Aangepaste programma's op de verlovingsdag ram Jesfe en Josje Senmoet i DE STENEN ZONDE 13 DONDERD \C 24 JUNI 1965 ETHERGOLVEN-ETHERGOlVEN-ETHERGOlVEN-ETHERGOtVEN Brick Bradford Veel Duits Er was gisteravond een overvloed aan Duitse informatie en Duitse pro- dukties te horen en te zien in de beide televisieprogramma's. De VPRO toon de kort maar zeer krachtig hoe com munistisch regiem en ideaalstelling in Oost-Duitsland bijzonder verwant schijnen te zijn aan het nazi-regiem in het Duitsland van voor de oorlog: vooral de jeugd wordt in para-mili taire organisaties opgevoed op een wijze welk sterk aan het voormalige Duitse militarisme onder Hitier her innert en de verheerlijking van Ul- bricht doet éven extreem aan. Wat Dick Verkijk kreeg te zien in de DDR en op zijn beurt ons doorgaf was ont hullend en verontrustend, vooral op het gebied van de godloosheid. De werkelijke kloof tussen Oost- en West-Duitsland werd hiermee wel fel aangetoond. In de rubriek „Randfiguren" werd een wat erg bruuske toon gevoerd bij de informatie over de ook al Duitse kleinkunstenaar Joachim RAngel- natz, maar het programma was aardig en geestig opgesierd. Op Nederland 2 toonde de KRO de lange Duitse speelfilm „Verzwegen zonde", een Hamlet-toepassing op het na-oorlogse West-Dwitsland, waarin men nogal eens heeft moeten wringen om het zwaar romantische Shake- speare-drama aannemelijk te maken in de geschiedenis van de zoon, die, uit Amerika teruggekeerd, zijn ver moorde vader wil wreken. De hele film, spciaal voor televisie gemaakt, deed daarom nogal dik-opgelegd aan, al bezit zij zekere kwaliteiten. Verder was ook hier een kwartier Westduitse actualiteit, zodat men ov deze avond nu niet bepaald van tref fende coördinatie kon spreken. De VPRO zorgde voor afwisseling door aandacht te schenken aan het eindexamen van de Nederlandse Film academie. flet programma bevatte o.m. een in opdracht van deze om roeporganisatie door afstuderende leerlingen gemaakt filmpje. Een nogal wazig geval, dat voor namelijk berekend was op goede ca mera-effecten. In „De oude draaidoos" vertoonde Simon van Collem fragmenten uit griezelfilms waarbij het voor de lief hebbers heerlijk huiveren was. Vanavond op de buis Geweten verbeeld in absurd spel (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De VARA zal van avond, tien minuten later dan is aangekondigd omdat de rubriek „Uit", in Moskou opgenomen, uitloopt, het toneelspel „De bouwers van het rijk of de Schmürz" van Boris Vian op het scherm brengen. Dit is geen vrolijk en geen werkelijk aanvaardbaar spel. Het huldigt het absurdisme in de verbeelding van de kwelling van het geweten welke de mens in het nauw drijft. Een kleine familie: vader, moeder, dochter en dienstbode, wordt in eigen huis steeds verdreven naar een kleinere ruim te op een hogere etage, en dat door een angstaanjagend geluid dat zij plotseling vernemer Bij hun vlucht verliezen zij van alles: huisraad, bezittingen, zelfs gezinsleden blijven achter en verdwijnen in het niet. Zij kunnen nooit terug: de vaoer verspert uit doodsangst de deur waardoor zij binnenkomen. Maar overal blijft in hun gezelschap „de Schmürz": een in vuile zwachtels geklede gestalte, die zij trachten te negeren die zij, wanneer zij zichzelf op fuuten betrappen, schoppen en slaan, maar die er niettemin altijd is: hém verliezen onderweg gaat niet. Tenslotte b! jfr de vader alleen met hem over in het kleine dakkamertje: er is nu geen ander vlucht meer mogelijk na een lange filosofische monoloog, dan de sprong uit het raam. Duidelijk wordt dan. dat deze mensen een rijk hebben gebouwd dat buiten de werkelijkheid staat en dat zij zichzelf en hun geweten: de Schmürz niet kunnen ontlopen. