IGNIS Klooster aangevallen Ds. Gravendeel zoekt ook hulp van Nederlanders Een woord voor vandaag Waar nog geen protestantse kerken zijn Koninklijke belangstelling bij eeuwfeest Heilsleger Orthodox leider: Trek bannen uit 1054 in Een kanttekening VN - geloofsfestival bidt voor vrede TAAL. PERIKELEN ZATERDAG 26 JUNI 1965 We herinneren ons Samaria als een ongelovige stad. In het Oude Testament bemoeit God zich er nog wel mee, maar toch is het de stad waar de koningen regeren over de tien stammen die niets met de tempel en de erediensten van Jeruzalem te maken willen hebben. Later worden de tien stammen wegge voerd. Samaria wordt bewoond door vluchtelingen van her en der, die zich wel richten naar de boeken van Mozes, maar verder van Israël niets moeten hebben. En als de orthodoxie van Jeruzalem, die zo trouw is aan de tempeldiensten en zo veel weet van de bijbel, de moordenaar van Stefanus wordt, trekt het evangelie naar Samaria. Philippus preekt en werkt er en dan lezen we: „Er kwam grote blijdschap in die stad." Het evangelie gaat voorbij aan hen die zo zeker zijn van hun eigen geloof en hun gelovige daden. Het trekt naar de onge- hoorzamen, de mensen buiten het verbond. Maar daar wordt het met blijdschap ontvangen. Wie zegt„Ik ben de ware ge lovige" heeft onbewust Christus buiten de deur gezet. Het evangelie is voor hen die niet veel goeds van zichzelf kunnen zeggen. Tot hen zegt Christus „Ik ben de ware Heiland." Slechts hij beleeft de blijdschap van het geloof die getreurd heeft over de onvruchtbaarheid en zondigheid van zijn eigen leven. We lezen vandaag: Genesis 31 51-55 en 32 1-12 We lezen morgen: Genesis 32 13-32 ZES KRUISTOCHTEN IN BELGIË Tijden veranderden LONDEN Aan het begin van zijn eeuwfeest heeft het Leger des Heils de persoonlijke gelukwensen gekregen van Koningin Elizabeth, de Anglicaanse kerk en de socia listische regering. Toen William Booth in 1865 onder de armen in het oosten van Londen begon, werden zijn geüniformeerde mannen en vrouwen uitgejoeld en menige steen werd er uit opgewon den menigten naar hen gegooid. Dat gehele beeld is veranderd. De ko ningin kwam zelf naar de Albert- Hall, waar zij met naar «chatting nog 6.000 mensen de liederen van he Leger meezong. Rust behoevende liuisvrouiv ging de cel in (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Mevrouw B. Kuik, een van de honderd rust behoevende huisvrouwen die van een week vakantie fenieten op „De Blije Werelt", dacht dat zij een vermomming: gevonden had, waardoor haar vriendinnen haar beslist niet konden her kennen. Zij was een van de verklede „vossen" die door Lun- teren moesten zwerven om op gespoord te worden door een meute van bijna honderd vrou welijke Jagers". Ze herkennen me nooit, dacht ze, als ik me verkleed als postbode. Maar ze had niet gerekend op het feit dat in Lunteren ieder een iedereen kent. Of misschien gedroeg ze zich ook niet als een levensechte postbode. Terwijl de jagers uitzwierven om haar op te sporen, belden verontruste inwoners van Lunteren de poli tie op met de mededeling dat er zo'n eigenaardige „tante post" in het dorp liep. Dat kon niet pluis zijn. Inmiddels dwaalde „tante post" verder, onbewust van het feit dat niet alleen haar vrien dinnen haar op de hielen zaten, maar ook de politie uitgerukt was. De politie bleek slimmer en sneller dank zij hulp van plaatselijke inwoners dan de rust behoevende huisvrouwen. In plaats van joelend opge spoord te worden door haar mede-huisvrouwen hoorde