IGNIS
Klooster aangevallen
Ds. Gravendeel zoekt ook
hulp van Nederlanders
Een woord voor vandaag
Waar nog geen
protestantse
kerken zijn
Koninklijke belangstelling
bij eeuwfeest Heilsleger
Orthodox leider: Trek
bannen uit 1054 in
Een kanttekening
VN - geloofsfestival
bidt voor vrede
TAAL. PERIKELEN
ZATERDAG 26 JUNI 1965
We herinneren ons Samaria als een ongelovige stad. In het
Oude Testament bemoeit God zich er nog wel mee, maar toch
is het de stad waar de koningen regeren over de tien stammen
die niets met de tempel en de erediensten van Jeruzalem te
maken willen hebben. Later worden de tien stammen wegge
voerd. Samaria wordt bewoond door vluchtelingen van her en
der, die zich wel richten naar de boeken van Mozes, maar
verder van Israël niets moeten hebben. En als de orthodoxie
van Jeruzalem, die zo trouw is aan de tempeldiensten en zo
veel weet van de bijbel, de moordenaar van Stefanus wordt,
trekt het evangelie naar Samaria. Philippus preekt en werkt
er en dan lezen we: „Er kwam grote blijdschap in die stad."
Het evangelie gaat voorbij aan hen die zo zeker zijn van hun
eigen geloof en hun gelovige daden. Het trekt naar de onge-
hoorzamen, de mensen buiten het verbond. Maar daar wordt
het met blijdschap ontvangen. Wie zegt„Ik ben de ware ge
lovige" heeft onbewust Christus buiten de deur gezet. Het
evangelie is voor hen die niet veel goeds van zichzelf kunnen
zeggen. Tot hen zegt Christus „Ik ben de ware Heiland." Slechts
hij beleeft de blijdschap van het geloof die getreurd heeft
over de onvruchtbaarheid en zondigheid van zijn eigen leven.
We lezen vandaag: Genesis 31 51-55 en 32 1-12
We lezen morgen: Genesis 32 13-32
ZES KRUISTOCHTEN IN BELGIË
Tijden veranderden
LONDEN Aan het begin van
zijn eeuwfeest heeft het Leger des
Heils de persoonlijke gelukwensen
gekregen van Koningin Elizabeth,
de Anglicaanse kerk en de socia
listische regering.
Toen William Booth in 1865 onder
de armen in het oosten van Londen
begon, werden zijn geüniformeerde
mannen en vrouwen uitgejoeld en
menige steen werd er uit opgewon
den menigten naar hen gegooid. Dat
gehele beeld is veranderd. De ko
ningin kwam zelf naar de Albert-
Hall, waar zij met naar «chatting
nog 6.000 mensen de liederen van
he Leger meezong.
Rust behoevende
liuisvrouiv ging
de cel in
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Mevrouw B.
Kuik, een van de honderd rust
behoevende huisvrouwen die
van een week vakantie fenieten
op „De Blije Werelt", dacht dat
zij een vermomming: gevonden
had, waardoor haar vriendinnen
haar beslist niet konden her
kennen. Zij was een van de
verklede „vossen" die door Lun-
teren moesten zwerven om op
gespoord te worden door een
meute van bijna honderd vrou
welijke Jagers". Ze herkennen
me nooit, dacht ze, als ik me
verkleed als postbode.
Maar ze had niet gerekend op
het feit dat in Lunteren ieder
een iedereen kent. Of misschien
gedroeg ze zich ook niet als een
levensechte postbode. Terwijl
de jagers uitzwierven om haar
op te sporen, belden verontruste
inwoners van Lunteren de poli
tie op met de mededeling dat er
zo'n eigenaardige „tante post"
in het dorp liep. Dat kon niet
pluis zijn.
Inmiddels dwaalde „tante
post" verder, onbewust van het
feit dat niet alleen haar vrien
dinnen haar op de hielen zaten,
maar ook de politie uitgerukt
was. De politie bleek slimmer
en sneller dank zij hulp van
plaatselijke inwoners dan de
rust behoevende huisvrouwen.
