IBriek Bradford Vanavond in „swing and sweetr Shirley denkt niet meer aan teleurstelling —Toch is het zo! Tv-interviews deden zeer veel goeds «lesje en «Josje Senmoet DE STENEN ZONDE NM9J ITHERGOIVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN. I: NTS: 19.00 Nieuv Barend de Beer, igers (The toiled), film ove "ly Hillbillies NCRV: 19.35 Dc NTS: 20 00 Journaal. NCRV: 20 20.45 Rep< aktualitei het werk voor de gehoor„ Stiefbeen en zoon. TV-spel. 21.2. II: NTS: 20.00 Ni kort. VARA: 20.01 Shirley in sw 10.20 Speurtocht in het Interlandwedstrijd Zweden—Brazilië. 20.45 J- "rankrijk. 20.55 Toeristische vijf jaar onafhankelijk. NCRV: 19.00 Nieuws t leger des Heils. 19 50 Wereldpanora- na. 20.00 Klassieke gewijde muziek (gr.). 1.30 De waarheid zal U vrijmaken: impres- ies van het 11e Baptisten Wereldcongres. 1 45 Lichte orkestmuziek en koorzang (gr.) 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Kla: muziek. 23.10 Antwoorden op" eigentijdse uitdagingen aan het Christendom, lezing. 23.30 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. i II 298 m: VARA: 18.00 Nieuws. 18.15 Mededelingen of grammofoonmuziek. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spreker: De heer H. Koekoek, Voorzitter van de Boeren Partij. 18.30 Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Electronisch orgelspel. 19.20 Voor de kinderen. 19.30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade- orkest. 20.35 Socialistisch commentaar. 20.50 de grens, hoorspel. 21.40 Lichte orkestmuziek (gr. gesprek. 22.20 Sport halverwege, 'ïouwing 21.50 Vraag- 'e' /T™ Tavenir. 2230 en pianobegeleiding: semi-klassieke en mo derne liederen. 23.30 Strijktrio (opn). 23.55- (Van onze radio- en tv-redactie) ]\JET de veerkracht van heel haar 19-jarige jeugd heeft de char mante Shirley Zwerus zich over Bk haar teleurstelling, opgelopen hij de landelijke finale voor het Euro visie Songfestival in februari van dit jaarheengezet. Het gaf wel even een deukje in B het onmisbare zelfvertrouwen van een wat schielijk omhoog geschoten ster, maar in de harde show business kan men niet blijven stil staan bij een tegenslag. Voor heel velen zat het er destijds in, dat Shirley met haar goed-geoefen- de stem en haar meerzijdige muzika liteit de finale wel zou winnen en als vertegenwoordigster van Nederland naar Napels zou gaan. Dat liep echter heel anders af: de liedjes van Shirley waren wat zwaar van toon en beant woordden ineens niet meer aan de zojuist door het luchtige jenka-ritme behoorlijk beïnvloede smaak van het grote publiek. Trouwens, ook Trea's jenka (ploem-ploem) redde het niet tegenover het smartliedje van Conny van den Bosdat het op zijn beurt bij de internationale jury toch weer moest afleggen tegen het naïeve „Poupée de cire". WOENSDAG 30 JUNI 1965 IU'WIL EENS MET ae FW»- T&J, HOP! DC BeWTEBJ EURC-A2IBfZ. EEN CEEL VfcW DE PHMILI6 VSADCNTIM ROOP-CHINR... DE MOEDEC fjS IN COST jXJtTgtflNP AI deze wisselvalligheden bij elkaar optellend zijn Shirley en haar onver droten manager Frans van Klingeren tot de conclusie gekomen, dat er over Gisteren beste reportages (Van onze radio- en tv-redactie) Wat de televisiekijken en kunnen dus haast wel zeggen „het Nederlandse volk" maandag tekort kwam aan impressies van spontane feestelijkheden rondom paleis Soest- dijk heeft de NTS gisteren bij beste Haagse reportages ruimschoots goed gemaakt. Niet voor niets stonden er l reportagewagens in de residentie en waren er 20 camera's in gebruik. Bij urenlange uitzendingen heeft het kij kend