I Alles goed en u/el Bouw nieuw complex van Meer en Bosch NCBO DOET AANVAL OP DR. MUNTENDAM Een woord voor vandaag Nogmaals: dr. W. Aalders contra dr. P.J. Barnouw vaderdag! TERUG NAAR EERSTE CHRISTENGEMEENTE 2 ME DONDERDAG 10 JUM 1%S - Groot onrecht gedaan aan ziekenfondsen (Van onze soc.-econ. redactie) AMSTERDAM De heer W. Wieringa. algemeen secretaris van de Ned. Chr. Bond van Overheids- personeel, heeft gisteren op de al gemene vergadering van de bond in Amsterdam ernstige kritiek ge leverd op dr. J. P. Muntendam, de voormalige directeur-generaal van volksgezondheid. Naar het oordeel van de heer Wieringa gooit dr. Muntendam als adviseur van de minister van sociale zaken en volksgezondheid het werk omver waaraan hij 15 jaar als directeur- generaal gewerkt heeft. Hij hekel de de opvatting van dr. Munten dam, dat er in Nederland helaas nog steeds mensen en ambtenaren bestaan, alsof iedereen in Neder land, inclusief de ambtenaren, voor de sociale verzekering over een kam geschoren zou moeten worden. De secretaris van de NCBO vond het vanzelfsprekend, dat wanneer er in Nederland volksverzekeringen tot standkomen. hieronder ook de amb tenaren vallen, maar dan moeten dit ook werkelijk volksverzekeringen zijn Dr. Muntendam stelt thans echter een beperkte volksverzekering voor alle medische risico's voor tot een bepaalde inkomensgrens. Een derge lijke volksverzekering noemde de heer Wieringa niet meer dan een uit breiding van de verplichte zieken fondsverzekering. Tegen het huidige ziekenfondsbestel. dat dr. Muntendam zelf heeft gebouwd, blijkt hij nu de grootste bezwaren te hebben. De ziekenfondsen wordt daarbij groot onrecht aangedaan, aldus de heer Wieringa. Hij meende te moeten con cluderen, dat dr. Muntendam, of in de hele periode dat hij ambtenaar was. niets van de ambtenarenstatus begrepen heeft, of van mening veran derd is omdat hij nu geen directeur- generaal is maar adviseur. Wat betreft de uitvoering van de komende volksverzekering tegen zwa re medische risico's, eiste de heer Wieringa een uitvoering van de wet zowel door de ziekenfondsen als door de publiekrechtelijke ziektekosten regelingen voor ambtenaren. Hij Feodale situatie bij waterschap (Van onze soc.-econ. redactie) AMSTERDAM In vele ge vallen is de situatie bij de wa terschappen in Nederland nog feodaal, aldus gisteren de heer W. Wieringa, secretaris van de Ned. Chr. Bond van Overheids personeel, op de algemene ver gadering van de bond. Hij illustreerde dit met een recent voorbeeld. In een Zuid hollandse polder in de omgeving van Alphen aan de Ri.tn werkt nog een molenaar voor 1,50 per uur. De NCBO maakte het polderbestuur attent op de te lage beloning, die ook in str'ji is met de ministeriële voor schriften. Het bestuur antwoord de daarop, dat het zelf wel wis* welke lonen betaald dienden te worden. De f 1,50 bleef daarmee gehandhaafd. Tot tweemaal toe werd een onderhoud met cau delegatie van de NCBO gewei gerd. omdat een dergelijk ge sprek overbodig werd geacht. De NCBO heeft zich nu lot de minister van Binnenlandse Zaken gewend met het verzoek hier in te grijpen. Gevraagd is om een verdubbeling van het loon tot f3,per uur. oungemeenschap voor chronische epilepsie-patiënten aaneengesloten woningen TTAARLEM Eind 1967 hoopt, Men wil nu komen tot een sche '-■■het epilepsiecentrum Meer en Hjfi| Bosch te zijn uitgebreid met een vvoongemeenschap voor 540 lang durig of blijvend verpleegden. Ver- leden jaar is men met de bouw begonnen en het eerste gedeelte van de Cruquiushoeve. zoals de naam van het complex in de Haarlemmermeer is, zal in oktober met de verdeling van de ruimte op de excentrisch. Hier