Antwoord '64: 7,75 miljoen
voor gereformeerden
Nieuw wtoefcje Marienschwestern voeren
verkondigingsspel op
Alles goed en u/el
DE NIEUWSTE PANTALON: TS-Quality^van^c/tJ&a
Een kanttekening
sprak in Leeuwarden
Een woord voor vandaag
camera-inruil-actie '65
camera natura
J -
DONDERDAG 20 MEI 1965
(Van onze kerkredactie)
LIEVER GEEN ZONDEBOK
beschuldigingen, ook aan het adres van onze krant, heeft dr. N. J.
Hommes, onze weerlegging ten spijt, nog niet teruggenomen. Wij heb
ben overigens geduld.
Intussen heeft hij steun gekregen van dr. E. Masselink met een beschouwing
in het blad Waarheid en Eenheid die echter wel op een geheel andere
materie betrekking heeft, te weten een kerkelijke aangelegenheid.
Wanneer wij van de beschouwing van dr. Masselink iets zeggen, is het om
kennelijk misverstand weg te nemen. De schrijver is duidelijk bezorgd met
betrekking tot bedoelde kerkelijke aangelegenheid en de wijze waarop deze
door de organen van zijn kerk is behandeld. Het lijkt ons echter wat ver
gezocht, de christelijke dagbladpers die immers geen kerkelijke hoedanig
heid heeft daarin te betrekken.
In het geval van dr. Masselink betreft het een kerkelijk geschil, dat de be
trekkingen raakt tussen de Gereformeerde Kerken, al dan niet met de toe
voeging onderhoudende artikel 31. Wij veronderstellen dat wij over deze
kwestie heus wel berichten zullen hebben gehad, zoals heel onze berichtge
ving over deze betrekkingen steeds een ruime is geweest.
Onze lezers weten waarlijk wel, dat zij aan kerkelijke berichtgeving niet te
kort komen; wij menen staande te mogen houden dat onze kerkrubriek de
beste is uit de Nederlandse dagbladpers. Het is bekend, dat het hier, geiden HILVERSUM Binnen enkele
de kerkelijke keert van ons land een revoelig terrein betreft, maar we we- weken zal de definitieve opbrengst
te^nzenVzelf w-aarderinj die even veelzijdig is als het kerkelijk leven van de kerUbouwaktie A„,wo„rd
Wat echter wil dr. Masselink? Zijn eigen kerkelijke drganen laten hem blijk- 64 kunnen worden bekendge-
baar onbevredigd. Dan lijkt het ons een wat wonderlijke voortzetting van de maakt. Voor de kerkbouw van de
kerkelijke weg om nu plotseling tegen de christelijke dagbladpers te gaan Gereformeerde Kerken is in het
uitvaren. Bijna hadden we gezegd: komt dr. Hommes onze eer te na, dr. totaal een bedrag van 7% miljoen
Masselink bewijst ons te veel eer. gulden aan toezeggingen binnen-
Maar misschien is deze of gene door de uitvoerige kerknieuwsrubriek, zekergekomen waarvan 6 2 miljoen
In ccn blad >1, het onre. Ietwat verwend geraakt; in dat geval kan men In- jgu!den thans ook metterdaad bin-
derdaad meer van ons verlangen dan wij in alle redelijkheid kunnen en wll- L^
len geven. nen ls*
De beschouwingen zowel van dr. Hommes als van dr. Masselink troffen meer I Deze cijfers onthulde dr. P. G.
door uitbundigheid dan door gedegenheid van argumentatie; de heren komen, Kunst, de voorzitter van de gerefor-
dunkt ons, voorlopig niet in aanmerking voor het hoofdredacteurschap van meerde Stichting Steun Kerkbouw,
een christelijk dagblad. gistermiddag op de algemene verga-
Dat laatste behoeft ook helemaal niet. En in dit verband moeten we wel de
vlng.c leggen bUi een merkwggrdlge inconsequentie In de beschuldiging v.n fc>rmee!.de Kerken in Hilversum. De
dr. Masselink. Hij vindt de situatie op het gebied van de christelijke pers in gereformeerden hebben daarmee zich
Nederland maar bedenkelijk: er dreigt een monopolie-situatie. En dat schrijft zelf overtroffen, want de éénprocents-
dan iemand die wekelijks een blad ter beschikking heeft, in het zich abonne- actie in 1961 bracht ruim 7 miljoen op.