In plaats van joelend opge
spoord te worden door haar
mede-huisvrouwen hoorde zij
plotseling een barse stem:
„Komt u maar eens mee...."
Iedere verdediging bleek
vruchteloos. De als „tante post"
verklede mevrouw Kuik ging
mee naar het politiebureau en
werd opgesloten in een cel. Pas
anderhalf uur later slaagde een
delegatie van stafleden van het
gereformeerde Algemeen Dia-
konaal Bureau, die het pro
gramma voor deze huisvrouwen
verzorgen, er in haar uit de cel
te praten. Maar de politie bleef
bars: „Het muisje zal nog wel
een staartje hebben." Er werd
officieel proces-verbaal opge
maakt. Mevrouw Kuik staat nu
bekend als de „vos met een
muizenstaart".
Op het podium zaten rondom haar
dr. Michael Ramsey, de aartsbisschop
van Canterbury en het hoofd van de
Church of England, de rooms-katho-
lieke kardinaal Heenan en de minister
van binnenlandse zaken, sir Frank
Soskice. Ook het gewone leger was
vertegenwoordigd een admiraal,
een generaal en een luchtmaarschalk
zaten met hun respectieve echtgeno
ten op het podium.
De koningin zei, dat het Leger in
zijn honderd jaar altijd voor het
lichaelijk en geestelijk welzijn van de
mens gezorgd heeft, hoe arm of
eenzaam de ook was. Ik en leden van
mijn familie hebben uit de eerste
hand meegemaakt hoe het Leger in
de gehele wereld werkt. In de afgelo-j
pen eeuw is het Leger des Heils j
uitgegroeid van een kleine missie in!
een Londense zijstraat zonder een
permanent tehuis, tot een godsdiensti
ge en humanitaire organisatie welke
de gehele wereld omspant.
De aartsbisschop zei, dat er zelfs in
een welvaartsstaat altijd mensen ver
blijven die geholpen moeten worden.
Het Leger des Heils heeft de christe
nen geïnspireerd te zorgen voor de
behoeftigen in hun midden.
Voor de bijeenkomst in Alber-Hall
hebben twee van de beste koperka
pellen van het Leger voor het B-
ckingham Palace een concert van een
uur gegeven.
De feestelijkheden uilen duren tot 2
juli.
BRUSSEL „België is voor
Nederland het zendingsveld vlak
bij huis, maar helaas een vergeten
gebied in de gedachten en gebeden
van vele Nederlandse christenen,"
zegt ds. J. Gravendeel, de motor
van een grote evangelisatiecam
pagne die deze zomer in België
gehouden zal worden „Als wij
over zending spreken," vervolgt
hij, „dan denken we aan andere
werelddelen en andere rassen.
Maar de „buren" met wie wij in
allerlei verband vaak nauw sa
menwerken zien we domweg over
het hoofd." Als evangelisatiepredi
kant van de Belgische Evangeli
sche Zending wil hij ook Neder
landers interesseren voor wat hij
noemt „de Belgische kruistocht".
Hij hoopt zelfs op hun mede
werking.
Na een grootscheepse evangelisatie
actie, die vorige zomer gehouden
werd, heeft de Belgische Evangelische
Zending besloten dit jaar op nog
groter schaal de Belgische bevolking
te confronteren met de boodschap van
het evangelie. Als centra voor de
actie zijn drie steden in Vlaanderen
en drie in Wallonië gekozen.
Het is de bedoeling dat men in de
eerste plaats terugkeert naar de
plaatsen waar vorig jaar grootscheep
se acties zijn gehouden: Halle en
Nivelles. Tevens zijn nu gekozen Wa-
rechem en Lennik in Vlaandern en
B ine he en Jemeppe-Meuse in bet
Frans-sprekend gedeelte van België.
Het zijn steden waar nog geen protes
tantse kerken zijn geïnstitueerd of
zelfs helemaal geen protestanten wo-
Het is de bedoeling dat in iedere
stad een „kruistocht" van ongeveer
vier weken zal worden gehouden.