publiek als het ware één g familiefeest kunnen meevieren. Niet alleen kreeg men bij de officiële gebeurtenissen de koninklijke ouders en het verloofde paar van alle kanten en zeer duidelijk te zien, maar er werd, onder kranige regie van Ger Roos en prima medewerking van Kees van Langeraad die de centrale post bezette en bijna poëtisch commentaar gafmenig apart shot je op het scherm gebracht. Nu was men er in de huiskamers net zo .zelf bij" als tijdens de uitzending van gisteren binnen het paleis. Herhaalde malen bleek hoe uitstekend net overleg tussen prinses Beatrix en de d'V.r haar uitgenodigde adviseurs-publici- teitsdeskundigen is geweest, want de televisie-interviews waarvan het gehele volk getuige kon zijn. hebben het ijs doen breken er inderdaad veel bezwaren weggenomen. Zowel mensen-op-straat als Kamerleder, roemden dit initiatief gister middag voor de camera's, al bestond ei een licht verschil van mening over de noodzaak tot „hardheid" van alle ge voerde interviews: over het geheel werd echter juist dat doordringen m de moei lijkheden hoog gewaardeerd. Het volk heeft in één slag Claus von Amsberg „leren kennen". Gistermiddag was men dus in directe uitzendingen „aanwezig" bij de plechtige ontvangsten, de officiële toespraken (ook in de Tweede Kamer), de vrolijke heildronken en het uitvoerig handen schudden. Hierbij letten de camera's ook op het niet-officiële: de lieve zorgzaamheid waarmee prinses Beatrix voortdurend controleerde of haar verloofde de grap pen van minister Cals wel verstond, en waarmee zij hem bij het voorstellen telkens korte inlichtingen gaf. Zij registreerden voor de kijkers i ook de toenemende ongedwongenheid j het hoge gezelschap, dat in de Haagse Trouwzaal een hoogtepunt vond en waarbij toen een aangescho ven microfoon hele flarden van het vrolijke gesprek verried. Duidelijk kon men horen, hoe de prinses het bijna levensgrote portret, haar door 25 fotografen aangeboden, telkens weer „fantastisch" noemde, hoe de koningin 'na de heildronk heel gezellig vroeg: „En wat gaan we nu doen?" en de prins telkens geestig reageerde op wat er zoal werd gezegd. Spannend was het Intussen al geweest in de huiskamers bij het kijken naar het geweldige enthousiasme van het publiek bij de rijtoer, dat de politie beslist overrrompelde. In een oogwenk werd de open auto bestormd, vlogen bloemen en kleine pakjes naar binnen, trachtten vele handen die van Claus von Amsberg te vatten, kreeg prins Bernhard een ballon netje „voor de koningin".... maar kwam het door het opdringen ook bijna tot ongelukken. Menige kijker zal verschrikt zijn opgesprongen, toen in het sterke gedrang een toeschouwer bijna onder de auto van het verloofde paar kwam. „Ik vond het geweldig, maar ik ben toch bang dat er mensen gewond zijn geraakt", zei prinses Beatrix later in de Trouwzaal tegen de Haagse burgemees ter. Een bewijs, hoe zij op alles attent bleef, ook bij zo'n overweldigend hulde betoon. Met alle bewondering kon men overi gens zien, hoe de Haagse politie in zeer korte tijd een allen-beveiligend cordon om de auto vormde en hoe het lachende paar werd bedolven onder bloemen, rozenblaadjes, serpentines en confetti, zodat zij elkaar van d tjes moesten ontdoen ontvangst in de Trouwzaal konden bin nengaan. die finale-teleurstelling niet zo hard behoeft te worden gepiekerd. Toch.... Shirley zou niet het gevoelige meisje zijn dat wij kennen, als ze hooghartig aan dit missen-voor-een-groot-publiek zonder meer was voorbijgegaan. Het spreekt integendeel vóór haar, dat