Lassie (bij
zachte muziek)
droomt van nieuwe bazen
Brick Bradford
—Toch is het
«Jesje en Josje
Senmoet
I DE STENEN ZONDE
15
VRIJDAG 18 JUNI 1965
ETHERGOtVEN ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN
•WRGOLVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN.
De rijkste
hond ter wereld
Wij krijgen ze
niet te zien
(Van onze radio- en tv-redactie)
LASSIE IS niet alleen de rijkste
hond ter wereld, hij is ook
over vrijwel de hele wereld be
kend, want zijn „show" zoals Ame
rika zijn tv-feuilletons bij voorkeur
noemt, worden in ontelbare televi
sielanden vertoond.
Lassie heeft in 20 jaren tijd meer
dan honderd miljoen dollar ver
diend voor een hele reeks film- en
tv-maatschappijen, indirect ook
voor adverterende firma's en
rechtstreeks voor zichzelf. Zijn
„eigen" inkomen: 1500 dollar per
aflevering plus tien procent van
de winst, wordt uitstekend „be
heerd" door zijn baas
Zijn echte baas, welteverstaan, Rudd
Weatherwax die een grote kennel en
colliefokkerij bezit. Behalve deze heeft
Lassie nog zijn filmbazen de kleine,
maar inmiddels te groot geworden
Jeff, moeder en opa. Maar in feite is
de beroemde collie hén de baas. Zij
mogen maar uiterst voorzichtig om
gaan met de kostbare hond, die door
Rudd wordt gecommandeerd en daar
feilloos op reageert.
Twintig jaar.... U hebt het al be
grepen dat kan nooit één Lassie zijn
geweest. Eerlijk gezegd is de huidige
Lassie nummer 4 en hij speelt pas
sinds 1961 voor de camera's.
Ook wij als Nederlandse kijkers heb
ben de verwisseling van de twee
honden gezien maar niet op
gemerkt.
De eerste Lassie kwam in 1943 op
de proppen. Er werd door een van de
gTote filmmaatschappijen in Hollywood
een collie gezocht om op te treden in
de verfilming van het verhaal Lassie,
dat in 1938 als boek verscheen. De
t'hans overleden auteur Eric Knight
schreef het voor zijn dochtertje.
Toen Rudd Weatherwax de oproep
las, dacht hij aan zijn eigen hond Pal,
die enkele jaren geleden bij hem in
de kennel was achtergelaten door een
baas die het pensiongeld niet wilde
betalen en dan maar liever zijn collie
in de steek liet.
Pal was goed afgericht en heel ge
hoorzaam, maar de filmmaatschappij
wilde hem eerst niet hebben. Pas toen
het dier eens bij een filmopname van
een overstroming door Rudd tersluiks
voor de camera's werd gebracht, kreeg
Pal zijn kans.
SNEL SUCCES
Het leek eerst of de film Lassie niet
zo erg aansloeg, maar plotseling kreeg
het bioscooppubliek de smaak zózeer
te pakken, dat er nog vijf Lassicfilms
werden gemaakt. Pas in 1952 werd de
serie beëindigd.
Maar Rudd Weatherwax wist in
tussen wat zijn hond waard was en hij
was zo slim geweest, een van Pal's
kinderen eveneens op te leiden. In
1953 kwam hij tot overeenstemming
met een televisiemaatschappij, die wel
een jeugdprogramma wilde maken met
Lassie in de hoofdrol.
De serie werd met gejuich ontvan
gen en stond weldra aan de spits van
de kinderprogramma's. Pal werd
echter ziek en ongemerkt vervangen
door Lassie II.
Drie jaren lang was het een grote
soepfirma, die het programma, omlijst
en onderbroken door reclamespots, liet
uitzenden in één seizoen betaalde de
firma 7 miljoen dollar voor de weke
lijkse afleveringen en dat vond zij,
19.00 Nieui
jende schijvi
Ulitairen; 21
Orkest (opn.l: Fragmenten uit
Rosenkavalier: 21.20 Voordracl
1 Philharmonisch Orkest, mod
22.20 Aktualiteiten o£ gramr
122.25 Boekbespreking; 22.30
iek; 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. VPRO: 18.00 Nieuws
IC.15 Van de week: Informatie en commenta
ren uit binnen- en buitenland: 19.00 Voor d<
jeugd; 19.30 Kunstkroniek:
ïoderne gedichten: 22.00 Stei
•kest: 22.30 Nieuws; 22.40 Hoborec
ie muziek: 23.10 Lichte grammofo
23.45 Socialistisch nieuws in Es;
23.55-24.00 Nieuws.