Voor de campagnes in Vlaanderen
(Van een onzer redacteuren)
heeft de Belgische Evangelische Zen
ding een oproep gericht tot alle
Vlaamse christenen om „als soldaat
van Christus aan deze veldtocht deel
te nemen". Hun is gevraagd „een deel
van hun vakantie op deze wijze te
wijden aan hun Heer."
Maar het handjevol evangelische
Vlamingen zal de mankracht voor
deze krachttoer niet alléén kunnen
opbrengen en daarom wil ds. Graven
deel de zelfde oproep ook richten tot
de belijders in ons land: „Besteed
deze zomer een week, twee weken,
een maand, of zolang u maar wenst,
aan de verbreiding van het evangelie
in België, U krijgt gratis onderdak en
voeding en de enige voorwaarden zijn
dat u ten minste achttien jaar bent,
zelf de Here Jezus Christus als uw
persoonlijke Verlosser en Zaligmaker
kent en bereid bent u volledig voor
Jï zaak in te zetten.
Warechem
De eerste „kruistocht" wordt van 1 tot
i met 25 juli gehouden in Warechem.
een stad tussen Gent en Kortrijk. In
Warechem en in een tiental omliggende
kleine gemeenten moeten 15.000 huis
adressen (samen ongeveer 50.000 inwo
ners) worden bewerkt. Huis aan huis
zullen de mensen persoonlijk worden
uitgenodigd de bijeenkomsten bij te
wonen.
half jaar lang Is de Belgisch
Zending bezig geweest om
in Warechem de beschikking te krijgen
Schisma tussen Oost en West
LONDEN Het zou een eerste stap zijn in de richting van opheffing van
het eeuwenoude schisma tussen de kerken van Oo9t en West, als de weder
zijdse banvloeken plechtig zouden worden herroepen, aldus metropoliet
Athenagoras, het hoofd van de Griekse Orthodoxe Kerk in Groot-Britannië.
Sprekend in een oecumenische dienst in de Westminster Abbey, her
innerde de metropoliet zijn gehoor aan de banvloeken, die de pauselijke
gezanten en patriarch Michael Cerularius in 1054 wederkerig over elkaar
uitspraken. Met deze ongelukkige documenten begon formeel het schisma
tussen de oosterse orthodoxie en de kerken van het Westen. Hun plechtige
herroeping thans zou een symbolische daad van de grootst mogelijke bete
kenis zijn, aldus de metropoliet.
over een pand dat als hoofdkwartier van
de kruistocht «ou kunnen dienen. Men
ziet het sis een wonderlijke gebedsver-
g, dat er thans een huls van
zeventien kamers gehuurd kon worden,
waarin alle medewerkers zullen worden
ondergebracht.
Aohter het huis bevindt zich een
moderne zaal met ruim driehonderd
zitplaatsen en er omheen ligt een prach
tig terrein, omringd door bomen en
struiken, dat voor rust en ontspanning
kan dienen. Het huis staat in het
centrum van de stad, tegenover een
stadion dat in heel Vlaanderen bekend is
om zijn „paardenkoersen" Aan de ande
re kant van de stad is een tweede zaal
150 zitplaatsen beschikbaar en in
ik, een van de tien omliggende
gemeenten, kreeg men een terrein toege
wezen waarop een plastic kapel zal
worden geplaatst.
Om reeds bij voorbaat de aandacht van
de bevolking op de komende kruistocht
Warechem en ook in de tien omliggende
te richten wordt op het ogenblik in heel
Warechem en ook in de tien omliggende
gemeenten een brochure over het ver
schil tussen de kerk van Rome en de
protestanten (een uitgave van de stich
ting „In de rechte straat") huls aan huis
verspreid.
De kruistocht zelf moet een vier
weken durende „massale betoging'
worden, waarin gewerkt wordt met
samenkomsten in de zalen en tenten.
Er komt een grote optocht met een
muziekkorps voorop en met veel
spandoeken. En verder zal het evan
gelie worden verkondigd door middel
van folders, kranten, gesproken getui
genissen, zang, muziek en huisbezoe
ken.
evangelische kruistochten worden gehou
den. De Vlaamse christenen die zich voor
een of meer van de drie campagnes in
Vlaanderen hebben aangemeld zijn intus
sen reeds voorzien van een hoeveelheid
instructiemateriaal, gebedsbrieven enz.
