Te waar om mooi te zijn
HOOG TUD DAT WU
SAMEN SPREKEN
R
blijf jong, blijf fit fiets I
DUET
Nog drie ton
is nodig
Jubilerend Rekken
kreeg een ton om
de kerk te bouwen
Diaconale vakantieweken
voor 250 invaliden
Medische zending in nood!
Kerk en sport
onder één dak
vaderdag!
Puzzelhoek
VRIJD AG 18 J I'M 1163
Een woord voor vandaag
Er zijn van die uitdrukkingen in de bijbel, die soms een
glimlach oproepen. Zo lezen we in Handelingen 6:6 „En
het woord Gods wies." Onze Nieuwe Vertaling zegt het wat
ouderwets. De rooms-katholieke nieuwe vertaling zegt
echter hetzelfde: „Het woord Gods breidde zich uit." Worden
de preken langerof kunnen de apostelen vaker preken? Hoe
kan het woord Gods zich uitbreiden? Misschien dat het ver
band ons dit duidelijk kan maken. Lucas ziet dit als een
direct gevolg van de verkiezing van de diakenen. De apostelen
hebben daardoor de handen vrij gekregen om meer aandacht
aan hun prediking te besteden. Maar zij hebben ook nu de
tijd om meer te bidden. De preken worden nu meer gedragen
door gebed en bezinning. Een preek is een menselijk werkstuk.
Maar een preek is tevens verkondiging van het woord Gods.
Nu er diakenen zijn om veel van het dagelijkse werk van de
apostelen over te nemen wordt de preek meer Gods werk. En
de vrucht blijft niet uit: Het getal der discipelen te Jeruzalem
nam zeer toe. staat er. En ineens zien we hier, hoe we betere
preken van onze dominee kunnen verwachten: Als we naar
hem toe gaan en zeggen: Laat mij doen wat ik kan doen, opdat
u beter kunt doen ivat. u moet doen.
We lezen vandaag: Genesis 27 1-17.
Gere f.-bonder tot confessionelen
(Van onze kernredactie
WOUDSCHOTEN Het is de hoogste tijd dat de Confessionele
Vereniging en de Gereformeerde Bond met elkaar gaan spreken.
Deze woorden van de gereformeerde-bonder. ds. P. M. van Galen
uit Hilversum, ontlokten een enthousiast applaus op de vergade
ring van de Confessionele Vereniging. De Utrechtse hoogleraar, prof.
dr. H. Jonker voegde er aan toe dat ook hij van mening was dat nu
eens wezenlijk met elkaar gesproken wordt. De verschillen mogen
de voortgang van het evangelie en de gemeenschap niet langer in de
weg staan. De voorzitter van de vereniging drs. C. M. Luteyn beloof
de dat het hoofdbestuur zich zeer ernstig op dit voorstel zal bezinnen.
PROF. DR. H. JONKER
Beroepingswerk de COTlSUmeilt zicll
N'ed. Hen-. Kerk t7
genomenvoelen?
Proefschrift over
den Akker te Gouda, die dit
beroep aannam; te Rotterdam (studen
tenpastoraat): E. van Bruggen, academie
predikant te Delfshaven, die dit beroep
aannam; te De Bilt (3de pred.pl.): A.
de Jonge, leraar godsdienstonderwijs
aan het christ. lyceum te Goes; te
Kloosterhaar (toez.) J. H. Dorgelo te
Antwerpen; te Papendrecht: G, van
Estrik te Genemuiden.
G''REFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Vorden: J. Rowaan te
Westmaas; te Zuilichem-Gameren: G. Lie-
vaart, voorheen vrijgemaakt predikant te
Aangenomen naar Werkendam (vac. H.
Moll): C. van Ommen, wonende te
Utrecht, die bedankte voor Borger; naar
Oegstgeest (vac. J. H. Koppen, tweede
beroep): K. Vegter te Papendrecht.
GEREF. KERKEN' (VRIJGEMAAKT)
DEN HAAG Het Nederiandsche
Roode Kruis heeft vandaag 500 dekens
naar Zuid-Slavië verzonden ten behoe
ve van de slachtoffers van de overstro
mingsrampen aldaar.
spaar plezierigmet
IVYLOTVS
4? met gratis
waardezegels
van 15 en 25 ct.
vraag vooral om de
DUET-spaarkaart
prijsvorming in
de industrie
door de kosten, welke aan hun produktie
en distributie verbonden zijn? Of is het
gezien de overmatige winst, die in een
prijs besloten ligt, voor de band liggend
dat de consument zich genomen voelt?
