocht met het (vooral door die hele knappe jongens die godsdienst niet veel vijsgerig systeem overlaten, dat ieder naar eigen goeddunken kan Vooral prof. Scholten enorme invloed op de graag vertelleh, dat het helemaal niet toe doet of Christus uit de doden is opgestaan of niet." heeft" En dan vertelt Phillips van de jonge Van Lingen. die zich" brieven die hij ontvangen heeft br2.an' toont- In die tijd ontmoet ht) ook Kuyper. die, aan van mensen die aan bed zijn Je2el(de tw(jfel onderhevis he, gekluisterd, wier geloof door hun geloof bijna vaarwel zegt. ziekte toch al zo'n klap heeft gehad ;n die dan zeggen: „Ik weet maar zo weinig en die mensen weten zoveel. Misschien heb ik het wel al die jaren bij het verkeerde eind gehad." Phillips schrijft: „En dat is waarlijk een duivelse aanval om mee te maken te krijgen als je ziek, eenzaam, bang of misschien wel alle drie bent" Boekbespreking Dan gaat hij vertellen van de ontdekkingen die hij deed in het Nieuwe Testament Hij begint met de eerste brief van Paulus aan de Van onze kerkredactie Dr. K. J. Kraan, de gereformeerde evangelisatiepredikant van Rotterdam- Centrum. ontbreekt het niet aan plannen. En daarbij bezit hij beslist de gave om steeds weer nieuwe medewerkers enthou siast te maken voor zijn ideeën. Een ding Het Calvinisme gedurende sü" het bijzonder heeft zijn belangstelling: het activeren van het gewone gemeentelid. Want al heeft hij de titel van evangelisa tiepredikant, hij weet dat evangelisatie de taak is van ieder christen. Wij hebben hem de beide "O™1 de uitdrukking horen gebruiken van zen op die sterke indruk Nieuwe Testament achtergelaten dat dit wonder in Parijs worden gehuisvest. ,a" verder en vroeg om voedsel. Men echt is gebeurd. Jezus Christus De organisatoren zoeken op de Gereformeerde Kerken in Ne- dankbaar kan zich voorstellen, hoe ze op de stond uit de doden op. Pas op het Ogenblik een geschikt ^ï^moeih'ke provisiekast toerennen. Het enige dat niemand uw geloof bederft." gebouw. tjjd doormaakt? Dü moest°echter de deuren in 1963 sluiten. Orthodox Toen het onmogelyk bleek dit seminarium nieuw leven in te bla zen. werd het huidige plan opge steld Het curatorium bevat gede legeerden van acht Franse protes tantse kerken en van verschillende zondingsorganisaties, als de Greater Europe Mission, de Belgische Evangelische Zending, de Christus and Missionary Alliance en de Internationale Gemeenschap van Christenstudenten. bloeitijd, deel UI, door prof. dr. A. A. van Schelven. Uitgave W ten Have NV, Amsterdam. Wie van deze uitga.,. - eerste delen hebben gelezen, zullen het Leger des Hetls: „Gered zich verheugen over de verschij- den"; ds. Kraan spreekt liev Corinthe. „Ik heb ning van dit derde. Wij achten het ming tot verantwoordelijk christen-zijn". ontdekt, dat met uitzondering Hof nrarMicrf. lipH nvpr de christe- na8eiaien papieren van ae in ism dat prachtige lied over ae ennste overleden hooRleraar is besloten bedoelt hij hetzelfde. Vier jaar geleden startte hij samen met anderen een avondbijbelschoolwaar cll dr. J. Roelink heeft als bewer- bijzonder ker recht op waardering. Ditmaal ouderlingen en diakenen, jonge - - nauwelijks belijdenis gedaan hadden en dames, goeddeels al aan de andere kant lijke liefde in hoofdstuk 13. de meeste mensen maar bijzonder weinig afweten van wat deze brief nu eigenlijk wil zeggen. We moe- ten er aan donken dat deze brief geschreven werd rondom het jaar Een leerzaam boek. dat in de lende kerken met enthousiasme drie les- 54 na Christus dat is üen jaar de Vórige publikaV'eken- uren °P mandagavond volgden. Nu wil hij het oudste evangelie werd den. (167 blz., 12.90)deze gedachte nog verder uitbreiden. Heel gepubliceerd. Ik geloof niet dat zelfs de gehardste atheïst de authenticiteit van deze brief in twijfel zal willen trekken, maar hij is oneindig waardevol als een stuk christelijke bewijsvoering." Verandering speciaal voor jonge mensen wil hij anderen komen tot wat we zouden kunnen Het hunkerend hart, door noemen een „apostolair jaar." Juliette Benzoni. Uitgave stok. Den Haar. Ongetwijfeld gaat de avondbijbelschool van Rotterdam ook in het komend seizoen weer door. Vrij zeker is het reeds dat dan ook in Dordrecht een dergelijke cursus Catherine, knappe dochter goudsmid, komt al joi irakmg met de p^itiritwan- gaat s tarten. Maar het „apostolair jaar"i- reageer-, om de doodman een wil meer- 20815 bij^ het diakonaal jaar onbekend edelman te verijdelen. JonSe mensen hoofdzakelijk meisjes rtijen betwisten elkaar in een jaar van hun leven geven voor eeuw het recht op de dienstbetoon, zo wil dit jaar andere jonge broo°- efn vlucht uit mensen hoofdzakelijk jongens oproe- door do Romeinen feregeerd werd, Jutk "ortW baaL,.tatVvb'..