HANDZETTER VAN BOK
NAAR HOUTEN BROEK
Mannenbond zoekt nieuwe
wegen op oud komp
as
Uw probleem is het onze
Onvoldoende zorg voor
het gehandicapte kind
Een woord voor vandaag
Jaarvergadering Jachin
voor 89e maal bijeen
Kind leiden naar visie op
Gods goedertierenheid
MAANDAG 24 MEI 1'
Dondorp tot ..Philadelphia*"
UTRECHT De zorg voor het (de leerlingenschaal voor klassen met
BehandicaDte kind in Nederland I *ehandicapte kinderen, die in Nederland
genanaicapie Kina in ïxeaeriana waarschijnlijk de hoogst€ van Europa is
is een lappendeken waar iedere! (18).
organisatie, gemeente, provincie i Tehuizen
of rijk een kleurig lapje op heeft
genaaid, maar die toch nog vol
witte plekken zit. Deze vergelij
- de beschutte werkplaats merkte
de heer Dondorp op, dat de oudervereni
gingen zullen vechten voor een verkor
ting van de lange werktijd tot 32 uur.
voor toepassing van het „levensschool -
Idee", voor het dagelijks besteden van
king gebruikt de heer J. J. Don
dorp, voorzitter van de prot.-chris-
telijke vereniging van ouders en I aandacht aan de lichamelijke opvoeding
ju c -1 J en vo°r medisch onderzoek en begelei-
vrunden van het afwijkende j ding in de werkplaatsen,
kind „Philadelphia", zaterdag in Eei1 pobieem vormt het gebrek
Utrecht bij de opening van de al
gemene ledenvergadering van deze
vereniging om duidelijk te maken,
dat er van een geïntegreerde zorg
voor (geestelijk en lichamelijk)
gehandicapte kinderen in Neder
land nog geen sprake is.
grotere levenskanen, gevoegd bij d» Arnhemse
nieuwe mogelijkheden van arbeid ir
gemeenschap, maken de oprichting
honderden tehuizen noodzakelijk, aldus
de heer Dondorp, maar er zijn ei
maar enkele. Hij deelde tenslotte I
dat in Utrecht binnenkort een nationaal
protestants-christelijk centrum voor de
gehandicapten zal worden geopend.
Voordat hij wat nader op deze |L^, -,L,
..witte plekken" inging.^ sprak hij «ij. g£SiSll&.'£ SSiuSSTS^nU
Uden, de 25ste herdenking van gesneu-
vreugde over uit. dat de vereni
ging in de negen jaar van haar
bestaan is uitgegroeid tot een organi
satie met bijna 15.000 leden in zestig
afdelingen.
Kritiek uitte de heer Dondorp op
het feit, dat men in Nederland met de
vroegtijdige herkenning van gehandi
capten. waarop toch de gehele verde
re zorg rust, nog niet verder is
gekomen dan het gesnrek erover. De
ouders weten niet welke toekomstmo
gelijkheden er zijn en naar wie ze
met hun problemen moeten gaan, de
dokter, de dominee, de psycholoog, de'
pedagoog of het hoofd van de blo-
school.
Omdat de steun zo vroeg mogelijk
moet beginnen, vragen de ouders regio
nale voorzieningen in de vorm van
adviesbureaus waarin verschillende des-|
kundigen een multidisciplinair onderzoek j
kunnen uitvoeren en waarop elk verzor-i
gingsinstituut en tehuis in het rayon kan!
terugvallen. ..Philadelphia" meent, dat
Dagverblijven
Bijzonder dringend noemde de heer
Dondorp de totstandkoming van de1
dagverblijven voor ernstig geestelijk1
gehandicapten. Sprekende over het
onderwijs zei hij, dat het hoog tijd
wordt dat er kleuterklassen komen
voor imbeciele kinderen. De minister!
van onderwijs heeft in de Kamer j
verklaard, dat het overleg in een
desbetreffende commissie is vastgelo
pen. Ik zou bijna zeggen, aldus de l
heer Dondorp: laten we het eens bij
een ander ministerie gaan proberen,
dan hoeven we misschien geen jaren j
en jaren te wachten.