Ds. Gravendeel (Piasstraat 45, Mei-
se bij Brussel) heeft in een van die
brieven geschreven dat er bij de
kruistochten beslist geen enkele vorm
van fanatisme te pas mag komen.
„Wij staan in een zendingsveld van
gelijkwaardige mensen in elk opzicht,
met het enige verschil dat zij het
blijde, verlossende evangelie niet
kennen. Het is dat verschil dat ons
enerzijds tot dankbaarheid moet
stemmen, daar wij dit voorrecht wel
genieten, en anderzijds moeten wij
helpen hun de hand toe te steken, en
dat met een bewogen hart. Het gaat
om zielen in nood, daarmee dienen
wij zowel in de voorbereiding als in
de kruistocht zelf. steeds opnieuw
rekening te houden.
Alfrink waardeert
humanisme
SOESTERBERG Ook zonder
van een christelijke visie uit te gaan
kan men voorvechter zijn van alge
meen menselijke waarden, die in het
bedrijfsleven en in de industrie tot
hun recht moeten kunnen komen,
willen deze voor de mens een zegen
zijn.
Dit zei kardinaal Alfrink tijdens het
tweedaazse beraad van de rooms-katho-
lieke bedrijfsaalmoezeniers in ons land in
het centrum Contact der Continenten in
Soesterberg.
Waarden zoals eerbied voor de mense
lijke waardigheid, rechtvaardigheid en
liefde zijn geen monopolie van
christendom, al ontvangen zij ln
christelijke visie een eigen Ucht. zo
betoogde de kardinaal.
Paus Johannes heeft ons geleerd, sa
men te werken met alle mensen van
goede wil. Zonder dat men van on»
vragen kan, dat we onszelf Identificeren
DE KOMENDE VERLOVING
JNZAKE de komende verloving van onze kroonprinses hebben wij tot dusver
een niet te miskennen terughoudendheid betracht, ook in deze kolommen.
Daar was het verzoek van de koninklijke ouders om hun dochter tijd en
rust te gunnen. Daar was verder enige wetenschap die wij uit anderen
hoofde bezaten en waaruit wij in genen dele profijt wilden trekken.
Echter, nu een verloving zo duidelijk aanstaande is, is zwijgen niet langer
noodsakelijk noch ook wenselijk. We hebben met aandacht kennis genomen
van reeds losgekomen reacties, ook zoals deze ons in briefvorm hebben
bereikt. En deze reacties blijken van gemengd karakter. De vreugde over
heerst weliswaar, maar zij wordt getemperd door de omstandigheid dat de
candidaat een Duitser is.
Van dit alles moet ook onzerzijds wel iets worden gezegd. Op zichzelf is
het al een verdrietige zaak wanneer een verloving, als regel zulk een blij
gebeuren, aanleiding geeft tot discussies. Zouden deze overigens bij alle
andere verlovingen ontbreken?
Maar in dit geval krijgt uiteraard de zaak nog een bijzondere dimensie
omdat tevens het koningschap aan de orde is. Daarom moet hier ook bij
het discussiëren grote voorzichtigheid in acht worden genomen. Zeker in
een levensbeschouwelijk zo verscheiden volk als het onze is het koningschap
iets, dat ook in de gesprekken niet zomaar ter discussie mag worden gesteld.
Daarvoor is het tè wezenlijk. Het behoort een factor te zijn en te blijven
die ons verenigt, die het ons veroorlooft op tal van andere gebieden uit
eenlopende meningen te koesteren, en het mag geen factor worden die
verdeelt.
Is er thans tot een verdeeldheid onder de meningen reden? Naar onze
mening niet. En wij willen van dit gevoelen gaarne rekenschap afleggen.
Maar dan moet ons eerst van het hart, bij de kennisneming van bepaalde
reacties te zün getroffen door het ontbreken daarin van een spreken vanuit
specifieke christelijke waarden. Niettemin behoren die ook hier essentieel
te zijn.