ren waarop en lezen waarvan ieder vrij isDatzelfde geldt trouwens de
bladen waarvoor dr. Hommes reeds het pleit had gevoerd. Restitutie
Wellicht kunnen bij nader overwegen beide heren zich zelf ook tot wat waar-wel is het echter zo. aldus dr.
dering voor de christelijke dagbladpers opwerken. Op een bepaald moment Kunst, dat de onkosten bij deze actie
schrijft dr. Masselink aan het adres van zowei der christelijke pers als de gemaakt, aanmerkelijk groter zijn,
synode zijner kerken: „De zeven geitjes hadden geen wolf gezien." Om in dan in 1961. Toen konden de gerefor-
het beeld te blijven: de synode spreke voor zichzelf, maar wij zelf passen er i meerden in hun eigen actie profiteren
in elk geval voor om de .ondebok te lijn. yan, de lT0}e reclameactie, die andere
Waarmede wij dan tevens hebben voldaan aan het verioek van de schrijver j m0oret" °V™gïïlformeerdcn °°!ichter
Ivoor 18 procent in de kosten delen,
Binnenkort gezamenlijke eindstand
i op zijn artikel te reageren.
Mallinckrodt-prijs I Vergadering hervormde vrouwengroepen
Posthumus Meyjes Prof. Roscam Abbillg
schreef beste
dissertatie
Daar komt bij, dat SSK meer dan
een miljoen moet restitueren aan
plaatselijke kerken, die alleen op
deze voorwaarde aan de actie mee
werkten (waarbij dr. Kunst wel aan
tekende, dat er alleen gerestitueerd
wordt, als die kerken konkrete bouw
activiteiten ontwikkelen, niet bij
voorbeeld als zij oude bouwschulden
willen aflossen). Bovendien moet er
dan nog een miljoen worden gereser
veerd voor bouw in de evangelisatie
sector.
Dat betekent, dat SSK ongeveer
vier en een half miljoen overhoudt,
om bij te kunnen springen, wanneer
plaatselijke kerken voor bouwproble-
men staan.
Dat dit helemaal niet veel is, de
monstreerde dr. Kunst aan enkele
voorbeelden van aanvragen om steun,
die de laatste weken zijn binnengeko
men. Een kerk op IJsselmonde heeft
een kerkgebouw nodig, dat 750.000
gulden gaat kosten. De gemeenteleden
brachten zelf twee ton bijeen, de
rijkssubsidie zal anderhalve ton be
dragen. Of SSK nu maar voor de
resterende vier ton wil zorgen.
Als het zo moet, dan zijn we zo
door het geld heen, aldus dr. Kunst.
Daar is de SSK niet voor. De kerk
bouw moet men in principe in eigen
kring blijven bekostigen. Alleen waar
randstedelijke stroomversnellingen
optreden, zodat van een buitengewone
situatie kan worden gesproken, wil de
SSK in het algemeen helpen.
Daarbij is het SSK-bestuur ook tot
de conclusie gekomen, dat dotaties tot
het uiterste beperkt moeten blijven.
Liever verstrekt men leningen op
langere termijn, zodat ook kerken, die
over een paar jaar geld nodig hebben,
nog aan bod kunnen komen.
Iets anders, wat men geleerd heeft,
is. dat grootscheepse acties niet te
kort achter elkaar moeten worden
gevoerd.
Wenken
Dr.
Blijft waakzaamstaat in het geloofweest manlijk, weest
sterk" (1 Corinthiërs 16:13).
Met deze persoonlijke vermaningen besluit Paulus zijn eerste
brief aan de Corinthiërs. Men zou er uit kunnen concluderen,
dat hij zijn mensen kent. Dat is ook wel het geval.
