Simandjuntak denkt nu aan „volkslectuur" Christelijk Instituut in Zuid-Afrika schuwt laster en verdachtmaking niet Grootse plannen in Djakarta Proces tegen professor Pont Zuidafrikaanse kerken ZONDAGSBLAD ZATERDAG 26 JUNI 1965 (Van onze kerkredactie) Alfred Simandjuntak is alweer terug in Djakarta. Hg was maar even in Nederland, omdat hg toch in de buurt moest zgn. Deze Indonesische uitgever van christelijke lectuur, de directeur van de „Badan Penerbit Kristen" moest in Duitsland zgn om een lgst op te maken van alles wat straks nodig zal zgn in de nieuwe drukkerg van Dja karta. Deze uitgeverg heeft reeds zgn derde lustrum ge vierd, maar heeft nu zulke grote plannen, dat men haast 9t€€n gelegd kan worden kan spreken van een hernieuwd begin, al moet men dat s£jL_^jjr woord „begin" wel met een hele grote kristal zout nemen. een aantal pérsoneelswoningen ge vestigd zullen worden. Simandjun tak koopt dat nog dit jaar de speelt lectuur er een belangrijke Er zullen schrijvers gezocht rol in. Deze organisatie is begon- ten worden en die zullen nen allerlei brochures uit te geven voren geïnstrueerd moeten over ploegen, irrigatie en allerlei den. voor het nieuwe hoofdgebouw, dat andere onderwerpen, die de boe- Want de Badan Penerbit Kristen geeft per jaar nu reeds ongeveer 35 boeken uit, herdrukken van vroegere verschenen werken en nieuwe titels. Terwijl vroe ger de gemiddelde oplage 5000 exem plaren bedroeg, wor den de nieuwere boeken in een oplage van minstens 7000 ge drukt en de gemid delde oplage van alle boeken per jaar be draagt rond 10.000 exemplaren. En nog zijn de oplagen veel sneller uitverkocht dan een paar jaar geleden. Ouurde het vroeger d le tot zes jaar eer e#n boek uitverkocht whs, nu is het na anderhalf Jaar al niet meer te krijgen. En het opmerkelijkste is dat de boeken van prof. dr. J. Verkuyl nog altijd tot de bestsellers behoren. Een nieuwe druk van zijn ,,Kerk en secte" Was in vijf maanden uitverkocht Zijn serie van vijf boeken over ethische onderwerpen geldt als de beste die op het ogenblik in het Indonesisch te verkrijgen is. Prof. Verkuyl mag dan Djakarta ver laten hebben om secretaris-gene raal van de Nederlandse Zen dingsraad en hoogleraar "frije ^preek hij lief had en hef heeft. zeker drie verdiepingen moet gaan tellen. Programma Maar die drukkerij en dat nieu we gebouw moeten gebruikt wor den. En nu reeds loopt hij rond de i de kleine dorpen interesse ren. Als er interesse gewekt was en de vragen kwamen, dan trok ken hulpteams er op uit. Het gevolg is dat hele dorpen wezen lijk veranderd zijn en de weg naar tijd hebben gevonden. met grootse plannen voor de toe- En Simandjuntak voegt daar i komst. Tot nu toe heeft deze toe: Dat is de weg, ook christelijke uitgeverij zich vooral Indonesië. We moeten de maat- Op dat laatste punt weet Siman djuntak wat hij wiL Hij heeft In Jeruzalem een lezing gehouden over het onderwerp: Hoe vindt en traint men schrijvers om een chris telijk getuigenis te geven. Zijn stelling was dat de nadruk meer en meer verplaatst zal moeten banken gestoken, worden van de vreemdeling naar gfoudm 'we^deÈ, eigen ras en stam en journalist verbonden gericht op de jonge intellectuelen schappij Zij heeft boeken uitgegeven die gebruikt konden worden aan de christelijke universiteiten, die pre dikanten hielpen om beter de onderuit veranderen. taaJ' dan moet Toen vijftien mensen die zich met dit werk op