Aan de candidaat wordt dan verweten, deel uit te maken van een bepaald
volk, weshalve hij reeds moeilijk aanvaardbaar zou zijn. Nu zal men bij
nader overwegen moeten erkennen, dat dit zelf een verwerpelijke gedach-
tengang is. In de strijd die wij hebben gevoerd ging het in wezen tegen
het verderfelijke nationaal-socialisme, zoals en inzoverre dat in het Duitse
volk tot uitdrukking kwam. Het was dus een strijd tegen een geestelijk
kwaad. Maar zulk een kwaad te localiseren in een bepaald volk is even
onjuist als het onbillijk is om te menen dat een geheel volk, en dan nog
wel bij de voortduur, daarmee behept zou zijn.
Een christen is voorzichtig. Hij kent de mens in diens tekortkomingen, wie
deze mens ook zijn mag. Hij is daarnaast wars van generaliseren. En ten
slotte vormt voor hem de verzoening een karaktertrek van de gerechtigheid,
zoals hij deze uit zijn bijbel heeft Ieren kennen.
Wie om het concreet te zeggen tegen een Duitser is omdat deze een
Duitser is, moet de moed hebben zich af te vragen, of hij niet bezig is te
vervallen in dezelfde fout die eens het nazisme beging, de fout namelijk
van de generalisering, de fout om, al te eenvoudig, een volk als zodanig
te brandmerken, terwijl men intussen zelf maar al te zeer mens blijft, ook
in zijn zwakheden.
Inderdaad, wij hebben aan het Duitse volk droeve herinneringen. Maar aan
het Duitse alleen? En hebben, omgekeerd, Duitse vorsten ons ook niet veel
goeds gebracht? Onze onvergetelijke Emma, uit later tijd Hendrik en Bern-
hard, om ons tot hen te beperken zij zijn tot verrijking van het koning
schap in onze landen geweest.
En wat déze candidaat betreft, laat het ons ook politiek gezien
genoeg z(jn, dat zowel regering als, in grote meerderheid, volksvertegen-
met systemen, die aan christelijke waar- woordiging met de plannen tot een verloving instemmen. Niet minder
kunne""we waardering helden vom "•"«wens dan dit op aichielf reeds belangrijke feit spreekt ons toe, dat het
een keuse is uit het hart zelf van onze prinses. Zij zal hebben vermoed,
dat een keuze als deze hier en daar op bedenking zou stuiten. Dat niettemin
de keuze aldus uitviel, wijst erop, dat de liefde besliste. En wie kan de
macht van de liefde betwisten? In de bijbel lezen we van deze macht,
ook in het overwinnen van hindernissen als waaraan het nu niet ontbreekt.
Maar de liefde overwint.
Of dan in de komende tijd van de candidaat niet een grote wijsheid moet
worden verwacht? Dat is stellig het geval. Dat hij echter gekozen had voor
een diplomatieke loopbaan, kan erop wijzen hoe hij vermoedelijk over die
eigenschappen beschikt die hem in moeilijke en zelfs pijnlijke situaties, als
hem nog zullen wachten, te stade zullen komen.
Maar vóór alles zal men hem mogen toewensen grootheid van geest, ook
dan wanneer hij eens geroepen zal zijn om achter de draagster van het
koningschap de tweede plaats in te nemen. Veel menen wU van hem te
mogen verlangen allereerst nu wel dat hij het hart van onze prinses
Beatrix vervult van het geluk dat wij haar zozeer toewensen.
Zouden we voor dit weekeinde de kritiek niet maar wat laten verstommen
en liever deze twee mensen de liefde, het geluk en de wijsheid toebidden,
die zij behoeven en zoeken?
alles, wat vanuit socialistisch of humanis
tisch standpunt wordt gedaan on tot
stand is gebracht voor een structuur van
bedrijfsleven en industrie, waarin ruimte
ia voor menselijke waardigheid, vrijheid,
rechtvaardigheid en liefde, alsdus kardi
naal Alfrink.