Deze vragen vormen het centrale the
ma van de dissertatie, waarop gisteren
drs. F. W. Rutten, aan de Katholieke
Hogeschool bij prof. dr. D. B, J.
Schouten is gepromoveerd tot doctor in
de economische wetenschappen.
Bij het onderzoek zijn de bedrijfstak
ken, waar de produktie wordt verzorgd
door vele, relatief kleine ondernemingen,
gesteld tegenover de branches, waar
enkele relatief grote ondernemingen een
aanzienlijk deel van de produktie in
j handen hebben. In de eerste categorie
wijkt de prijs normaliter niet veel af van
het peil der gemiddelde kosten. Dit kan
tel het geval zijn in de laatstgenoemde
•o«jr-D<rhdpgTr van d<foveSt^tsk:die
lar op lange termijn kan Vorden
gehandhaafd, is afhankelijk van de
krachtsverhoudingen tussen de grote on
dernemingen enerzijds en de kleine
gevestigde ondernemingen of nieuw te
vestigen bedrijven anderzijds. De voor
sprong van de grote ondernemingen en
daarmc-e ook de overwinst per eenheid
produkt correspondeert niet zelden met 5
a 10 procent van de gemiddelde kosten.
Hogere overwinstpercentages komen
slechts bij uitzondering voor. In de
industrie als geheel genomen bedraagt de
overwinst naar schatting ten hoogste 5
procent van de produktie-waarde. Het
reële loon van de werknemers (consu
menten) wordt daardoor waarschijnlijk
met enkele procenten gedrukt.
Nieuwe boeken!
Strijd tegen onrecht, door J. L. Egger-I
mont. In Kleine-Beverserie. Uitgave De
Spaarnestad. Haarlem. (136 blz.. ƒ3.90)
Sesam-Geschiedenis van de Tweede
Wereldoorlog in foto's en documenten.!
Delen 13-16. Uitgaven Bosch en Keuning!
NV. Baarn. 2.50 per deel»
Telepathie en helderziendheid, doori
prof. dr. W. H. C. Tenhaeff. Vierde1
druk. Uitgave W. de Haan NV Zeist.
(164 blz.. f 3.501
j'tuur. door Kurt Lange.
Edelstenen, door J Hammes F.G.A.
Tweede druk. Uitgave W. de Haan NV.
Zeist. (203 blz.. f3.50>
Van moeras tot lusthof. Honderd jaar.
Vondelpark, door Jo Elscndoorn Uitgave
Broekman De Meris NV. Amsterdam.I
(47 blz.. f" 2,50)
Stelt synode
gesprek over
vrouw uit?
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT - De mogelijk
heid is niet uitgesloten dat deze
synode van de Gereformeerde
Kerken het voorstel om de
ambten open te stellen voor de
vrouw niet in behandeling zal
nemen. Dit schrijft ds. H. W. H.
van Andel, actuarius van de
synode, in het b'ad „Het Diako-
naat".
Het rapport over „De plaats
van de vrouw in de dienst van
de kerk" is zowel te vroeg als
te laat ingediend. Te vroeg,
omdat volgens de opdracht van
de synode van Apeldoorn het
rapport nu nog niet klaar had
behoeven te zijn. Te laat. omdat
de deputaten er niet in geslaagd
zijn hun rapport een half jaar
voor het begin van deze synode
aan de kerkeraden ter bespre
king te zenden. Dit laatste zou
als een bezwaar naar voren
gebracht kunnen worden.
In de Gereformeerde Kerken
zijn reeds 160 vrouwelijke be
roepskrachten aan het werk.
Een enquête onder de gerefor
meerde vrouwenverenigingen
heeft uitgewezen dat zeventig
procent van de verenigingen
zich uitsprak vooi de voorstel
len in dit rapport
Brood voor liet hart
AMSTERDAM Nog steeds komt per
dag ongeveer 10.000 gulden binnen voor
de actie „Brood voor het hart". In totaal
is reeds bijna f 1.200.000 geschonken.