zij plotseling een barse stem: „Komt u maar eens mee...." Iedere verdediging bleek vruchteloos. De als „tante post" verklede mevrouw Kuik ging mee naar het politiebureau en werd opgesloten in een cel. Pas anderhalf uur later slaagde een delegatie van stafleden van het gereformeerde Algemeen Dia- konaal Bureau, die het pro gramma voor deze huisvrouwen verzorgen, er in haar uit de cel te praten. Maar de politie bleef bars: „Het muisje zal nog wel een staartje hebben." Er werd officieel proces-verbaal opge maakt. Mevrouw Kuik staat nu bekend als de „vos met een muizenstaart". Op het podium zaten rondom haar dr. Michael Ramsey, de aartsbisschop van Canterbury en het hoofd van de Church of England, de rooms-katho- lieke kardinaal Heenan en de minister van binnenlandse zaken, sir Frank Soskice. Ook het gewone leger was vertegenwoordigd een admiraal, een generaal en een luchtmaarschalk zaten met hun respectieve echtgeno ten op het podium. De koningin zei, dat het Leger in zijn honderd jaar altijd voor het lichaelijk en geestelijk welzijn van de mens gezorgd heeft, hoe arm of eenzaam de ook was. Ik en leden van mijn familie hebben uit de eerste hand meegemaakt hoe het Leger in de gehele wereld werkt. In de afgelo-j pen eeuw is het Leger des Heils j uitgegroeid van een kleine missie in! een Londense zijstraat zonder een permanent tehuis, tot een godsdiensti ge en humanitaire organisatie welke de gehele wereld omspant. De aartsbisschop zei, dat er zelfs in een welvaartsstaat altijd mensen ver blijven die geholpen moeten worden. Het Leger des Heils heeft de christe nen geïnspireerd te zorgen voor de behoeftigen in hun midden. Voor de bijeenkomst in Alber-Hall hebben twee van de beste koperka pellen van het Leger voor het B- ckingham Palace een concert van een uur gegeven. De feestelijkheden uilen duren tot 2 juli. BRUSSEL „België is voor Nederland het zendingsveld vlak bij huis, maar helaas een vergeten gebied in de gedachten en gebeden van vele Nederlandse christenen," zegt ds. J. Gravendeel, de motor van een grote evangelisatiecam pagne die deze zomer in België gehouden zal worden „Als wij over zending spreken," vervolgt hij, „dan denken we aan andere werelddelen en andere rassen. Maar de „buren" met wie wij in allerlei verband vaak nauw sa menwerken zien we domweg over het hoofd." Als evangelisatiepredi kant van de Belgische Evangeli sche Zending wil hij ook Neder landers interesseren voor wat hij noemt „de Belgische kruistocht". Hij hoopt zelfs op hun mede werking. Na een grootscheepse evangelisatie actie, die vorige zomer gehouden werd, heeft de Belgische Evangelische Zending besloten dit jaar op nog groter schaal de Belgische bevolking te confronteren met de boodschap van het evangelie. Als centra voor de actie zijn drie steden in Vlaanderen en drie in Wallonië gekozen. Het is de bedoeling dat men in de eerste plaats terugkeert naar de plaatsen waar vorig jaar grootscheep se acties zijn gehouden: Halle en Nivelles. Tevens zijn nu gekozen Wa- rechem en Lennik in Vlaandern en B ine he en Jemeppe-Meuse in bet Frans-sprekend gedeelte van België. Het zijn steden waar nog geen protes tantse kerken zijn geïnstitueerd of zelfs helemaal geen protestanten wo- Het is de bedoeling dat in iedere stad een „kruistocht" van ongeveer vier weken zal worden gehouden. Voor de campagnes in Vlaanderen (Van een onzer redacteuren) heeft de Belgische Evangelische Zen ding een oproep gericht tot alle Vlaamse christenen om „als soldaat