Maar hij kent ook de gevaren, die de mens in het dagelijks
leven bedreigen ze zijn dezelfde als die van deze tijd. De
eerste vermaning heeft tot doel de Corinthiërs tot blijvende
activiteit aan te zetten. De mens die verslapt 'valt gemakkelijk
ten prooi aan de machten die er op uit zijn bezit van hem te
nemen. Verslapping leidt tot vermindering van weerstand.
Maar daarnaast: staat in het geloof. Niet alleen waakzaam
zijn, daarbij het oog gericht houden op Jezus Christus, Die de
kracht geeft om waakzaam te blijven. Luisteren naar Hem,
Die heeft gezegd'- Volgt Mij.
Ten slotte: Weest manlijk en weest sterk. Het manlijk zijn
kiezen van een vaste lijn, niet weifelen, niet wat men noemt
zich laten ompraten, maar doelbewust door het leven gaan,
En weest sterk: dat wil zeggen het weerstaan van de verlei
dingen, die er zijn.
Dit woord van Paulus zouden we elkander elke dag opnieuw
moeten voorhouden. Niet alleen als vermaning, ook als steun,
als bron, waaruit we de kracht kunnen putten door te zetten.
man „uit eigen kring" de bouw te
gunnen. In laatste instantie kan SSK
weer het gelag betalen.
In zijn openingswoord maakte de voor
zitter van het Landelijk Verband de heer i
C. H. van den Berg melding van het feit.
dat nu 530 commissies van beheer zijn
aangesloten, wier kerken 85 procent van
het totaal aantal gereformeerden omvat-1
rich'uiïïcn1 vo'oTïc dln,"ucUMr« d! j WiJ lezen vanavond: Psalm 18 vers 33 tot 51
arbeidsvoorwaarden van de kosters en de
proeve ener regeling van de predikants-
traetementen, die het 'andelijk verband
onlangs heeft gepubliceerd. Na verwer
king van de ingekomen kritiek zullen
deze adviezen aan de synode worden
aangeboden.
■- Waarschuiving voor einde der tijden
Geref. Kerken
vrijgem.)
is verschenen het
meerde Kerken (vrijgemaakt) in Neder
land, dat weer geredigeerd is door drs.
D. Deddens. Dr. C. Trimp schreef het
jaaroverzicht. Een. eerste vergelijking
van dit gele boekje met het rode van
vorig jaar laat zien dat het dunner is
geworden. Oorzaak is, dat er een kleiner
lettertype is gebruikt. Gestreefd is naar
een praktischer opmaak, waardoor er
enkele kleine wijzigingen zijn.
Zoals wij reeds eerder meldden, laat
het statistisch overzicht zien. dat het
aantal kerken 305 in totaal met
twee acheruit is gegaan. Het aantal
dienstdoende predikanten liep in totaal
terug met vier tot 247. Het aantal
vacatures bedraagt nu 74, vorig jaar
dat 68. Het zielental is toegenomen met
1343 tot 105457 en het aantal belijdende
leden met 728 tot 55076.
(Van een onzer redactrices)
DEN HAAG Op het ogenblik
trekt een groep Duitse „pro
testantse nonnen", de bekende
Marienschwestern door Neder
land, om op hun manier de aan
dacht te vestigen op het einde
der tijden. Gisteren traden zij
met hun wat zij noemen
verkondigingsspel voor het eerst
in het westen van het land, in de
Triomfatorkerk, op. Dit spel,
„Die Zeit ist nah" (De tijd is
nabij), zal deze zomer voor de
vijfde maal worden opgevoerd
op de Keulse Kerkedag.
GRONINGEN Dr. G. H. M.
Posthumus Meyjes, docent aan
de Kameroense Theologische
School in Ndoengé, heeft het bes
te proefschrift op theologisch ge
bied geschreven in de afgelopen
tien jaar. Dit oordeel werd uitge
sproken door de theologische fa
culteit van de universiteit van
Groningen. Hij ontving de Malin-
krodt-prijs van duizend gulden.