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM In afwachting van de officiële bekendmaking van de verlovingsdag van prinses Beatrix en Claus von Amsberg houdt men er in de omroepwereld terdege rekening mee, op die dag de programma's van radio en tele visie aan te passen. Dat worden aangelegenheden van NTS en NRU, die al bezig zijn zoveel moge lijk reportagewagens beschikbaar te houden en artistieke en tech nische medewerkers te mobiliseren voorJa, mogelijk voor 28 juni. „Zolang de officiële aankondiging van de datum er nog niet is kunnen wij alleen maar plannen maken en overleg plegen", vertelt men ons bij de NTS, „maar natuurlijk rekenen wij met grote drukte." Voor televisie uitzendingen is men er niet met het zenden van een wélbemande reporta gewagen naar Soestdijk en Den Haag en wie weet waarheen meer in het land. De PTT moet in het geweer komen voor het maken van een straalverbinding en dat vergt eventjes tijd. Men rekent op een directe uit- „Top of Flop" ook voor het laatst (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Nog een veel bekeken televisieprogramma gaat ver dwijnen: op J1 augustus zal de VARA voor de laatste maal, zulks in overleg met presentator Herman Stok, „Top of Flop" uitzenden. Dit tienerprogramma heeft dan 40 afleveringen gehad en dat is een hele boel voor een tv-serie. Men houdt ermee op nu het nog aardig is. Er moet vooral voor tieners variatie zijn en daarom is nu overleg gaande over een nieuw aantrekkelijk programma voor de jongelui. De mogelijkheid dat Herman Stok dit in het nieuwe sei zoen te verwachten programma weer gaat leiden, is niet uitgesloten. Totaalbeeld van Ethiopië op tv (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM De NCRV-televisie zal op woensdag 30 juni a.s. het vijfde en laatste programma, gewijd aan het land van keizer Haile Selassie, uit zenden op Ned. 1. Er wordt dan een totaalbeeld gegeven van Ethiopië, waarbij de nadruk wordt gelegd op de krachtige rol welke de keizer speelt in de ontwikkeling van zijn land en de wijze, waarop hij de hem toekomende gelden tot steun hiertoe weet aan te wenden. VARA-tv komt ook met volksliedjes (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM Volksliedjes zijn „in" tegenwoordig, zelfs als televisie-uit zendingen. Daarom heeft de VARA besloten ook een vast programma hiervoor in te richten en wel onder de titel „Van alle landen thuis". Dat begint zaterdagavond a.s. (26 juni) om 8.20 uur op Ned. 2 en het wordt een vierwekelijkse uitzending. Christel Adelaar zal het presenteren, maar zij wordt éénmaal vervangen door Coby Schreier. Op de eerste avond begroet Christel Adelaar solis ten en ensembles uit eigen land, uit Joegoslavië en uit Parijs. Uit de Franse hoofdstad komt echter de Amerikaanse blues-zanger Big Bill Broonzy, die ook een opmerkelijk boogie-woogie-pianist is. zending uit paleis Soestdijk, als de Koningin de verloving voor microfoon en camera bekend maakt en het verloofde paar aan het Nederlandse volk voorstelt. Men verwacht dan, juist als bij de verloving van prinses Margriet, de twee ook in de tuin te zien verschij nen, opdat het beeld hiervan in de huiskamers kan worden overgebracht. Verder hoopt men de plechtigheden in Den Haag, het voorstellen aan de regering, in hun geheel op de beeld buis te kunnen brengen. Gerekend wordt ook op het uitzenden van vrolijke flitsen uit de hoofdstad en andere delen van het land. Dit brengt voor de avond van de verlovingsdag in elk geval programmawijziging mee. De NTS heeft uiteraard ook al een en ander aan documentaires (o.a. over het leven van prinses Beatrix) klaar en verder zal het programma het nodige amusement brengen. De NRU heeft, zoals dat nodig en gebruikelijk is, in Den Haag aangevraagd op de verlovingsdag een nationaal program ma te mogen uitzenden: toestemming daarvoor zal zeker niet worden ge weigerd. Ook dit orgaan van de samenwer kende omroepen is druk in de weer met heel veel besprekingen en het verzamelen van beschikbare commen tatoren, verslaggevers, regisseurs