alles e kan m cetatkmr
John van Dreelen wipte
even over voor tv-spel
'Qaetccr'
Brick Bradford
Nog
de
eens
nota
'30nieUcf
„Dat is zijn rol," zei David Koning
—Toch is het zo!-
Jesje en Josje
Senmoet
VRIJDAG 9 JULI 1965
ÏTHERGOIVEN-ETHE2GOIVEN-ETHÏRGOIVÉN-ETHERGOIVÉN
lTHERGOlVEN.ETHÉRGOlVENETHERGOt.VEN-ETHERGOlVEN.
Commentaar
In de NCRV-actualiteitenrubriek At
tentie kwam gisteravond nog eens de
omroepnota ter tafel. Minister mr. M.
Vrolijk was er xelf bil om een paar vra
gen van Dlck Houwaart te beantwoor
den. De minister herhaalde, dat cr op
het ogenblik nog geen aan de criteria
„Maar daar wordt het In feite ook
pas, na het Kamerdebat, de ttjd vo
Voorts sprak hy xyn stellige vertrouwen
uit betreffende de Inhoud van de ge
zamenlijke programma's van NTS en
NRU „nieuwe styi".
De bewindsman gelooft niet, dat de
kans bestaat dat deze „een a3bak met
van alles erin" zullen worden. De om
roepen hebben hun bereidheid tot goede
samenwerking ook op programmatisch
Ïebied duidelijk aangetoond. Vrees voor
e mogelijkheid dat de Avro, fulmine
rende tegen programma's van de geza
menlijkheid, zich uit de combinaties zal
terugtrekken, koestert minister Vrolijk
niet: ,.De kijkers en luisteraars zouden
dat ook niet appriciëren", zei hij.
Op de vraag of hij met zijn nota niet
..het zwaarste karwei van het kabinet-
Cals" heeft verricht, luidde het ant
woord: „Neen, want er liggen (ook
mij) nog andere belangrijke taken te
wachten. Een van deze is de voorberei
ding van de omroepwet en bij de behan
deling daarvan verwacht ik ook nog een
frisse discussie." Verder had Attentie
o.m. een goede reportage over de ramp
welke de wervelstorm ln Noord-Italié
heeft aangericht. Lichte noot hierin
vormden de vertellingen van Nederland
se vakantiegangers aan het Gardameer,
onder wie ook ae zanger Henk Elsink.
Aangezien door plotselinge moeilijk
heden met de rechten de herhaling van
de een akter „Dominee's liefhebberij"
niet kon worden vertoond, had de NCRV
in allerijl een ander oud paardje van
stal gehaald: de gedramatiseerde novelle
van H, G. Wells ..Een man van gewicht"
met Allard van der Scheer en Hans Tie-
meyer. Alleen aardig voor wie het nog
niet gezien had en dus verrast kon wor
den.
De tweede eenakter „De Grap" bleek
een nogal aanvechtbaar verhaal te zijn,
maar gaf Jules Hamel een kans voor
emotioneel-afwisselend spel, welke hij
niet onverdienstelijk benutte. Een massa
lichteffecten, ondersteund door angst
aanjagende muziek, maakte er wel een
(takkend geheel van, hoewel het niet
ets was voor ovationeel applaus.
Dat zou echter wél hebben mogen toe
vallen aan het Duitse balletprogramma
dat de NTS uitzond; hier zag men waar
lijk grote sterren in schitterende presta-
Hilversum I. 402 m. NCRV: 19.00 Nieuws.
19.10 Radiokrant. 19.30 Van horen zeggen en
zingen. 19.39 Aïda. opera. 22.20 Boekbespre-
"nn. 22.40
22.30 Nleuwa -
SOS-berlchten.
Wijd als da wereld: Internationale oriëntatie
ln kerk. zending en oekumene. 23.00 Studio
2300: internationaal magazine voor late
luisteraars. 23.55-24,00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. VARA: 20.00 Nieuws.
90.05 Noord-Hollands Phllharmonlach orkest:
moderne muziek. 20.43 Boekbespreking.