van Christus aan deze veldtocht deel te nemen". Hun is gevraagd „een deel van hun vakantie op deze wijze te wijden aan hun Heer." Maar het handjevol evangelische Vlamingen zal de mankracht voor deze krachttoer niet alléén kunnen opbrengen en daarom wil ds. Graven deel de zelfde oproep ook richten tot de belijders in ons land: „Besteed deze zomer een week, twee weken, een maand, of zolang u maar wenst, aan de verbreiding van het evangelie in België, U krijgt gratis onderdak en voeding en de enige voorwaarden zijn dat u ten minste achttien jaar bent, zelf de Here Jezus Christus als uw persoonlijke Verlosser en Zaligmaker kent en bereid bent u volledig voor Jï zaak in te zetten. Warechem De eerste „kruistocht" wordt van 1 tot i met 25 juli gehouden in Warechem. een stad tussen Gent en Kortrijk. In Warechem en in een tiental omliggende kleine gemeenten moeten 15.000 huis adressen (samen ongeveer 50.000 inwo ners) worden bewerkt. Huis aan huis zullen de mensen persoonlijk worden uitgenodigd de bijeenkomsten bij te wonen. half jaar lang Is de Belgisch Zending bezig geweest om in Warechem de beschikking te krijgen Schisma tussen Oost en West LONDEN Het zou een eerste stap zijn in de richting van opheffing van het eeuwenoude schisma tussen de kerken van Oo9t en West, als de weder zijdse banvloeken plechtig zouden worden herroepen, aldus metropoliet Athenagoras, het hoofd van de Griekse Orthodoxe Kerk in Groot-Britannië. Sprekend in een oecumenische dienst in de Westminster Abbey, her innerde de metropoliet zijn gehoor aan de banvloeken, die de pauselijke gezanten en patriarch Michael Cerularius in 1054 wederkerig over elkaar uitspraken. Met deze ongelukkige documenten begon formeel het schisma tussen de oosterse orthodoxie en de kerken van het Westen. Hun plechtige herroeping thans zou een symbolische daad van de grootst mogelijke bete kenis zijn, aldus de metropoliet. over een pand dat als hoofdkwartier van de kruistocht «ou kunnen dienen. Men ziet het sis een wonderlijke gebedsver- g, dat er thans een huls van zeventien kamers gehuurd kon worden, waarin alle medewerkers zullen worden ondergebracht. Aohter het huis bevindt zich een moderne zaal met ruim driehonderd zitplaatsen en er omheen ligt een prach tig terrein, omringd door bomen en struiken, dat voor rust en ontspanning kan dienen. Het huis staat in het centrum van de stad, tegenover een stadion dat in heel Vlaanderen bekend is om zijn „paardenkoersen" Aan de ande re kant van de stad is een tweede zaal 150 zitplaatsen beschikbaar en in ik, een van de tien omliggende gemeenten, kreeg men een terrein toege wezen waarop een plastic kapel zal worden geplaatst. Om reeds bij voorbaat de aandacht van de bevolking op de komende kruistocht Warechem en ook in de tien omliggende te richten wordt op het ogenblik in heel Warechem en ook in de tien omliggende gemeenten een brochure over het ver schil tussen de kerk van Rome en de protestanten (een uitgave van de stich ting „In de rechte straat") huls aan huis verspreid. De kruistocht zelf moet een vier weken durende „massale betoging' worden, waarin gewerkt wordt met samenkomsten in de zalen en tenten. Er komt een grote optocht met een muziekkorps voorop en met veel spandoeken. En verder zal het evan gelie worden verkondigd door middel van folders, kranten, gesproken getui genissen, zang, muziek en huisbezoe ken. evangelische kruistochten worden gehou den. De Vlaamse christenen die zich voor een of meer van de drie