Kritiekloos kijken naar
de vier Cartwrights
Brick Bradford
IPIasticolor metaallak
Schilderen? Plasticolor!
Blanke lak? Plasticolor!
n III VT
1 Plasticolor verf voor binnen en BüïtënTi
1 Verf? Let op het Plasticolor merkT!
Plasticolor plamuur!]
«lesje en «Josje
Senmoet
[DE STENEN ZONDEi
INCTT'
VRUDAG 4 JUM 1965
ETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOI.VEN-ETHERGOI.VEN
VU&5TU/GJE PU/FT RDSV.
C/aeeLEAJ TUCHEHf DC IRNCHHtr
URN TIME TOP
ITHERGOIVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-
Heel de wereld mint Bonanza
Adam gooit roet
in het eten
TVrOG EVEN wachten tot morgen.
avond. en ze galopperen
weer bijna de huiskamer binnen:
Ben Cartwright en zijn drie zoons. (Van onze radio-
de onverwoestbare helden van Bo.
nanza, het' over de hele wereld be
keken en bewonderende televisie
feuilleton, dat het ruim vier jaren
aan de top heeft uitgehouden.
Ja, die Cartwrights van wie
iedereen de honing van quasi-ro-
mantiek en braafheid, aangelengd
met sentimentaliteit en gekru.d
met stoere mannelijkheid met ent
housiasme en soms tegen beter
weten in graag oplikt
Televisie-enquête: Bonanza boven
aan in kijkdichtheid. In Nederland, ja,
maar ook in Amerika, België, Enge
land, Australië, op Cyprus en in Bra
ziliënoem maar op. Ach, het ro
mantische hart van de vorige eeuw,
dikwijls smadelijk belaagd, is nog niet
dood! Wij houden zoveel van vergulde
schijn bij een overvloed aan grauwe
werkelijkheid!
Bijna zes jaar geleden is het Ameri
kaanse network NBC begonnen met
deze westernserie (waarvan niemand
weet, waarom die eigenlijk Bonanza
heet), gebaseerd op de onrust in het
„Wilde westen" van zo'n goede eeuw
Er werd geweldig veel vergaderd en
bedacht door de programmamakers en
schrijvers. Zomaar een western mocht
het niet worden: er moest een vast
team zijn van kloeke, betrouwbare
mannen, die niet van hun rechtvaar
dige daden konden worden afgeleid
door vrouwenkwesties of gezinnen,
met de lastige verwezenlijking van op
groeiende kinderen in een lang feuille
ton, maar er moest toch ook iets aan
wezig zijn van het Amerikaanse ide-
aal-gezin waarin goedmoedig wordt
gekibbeld, waarin elke strubbeling een
lieve bedoeling heeft of krijgt, en dat
vooral de Amerikanen zelf zo bijzon
der graag op het scherm zien; waar of
niet waar, dat doet er niet toe.
MISLUKKING
(Vai
met drie zonen, een fijne huiselijke
mannenmaatschappij in het barre le
ven rondom. Maar. ze moesten alle
maal een ander karakter hebben, alle
maal iets heel eigens.
En hoe heerlijk ver kan de fantasie
toch reiken: de nog zo jeugdige papa
Ben, nog sterker dan zijn drie vol
wassen zonen, moest dan maar drie
overleden echtgenotes betreuren, vrou
wen van drie nationaliteiten, die alle
maal allerliefst en deugdzaam waren
en hem juist vóór haar verscheiden
één enkele zoon hadden geschonken.
Wat een vondst! Maar miljoenen kij
kers toonden zich er heel tevreden
En zo gingen ze van start op een
zaterdagavond in 1959, de vier Cart
wrights: vader Ben, zoons Adam, Hoss
Little Joe, wild-west in kleuren!
.,Néé!" zei het kijkersdom, „niks
an!" Eerste klap. Koortsachtig gedok-
ter van de programmamakers voor de
tweede, de derde aflevering. Maar het
Amerikaanse publiek blééf „nee!"
zeggen.