en technici, die er met de reportagewa gens op uit zullen trekken als het zover is. Het nationale programma wordt gesierd met al gereedliggende klann- beelden, met veel opgewekte muziek en liedjes en natuurlijk reportages uit het land, zulks gegroepeerd rondom de officiële gebeurtenissen welke in rechtstreekse uitzending voor de luis teraars ten gehore worden gebracht. Ook denkt de NRU eraan, in een van de grote steden des lands een feest- concert te laten geven door het Pro menadeorkest; eveneens wordt de mogelijkheid overwogen, in samen werking met de Stichting Stadsont- spanning Utrecht een bal te geven in de Beatrixhal van de jaarbeurs. ig (gr.): geestelijke liederen: 19.45 KlassieKe grammofoonmuzlek; 20.00 Zomer- Mozagek: gevarieerd programma: 22.00 Kerkorgelconcert (opn.): Klassieke en mo derne muziek: 22.30 Nieuws en SOS-berich- 22.40 Avondoverdenking: 22.55 Boekbe spreking; 23.00 Klassieke en semi-klassieke Hilversum II, 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws; 18.15 Actualiteiten; 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en democratie: Festival 19G5: Cleveland orkest en solist: klassieke en moderne Erasmusprijswinnaars 22.30 Nieuws: 22.40 Actualiteiten; 23.05 Pizzicato: nieuwsflitsen •dcrland I. NTS: 19.01 Barend de Beer; 10.06 De ekijker. internationaal jeugdjournaal; lü_ Van gewest tot gewest, regionaal week journaal. VARA: 19.35 De Lucy Show (Lucy in een dubbelrol), TV-film. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 2020 Achter het nieuws; 20.45 Uit in Moskou; 21.15 De bouwers van het rijk of de Schmürz. toneelstuk. NTS: 22.35 Journaal: 22.40 Socutera; 22.55-23.15 Filmverslag Tour de France en hoogtepunten Internatoinaal Tennistournooi Wimbledon. Nederland n. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Station Petticoat; uitgerangeerd, TV- "Tm; 20.25 Zing er eens uit: muzikaal ■ogramma; 20.50 Gevleugelde locumentaire s ballet. N :n ver verleden. België: Nederlands progr. Ki 19.30 Teletaalles: Engels; 19 45 Het gestolen schaap; 20.00 Nws.; 20.30 Ronde van Frank, rijk: 20.40 De Flintstones; 21.05 Op de mar af: Kapitein Piet Blondé: 21.55 Orkest o4.v. George Szell. pianoconc.: 22.30 Nws. I, 402 in. NCRV: 7.00 Dagope- Amusementsmuziek (gr.); 7.30 Nieuws; 7.40 Radiokrant; 7.55 Lichte «ram- ifoonmuziek; 8.15 Gewijde muzieki^B^O Jahreszeiten (gr.); 10.30 Morgendienst; 11.00 Klassieke kamermuziek (gr.); 11.15 In zilver; programma I luisteraars; Lichte grammofoonmuzlek; 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Naar de speeltuin, fijnl! Uk/65-speldjes a10 ct.bij ruim 4500 levensmiddelen-bedrijven Nieuws; 12.40 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten; 12.50 Populair orgelspel; 13.10 Metropole-orkest (opn.)amusementsmuziek; "1.05 Schoolradio; 14.25 Weens Symphonie- __-kest: Amusementsmuziek; 14.40 Voor dracht; 15.00 Utrechts kamermuziekgezel schap (opn.): klassieke en moderne kamer- luziek; 15.30 Voor de vrouw: 16.00 Musicia- a: muzikale herinneringen; 16.30 Duizend schoon - Vlinderbloemigen, lezing; 16.45 Licht pianospel (opn.): 17.00 Moderne or kestmuziek (gr.): 17.30 Lichte grammofoon muziek: 18.30 Mandoline-orkest (opn.); 18.50 Volksmuziek uit Portugal (gr.). VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 VARA 8.45 uur het programma „Uit" is in Moskou opgenomen en toont flitsen van het kunst- en amusementsleven aldaar. 9.25 uur begint het spel „De bouwers van het rijk of de Schmürz" van Boris Vian. 11.05 uur sportverslagen van de NTS. Nederland 2 NCRV 8.01 uur nieuwe belevenisse 8.25 uur volksliedjes en 8.50 uur derde aflevering van de serie „Gevleugelde avonturen": dieren maken een luchtreis. 9.15 uur (NTS) klassieke dansduetten. een Duits programma. i het treintje in „Station Petticoat". VANAVOND TE HOREN Hilversum l NCRV 8.00 uur tweede Zomeravondmozaïek, met bijdragen van het vakan tiecentrum „De Berekuil" in Grollo. 