VARA: 21.00 't Is allemaal ahow: melodieën
uit films en musicals (gr.). 21.30 Nabeschou-
balladen.
Planotrio:
llarquls
Heb'
amusementsmuziek. 22.30 Nleuwa
delingen of SOS-berlchten. 22.40 Cello
plano: Moderne muziek. 23.10 Lichte gram-
mofoonmuzlek. 23.45 Socialistisch nieuws
Esperanto. 23.55-34.00 Nieuws.
DRAADOMROEP VANAVOND
I. Emmanuel Chabrler: 1. Espana.
Marche joyeuse. Phtiharmonta Orkest o.l.L
Herbert von Karajan. II. 1. Johann Strauss
uit ..Die Fledermaus": Meln Herr Man
2. Franz von Suppé: uit ..Boccaccio":
loh nur delne Ltebe. 3. Friedrich
Flotow: Last rose of summer. 4. Alexander
AUbleff: De nachtegaal. Rlta Stretch, so
praan: Symphonle Orkest van Radio Berlijn
o.l.v. Kurt Gaebel. III. Franz von Suppé:
Ouverture .Lelchte Kavallerle". Ph
nia Orkest o.l.v. Herbert von Kara,^
Franz Lehér: „Die lustige Wltwe". Operett
ln drie bedrijven op tekst van Victor Leon
en Leo Stein Josef Knapp: Hanny Steffek:
Eberhard Wachter: Elisabeth Schwarzkopf.
Nlcolat Gedda; Kurt EquUuz; Hans Stroh-
bauer; Franz Bfthelm; Leslie Wood: Ellldh
MoNab: Christine Pariter; Noreen Wlllett
Doreen Murray; Rosemary Phillips; Phllhar
monla Koor (o.l.v. Relnhold Schmld); Phll-
harmonla Orkest; Dirigent: Lovro von Mata-
clc.
(Van onze radio- en tv-redactie)
hokken, die kleedkamers in de
Vitus-studio in Bussumhele
maal niet berekend op comfort voor
een gevierde Amerikaanse film- en
televisiester, ook al is hij in feite
Nederlander en klaagt hij er niet
over.
Tjonge, het wordt hard tijd, dat
die studiocomplexen aan de Insu-
lindelaan in Hilversum klaar ko
men, zodat zo'n man als Jack Gim-
berg, alias John van Dreelen, ten
minste tussen chroom en geslepen
spiegels en met iets anders dan
een houten caféstoel en dito onge
zellige tafel-in-een-hoek kan wor
den ontvangen!
Voor mij is er ook nog zo'n stoel en
een piepjong Amerikaans secretaresje,
gekleed als een nonchalant HBS-meis-
je, bezet de derde en laatste, bladert
in papieren en houdt zich peinzend-
afzijdig.
Jack Gimberg.... of zeggen we nu
maar verder John van Dreelen?....
heeft de kapper al gehad: Hij is
geschminkt voor zijn hoofdrol in een
televisiekomedie die de NCRV van
daag en morgen opneemt en in okto
ber zal uitzenden: „Stille waters" van
Ton Taylor, in Nederlandse vertaling
van Hans van den Bergh.
De grote Jack-John speelt hierin
„een oogverblindende vrijgezel van
achter in de 30, innemend, maar een
boef', zoals het script voorschrijft.
Alle ingrediënten hiervoor zijn nu dus
aanwezig in persoon en make-up,
maar dat „oogverblindende" moeten
lampen en camera's straks waar ma
ken.
Nu, in zijn kleedkamer, is John van
Dreelen een vriendelijke man met een
leeftijdloos gezicht, gewoon haar en
een gewoon colbert en hij is harts
tochtelijk bereid tot een interview.
Voor Amerikaanse groten („Och nee,
ik ben geen echte ster, maar dat zou
ik ook niet willen zijn. ik bouw een
carrière op!) van scherm of witte
doek is een gesprek met een journa
list ingecalculeerd in de dagelijkse
handelingen.