zij het zich wel heeft aangetrokken. VERLEDEN TIJD Mag Shirley als 19-jarige nog schrik ken van onverwachtheden in de on verbiddelijke show-wereld die de lichte muziek op het ogenblik cen traal stelt en het liedje zwaar laat wegen, Frans van Klingeren met zijn veel grotere ervaring weet zoiets tot de juiste proporties terug te brengen en dus gaat Shirley onder zijn bemoe digende leiding stug voorwaarts. Frans van Klingeren houdt Shirley en haar muzikaal talent stevig „in de hand", om het in deze beeldspraak te zeggen. Hij regelt haar dagindeling, haar studietijd en haar ontspanning, haar rust en haar optreden. Hij voorkomt, dat zij blindelings aanbiedingen aan vaardt en haar stem opgebruikt. Dat is overigens recht naar Shirley's hart, want zij is er niet op uit in korte tijd een overdaad aan roem te vergaren, ze wil zich een echte car rière opbouwen, geen kaartenhuis van glamour en tienergejuich, dat bij het minste of geringste ineenstort. Daarom zingt zij met voorliefde liedjes die zij zelf mooi vindt. Frans van Klingeren bouwt daaruit haar repertoire zorgvuldig op, maar hij is tevens teveel zakenman, om de nut tigheid van het .commerciële lied", dat de populariteit injecties geeft, te onderschatten. Daarom zingt Shirley ook The wedding en Georgia, zij het op heel bekwame manier. Shirley's grootste belangstelling gaat uit naar jazz en blues, want zij kan veel meer dan een aardig liedje zingen. Gelukkig is zij, als ze zichzelf de kleurige papier- aan pjan0 mag begeleiden: zij is een knappe pianiste, resultaat van een degelijke klassieke opleiding. 8.01 en 8.20 uur op het tweede net, weer laten horen wat zij kan en daarvan mogen wij goede verwach tingen hebben. wegeninformatie en lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws, plm. eging). 8 30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek met berichten voor de 00 Sextuool gevarieerd muzlek- de zieken. VPRO: 11.45 Klassieke grammo foonmuziek. 12.10 Le- gesprek. 12.27 Mededeling* klassieke Zo deelden dan velen in het blijde Haagse feest en wie er niet bij was, kon 's avonds nog een ruime samen vatting van de gebeurlijkheden bekij ken. Zeker voor een groot deel via de televisie heeft Nederland al vriend schap gesloten met de verloofde van prinses Beatrix. NIET ZO GELUKKIG De uitzendingen „Shirley in swing and sweet", door de VARA reeds enkele malen (en vanavond weer!) op het scherm gebracht, zijn niet hele maal gelukkig getroffen: er is meestal net iets teveel aan gedokterd vanwe ge de fraaie effecten. Misschien is dat vanavond verbe terd. In elk geval zal Shirley tussen het land. nd- en 12.40 Deze week. uit: de tardighed* ntaal kwa NCRV: 14.15 Lichte grammofoonmu- iuziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 10.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.15 Klas- •ammofoonmuzlek. 17.15 Lichte gram- uuzlek voor de tieners. 17.50 Sport- rubriek. 18.10 Stereo: Promenade-orkest lentsmuziek. 18.40 Halte: ge varieerd programma voor de twintigers. sum n, 298 m.: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gram- ofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo- lek. (Om 8.25 De groenteman). 8 45 Morgenwijding. 9.00 Klassieke kamermuziek (gr.). 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. Nieuws, i. 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 1230 Licht orkest. Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoon- gr.). 14.15 Huishou delijke zaken, praatje. 14 30 Licht ensemble. 15.00 Levende wezens elders In het heelal?, klankbeeld. 