Ten aanzien van het bedrijfsapostolaat
benadrukte de kardinaal vijf punten:
1. het bedrijfsapostolaat is zielzorg, ge
specialiseerd naar de mens in de
industrie;
2. er is geen principiële tegenstelling
tussen de techniek en de gelovige visie
op het menselijk bestaan;
3. de vooruitgang van wetenschap cn
techniek stelt de kerk voor steeds
nieuwe ethische vragen;
4. de mens in de industrie heeft recht op
antwoord van de kerk;
5. men dient waardering te hebben voor
de bevordering der algemeen menselij
ke waarden door socialisme en huma
nisme.
Synkretisme in San Francisco
Prof. Muntendam
wordt voorzitter
kanker bestrij ding
AMSTERDAM Prof. dr. P. Munten-
kankerbestrijding,
■olgt in deze functie de heer J. G.
toft, thans minister, op.
(Van onze kerkredactie)
SAN FRANCISCO Morgen
worden in het Cow Palace 17.000
gelovigen van alle godsdiensten ter
wereld verwacht, om in een
gigantisch „geloofsfestival" samen
te bidden voor de vrede en voor
goddelijke by stand voor het werk
van de Verenigde Naties.
Dit „geloofsfestival" wordt georga
niseerd door de Raad van Kerken van
San Francisco ter gelegenheid van het
feit, dat twintig jaar geleden in deze
stad het handvest van de Verenigde
Naties werd ondertekend, waarmee de
oprichting van deze organisatie een
feit werd.
Beroepinftswerk
(Gld.),
KERKEN
Bedankt voor Arnhem (vac. N. Wil-
lemse), dr. E. de Vries te Amsterdam-
West.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Bodegraven, Rotterdam-
Zuidwijk ca. en te Veen. kand. Chr. v.
d. Poel te Rotterdam.
Beroepen te Lethbridge (Alb.), kand.
G. J. v. d. Noort te Capelle a. d. IJssel.
Nieuwe postzegels
DEN HAAG Op 31 juli 1965 zal de
Surinaamse postadministratie een serie
van J2 luchtpostzegels zonder toeslag
uitgeven. De zegels, waarop naast de
land- en waaróeaanduiding als bijzondere
tekst het woord „luchtpost" is vermeld,
zijB door diverse kunstenaars ontworpen.
De prijs van de serie bedraagt in
Nederland 9,30.
GENÈVE Volgens sisch-Orthodoxe Kerk in gen gegaan, aldus het
een document, dat uit ballingschap. verzoekschrift, dat in
een Russisch klooster Volgens het verzoek- december 1964 zou zijn
zou zijn gesmokkeld en schrift zijn de monniken uitgegeven,
dat donderdag te Ge- te Potsjaef afgeranseld
nève getoond is, zouden en uit hun klooster ge- De Russisch-Orthodo-
de communisten een zet. Verder zouden kerk- xe Kerk in ballingschap
nieuwe terreurgolf tegen gangsters door de com- werd in 1920 te New
de kerk in de Sowjetunie munistische politie aan- York gesticht. Het is een
ontketend hebben. gerand zijn. Alle chris- fel anti-communistische
Het document in de tenen in de streek van gemeenschap, die de be-
vorm van een verzoek- Ternopol beneden de trekkingen met de Rus
schrift van 23 monniken leeftijd van 50 jaar zou- sisch-Orthodoxe Kerk
in het Potsjaef-klooster den zijn verbannen en z\j verbrak, omdat deze te
bij Ternopol in de Oe- die protesteerden zijn onderdanig zou zijn aan
kraine, werd te Genève naar Siberië of naar het communistisch be-
getoond door de Rus- psychiatrische inricht in- wind.
school deed repeteerden hij en ik gemberpot met goudsbloemen. Als
aan de lopende band spreekwoor
den en uitdrukkingen. Wie gaat er
net zolang te water tot hij barst?
ik. waar dan ook, rissen zwarte
luis langs goudsbloemstengels zie
zitten, moet ik denken aan toen. Er
Ofis goud waard. Hij vond het kriebelde een blijde nieuwsgierig-
onlogisch voor een twaalfjarige,
dat je echt nog niet de middelbare
leeftijd zoals hij dacht be
reikt hebt al ga je dan ook naar
een middelbare school.
Er zijn meer kinderen die er
tobben. Wat te denken van
maar het zou stellig iets speciaals
zijn.