„Verleden jaar ben ik benoemd in
de commissie, die de Oscars voor film
toekent in Amerika... dat is een hele
onderscheiding, hoor, daarvoor moet
je wel iets hebben bereikt, en ja, dat
kost ook alweer veel tijd. Trouwens,
wat Ik nu hier in Europa meemaak is
ook geen kleinigheid, dat kost alle
maal veel krachten. Zei Ik al, dat ik
het vorige weekend nog naar Berlijn
moest...? Maar ja, dan drink ik maar
weer koffie en neem wat vitaminen
en dan red ik het wel...."
Ver thuis
te stellen,
er ligt een grote stapel foto's van
enorme afmetingen voor het uitkie
zen, er ligt een Amerikaanse opge
smukte biografie en John van Dreelen
stort een waterval van openhartige
mededelingen over je uit.
V uunverk
„In Hollywood heb ik net de film
„Madame X" met Lana Turner af
gemaakt, maar ach, dan heb ik weer
maak ik er ook een met Sophia Loren
als één van haar vijf minnaars... nou
ja, dat is nog niet helemaal in kannen
en kruiken. Nou. en toen ik tóch in
Rome zat, vond David Koning van de
NCRV het een leuk idee om mij in dit
televisiestuk te laten spelen. Vorig
jaar heb ik de hoofdrol in Vadertje
Langbeen gespeeld... ja, dat heeft de
NCRV toen een hoop geld gekost,
want ik moest uit Hollywood overko
men... maar dat mocht wel omdat het
toen een jubileumuitzending werd. Nu
treffen ze het beter, want ik zit in
München, waar ik 40 voorstellingen
van de musical „Das Feuerwerk'"
speel in het Deutches Theater... il
vlieg steeds heen en weerhe
afgelopen weekend moest ik ook nog
even in Berlijn zijn..."
John van Dreelen is „a busy man'
en dat wil hij ook weten: „In Ameri
ka werk ik van september tot maart
aan één stuk door, vooral veel televi
sie-feuilletons (er liggen foto's van
John als hartenbreker en als cowboy
met een grote interessante hoed op)...
en soms speelfilms, maar dan trek ik
graag naar Europa, om in een andere
atmosfeer te ademen... ik zit hier nu
van 1 mei af, eerst in Rome, hè, daar
kreeg ik dit stuk al toegestuurd, want
hebban hier maar vijf dagen
gerepeteerd en nu nemen we twee
dagen op. Tja en dan moet ik tussen
door telkens door München, leuk om
weer eens op de planken te staan!
Maar ik zei geen verschil in het
spelen op de Bühne of voor de
camera's... allemaal hetzelfde".
Alleen vind Ik dat de televisie het
van de gezichtsmimiek moet hebben
en dat er dus veel close ups moeten
worden gemaakt... dat is toen in
„Vadertje Langbeen" niet voldoende
gebeurd. Nu wél... dat heb ik ze even
geleerd."
Vluchtig heden
Je zou overigens zeggen, dat „Stille
waters" John van Dreelen niet zo
sterk bezig houdt, bij het zeer vele
dat hij vertelt komt het heden maar
vluchtig aan de orde. Na een klein
zetje van mijn kant in die richting
zegt hij hartelijk:
„O ja, het is een aardig stuk en ik
speel er de rol in, die ik in Amerika
al zo vaak heb gespeeld, die van een
soort briljante veroveraar met niet
zo'n beste aard. Juist omdat zo'n rol
mij zo ligt, dacht David Koning
mij, och en ik was tóch in de
buurt.
Maar dan gaat het weer over de
Amerikaanse films en vooral over
„Das Feuerwerk'
a
gem
met dat liedje „Oh, mein papa!", weet
U wel? Ik zing er vijf liedjes in
ROTTERDAM OP Z'N BEST
SPIDO - HAVENRONOVAARTEN - DELTATOCHTEN
DLIJDORP EUROPA'S MODERNSTE DIERGAARDE
■UROMAST-'N UNIEK UITZICHT OP 110 M. HOOGTE
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 AVRO
8.40 uur herhaling van het al op Ned. 2 uitgezonden muzikaal
programma „De Toulouse Lautrec", uit vrolijke Parijse
jaren.
