Hoe worden we allen Onze naasten zijn tenslotte alle mensen Meteen al starten Poging in universeel verband Poging binnen eigen kerk Diakonaat en „leken'-dienstbetoon kunnen in elkaar grijpen Juiste help(st)er en bekwame hulp Erg blij, dat u komt, maar Jongetje gered 10 cent ZATERDAG 29 MEI 1965 Dit is dan de derde en laatste pagina over dienstbetoon. Na gesteld te hebben dat alle kerken het over dit univer sele helpen eens zijn (pag. 1) en een soort balans van hetgeen er in de praktijk tot nu toe van terecht is gekomen (pag. 2) met als teneur: „we zijn er nog lang niet is op deze pagina het thema: HOE REALISEREN WE ZO EFFECTIEF MOGELIJK HETGEEN WE IN THEORIE ZEGGEN TE MOETEN DOEN Een nogal vermetele poging om die vraag te beantwoor den, dachten we. Echter ook weer niet méér dan een poging, die geenszins wil zeggen - waar zouden we overigens het recht vandaan halen - zo en zo móet het. Neenvanuit onze bewogenheid als krant - om het zo eens uit te drukken - die iets van zijn pretentie pro beert waar te maken, die mee wil helpen zoeken naar wegen en vormen „als christengemeenschap iets uit te drukken van „heilige natie", die zout en zuurdesem is ook in onze moderne, verstedelijkende, op wetenschap en techniek berustende welvaartsstaat" (jkvr. C. M. baronesse van Heemstra) zuiver als krant dus willen we onze praktische inbreng leveren. Onze aandacht voor dit onderwerp wil zo nadrukkelijk mogelijk zeggen: laten we er allemaal meer over gaan nadenken en zo gauw het kan in alle „eenvoud" begin nen. Dat kan. Kijkt u de punten onder aan deze pagina er maar op na. Tenslotte - we laten het niet bij deze drie pagina's over dienstbetoon. In menige reportage, te herkennen aan het hierboven thans driemaal gepubliceerde vignet, willen we aandacht blijven schenken aan deze zaak. Dienstbetoon is bepaald niet een zaak van de vrouw alleen. Integendeel, voor de heren der schepping zijn er al evenzeer mogelijkheden te over. Het thans nog eenzijdig op vrouwen gerichte activeringswerk in de meeste kerken dient daarom algeméén te worden. Anders kregen we na een „mannen"- misschien wel weer een „vrouwenkerk" Als wc tot universeel dienstbetoon van christenen willen komen lijkt het 't meest voor de hand te liggen „in eigen kring", het eigen kerkge nootschap dus, te beginnen. Welnu, op de vorige pagina over dienstbe toon hebben we kunnen lezen dat een over het algemeen nog schuchter, niettemin verheugend begin in de diverse kerken IS gemaakt. Dat is waarschijnlijk niet alléén het gevolg van de herontdekking van het algemene dienst- of liefdebetoon. Soms nog andere factoren oefenen hun in vloed uit. Men denke bijvoorbeeld aan het zich drastisch wijzigende diakonaat, aan de „vrouwenemancipatie" in menige kerk, aan het lekenapostolaat, die stuk voor stuk op zijn minst genomen meer mensen dan thans actief bij het kerke- werk willen betrekken. Bekijken we dat schuchtere begin nader en denken we aan bijvoorbeeld de activiteiten van de Hervormde Vrou wendienst, die onder meer tot dienstbe toon wil toerusten, aan het initiatief van het bondsbestuur der Geref. Vrouwen verenigingen dat zo ongeveer hetzelfde beoogt en aan soortgelijke activiteiten die we hebben genoemd van nog andere kerken, dan kunnen we hoogstens van een poging tot verwezenlijking van een universeel dienstbetoon bij VROUWE LIJKE kerkleden spreken. Alle mannelijke lidmaten blijven bij deze initiatieven volledig buiten be schouwing! Behalve dan, dat zoals vanouds een handjevol geroepen kan worden (hoevelen bedanken voor de eer?) tot het vervullen van functies als ouderling, diaken, kerkvoogd, collectant, evangelisatie-medewerker of lid van de een of andere kerkelijke commissie. Ook de mannen De mannen dus ook. Anders sloeg de balans wellicht naar de andere zijde over en kregen we. wie weet, wel weer een „vrouwenkerk".... Het thans nog eenzijdig op Een mogelijkheid om algemeen dienstbetoon tot „gemeengoed" te maken kan echter ook in wijder verband liggen. Men kan namelijk met voorbijzien van kerkelijke begrenzingen en zonder anderzijds zelfs ook maar aan het begrip oecumene te denken de zaak van het universele dienstbetoon zo grondig aanpakken dat het ook inderdaad al-omvattend is. Het kan namelijk de vraag zijn of Daartoe zijn twee dingen nodig: het zo men als kerkgenootschappen niet wat goed mogelijk inventariseren van de althans in dit opzicht te introvert benodigde hulp en het werven van denkt door bij algemeen dienstbetoon bruikbare hulpverlenenden. Het zou uitsluitend de eigen kerkleden of -lid- christenen niet ontsieren als zij bij dat maten op het oog te hebben. Tenslotte laatste haantje de voorste waren, bedoelt de bijbel met naaste toch tische overbuur die hulp nodig kan heb- Rescheiden ben. Als we bedenken dat het bij hulp geven in onze samenleving juist en Dat inventariseren behoeft helemaal vooral om de intermenselijke contatten niet via huisbezoek, met alle remmin- gaat, die in de verdrukking zijn ge- gen van de „slachtoffers" daaraan ver- komen (officiële, gespecialiseerde orga- bonden, te geschieden. Het kan ook nisaties en instanties voor alle moge- door bescheiden informatie bij derden lijke vormen van hulpverlening zijn er gebeuren: in vele gevallen zullen men- genoeg) dan krijgen we er bij benade- sen die ambtshalve hun contacten in ring misschien enig idee van wat een een straat hebben, zoals de dokter groot arbeidsterrein hier ligt. (als hij mag en wil spreken), de zie kenfondscontroleur, de bakker, de sla- 0 ger reeds algemene indicaties kunnen rr at Weten we f verschaffen. Zo nodig kan bijvoorbeeld getracht worden nadere gegevens in te Wat weten we, met name in onze winnen bij meelevende buren of vrien- dichtbevolkte wooncentra, van elkan- den van de betrokkenen. En dan is het der? U kent toch wel de krantenberich- voor de betrokkene aangenamer ten over eenzame mensen, wonend in zeker nodig in de beginperiode on een drukke straat, die niet alleen in to- geveer aldus benaderd te worden: „We tale eenzaamheid sterven, maar wier hébben gehoord dat u misschien wel overlijden ook nog vele dagen, soms hulp in dat en dat verband kunt gebrui- weken onopgemerkt kan blijven? Tot ken; mogen wij die voor onze rekening tenslotte hun voordeur wordt gefor- nemen?", dan indien in het algemeen ceerd Een duidelijker symptoom gevraagd zou worden ,,of er op de een van deze nood is moeilijk te noemen. andere manier nog hulp nodig is Ja, ja, zegt u nu misschien, allemaal waar. Maar hoe wilt u dat in vredes naam aanpakken? Antwoord: in elk ge val niet groots. Misschien is hier een voor de hand liggend, simpel initiatief, wel nodig. Bijvoorbeeld hulpverlening gewijs" niet formalistisch te hanteren; op natuurlijke wijze groeien) bepaald Perspectief Waar het om gaat Het altijd klaarstaan om te helpen van een christen wat dat betreft kan een ieder zich de befaamde padvinderswet „doe iedere dag een goede daad" tot de zijne/hare maken vereist niet alleen een goed hart en een oprechte bedoeling. Er is ook de juiste man of vrouw alsmede in vele gevallen bekwaamheid voor nodig. Iets, waarover nogal eens gemakkelijk gedacht wordt. Maar dat is totaal verkeerd. Het komt, globaal gezegd, op twee dingen aan. In de eerste plaats dient in vrij veel gevallen een zodanige helper te hulp te komen, dat deze de geholpene ook „ligt". Dat is dus een kwestie van de juiste man of vrouw voor een bepaald object te kunnen kiezen, hetgeen de taak van de „bemiddelende instantie'" (het centrale adres, of hoe men het ook maar noemen wil) bepaald niet verlicht. Maar het is en blijft heel vaak absolute voorwaarde. De tweede conditie is in de meeste gevallen de noodzaak van enige „vakbekwaamheid", waarvoor tevoren training nodig kan zijn. In te gaan op welke wijze en hoe die oefening gegeven moet worden zou in dit verband te ver voeren. Deze twee voorwaarden