Kritiek uitte hij ook op de huisvesting
van scholen voor imbecielen en debielen.
De vereniging zal pleiten voor een ruimer
bouwvolume voor deze scholen. De heer!
Dohdorp nöémde ook nog het toelatings
onderzoek, waar volgens hem vaak noch
een psycholoog, noch een psychiater,
noch een kinderarts aan te pas komt, en!
velden gehouden va nde Peelbond, de
vereniging van oud-gemobiliseerden bij
het tweede bataljon van het tweede
regiment infanterie, dat in de meidagen
1940 in de Brabantse peelstellingen
gelegerd.
Een gelukkig echtpaar, dat zijn
zwoegen beloond zag. Op de
achtergrond Miskotte, Berkhof,
Emil Brunner, Van Ruler, Thur-
neysen en vele anderen theo
logen.
Nci veertien jaar studie dominee
Studeerde in
huiskamer
TrfuLwn DOORWERTH - 's Morgens
gemeenschap kunnen blijven. Dei aóhter de bokken op de zetterij van
handelsdrukkerij,
's middags college lopen in Utrecht,
's avonds studeren in de huiskamer
bij vrouw en vier kinderen in
Doorwerth. Dat is jarenlang het
leven van de heer J. Richter (38),
geweest. Dezer dagen slaagde hij
voor zijn kerkelijk examen en over
enkele maanden zal de hartewens
van deze handzetter in vervulling
gaan: dan wordt hij dominee.
In Indië, waar de heer Richter van
1947 tot '50 als militair is geweest en
ook de politionele acties meemaakte,
begon zijn roeping tot het wondere
ambt. Hij was geboren en getogen op
de drukkerij (de liefde voor het vak
erfde hij van zijn grootvader) en hij
begreep wel, dat het niet gemakkelijk
zou zijn: 23 jaar en zelfs geen ULO-
diploma.
Neen, gemakkelijk was het zeker
holderdebolder studeren en zich ner-1
gens mee bemoeien." Hij was daarom j
lid van het theologengezelschap Pro-
gredior, dat eens per week vergader-!
Naar eigen vormingscentrum
onze kerkredactic)
niet. Toen hij weer in Nederland
kwam, stelde hij zijn plannen maar
uit. („Je moet niet overgeestelijk zijn.
Ik moest voor mijn moeder zorgen,
was verloofd.") Maar in 1951 begon
hij de studie aan het avondlyceum.
Drie avonden per week van half
zeven tot kwart over tien in de
schoolbanken en de andere avonden
thuis studeren, dat valt niet mee voor
Iemand, die de hele dag op de zetterij
werkt.
Struikelblok
Pluim
Hoe mevrouw Richter het allemaal
heeft gevonden? Je raakte er hele
maal op ingesteld. We hebben hier
samen naar toe geleefd, zegt ze. Haar
man voegt er aan toe: „Ik kan niet
tegen alleen zitten. Ik heb gewoon in
de huiskamer gestudeerd met het la
waai om me heen. Neenik geloof
niet, dat ik mijn gezin heb verwaar
loosd. En zondag heb ik nooit een
boek ingezien. Maar mijn vrouw heeft
dubbel en dwars een pluim verdiend."
„Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter
ere Gods" (1 Corinthiërs 1031).
Paulus geeft hier de Corinthiërs een richtlijn. Een richtliji
overigens, die nog geldt voor de dag van vandaag. Wat ge ooi
doet, doet het ter ere Gods. Hierin vindt de mens houvast voor
zijn gedragingen in het leven. Hierin kan hij ook .antwoord
vinden op de vele vragen, die bij hem rijzen.
Er gebeurt in het leven veel wat niet is ter ere Gods. Met dezi
constatering kunnen we wel volstaan. We hoeven maar oir,
ons heen te zien en in ons eigen leven te kijken. Veel van onze
handelingen zijn tegen Gods wil in en zijn er niet op gericht
God te eren.
En nu zegt Paulus, dat de mens daarin verandering heeft te
brengen. Zijn gehele denken en al zijn handelingen moeten zijn
afgestemd op God. Hij moet centraal staan in het gehele leven.