DRAADOMROEP VANAVOND
mofoonplatenprogramma van 18
Igor Strawinsky Petrouschka, burles-
Nederland I. NTS: 19.00 Journaal: 19
arend de Beer. NCRV: 19.06 Kwis-Ki
door Nederland: puzzelprograi
Flintstones. tekenfilm
NCRV: 20.20 Attentie.
Silly Town. TV-West
igels uit het Moedei
Antillen; 21.45 De
kinderen gaan. document
Verblijdt U!: opname van
NTS: 20.00 Journaal.
NTS: 20.45 Sandy uit
m. NCRV: 21.15 Zes
it. reportage Neder-
lutie laat has
Laetar
aire (dl.
de c
NTS: 22.45
20.01 Gits
solisti
Rudy de Heus d.
:ersensemble. t
ristische tips
_Jrnaal.
Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws
televisiex
WBflR 15 2') SLftflPT. CSEIOOP
De.tHflESEN?/l<.... Z'J. BKUAIDO
IÉ HE0 ZE /EKJ IK WEEKTEM TOT
NER6EC5 IW DF WACHT.
1841) Een jaar of wat geleden werd
in het bijzonder door de proeven
die H. L. Yeagley, prof. in de fysika
aan het Osmond Laboratory met post
duiven van het IT.A. Army Signal
Corps had genomen een theorie
verkondigd over de oriëntatiezin bü
duiven. Deze dieren zouden zich
eensdeels oriënteren op het aardmag
netisme, anderdeels op de krachten
van Coriolis. Yeagley meende, dat
postduiven (en vogels in het alge
meen) zich dus oriënteren door mid
del van twee elkaar overlappende fy
sische velden, nl- het netwerk van
denkbeeldige lijnen op aarde die pun
ten van gelijke verticale intensiteit
van het aardmagnetisme verbinden,
én een netwerk van lijnen, aangeven
de de punten met dezelfde krachten
van Coriolis. Beide netwerken van
lijnen snijden elkaar meestal, omdat
de magnetische polen op aarde niet
samenvallen met de werkelijke po
len van onze aardbol. Op dergelijke
punten zouden de postduiven volgens
de proeven van Yeagley zich oriënte
ren, maar zoals we destijds reeds
vertelden de proeven van prof.
Yeagley gaven hiervan geen bevesti
ging. Inmiddels zijn nog wat andere
bezwaren tegen Yeagley's opvattingen
te berde gebracht; de denkbeeldige
lijnen van aardmagnetisme en krach
ten van Coriolis snijden elkaar vaak
in twee punten die op meer of min
der grote afstand van elkaar zyn ge-
'egen. Daardoor zou een postduif al
tijd aanvechtingen moeten hebben
IIoo komt «Ie
duif thuis?
naar het dichtsbijzjjnde snijpunt te
vliegen, ook al ligt dit helemaal niet
in de richting van zijn til. De post- mingen oriënteren duiv
duiven deden dit evenwel niet, maar
vlogen gewoon naar huis en lieten
het snijpunt dat zich het dichtst in
hun buurt bevond gewoon voor wat
het was. Er zijn echter ook streken,
waar bedoelde krachtlijnen elkaar
niet snijden, maar elkaar dekken. Nadruk verboden.
Hier zouden de postduiven dus als
het ware „blind" moeten zijn. De die
ren waren het daarmee echter in het
geheel niet eens, lieten de theorie
voor wat zij was en vlogen naar
huis! Over het bezwaar, door enkele
fysici opgeworpen, nl. dat de krach
ten van Coriolis zó gering zjjn, dat
z<j in het daarvoor bestemde orgaan
van de duif niet waarneembaar zijn,
spreken we dan nog niet eens omdat
het wel vaker is voorgekomen dat de
mens het fijnzinnige waarnemings
vermogen van het dier onderschatte.
Iloe het ook zij, alle praktische
proeven met de theorie van Yeagley
genomen, maakten het waarschijnlijk,
dat van die theorie niet veel deugde.
De Duitse onderzoeker dr- Kramer
heeft thans in een geheel andere rich
ting gewezen. Volgens zijn proefne-
zich op de
Proefnemingen met draaibare ap
paraten en spiegels, die de zon schijn
baar uit een andere richting deden
schijnen, hebben deze veronderstelling
aannemelijk gemaakt.