1535 Lichte grammof* Licht orkest. 17.00 Voor de jeugd. Televisie morgen TV-film. Nederland II NTS: van het Internationaal Tennistournooi 16.00 Reportage 1851) Op de planeet Mars is door aardse onderzoekers weliswaar een uiterst ijle atmosfeer vastgesteld, die bij het Mareoppervlak een druk uit oefent van ongeveer 1/10 van de aardse atmosfeer, maar uit welke gassen die dampkring nu precies is opgebouwd, valt niet met zekerheid te zeggen. Zuurstof zal zoals we een vorige maal hebben opgemerkt op Mars wel zo goed als geheel ontbre ken, omdat de zuurstof die daar aanwezig is geweest, door inwerking van ultraviolette stralen grotendeels ln ozon is omgezet, een gas dat agressief op het Marsoppervlak heeft ingewerkt en dus grotendeels gebon den is. De aanwezigheid van voldoen de zuurstof in de Mars-atmosfeer is niet aangetoond, wat op zichzelf na tuurlijk nog geen definitieve uit- in 1947 toepaste, waardoor lijk is geworden dat dit gas op Mars voorkomt in een concentratie die ongeveer tweemaal zo hoog is als op aarde. Stikstof is zeer zeker in de dampkring van Mars aanwezig en vele onderzoekers achten het zelfs waarschijnlijk dat dit gas voor bijna 99 pet. de atmosfeer vult. In dat geval zou de Marsatmosfeer dus verre van Bar klimaat op Mars ideaal zijn voor het instandhouden van levensvormen, althans van levensvormen zoals we die op aarde spraak rechtvaardigt. Precies hetzelf- kermen. Voegen we daarbij nog de temperatuursverschillen, die voor een willekeurige plaats op de planeet ongeveer 100 gr. bedragen, terwijl de dagelijks temperatuursuitersten zelfs in de tropische en gematigde de kan van de waterdamp worden gezegd. Wel wordt de aanwezigheid van enig water op Mars door ver schelden onderzoekers mogelijk ge acht, maar veel kan dit volgens de meesten toch niet zijn. Koolzuur is daarentegen wèl in de Marsatmosfeer moeten we vaststellen dat op de rode aangetoond, dank zij de uiterst gevoe- pianeet een wel bijzonder bar klimaat z,Jn. llge methode die prof. G. P. Kuiper heerst. Juist om te onderzoeken of Nadruk verboden. onder dergelijke omstandigheden nog wel leven mogelijk ls, zijn Russische onderzoekers ln de onherbergzame gebieden van het Aziatische hoogland, in Noord-Siberië en ln de Poolstreken er op uitgetrokken en hebben hun bevindingen ln 1955 gepubliceerd ln een Engels sterrekundig tijdschrift. De condities in het Pamirgebergte zijn wat de atmosferische omstandig heden betreft weliswaar niet te verge lijken met die op Mars, maar de temperaturen van de zomermaxlma en de win terminima liggen ruim 100 gr. uit elkaar en dagelijkse temperatuur schommelingen van 60 gr. zijn er evenmin onbekend. Desondanks had zich ln die gebieden enig plantenleven kunnen handhaven, evenals in Oost- Siberlë, waar bet klimaat zeker niet minder streng ls. De bloeiknoppen van een grassoort bleken in de pool streken door bijna 50 gr. vorst niet te zijn aangetast. Houden we nog reke ning met de aanpassing, waartoe levensvormen ln staat blijken, dan moeten we nog steeds het antwoord 40 i 50 gr. worden berekend, dan «ehnldlg blijven op de vraag, of op Mars van enig leven sprake kan 45 ,Nee hoor, jongens, geen muziek korps!" riep moeder Joppers een tikje benauwd „Ach, daar hebben we immers toch geen geld voor, moeder", zei Jesje ge ruststellend. ee, nu nog niet", zei Josje, „maar vrijdag.. Hij zweeg een tikJe ver- sohrikt en vervolgde dan haastig: „Weet u dat we nog op de vossejacht zijn geweest, moeder? Dèt was toch span nend!" Natuurlijk moesten Jesje en