Ter ere Gods. Dat wil zeggen, dat wij bij alles wat we doen
en laten ons hebben af te vragen of we handelen in overeeru
stemming met wat God van ons wil.
Een zware opgaaf? Niet te volbrengen in deze tijd, die zo ge.
compliceerd is? Inderdaad, de opgave is zwaar. Want het be
tekent, dat de mens zichzelf helemaal moet wegcijferen. Maai
wel te volbrengen in de kracht Gods. Wel uit te voeren, indien
we het proberen elk dag opnieuw uit de kracht van het gebed,
God wil me helpen U te eren, in alles wat ik doe.
Wij lezen vanavond: Psalm 22 vers 1 tot 22.
De wiskunde was
Richter een onoverkomelijk struikel
blok bij het staatsexamen, maar om
dat hij de dertig inmiddels gepasseerd
was, kon hij via een colloqium doc-
tum (een mondeling onderzoek, dat
een examen vervangt) in 1958 toch
toegang krijgen tot de Utrechtse uni
versiteit.
„Achteraf zeg je: waarom niet een
baan in Utrecht gezocht? Maar ik kon
niet meer medewerking krijgen, dan
ik van mijn directie heb gekregen. Ik
mocht zelf mijn werktijden indelen."
Hij werkte de helft van de week
(mede daartoe door beurzen in staat
testeld), liep de rest van de tijd
-ollege en studeerde avond aan
'vond. Hoe dat allemaal kon?
Wij krijgen een uitnodiging voor de
i proefpreek (2 juni). Zelf gezet, zegt
de heer trots. En dan mag hij gaan
preken. Hij heeft al een heleboel
preekverzoeken. Maar de heer Rich
ter verlangt het pieest naar de gewo
ne pastorale arbeid, liefst in een
gemeente in opbouw met veel jonge
gezinnen, maar Zeeland of Friesland
vindt hij ook best. „Ik wil niet in een
hokje, maar als je het met alle
geweld weten wil: ik ben confessio
neel."
Vicaris?
Wie ouder is dan 53 jaar hoeft niet
meer naar het seminarie in Drieber
gen, maar zal de heer Richter nog
vier maanden vicaris moeten zijn? Hij
heeft er niet veel zin in. „Wat denk
je? Ik ben jaren voorzitter van een
CJMV-club geweest en heb zondags
schoolwerk gedaan (ook in Indië).
Van de personeelsvereniging (60 man)
ben ik voorzitter. Zou dat helpen om
„Och. aan het eind van de week! vrijstelling te krijgen?"
vas ik wel eens moe. Maar ik i
"ollebolde wat met de jongens over L Pe*e.r jaar) komt nog even acte
le grond en ik schudde weer alles de presence geven. Hij heeft zijn
van me af. Dat is het voordeel vanivader goed. geholpen. Ging hij niet als
getrouw^ zijn". Want het echtpaar
Richter is inmiddels al weer elf jaar
getrouwd en heeft drie jongens en
een meisje, variërend van 3 tot 9
laar.
Zes en een half jaar heeft hij over
zijn studie gedaan. Men zou zeggen:
dat is toch wel een hoog tempo
geweest. De Doorwerthse zetter vindt
van niet. „Ik houd niet van lui, die
Rollebollen
(Van onze kerkredactie)
I ste van een serie regionale vor-
DEN HAAG De Gerefor- mjngS(jagen is inmiddels reeds
meerde Mannenbond gaat net gehou(jen<
bondswerk meer dan tot nu toe|
dienstbaar maken aan de opbloei Het Is verder de bedoeling week-
ends en cursussen te gaan houden,
van het kerkelijk leven. Men gaat j Adviseur dit alles is de heer J.
starten met een gereformeerd v. d. Waals, sociologisch pedagoog van
vormingscentrum. Onder deskun- het evangelisatiecentrum te Baarn.
dige leiding zal vooral de vraag H« onder «eer »es toekomstige
worden besproken van de commu
nicatie tussen de verenigingsle-
Spanjaard nieuwe
j ezuïetengener a al
ROME De Spaanse pater Pe-
dro Arrupe is zaterdag gekozen lormeerde Mannenbond opende. Wij
mocen eeen kinderen blnven in ge-
tot generaal van de Jezuïetenor
de. Pater Arrupe, die 57 jaar is en
doctor in de medicijnen, is pro
vinciaal van de jezuïetenprovin
cie Japan.