campagnes in Vlaanderen hebben aangemeld zijn intus sen reeds voorzien van een hoeveelheid instructiemateriaal, gebedsbrieven enz. Ds. Gravendeel (Piasstraat 45, Mei- se bij Brussel) heeft in een van die brieven geschreven dat er bij de kruistochten beslist geen enkele vorm van fanatisme te pas mag komen. „Wij staan in een zendingsveld van gelijkwaardige mensen in elk opzicht, met het enige verschil dat zij het blijde, verlossende evangelie niet kennen. Het is dat verschil dat ons enerzijds tot dankbaarheid moet stemmen, daar wij dit voorrecht wel genieten, en anderzijds moeten wij helpen hun de hand toe te steken, en dat met een bewogen hart. Het gaat om zielen in nood, daarmee dienen wij zowel in de voorbereiding als in de kruistocht zelf. steeds opnieuw rekening te houden. Alfrink waardeert humanisme SOESTERBERG Ook zonder van een christelijke visie uit te gaan kan men voorvechter zijn van alge meen menselijke waarden, die in het bedrijfsleven en in de industrie tot hun recht moeten kunnen komen, willen deze voor de mens een zegen zijn. Dit zei kardinaal Alfrink tijdens het tweedaazse beraad van de rooms-katho- lieke bedrijfsaalmoezeniers in ons land in het centrum Contact der Continenten in Soesterberg. Waarden zoals eerbied voor de mense lijke waardigheid, rechtvaardigheid en liefde zijn geen monopolie van christendom, al ontvangen zij ln christelijke visie een eigen Ucht. zo betoogde de kardinaal. Paus Johannes heeft ons geleerd, sa men te werken met alle mensen van goede wil. Zonder dat men van on» vragen kan, dat we onszelf Identificeren DE KOMENDE VERLOVING JNZAKE de komende verloving van onze kroonprinses hebben wij tot dusver een niet te miskennen terughoudendheid betracht, ook in deze kolommen. Daar was het verzoek van de koninklijke ouders om hun dochter tijd en rust te gunnen. Daar was verder enige wetenschap die wij uit anderen hoofde bezaten en waaruit wij in genen dele profijt wilden trekken. Echter, nu een verloving zo duidelijk aanstaande is, is zwijgen niet langer noodsakelijk noch ook wenselijk. We hebben met aandacht kennis genomen van reeds losgekomen reacties, ook zoals deze ons in briefvorm hebben bereikt. En deze reacties blijken van gemengd karakter. De vreugde over heerst weliswaar, maar zij wordt getemperd door de omstandigheid dat de candidaat een Duitser is. Van dit alles moet ook onzerzijds wel iets worden gezegd. Op zichzelf is het al een verdrietige zaak wanneer een verloving, als regel zulk een blij gebeuren, aanleiding geeft tot discussies. Zouden deze overigens bij alle andere verlovingen ontbreken? Maar in dit geval krijgt uiteraard de zaak nog een bijzondere dimensie omdat tevens het koningschap aan de orde is. Daarom moet hier ook bij het discussiëren grote voorzichtigheid in acht worden genomen. Zeker in een levensbeschouwelijk zo verscheiden volk als het onze is het koningschap iets, dat ook in de gesprekken niet zomaar ter discussie mag worden gesteld. Daarvoor is het tè wezenlijk. Het behoort een factor te zijn en te blijven die ons verenigt, die het ons veroorlooft op tal van andere gebieden uit eenlopende meningen te koesteren, en het mag geen factor worden die verdeelt. Is er thans tot een verdeeldheid onder de meningen reden? Naar onze mening niet. En wij willen van dit gevoelen gaarne rekenschap afleggen. Maar dan moet ons eerst van het hart, bij de kennisneming van bepaalde reacties te zün getroffen door het ontbreken daarin van een spreken vanuit specifieke