Josje in geuren en kleuren vertellen wat ze allemaal bij boer Maas hadden rtieege- maakt en eer ze erop verdacht waren, stak de zuster haar hoofd weer om de hoek en sprak vriendelijk maar beslist: „Wil het bezoek afscheid nemen?" „Moeten we nu al weer weg?" steunde Josje. „We zijn hier nog geen kwartier!" „Al bijna drie, jongen", lachte zijn vader. „Maar morgen kunnen jullie toch weer terug komen?" Ze gaven moeder een dikke kus en stapten door de lange gangen naar buiten. Oom Derk feed hen naar huis en hij en tante Maartje kwamen natuurlijk nog even binnen om een kop thee te drinken. „Als wij thee gezet hebben, mogen we dan nog even naar Barend en Berend, vader?" vroeg Jesje. „Even afspreken over de voorstelling die we willen geven." „Nu, vooruit dan maar", zei vader Joppers. „Maar binnen een half uur terug hoor!" Jesje en Josje gunden zich geen tijd om zelf ook een kop thee te drinken. Ze holden naar het huis van hun twee grote vrienden. Er brandde gelukkig licht Barend en Berend waren blij de kinde- „Moeder komt vrijdag naar huis, Ba rend!" riep Josje. „Reuze, hè? En nu willen wij een voostelllng geven om geld te verdienen voor bloemen en een mooi cadeau. Willen jullie ons helpen en ook meedoen?" „Vrijdag naar huis!" zei Barend. „Maar Daadomroep vanavond rammofoonplatenprogramma South (Moten) Grady Mar Foot Five. Heartaches (I Without your love (Menke) Kaempfert; Plalsir Auld lang sync id.: (Martini) id. Witchcraft (Coleman) Orkest Claude Thornhlll; Where or when There's a small Id.: hotel - September song; Catalan la (Kaempfert) Orkest Bert Kaemp fert: Sleepy lagoon (Coaters) id.: Louisa (Kaempfert) id.: Japanese sandman (Egan) Grady Martli ----- you (Carmlcha* Ökïahoi Conniff: People will say we re in love io; (Rodgers) All or nothing at all (Lawrence) George Shearing Quintet; You stepped out of beautiful n that dream Orkest Ray Anthony: Its th« Freddie Redd Quartet VANAVOND TE ZIEN 8.50 uur weer een herhaling uit de Stiefbeen-reeks: „Piano ping pong"? 9.15 uur laatste programma over Ethiopië en 9.55 uur een Franse muziekshow waarin composities van Bach in moderne ritmiek worden gespeeld. Ned. 2 VARA 8.01 uur Shirley zingt swing en sweet. 8.20 uur een BBC-film over het leven van Lodewijk II van Beieren, die tragisch aan zijn einde kwam. 8.50 uur begint de speelfilm ,,'t Gebeurde op een avond", een 30 jaar oude comedie, geregisseerd door Frank Capra. VANAVOND TE HOREN i Handel's oratorium „Israël Hilversum I NCRV 8 uur een Engelse uitvoering Egypte", 9.45 uur lichte muziek en zang, 10.40 uur avondoverdenking. Hilversum II VARA 8.50 uur het hoorspel „Aan de andere kant van de grens", uit het Amerikaans vertaald en handelend over de tragische dingen welke kunnen schuilgaan achter een gewoon voorvalletje. 9.50 uur spreekt Nol Gregoor verder met de auteur J. W. Holsbergen 48 Buiten worden de deksels van Arend Jan kapot geslagen en rumoeren stemmen. Een emmer rinkelt ergens tegenaan en het bonkt tegen de houten wanden van het molenhuis. De landschut verroert zich niet, ook zijn ogen niet, die strak op de wildeman gericht zijn. Een brok aarde spat op de tafel uit elkaar, de tweede raakt zijn borst. Dries wordt vooruitgedrongen tot de anderen zien waarom hij niet verder gaat om af te rekenen met de zwarte mulder. Joryt Volmar! De landschut! Als een windvlaag loopt de naam over de troep. Enkelen schrikken zo dat ze onmiddellijk de vlucht nemen, de overigen blijven stil staan. Een enkel deksel klappert nog. waartegen Wobbe schor blaft terwijl hij