Het generaal kapittel der orde heeft
nog geen beslissing genomen over de
vraag, of de bestaande gewoonte ge
handhaafd moet worden, dat de generaal
voor het leven gekozen wordt, of dat
er een bepaalde ambtstermijn moet wor
den vastgesteld.
Over het verloop van de stemmingen
in het geheime conclaaf, waaraan werd
deelgenomen door 218 afgevaardigden der
jezuïten uit le gehele wereld, is niets
bekend gemaakt. Alleen werd medege
deeld. dat pater Arrupe de vereiste helft
plus één verkreeg bij de derde stemming.
Er is ook niets bekend gemaakt over
de namen van de andere kandidaten.
Algemeen werd aangenomen, dat de Ca
nadese vicaris-generaal John Swain, die
de orde heeft geleid na de dood van pa
ter Janssens. een goede kans maakte.
Voor de zesde maal in haar geschie
denis heeft de belangrijkste orde in de
Rooms-Katholieke Kerk nu een Spanjaard
aan het hoofd. Pater Arrupe is afkomstig
uit dezelfde landstreek, als Ignatius de
Loyola, die de orde in 1534 stichtte, na
melijk Baskenland
Arrupe werd 14 november 1907 te Bil
bao geboren. In 1927 trad h(j ln de orde.
nadat hU medicijnen was gaan studeren,
en ln 1936 werd hij tot priester gewyd.
HU kreeg zU" werk in Japan en hU be
vond zich te Hirosjima. toen In 1945 een
atoombom op die stad geworpen werd.
Het huls. waarin hij zich bevond stortte
hf) kon ongedeerd uit het puin
behandeld.
In 1958 keerde hU als provinciaal naar
Japan terug. Hij verwierf al spoedig de
naam van een vlot administrator en de
faam. dat hij de 441 jezuïöen uit derttien
verschillende landen, die In Japan wer
ken. tot een homogene groep maakte.
vormingsleiders opleiden.
Het is er een bewijs van dat de man-
nenverenigingen met beide benen in
deze tijd willen staan. Maar bij alle
eventuele veranderingen wil men
toch, zoals het bondsbestuurslid ds.
W. Feenstra uit Rinsumageest het be
nadrukte, de Bijbel centraal houden.
Geloof en kennis horen bij elkaar,
aldus ds. A. I. Koffeman van Nijkerk
in zijn toespraak, waarmee hij als
voorzitter de bondsdag van de Gere-
mogen geen kinderen blijven in ge
loof en kennis, maar moeten geeste
lijk volwassen worden. Hierbij willen
de gereformeerde mannenverenigin-
gen een middel zijn- Niet meer, maar
ook niet minder. Ds. Koffeman hoopte
dan ook dat predikanten, kerkeraden
en meerdere vergaderingen meer me
dewerking bij het mannenwerk zou
den tonen.
Ds. H. H. Grosheide had op de vori
ge bondsdag wel een knuppel in het
hoenderhok gegooid met zijn referaat
„Zou het ook anders kunnen?" Moet
de werkwijze van de mannen, met
name in de vergaderingen, niet ge
moderniseerd worden? De kwestie is
het afgelopen jaar in de verenigin
gen druk besproken en vele leden ga
ven nu hun mening, die nogal eens
uiteenliep.
Sfeer
De sfeer moet gezellig z(Jn op onze ver
gaderingen. zeiden sommigen. Akkoord,
maar laat het niet ten koste van de op
bouw gaan, zelden anderen. Actueler on
derwerpen, was weer een andere sugges
tie. Geklaagd werd over de vergrUzlng.
Sommigen knoopten aan bij het bonds
lied „God heeft op ons een taak gelegd,
die wij aanvaarden moeten. God roept
broeders, tot de strijd, die wij met
formeerde leven in. omdat het gezapig is
geworden: de strijd is gestaakt, zo be
toogden deze leden, die hierin de oorzaak
van de Impasse in het mannenwerk zoch
ten. Anderen, zoals ds. L. Loosman van
Scheveningen. wezen erop. dat het vor
mingswerk alleen zin heeft als het naar
buiten gericht is. Wij moeten kerk en we
reld dienen.