christelijke waarden. Niettemin behoren die ook hier essentieel te zijn. Aan de candidaat wordt dan verweten, deel uit te maken van een bepaald volk, weshalve hij reeds moeilijk aanvaardbaar zou zijn. Nu zal men bij nader overwegen moeten erkennen, dat dit zelf een verwerpelijke gedach- tengang is. In de strijd die wij hebben gevoerd ging het in wezen tegen het verderfelijke nationaal-socialisme, zoals en inzoverre dat in het Duitse volk tot uitdrukking kwam. Het was dus een strijd tegen een geestelijk kwaad. Maar zulk een kwaad te localiseren in een bepaald volk is even onjuist als het onbillijk is om te menen dat een geheel volk, en dan nog wel bij de voortduur, daarmee behept zou zijn. Een christen is voorzichtig. Hij kent de mens in diens tekortkomingen, wie deze mens ook zijn mag. Hij is daarnaast wars van generaliseren. En ten slotte vormt voor hem de verzoening een karaktertrek van de gerechtigheid, zoals hij deze uit zijn bijbel heeft Ieren kennen. Wie om het concreet te zeggen tegen een Duitser is omdat deze een Duitser is, moet de moed hebben zich af te vragen, of hij niet bezig is te vervallen in dezelfde fout die eens het nazisme beging, de fout namelijk van de generalisering, de fout om, al te eenvoudig, een volk als zodanig te brandmerken, terwijl men intussen zelf maar al te zeer mens blijft, ook in zijn zwakheden. Inderdaad, wij hebben aan het Duitse volk droeve herinneringen. Maar aan het Duitse alleen? En hebben, omgekeerd, Duitse vorsten ons ook niet veel goeds gebracht? Onze onvergetelijke Emma, uit later tijd Hendrik en Bern- hard, om ons tot hen te beperken zij zijn tot verrijking van het koning schap in onze landen geweest. En wat déze candidaat betreft, laat het ons ook politiek gezien genoeg z(jn, dat zowel regering als, in grote meerderheid, volksvertegen- met systemen, die aan christelijke waar- woordiging met de plannen tot een verloving instemmen. Niet minder kunne""we waardering helden vom "•"«wens dan dit op aichielf reeds belangrijke feit spreekt ons toe, dat het een keuse is uit het hart zelf van onze prinses. Zij zal hebben vermoed, dat een keuze als deze hier en daar op bedenking zou stuiten. Dat niettemin de keuze aldus uitviel, wijst erop, dat de liefde besliste. En wie kan de macht van de liefde betwisten? In de bijbel lezen we van deze macht, ook in het overwinnen van hindernissen als waaraan het nu niet ontbreekt. Maar de liefde overwint. Of dan in de komende tijd van de candidaat niet een grote wijsheid moet worden verwacht? Dat is stellig het geval. Dat hij echter gekozen had voor een diplomatieke loopbaan, kan erop wijzen hoe hij vermoedelijk over die eigenschappen beschikt die hem in moeilijke en zelfs pijnlijke situaties, als hem nog zullen wachten, te stade zullen komen. Maar vóór alles zal men hem mogen toewensen grootheid van geest, ook dan wanneer hij eens geroepen zal zijn om achter de draagster van het koningschap de tweede plaats in te nemen. Veel menen wU van hem te mogen verlangen allereerst nu wel dat hij het hart van onze prinses Beatrix vervult van het geluk dat wij haar zozeer toewensen. Zouden we voor dit weekeinde de kritiek niet maar wat laten verstommen en liever deze twee mensen de liefde, het geluk en de wijsheid toebidden, die zij behoeven en zoeken? alles, wat vanuit socialistisch of humanis tisch standpunt wordt gedaan on tot stand is gebracht voor een structuur van bedrijfsleven en industrie, waarin ruimte ia voor menselijke