woedende uitvallen doet naar de benen op de drempel. En dan voor de tweede keer roept Lenter: Jij moet de boete van Libbe Vennink betalen! Het treft Dries als een slag. Hij staat hier als een leugenaar, als één die het wil voorstellen of de val door de mulder was neergezet. Zelf is hij toch begonnen met te roepen: we gaan de boete terughalen? Leuter weet dat het anders is, Lenter hoont hem, zijn broer keert zich openlijk tegen hem. Het komt er niet meer opaan wat hij doet. De mulder moet weg. Als die er niet geweest was, zou het nooit zover gekomen zijn. Maar om Siewert te pakken te krijgen moet hij de landschut voorbij. Het lawaai is weer losgebroken met schreeuwen, fluiten en het gillen van de meisjes die achteraan gekomen zijn De grootsten en meest wijzen bren gen Jeichien naar huis; de kleintjes worden hang rennen, zich verwarrend in de takken, weer door DIGNATE ROBBERTZ naar de weg. Ze gaan allemaal terug. Dries voelt de ruimte achter zich leger worden en dan kan hij ook niet anders. Voor de tweede keer moet hij van het molenerf wijken. Een bedoornde tak wondt zijn gezicht, hij likt het bloed af dat erlangs sijpelt. Lenter. mijn broer! Het water in de beek verkoelt zijn heet voor hoofd Lenter was de enige op wie hij vertrouw de, ondanks diens vriendschap met de rodden. Zijn broer zal hem verachten nu hij tegenover het eigen volk niet wilde erkennen dat hij de boete moest teruggeven. Dat is het niet. Lenter is voor de rodden, dus ook voor Siewert. Het suist en bonst en dreunt in het hoofd van de wildeman, waar alles ligt opgestuwd, al het donkere en onbegrepene, al het verlangen en de spijt waar over hij nooit met iemand kan spreken. In de holle weg wordt een oogstlied gezongen. Het is Lenter die het inzet. Ze zijn de wildeman alweer vergeten met zijn dwaze wrok tegen de mulder. Voluit klinkt het door de naar rijp koren geurende'nacht. De wind streelt lauw en de lucht is vochtig over hun hete ogen en monden. De deur van het molenhuis is open blijven staan. Het erf. met de omgekeerde voertobbe, ligt in het haalt ruimer adem als hij erbij staat en de vochtige nachtlucht ruikt, die de langverwachte regen zal meebrengen. 't Was het oogstbier dat in hun koppen zat, mompelt hij. De mulder raapt een stok op en slingert die achter zich, waar hij in de struiken blijft hangen. Zijn bewegingen zijn veel levendiger dan anders als hij op de tobbe gaat zitten. Kom, landschut, zit bij me. Jij bent de enige die niet bang is voor zwarte Siewert Jij gelooft ook niet dat ik de mensen het kwade wens en het kwade doe. Als hij dat gezegd heeft, zwijgt hij een hele tijd. 't Is of alle stammen en struiken, het huis en de molen, het water en het grote rad weten wat de mulder gaat vertellen. Joryt schraapt even zijn keel, zo loodzwaar hangt de stilte, en het is of alle leven een ogenblik stokt. 't Is meer dan twintig jaar geleden, begint Siewert - Twintig jaar is een hele tijd. Iedere dag was het bij me, het gingmee door de werkuren en door de nacht als de slaap niet komen wilde. Als het me te zeer kwelde, droeg ik het naar de berg. waar ik het aan de voet kon laten liggen. Dries Borne weet dat niet; die denkt dat ik op zijn strikken liep. Meer dan eens ben ik van plan geweest het jou te vertellen, maar niet onder een dak. Wat ik te zeggen heb moet de ruimte in, onder het dak zou het blijven hangen en me dooddrukken. De landschut wendt het hoofd om, als hij verwacht het huisdak bezwaard te zien. Wordt vervolgd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 11