20.00 Journaal:
20.55 Waterloo: een ew
de slag bij Waterloo. 21.45 Jou:
gezien het kijk- en koopresultaat,
niet teveel".
Later kocht een oliemiljonair. Jack
Wrather, de strip en had er al even
veel succes mee.
Intussen gebeurde er in 1959 een
rampLassie kreeg kanker en stierf.
Maar Rudd had al weer een zoon van
hem bij de hand en zo kwam de derde
Lassie op het scherm. Die bracht te
leurstelling en moeilijkheden. De hond
was niet gezond, schrok van hard ge
luid en kon dan niet meer werken. In
1961 ging het dier dood aan een hersen
ziekte.
„ONZE EIGEN"
Opnieuw had Rudd voor een op
volger gezorgd en dat is dus „onze
eigen Lassie", die nu vijf jaar oud is
en de mooiste en slimste van allemaal.
Het publiek is overal even dol op
Lassie, die onbetwistbaar de hoofd
figuur is en blijft.
Heeft men Lassie een paar keer
ongemerkt verwisseld, anders is het
gegaan met zijn bazen-in-het-verhaal.
Die zijn ook nogal eens van persoon
veranderd en daar is geen kijker over
gevallen. Men accepteerde rustig een
hele nieuwe familie, als Lassie maar
knappe staaltjes en heldendaden bleef
vertonen.
En zover is het nu óók weer Jeff
wordt U hebt het zelf al gezien
te groot voor deze kinderrol. Hij is
bijna volwassen en heeft er genoeg
van. Moeder en opa willen langzamer
hand ook wel eens wat anders, al kun
nen de drie als televisiegezin best met
elkaar opschieten.
Daarom hebben de filmmakers dood
gewoon een hele nieuwe familie in
elkaar gezetU ziet ze op de foto. Een
weer heel kleine Jeff, een andere
mooie jonge moeder, een nieuwe wat
jeugdiger opa en een nieuwe politie
man-vriend-des-huizes. Lassie heeft ze
allemaal vriendelijk geaccepteerd en
nog een hele tijd mee, maar zijn
vrouwtje Girlie is wél gehouden om
Lassie met zijn nieuwe televisie
een welgeschapen aantal reutjes ter
wereld te brengen, opdat Rudd keuze
heeft. Vrouwtjesihonden zijn niet ge
schikt voor het stuntwerk, het moet
eer een flinke man zyn.
Lassie werkt slechts enkele uren per
dag. Als.hij thuiskomt wordt hij met
de grootste zorg omringt. Hij mag wel
een poosje dollen met zijn vriendje,
een heel lelijk hondje, Silkie genaamd,
maar dan gaat hij naar zijn eigen
slaapkamer om te rusten.
Hij beschikt daar over een ruim bed
dat met een stuk zacht tapijt is be
legd, en waarin hij languit kan lig
gen. Een platenspeler laat zoete
Hawaiianmuziek horen: daar is Lassie
dol op en dat brengt hem tot rust,
zegt Rudd.
Daar droomt hij nu dusvan zijn
nieuwe bazen en van de nieuwe werk
dag die gaat komen als iedereen
in de studio vol spanning en eerbied
toeziet en hem vooral geen spaan in
de weg legt
de show kan verdergaan
Alleen wij zullen ze niet zien, het
nieuwe viertal. De NCRV maakt de
oude serie (nog enkele afleveringen!
af en koopt de nieuwe niet. „Men
moet kunnen stoppen als het nog leuk
is", vertelde men ons daar.
ZACHT BEDJE
Lassie is ook een van de meest-
beschermde honden ter wereld. Zijn
baas is uiterst voorzichtig met hem,
vooral, omdat hij nog geen opvolger
heeft. De hond is nu 5 jaar oud en kan
mmm-.-telijke liederen; 7.55
erweging: 8.00 DJinn: gevarieerd pro-
imma; (8.30-8.40 Nieuws: 9.35 Waterstan-
i)- 12 00 Angelus; 12.03 Lichte grammo-
jnmuziek; 12.24 Marktberichten; 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws: 12.40 Religieus nieuws; 12.45 Over
heidsvoorlichting: Geven en nemen. De
familie Van Buuren praat weer over het
verkeer; 12.55 Licht instrumentaal ensemble
lichte orkestmuziek: 13.15 Voor de Jeugd:
.10 Musicerende dilettanten: fanfare-orkest:
14.30 Voor de kleuters: 14.40 Franse les; 15.00
Om en Om: Metropole-orkest en koorzang:
15.30 Signaal: dokumentatle van en over
Jonge mensen: 15.50 Lichte muziek: 16.30
Sportperiscoop; 16.40 Franse chansons:
Lichte grammofoonmuziek; 17.30 Lichte
kestmuziek en licht instrumentaal trio; 18.00
Lichte grammofoonmuziek: (18.20-18.25 Toe-
i tips): 18.50 Lichtbaken, lezing.