Wat nu. Bonanza een ontijdige
dood laten sterven? Dat nooit. Weer
een paar andere facetten toevoegen:
meer aandacht voor de gezellige ranch
Pondorosa, tóch een vrouwelijk ele
ment erin: Adam redt een mooie jonge
ouw van haar belagers.
Hé, daar keek het critische publiek
toch van op. Bonanza mocht blijven,
maar het kostte meer dan een jaar,
het programma goed geaccepteerd
was en nóg bijna een jaar eer het
plotseling naar de top schoot en daar
tot op de huidige dag bleef.
ADAM DWARS
Helaas. de tweede klap bleef niet
uit. Na een jaar begon Robert Pernell,
die Adam speelt, dwars te worden. Hij
vond het geen leuk verhaal, hij wou
wèg. NBC bepraatte hem met succes,
nog een jaartje te blijven.
Zelfs toen Bonanza van alle zorgen
vrij wereldnaam kreeg, bleef „Adam'
koppen. Jaar in jaar uit dreigde hij
met weglopen en kort geleden heeft
hij definitief zijn afscheid in het voor
uitzicht gesteld. Zodra zijn jaarcon
tract is afgelopen wil hij in een laatste
programma op een avond in de rich
ting van de ondergaande zon wegrij
den met de jonge vrouw, die hij zes
jaar geleden in een van de eerste af
leveringen redde en die sindsdien
nooit meer is komen opduiken.
Neen, Robert Pernell heeft geen j
plezier in Bonanza. Hij laat iedereen
die het horen wil weten, dat hij het
een domme situatie vindt dat hij als
36-jarige zoon net als zijn twee vol-
broers door pa Ben als een
kind wordt behandeld. Dat hij met het
weglopen uit Bonanza een honorarium
van een half miljoen dollar per jaar
verspeelt, kan hem niets schelen.
PA GELUKKIG
Lome Green, die vóór „Bonanza"
een totaal onbekende acteur was,
denkt er heel anders over. Hij is ge
lukkig in deze strip. Hij vereenzelvigt
zich zelfs met de in Amerika zo be
kende en beminde figuur van Ben
(„Pa") Cartwright: hij vergeet quasi
10.00 Teleac: Ongevallen I wel eens zÜn COWboypak uit te trek-
ig 10.30 Teleac: Moderneken als hij na de opnamen gaat win-
didactiek. 11.00-11.301 kelen (en dus dadelijk herkend en be-
crtihriek16'VK 45H'Vonrstormd wordt!) en hij heeft zich zelfs
Zaterdag geen
Teleac-lessen
i radio- en tv-redactie)
BUSSUM In verband met de Pink
stervakantie zullen de Teleac-lessen niet
worden herhaald op zaterdag a.s. (zoals
in de programmabladen staat aangekon
digd) maar op de ochtend van zaterdag
12 juni a.s. tussen 10 en 11.30 uur.
Hilversum I. 402 m. KRO: 19.00
10.10 Actualiteiten. 19.30 Platenprogramma
voor de militairen. 20.20 Promens
en zangsolisten: Operamuziek. 21.
dracht. 21.30 Limburgs Symfonie-orkest
jiopn): moderne muziek. 22.20 Actualiteiten
lof grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws 22.40 Epiloog. 22.45 Amuse-
hl.l zijn vrije weekends. Imentsmuziek (gr). 23.10 Londens Symfonie-
Dan Blocker, de goedmoedige Hoss, 1 orkest: populair klassieke muziek .23.55-24.00
tilt niet zo zwaar aan de dingen als
Robert Pernell. Hij laat zich doodkalm
-redactie) ajs sUlIige, maar verwonderlijk krach
tige baby behandelen, voert sentimen
tele liefdesscènes op en zegt: „Ach,
we geven het publiek iets wat ze graag
Zo spreekt ook „Little Joe", Mike
Landon, op Pondorosa de bevaderde
ondeugende jongste die al naar meisjes
durft te kijken, in het dagelijks leven
zelf vader in een vrolijk gezin: „Mijn
werk is ten slotte niet het eerste maar
het tweede in mijn leven. Ik werk voor
mijn gezin en ik hoop dat Bonanza nog
heel lang doorgaat."