Gehoopt wordt op anderhalf miljoen.
De collecten van 1624 kerken en
gemeenten zijn nu geteld. Zij brachten ip
totaal f 840.864.83 bijeen. Op giro 500.100
werd tot nü' ÜTe 305.4(50,lA'gëètort.
aantal mensen brachten 880,50 contant
naar het kantoor van de Nederlandse
Zendingsraad in Amsterdam. De actie
van de Wilde Ganzen bracht 18.536,94
op. Nog ruim driehonderd plaatselijke
kerken en gemeenten moeten hun collec
te afdragen.
Deze opmerking werd gemaakt aan
het slot van de jaarlijkse conferentie
van de Confessionele Vereniging en
vloeide in zekere zin voort uit het
referaat van prof. dr. H. Jonker, die
sprak over de „waarde en onwaarde
van de kerkelijke traditie." Hij zooht
daarin naar wat Traditie is, het
wezenlijke van het evangelie dat ons
is overgeleverd, en wat tradities zijn,
Tijdens deze conferentie overhan
digde ds. C. A. van Harten het bedrag:
dat als jubileumgeschenk in het afge
lopen jaar bijeen is gebracht in
verband met het honderdjarig be
staan. Ds. Van Harten kon 5000 gul
den overhandigen. Drs. Luteyn deelde
mede dat bovendien nog een legaat
van 12.000 gulden is ontvangen.
Het onderwerp „Traditie en tradities"
waarin het gaat om het blijvende en het
vergankelijke staat op het ogenblik in
het middelpunt van belangstelling, omdat
het ook ter sprake is gekomen op de
jongste wereldvergadering van Faith
and Order" (belijden en kerkorde»
de Wereldraad van Kerken.
NOODZAAK
Prof. Jonker wilde niet de definitie
volgen, die Traditie noemt: het blijvende
goddelijke Woord en de tradities: de
menselijke gedachten, noch de verdelin
gen ..schilderij en omlijsting", „inhoud
en vorm". ..kern en entourage." Hij
zocht een eigen benadering.
Hij ging uit van de noodzaak
de traditie. De mens is nu eenmaal
een traditioneel wezen, die niet hele
maal nieuw en zonder geschiedenis
kan beginnen. Maar tevens ii
sprake van een vernieuwing van de
traditie in het menselijk en kerkelijk
leven. „Wij zullen daarom de traditie
die op ons af komt," zo meende hij,
„niet klakkeloos mogen overnemen,
maar evenmin klakkeloos mogen af
schrijven, zoals in onze dagen wel
wordt gedaan."
50-jarig bestaan inrichtingen
(Van c
i onzer verslaggeefsters)
De traditie is geen repetitie zonder
meer. Dan komen we in de woestijn
van het orthodoxisme. We moeten de
erfenis van de vaderen steeds weer
opnieuw ons eigen maken. In de
derde plaats schonk prof. Jonker ook
aandacht aan het blijvende in de
traditie.
DONKER
Het grote wonder is dat God zijn
Woord en zijn Waarheid in het hart. de
gemeenschap en wereld van de mensen
wil leggen. Dat is de taak van de Heilige
Geest, die het buitengewone, dat wat
geheel buiten de mensenwereld 6taat, tot
een gewone zaak maakt, vermenselijkt.
Maar dat brengt met zich mee dat de
mensen het heilige kunnen bezoedelep en
zelfs verloochenen.
het opmerkelijk dat het woord
„traditie", afgeleid van „tradere" in die
oorspronkelijke betekenis zowel gebruikt
kan worden voor de overlevering van de
leer, als bijvoorbeeld voor het verraad
van Judas. Er is een lichte en
donkere kant aan de traditie en
onrecht heeft de Rooms Katholieke Kerk
geprobeerd om die donkere kant uit te
sluiten.
Als God zijn Woord door de Heilige
Geest aan de mensen geeft, grijpt de
mens naar een vorm, een instituut om
wat God door openbaring overlevert te
ontvangen. Zo ontstaan tradities. Juist in
onze tijd zijn nieuwe vormen, nieuwe
tradities nodig. Maar we zullen ook
aandacht moeten schenken aan het blij
vende in de Traditie, aldus prof. Jonker.