Het kwam niet in mijn hoofd oo
om wat door de klas te lopen, als
een braaf kind bleef ik zitten, met
de armen over elkaar. Het rumoer
van naar huis gaande kinderen taas
het meisje dat moest invullen: in al verstild en ik wachtte, wachtte
deleert men zijn vrienden ken
nen, en vrolijk de stippeltjes ver
ving door het woord kroeg?
Ondertussen is mijn zoon ge
slaagd, maar voor zijn spreek
woorden-kennis geef ik geen cent.
Gisteren deed hij zijn beklag over
iets onnozels dat zijn broer hem voel ebde weg, ik werd
aandeed. Aangezien we ons nog
niet hebben losgemaakt uit de
spreekwoorden-periode zei ik:
.Mens erger je niet doe maar bolden de gordijnen woest naar
Tante Cor, zoals we allemaal de
werkster noemden, liep al door de
gang. Zien kon ik haar niet, wel
horen, ze had een houten been, tik-
tik-tik. Er kwam maar geen juf, ik
bang. Waarom kwam ze nu niet?
Tik-tik hoorde ik tante Cor. Buiten
werd het vreemd donker en ineens
net of je neus bloedt". Hierop liet
hij zich acuut op de pianokruk
zakken, haalde een niet te schone
zakdoek uit zijn zak en begon
ijverig zijn neus te betten.
binnen beige gordijnen aan
rinkelende ringen het begon
kletterend te regenen. De klas
kreeg iets griezeligs, ik durfde me
niet te verroeren. En plotseling als
Door dit voorval was ik ineens de gordijnen de klas in gevlogen
weer kleine Mink uit de derde
klas.
De school was al uit, maar ik zat
in het verlaten lokaal en wachtte
op de juf. Ik voelde me heerlijk.
Een lege klas, als je niet voor straf
moet blijven heeft een heel aparte
charme. De ramen waren hoog
waren, was daar toen
juf, ze schoof snel de ramen naar
beneden en zag stel ik me nu
voor in opperste verbazing het
wachtende bange kind. „Wat doe
jij hier nog?"
Maar dat kon toch niet, een
groot mens kon toch niet vergeten
dat ze iets beloofd had? Wat je
belooft moet je altijd doen, was
me geleerd, dat moest een juf toch
weten. Ze kwam in de bank voor
me zitten en herhaalde haar
maag. „Nou", zei Mink, een beetje
zielig, „u had me toch wat beloofd
omdat ik zo mooi geschreven
had?"
..Is dat zo? Wat een domme juf
heb Jij, ik wist het echt niet meer
even denken hoor kijk eens
- dan is dit voor jou".
Ze gaf me een groen krijtje. Nu
was in die tijd een heel pijpje krijt
een bezit van jewelste, maar ik
was verbijsterd.
,JJat.„. dat is het niet", mijn lip
stamelde: Jk zou geen krijtje
krijgen, u zei eh.... dat ik een
pluim verdiende. Een pluim, dat
rei u".
Die juf was er een van groot
formaat. Ze lachte me niet uit,
maar zei: .Jk ben een oliebol". Ze
nam het kleine trapje uit de hoek,
zette dat voor de kast en pakte uit
de vaas, die daarop stond een
dauwenveer. Dat was de pluim van
mijn leven.
Hij rook naar stof, maar hij
glansde met blauw, en goud.
Jaren heeft hij boven mijn bed
gehangen, eenaan de wand, zou
de examencandidaat in moeten
vullen, of eenis gauw gevuld.
MINK VAN RIJSDIJK
Men heeft met zorg zo'n liturgie
voor deze dienst opgesteld, dat zij
acceptabel is voor rooms-katholie-
ken, protestanten, joden, moham
medanen, hindoes, boeddhisten,
confucianen enzovoort. Zo wordt de
samenkomst geopend door de Jood
se rabbi Morris Goldstein, die teks
ten citeert uit het Oude Testament,
de Bhagavad Gita (een heilig boek
oer hindoes) en van Augustinus.