waardigheid, vrijheid, rechtvaardigheid en liefde, alsdus kardi naal Alfrink. Ten aanzien van het bedrijfsapostolaat benadrukte de kardinaal vijf punten: 1. het bedrijfsapostolaat is zielzorg, ge specialiseerd naar de mens in de industrie; 2. er is geen principiële tegenstelling tussen de techniek en de gelovige visie op het menselijk bestaan; 3. de vooruitgang van wetenschap cn techniek stelt de kerk voor steeds nieuwe ethische vragen; 4. de mens in de industrie heeft recht op antwoord van de kerk; 5. men dient waardering te hebben voor de bevordering der algemeen menselij ke waarden door socialisme en huma nisme. Synkretisme in San Francisco Prof. Muntendam wordt voorzitter kanker bestrij ding AMSTERDAM Prof. dr. P. Munten- kankerbestrijding, ■olgt in deze functie de heer J. G. toft, thans minister, op. (Van onze kerkredactie) SAN FRANCISCO Morgen worden in het Cow Palace 17.000 gelovigen van alle godsdiensten ter wereld verwacht, om in een gigantisch „geloofsfestival" samen te bidden voor de vrede en voor goddelijke by stand voor het werk van de Verenigde Naties. Dit „geloofsfestival" wordt georga niseerd door de Raad van Kerken van San Francisco ter gelegenheid van het feit, dat twintig jaar geleden in deze stad het handvest van de Verenigde Naties werd ondertekend, waarmee de oprichting van deze organisatie een feit werd. Beroepinftswerk (Gld.), KERKEN Bedankt voor Arnhem (vac. N. Wil- lemse), dr. E. de Vries te Amsterdam- West. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Bodegraven, Rotterdam- Zuidwijk ca. en te Veen. kand. Chr. v. d. Poel te Rotterdam. Beroepen te Lethbridge (Alb.), kand. G. J. v. d. Noort te Capelle a. d. IJssel. Nieuwe postzegels DEN HAAG Op 31 juli 1965 zal de Surinaamse postadministratie een serie van J2 luchtpostzegels zonder toeslag uitgeven. De zegels, waarop naast de land- en waaróeaanduiding als bijzondere tekst het woord „luchtpost" is vermeld, zijB door diverse kunstenaars ontworpen. De prijs van de serie bedraagt in Nederland 9,30. GENÈVE Volgens sisch-Orthodoxe Kerk in gen gegaan, aldus het een document, dat uit ballingschap. verzoekschrift, dat in een Russisch klooster Volgens het verzoek- december 1964 zou zijn zou zijn gesmokkeld en schrift zijn de monniken uitgegeven, dat donderdag te Ge- te Potsjaef afgeranseld nève getoond is, zouden en uit hun klooster ge- De Russisch-Orthodo- de communisten een zet. Verder zouden kerk- xe Kerk in ballingschap nieuwe terreurgolf tegen gangsters door de com- werd in 1920 te New de kerk in de Sowjetunie munistische politie aan- York gesticht. Het is een ontketend hebben. gerand zijn. Alle chris- fel anti-communistische Het document in de tenen in de streek van gemeenschap, die de be- vorm van een verzoek- Ternopol beneden de trekkingen met de Rus schrift van 23 monniken leeftijd van 50 jaar zou- sisch-Orthodoxe Kerk in het Potsjaef-klooster den zijn verbannen en z\j verbrak, omdat deze te bij Ternopol in de Oe- die protesteerden zijn onderdanig zou zijn aan kraine, werd te Genève naar Siberië of naar het communistisch be- getoond door de Rus- psychiatrische inricht in- wind. school deed repeteerden hij en ik gemberpot met goudsbloemen. Als aan de lopende band spreekwoor den en uitdrukkingen. Wie gaat er net zolang te water tot hij barst? ik. waar dan ook, rissen zwarte luis langs goudsbloemstengels zie zitten, moet ik denken aan toen. Er Ofis goud waard. Hij vond het kriebelde een blijde nieuwsgierig- onlogisch voor een twaalfjarige, dat