Waarom merken we nooit wat van me
deleven van de dominees, vroeg een an
der. En een lid uit Noord-Scharwoude
merkte iets teleurgesteld over alle sug-
Evangelist Baart
vlak voor dienst
overleden
WILLIGE LANGERAK Gister-
vond is kort voordat hij zou voor-
gaan in een kerkdienst van de her
vormde gemeente overleden de heer
Joh. Baart, godsdienstonderwijzer te
Utrecht.
De heer Baart, die bijna 65 iaar is
geworden, had zich zaterdag niet
helemaal goed gevoeld, maar dat was
voor hem geen bezwaar, om zondag
morgen de dienst te leiden in het
dorpje Est in de Betuwe, 's Avonds in
de pastorie te Willige Langerak bij
Schoonhoven werd hij even voor half
zeven onwel, waarna hij kort daarop
verleed.
De heer Baart werd 26 juli 1900
leboren. Afkomstig uit Dirksland op|zich noB over alIes en o0k het
'lakkee werd hij eind 1947 benoemd tot bijbelverhaal is een nieuwe reld voor
evangelist in Utrecht. De benoeming hem, die het plaatst in de „wereld
geschiedde door de Nederlandse Her- van de verwondering". Maar deze
j|j ~~J ~l00r Inwendige Zending [verwondering blijft niet, omdat het
de opdrach om"samfn0"^^^^ ikind .d® wetmatigheid leert kennen,
vormde Bond
op gereformeerde grondslag.
«nt°ratrC\e„-oSrmd" "kSk'eread™ v«n waaTdoor de twijfel le voor- ■t Amste'rdam iljiiröp 's'Tu'nV'iïlVrVeê
nieuwe leden i
Dit staat in elk geval vast: de Ge
reformeerde Mannenbond wil geen
„onderonsje", geen „binnenvetterij",
direct in dienst staan van de
kerk, plannen, die nu reële vorm
gaan aannemen. Ds. Feenstra formu
leerde het zo: nieuwe wegen, maar
op het oude kompas. En laten we op
passen, dat we niet defaitistisch doen.
Dat zou de werfkracht verlammen.
ig ontlenen wij,
dat het aantal aangesloten verenigin
gen daalde van 520 tot 519 en het aan
tal leden van 10.874 tot 10.554. Dit ver
lies voltrok zich vrijwel geheel in
Utrecht, Noord- en Zuid-Holland.
Evolutie
De achthonderd mannen, die (velen
met hun vrouwen) naar de Haagse
Triumfatorkerk waren gekomen, be
luisterden 's midags vol aandacht een
actueel onderwerp: prof. dr. J. Lever
sprak over „Evolutie en de Bijbel".
Hij pleitte voor een eerlijk aanvaar
den van de gegevens der natuurwe
tenschappen. Wij moeten erkennen,
neen, niet dat de Bijbel fout is, maar
dat onze interpretatie van de Bijbel
fout is. De klassieke opvatting van
schepping, paradijs en zondvloed kan
niet juist zijn.
Declamator J. B. Oosterwelder.T
eveneens uit Amsterdam, bracht op
gevoelvolle wijze enkele voordrachten
ten gehore.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK vonden bankbiljetten met de jaartal")
Beroepen te Warmond (toez.): W. F. i mei '41. nov. '43, sept. '41, okt. '39, jan
Kuil te -t Woudt. '43. geb. '44. aug. '42. okt. '38. nov. '33,
Bedankt voor Gameren (toez.): S. de sept. '40. mei *26. april *35 nog inwissel-
pappa studeerde, muisstil naast hem
zitten met een groot bloknote voor
zich? „Ik studeer ook."