worden alleen nadrukkelijk genoemd omdat ze essentieel zijn en bij bezin ning op het universele dienstbetoon vaak over het hoofd blijken te worden gezien. strsuitsgewijs, een soort modern noaber- In een straat nemen enkelen heel on gecompliceerd het initiatief aldaar al gemeen dienstbetoon vorm te geven. „interstratelijke" uitwisseling krachten, ja. integratie in de hulpver lenende verbanden die er organisato- Een christelijk gezin ging emigreren. Na aankomst in het toekomstige vaderland kreeg het van allerlei kerkgenootschappen welkomstgroeten en aanpak als bovenbedoeld in meerdere hoe ware hulp predikend kan zijn, hoe echt Intermenselijke banden kunnen ontstaan, hoezeer christenen van on derscheiden confessie en ook nlet- christenen elkaar al werkend misschien veel nader kunnen komen. Kortom: hoezeer een dergelijke of soortgelijke het verzoek eens enkele diensten bij te komen wonen. Het gezin besteedde de vader zijn opwach- digde dit de „newco- de zondagen van het ting bij de reverend mer" met de woorden eerste halfjaar met het (dominee) van de kerk. bezoeken van de diverse Verheugd was laatstge- „Fijn dat u dat wilt. kerkdiensten. Tenslotte noemde ook wel, maar Maar laten we even meenden de vader en hij reageerde toch to- met inschrijven wach- de moeder dat ze zich taal anders dan de ten. Op dit papier vindt definitief met hun gezin vader verwacht had. u allerlei mogelijkheden maar bij die en die kerk tot dienstbetoon, waar moesten gaan voegen, De dominee haalde uit u maar hebt te kie- omdat ze zich in die namelijk, nadat de man zen. Want ziet u, we gemeenschap het beste zijn wens tot aanslui- kijken eerst altijd wat thuis voelden. ting te kennen had ge- onze adspirant-gemeen- In de verwachting dat geven, een bedrukt teleden gaan doen voor hij wel blij zou zijn met velletje papier uit zijn de kerk, alvorens we deze „toeloop" maakte portefeuille en overhan- ze inschrijven". Hulp aan de naaste, dat betekent praktisch altijd en terecht hulp om niet. Anders is het toch eigenlijk meestal geen dienst be toon meer? Ook het „dankuwel" dat kan ontbreken mag ons nim mer afschrikken, evenmin als het niet op waarde schatten door de ander van verleende hulp. Waar van hierbij een recent sprekend voorbeeld. ZMMELOORD De 12- jarige Roelof Ernst uit Ent- meloord, heeft gistermiddag 1 de 5-jarige Keesje Koomen, eveneens uit Emmelocrrd trit de Espelervaart gehaald. Het kereltje was daar met een vlot aar. het spelen en raakte daarbij te water. Toen Roelof tn het water sprong, hij kon goed zwemmen wat hei kind reeds tweemaal onder water j geweest. Toen Roelof Keesje. bij diens moeder afleverde hreeg hij volgens de plaatse- liike politie een dubbeltje be- I loning. Tenslotte bedoelt de bijbel met „naaste" toch iedereen. Oók mijn communistische overbuur man, die mijn hulp zeer drin gend nodig kan hebben. reikbaar moet zijn en bij wie iedereen gerichte activeringswerk in de kerken die moeilijkheden (van welke aard die dient daarom een algemeen karakter te zjjn) heeft, terecht kan. Dit centra- krijgen: vrouwen èn mannen zullen [e adres (leken bij toerbeurt?, perma- toegerust en geactiveerd moeten worden nent?, een diaken?) moet vraag en aan- tot liefdebetoon. bod bij elkaar brengen, kan ook inter- mediair zijn bij het inschakelen van In dit verband verdient als eerste bestaande dienstBetooninstanties. aanloop het door ons gesignaleerde experiment in Chr. Gerefomeerde Natuurlijk kan welk „systeem" ook maat toch met dezelfde bedoeling in niet onmiddellijk alles dekken. Immers: een of enkele der vrijgemaakt Geref. r.iet overal waar men hulp behoeft zal kerken, misschien wel nadere aandacht. men naar dit centrale adres hollen. Er zullen vooral in het begin als alles vreemd is remmingen zijn. Zo ook in de aanbodsect van" de kerkeraad het initiatief tot een contactavond. Het liefst niet voor bende op de gj; Maar het IS een besi voorbeeld wijks- a .r.