Dr. Posthumus Meyjes (37 jaar)
promoveerde in 1963 aan de Leidse
universiteit op zijn dissertatie: ..Jean
Gerson, zijn kerkpolitiek en ecclesio-Ihet "cht van het evangelie,
logie" onder prof. dr. J. N. Bakhuizen
hplanp mppi-ï beheer verschillende behartigenswaardi-
i era u'polrqn Tn ïrffO nlqqtcqn ic 7C\ Hnf
geld op tafel te leggen voor noodzakelijk
achterstallig onderhoud.
Ook komt het voor, dat men kostbare
tijd verspeelt door ruzie te maken
het ontwerp van de kerk. Of er wordt
geld verknoeid door een onbekwaam
(Van een onzer medewerksters) i door, dat het huwelijk als maatschap-
pelijk instituut niet jg§B| u~'g1
LEEUWARDEN „Als onze is. ||j| I vJ|J HJH H §^H|
kinderen komen met eerlijke vra- vrijwillige bijdrage regelmatig wordt
gen ten aanzien van het huwelijk,' °°'deel verandtri.r ten eotd,«fbouwtonds0'vo™«.8¥n d^ii
met name over sexualiteit bui- E*n. andere verandering ten goede d t ggK maar inspringt soms aileen
- iis, dat nu niet meer zoals vroeger het ----- -
ten of voor het huwelijk dan sexueIe rechtstreekS in verband wordt
moeten wij ook eerlijk en over-;gebracht met zonde, Alen ziet het nu
tuigd onze mening kunnen zeg- J gelukkig als een bijzondere gave. Nu
gen. Dat is niet gemakkelijk, *aat men echter weer lover, dat men
j j if - vergeet, dat de zonde hier vaak wel
omdat deze vragen onszelf inj2yn8 terrei„ h„tt 0p lich„1( is h,(
moeilijkheden brengen. Wij zijn een voordeel, dat het nu mogelijk is
niet klaar met een antwoord uit ook met kinderen te praten over de
vooroordeel. Onze overtuigingsexualiteit.
moeten we kunnen funderen, j We moeten in deze dingen ons af-
j;_ vragen wat Gods wil is. In Efeze 5
Slechts van het evangelie uit is vergelijkt de apostel Paulus het huwe-
de juiste kijk op het huwelijk mo- ijjk met het verbond tussen Christus
gelijk." en zijn gemeente. God heeft de mens
Dit zei prof. P. J. Roscam Abbing uit geroepen Hem lief te hebben boven
Groningen tijdens een toespraak onder alles en op Zijn eigen gebod mag hij
het motto: ..Onze kinderen op weg naar dat in praktijk brengen in de naasten-
het huwelijk", die hij gisteren in de liefde. Hij mag dat speciaal beleven in
SïïSf vlrSZ V™'™ I»" huwelijk. Als men het huwelijks-
de vJ™wmïr<lï;n verbond vergelijkt met het Verbond
I van Christus met zijn gemeente wor-
De spreker wees erop, dat er ver- den alle vragen opgelost,
geleken bij de jeugdjaren van de
ouders van nu veel is veranderd. Ook 1
de mening ten opzichte van het huwe
lijk verandert. „Vele meningen over
wat op dit gebied goed en kwaad is.
zijn onbijbels, zo zei de professor. Als
christenen weten we uit het evangelie i
hoe God het huwelijk Zijn inzetting
en niet ons maaksel heeft bedoeld.)
Onze kinderen zijn alleen sterk en'
•eerbaar als zij ook hierin leven bij
Brood voor het
Hart nu 8V2 ton
AMSTERDAM Tot op gisteren is
er voor de actie brood voor het Hart
840.000 gulden binnengekomen, waar
van 265.000 werd gestort door particu
lieren. Op het bekende gironummer
500100 stroomt het geld nu binnen in
een tempo van 40.000 gulden per dag.
Rond duizend gemeenten en kerken
hebben de opbrengst van hun collecte
nu opgezonden, waaronder 513 her
vormde en 432 gereformeerde.
de oude heeft waarde, uw nieuwe ligt Klaar
Tot 5 junif 7.50, f 10.- of f 15.-'voor oude
foto- of filmcamera terug.