Trouwens. de populariteit van
Bonanza brengt ook op andere wijze
goed geld in het laatje. De „Cart-
wright's" worden nogal eens gevraagd
ter opluistering van feestelijkheden en
daarvoor worden handenvol duizend
jes neergelegd.
EN TOCH....
En tóch blijft Robert Pernell mok-
m en bederft hij door zijn humeurig
heid dikwijls de stemming bij de op
namen. Hij weet wel, dat ook hij uit
sluitend door Bonanza bekendheid
heeft gekregen en dat het maar de
vraag is, of er wel andere deuren voor
hem open staan. Hij weet ook, dat met
zijn heengaan Bonanza de kans loopt,
te gaan wankelen en dat zijn drie
medespelers daarvan nadeel kunnen
ondervinden. Het kan Robert allemaal
niet schelen. hij verdwijnt.
Intussen is er al van allerlei bedacht
om een waardige oplossing te vinden.
Wellicht zal een neef van Hoss (van
moederszijde dus) voorgoed bij de
Cartwrights in huis komen om het
kwartet weer vol te maken, en juist
als hij er goed en wel is, verdwijnt
Adam dan om te gaan trouwen. Mis
schien ook wordt er nog een andere
draai aan gegeven: er is nog niets vast
besloten. Wij zullen het te zijner tijd
wel zien, want de KRO heeft nog vele
afleveringen mét Adam in petto.
En zo kijkt ook Nederland graag en
veel naar Bonanza. Misschien wel zon
der zich te realiseren, dat verhaal na
verhaal zoetelijk is, dat de Cartwrights
altijd winnen en iedereen die liefderijk
op Pondorosa wordt ondergebracht
stilzwijgend bij de volgende aflevering
weer verdwenen en vergeten is, dat
„Pa" zijn volwassen zoons inderdaad
als kinderen behandelt en.
Ach, U weet het allemaal zelf wel.
Maar de Cartwrights wordt nu een
maal veel, zo niet alles vergeven. Een
strijd verliezen of echte twist, dat al
leen zouden de miljoenen kijkers in
tientallen landen hen verwijten.
VPRO: 18.00 Niei
19.00 Ronduit.
Kunstkroniek. 2C.OO Nieuws. 20.05 T winti*
jaar V<
èk.'^CCO
-cnigde Naties, lezing.
1.15 Chan-
lles (opn). 30.45
Vrijzinnig kruid en Onkruid, lezing. VARA
21.00 Fill
Ierland I. NTS: 19.00 Ni
19.01 Barend de Beer. VARA: 19.06
commentaar. 19.35 De Flintstones,
kènfilm. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20
:i het nieuws. 20.45 Op de bodem van
de hemel, gesprek over een nieuwe film.
.10 Indrukken uit de Sowjet-Unle (dl. 1):
Het uiterlijk beeld: Moskou en Wolgograd,
22.50-22.55 Journaal.
derland n. NTS: 20.00 Journaal. NCRV:
20.01 Station Petticoat: Opnieuw meneer
edloe. TV-film. 20.25 De J. Henry Dunant
aart weer, filmreportage. 21.30 Gevleugelde
ronturen: De geschiedenis van de lucht-
aart. 21.55-22.10 Attentie.
België: Nederlands progr. Kan. 2 en 10.
19.00 Zandmannetje. ai
Sluipm
Hoe ontstond de crisis
e tekent ze zich 1
Nederland. Frankrijk.
Commentaar
Gemini Four
Er was wél veel kijkgeduld voor no
dig om gistermiddag de lancering van
de Gemini Titan Four met de twee
Amerikaanse ruimtevaarders aan boord
via het beeldscherm te volgen. Hoe
wel Early Bird zich zo braaf gedroeg
dat wij nu eigenlijk voor het eerst kon
den spreken van „een transatlantische
tv-reportage" omdat het beeld twee
uur bleef, maakte de Amerikaanse tv
niet al te veel werk van.
i» SÏÏÏ-SSihSJf NTsrjeen kleine ranch die precies op Pon- In die twee uur kreeg Europa niet
Joke in het verkeer. dorosa lijkt laten bouwen. Daar slijt I L'ee' tneer te zien dan een herhaling
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1, VARA
8.45 uur gaat Jan Vrijman een en ander vertellen over zijn nieuwe
film „Op de bodem van de hemel".