politionele acties wereldniveau bezig houden door hij als hem uit te nodigen naar Jeruzalem het repu- te komen voor de grote lectuur- goede 'olikeinse blad Soember. „Dat werk conferentie. Dat wordt ook erkend vaderlanders nemen, want dan ziet moest ik doen als goed christen Er zal eerst echter nog veel de maatschappij dat het moeten gebeuren eer de christelij- is die hart heeft voor zijn eigen ke uitgeverij zover is. Er zullen land. Maar eer hij gaat schrijven bijbel t. veretaM, om teter' hm «houden moeten worden moet hij luisteren naar ..het hijgen vaderlander," vertelde Maar toen een onafhankelijk Indo nesië afgekondigd werd, was hij bereid als goed christen Kwitang 22, Djakarta 'is het offi ciële adres van de Badan Perenbit Kristen. Toko Buku, staat er met grote letters voor. Boekwinkel. Binnenkort sullen echter de slo pers komen. Dan kunnen ook daar de bouwers aan het werk gaan om de Kwitang een modern aan- ALFRED SIMANDJUNTAK glad gestreken. Het klagende „Wat nu," is geworden tot een Als hij werk te kunnen doen. Maar straks wil men vooral iets doen voor die vele mensen die aan de universi teit niet toe komen, en ook vaak niet aan de middelbare school. Niet ieder kind kan naar de middelbare school, omdat er een voudig geen plaats is. Zijn ouders in Nederland al blij als him zoon of dochter thuis komt met gemid deld een zeven op het rapport, in Djakarta is dat niet voldoende om tot een middelbare school toegela ten te worden. Er is geen plaats voor de goeden, er is slechts plaats voor de besten, die minstens een zeven en een ha" of liever een acht of meer gemiddeld hebben. Maar de jongens en meisjes met een zeven willen ook lezen. Zij willen ook verder leren. En als het dan niet op school kan, dan moet het maar uit boeken. Aan deze mensen denkt Simandjuntak. En hij denkt i op te gaan bouwen. om uit te vinden waar_ai mensen in de eerste plaats behoef te hebben. Er zal een studie gemaakt moeten worden om te bepalen hoe duur de boeken mo gen zijn, hoe dik ze mogen zijn. heeft hij nimmer onder stoelen of ding. Dat werd erkend door de Autoriteit Zondag hoopt Simandjuntak weer in Djakarta aan te komen. Op zijn terugreis heeft hij Duits land, Bangkok en Hongkong aange daan. In Duitsland haalde hij de lijst op van alles wat voor de - - drukkerij nodig is. In de beide die vijftien andere steden voerde hij bespre- jaar gehouden moet worden. Want kingen als secretaris van de lec- niet alleen Indonesië heeft nu Cnnfountii, KoVmofJo non volkslectuur" die is autoriteit geworden tuurcommissie Van dat volk houdt hij en dat 0p het gebied van lectuurversprei- i de Conferentie behoefte aan „volkslectuur", die is ieder Aziatisch en Afrikaans Afgekeurd w 3 1 de toeren op spreekt over de toekomst, dan het land. Ook voor henis er nog zo veel te leren. Het boek is de spreekt bij over plannen. En hel „ig, manler hen te bereiken. zijn grootste plannen. Gebrek aan papier, gebrek aan drukcapaciteit en gebrek aan geld om in nieuwe uitgaven te steken, zorgden tot nu toe voor een gewei- Drukkerij „Hoe moet ik die lectuur noemen: populaire lectuur, massalectuur?" Maar bij die woorden denken we de pocketboeken Dank zij Duitse hulp kan er een eigen drukkerij komen. Dank zij dige beperking. En daar kwam Amerikaanse hulp kan er een schriften en wat al niet tot „reis- nog bij dat de straat, de Kwitang, gebouw voor die drukkerij komen. gerekend wordt. We hei een grote