Met nieuwe de natuur in en meedoen aan
Nationale Foto- en Filmwedstrijd.
Voorafgaande aan de opvoering zei
een woordvoerster namens de Marien
schwestern: „Wij danken u, dat u
naar ons, die u toch zoveel hebben
aangedaan, wilt komen luisteren.
Doch wij komen om evenveel heil te
brengen als onrecht is geschied tij
dens de laatste wereldoorlog."
„Die Zeit ist nah" handelt over het
eindè der dagen dat spoedig zal
komen. De Marienschwestern zeggen
hierin: Al zijn de ogen gesloten voor
de tekenen der tijden, toch wordt de
vervulling ervan niet tegengehouden
Al zijn de oren doof voor het Woord
des Heren, Zijn oordelen komen on
weerstaanbaar. Alleen gebed en boete
houden het verderf nog tegen.
De mens echter gelooft het niét.
Indien dit zo is, ontsteekt God in
toorn en vreselijke oordelen gaan
over de aarde, juist zoals ze zijn
voorzegd en in ons atoomtijdperk
voor de deur staan. Maar de Heer
komt, en zij die zich hebben klaarge
maakt, wacht de verlossing. Wanneer
de zevende bazuin weerklinkt neemt
de Bruidegom (Christus) zijn bruid
(de gemeente) tot zich, die in groot
lijden tot volle wasdom is gekomen.
Een
I ontwikkeling: der kernwapenen, de
ties van het volk op de jaatste
der ruimtevaart, een gesprek tussen
huisvrouwen over een bruidspaar en een
bijbclkring met discussie over de proble
men van de tijd en haar naderend einde.
Vervolgens wordt door enkele gestalten
het kwade, de verwijdering van God
uitgebeeld, wat resulteert in het laatste
oordeel, een algehele verwoesting van de
In het laatste oordeel, na de zinnebeel
dige verwoesting van de aarde, vinden
enkele mensen zich levend terug, wach
tend op de komst van God. En Gpd komt
en kiest uit hen zijn uitverkorenen,
terwijl de engelen de alomtegenwoordige
blijdschap uitjubelen.
Deze oproep tot boetedoening, inkeer
en komen tot een rein leven werd
gisteren door de zusters op perfecte
wijze uitgebeeld. Aan hen, die de Duitse.
Bijbelkringen
De Marienschwestern komen voort uit
de meisjes bijbelkringen, die na het
bombardement van Darmstad (1944) tot
diepe inkeer kwamen. Enkele jaren'later
sloten zij onder leiding van Mutter
Basilea Schlink (schrijfster van Die Zeit
ist nah) aaneen tot een communiteit. Zij
bouwden hun eigen kapel en moederhuis.
Het gehele werk van de Marienschwesi
tem staat onder het woord van Johannes
de Doper: ,3ekeert u. want het Konink
rijk der Hemelen is nabij".
Vandaag voeren de zusters hun spel
in Leeuwarden op. daarna gaan zij
naar Hilversum, Amsterdam, Goes (23
mei) en Nijmegen. Maandagavond 24
mei spelen zij in de Koninginneketk
aan de Boezemsingel in Rotterdam.
HAVANATegen de twee Ameri
kaanse en 32 Cubaanse baptisten, die
op Cuba terecht staan op beschul
diging van spionage, contrarevolutio
naire activiteiten en deviezensmok-
kel, zijn zware straffen geëist. Voor
de beide Amerikanen, die als de
leiders van het „complot" worden be
schouwd, de 61-jarige ds. Herbert
Caudill en zijn 31-jarige schoonzoon
ds. J. D. Fite, eiste de openbare aan
klager resp. 30 en 18 jaar gevangenis
straf. De beklaagden (in meerderheid
predikanten) verwierpen de beschul
digingen.
KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN
Bijdragen voor deze Ingezonden-stukkenrubrlek kunnen door alle lezen
(en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde
lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken
te weigeren en in te korten schrijft o dus zéér kort! Er kan alleen
worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats.