9.10 uur eerste deel'vari een filmtrits over de Sovjet Unie: een blik
op Moskou en Wolgograd.
10.00 uur een nieuwe aflevering van de Dick Poweilserie „De oude
man en de stad": de terugkeer van een „groot man" in zijn
geboorteplaats blijkt niet zo'n succes te zijn
Nederland 2. NCRV
8.01 uur heeft Kale van „Station Petticoat" weer een nieuw avon
tuur te verstouwen.
8.25 uur een reportage van het hospitaalschip I. Henry Dunant.
9.30 uur tweede aflevering van de „geschiedenis, van de luchtvaart".
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I. KRO
8.20 uur muziekprogramma met optreden van het Promenade-orkest
en solisten in operafragmenten.
9.10 uur draagt Johan Fiolet een verhaal van Tolstoi voor en van
9.30 uur af is er weer symfonische en romantische muziek, afgewis
seld door boekbespreking, epiloog en nieuws.
Hilversum II. VPRO en VARA
8.15 uur gaan Janine en Nico Knapper chansons zingen.
9.00 uur ontspannipgsmuziek.
10.05 uur stereofonische uitzending van muziek door Paul Godwin en
zijn salonorkest en
11.10 uur gevarieerde grammofoonplaatjes.
:0.00 Journ. 20.25 De
e. 21.55 Journ. 22.05
1 het bioscoopbedrijf
in Groot Brlttannlë,
Juitsland, Italië. Ca-
morger
I. 402 m. KRO: 7.00 Het levende
Woord. 7.05 Klavecimbel-recital (gr): klas
sieke muziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Geestelijke
7.55 De kerk zijt gij. lezing. 8.00
gevarieerd programma. (8 30-8.40
Nieuws: 9.35 Waterstanden l12.00 Angelus.
12 03 Lichte muziek (opn). 12.24 Marktberich
ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Religieus
nieuws. 12.45 Overheidsvoorlichting:
1 De familie Van Bui
irkoor. 14.30 Voor de kleute
je les. 15.00 Promenade-orkest:
mentsmuzlek. 15.30 Signaal: documentatie
en over jongt
7V-.
TOCH.. fJ»ET20,
VRIEWOELlAcL ...1
r-Toch is het zo!-
1830) Ongeveer in dezelfde tijd dat plaatste afgesneden toppen op plaatjes zonderen en noemde haar auxlne-a.
Wildiers aantoonde, dat
Eén gram hiervan ls voldoende
rel Louis gelatine, sneed de gelatineplaatjes
Pasteur als Justus von I.iebig met hun enige uren in stukken en plaatste deze miljard coleopthielen te doen groeien!
groeiprneven juiste uitkomsten had- stukjes op de onthoofde coleopthielen Geen enkele chemische methode is
a verplantjes. Het gevolg gevoelig
coleopthielen
den verkregen, deed Bottomley proe
ven met eendenkroos, dat hij in hiervi
zuivere minerale oplossingen bracht, even
Elke groei bleef achterwege, maar vóór
toen aan de oplossing een extract van was,
plantenresten (turf) werd toegevoegd,
bleek het eendenkroos welig te willen
tieren. Bottomley onderstelde daarom,
dat in de turf groeistoffen aanwezig
waren, die hij auximonen noemde.
Behalve vele anderen, werkten
vooral ook F. W. Went en zijn school
aan de auxine-groep. Een prachtig
object voor de proeven was het z.g.n. gelatine getrokken
zulke hoeveelheden mis
gram aan te tonen. De
hard begonnen te groeien als kiemplant ls dan ook veel gevoeliger
de operatie. Waarmee bewezen dan elke chemische reactie. Van de
bacterie kan overigens hetzelfde wor-
in de den gezegd.