J C De instructrice, mejuffrouw T. vaa
US* OllS nog Harten, sprak over de verschillend*
C mogelijkheden voor opleidingen, zoal!
een jaar aan
het roer
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Zaterdag heeft
aan de diverse jaarvergaderingen
op het kerkelijk erf, die dezer da
gen worden gehouden, Jachin haar
89e toegevoegd. In de moderne
kleurige Simonskerk in Amster
dam-Geuzenveld zijn de leden van
deze gereformeerde zondagsschool
vereniging, die zich speciaal toe
legt op het buitenkerkelijk kind,
bijeen gekomen. Hoofdzakelijk wa
ren het jongere leiders en leid
sters, hoewel ook ouderen belang
stelling toonden, die zich hier be
zighielden met de problemen van
het zondagsschoolwerk.
Prof. Van Hulst voor NZV
UTRECHT „Een volwassene,
die zich nergens meer over kan
verwonderen, moet als religieus
worden afgeschreven, want hij
kent dan ook de verwondering
over de ontmoeting met God niet
meer", zei prof. dr. J. W. van
Hulst uit Amsterdam tijdens het
tweede gedeelte van de jaarver
gadering van de Nederlandsche
Zondagsschool Vereniging. Deze
was vrijdag in Tivoli begonnen en
zaterdag voortgezet.
De Amsterdamse hoogleraar die het
onderwerp „Het bijbelverhaal en de
kinderlijke verwondering" inleidde,
vervolgde, „het kind verwondert
is Gods jeugd. God laat zijn werk niet
ongezegend." Zo besloot prof. Van
Hulst zijn rede.
„Vindt het kind een goede klankbodem
m het gezin voor hetgeen het op de
zondagsschool heeft gehoord?" vroeg ds.
P. W. Spruyt uit Amsterdam, hoofdbe
stuurslid van de NZV De leiding van de
Vereeniging is hier niet zo erg gerust op.
De zondagsschool wil het kind betrekken
in het heil, dat Christus heef getopen-
baard en gaat daarbij van verschillende
vooronderstellingen uit. Zo is de bijbel
geen geschiedenisboek, maar tekent God
wel bezig de geschiedenis voort te
stuwen naar de voleinding: het Konink
rijk Gods.
De bijbel leert niet, wat wel of niet
mag, maar geeft de spelregels, om hèt
leven als partner in Gods verbond
mogelijk te maken. In hoeverre stroken
deze opvattingen met die in de verschil
lende types gezinnen? Ds. Spruyt achtte
nauw contact met de gezinnen nodig,
alsmede goede samenwerking met de
kerkeraden.
Wat betreft de viering van het hon
derdjarig bestaan van de NZV. deze zal
ln 1966 op 3 en 4 juni in het RAl-gebouw
Hervormde Stadszending te Utrecht.
klaarde vanmorgen de heer Baart, een
van zijn naaste médewerkers bijzonder
gewaardeerd te hebben voor de wijze,
waarop hij vooral in de logementen heeft
gearbeid. Aan de ene kant bracht hij met
overtuiging de inbreng van de Gerefor
meerde Bond, aan de andere kant bezat
hij een grote soepelheid van denken. De
heer Baart werkte ook sinds enkele
weken in de vacature, ontstaan door het
vertrek van ds. S. Gerssen.
Twee zoons van de overledene dienen
de Nederlandse Hervormde Kerk als
predikant, ds. C. G. Baart te Nieuwpoort
en ds. C. J. Baart te Rijnsaterwoude
j schijn komt. Met etische kracht gela-
an del den mondt deze twijfel soms uit in
mogelijkheden voor opleidingen, zoals
bijvoorbeeld de cursussen, instructie-
wèekenden op het' evangelisatiecen
trum in Baarn en het kampinstruc-
tieweekend, datmen voor het eerst
hoopt te gaan houden. Een aantal
deskundigen op velerlei gebied, zoals
een sportleraar, zangleraar en zelfs
een kamphygiëniste zijn hiervoor uit
genodigd. Ter sprake kwam de leef
tijd van de leidsters en leiders op de
zondagsscholen. Deze mogen niet jon
ger zijn dan achttien jaar.
Voorzitter zal ds. J. B. v.d. Sijs uit
Bredevoort nog voor een jaar blijven,
terwijl niej. J. Hollaar uit Rotterdam,
ds. H. G. Boswijk uit Achterveld (U.)
en ds. J. P. Dondorp uit Enschede de
bcstuursplaatsen in zullen nemen van
dr. A. Dondorp en dr. K. J. Kraan, die
zich niet herkiesbaar stelden.