10.00 uur orgelbespeling door André Verwoerd in de Pauluskerk te Rotterdam. 10.40 uur avondoverdenking. Hilversum II AVRO 8.15 uur rechtstreekse aansluiting met het Amsterdamse Concertge bouw voor een stereofonische uitzending van een Holland Festival-concert. Het Clevelandorkest speelt o.l.v. Georgr- Szell werken van Wagner, Barber en Schubert. 11.05 uur nieuws uit de wereld van de lichte muziek. Songfestival had meeste bekijks (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM Een nieuw onderzoek laar kijkdichtheid en programma- waardering, geleid door de NTS, heeft uitgewezen dat in de maanden maart en april het Eurovisie Songfestival met 89 pet. het grootste aantal kijkers heeft gehad. Waarderingcijfer: 7. Hieruit mag men opmaken, dat velen wel keken, maar niet iedereen het programma zo enig vond. Het NTS-journaal blijft hoog in kijkdichtheid genoteerd: 58 pet. Voor het regionaal journaal kwam met 5 pet. meer wat grotere belangstelling, maar meer dan 30 pet. van de kijkers haalt het niet. Merkwaardig is voorts, dat in deze maanden er meer naar de actualitei tenrubrieken van AVRO en VARA dan naar Brandpunt werd gekeken. De VARA staat voorop met 56 pet., dan volgt de AVRO met 52, de KRO met 51 en de NCRV komt nog steeds achteraan met Attentie: 43 pet. Ook in deze periode bleek de helft van de kijkers het televisiespel op donderdagavond te volgen. Meer be langstelling trok „Memorandum van een dokter" op zondagavond: 72 pet. van de kiikers en een waarderingscij fer van 7,9. Hoog genoteerd in kijkdichtheid zowel als in waardering blijven de Rudi Carrellshow, „Zo is het", „Voor de vuist weg" en bij de strips vooral ..Bonanza". In het noorden van India zijn meer dan 200 mensen door de langdu rige hitte om het leven gekomen. In Bihar alleen kregen 130 mensen een beroerte. De cijfers zijn niet officieel. Het werkelijke aantal slachtoffers is vermoedelijk veel groter. Er zijn temperaturen gemeten van 49 graden Celsius. 8.00 Nieuws 9.00 Te lar 'kerfra VPRO: 9.4 grammofoonmuzlek; ater, een informatief cn waterweggebrui- Morgenwijding. VARA: Actualiteiten BB 12.00 Licht orgelspel; 12.27 Mededelingen t.b.v. land- tuinbouw; 12.30 «-vm— zending voor i orkestmuziek - AVRO: 13.00 Nieuws; 13.10 Actualiteiten cn grammofoonmuziek; 13.25 Beursberichten; 13.30 Neérlands Muziektuin: manifestaties in vakantieplaatsen: (VI-slot); 15.00 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend: Dames weekbladen zijn ouder dan u denkt, lezing; 16.15 Gobelin: aspecten van het Franse lied; 16.45 Voor de kinderen: 16.49 Voor de jeugd; 17.30 Jazz-rondo: 17.50 Kiosk: bespreking var •artikelen uit de weekbladen. 1846) Een hypnotiseur die een proefpersoon onder hypnose brengt, kan de man gelasten na bijv. 160 mi nuten uit de hypnotische slaap te ontwaken, welk bevel zoals her haaldelijk onder strenge controle bij proefneming is gebleken door dc proefpersoon kan worden opgevolgd. We kunnen dit opvatten als een blijk, dat de mens over tijdszin beschikt, maar daarmee zijn we er niet. Want behalve dat mooie woord, moet er toch ook nog een mechanisme zijn, dat ons waarschuwt, of uit welks gedra gingen we al is het maar onbewust kunnen concluderen, dat een be paald tijdstip is aangebroken. We leggen hier expres de nadruk op het onbewuste, omdat we in dit licht het schatten van de zonnestand en het „voor- of achterlopen" van de zon ten opzichte van de zonnestand-thuls bij vogels moeten zien. Desondanks heeft het er alle schijn van dat het tljdsmechanisme, dat vogels volgens dc theorie van Matthews hiervoor no dig zouden hebben, normaal door het ritme van dag en nacht gereguleerd wordt. Wanneer duiven bijv. fn de duisternis worden gehouden met on regelmatige perioden van kunstmatig licht en wanneer zij daarna worden onderworpen aan een regelmatige dag en nacht met