Maar goed, behalve auxine-a, kon
Kögl uit maïsolie een tweede stof
verkrijgen, die hij auxlne-b noemde.
En uit de schimmel Rhlzopns kwam
een derde hetero-auxlne te voor
schijn. Deze aaxine is de bèta-lndol-
azijnzuur en heeft de „halve kracht"
van auxtne-a en -b, dat sinds Kögl
Nu was het nimmer meer geïsoleerd kon worden.
Gespeur
groeistoffen
1 de nog de kunst die groeistoffen uit de Daarom
vooral Amerikaanse
haver (avena), kortweg Avena-coleop- gelatine te krijgen. De Utrechtse onderzoekers sterke argumenten
thiel genoemd. Het coieopthiel is een hoogleraar Kögl slaagde er in deze om het indolazljnzunr als de natuur-
kegelvormig eindigend cilindertje, die haver-groelstof In handen te krijgen, lljke auxlne te beschouwen.
en maar in zulke geringe hoeveelheden, Over het mechanisme van de auxi-
de dat de scheikundige natuur daarvan newerking bestaat geen zekerheid.
het eerste groene plantenblad
groeitop (het vegetatiepunt) var
plant omsluit. Die groeitop is
belangrijkste, want wordt de
afgesneden, dan staat de groei van
coieopthiel stil. F. W. Went
het niet kon worden vastgesteld. Maar
top gelukkig bleek ook de menselijke
het urine groeistoffen van Avena-groep te
na, bevatten en Kögl wist deze stof af te
Daarover een volgende keer!
(Nadruk verboden).
„Het eten? Heb je het laten
aanbranden?" riep tante Maartje maar
Jesje was al weggerend naar de keuken.
Toen ze de deur ervan openwierp slaakte
:n gilletje van schrik bij het zien
de grote wolken stoom. En een
doordringende lucht liet er geen twijfel
bestaan, dat er met het vlees iets
in orde was.
>ie draaide zenuwachtig de gasp
•n griste dan eerst het deksel van de
vleespan.
„O. kijk eens!" kreet ze ontsteld.
De runderlapjes waren bijna helemaal
zwart geblakerd.
„Die kun je wel weggooien. Jes", zei
tante Maartje.
..Kom, laat me eens even naar de
aardappelen en de groente kijken. Nu",
ging ze verder, toen ze in de pannen
Tante Maartje pakte de aaidappelpan
beet en goot het water er boven het
aanrecht uit. Hetzelfde deed ze met de
bloemkoolpan.
„Veel moois is het niet meer" lachte
ze. „Maar ik kan het door elkaar
stampen. Aangebrand is het niet. Alleen,
hoe komen we aan jus? Heb 'e niet een
patat halen wordt te laat", zei
Jesje, zie het huilen nader dan het
lachen stond „Dan missen we de bus
„Gaan jullie nu maar aan tafel zitten",
sprak tante Maartje. „dan zorg ik wel
dat er iets eetbaars voor jullie komt."
Ze zaten allemaal een beetje sip te
kijken, maar vader Joppers sprak: „Kom
zo belangrijk is het nu toch ook weer
niet. kinderen. Alle begin is moeilijk en
koken valt helemaal niet mee. Als teute
Maartje niet was gekomen zou dit
allemaal niet gebeurd zijn."
„Ja, geef mij de schuld maar' lachte
tante Maartje. „Kom, neem nog een
lekker boterhammetje met bloemkoolpu-
ree, Jes", grinnekte ze. „Dat eet je niet
elke dag."
tips. 18.50 Lichtbaken, lezing.
Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 Ni
ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.25 Vi
voorpagina. 7.30 Lichte grammofoonm
8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuaiek.
8.20 Wegwijzer: tips voor vakantie- en
snipperdagen. 8.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 9.10 Philharmoniaorkestseml-klassieke
muziek (gr.). VPRO: 9.40 Geheel en al.
lezing (V). 9.55 Samen uit: (II) praatje.