HERDERSFLUIT
Besloten werd zaterdag, dat de
beide bladen De Herdersfluit voor
leiders en leidsters en Bloesem voor
de kinderen meer op elkaar worden
afgestemd. Gehoopt wordt op meer
abonnementen op de Herdersfluit, zo
dat de ruim 1850 van nu er 3000
zullen worden en het blad zichzelf
kan „runnen".
Omdat het werkelijke doel van
Jachin de evangelisatie aan de bui-
tenkerkelijken is, kwam het probleem
naar voren van het al of niet „afsto
ten" van de gereformeerde kinderen.
Ook waren ,er vragen of kinderen
boven de. .twaalf kunnen blijven, als
ze'dat Willen.
In de middagvergadering sprak mej.
P. M. de Haan, praktijkleidster van
de Jelburg over: Ze willen niet
Wat doen wij? Ze stemde hierbij af op
moeilijke situaties op het zondags-
sohooluur.
Ger. Gem. organisten
bestaan 15 jaar
CAPELLE AAN DEN IJSSEL Za
terdag 29 mei hoopt de Vereniging van
Organisten der Gereformeerde Gemeen
ten (VOGG) haar jaarvergadering te
houden in het kerkgebouw aan de
Boothstraat te Utrecht. Naast de gewone
jaarverslagen zal 's morgens de heer P.
J. Wols uit Rotterdam een lezing houden
over orgeldisposities, terwijl de middag
vergadering zal worden besteed aan
kerkorgelmuziek.
De VOGG, die grotendeels bestaat uit
organisten en orgelvrienden uit de Ge
reformeerde Gemeenten, bestaat thans 15
jaar. Het bestuur bestaat uit zeven
personen. De vereniging is verdeeld in
vier regionale afdelingen (Zeeland. Zuid-
Holland, Noord-Holland en Utrecht/Ve-
luwe). Onder de naam „Kerk en Mu
ziek" wordt een eigen maandblad uitge-
vragen als: Waarom oorlog, misdaad,
sterven? Doet God daar niets tegen?"
Hij vervolgde: „We moeten het
kind door deze crisis heen helpen
naar een nieuwe visie op Gods goeder-
tierendheid, zoals de profeten die
konden, waardoor het voortgaan van
leven en sterven mogelijk is. De
opvoeders komen daardoor zelf op de
grondvragen van het menselijk be
staan. dat afhankelijk is van Gods
liefde. Vanuit het geloof moeten we
met nieuwe vreugde voor de kinderen
gaan staan in de zekerheid: deze jeugd
herdenkingsdienst worden gehouden in De examencommissie en de orgelbouw-
d® «esterkerk. Dit is vlakbij de geboor-adviescommissie nemen in de Gerefor-
teplek van de organisatie, die aan de
Bloemgracht nu over een paar bureaus
kan beschikken, sinds het nieuwe pand
op nr. 79 in gebruik is genomen. Het
oude perceel op nr. 65 zal als nieuw
opleidings- en vormingscentrum worden
ingericht.
meerde Gemeenten een steeds 1
organist. Jaarlijks wordt ook nog ge
ëxamineerd voor een getuigschrift „Ker
kelijk orgelspel".
Hulp van lezer: Onze abonnee, de heer
H. J. Boks. Hattemlaan 70, Den Haag.
verklaart naar aanleiding van ons ant- te leggen, omdat het oordeel
woord inzake het elektrisch uitbroeden kundigen in dergelijke niet
van kippe-eieren dat hij dit gaarne wil gevallen verschillend kan zijn.
^^dzaam deze een vreemd geval. Velen achten onder-
soheiding van hen voor vierde en hun
voor derde naamval te kunstmatig.
Jong te Houten,
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwijndrecht (vac. H. J.
v. Duinen): G. Gommer te Oostkapelle.
die bedankte voor Poortugaal; te Lisse:
A- Wiersinga te Winschoten.
Aangenomen naar Den Haag-Escamp
(5e pred.pl.): H. J. Heynen te Vlaar-
d in gen.