bevinden "zich de 1966 in gebruik worden genomen, hoeve hiermee rekening gehouden. M Ruim tweehonderd patiënten, die lijden aan vallende ziekte kunnen ding tussen de chronisch patiënten iedere woning voor zes patiënten, en de anderen Van de in totaal Hier wonen dé meest zelfstandigen, zeshonderd patiënten- in Meer cn die een eigen slaapkamer krijgen. Om Bosch en Bethesda Sarepta in Haar- dit centrum heen liggen zes oaviljoens lem zullen de langdurige patiënten voor oudere kinderen en volwassenen worden overgebracht naar de Cru- cn een kinderpaviljocn. Met de bouw quius'noeve. In Meer en Bosch zal het van enkele paviljoens, die elk 48 klinisch centrum blijven, .terwijl Be- patiënten kunnen bevatten, is men thesda Sarepta zal worden gesloten', reeds begonnen Daar er meer mannen dan vrouwen aan vallende ziekte jijden heeft men Hel medisch centrum ligl «w; w vandaas Hosea 2 15-22 en 3 1-5. excentrisch. Hier bevinden zien de' 3 onderzoekkamers en kamers doktoren en de psycholoog, het klinisch llllisiklijk laboratorium enz. In de zijvleugels komen tachtig patiënten, die de Pinksteren is voorhij. Het leven neemt weer zijn gewone gang. En dan gebeurt er iets merkwaardigs: Petrus nu en Johannes gingen op naar de tempel tegen het uur des gebeds." Zij hadden kunnen zeggen: ,,Daar horen wij niet meer thuis: het voorhangsel is gescheurd. Bovendien ivas de tempeldienst alleen maar zinnebeeldig, heenwij zend naar wat Christus zou doen. Het werk is volbracht, dus is er in de tempel geen plaats meer voor ons. Zij hadden ook kunnen zeggen: „In tegen- stelling tot de priesters hebben wij de Heilige Geest ont vangen." Of zij hadden kunnen zeggen: Christus heeft gezegd: Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Wij kunnen dus rechtstreeks tot God gaan door Christus, maar die priesters die Hem verworpen hebben, kunnen niet tot God gaan, dus horen wij er niet bij als daar gebeden wordt, want dat is geen bidden." Petrus en Johannes zeggen dat allemaal niet. Het is de ure van het gebed en ze gaan. Want waar mensen bidden, daar willen zij zijn. Gebed is immers hun kracht. Het is de wijze waarop zij gemeenschap kunnen hebben met hun Heer. En dan doet het er voor hen niet meer toe, wie er verder is. Zij vragen zich niet af: kunnen uhj wel gemeenschap hebben met, die anderen, omdat voor hen de echte gemeenschap bepaald wordt door de gemeenschap met Christus. dan worden opgenomen. De tota- de leefgemeenschap op Cru- te verpleging behoeven Afzonderlijk lp kosten ynllpn Hp t 0=, 0(10 000 nipt quiushoeve, die zo normaal en huise- 's een kleine psychiatrische afdeling, te kosten zullen de zs.UUU.UUU niet „jk mogeUjk moet zijn> necmt de Aan de buitenzijde van het terrein overschrijden. Dit bedrag zal ge- brink een centrale plaats in. Daarom- ligt de sociale werkplaats. Met opzet heel uit eigen middelen worden been staan dc kerk. de school, een is deze buiten het terrein, om de betaald, evenals het zusterhuis in ontspanningsgebouw en vijf groepen patiënten het idee te geven Heemstede, dat onlangs gereed - 'kwam. steeds erg i am. Bij de besturen heerst nog steeds een feodale geest, die stamt uit de vorige eeuw. Men heeft hier nog te maken met colleges van regenten en niet te vergeten regentessen, aldus de heer Wieringa. Voor het hele terrein van de volks gezondheid in Nederland zou naar het oordeel van de NCBO een Stichting voor de Volksgezondheid moeten worden opgericht, waarin alle activi teiten op dit terrein worden samenge bracht. Slceulej»giuj£ Dit werd gisteren bekendgemaakt, toen de eerste steen werd gelegd van het medisch centrum op het 50 ha. grote terrein. In hel totaal zijn er ongeveer 