^; pen een jaar van hun leven te geven voor wisseünig. Een gezellig boek. waar van men graag ook he'. vervolg zal willen lezen. Vertaling Puck Aphroditus en later Doyer. (262 blz.) •erstandelijke en practische opleiding voor hun levenstaak als christen: getuigen in de wereld waarin zij geplaatst zijn op de fabriek, op kantoor, in de scholen of waar dan ook. In een folder, die zojuist klaar is gekomen lezen we: „Onze bijbelschool beoogt te helpen bij de gemeenteopbouw en bij de diepere vorming van het gemeen telid en wil daarbij gezichtspunten uit de opwekkingsbeweging en uit het moderne kerkelijke vormingswerk met elkaar inte greren. De school bedoelt niet op te leiden tot een full-time functie in het kerkelijke werk. De bedoeling is een opleiding die toerust tot dienstbetoon als gemeentelid, ten einde te kunnen bijdragen in de vervulling van een taak die de gemeente in deze tijd in de wereld heeft te vervul len. Hierbij is zowel gedacht aan de taak die de gemeente naar binnen toe heeft te verrichten, als aan de taak van de gemeen te naar buiten toe, om de van de kerk vervreemden weer met het evangelie te bereiken. De school beoogt dus gemeente- lidopleiding of wel een bijdrage tot kader vorming voor de gemeente." Terwijl de avondbijbelschool tot nu toe zijn cursisten vooral trok uit Rotterdam en de randsteden, gaat deze oproep tot alle jonge mensen in ons land. Zij die zich voor dit „apostolaire jaar" willen geven, wor den uitgenodigd om in Rotterdam in een soort internaat deze opleiding te volgen. Werken Dr. Kraan en de zijnen willen deze opleiding combineren met gewone dage lijkse arbeid. De folder zegt dat vanuit de school contact zal worden opgenomen met het bedrijfsleven om passende plaatsen te vinden voor de helft van de tijd. Niet alleen wil men deze school openen voor jongens, maar ook meisjes die belangstel ling hebben zijn hartelijk welkom. Dat dagelijkse werk naast de lessen zal niet altijd aansluiten bij de capaciteiten van de cnrsist en de vooropleiding die hij heeft genoten. Dat werk heeft een eigen functie. Zó moeten de cursisten het werkmilieu De p]anIwn ,ïerden uitgewerkt leren kennen van de arbeiders. Daarom is door een commissie onder leiding er vooral aan de industrie gedacht maar er van dr. René Pache van het Em- zijn ook andere mogelijkheden. TiEus-bijbelinstituut in Zwitserland. Andere scholen die achter dit plan In de tweede plaats zal in deze opleiding staan zijn het bijbelinstituut van de nadruk worden gelegd op het leren Brussel, het Europees Bijbelinsti- leven in gemeenschap. Daarom is het de h"1* te Parijs, het Nogent Bijbel bedoeling dat de inkomsten uit deze arbeid en Mn doopsgezinde bij- verkregen gestort worden in een gemeen- belschoc>1- schappelijke kas, waaruit de kosten voor De ara-teur van het Belgische onderwijs en het mternaat worden bestre- Bijbelinstituut. Jota C. Winston jr., L L zal ecn va" de lwee hoogleraren worden die fuu_tjme hun krachten Wordt dus de helft van de werkdag, de zuUen geven aan dere school. An- ochtend Bebruikt noor arbeid, de andere de„ doMntón 2Ullen uit venKM. helft zal gebruikt worden voor de lessen. Per week worden vijftien lesuren gegeven. steden van Euiopa worden Op het rooster staan de vakken: bijbelse aansetrókken. De school, die ortho- theologie, hoofdlijnen van de bijbelboeken, dox e» evangelisch wil zijn, hoopt exegese, inleiding tot de bijbel, kerk en te beginnen met twaalf studenten. zending*r chiedenis, zënding en evange lie, ziel de mens en zijn wereld en oooo moderne lalen. Deze lessen zullen gegeven worden door drs. J. Bonda, gereformeerd, ds. F. H. Breukelman, hervormd, dr. K. J. Kraan, drs. L. Strengholt, Neerlandicus. Sydney Wilson, evangelist, ds. G. Brucks, directeur van Youth for Christ-Nederland, de heer L. P. Mundhenke, hervormd Vrouw, ga de zon tegemoet, door Karen Aabye. Uitgave Stok, Den Haag. In hot begin van de 19de eeuw catecheet, ds. E. Veenhuizen, gereformeerd verlaat Marianne, rijk verwend en de