je echt nog niet de middelbare leeftijd zoals hij dacht be reikt hebt al ga je dan ook naar een middelbare school. Er zijn meer kinderen die er tobben. Wat te denken van maar het zou stellig iets speciaals zijn. Het kwam niet in mijn hoofd oo om wat door de klas te lopen, als een braaf kind bleef ik zitten, met de armen over elkaar. Het rumoer van naar huis gaande kinderen taas het meisje dat moest invullen: in al verstild en ik wachtte, wachtte deleert men zijn vrienden ken nen, en vrolijk de stippeltjes ver ving door het woord kroeg? Ondertussen is mijn zoon ge slaagd, maar voor zijn spreek woorden-kennis geef ik geen cent. Gisteren deed hij zijn beklag over iets onnozels dat zijn broer hem voel ebde weg, ik werd aandeed. Aangezien we ons nog niet hebben losgemaakt uit de spreekwoorden-periode zei ik: .Mens erger je niet doe maar bolden de gordijnen woest naar Tante Cor, zoals we allemaal de werkster noemden, liep al door de gang. Zien kon ik haar niet, wel horen, ze had een houten been, tik- tik-tik. Er kwam maar geen juf, ik bang. Waarom kwam ze nu niet? Tik-tik hoorde ik tante Cor. Buiten werd het vreemd donker en ineens net of je neus bloedt". Hierop liet hij zich acuut op de pianokruk zakken, haalde een niet te schone zakdoek uit zijn zak en begon ijverig zijn neus te betten. binnen beige gordijnen aan rinkelende ringen het begon kletterend te regenen. De klas kreeg iets griezeligs, ik durfde me niet te verroeren. En plotseling als Door dit voorval was ik ineens de gordijnen de klas in gevlogen weer kleine Mink uit de derde klas. De school was al uit, maar ik zat in het verlaten lokaal en wachtte op de juf. Ik voelde me heerlijk. Een lege klas, als je niet voor straf moet blijven heeft een heel aparte charme. De ramen waren hoog waren, was daar toen juf, ze schoof snel de ramen naar beneden en zag stel ik me nu voor in opperste verbazing het wachtende bange kind. „Wat doe jij hier nog?" Maar dat kon toch niet, een groot mens kon toch niet vergeten dat ze iets beloofd had? Wat je belooft moet je altijd doen, was me geleerd, dat moest een juf toch weten. Ze kwam in de bank voor me zitten en herhaalde haar maag. „Nou", zei Mink, een beetje zielig, „u had me toch wat beloofd omdat ik zo mooi geschreven had?" ..Is dat zo? Wat een domme juf heb Jij, ik wist het echt niet meer even denken hoor kijk eens - dan is dit voor jou". Ze gaf me een groen krijtje. Nu was in die tijd een heel pijpje krijt een bezit van jewelste, maar ik was verbijsterd. ,JJat.„. dat is het niet", mijn lip stamelde: Jk zou geen krijtje krijgen, u zei eh.... dat ik een pluim verdiende. Een pluim, dat rei u". Die juf was er een van groot formaat. Ze lachte me niet uit, maar zei: .Jk ben een oliebol". Ze nam het kleine trapje uit de hoek, zette dat voor de kast en pakte uit de vaas, die daarop stond een dauwenveer. Dat was de pluim van mijn leven. Hij rook naar stof, maar hij glansde met blauw, en goud. Jaren heeft hij boven mijn bed gehangen, eenaan de wand, zou de examencandidaat in moeten vullen, of eenis gauw gevuld. MINK VAN RIJSDIJK Men heeft met zorg zo'n liturgie voor deze dienst opgesteld, dat zij acceptabel is voor rooms-katholie- ken, protestanten, joden, moham medanen, hindoes, boeddhisten, confucianen enzovoort. Zo wordt de samenkomst geopend door de Jood se rabbi Morris Goldstein, die teks ten citeert uit het Oude Testament, de Bhagavad Gita (een heilig boek oer hindoes) en van Augustinus. Oe Thant Tot de sprekers