80.000 epileptici in ons land. Bij de meesten kunnen door de moderne medicamen ten de aanvallen geheel of nagenoeg geheel verdwijnen. Van de 80.000 kunnen er ongeveer 60.000 worden ingeschakeld in het gewone maat schappelijk leven, terwijl er vier- tot: vijfduizend langdurig of blijvend l moeten worden verpleegd in inrich tingen voor epileptici of andersoorti ge. Dit bleek uit de toespraak van de geneesheer-directeur, dr. A. M. Lo- rentz de Haas, wiens zevenjarige zoon Wander gisteren de eerste steen mocht leggen. DEN HAAG Namen wij de wenste hier de ambtenaren niet ondervoriae week de bezwaren over, die a. "•<">"*ondsen gebracht te zien 1 - - - - afzonderlijke ziektekosten de ziekenfondsen gebracht te zien, w H nrmAik/int nan Hp terwijl er afzonderlijke ziektekosten- dr- wAalders, piedtkant ran ae regelingen voor de ambtenaren be-Hervormde Maranathaparochie in staan. 1 Den Haag, in zijn wijkbericht in ..Hervormd, Den Haag" ontwikkel- KinderbijHlutf de tegen de prediking van de Haagse vrijzinnig-hervormde pre dikant dr. P. J. Barnouw inzake Bij de beantwoording van vragen uit de vergadering naar aanleiding van het gevoerde bestuursbeleid, vroeg de heer Wieringa de minister van sociale zaken de kinderbijslagen per 1 juli ruimer op te trekken dan thans door de SER is geadviseerd. Hij geloofde, dat anders het voordeel van de lagere inkomens en de grotere ge zinnen onvoldoende wordt gecompen- Het overleg van de bonden van overheidspersoneel met de besturen van de diaconessenhuizen is nog de Hemelvaart, thans vervolgt dr. Aalders in het Haagse gemeente blad zijn beschouwingen als volgt: Wieringa hekelt Ver. Chr. Leraren bij het VHMO (Van onze soc.-econ. redactie) AMSTERDAM De heer Wieringa. secretaris van de Ned. Chr. Bond van Overheidspersoneel, heeft gisteren op de algemene vergadering van de bond de organisaties van leraren bij het middelbaar onderwijs gehekeld. Hij noemde de Vereniging Leraren bij het VHMO, die in de j u?eg paan. Raad van Leraren samenwerkt met de r.k. organisatie van leraren. Deze raad is enige tijd aangesloten geweest bij de Centrale van Hogere Ambtena ren, maar ook hier is men al weer uitgestapt, aldus de heer Wieringa. Thans, zo meende hij. staan de chr. leraren overal buiten en kunnen zij hun belangen niet wezenlijk beharti gen De chr onderwijzers, georgani seerd in de PCOV. zijn aangesloten bij de Chr. Centrale van Overheids- en Onderwijzend Personeel, en zijn op deze wijze wel betrokken bij het georganiseerd overleg met de over heid. Dc heer Wieringa raadde de Vereniging van Chr. Leraren aan. zich ,Jk heb gemerkt, dat mijn stukje van vorige week misverstanden zou kunnen wekken. Bijvoorbeeld dat ik een vertegenwoordiger zou zijn van het eertijds genomen besluit nan de Centrale Kerkeraad. Dat was ik niet en ben ik nog niet! Ik juich de integratie der vrijzinnigen in het geheel der Gemeente toe. Maar dan tegen deze achtergrond, dat er een lerend gesprek ontstaat tussen ortho dox en vrijzinnig. Van zulk een gesprek kunnen beide groeperingen veel leren en zegen ontvangen! Ik meen dut de vrijzin- gen de rechtse groeperingen iets we zenlijks te zeggen hebben. En omge keerd de orthodoxen de linkse groe peringen. Maar dat kan alléén als zi een levende theologie, een levend belijden hebben: en. als ze hun mond durven opendoen! Al te zeer heb ik in de achter ons liggende maanden het gevoel gehad, dat wij mooi weer met elkaar zitten te spe lenelkaar in de oneindige ruimte van dc hervormde kerk zeer colle giaal op de schouder kloppen en elke Chr. i echt theologische ontmoeting uit de uns geloof iets wezenlijks? Ikj hoop, dat mijn stukje u aan hetj denken heeft gezet, en dat er een i open en eerlijk gesprek uit voort-1 komt!" tot zover dr. W. Aalders. 