pedagoog J. B. de Wit. Deens meisje, na een misstap haar Van het bestuur is dl-. K. J. Kraan zelf thuis. Ze komt in Canada terecht voorzitter, de heer J. B. de Wit is en w-ord't pionierstier. Ze slaat zich secretaris, de heer J. P. van Olffen door moeilijkheden heen en keert penningmeester terwijl in het bestuur ook „a overKj(te„ van t,,, zittmg hebben de predikanten W. S. Bak- naar h..p vfld(pr,1,a_1rt u,„.a ker. J. Bonda en F de Graaff Voorloni* ic Qaart haar, vad«rland t«rug. waar ten slotte haar bestemming ker, J. Bonda en F. de Graaff, Voorlopig is het de bedoeling dat de eerste jonge die dit „apostolaire jaar" héheer van haar i willen deelnemen gehuisvest worden in het ders landgoed. Dik, Vlot gesahre- communiteitshuis Oase, Heemraadssingel v-en boek, zonder veel inhoud. 88 in Rotterdam, dat tevens als adres Vertalm* Caflh. van Eisden. fungeert waar men zich kan aanmelden. (314 blz.) Als een lopend vuurtje ging het door de streek: In Magelang trekt zich iemand het lot van verwaarloosde kinderen aan. En toen bleek pas, hoeveel verwaarloosde soldatenkinderen in de kam pongs zwierven. Zij werden allen door Pa Van der Steur in zijn tehuis opgenomen. Al spoedig kwam zijn zuster Marie Van der Steur (later Moe Graafland-Van der Steur) hem helpen. Geleidelijk kwamen er meer helptrs en helpsters. Ook de gifben stroomden toe. Zo groei de het werk uit tot de Stichting Oranje Nassau (genoemd naar een opgekochte afgedankte ka zerne). Voldoende waren de gif ten echter niet Daarom zond goeverneur-generaal wonderlijke was, c' betaald werden ook. Jarenlang heeft Pa Van der Steur (sinds 1907 gesteund door Moe Van der Steur met straffe hand zijn kinderen geleid. Het is gebeurd, dat er meer dan twaalfhonderd tegelijk waren. Niet enkel soldatenkinderen. Allerlei kinderen, met wier opvoeding men geen raad wist, werden naar Magelang ge bracht, ook vele zwakzinnigen, voor wie een afzonderlijk te huis te Temangigung verrees. Kinderen, die anders vrij ze ker aan de zelfkant van de kampongs een pauperbestaan zouden hebben geleid, kregen de kans een ambachtsschooldi ploma te halen. Ze mochten aïa ze wilden meer studeren. Velen kwamen terecht bij het onder wijs of bij de cultures, kregen goede posities in de Indische maatschappij. De meisjes wer den opgeleid tot bekwame Zevenduizend Indo-Europese kinderen zijn in totaal door Pa op Hem, Die de kinderen tot Zich riep. De inval van de Japanners maakte aan het werk van Pa van der Steur een eind. De 77- jarige grijsaard werd gear resteerd. Twintig jongens meld den zich aan, om in zijn plaats gevangen te worden genomen. Maar zij waren „onderdruk ten", Pa een „onderdrukker". Het oudste Steurtje. Jan Sal mon, nam op schitterende wijze de leiding over. Overleefd Pa heeft het concentratie kamp overleefd. Maar toen hij in september 1945 wankelend zijn huisje op het terrein van de stichting betrad, zei hij met zachte stem. dat hij bij zijn kinderen kwam Op 16 septemb daad overleden. Magelang 1949. Republikeinse troepen exerceren door de stad. Er heerst een gespannen stem ming. In de bergen naderen de Nederlandse troepen. Dan wordt aan de Noordkant van de stad plotseling een vuurzuil in de lucht geschoten. En nog een en nog een. De noordkant van de stad staat in brand. Jan Salmon gilt naar de angstige kinderen in de Oranje-Nassau- stichting, en laat alles klaar maken voor het blussingswerk. ™Pran verschijnt een aantal TNI-militairen in het huis. Be vel van de territoriale com mandant. Verschroeide-aarde- politiek. Alles moet in brand. Terwijl Nederlandse soldaten reeds door de stad rijden, leg gen de republikeinen een bom in de kapel. Onder daverend geraas stort Pa van der Steurs levenswerk ineen- Pa dood zijn tehuis ver woest de Steurtjes uiteenge- alle windstreken. tenliefde, door hem gesmeed, houdt vandaag de dag nog vele van zijn oud-pupillen bij elkaar xn de Bond van Oud-Steurtjes in Nederland. Daarnaast is er de Stichting Pa van der Steur, die nog steeds steun verleent vanuit ons land aan de restan ten van het werk van Pa. dat in Djakarta en Depok wordt voortgezet. Werktuig" Pa's lijfspreuk was: „Ik ben maar een werktuig van God." Hij bedoelde er mee, dat niet zijn naam de aan dacht verdiende. Zijns on danks is die naam een sym bool geworden van naasten liefde en opofferingszin.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 16