kunstlicht welke dagen en nachten echter niet met de stand van de zon overeenkomen en dus op andere tijdstippen vallen, dan de dag en de nacht bulten, dan raakt hun tljdsmechanisme in de war. Wie zich herinnert, wat we enige dagen gele den gezegd hebben over de rol die de stofwisseling bij de tijdszin speelt, zal zich hierover niet verbazen. Door de verschillende belichtingsperioden is de stofwisseling ln de war geraakt en de biologische klok van de vogels loopt «niet meer correct, zodat hun tijdszin niet meer met de werkelijke tijden overeenstemt. Zou de theorie van Matthews enige waarheid bevat ten, dan zouden de dieren nu ook gestoord moeten zijn in hun oriënta tiezin. Immers, met behulp van die tijdszin dienen zij volgens de theorie de stand van de zon (onbewust!) te tijdstip thuis. Is dus hun klok ln de war, dan komt er van het schieten van de zon niets terecht. Volgens de theorie van zon-navigatlc zou een duif, wiens tljdmechanisme vóór loopt op de werkelijke zonnestand, zich moe ten inbeelden dat hü zich ten westen van zijn nest bevindt, zodat hij oostwaarts vliegt om thuis te komen, en omgekeerd, zou een dier west waarts moeten vliegen als zijn biolo gische klok achterloopt En bij proef nemingen bleken de dieren zich In derdaad aldus te gedragen! We mogen de methode van biocoördinatie, dus van het zich richten op de zonne stand. gecombineerd met een stofwis- sellngs-chronometer, dns niet zonder meer verwerpen, al moeten we er aan toevoegen, dat nauwkeurige oriëntatie volgens dit systeem toch niet mogelijk is. Maar wellicht Is het voor een duif ook niet noodzakelijk dit navigatiesys teem voor korte afstanden te gebrui ken, omdat liem in bekend gebied ook de ogen en het geheugen ten dienste staan. Nadruk verboden. H Pétillon 40 Het was een reuze spannend ment. Daar dribbelde de vos, die de mensen klaarblijkelijk boch geroken had, een beetje zenuwachtig heen en voor het hek van kdppegaas. „Sohiet u nog niet, boer Maas?" fluis- tetrde Josje. „Nee, ik moet even kijken wat hij gaait doen", antwoordde de boer. De vos draaide nog een paar maal heen en weer, snuffelde aan het hek, krabbelde en brok er met zijn sprong en klauterde er tegen op. ,.Hy wil er overheen klimmen!" fluister de Josje bijna geestdriftig. „O, wat een slim dier". „Maar daar zal ik toch een stokje voor steken", gromde boer Maas. Hij drukte de loop van het geweer nog wat steviger tegen zijn schouder aan. Josje leunde nog meer voorover. Daar haaide boer Maas de trekker over. Vuur spoot uit de loop, er weerklonk een da verende kmal. En dan zagen ze dat de vos hals over kop van het hek sprong en het op een rennen zette. „Ik heb hem gemist", stamelde boer Maas. ..Hoe kan dat nu?" „Het moet de duisternis zijn geweest, die u heeft misleid, boer Maas", zei Josje, die er vreemd opgewonden uitzag. Jesje en ook Derk waren ook overeind gesprongen en liepen haastig op de an deren toe. „Kijk, daar gaat hü nog", schreeuwde De vos verdween tussen het dichte struikgewas. Hü was ontsnapt, daar was geen twijfel aan mogelijk. „Die komt niet meer terug", zed Josge. „Vanaivond in ieder geval niet". „Ik snap nog niet hoe ik hem gemist kan nebben, Derk", gromde boer Maas. „Hij zat daar zo duidelijk zichtbaar boven op het hek". ..Misschien hebt u een beetje te wild met de loop heen en weer bewogen", zei Jos je. „Dat kan toch?" Oom Derk keek Josje onderzoekend aan. Het leek alsof hü iets tegen zijn neefje wilde zeggen, maar dan sdhudee hü al leen zijn hoofd. 