Anonieme brieven krUgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan tn een bij
schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven.
vari den Brink.
Onmiddellijk nadat hij zijn studie
beëindigd had werd hij door de Her
vormde Kerk afgestaan aan de Evan
gelische Kerk van Kameroen om les
te gaan geven aan de Theologische
School van Ndoengé. ALs kerkhisto
ricus wordt hjj daar bijzonder ge
waardeerd door zijn studenten en
door de leiding van de school, die in
handen ligt van de 40-jarige rector
Em. Njiké.
De Malinkrodt-prijs wordt slechts
eens in de tien jaar uitgereikt. Hij is)
genoemd naar pro/, dr. W. Malin-
krodt, die van 1902 tot 1915 kerkelijk
hoogleraar was te Groningen. In 1935
werd de prijs toegekend aan dr.
K. H. Miskotte. in 1945 aan dr W. C.
van Unnik en in 1955 aan dr. D. J.
Hoens. Alle drie de prijswinnaars
werden hoogleraar, Miskotte te Leiden
en Van Unnik en Hoens te Utrecht.
Beroepi n gsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Sint Annaland en te Ben-
nekom: W. C. Hovius te Nieuw-Lekker-
land; to Beusichem: K. Pot, kand. te
Nieuwerkerk a. d IJssel.
v. Ómmen, woonachtig te Utrecht.
Bedankt voor Berkel en Rodenrijs: H.
den Boeft te Veendam.
Emeritaat: Ds. N. Willemse te Arn
hem hoopt per 1 oktober met emeritaat
te gaan.
OEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Opende-Surhuisterveen;
te Musselkanaal; te Tweede Exloërmond-
Valthermond en door de Canadian Re-
Sexualiteit
„Het is een feit. dat de kinderen nu
groot worden in een leefklimaat, waar
aan bepaald ongezonde kanten zitten:
in film-en lectuur wordt een veel te
grote nadruk gelegd op de sexualiteit.
onder de jeugd valt een losheid op dit
gebied te constateren op de vele fuif
jes bijvoorbeeld. Toch zitten er aan
het tegenwoordige leefklimaat ook
voordelen ten opzichte van vroeger.
Sport- en jeugdbeweging en gemengde
scholen maken de omgang tussen de
jongeren van verschillende sexen heel
wat frisser en gezonder dan vroeger.
In een aantal punten noemde de
spreker de goede kant van de ver
anderingen, maar waarin men ook ge
makkelijk doorslaat. De belangrijkste
verandering noemde hij de mening ten
opzichte van het huwelijk als maat
schappelijke instelling. Het „fatsoen-
MODE (niet voor moeder)
I Alle lof voor uw artikel „Voor mot
der niets nieuws" (in het Zondagsblad
dat terecht stelt: de huidige mode houd
alleen maar rekening met teenagers. Da
moest meer en nadrukkelijker gezegi
worden. Misschien zijn dan alle ouden
dames in ons land ermee gebaat omda'
eindelijk ook aan haar kledij aandach:
zal worden geschonken. Dan gaan we
tenminste niet meer tegen onze zin een
modehuis binnen om later met iets thuis
te komen tegen onze zin of doodver
moeid met helemaal niets, zoals mijn
schoonzuster pas nog na een hele dag
zoeken.