Dat blijvende is het „onaantastba
re", dat door onze vuile handen niet
bezoedeld kan worden, omdat het
geheel buiten de mens ligt. Het wordt
door openbaring overgeleverd, en zijn
Woord moet dan verkondigd worden
door ambtsdragers. Zij behoren daar
om tot de onveranderlijke traditie. De
kerk zal niet zonder hen kunnen. Ook
de kerk zelf is begrepen in het wezen
van de blijvende Traditie en eveneens
het apostolaat, de opdracht om het
evangelie in de wereld uit te dragen.
Ook de belijdenis wilde prof. Jonker
rekenen tot het wezen van de Tradi
tie. i
MEESTERWERKEN VAN Z TOT A
UTRECHT Ongeveer 250 in
validen gaan deze zomer met va
kantie, dank zij de zorgen van het
hervormd en gereformeerd diaco
naat in ons land. Deze vakantie
weken, waarvoor ongeveer, hetzelf
de aantal medewerk (st)ers nodig
is, worden gehoüden op Marijke-
hoeve in Hattem, in het Dunant-
huis op Woudschoten, in het pad
vindershuis te Baarn en op De Blis-
cap te Amerongen.
Deze vakanties worden in de mees
te gevallen plaatselijk door het dia
conaat van de kerken georganiseerd.
Slechts één week wordt door de
landelijke diaconale bureaus van de
Prof. Jonker waarschuwde dat vaak
tradities tot Traditie, tot het eigenlij
ke. worden verheven in het gerefor
meerde, protestantisme.. M^annhetoom-
gekeerde is ook gebeurd, soms werd
een stuk van de Traditie tot mense
lijke en vergankelijke traditie ge
maakt. Dit is bijvoorbeeld gebeurd
toen in de kerk tegen de wil van
Calvijn de kerkdienst tot preek-
dienst werd en de liturgische elemen
ten werden uitgeschakeld.
Dat is gebeurd dank zij een Zwin-
gliaanse invloed die via ds. Farel uit
Genève tijdens de Reformatie zijn
invloed heeft doen gelden. Calvijn
heeft nog kort voor zijn dood daar
tegen gewaarschuwd. Wij zullen
in onze tijd weer hel evenwicht
moeten terugvinden, zodat ook de
schuldbelijdenis, de genadeverkondi
ging, de voorbede en de dankzegging
weer een plaats in onze kerkdiensten
nervormde en gereformeerde kerken krijgen, omdat zij niet zo maar tradi-
geregeld. Doel is echter steeds een ties zijn, maar behoren tot de onver-
volledige eigen plaatselijke aanpak te Tanke|ijke Traditie,
bevorderen. Dit gebeurt deze zomer
van de plaatsen Amsterdam, Den
Haag. Utrecht, Zwolle. Haarlem en
ROTTERDAM Het gouden
jubileum van de Rekkense
Inrichtingen is een feest van
vreugde en dankbaarheid ge
worden. Vreugdeom de grote
belangstelling van zo velen,
vreugde om de mijlpaal die werd
bereikt, vreugde ook om de
giften ter gelegenheid van dit
vijftigjarig bestaan. Honderd
duizend gulden, als beginsom
voor de bouw van een nieuwe
kerk op eigen terrein, dat was het
overweldigende feit, tijdens de
jubileumherdenking, gisteren in
Rekken bekendgemaakt. Een ton,
bijeengekomen door bijdragen
van ontelbaar velen.
Maar deze financiële verrassing was
niet het enige wat vreugde bracht.
De voorzitster van de Vereniging
Rekkense Inrichtingen, mejuffrouw
C. S. van Ouwenaller, kreeg te ho
ren, dat zij was benoemd tot offi
cier in de orde van Oranje Nassau
(„officier van justitie", zoals zij zich
later zou verspreken). En boven
dien kon de burgemeester van
Eibergen, de gemeente waaronder
Rekken ressorteert, nog de rijks-
goedkeuring voor de bouw van acht
personeelswoningen bekendmaken,
en de vereniging tevens een flink
geldbedrag overhandigen.