43 Bij Nanna's heengaan kreeg de weg waarlangs hij zo lang recht en onbekommerd gelopen had, een andere richting. Hij moet nu klimmen. Nu eens is •het zo steil dat hij meent het te zullen moeten opgeven, dan weer milder, zoals het op een zomerdag kan zijn als hij, uit het dal gekomen, een ogenblik rust bij de Stenen Zonde. Hij vergeet niet, al denkt hij minder aan de mensen, dat tussen het bloeiende kruid en achter iedere heester of struik, waarin de vogels kwinkeleren, de wolfsldem kan staan. De Horsten zijn als alle andere mensen. Ze praten over elkander, dikwijls meer kwaad dan goed, met de beste bedoelingen. Ze gissen ernaar hoe het is tussen de wildeman en de landsohut en hoe het met de zwarte mulder zal aflopen. Sinds Sax voor Jeep Karsten een paar zakken koren meenam naar de molenaar van Hinberghe, volg- meer keuters dat voorbeeld. Op een dag zal de Hidder niets meer te malen hebben. Hij zal wel verdwijnen zoals hij gekomen is, zeggen de Horsten en ze schudden hun hoofden als ze aan de landschut denken. Na de dood van zijn vrouw 'komt hij in het molenhuis, ook zonder dat hij daar iets te maken heeft. De Horsten weten veel, al weten ze nooit recht wie het eerst iets vertelde. Alleen 's zondags praten ze minder. Dat komt door Zweder Thase, die in de kerk voor hen zingt en ze meevoert naar een ander gebied. Ze worden zich dan een ogenblik bewust dat ze thuishoren in Gods handpalm en ze willen graag elkander het kwaad vergeven. Het kerkje is van binnen wit en het wordt nog witter als de zon erin door DIGNATE ROBBEKTZ j buiuuiiauiiiuuiuuiuuuiuitiuuituM^ schijnt; ze worden er zelf lichter en blijder van. Op de gewone dagen moeten ze zich weer naar de aarde keren en voelen ze de kilte van hun eigen schaduw. Libbe Vennink zit vooraan als de boer van 't Grobbenuus zingt. Over hem hebben de Horsten nog nooit iets gezegd. Als ze horen dat Dries Borne hem de melkmuil noemt, lachen ze een beetje scheef. Helemaal ongelijk heeft Dries niet. Na afloop van de dienst gaat Libbe niet met de jongens mee om op de brink te praten over de nieuwe week, wat ze te doen hebben en of de oogst zal meevallen. Hij kijkt ook nooit naar de meisjes, bij wie Lenter zich zo goed thuisvoelt. Het liefst gaat hij over de es naar het grole ven. Dat ligt vlak bij de Oeler, waar het loofbos begint. Vanaf de oever springt een punt drassige aarde naar voren het water in. Aan het einde daarvan staat een kromme spar, die met zijn twijgen het zwarte glanzende vlak raakt. Libbe zit graag bij die boom, het is of hij ermee verwant is. Of een oude vriendschap vernieuwd wordt als hij langs de ruige bast strijkt. Om het ven heen groeit hoog gras. Daar is het dat Libbe de val ontdekt. Hij hoort het ritselen en als hij de takken van een hazelaar wegbuigt, ziet hij de bunzing met zijn woedende glinster- ogen. Een mooi gaaf dier is het met felle tanden. Libbe morrelt aan de val om het dier zijn vrijheid te geven. Het is zo'n mooie dag en hij heeft horen zingen over de Heer die hemel en aarde gemaakt heeft. Libbe heeft zijn eigen gedachten, waarover hij nooit spreekt, zelfs niet met Lenter. Het is erg om in een val te lopen. Libbe weet nog hoe hij zich voelde in de ren waarin hij werd opgesloten als zijn moeder in het veen moest werken. De val is met een ketting vastgezet aan een stam. Het kost moeite om haar los te krijgen. Als Mensink zijn schouder grijpt, beseft Libbe dat hij er ook ingelopen is. De jachtopziener is teleurgesteld, hij meende Dries Borne te betrap pen. Wie ben jij? vraagt hij bars en als Libbe zijn naam stottert, moet hij helpen om de val in een jute zak te schuiven met bunzing en al. Mensink bindt die dicht en dan dragen ze ieder aan een eind. Ik wilde hem laten lopen, zegt Libbe ineens heftig. Hij doet hier niemand kwaad. Maak me dat wijs. Vooruit! Doorlopen. Je hoort op 't Grobbenuus, zeg je? Mooi volk houdt Thase er op na. Zitten jullie daarom in de kerk? En tegelijk dik doen met die landschut. Mooi volk! Libbe luistert niet naar de hoon. Onwillig gaan zijn benen mee. De bunzing gaat te keer, het dier stinkt ondraaglijk, maar Mensink loopt van de wind af en met zulke grote stappen dat Libbe wordt meegesleurd. (Wordt vervolgd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 13