•sum II, 298 m. VARA: 7 00 Nieuws,
ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied;
7.20 Lichte grammofoonmuziek: 7.25 Van de
voorpagina; 7.30 Lichte grammofoonmuziek:
8.00 Nieuws: 8.10 Lichte orkestmuziek (gr.):
(8.20-8.30 Wegwijzer: tips voor vakantie- er
snipperdagen): 9.10 Klassieke grammofoon-
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NCRV
7.06 uur een puzzelprogramma voor vakantiegangers en thuisblijvers.
8.45 uur (NTS) het programma „Sandy uil Silly Town" van de
Tsjechische televisie, dat in Montreux de Charlie Chaplin-
prijs won.
9.45 uur eerste aflevering van het driedelige spel ..De revolutie laat
haar kinderen gaan" naar het boek van Claus Hubalek.
10.35 uur uitvoering van de cantate „Laetare" van Rudy de Heus.
Ved. 2 VARA
8.01 uur gaat de Columbiaanse gitarist Alphonso Castillo spelen en
zingen.
8.20 uur een tv-reportage over natuur en ruimte gewijd aan de her
innering van Jac. P. Thijsse, die 100 jaar geleden werd ge
boren.
8.40 uur de Franse speelfilm „Le rouge ^t le noir", een verhaal uit
de Napoleontische tijd. niet bedoeld voor jonge ogen.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 11 VPRO en VARA
8.15 uur fragmenten uit „Der Rosenkavalier" van Richard Strauss
op de plaat, stereofonisch te beluisteren.
9.20 uur een vertelling van Tsjechow, voorgedragen door Carol
Linssen.
11.10 uur werken van Mozart en Edgar, gespeeld door het Radio
Kamer-orkest, ook weer stereofonisch uitgezonden.
Hilversum I KRO
8.05 uur concert door het Omroeporkest. Solisten in het hoboconcert
van Van Delden: Victor Swillens en Leonore Gompertz.
9.00 uur amusementsmuziek op de plaat.
9.35 uur eigentijdse poëzie.
11.10 uur vrolijke praatjes en plaatjes.
morger
iderland I. NTS: 10.00 Teleac - Ongeval-
in en om de woning; 10.30 Teleac
Moderne onderwijsmethoden en didacti»
11.00-11.30 Teleac - Onze voeding. AVRO:
1C.00 Interland-zwemwedstrijd Ncderland-
West-Duitsland te Brunssum: 16.55 Popeyi
tekenfilm; 17.00-17.35 Voor de jeugd.
Commentaar
Men mocht wel verwachten dat Ank
van der Moer Shaw's „Katarina" met
forse hand zou aanpakken, m
zij er zulk een groot spektakel
maken heeft ons bepaald verrast. Re
gisseur Fred Butzelaar heeft de één-
acter (die toch in taferelen werd on
derscheiden) t.ot over de rand van d<
klucht getrokken en dat veroorzaakte
een behoorlijk teveel aan grofheid i
de onverbloemde situatieschildering.
Niettegenstaande het feit dat Ank
van der Moer alle registers opentrok
en iedereen om zich heen radicaal weg
speelde (en -schreeuwdebeantwoord
de dit overdadig vertoon toch niet aan
de kwaliteiten van haar talent, dat.
stukken verder reikt dan het brok
lawaai schoppen waartoe Shaw's werk
in deze KRÓ-televisieopvoering werd
veroordeeld.
Gelukkig kreeg Frans van der Lin-
gen in het begin nog een goede kans
om een fraai staaltje dronkemansspe'
te laten zien: later in het stuk kwam
hij er niet meer aan te pas. Ook Arnold
Gelderman als de Engelse officier bleef
(in de nabijheid van Ank van der
Moer) nergens, al speelde hij toch heel
verdienstelijk en rolvast.