Dankbaarheid
In de kerkzaal, die dus in de nabije
toekomst als zodanig niet meer in
gebruik zal zijn, werden naast vele
woorden van vreugde ook evenvele
van dankbaarheid gesproken. Zo
memoreerde mejuffrouw Van Ouwen
aller, die de rij van sprekers open
de, het baanbrekende werk van haar
vader en van ds. Slot, de twee „op
richters" van de inrichtingen. De mi
nister van justitie, prof. dr. I. Sam-
kalden, sloot zich hierbij aan.. Hij
gaf tevens een historische schets van
de ontwikkeling van de begrippen
„straf" en „verpleging". Voor het
werk van de inrichtingen had hij de
grootste bewondering en sympathie,
en het bereidverklaren van de ver
eniging, een goedkeuring voor de
behandeling van ter beschikking ge
stelde kinderen aan te vragen, juich
te hij van harte toe. Daarna speldde
de minister mejuffrouw, Van Ouwen-
zodat ook na de vakantie contact kah
blijven bestaan.
Vakantieweken worden door het
Algemeen Diaconaal Bureau van de
Gereformeerde Kerken dit jaar verder
gehouden voor rond 550 bejaarden en
220 rustbehoevende huisvrouwen.
Voor hen zijn zes weken voorbereid
op De Blije Werelt in Lunteren en
verder in het CNV-centrum en op
Kerk en Wereld in Driebergen.
Boekbespreking
Prettig geschreven dorpskroniek,
in verteld wordt hoe een tapijtfabrikant
zijn aandacht verdeelt tussen zijn weve
rij en zijn vrij wispelturige vr~
van wie hij aanneemt dat zij zich ii
romance stort met een Italiaanse antiek
handelaar. De Vlaamse auteur is voor
zijn werk bekroond met de derde prijs
van de Kosmos Eerstelingenprijs, een
alleszins redelijke beloning voor
intelligent boek. (106 blz., ƒ7,90).
(Van onze kerkredactie)
TUEBINGEN -
„Wanneer de christenen
in Duitsland niet van
hu n overvloed artsen
beschikbaar kunnen stel
len. dan zullen in
West-Ajrika mensen lij
den en sterven. Natuur
lijk kunnen de .ckriste
nen niet de nood van de
hele wereh lenigen,
maar ze moeten bereid
zijn daar hulp te bie
den. waar de nood het
grootst is". Dit is een
deel van de inhoud van
een brief, die alle jonge
dokters in West-Duits
land hebben ontvangen.
Hij is geschreven door
ds. Martin Scheel, direc
teur van het Duitse in
stituut voor de medische
zending dat in Tübin-
gen staat. Deze arts
roept zijn jonge colle
ga's op hulp te bieden
aan het kleine aantal
zendingsartsen, dat in
West-Afrika werkt.
Gemiddeld werkt er
■n Duitsland één arts op
■cdere 697 mensen. In
Afrika daarentegen staal
er één ter beschik
king ran twintig- to-
dertigduizend inwoner
Wanneer hier geen ver
'indering in komt. do.
zullen twee door d<
Duitse protestantse ker
ken opgerichte zieken
huizen in West-Afriki
aan het eind van dit
jaar gesloten moeten
wordeix. Dat beteke in
dan meteen heëindigim
van de medische rerzor
ling n dat gehied.
In rijn schrijven
rengl dr. Scheele naar
voren, dat van de 83001'
Duitse artsen er maar 56
bij de zending werken
Hel percentage artsen
uit het oostblok, dat
vo«r de ontwikkelings
hulp werkt is beduidend
groter. Hij vraagt zich
clan ook bezorgd af, of
:<ct marxistisch-leninis-
'ische ideaal meer drijf
kracht heeft dan het
christendom.
Hij schrijft letterlijk,
de toestand van d<
nedische verzorging in
[frika en Azië is zc
benauwend, dat geen
>nge arts die zich
christen noemt,
■raag kan ontwijken of
hij een paar jaar in de-
r gebieden wil werken.
Aanvankelijk kwamen
'p zijn oproep positieve
reacties binnen; toch is
het eindresultaat tegen
gevallen. Van de hon
derd artsen, die eerst
sterk geïnteresseerd
ren. hieven er slechts
drie over, die werkelijk
in dienst van de zending
Naar een nieuwe school op 'n nieuwe fiets! S
Geef 'm nu vast (voor de vakantie)
alle de koninklijke versierselen op
de borst. Maar haar niet alleen, ook
de heer H, Annevelink, die veertig
jaar werkmeester op de boerderij
was, kon hij verblijden met een on
derscheiding, en wel met de zilveren
ere-medaille, verbonden aan de or
de van Oranje Nassau.