1 Inmiddels heeft dr. P. J. Barnouw in „Hervormd Den Haag" van deze week als volgt gereageerd op het eerste artikel van ds. Aalders: In het vorige nummer van Her- )rmd Den Haag schreef ds. Aalders bij de berichten uit wijkgemeente 14 het een en ander naar aanleiding van de door mij gehouden preek in de Maranathakerk op zondag 23 mei jl. Daaruit bleek duidelijk dat hij moeite had gehad met wat ik gezegd had van mijn kant kan ik clan verklaren dat ik het moeilijk heb met zijn opmerkingen! Theologie bedrijven in wijkberich- ten door middel van kritische com mentaar op de preek van een ander lijkt mij weinig zinvol en ligt mij Nog 10 dagen en dan is het VIJL De beroemde gas-aansteker 5,95/7,95 10,-/11,w/12,50. Extra vaderdag-attractie (alleen voor vaderdagElke Poppell met een speciaal Poppell-speldje I buitenshuis te den zich daar broederhuis. hi dienstwoningen en Meer en Bosch, echt ken. Verder bevin-! hel zusterhuis en t keukengebouw, i de portiersloge, een van de twee of Jeugdeonferentie in Rijsbergen (Van onze correspondent) RIJSBERGEN Een groep ker- epilepsie-patiënten, neemt wat veel-i kelijk zeer verschillende jeugd uit zijdigheid en mogelijkheden betreft de u„+ ionj eerste plaats in. Het gaat uit van de streken van het land is op Christelijke vereniging voor de verple- Tweede Pinksterdag bijeengeweest ging van lijders aan epilepsie, die in in het kerkelijk centrum van de kerk(vrijgemaakt) Macht van het Kleine, die inderdaad een macht is gebleken, zoals ds. J. A. .de Klerk, predikant-directeur van I Meer en Bosch opmerkte, want zowel Imorele als materiële steun voor het epilepsiecentrum komt van de 300.000 leden van De Macht van het Kleine, eertijds de Halve Stuivers-vereniging geheten. Baptistengemeente van Enschede zonder voorganger te Rijsbergen, om van gedachten te wisselen onder leiding van de heer J. van Katwijk over de ker kelijke situatie. Voor de middag bespraken zij in groe pen de moeiten en bezwaren van het kerkelijke leven. De resultaten van deze gesprekken werden in de middagbijeen komst door de gespreksleiders geformu leerd. Een forum, bestaande uit vier| jongelui en de heer Van Katwijk als voorzitter gaf daarop beschouwingen over dc vragen en problemen en over woog daarbü telkens, hoe het leven in de eerste christengemeenschap zou zijn geweest. Bij alle verschil van mening was men het er over eens. dat het kerkelijk leven op de helling moet. Moet steeds één en dezelfde man in de gemeente voorgaan? ENSCHEDE Blijkens een medede- °P Pinksteren ging Joëls profetie in ling van de centrale kerkeraad van devervulling, dat al het volk zal profete- baptistengemeente van Enschede in het!ien- Daarom meenden de jongelui, dat weekblad De Christen weet ds. M. de het spreken van meerder Jong zich niet langer als voorganger aan! meente ideaal was. deze gemeente verbonden. Reeds geruimte tijd was er tussen dc 4mhtê>n voorganger en de kerkeraad verschil van mening aangaande de prediking en de werkwijze in en buiten de gemeente Het werd r voorstel fieleefdheid Is dut onmacht, of angst of buryer- mans-beleefdheid? Voor die humanis tische openheid tegenover elkaar is misschien in wereldse verhoudingen wat te zeggen, maar in de kerk is het de dood in de pot. De kerk heeft van de Waarheid te getuigen. En als dat niet meer het wezen van de kerk is, zij zoutloos zont. Vaak heb ik de 1ndrukdat de hervormde kerk üt waarheidsvraag niet meer durft te stellen; dathel niet „netjes en colle giaal" is om dat te doen. Ik vind het «begrijpelijk dat het boekje van ook bij "de Chr. Centrale