behoren aartsbis- achop Iakovos, het hoofd van de Griekse Orthodoxe Kerk in Amerika, dr. C. P. Malalasekera van de We reldgemeenschap van Boeddhisten, rabbi Louis Jacobs uit Londen, Sjeik Hassan Ma-Amoon, rector van de Al Azhar-universiteit te Kairo, titulair hoofd van de mohammedaanse gelo vigen, een rooms-katholiek, een pro testant, een hindoe en de secretaris generaal van de verenigde Naties Oe Thant. De secretaris-generaal van de We reldraad van Kerken, dr. W. A. Visser 't Hooft, die ook was uitgenodigd, heeft hiervoor bedankt. Op een persconferentie verklaarde een van de organisatoren, de rooms- katholieke aartsbisschop van San Francisco McGucken, dat het de be doeling van het geloofsfestival is, om het werk van de Verenigde Naties een sterke godsdienstige motivering te geven. Alle godsdiensten zijn één van geest en één van hart als het gaat om het verlangen naar vrede. Verzet Lang niet alle Amerikanen zijn het •chter met de aartsbisschop eens. Hoewel bij het tienjarig bestaan van de Verenigde Naties een soortgelijk geloofsfestival is gehouden, is er met name bij orthodoxe protestanten sterk verzet tegen. Hoge onderscheiding voor prof. Troost DEN HAAG Prof. ir. L. Troost is gisteren bij zijn afscheid als voorzitter van dc nijvirheidsorganisatie TNO be noemd tot ridder in de Orde van de Nederlandsche Leeuw. Prof. Troost is vijf jaar lang, sedert hi Institute of Technology (MIT) te Cam bridge (VS), voorzitter van deze organi satie geweest. De benoeming tot ridder in de Orde van de Nederlandsche Leeuw is geschied op voordracht van de ministers van economische zaken en onderwijs en we tenschappen. Mr L, G. Wansink, plv. directeur- generaal van de industrialisatie en ener gievoorziening van het ministerie van economische zaken, reikte hem na een korte rede de versierselen uit behorende bij de onderscheiding. Hij schetste in het kort de loopt aan van professor Troost en roemde zijn kwaliteiten als scheepsbouw kundige Hij memoreerde drie periodes in het le ven van prof. Troost. In de eerste olaats zijn opbouwende werk als direc teur van de tichting Nederland sch Scheepsbouwkundig Proefstation te Wa- geningen. voorts het vlagvertoon van de Nederlandse research in de Ver. staten door zijn persoon en ten slotte het voor zitterschap van TNO. Voorafgaand aan do uitreiking van de onderscheidirg gaf de heer J Scholten Julz namens het bestuur van de nijver- heidsTganisalie TNO een overzicht van de locobaan van orof. Troost. Prof dr. H W Julius, voorzitter van de centrale organisatie TNO, belichtte zijn menselijk karakter. In zijn orgaan de Christian Beacon veroordeelt dr. Carl Mclntire, de president van de ICCC, deze „verga dering van geloven" als modern uni versalisme en hedendaags synkretisme. Meedoen aan dit geloofsfestival bete kent verraad aan de leer van Chris tus, die zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de vader, dan door Mij. Een aantal preikanten in San Francisco heeft dan ook op dezelfde dag en hetzelfde uur een „Trouw-aan- Christus-samenkomst" georganiseerd, waar zoals de aankondiging zegt, „Jezus Christus op de plaats, waarop Hij recht heeft, zal worden geëerd en geprezen". Dr. Mclntire zal er een van de sprekers zijn. Ignis koelkasten zijn er in vele maten en prijzen. Er Is er al een van 1301 Iter voor f 298.- (zle afbeelding) de ideale koelkast met het 2 sterren koelsysteem Nu kunt U zelfs diepvriesprodukten wekenlang bewaren!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2