VARA: 10.00 Loon naar werken, praatje.
10.10 Z.O. 135. gevarieerd programma. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw en
postduivenberlchten. 12.30 Actueel sport
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia.
12.20 Stereo: Lichte orkestmuziek en solisten
13.40 Uitlaat, programma voor de twintigers.
14.15 Radio jazzclub. 14.45 Vegetarisme nu en
in de toekomst, lezing. 15.00 Operetteklanken
(gr 15.40 Boekenwijsheid. 16.00 Nieuws.
16.02 Licht ensemble. 16.25 Lichte grammo
foonmuziek. 17.05 Stereo: Orgelkwartet. 17 30
27
jrVVVVVTVTVTWVTVTTTWVTVI
Ho, ho, komt de smid tussenbeide. Van
Bernt Vasse weten we niets, 't is alles vrouwen
praat. Je deed beter het onkruid van je akker te
halen, Jeep en pas maar op dat je ook niet
gegrepen wordt bij het vervoeren van een
boomstam.
t Wordt een bewogen najaar in 't Horst Niet
alleen de storm raast over de brink en breekt
takken uit de bomen. Ook de meningen botsen
tegen elkaar met zo'n geweld dat het aan de
gezichten te zien is. Tabe's vrouw straalt van
nieuwsgierigheid en praatlust. Iedere klant die in
de smidse komt. hoort ze uit. De één kijkt zwart,
omdat hij geen kwaad woord horen wil over Joryt
Volmai of diens dochter en de ander, omdat hij
nergens wat mee te maken wil hebben. Maar er
zijn er ook die ergens een nijdig angeltje hebben
Dat huis op de heuvel? Als 't er komt. zal 't
:i I met geld van Bernt Vasse zijn. Natuurlijk
door DIGNATE ROBBERTZ
de journaals uitgezonden
filmpjes over de voorbereidingen en
een aankondigingsbordje. Pas in het
laatste kwartier kwam de werkelijke
actie van de lancering.
De televisiecommentator Henk
Teeuw wist er geen raad mee. hij ver
taalde af en toe eens een regel van
j het gepraat dat wél vrij goed te horen
was en maakte bij tijd en wijle een
opmerking, maar meer kon hij ook al
niet beweren. Een vrij saai geheel dus.
Via Hilversum II deed de radio het
beterhier werd het wachten opge-de |ar,dschul da, Mensink zbu komen
culd mel aardige mformaue en wat M betrappen. Op die manier wil hij
toelichtend gepraat. Maar wp kregen ,f y d «J houden. Nog nooit zolang als
óêtaehf ,n^etn™r hel hnlfn'werd "en" h« Bern, Vasse zo vaak lp 't Grobbenuus
«W "'eI mecr
ton i volgen, t Is zaak om op te passen.
Jentje Borne heeft iedere dag veel te doen op
1 1 1 i de diele en het erf Tegen het eind van de week
lUlSlllKtC WraaK doel ze inkoPen en komt ze bii Potten-Gijsje om
een praatje te maken. 't Is een hele opstand in
Dimitri Frenkel Frank mag in zijn j 't Horst, giechelt het ventje. Dries is er lelijk
handen klappen, dat de AVRO-regis-ingevlogen en is het waar dat de landschut hem
seur Walter van der Kamp zulk een een klap gaf toen hij met de mulder wilde
goede rolbezetting voor zijn televisie- I vechten9
spel „De verschrikkelijke wraak van Jentje weet daar niet van; het maakt haar nog
Frederik Nagtegaal" bij elkaar heeft i onrustiger dan ze al is. Ze heeft de helft van de
gekregen. Deed de beschrijving van hei noge boete willen betalen, maar Dries weigerde
spel onze verwachtingen al niet te hoog
spannen, de opvoering viel beslist
Guus Oster. Petra Laseur. en ook Joan
Rem melts werden door deze nogal ma
ger opgezette klucht, die het predikaat
satire niet verdient, bepaald niet ge
aspireerd tot enthousiast spel. De
enigen die een paar leuke types neer-!
zetten waren Rudi Falkenhagen als de
chauffeur en Piel Kamerman als de
melkboer.