-A „f diakonaal huisbezoek bij alle gemeente- onderwerp van de «vond is dienst- of leden kan waarschijnlijk wei Voor een liefdebetoon en de regelmatige verdere ontwikkeling naar resulteren in het wen opgeven v algemeen dienstbetoon (revolutionaire zoveel mogelijk helpers/helpsters die onttakelingen dient men zeker hier te ook mededelen op welke wijze en v€rmijdenl) zorgen wannéér zij dienstbetoon kunnen verle- termijnen.; zorgen. nen- Dit dus voorzover het een mogelijke i i- poging tot verwezenlijking van univer- Lentrale figuur seel dienstbetoon binnen het eigen kerkverband betreft, waarbij diakonaat In elke gemeentelijke'wijk komt er en „leken" hulp in elkaar kunnen grij- i centrale figuur, die altijd be- pen. Niemand behoeft, na dit alles over algemeen dienstbetoon gelezen te hebben, de gevolgtrekking te maken dat hij of zij niet onmiddellijk aan de gang kan. Integendeel, hij of zij zou zich NU al kunnen voornemen iets of meer te gaan doen. Wat? Hieronder willen we tenslotte, heel con creet, een aantal (van de vele!) mogelijkheden gaan opsommen waaruit men maar heeft te kiezen en waarop we hopelijk in menige reportage binnen af zienbare tijd nog terug kunnen komen. De volgorde is volmaakt willekeurig. Automobilisten, ga onverwijld uw EHBO-diploma halen, zodat u kunt helpen als er men denke aan snelwegen geen andere helper is. Mevrouw, als u een wasautomaat hebt, dan is er bijna altijd capaciteit genoeg om de was van een alleenstaande, of een deel van een grote gezinswas waaraan een overbezette huismoeder die zo'n apparaat mist niet toekomt, mee te wassen. Meneer, heeft niemand van uw naaste buren moeite met het naar buiten dragen van de vuilnisbak? Jongeren, sommige oudere mensen zijn slecht ter been en kunnen allerlei eenvoudige dingen, zoals postzegels kopen, andere boodschappen doen, of (1990(1 hun tuintje bijhouden niet of met grote moeite ten uitvoer brengen. Bent u een handige doe-het-zelver meneer en over brugt u daarmee het inconveniënt dat de lood gieter, de elektricien, de timmerman tegenwoor dig niet meer voor „kleine klusjes" kan komen op draven? Bedenk dat er anderen zijn die NIET „do,*- het-zelven"! Hebt u als gezin nu ook al een auto, waarin nog plaats over is als u er met zijn allen inzit? Kom, als u gaat toeren, herinner u dan eens die mevrouw alleen, drie huizen verder? Een heleboel vaders en moeders willen wel eens samen naar de kerk, maar ja, de kleintjes. Baby sitters voor! Bezit u een bandrecorder of een grammofoon? Er z ij n mensen die bjjv. zo graag geestelijke liede ren of dat mooie vioolconcert van Tsjaikowski horen. U bent een druk zakenman, mijnheer, en u komt aan een kerkeraad niet toe? Wees ervan over tuigd dat ook zakelijk inzicht daar herhaaldelijk nodig is. Er komt een grote verhuiswagen in de straat en de nieuwe bewoners zouden juist nu een warme kop koffie of soep bijzonder op prijs stellen. Een stramme meneer staat maar te aarzelen bij de oversteekplaats. Bemoei u even met de man en hij zal er u dankbaar voor zijn. Wat weet u van bijv. uw broeder of zuster in de DDR? Is het niet zinvol een contact te leggen bijv. via een kerk (schriftelijk)? Tien tegen één dat u daar iemand met het een of ander (een speciaal boek. of misschien wel heel gewoon een paar dameskousen) van dienst kan zijn. Weet Henk of Marianne, die voor hun eindexamen zitten niet wat ze straks verder gaan doen? In de achtergebleven gebieden is vooral medisch en onderwijzend personeel nodig. Bent u hoffelijk in het verkeer, of staat u op uw rechten? In een ziekenhuis zijn altijd patiënten die nooit of bijna nooit bezoek krijgen. Er is gemakkelijk ach ter te komen wélke patiënten dat geldt. Ziet u in de kerkbode nieuw ingekomenen in uw buurt? 't Is altijd leuk als je ook door niet-ambts- dragers verwelkomd wordt. Wees ALTIJD beschikbaar om daar te helpen waar geen helper is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 5