winkelboulevard met Het bijbelgenootschap heeft even- hoogoprijzende gebouwen moest eens Jq Djakarta al een drukkerij pen Simandjuntak en éénuv komt met de uitdrukking „Volks- lectuur." „Dat is wat ik bedoel." commissie dezer dagen (Van onze kerkredactie) blad „Pro Veritate" van dit insti tuut, wat deze theologen willen: Iedere gemeente van de Ne- van Zuid-Transvaal moet de wêreldling, omdat ons oordeel ge- predikanten, ouderlinsen en di- vm 'Sd' <t?r sy akenen uit hun ambt ontzetten, skepsels, m .die sekerheid van die dl. lid min van het Christelijk ^^e'iri.S.Tva^^ Instituut van Zuid-Afrika. Dit is regtigheid oor alle gaos. Vir ons Thristene mag dit (ook in die afgekeurd door de regering. Maar Simandjuntak heeft de ke zijde zorgenrimpels op zijn voorhoofd al eem vc wezenlijke bijdrage van christelij- 1 het drukkerij-pro- deze nog altijd snel kom'STv Discriminatie Dr. W. A. Visser 't Hooft heeft gezegd dat we in onze tijd meer behoefte hebben aan pro-existentie, dan aan co- existentie. Eindelijk heeft hij eens een brokje dynamiet gelegd onder een modewoord, aat enkele jaren lang op ieders lippen was en de ver houding Oost-West zou moe ten bepalen. Co-existentie wil zeggen: „Ik leef nu eenmaal naast u, manr ik w:l niets met u te maken hebben. Ik leef mijn eigen leven en u leeft het uwe. En dan zijn we allebei tevreden. Ik zal u niet lastig vallen en valt u mij alstu blieft niet lastig." Eigenlijk is o-existentie een mooi woord voor apartheid. Maar dat laatste woord wil len we niet gebruiken, want dat heeft in ons westen een slechte klank. Het merkwaar dige was dat vele christenen wel de apartheid tussen de rassen afwezen in Zuid-Afri ka en de zuidelijke van de Verenigde Staten, maar niet op internationaal politiek ter rein. Maar laten we nu alstublieft dit nieuwe woord, dat weldra ook weer een modewoord zal worden, niet betrekken op landen ver weg, op de ver houding tussen het „kapitalis tische" westen en het „com munistische" oosten, tussen blank en bruin, tussen jonge staten en oude volken. Want we hebben ook in ons eigen land behoefte aan deze levenshouding die er van uit gaat dat we verantwoordelijk zijn voor elkaar. Ds. G. N. Lammens waarschuwde vori ge week op de vergadering van „jong gereformeerd" nog voor discriminatie, voor de levenshouding die de jeugd vereniging (die vormingsor- groeiende stad. Het bijbelgenoot schap zal tegen het eind van dit jaar of begin volgend jaar een begin kunnen maken met het „Volkslectuur" Maar al wist hij er dan geen de opdracht die de synodale j. de heerskappy van blank oor nie- blank (of omgekeerd) nie, maar ,T om die oorwinning van die ryk Nog maar onlangs heeft de van Christus oor alle magte van politie huiszoeking gedaan in de die duisternis op alle terreine van .«u inoH«n„» r» ons mensiike lew». Daarom sal die kantoren van dit instituut. Ge- christen wat sy dissipelskap reg zocht werd naar communistische verstaan hom nooit verheug in die lectuur swakheid en die zal de christeiyke uitgeverij een begin kunnen maken met het zelf drukken van boeken. hij onder deze „Volkslectuur" staat. In Jeruzalem, En de hoogleraar van x x - rr i die liefde van God tot die ganse Nederduits Hervormde Kerk, wêreld (dus ook die hele Afrika prof. Adrianus Pont, schreef nog met al die onvolwassenheid van jj- sommige sy leiers) sal ons meer as onlangs dat de theologen die ^fr Suid-Afrika bid, sal Gebouw Ook voor het gebouw