hoog Ook is het onjuist, dat deze
benengezwaai over als de atoombom reeds kontakten zou onderhouden met
alt gaan we allemaal naar de hemel en de door de SEZ genoemde instanties in
wat zal Petrus het druk hebben. Dit Nederland. Ds. Cardona heeft mij uit-
efrein werd dan door een aantal drukkelijk gezegd, dat de Stichting In
Staat d
enige gunstige teken acht ik dat velen
over de gehele wereld Amerika's (on
handige) daden afkeuren. Trouwens:
(geen tieners» meegezongen. De Rechte Staat de eerste Nederlandse middel om het te keren kan toch
'rofanie van de ergste soort dus. Des te
rger omdat een en ander werd uitge
vonden onder verantwoordelijkheid
Geratirlijk
Zoetermeer
M. Snoep-v,
Intolerantie
Als ik mag afgaan op het
meen ik dat dr. Hommes over de
tolerantie zeer oppervlakkige en theore
tisch onjuiste beschouwingen heeft ge-
zijn referaat voor de Evangeli-
Een psychopaat die een vrouw ont-'
eerde en vervolgens van het leven
d. Hoek beroofde werd in een inrichting opge
nomen. Wegens goed gedrag werd hij
na enige tijd weer ontslagen. Hij beging
vervolgens weer een moord. Psychopa
ten zijn voor de wet niet verantwoorde
lijk voor hun daden. Maar dan dienen
zij ook overeenkomstig het gevaar dat
de maatschappij behan-
Spanje
wil steunen, die vertegenwoordigd zijn
in de „Commissie voor de verdediginp
van het protestantisme in Spanje", wie
steunen zij dan wel? Misschien alleen
de sekten?
2. Waarom neemt men geen predikan
ten op in het bestuur van de SEZ. opdat
deze mee zouden kunnen beslissen over
de vraag, welke evangelische en theolo
gische lektuur het meest geschikt is
voor Spanje?
Bovendien: is het geen dwaze situatie,
gelisten, die toch ook behoor-
goed te praten zijn. Waar nog
bijkomt dat men ook de eigen balk
maar liever niet moet verwaarlozen,
voor en aleer men de splinter van de
inderen wil gaan uitrukken Ik dacht
bijv. aan het negerprobleem.
Wanneer wij op de bodem van de
Schrift staan is juist, de positie van de
vrouw verzekerd. Dan is zij geen slavin
Rotterdam A. van Hengel
Vrouw iti het ambt (16)
Den Haag
Vrouw in het ambt (14)
Het
De bijbel is het Woord, gesproken
door God. Al wat Hij gesproken heeft
blijft: van Genesis 1 tot Ópenbaringen
P. A. Bakker 22 God is souverein: wij hebben te
gehoorzamen. God zeide: Dat in de
gemeenten geen vrouwelijke leraars
mogen optreden. Mensen die dat toch
willen en doen zijn ongehoorzaam en
door God verworpen
bedroevend als men kennis-
de argumenten, die de
de vrouw in het ambt Den Haag
lijk getrouwd zijn" was vroeger be-j fche Maatschappij'. Ik ben van mening niet16 alleen" psychopaten doch
langrijker dan hoe het huwelijk er) dat dit soort beschouwingen eerder de psychiaters heel gevaarlijk
van binnen uitzag. Het is een winst, oorzaak zijn van oorlogen en dictaturen. c-,m®r.io„;n« t* 7,sn
dat nu meer rekening wordt gehouden i aan personen. Indien de Engelse en
met de persoonlijke gevoelens. Maari andere protestanten „tolerant" geweest
men slaat hierin echter vaak rover ^bïchavA'n"tTe!'05e"?'■StaS.™"
Wat betekent in feite tolerantie: het
•aarden van zekere theorieën zoals
voorstanders
hanteren. Zij die zich willen houden
aan wat de bijbel hierover leert worden
r - discriminerend, negatief en kortzichtig
S n™. LJÏ..Ï Simü™°e""h ™°cten van hun hogÜ
c,j vuiuieu li» ue maaiscuappij uenaii- '„—fLf-.fl ?,?«r ïo/in 1" voetstuk af. van hun eigenwaan enz.
deld te worden: in inrichtingen dienen Y*®f ,]Jr?afvan er Maar. voorstanders, het gaat hier echt
niemand theologisch geschoold is' nict om de particuli<.re mening van
Tenslotte het spijt mij, dat ik gewik- Paulus. maar om de wil van het Hoofd
de keld werd in deze onverkwikkelijke der Kerk.