aan te Robinson, dal toch zo ontzaggelijk sluiten om zo werkelijk iets aan eigen reel rumoer heeft veroorzaakt, geen positie te kunnen verbeteren. De heer werkelijk theologisch antwoord heeft Wieringa vond het onjuist te klagen gekregen. Klaarblijkelijk was het een over gebrek aan inspraak, zonder dat Ie heet hang-ijzer. Zo zou ik meer moeite gedaan wordt de juiste organi-dingen kunnen noemen Noc'.t gaan de .Met gi satorische weg te bewandelen. De verkeerslichten in de kerk opvoeders van onze jeugd schieten rond staan. Maar om nu terug te komen op mijn stukje van vorige week: het was dus ren poging om die akelige huma- I nistische tolerantie eens te doorbre ken. Een poging om elkaar in de waarheidsvraag te ontmoeten. Werke- Ned. Herv. Kerk lij/c, ik zal de laatste zijn om ooit aan j een inquisitoriale hetze tegenover wie dan ook, mee te doen. Daar heb ik een afkeer van opstanding stellen geeft aanleiding tel Pinksterbeweging. veronderstellen dat een negatief ant- woord verwacht wordt is dit niet in strijd met de Waarheid en met dej goede trouw ten opzichte van eikaars verhouding tot de Waarheid? Met het woord heilsfeit, dat hierbij gebruikt wordt, kun ik niet veel beginnen, ik vind het een dubbelzin- "7" "a'XiJIIIving en daarom on-zuivere uitdruk- virsSÏ i rXi s furbeZyien ri„ wr,.„r\.aiA tnevr onneiuyneia .ocki en rni|[ vindt. Maar dun spreek ik liever over een gebeuren, over geschieden of desnoods beweging, clan dat ik zo'n massieve term als heilsfeit gebruik, die zo gemakkelijk als projectiel ge bruikt kan worden om iemand, mét wie je het niet eens bent, te beschie ten! Als ik het-goed begrepen heb werd in de Maranathakapel op He melvaartsdag geen dienst gehouden wat is dan de waarde van dat begrip heilsfeit in de praktijk van het kerke-1 lijk leven? Ongetwijfeld zullen we nog veel e«j diepgaand met elkaar over deze din- gen moeten spreken dat is een op-j dracht waar we ons niet aan kunnen of mogen onttrekken en ik wil dat ooki zeer bepaald niet doen. Maar ik blij/ betwijfelen of niet één enkele preek een te incidentele aanleiding en inlei ding voor het gesprek is en of dezei plaats, de wijkberichten. daar de ge schikte voor fs", zover de redactie ran dr. Barnouw. noemd van het ambt, als alleen ambts- ganger en raad onlangs gehouden j CILz°.udfa mo~ referendum in de gemeente bleek, dat i e."?n: 9.Y?ri?en? werd de ver- het grootste aantal leden de kritiek van p 4 1 belijdenis doen, aleer men de-kerkeraad deelde. a?n hel avondmaal zou mogen aangaan, Ds. De Jong. die in 1917 werd geboren, algemeen in twijfel getrokken. Als kind aanvaardde zijn ambt in 1946 in de va" boort men er by cn daarom ------ - moeten ook de kinderen worden toege laten tot het avondmaal. Datzelfde geldt Enschede, een "gemeente," die 283 lëdeïi trouwens ook van leden van andere ker- feit. Het is bekend, dat ds. De Jong sympathieën heeft in de richting van de volkomen eens: de Waarheid 4an welke modaliteit ook! Ik zi zelfs verder willen gaan door te stellen dat de Waarheid méér is dan de kerk, waar wij door geboorte of door persoonlijke keuze toe behoren maar is het nodig om dit zo nadrukkelijk te verkondigen? Ik dacht, dat *ve zonder meer van elkan der te aanvaarden hebben dat wij alleen op deze manier predikant en lidmaat van de hervormde kerk kun nen en willen zijn I 'raaeteken Maar daarom is het mij ten e male onduidelijk waarom het „vraag teken plaatsen rond Hemelvaart" m.i. op bijbels-exegetische en dog- matistorische gronden niet slechts te verdedigen maar zelfs noodzakelijk op de manier zoals ds. Aalders doet in verband gebracht kan worden met de opstanding. Want zó de vraag naar de Gistermiddag