De als „verrassend" beloofde ont
knoping van het geval bleek niet eens
speelbaar te zijn. om van boeiend maar
te zwijgen.
We hebben van Frenkel Frank heel
wat betere dingen gezien. Dit spel rook
naar veelschrijverij en dat moge een
u>anrschuunng zijn voor de volijverige
auteur.
het. 't Is wel bar, zo'n handvol geld. Niemand
weet precies hoeveel het was. Als Potten-Gijsje
ernaar gist, brandt het op haar tong, maar ze
houdt he< binnen
Welnee, zegt ze zo kalm als ze kan. Dries
heeft niet met de mulder gevochten.
Potten-Gijsje kijkt haar ongelovig aan. Weet
ie 't niet of doe je maar zo. Jentje?
't Is niet waar. houdt ze boos vol en loopt
weg. 't Is wel waar weet ze als ze thuiskomt.
Dries heeft het verzwegen Alleen de dingen waar
ze om kon lachen, heeft hij verteld. Op de diele
is geen vrede meer. Lenter treitert zijn broer
door ovei Martine Volmai te nraten en over haar
vader die veel te goed is. Tot Dries met zijn
vuist op de tafel slaat Hij krijgt dan tranen 111
zijn ogen en niet alleen van drift. Jentje kent
hem goed genoeg om dat te weten. Als ze
probeert om uit hem te krijgen wat hem kwelt
weert hij haar af. Bemoei je er niet mee.
moeder, ik zal zelf wel afrekenen.
Nanna Volmar heeft nog nooit een kwaad
woord over hem gezegd. Jentje tobt en ze denkt
aan de vrouw van de landschut, die vroeger op
■ie diele een kopje koffie kwam drinken. Dat
deed ze nog toen Martine al was weggebleven.
Jentje schaamt zich als ze in het huis van de
landschut komt. al is daarvoor geen reden. Nanna
begroet haar vriendelijk, waarna ze vermoeid
achterover in een grote stoel leunt
Terwijl ze praten over de gewone kleine daagse
dingen, strijkt ze nu en dan met haar dunne
geelachtige vingers langs de rand van de tafel.
Tentje wil er niet naar kijken, maar haar ogen
worden ernaar toe getrokken. 't Zal een hele
verandering zijn als Martine getrouwd is, zegt ze.
Eigenlijk is ze gekomen om over Dries te praten,
maar nu zit Volmar erbij, nog zwijgzamer dan
voorheen Jentje voelt dat ze het warm krijgt.
Hij kijkt haar aan of hij zeggen wil: wat kom je
doen? Wil je nieuwtjes over mijn dochter horen?
Met je kinderen kun je heel wat beleven,
gaat ze zenuwachtig verder. Onze Dries heeft
zijn boete betaald. Zou hij niet op de aanplant
kunnen werken? Ze frommelt aan haar kleren.
Hoe verkeerd om dat te vragen Heeft Dries niet
gevloekt toen ze het woord aanplant noemde en
gezegd dat hij honderdmaal liever wegloopt dan
onder Volmar voor Bernt Vasse te werken?
Werken op de aanplant? Joryt is verbaasd.
Dat zal zo maar niet gaan. Dries heeft een kwade
naam. Hij is er nu goed afgekomen, maar als hij
zo doorgaat, vraagt hij om een paar dagen op
water en brood.
Jentje kijkt naar Nanna. Die zit zo stil of ze
niet eens weet waarover ze het hebben. Haar
ogen zijn wijd open als een verwijt. Van binnen
in Jentje begint het te beven en omdat ze niet
kan tegenspreken en bang is voor wat er nog
gebeuren kan. wordt ze kwaad.
Er is wel slechter volk in 't Horst dan onze
Dries.
Denk je dat het mooi is om mijn jongen te
slaan? Je zult er wel een goede reden voor
hebben om met de zwarte mulder samen te
spannen.
(Wordt vervolgd