i afgelopen weken het leotuursemi- narie bijwoonde en zrif een lezing heeft gehouden, eeft hij de men sen ontmoet die daar mee bezi een zijn. Hij is vooral onder de indruk hij de verbonden zijn met dit instituut meer as ooit hierdie Afrika wil oplossing gevonden, dank zij de g€komen van wat men in Egypte Nederlandse Brood voor het Hart- heeft gepresteerd. Egypte actie, waarvoor nog rond driehon derd duizend gulden moet binnen komen. Achter het oude gebouw is men reeds begonnen met een nieuw bouwwerk, dat straks een in Jeruzalem. Hij is het hoofd tijdelijk onderkomen moet bieden, de Coptic Evangelical Organisation „met panafrikaniste, kommunis- te, Kongo-rebelle of hun lakeië en met liberaliste" eerst „skoor- voetend" maar later „lustig saamgerot het om Suid-Afrikr in 'n swartmansland te veran der, die Christelike Kerk uit t< roei en ons blanke vrouens e? kinders aan 'n moorddadig' Uit dat land was Samuel Hablb swart harbarisme uil te lewer.' help." Discriminatie al3 de huidige huisvesting tegen de for Social Service (het Koptisch grond gaat Het wordt een perma- evangelisch Instituut voor sociale dtïïnSwtT'jLS1' dtTLeStol straks de expe- hulpverlening). Dit is meer dan Wordt nog groter als Het probleem ligt in de volgende •in, als de directeur van het hristelijk Instituut, ds. C. G. ".eyers Naudé schrijft dat men nie' noet verwachten dat de werelc1 laar de Zuidafrikaanse gebeder al luisteren „solank daar niet 'i iuwe basis van gelykberegtlginf reskep word vir alle bevolkings .roepe deur die verwydering vai vernederende diskrimlnering waai dit bestaan en deur die skepping gelyke opvoedings- Wie al deze feiten hoort, vraagto..sD_ ziöh af met wat voor een merk- beidsgeleenthede vir alle u waardige sekte hij hier wel te van die land." Het is niet gemakkelijk om de Zuidafrikaanse kerken uit elkaar te houden. Er zijn er drie, die ieder op eigen manier banden hebben met ons land. De grootste is de Nederduits Gereformeerde Kerb, die in geschiedenis teruggaat tot Van Riebeeck en 947-701 leden telt (719.884 blanken, 104.031 kleurlingen of mensen van gemengd bloed, 123.536 Bantoes en 250 mensen -uit India. De blanken behoren tot de Nederduits Gereformeerde Kerk, de anderen zijn opgenomen in zendingskerken. In 1853 vond een afscheiding Kerk in Suid-Afrika, ook wel plaats en werd de Nederduits de „Dopperkerk" genoemd. De- Hervormde Kerk gevormd die ze werd geïnstitueerd in 1859 152.522 blanke leden telt. Deze in Transvaal en telt in totaal kerk begon pas in 1951 met 66.438 leden (57.233 blanken, zendingswerk en institueerde 8578 Bantoes en 637 kleurlin- de Bantoe Hervormde Kerk in gen). Deze kerk heeft niet het 1956, die ongeveer 5000 leden voorbeeld van de beide andere telt. kerken gevolgd door afzonder lijke kerken voor de niet-blan- Leden uiit beide kerken die ken te stichten. Er zijn echter een striktere Calvinistische le- parallelle scheidingen langs cul- venswijze wilden volgen, for- -urele, taalkundige en nationale meerden de Gereformeerde lijnen getrokken. eritate" is de stem van die de Zuidafrikanen duidelijk maken, redikanten en gelovigen in Zuid- dat er gelovigen zijn die anders frika, die zich de laatste jaren spreken dan premier Verwoerd en rnstig zorgen zijn gaan maken anders dan theologen als prof. ver de koers die Zuid-Afrika Pont en ai /oert met zijn apartheid. Enkele kerkbladen, aren geleden schreven een aantal theologen en predikanten