heeft prof. dr. C. Riemers afscheid genomen als predi kant-directeur van de Lutherse Diaconesseninrichting te Amsterdam. Hg heeft deze functie bijna twintig jaar bekleed. Prof. Riemers, die onlangs 65 jaar is geworden, blijft wel hoogleraar aan het seminarie van de Evangelisch Lutherse Kerk, waar hg ethiek en dogmatiek doceert. Op de foto bedankt een van de diaconessen de scheidende predikant-direc teur en zijn vrouw voor het vele werk door hen verricht. aan te sluiten en de vraag in hoeverre men tucht moet toepassen. De Rijsbergense conferentie sprak ook over hét nut van belijdenisgeschriften. Niemand mag ooit aan een mensenwoord gebonden worden en in dit verband werd kritiek geleverd op bepaalde passages in .r de Dordtse Leerregels en in de Aposto lische Geloofsbelijdenis (de toevoeging ..des vleses" aan het ..Ik geloof in de wederopstanding" werd een insluipsel genoemd). Aan het eind van de conferentie drong de heer Van Katwijk aan op de vorming van bijbelkringen, maar vooral op eigen onderzoek van de Bijbel. Ds. J. van Bruggen overleden (Van onze kerkredactie) ASSEN Tijdens een gesprek met zijn collega ds. H. Bouma is ds. J. van Bruggen, predikant van dc gre- formeerde kerk (vrijgemaakt) te As sen dinsdagmorgen plotseling onwel geworden en kort daarna overleden. Zaterdag was hij 56 jaar geworden. Ds. Van Bruggen had op Eerste Pinksterdag na een ziekte van enkele maanden voor het eerst weer ge preekt en belijdenis afgenomen van zijn catechisanten. De begrafenis is' voorgenomen op zaterdag 12 juni om - kwart, voor drie op de begraafplaats 1 De Boskamp, na een samenkomst in 1 de kapel in de Oosterhoutstraat, die zal worden geleid door ds. Bouma en begint om 1 uur. Met ds. Van Bruggen is aan de Ge- reformeerde Kerken (vrijgemaakt) 1 opnieuw een ièoraanstaande figuur ontnomen. Hij was onder meer pi'ae- ses van de generale synoden van Bunschoten-Spakenburg (1953-'59) en van Assen (1961) en sinds 1946 cura- - tor van de Theologische Hogeschool. Nadat hijzelf zijn studie tc Kampen had volbracht, werd hij 15 september 1935 predikant van de gereformeerde kerk van Tweede Exloërmond. In 1939 vertrok hij naar Wormerveer en 28 no-< vember 1943 deed hij zijn intrede in As sen. Met de latere hoofdlegerpredikant ds. B. A. Bos leidde hij daar 1 septem ber 1944 de Vrijmaking. Ds. Van Bruggen heeft zeer veel ge daan voor de bevordering van het vrij-»j gemaakt-gereformeerd onderwijs. Onder j zijn leiding werd in Assen een lagere i schdol en een school voor ulo gesticht, j Aan het Gereformeerd Lyceum te Gro ningen was hij leraar godsdienstonder- wijs. Over het bestaansrecht van het I vrijgemaakt-onderwijs publiceerde hij „Schoolreformatie" en „ikabod". Verder verschenen van zijn hand onder meer „Aantekeningen bij de Heidelbergse Ca techismus" en „Het Amen der Kerk". Ds. Van Bruggen was verder onder meer bestuurslid van de Vereniging van Gereformeerde Reserve-Legerpredikan- ten, geestelijk verzorger van het hospi taal te Assen, lid van de commissie voor zending in Brazilië en samenroeper van deputaten voor samenspreking met de- putaten van de Christelijk-Gereformecr- de Kerken. Zijn verdiensten werden geëerd door een benoeming tot officier in de Orde van Oranje-Nassau. Kwestie-Katwijk KATWIJK Van bevoegde zijde wordt*' ons medegedeeld, dat de kwestie-Katwijk niet ontstond „toen ds. C. J. Breen weigerde, om mr .G. Feenstra tot ouder ling te bevestigen, wegens diens stand- punt betreffende de doorgaande refor-, matie", zoals wij dinsdag berichtten. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Bijdragen voor deze Ingeznndeu-stukkeiirubriek kunnen door alle lezer» <rn lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schrijft u du» zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd niet volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bü* schrift van redact iew csr een korle toelicht ine w orden gegeven Koorfexcit-tif hier ernstig te kort. zo meende hij. Beroe jti n gswerk Beroepen tc Augustinu.-ga (toez.». Betemcr tc Wolsum; te *t Harde (toez. .1. A. de Waard te Meerkerk; te Kollum. R. Djjkmeijer te Colijnsplaat: tc Utrecht wijkgem. Oranjekerk). W I. Doude van Troostwijk te Doorwerth Bedankt voor Roswinkel (toez.). J W Zimmerman tc Uskvert; voor Wouden berg «2e pred. pl Nleuw-Lekk eiland. Geref. Kerkei Dogmatisch erbazing ernam ik van d< op! vreemde gang van zaken op de slot avond van het koorfestival in Der Bosch. Met alle respect voor het win nende soldatenkoor men moest toch Een vraag: maar helemaal uit Amerika komen het Haags Jeugdkoor te overtreffen vind ik het aiet fair dat een ergelijk boezem subliem geoefend koor meedoet aan een amateur koorfeslival. Dit was géén redelijke partij en het was ontmoedi gend voor de zeventig meedingende koren die alle een eerlijke strijd tracht ten te voeren. Door het „sensatie" kooi uit de States werden de overige mede- "ngers schandelijk in een hoek ge- ■ukf^-z~--*■ Beroepen te Loppe'-qjm. H. Willems tc te Augustinusga Geref. Kerken ivrjjg.) Beroepen te Rijnsburg (met de opdracht het zendingswerk op Curacao aan te vat ten). K. Deddena te Amcrsfoort-Contruni; te Wetsinge-Sauwerd, K. van Dijk te Neede Baptistenge meen lm Beroepen tc Nieuwe Pekcla. vd Beek te Brupge (België). •oor W den Maar wel hunker ik naar een Chr. Hovius a*m«ente, voor wie de Waarheid zitlk een passie is, dat ztj uit echte christe lijke liefde ons geen rust gunt. als die fanatici en roomse atheïsten bij en ipreekt tot slot smalend over zg. protes tanten. waarmee hij blijkbaar die pro testanten bedoelt die oecumene voor staan. Dit alles vlied: dan snellijk naai de ondergang via oorlog en dictatuur vraag: is dat nu dc wijze van tructief van gedachten wisselen? A!.- eens begonnen de hand in eigen te steken, want heus, ons itraatje is bepaald niet brandschoon. Rotterdam F. J. de Meij volk uitzuigt «haar' mening over geheelonthouding O.i. wordt op de wijze van dit schrijven dat nog steeds de drankbestrijding tot een machteloos dient te worden'nnderschrev gebaar en zijn drankbestrijders te verge- Goiida Rijnmondv^vkiezhuf De verklaring van het enigszins terug open van de AR-CH-3temmen als zou dat wel weer wordeó ingehaald omdat ijken met een dijkwacht." die een kleiiu opening in de dijk wel wenselijk acht. mits die niet te groot wordt. Het ontbrak er nog maar aan. dat de matige of zelfs Onmatige drinker, die hoge leeftijd bereikte, niet als bewijs diende voor de onschadelijkheid van alcohol. Voorzover dit feit moet erkend, is niet bewezen of het doordat of ondanks de j j"* ond^rwiJs- Als .dit werking van alcohol plaats grijpt; oven- "f, (n™ 'SESÜ'tS intelligentietest ok al weer van honderd procent harte aanbevolen. Maar daarmee zijn we er nog niet. Er itaat ook nog' zoiets als studiezin en is die er niet. wel - dan zijn we nog niet veel verder. Men moet bij het overwegen van het voor en tegen van toelatingsexamens altijd goed voor ogen houden dat tenslotte geen enkel systeem waterdicht zal blijken te jaren onzinnige dingen nlintupvamunt nfior hof uuud Toelatingsexamen Blijkens de kop van het betreffende artikel ..Waarde toelatingsexamen blijk' Dr. P. v. d. Berg drukt Waarom kreeg Marius Borstlap in gemeenten waar eerder gezamenlijk «'«arden, ook daar. waar het nie' word' H vergif, dat alleen op J"*» «ekden al «ewljzlgd. Dit