9.20 uur reportage volksdansen op de Alkmaarse Kaasmarkt en
9.45 uur operettefragmenten, een Amerikaans showprogramma.
Nederland 2 KRO
8.01 uur kunstrubriek.
8.25 uur Italiaanse musical naar het klassieke boek van baronesse
d'Orczy „De Rode Pimpernel" en
9.30 uur reportage van het liedjesfestijn in Knokkc: België en
Duitsland komen tegen elkaar uit.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I NCRV
7J5 uur Italiaanse uitvoering van de opera Aïda van Verdi, via de
plaat uitgezonden,
10.40 uur nieuws uit Indonesië, Engeland en Pakistan in „Wijd als
de wereld" en
11.00 uur eerste aflevering van het nieuwe amusements-magazine
„Studio 2300".
Hilversum II VPRO en VARA
8.05 uur Henri Arends dirigeert het Noordhollands Filharmonische
orkest in werken van Baird en Kabelac.
9.00 uur musicalmelodieën.
9.40 uur correspondenten brengen nieuws uit het buitenland; daarna
een gevarieerd muziekprogramma dat om
11.10 uur wordt besloten met vrolijke plaatjes.
Voor wie het zich zo gauw niet
herinnert: John van Dreelen is de
oudste zoon van de befaamde Neder
landse acteur Louis van Drielen Gim
berg, maar de familie vergat de eerste
achternaam meestal. Voor hem is die
nuttig geworden, toen hij in 1958 via
de in Berlijn gespeelde musical „Kiss
me, Kate" naar Amerika ging om te
filmen en men niet overweg kon met
de naam Gimberg. Toen bleek Van
Drielen gemakkelijk te ver-Ameri-
kaansen en Jack werd John.
„Ja, ik heb mijn debuut gemaakt in
de Kon. Schouwburg in Den Haag, in
1939, bij Dirk Verbeek. Ik heb hier
gespeeld tot 1949, toen ben ik wegg
gaan. Zeker, Vadertje Langbeen bel
kende mijn come back in Nederland
en ik vind dat er hier erg veel
vooruitgang valt te merken, de men
sen zijn ook anders geworden, ruimer,
zou ik zeggen".
Is dat geen fijn compliment van een
man, die thuis is in Amerika, daar
een mooi huis heeft in West Los
Angelos en een vakantievilla aan de
Franse Rivièra, Juan les Pins?
Misschien gaat hij daar nog wel
eventjes naar toe, als hij half augus
tus klaar is met de Europese besog
nes:
„Ik hoef in september pas terug te
zijn in Hollywood, dus ik heb nog kans
op eens even uitrusten, voordat het
seizoen weer begint."
En dat zij deze bezige man dan van
harte gegund. Hoe hij schittert in
„Stille waters" laat de NCRV ons pas
zien, als de kachel weer brandt ei
avonden donker en kil zijn. Misschien
galoppeert John van Dreelen
weer als verleidelijke cowboy over het
Amerikaanse scherm. Je kunt nooit
weten...
KRO: 7.00 Het
7.05 Klassieke
orkestmuziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.40 Geeste
lijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Djlnn:
Religieus nieuws. 12.45 Over-
Voor de Jeugd. 14.10 Musicerende dilettanten
kamerorkest. 14.30 Voor de kleuters. 14.40
Danaorkest en licht instrumentaal ensembl
15.30 Signaal: documentatie van en ovt
jonge mensen. (Tussen 15.30-17.00 kan hi
programma onderbroken worden voor repor
tage van de Tour de France. 15.50 Lichte
muziek (opn.V 16.30 Liohte grammofoonmu-
ziek, 16.40 Orkest en zangaollstenoude
muziek (opn.). 18.55 Metropole Orkest. 17.2r
Lichte grammofoonmuzlek. 18.00 Muzikaa
toerisme: amusementsmuziek met toeristisch!
tipe. 18.50 Lichtbaken, lezing.
Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 Nieuws
ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied
7.20 Lichte grammofoonmuzlek. 7.25 Van d<
voorpagina, praatje. 7.30 Lichte grammo
foonmuziek (vervolg). 8.00 Nieuws. 8.10
Lichte grammofoonmuzlek. 8.20 Wegwijzer:
kantie- en snipperdagen, afge-
grammofoonmuziek. 8.30 Lichte
lezing (TV. slot). VARA:
tuinbouw. 12 30 Actueei sportnieuws.
Nieuws. 13.15 VARA-Varla. 13.20 St..
Melodieën-express: licht orkest, lichte vocale
i. 19.30 Stereo: Licht orkest.
Televisie morgen
Nederland I. VARA: 16.00 Klantenservice
De Best Seller. TV-film. 16.25 Beapled: Van
nachtegaal en nachtzwaluw, reportage over
het Nederlandse dierenleven. 16.45 Op weg:
akantietrips. 17.00-17.30 Voor de kinderen.
II kan verwachten.
België. Nederlands progr. kan. 2 e
plm 16 00 Ronde v. Frankrijk. 17 J(M8 30
Concours hippique te Aken.
Journaal
Televlzler. 20.40 Toulouse Lautrec,
'caal gekleurd prentenboek uit
aren van Henri de Toulouse Lautrec. 21.20
:nternatlonale Volksdansweek t
reportage. 21.45 Operette I.S.A. I
NTS: 2253 Jour
22.48 Uitzending Socutera.
naai. 22 58-23.08 Filmverslag Tour
ïderland II. NTS: 20.00 Nieuws ln
KRO: 20.01 Kijk op Kunst (dl.
30.25 Studio I: De Rode Pimpernel, parodisti
sche musical. 21.30-22.10 Internationaal Song.
festival te Knokke: BelgiëDuitsland.
België. Nederlands progr. kan. 2 en 10.
19.30 Teletaalles: Engels. 19.45 Jeugdkron.
19.35 De Weerman. 20.00 I*
SSir',
beginstadium alleen nog gebruikt om tionair moeten we een andere vinding
pijlen mee voort te bewegen. Toch noemen, die we onder de term biolo-
bloeit staat tot zijn beschikking; hij is scheen dit keerpunt in de menselijke gische oorlogvoering zouden kunnen
bij machte allerlei nuttige stoffen uit oorlogvoering in het bewustzijn van onderbrengen. Iemand wilde bijen-
de aarde te delven en deze om te vele middeleeuwe:
energiebronnen kan hij
zijn
i aansporing te korven aan de wieken t
t molen
het ontwerpen van revolu- bevestigen. Door de draaiende bewe-
>r..„ de
boren zoveel hij wil, kortom, het tlonalre plannen, want plots doken ging van de wieken zouden de korven
"op het juiste moment weggeslingerd
worden ln de richting van de vijand
en de opgewonden bewoners van de
korf zouden zeker de nodige steken
uitdelen om de tegenstanders tot
overgave te dwingen! Een andere
uitvinding moeten we als een variant
hierop beschouwen. Zij bestond hier
in, dat de molenwieken tot geweldige
lepels waren omgevormd. Deze lepels
moeten worden gevuld met brandende
stoffen, die door de draaiing van de
hand gedaan een soort vlieger (in de wieken naar de vijand werden geslin-
want altijd heeft hij angst
medemens. Niet alleen nu, maar al
sinds duizenden van jaren. En altijd
weer zint hij op middelen waardoor
die medemens zo snel en radikaal
mogelijk kan worden vernietigd, of
onder zijn heerschappij gebracht. En
die medemens doet van zijn kant bijvoorbeeld het denkbeeld
Fantastisch
oorlogstuig
hetzelfde, zodat we voortdurend op
klimmen naar steeds doeltreffender
vernictigingsmiddelen, totdat.... Ja, la
ten we hierover, ieder
maar eens nadenken
draak) boven een gerd. We behoeven er waarschijnlijk
belegerde stad op te laten,
zich, door het trekken aan een hulp-touw uitvindingen alleen
klem in de draak werd openge- bestonden en dat géén
niet eens bij te vertellen, dat al deze
op papier
an ooit in
Deze weemoedige overpeinzingen trokken, zodat een brandende bom de praktijk werd beproefd.