een boek Korkblddon ucui jewuw, naai ut tAjre- uuijirtireumj,. woiui uv* grover aio wc men, ui Het Christelijk Instituut ia ut o— - ---■_jt ditie een onderdak zal krijgen en alleen een Jectuur-organisatie; al een officieel hoofdartikel in het samenbundeling, en het blad „Pro ling. Het wil de buitenwereld en jukkendieeen andere evisié .Vertraagde aksie". Het Christe lijk Instituut wil de vertraging Het begon allemaal toen de de opvangen en overgaan tot versnel- kerkbladen^ op meer of minder uit te komen. Ds. Beyers Naudé was de eerste die dat voelde. Toen hij zijn gemeente opgaf om direc teur te worden, werd hean zijn radicaal afgenomen. (Hij mocht zich dus niet. langer dominee noe men). Maar ëeh p'iedikant üit hïijn kerk die ging werken bij, de regeringsvoorlichtingsdienstinbóht zijn radicaal wél houden. Het behoeft dan ook geen verwonde ring te wekken dat ds. Naiidé beroep aangetekend heeft tegen, deze beslissing. Het opmerkelijke is nu dat de Zuidafrikaanse pers hem .mijnheer" noemt terwijl de Engelse pers nog altijd van „reve rend" spreekt. Sinds het begin is het instituut het mikpunt van aanvallen en spot. Dat wil zeggen, oorspronkelijk werd het doodgezwegen in de kerkelijke en landelijke pers. Maar toen het meer invloed kreeg, kwa men de besohuldigingen van libe ralisme en communisme. Een van de eersten die openlijk uitsprak dat het instituut door communisten beïnvloed werd was premier Ver woerd. Nog maar onlangs schreef prof. Pont in „Die Hervormer" het officiële kerkblad van de Neder duits Hervormde Kerk dat het instituut een communistische man telorganisatie was. Toen het zo scherp en zo duidelijk werd ge zegd hebben de voorzitter, ds. A. Geyser en ds. C. F. Beyers Naudé als directeur een officiële aan klacht tegen prof. Pont en „Die Hervormer" aanhangig gemaakt wegens openbare laster. Het ziet j- er "aar uit dat er opnieuw een anders dan de officiële proces gevoerd zal worden dat evenveel belangstelling zal trekken als het proces tegen prof. Geyser. Maar toen ging het om een tegen stander van de apartheid, dit keer zal het gaan om een voorstander. wil zijn) als het ijk ziet en voor alle and<. vormen van jeugdwerk eigen lijk de neus optrekt. En hetzelfde gevaar van dis criminatie leeft er ook in d« kerken. Er zijn nog altijd mensen die menen dat zij het hebben, dat hun geloof het ware geloof is, en iedere andere christen als een twee derangschristen bezien. De pinkstermensen voelen zich verheven boven de kerkelij ke. de orthodoxe boven de vrijzinnige, de moderne bo ven de conservatieve gelovi gen. En zo zouden wij door kunnen gaan. De tragiek van onze tijd is dat allerlei mensen zich weer „beter", of „geloviger". of „gereformeerder", of „beziel- der" gaan voelen dan ande ren. Die uitgang „er" is het begin van discriminatie, de eerste trede op de ladder van de hoogmoed. Laten we nimmer vergeten dat God niet te vinden is aan het eind van die ladder, maar alleen aan de voet. Hij was moe, maar op da bank was voor ham geen plaats. Even zeeg hij neer op dc betonnen armleuning, een stil protest. Zij protesteerde openlijk en koos wel bewust de coupé voor blanken. Maar dat verset werd enkele jaren geleden neer geslagen. De macht ven de politie en de regering is so groet dat het onmogelijk lijkt, dat de nie-blankes tan Zuid-Afrika in opstand komen. Maar wat er tal gebeuren als het buitenland wepens gaat leveren en agitators gaat