)e commissaris van de Koningin ir
Gelderland, mr. H. W. Bloemers,
sprak de wens uit dat de inrichtin
gen nog lange tijd de „rechte weg"
zouden mogen volgen, een woord
speling in verband met de betekenis
van de naam Rekken.
Na deze toespraak begon het geld te
stromen. Burgemeester F. J. Herm-
sen van Eibergen startte met zijn
rijksgoedkeuring en cadeau onder
couvert, daarna volgde mr. J. H.
Kessler, die namens de propaganda-
en jubileumcommissie „de honderd
duizend" overhandigde, en tot slot
kwam de heer A. J. van Vuuren met
een gift van het personeel, ten be
drage van 3644,28.
„Een goed begin is het halve werk'
dacht kennelijk de vereniging, want
direct na de bijeenkomst in de kerk
zaal zaagde de commissaris van de
SCHOORL Kerk en sport hebben
elkaar gevonden. Ze zullen in dit vakan
tiecentrum gebruik maken van één ge
bouw. Gisteren werd door de geestelijke
C. G. van Trigt namens de rooms-
katholieke bisschop van Haarlem een
nieuw kerkgebouw ingewijd. In de zo
mer zullen de rooms-katholieke vakan
tiegangers er kunnen kerken. Van sep
tember tot mei zal de plaatselijke jeugd
het gebouw kunnen gebruiken voor
zaalsport.
In de Carillon-Reeks van d<
uitgeverij W. ten Have N.V. U
Amsterdam is als nr. 38 een bundel
overdenkingen verschenen van d«
hand van (prof.) J. de Graa
getiteld Te waar om mooi te zijn
„verkenningen in het grensgebe
tussen leugen en waarheid".
De uitgever omschrijft het boekj
als volgt.
,Aan de hand van fragmenten
uit meestal hedendaagse romans en
toneelstukken wordt in het licht
gesteld, dat de waarheid meer ei
andere dimensies heeft dan mei
nog mooi kan vinden: de waarhei'
blijkt maar zelden symmetrisch
comfortabel of strelend voor he
menselijk zelfrespect en komt vrij
wel nooit gelegen. Een special'
uitwerking ontvangt dit thema not
in een reeks overdenkingen ovei
gezag en mondigheid en in een
viertal door toneelstukken van Ha
rold Pinter geïnspireerde voo-
trachten
Dr. J de Graaf (geb. 1911) r
hoogleraar in ethiek en de encyclope
die van de theologie aan de Rijksun-
versiteit van Utrecht. Voor de oorlog
was hij predikant in Medan op
hij door de Japannei.
werd geïnterneerd. Na 1946 stond hi,
te Haarlem en Arnhem. De Graaf
oezocht Rusland vele malen en staat
bekend als pacifist. De meditaties die
n het onderhavige pocket-boek (17:
blz.. 1.95) gebundeld zijn, waren
•orspronkelijk radiovoordrachten vooi
de VPRO. Preekt een orthodoxe
iominee ovei bijbelteksten, dr. de
Graaf mediteert hier naar aanleiding
van boeken en toneelstukken, van
auteurs als Salinger, Van der Veen.
Geissler. Simone de Beauvoir. Arthur
Schnitzler, Willem G. van Maanen
?.a. Men telt vier Nederlands schrij
vers tegen tien buitenlandse. Maar
elkens vindt hij gelegenheid terug te
vallen op bijbelse uitspraken, perso-
icn en gebeurtenissen. Voor uitspra
ken op het gebied van de ethiek is dc
Schrift voor hem duidelijk de moe
dercodex. Ondanks zijn verblijf in hei
losten merkt men in deze voordrach
ten nauwelijks iets van oosterse reli
gies nf Kvstemen en hun ethiek
vreffend
Er staan heel wat treffende gezeg
•len in dit boekje. Mag ik er enkele
>anhalen° ..De waarheid (is) niet bij
de doorhebbers, al ontmaskeren ze
nog zoveel leugens, zolang zc het in
liefdeloosheid doen" (blz. 14). „Als
e werkelijk de echtheid prefereren
nieten we het ook eens opnemen
•oor de echtheid van de echte burger
boven de onechte bohémien" (blz.