bewonderden, waarmee de oorlogvoe- beeld, want de primitieve kanonnen
Dit voert ons welhaast vanzelf tot
de overdreven voorstellingen die wij
van het aantal Chinese uitvindingen
juist uitgevonden,
werd ln dit doen belanden. Niet minder revolu-
Maar gelukkig wist Jesje de blunder
in Josje goed op te vangen.
„Je bent zeker nog niet goed uitgesla
pen. Jan." zei ze met een schelle stem,
„dat je niet weet waar je zelf bent!"
„Ik bedoel, Katrijn", kraste Josje,
„heb je Katrijn ook gezien?"
Weer ging er een vrolijk gelach in de
zaal op maar nu dacht iedereen dat dit
echt het begin was, vooral toen Katrijn
„Nee, ik heb haar niet gezien, Jan,
maar jij misschien wel, want ze staat
hier vlak voor je!"
Gelukkig werd Josje nu veel rustiger
en de voorstelling liep verder op rol
letjes. Vooral toen de boef en de agent
erbij kwamen, steeg de spanning in de
zaal ten top en de aanvuringskreten
waren dan ook niet van de lucht.
Iedereen slaakte een zucht van teleurstel
ling toen het bordje met „Einde" om
hooggestoken werd, en toen Jesje en
Josje voor de poppenkast kwamen, werd
er zo lang en zo hartelijk voor hen
geapplaudisseerd, dat ze er een kleur van
kregen.
,,En thans, dames en heren, jongens en
meisjes," kondigde Barend aan, „tot slot
het optreden van de twee oliedomme
clowns Bannie en Benniie."
Nu moest het publiek even wachten,
maar het duurde tooh niet lang of daar
kwamen Barend en Berend in gekke
pakjes en met rare geschminkte gezich
ten het toneel op.
„wal. ueuueii z-
Wist jij daar iets
van?
,Nee, ik niet!" antwoordde Jesje.
„Maar stil nu Jos, ze gaan beginnen!"
Bannie en Bennie hadden een prachtig
nummer ingestudeerd. Ze stapten in
emmers water, vielen naast stoelen,
speelden een vreselijk vals liedje op een
heel grote, van een oude kist getimmerde
viool en de kinderen in de zaal rolden
van de ene laohbui in de andere. En het
mooiste was, dat ze zelf voortdurend
doodernsig bleven kijken, alsof ze niet
snapten, wat er nu' verkeerd ging en
waarom de kinderen steeds zo'n uitbun
dige pret hadden.
56
De landschut vraagt niet of Dries thuis is of
waar hij vannacht was. Dat zou te veel zijn. 't
Is mijn plicht, Ante. Vanavond, in de nacht of
later, ik zal hem niet meer ontzien. Ante buigt
zijn hoofd nog dieper.
Als de landschut weg is, komen twee mannen
vragen of iemand een jonge ree gezien heeft. Een
mooi jong dier, nog niet helemaal volwassen.
Enkele dagen geleden is het uit het park gelopen
door onoplettendheid van een staljongen, die de
hekken niet goed gesloten had. Het moet ver
dwaald of opgejaagd zijn, anders zou het de weg
naar de voerplaats gevonden hebben. De oudste
van de twee is Onno, de tuinman van Bernt
Vasse.
Ante kijkt voor zioh. Hij kan zeggen van niets
te weten, maar hij is ook in dienst van Bernt
Vasse, evenals de landschut. Hij weet de waar
heid en wat gebeuren moet onder de hemel dat
moet gebeuren. Iemand heeft de ree op de
brink in 't Horst gebracht; het dier was in een
klem gelopen en een ellendige dood gestorven.