sturen. den stukken, die over nemen. geheel niet geplaatst. Als zij wel geplaatst werden dan, werden zij zo laat afgedrukt, dat niemand meer wist waarover het ging. En meestal waren dan de meest spre kende zinnen geschrapt en stond onder „van redactiewege be- gen gevormd, Gesprek kort." Een aantal Nederlanders hebben toen de koppen bij elkaar gestoken en gezegd dat op de een of andere manier ook deze mensen een eigen spreekbuis moesten krijgen. Het ging hier om mannen als ds. C. F. ers Naudé. om prof. dr. A. van de aangeklaagde Inmiddels gaat dit instituut rus tig door met zijn werk. De bedoe ling was en is niet om apartheid in al zijn felheid te bestrijden, maar om een gespreksbeweging te zijn, waar gezocht kan worden naar een christelijk antwoord. Er zijn reeds een 35-tal gesprekskrin- zowel Engels- •yen Sel rel Geyser, om dr. B. Engelbrecht zovele anderen, die niet langer zich kunnen verenigen met de wit- zwart tekening van de officiële Zuidafrikaanse apartheidspolitiek. „Wat is die uitwerking van ons politieke beslissinge op die nie- blanke?" vragen deze mensen ziob af, „En wat die Christendom be tref is dit tragies dat ons als blanke Christene nie in die eerste plek vra en probeer vaststel wat die uitwerking is op die uitbrei ding van die Evangelie onder die nie-blankes nie. Moet dit dan nie altyd de eerste sorg van alle Christene wees (beide blank en nie-blank) om alle politieke als Afrikaanssprekenden komen, zowel blanken als „nie-blankes." Voor deze kringen geeft het Instituut iedere maand een hand leiding uit. Binnenkort zal ook een broohurereeks gaan verschijnen, dit werk. Eind vorige eeuw heb ben vele Bantoe-ohrl9tenen zich losgemaakt van de blanke kerken, omdat zij hun visie op apartheici niet konden delen, en een eigen liturgie wilden zoeken. Door slech te opleiding en organisatie is deze groep enorm versplinterd, zodat er nu wel 2400 zelfstandige groepen TUn. Hulp Een aantal leiders van deze groepen hebben elkaar gevonden en samen bij het Christelijk Inetl- belang van die kerk en die Koninkryk benader nie?" En hun mening is: „Ware gereg- tigheid eis dat die hoogste geeste- likc en tydellke welsyn van die hele bevolking te alle tye die oogmerk van elke Christen moet wees." De Nederlanders die oorspronke lijk het initiatief namen dat later zou uitgroeien tot het Christelijk Instituut en „Pro Veritate" hebben zich spoedig vrijwillig terugge trokken. Zij hebben gezegd: „Dit is een zaak die juist de echte Zuidafrikanen aangaat." Proces Maar de Zuidafrikanen die zich achter hst instituut stellen ervaren dat het in dit zuidelijk land moeilijk is om voor het geweten Christus tweede plaats om mondelinge her- God te halingscursussen voor hun evange listen: en in de derde plaaits om een theologische school. Ds. Beyers Naudé vroeg hen: Waarom gaan jullie niet naar de Afrikaanse kerken? Het antwoord was dat z" niets met die kerken te maken wilden hebben en in de tweede plaats dat hét instituut bij de regering minder gunstig bekend staat en het dus wel goed moet zijn. In de afgelopen weken heeft ds. Beyers Naudé door Europa ge reisd. Hii heeft contacten gelegd en mogelijkheden gezocht om deze Bantoe-christenen te helpen. In middels heeft zijn bezoek aan Nederland ook belangstelling ge wekt voor zijn instituut, zodat het niet onmogelijk is dat binnenkort in Nederlanri een organisatie ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14