-0>. „De waarheid wordt leugen, ah
ie mens die haar verkondigt, er per
;e zijn eigen schuld buiten wil hou
den" (blz. 29). „De waarheid wordl
aderdaad gebruikt. Dat verlaagt er
vernedert haar" (blz. 30). ,,De waar
heid staat bijna altijd in de verkeerdi
krant" (blz. 35) „De waarheid is een
schone zaak, maar het moet niet zr
worden overdreven, dat hart en ge
weten er onrustig van worden", ironi
seert de schrijver op blz. 51. „Het is
de erfenis van een optimistisch libera
le eeuw, dat vele mensen denken, dat
vrijheid altijd per definitie construe
tieve vrijheid is. Ze kan ook destruc
•ief zijn en destructief werken" (blz
1.02). En ten slotte nog een iets lange'
•itaat, ontleend aan blz. 135:
„De diepste gezagscrisis is daa
vaar niet meer gerebelleerd wordl
maar verbijsterd wordt geconsta
teerd en bijna nuchter wordt gere
listreerd, dat men zich niet mee
kan laten gezeggen, omdat e
..iemand praat, die niemand is"
Ik geloof niet dat de orthodoxh
voldoende zelfkritiek kan opbrenger
om een boekje als dit naast zich neei
te leggen. Persoonlijk ben ik cr
dankbaar voor, dat er mensen zijn,
die we niet tot onze naaste geestver
wanten kunnen rekenen, maar die ons
voor zelfgenoegzaamheid en inslapen
kunnen bewaren. Het werkje richt
zich trouwens niet tegen de ortho
doxie, de vrijzinnigheid, of welke
richting ook. De schrijver wil bij het
licht dat hem gegeven is, eerlijk
zoeken naar waarheid in de menselij
ke verhoudingen. Het menselijk hart
is arglistig en het is er een meester in
waarheden die onwelkom zijn te
negeren.
Schuld
Twee dingen zijn er, die ons
andaag aan de dag wel heel
luidelijk onder de orthodoxe neus
lewreven worden (en wie goed
.iet, bespeurt hier genade en goe-
lertierendheid Gods): onzeschuld
- denk b.v. aan de Joden en
>ns gebrek aan consequente waar-
'chtigheid zie het onderhavige
'oekje Men wordt er werkelijk
■en beetje verslagen van en vraagt
net de discipelen Wie kan dan
'ehouden worden? Jezus ant
woordde: Bij de mensen is dat
nmogelijkmaar bij God zijn alle
lingen insgelijk.
C. RIJNSDURP
Koningin een boom om, als start
sein voor de kerkbouw. Een bouw,
mogelijk gemaakt door de zojuist
gegeven honderdduizend gulden. De
ontwikkeling van de Rekkense In
richtingen gaat wel vlug.
Niet vergeten
overmorgen is het
De beroemde
gas-aansteker
5,95/7,95
10,-/11,-/12,50.
Extra
vaderdag
attractie
(alleen voor
vaderdag). Elke
Poppell met
een speciaal
Poppell-speldje
Vui mi 1—2 scheepstros, 2—3 het
gezantschap, 1—4 dood lichaam van
paard, koe, enz., 3—4 hoekbalkon, 3—6
rampzalige toestand. 4—5 liniaal (ZN)
56 brugje over een smal water.
Bij juiste oplossing leest men in de
dikomrande hokjes de naam van een
plaats in N Brabant.
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal 1. sla, i. via, 6 abt. 9. Ee.
10. veste, 12 e.e. 13. meter, 15. enter, 17.
net, 19 Dan 21 genegen, 25. toe. 26. gom,
27. legende. 31. hei. 32. ant, 34. genet, 36.
basis, 38 ei 39 negen 41 ee 42, sté. 43,
lijn. 44. elk.
Vertikaal i sem z ueeri. 3. ver, 4. is,
5 ate, 7. been. 8. ter, 10. vete. 11, ende,
14. tegelen 16 tangens. 18. de, 20. sta, 22.
nog. 23. gen. 24. Ems. 28 eten, 29. ei, 30.
Daan. 31 hert, 33. Tiel, 34. ges. 35. tel.
36. ben, 37. sek, 40. gij.