is piedisch voorschrift moest worden toe- j'j u 1 gediend. Onze samenleving lijdt 'onzeg-, P'J?'v ®ir bare schade aan stoffelijke en zedelijki werd opgetrokken eerst ook -XI geuruKi zuuuer ook teruggang is geweest die li.. eén woord van waardering. De herstel werd gevolgd, acht ik zaal was toen nota bene al half leeg: Deze tendens althans Gaal ik was zijn prestatie ineens niet meer d« moeite waard? Enwaar bleef onzi christelijke bond met zijn gelukwens? Den Haeg H. de Bruin-Schaafsmj ermoed of niet, gezien wil word"1 bij ..iatig gebruik vin spiritualiën. Boskoop J. Loef sr. (In) tolerantie Waarheid tekort gedaan wordt. En dan bedoel ik met Waarheid geen dogmatisch systeem, maar de Persoon van Jezus Christus, die ons Leven is! Wat ik de vorige week schreef en hier nog eens herhaal, is dus een vraag die om een antwoord roept. Wat is de Waarheid voor ons als ,nd a.i Gemeente? Weten wij nog wal de ,UV1, I Waar-heid is? Is Christus' Hemelvaart' dan nog "de kwalificaties Vatica"a"n-"r.k. Gaarne zou ik drs. Schenderling willen zeggen. Hij „verklaart" het Schiedam rooms-katholicLsme als een theorie en als een geloof, plaatst het zelfs op gegevens die mij ter beschikking staan en die u destijds hebt gepubliceerd Maar ik zou zeggen: wat .'an nog. Is het getal nu werkelijk zo belangr""- en op een bevolking Irachten we om dat getal hét samengaan e realiseren? Ik dacht dat wij allen «ook politiek) een moesten zijn omdat dit van ons gevraagd wordt. M. Koren Uoortltaak Roekan je Het is mij nu wel duidelijk dat de arbeider Dirk B. ten onrechte zo lang i~ arrest gehouden wordt. Ieder ander normaal mens zou in rijn geval waar dc omdat er te veel Gerlingen wordeD feiten zo tegen iemand (kunnen spre- lelaten. Jarenlang heb ik *-an nabij ken al na enkele uren bekend hebben, en dat er aan het eind van het Ik begrijp niet dat de justitie nog te schooljaar circa 25 procent blijft waarde hecht aan een bekentenis op ïtten. Een proefklas dan? Laat het deze wijze afgedwongen. We leven toen rendement, althans in zo'n kle mijn woonplaats precies even slecht zijn: ook hier bleef 25 procent zitten. Organisalo- Spanje? Hetzelfde is het geval met de bloed- pattern Als er werkelijk een duidelijk zou dit al lang ontdekt verband GeheelonthomliÈtfi (li) Wat is matigheid met alcohol? Vindt heer Van Panne 40.000 alcoholisten risch ligt bovendien het ..instituut' een bevolking van 11'- miljoen geen de proefklas niet bijster eenvoudig. Dan zijn: anders is mijn respect Tv- ,c;>G ?m- van te d-izelen? Hoeveel het advies van schoolhoofden. Uiterst tak van wetenschap an realiseren? Ik dacht dat wij allen leed, gebroken huwelijken, opsluitinger 'I :nzovoorts zijn het gevolg geweest van voorgenomen matigheid? Men informerc bij de consultatiebureaus wetenschap aanmerkelijk waardevol inderdaad Maar hier liggen eedaald. Als men de methoden der ook al vele voetangels en klemmen. Ik justitie in dit geval vergelijkt met die (ieheelonihoutling (2) De inzendertster) B. P. van Panne uil Den Haag gat in een „ingezonden'' zijn voor alcoholisme. En —eet de heer Van /.etten. Werkelijk een schoolhoofd is dan Panne niet dat eon glaasje in het niet te benijden en in zijn hart wat blij naar het leek. dan kan snelverkeer al fataal blijkt te zijn? De dat uiteindelijk de middelbare school zeggen dat de justitie oude Kuyper noemde het alcoholisme zelf de verantwoordelijkheid van het al „een vampier die de beste levenskrach- of niet toelaten op zich neemt. Tenslot- tij als slachtoffers werden behandeld ;n bepaald niet hoge principes op nahoudt. Rotterdam Drs. N. C. Schenderling

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2