De regisseur hield zich op bepaalde
punten streng aan Shaiv's tekst, zo
bijvoorbeeld in het aanroepen van Gods
I naam. zoals dat in het Rusland uaw|
die tijd gebruikelijk en zelfs een reële
vorm van echte vroomheid was. In de
toestand van gisteravond echter deed
dat zeer hinderlijk aan.
I&xetic/'
VPRO:
alledaagsheid, lezing:
lezing.
Het geheim
Wonen en 1:
VARA: 10.00 Loon
lezing; 10.10 ZO. 135.
35 „Gaan jullie maar eens even
bos kijken, jongens, of jullie de vos al
kunnen vinden." zei oom Derk.
Jesje en Josje aarzelden even en liepen
an een smal paadje op dat zich tussen
de bomen door kronkelde.
„Stel je voor, dat we hem echt
tegenkomen, Jes," verzuchtte Josje. „Dat
>u even wat zijn!"
Toen de kinderen weg waren sprak
>m Derk:
„Ik zou best veel zin hebben om
je vannacht te helpen het dier te vangen,
boer Maas. Maar dan moeten we eerst
terug om voor onze eigen beesten te
„En Jesje en Josje dan?" vroeg tante
Maarthe.
„Kunnen die er ook niet bij zijn?"
vroeg oom Derk. „Als ze eerst een tijd
gaan slapen? Ze zouden het natuurlijk
geweldig vinden."
„O, ze kunnen hier wel een bed
krijgen," knikte boer Maas. „Ruimte
genoeg."
„Ik weet het goed gemaakt," zei tante
Maartje. „Dan ga ik straks naar huis,
Derk, en jullie blijven hier. En dan kom
ik jullie morgen weer ophalen."
Jesje en Josje liepen inmiddels spiedend
en speurend tussen de dikke stammen
door. Josje dacht ieder ogenblik een
dikke vossestaart achter een paar strui
ken te zien, tpt grote ergernis van zijn
zusje.''
„Houd nu toch eens op, Jos!" bromde
ze. „Die vos slaapt immers. Of als hij
niet slaapt, zal hij zich zeker niet op
klaarlichte dag vertonen. Kom maar mee,
dan gaan we weer naar oom en tante
terug. Ik ben benieuwd wat die hebben,
staan bespreken wat wij niet mochten
„Nu. jongens," sprak tante Maartje,
toen ze zioh weer bij de groten voegden,
„jullie boffen. Jullie mogen met oom
Derk hier blijven, om vannacht mee te
helpen de vos te vangen. Maar eerst
moeten jullie vanavond wel een poos
gaan slapen, natuurlijk."
„O, geweldig!" juichte Josje. „Reuze,
tante! En wat doet u? Blijft u niet?"
„Nee, ik ga naar huis om voor Tobias
en de andere dieren te zorgen," sprak
tante Maartje. „Die moeten op tijd hun
eten hebben."
(Om 11.00 Nieuws): 12.27 Mede-
land- en tuinbouw: 12.30
finish: actueel sportnieuws;
13.00 Nieuws: 13.15 VARA-varia; 13.20 Stereo:
Licht ensemble en zangsolisten; 13.40 Voor
jazzclub;
17.05 Stereo: Orgelkwartct: lichte muziek.
38
Andres heeft zijn ezel bij het raam gezet en
schildert. Onder de ogen van Nanna lijkt het
eenvoudig om alle dingen in het licht te zetten.
Zo rustig is ze en zonder klacht en zoveel sterkte
gaat er van haar uit dat zelfs Joryt een ogenblik
zijn vrees vergeten kan.
Over veel dingen die met het Andere te maken
hebben, heeft Andres met haar gesproken. Hij
?ou het vorm willen geven, het uitdrukken in het
zichtbare. Het zijn nog altijd twee werelden,
zegt ze als ze ziet hoe hij worstelt met zijn verf
»n zijn kunnen. Hemel en aarde, God en de
mensen. Wat moet een mens veel van deze wereld
loslaten eer hij gereed is om die andere le
benaderen.
Nanna ziet nog de kinderen voorbijkomen en ze
reikhalst naar de kleine lenteboden die hun
kelkjes onder de sneeuw verborgen gehouden
hebben. De dingen van het gewone leven trekken
haar nog als ze denkt er voorgoed mee te hebben
afgedaan.