SSFSVÏÏ, .„"I"'!?. 'Tljdgebodcn? Integendeel: dit gebod
F. B WeljUng SEZ op de goede naam van ds. Monroy geld, v00r alle gcmee„,en der heiligen,
~fi JSÏ. ook voor die l965' Als m«i ha vrouw
et om gaat. dwongen mi) ertoe. in he, amM w„ todaten kan m,
H T Uoooer evenveel recht zeggen dat ouderlingen
tl. J. negger Hink-anpn llit Ho tiiH -riirt Tlo
Th. G. de Groot
Vrouw in het ambt (17)
blijken
Protestantisme
in Spanje 2)
Velp
(Discussie gesloten red.).
Volienhove-Cadoelen (bij accl.): P I de ondergang
Veldstra te Leerdam. geloof ten doel hebben.
CHRIST. GEREF. KERKEN Wie een objectieve studie maakt
Tweetal te Maarsen: H. W. Eerland te, het tolerantieprobleem komt maar
Amersfoort en P. op den Velde te Mij-1 cén conclusie. He» is deze. De
drecht (verb. ber.).
Beroepen te Zuidland-Spijkenisse:
Sneep. kand. te Vlaardingen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Zaandam: G. Schipaan-Rotterdam
boord te Apeldoorn.
EVANG. LUTHERSE KERK
Benoemd tot predikant directeur v.h.
Luthers dlaconessenhuis te Amsterdam: Ik heb m
A. Johgnnes te Delft. 1 programma
oorzaak is te zoeken bij het Vaticaan,
r.k. fanatici en de z.g. protestanten die
de roomse atheïsten willens
steunen.
christelijke djng het vt,iienKde.
1. In de ..Commissie tot verdediging
van het protestantisme in Spanje".
waarvan ds. Cardona uitvoerend secre-
taris is, zijn ALLE protestantse kerken eerst in Vietnam
van Spanje vertegenwoordigd. Indien de binnengedrongen o
SEZ aan deze commissie een ijg
wei s oecumenisme verwijt, dan zou dat
Indringer
Ongerust volg ik de laatste tijd de
verrichtingen van Amerika dat zich
geweld heeft
J. A. de Bok
Vroiiti' in het ambt (15)
Gocte Woord houdt stand ih eeuwig-
n« M r «JrhmHqriiru wiït ALLE Spaanse kerken treffen. Hoe delingen over te gaan. Alsof
Drs. N. C. Schenderhng dwaag zulk een beWerlng is. kan ieder- genoeg is beginnen de VS.
Profanie een. begrijpen, die iets afweet van de dezelfde manier in de D
i zeer geërgerd aan een tv-
van de VPRO, „Uit. goed
zich met de bin-, heid. God is de Schepper van de tijd
riHN - - ijbel ook boven a
De ondergeschiktheid
te bemoeien
dit nog niet van I
nu ook op uitvloeisel van onze diepe val
Dominicaanse paradijs. Eva viel eerst en daarna
van de republiek te handelen. Wil dit land de Adam. In Genesis 3. a.h.w. een samen-
democratie verdedigen? Welk recht vatting van de Heilige Schrift, lezen wij
„Tot uw man zal uw begeerte zijn en
hij zal over u heerschappij hebben."
Het is altijd een hachelijke onderne
ming om een situatie met bijbelteksten
te verdedigen. Zo verdedigde men sla
vernij en bestreed men geldhandel, zo
verdedigt men nu de vrouw wel of niet
in het ambt. Naar mijn mening kan
aanvaarding van de vrouw in het ambt
niet bestreden worden.
In de tijd van Paulus was de leerzaal
alleen toegankelijk voor mannen. Vrou-
,,-m we" hadden slechts toegang tot neven-
7i( tnnclntte vertrekken. Geen wonder dat toen uit-
fi f sluitend mannen tot diakenen verkozen
werden In dit verband moet men ook
plaatsen de wijze van aanspreken van
de gemeente door Paulus als „broe
ders". Maar of dit alles nu veel met de
vrouw in het ambt te maken heeft is
natuurlijk wel de vraag.
Wil men de vrouw uit het ambt
weren op grond van de historisch
moet niet teksten uit hun verband halen
en buiten hun tijd plaatsen om deze
zaak te bestrijden.
Rotterdam H. Hazewindui
PUBUKATIE VAN AKU, ARNHEM