Oe Thant
Tot de sprekers behoren aartsbis-
achop Iakovos, het hoofd van de
Griekse Orthodoxe Kerk in Amerika,
dr. C. P. Malalasekera van de We
reldgemeenschap van Boeddhisten,
rabbi Louis Jacobs uit Londen, Sjeik
Hassan Ma-Amoon, rector van de Al
Azhar-universiteit te Kairo, titulair
hoofd van de mohammedaanse gelo
vigen, een rooms-katholiek, een pro
testant, een hindoe en de secretaris
generaal van de verenigde Naties Oe
Thant.
De secretaris-generaal van de We
reldraad van Kerken, dr. W. A. Visser
't Hooft, die ook was uitgenodigd,
heeft hiervoor bedankt.
Op een persconferentie verklaarde
een van de organisatoren, de rooms-
katholieke aartsbisschop van San
Francisco McGucken, dat het de be
doeling van het geloofsfestival is, om
het werk van de Verenigde Naties
een sterke godsdienstige motivering
te geven. Alle godsdiensten zijn één
van geest en één van hart als het gaat
om het verlangen naar vrede.
Verzet
Lang niet alle Amerikanen zijn het
•chter met de aartsbisschop eens.
Hoewel bij het tienjarig bestaan van
de Verenigde Naties een soortgelijk
geloofsfestival is gehouden, is er met
name bij orthodoxe protestanten sterk
verzet tegen.
Hoge onderscheiding
voor prof. Troost
DEN HAAG Prof. ir. L. Troost is
gisteren bij zijn afscheid als voorzitter
van dc nijvirheidsorganisatie TNO be
noemd tot ridder in de Orde van de
Nederlandsche Leeuw.
Prof. Troost is vijf jaar lang, sedert hi
Institute of Technology (MIT) te Cam
bridge (VS), voorzitter van deze organi
satie geweest.
De benoeming tot ridder in de Orde
van de Nederlandsche Leeuw is geschied
op voordracht van de ministers van
economische zaken en onderwijs en we
tenschappen.
Mr L, G. Wansink, plv. directeur-
generaal van de industrialisatie en ener
gievoorziening van het ministerie van
economische zaken, reikte hem na een
korte rede de versierselen uit behorende
bij de onderscheiding. Hij schetste in het
kort de loopt aan van professor Troost en
roemde zijn kwaliteiten als scheepsbouw
kundige
Hij memoreerde drie periodes in het
le ven van prof. Troost. In de eerste
olaats zijn opbouwende werk als direc
teur van de tichting Nederland sch
Scheepsbouwkundig Proefstation te Wa-
geningen. voorts het vlagvertoon van de
Nederlandse research in de Ver. staten
door zijn persoon en ten slotte het voor
zitterschap van TNO.
Voorafgaand aan do uitreiking van de
onderscheidirg gaf de heer J Scholten
Julz namens het bestuur van de nijver-
heidsTganisalie TNO een overzicht van
de locobaan van orof. Troost.
Prof dr. H W Julius, voorzitter van
de centrale organisatie TNO, belichtte
zijn menselijk karakter.
In zijn orgaan de Christian Beacon
veroordeelt dr. Carl Mclntire, de
president van de ICCC, deze „verga
dering van geloven" als modern uni
versalisme en hedendaags synkretisme.
Meedoen aan dit geloofsfestival bete
kent verraad aan de leer van Chris
tus, die zei: Ik ben de weg, de
waarheid en het leven. Niemand komt
tot de vader, dan door Mij.
Een aantal preikanten in San
Francisco heeft dan ook op dezelfde
dag en hetzelfde uur een „Trouw-aan-
Christus-samenkomst" georganiseerd,
waar zoals de aankondiging zegt,
„Jezus Christus op de plaats, waarop
Hij recht heeft, zal worden geëerd en
geprezen". Dr. Mclntire zal er een
van de sprekers zijn.
Ignis koelkasten zijn
er in vele maten en
prijzen. Er Is er al een
van 1301 Iter voor f 298.-
(zle afbeelding)
de ideale koelkast
met het 2 sterren
koelsysteem
Nu kunt U zelfs diepvriesprodukten
wekenlang bewaren!