Na het smelten van de sneeuw is Zweder Thase
de eerste die een vracht stenen voor Martine's
huis naar de Schemheuvel brengt. Sax, de
vrachtrijder, volgt en dan komen de keuters
hoewel ze nauwelijks een halve dag kunnen
missen nu tegelijk het landwerk begonnen is.
Enkelen zijn er die zich niet aan hun buren-
plioht houden. Andres Maler is een vreemde,
zeggen ze, en het kan wel ongeluk brengen om
op de heuvel te bouwen, waaronder doden
begraven liggen. Al geloven ze niet meer. zoals
hun grootvaders, dat de rust van die doden
verstoord zal worden. Ze vergeten ook dat de
burenplicht in hun grootvaders tijd een erezaak
was. Wie die verzaakte, kon erop rekenen dat hij
tegen betaling en dan nog door het armbestuur
begraven moest worden, omdat er niemand kwam
om zijn kist te dragen.
door DIGNATE ROBBEKTZ
Martine schenkt zelf het balkenbier voor de
helpers- Andres praat met iedereen, of ze gul
antwoorden of maken dat ze weg komen. Als de
landschut erbij is, blijven .ze nog wat rondkijken
nadat ze hun werk gedaan hebben. Ze hebben
niets tegen de schilder, ze weten alleen niet goed
wat ze zeggen moeten. Ergens in hun geheugen is
het blijven hangen, de praat die als rook door 't
Horst waaierde, ongrijpbaar, maar wel tot last:
de vreemde schilder is groot met Bernt Vasse, er
zijn al boeten gevallen, er kan nog meer komen.
Ze zijn op hun hoede, ook als ze burenhulp
verlenen. Joryt kent ze, hun gebaren, de houding
van hun schouders en hoe ze kijken.
Ze komen flink uit de hoek, zegt hij tegen
Nanna. 't Zal toch mooi zijn als „De Rodde"
klaar is, dat zeggen ze allemaal. Een beetje
ongewoon, zo op de heuvel. Zweder wil je komen
halen.
Met dat laatste loopt hij al een paar dagen,
heen en weer gaande van de heuvel naar beneden
en weer terug, alsof hij bezig is om draden te
spannen die het een met het ander moeten
verbinden.
Nanna vraagt weinig naar het nuis. In tekening
besprak ze alle onderdelen en gaf ze steeds raad
aan Martine: denk om de kasten, je keuken moet
ruim zijn met een kelder. En je moet in lichte
kleuren laten schilderen; dat maakt een huis
zonnig en vrolijk.
Het weer is zacht, je kunt op Zweders
wagen rijden, herhaalt Joryt. Ik rij dan ook
mee.
Hij was dat niet van plan, want ze moeten over
de brink. Het hele Horst door en dan zal iedereen
zeggen: zo ver is het al met Nanna Volmar dat ze
naar het huis van haar dochter moet rijden. De
landschut zat ook op de wagen, dat hebben we
nog nooit gezien.
Ja, zegt Nanna, ik wil het graag zien. Dan
zwijgen ze er verder over.
Martine heeft het druk met berekenen hoeveel
gordijnen en vloerbedekkingen ze hebben moet
en wat er in de tuin geplant zal worden. Zweder
heeft ouwe Wolter gestuurd om de grond, waarop
geen balken of andere materialen liggen, te
bemesten. Er is al een bezending planten en
struiken uit Hinberghe gekomen. Lenter Borne en
Libbe Vennink komen daarmee helpen. De heuvel
is vol vertier.
Als Nanna en Joryt, met Martine en Andres op
de achterbank van de wagen, erheen rijden,
kijken de Horsten hen na.
Er zal wel wat volgen, voorspelt Tabe's
vrouw. Ze steken het hoofd veel te hoog.
Het hindert Joryt dat ze worden nagekeken.
Waarom wilde Nanna dat Martine en Andres ook
zouden meerijden?
Trekje van de mensen niets aan, zegt ze als
hij haar van de wagen moet helpen. Ik ben nu
bij „De Rodde" 't Geeft niet dat er nog geen dak
op is.
Haar vrolijkheid is bijna niet om te verdragen
als hij ziet hoe ze langs de stellingen gaat, zich
vasthoudend aan iedere plank en balk die ze
tegenkomt. De zon schijnt al warm en de bodem
is ongelijk onder haar voeten.
Terug wil ze langs de beek rijden. Het is een
omweg die haar veel meer vermoeit dan ze wil
weten. Thuis spreekt ze niet meer over „De
Rodde".
(Wordt vervolgd)