De jongste fluit tussen zijn tanden. Onno's ogen
flikkeren van boosheid. Die beroerde stropers.
Vasse moest dat nest waar jullie in hokken, laten
uitroken. Van wie is die klem?
Antes gezicht wordt nog smaller, hij zuigt zijn
wangen in en gaat een stap achteruit voor de
grote Onno. Die klem... die is ergens weggeno
men. Vraag het aan de landschut. die weet het.
Vooruit, zwaait de tuinman met zijn arm
tegen de jongen.
Vooruit, naar dat nest. 'k Begin te geloven
dat Mensink gelijk heeft als hij zegt dat Volmar
illes laat lopen zolang hij er niet over valt.
Uit het loofbos komen ze langs het huis van
Borne. Onno weet dat niet. Hij kent ook het
gezicht van Dries niet, alleen diens naam. We
gaan niet terug zonder de wildeman, gromt hij
tegen de jongen. Wat zal Vasse kwaad zijn.
In het voorbijgaan hoort hij een kind huilen
met lange gierende snikken. Hij kan dat net zo
min verdragen als de dood van een reekalf,
daarom loopt hij nog een stapje harder. Dries ziet
hem gaan.
Het is niet nodig om nog meer te vragen aan
het huilende zusje. Ze heeft gezien wat er op de
brink ligt, alle kinderen gingen ernaar kijken.
Het zusje kan het dode dier niet vergeten, maar
nog meer huilt ze, omdat de anderen haar
nariepen: dat heeft jouw broer gedaan. De
wildeman deed het, de wildeman! Voor ze thuis
was, hoorde ze het als een dreinende deun achter
zich zingen.
Jentje kon haar niet tot bedaren krijgen. Ze
schreide zo luid dat Dries wakker werd. 't
Gebeurt dikwijls dat hij een gat in de dag slaapt.
Waar hij dan 's nachts geweest is, vraagt Jentje
niet meer. Er zijn dingen die hij voor haar
verborgen houdt. Haar hart begint sneller te
kloppen als ze bemerkt dat hij dadelijk weet
waarover het zusje praat. Een klem? Heeft de
mulder die op de brink gebracht met een dode
ree die erin zat? En was Volmar erbij? Heb je de
landschut gezien? Hij schudt het zusje aan haar
arm en maakt haar door z'n barse manieren nog
meer van streek.
Na middernacht was hij nog bij de plek
geweest; er was niets te horen of te zien. De
zwarte mulder was op pad. Vanaf de molen had
hij hem kunnen volgen tot waar de struiken ieler
werden en hij te ver moest achterblijven om te
kunnen zien welke kant Siewert opging.
Heb jij dan een klem opgesteld, Dries?
Jentje wil het niet geloven. Om Siewert erin
te laten lopen? fluistert ze, haar ogen wijd open
van ontsteltenis. Dan zou hij ook dood geweest
zijn... Oh, Dries... je wilt toch geen moordenaar
worden? Om een paar konijnen die hij weghaal
de? Dries, je had het kunnen zijn...
Hou je mond toch, valt hij uit. Hou je
mond, moeder!
Is het waar? dringt ze aan. Ik wil het
weten. Je bent mijn kind, ik wil niet dat jou iets
overkomt.
'k Ga eruit, zegt hij. Ik wil dat wel eens
zien. Wat zeur je toch. Als de mulder met de hele
boel naar de brink gekomen is. wie kan dan
zeggen dat ik het deed.
Denk aan de val die Volmar meenam,
waarschuwt ze.
Dan blijft hij zitten. De mannen van Bernt
Vasse zijn al op pad. Hij kent ze, maar zij kennen
hem niet. Toch is het beter om binnen te blijven.
Heel de middag beent hij heen en weer over de
diele. Jentje maakt het hem moeilijk met haar
bezorgde vragen.
Tegen de tijd dat Ante thuis moet komen,
vliegt de deur van de diele met een smak open.
(Wordt vervolgd)