Voorbarig is het bericht, dat ds. H. den
Boeft te Veendam aangezocht zou zijn
geestelijk verzorger te worden van de
protestantse gemeenschap in Noord-Italië.
waarvan leden werkzaam zijn bij het
Euratoomproject.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Tweetal te 's-Gravenhage-Z.W. H. J.
v. d. Kwast te Haarlemmermeer-oost
zijde en J. Waagmeester te Hasselt.
CHRIST. GEREF. GEM.
Tweetal te Rotterdam-Z.: E. du Mar-
chie van Voorthuysen. oud-geref. pred.
te Leersum en G- v. d. Breevaart. vrij
oud-geref. pred. te H.I. Ambacht.
baar en zo ja, tot wie moet men zich
dan wenden?
Antwoord: Bij beschikking
minister van financiën van 12 september verzocht
1945. houdende vaststelling van de be
schikking geldzuivering 1945, in artikel
2 lid (2) is bepaald: „Het recht
uitbetaling te vorderen
Vraar- Vaat it „a der op. In vele streken treft men „hun"
vraag, vaak lees ik in advertenties: reeds aan in de eerste naamval maar
Dl,° IMgfw! STSSrtV" Met JLïrE MïSJ Kt l-t't
*°u lk "u "an" w1"™ s,"k opdr,ngt.^oolt geaccepteerd worl
vei nemen, oi en zo ja, waarom, de den.
hierna vermelde zin korrekt Nederlands
is: Zij, die aan deze eisen menen te
voldoen, worden verzocht
dagtekening dragen, vroeger dan 6
1945 is vervallen". Deze bankbiljetten spreekt dus^
zijn dus thans niet meer inwisselbaar.
het woordje ..zij" hier wel op zijn muur is met bruin asbest-board bekleed!
de plaats. Moet t niet zijn „hen wordt Nu komen er door het eerste behang.
dat er nu ruim twee jaar opzit, allemaai
grote bruine vlekken. Het is geen vocht.
iv Ju?te want W'J hebben centrale verwarming
v jollicitanten en het asbest-board zit ruim 5 cm van
de biljetten wordt verzocht. Het verzoek wordt de muur af. Nu. moet ik weer behaneen
,v Hi. ppn namelijk gericht nan of tot iomonrf kv ra-* i„„ 7,7 .1.1" er Denansen.
wordt dus
Brieven, die mei t
van naam en adres, kunnen niet
in behandeling worden genomen
Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen. die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten ln af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo
igsi
verplichte loonronden. huurcompensa- aan de juist
ties, verhogingen wegens premieverho- reeds
ging van de aow/aww en op kinderbij
slag?
j, uol vjv. v icivivcii mei Quur vocni
wo,rdt. verzocht Het worden veroorzaakt. In alle lucht komt
slaat dus op het namelijk vocht voor, of het warm is of
gg-niet. Waar mensen zijn. komen door
tranBDiratm dagelijks enige liters vocht Wat nioet ik doen
toren 104 meter, waarop een vlaggemast
van 15 meter. De doorsnede is 9 meter
60^ Het restaurant is een afgeknotte
(zo u er meer nodig mocht hebben)
wenden tot de directie Euromast N.V.,
Parkhaven 20. Rotterdam.
constructie
meer de term „Sollicitan
ten worden verzocht". Letterlijk
betekenen „zij worden
vrij. Vervolgens moet a
houden met koffie, thee en kamerplan
ten. Nu u weer gaat behangen is het
beste het oude behang eerst met afwas-
Vraag: Een werkster heeft een echt
schilderstuk schoongemaakt met water
- zeep en nu is bet erg dof geworden.
het weer zijn"
nog rekening oude glans terug te geven?
verzoeking bare muurverf (plastic) te bekleden.
Vraag: Het ligt in mijn bedoeling de
Euromast in miniatuurformaat
maken. Kunt
geleden trof ik deze constructie reeds opgeven?
Hl* hun is het eveneens Antwoord: Enige maten zijn: hoogte óvër*strljkèm*
Antwoord: Het beste is een flesje
schiideryenvernis in een handenarbeid-
zaak of kantoorboekhandel te kopen of
in een winkel van kunstschildersmate
rialen. Deze vernis moet u er dan dun
opspuiten. Eenvoudige spuitjes zijn in