IGNIS
11/
Hervormden willen
uitwisseling van
waarnemers
Paus wil meer openheid
t.o.v. gemengd huwelijk
Een woord voor vandaas
Philadelphia opende
Tweede Bijenkorf'
n
Contributiefoiids ook
voor „categoralen*'
Christian Reformed Church
heeft minder leden
Toga's aan
de wilgen
ZATERDAG 8 MEI 1965
Gerei, synode maandag bijeen
(Van onze kerkredactie)
MIDDELBURG Maandag
avond komen de leden van de ge
nerale synode van de Gereformeer
de Kerken voor hun voorbereiden
de bidstond bqeen, die tevens,
voor het eerst een avondmaals
dienst zal zqn. Dinsdagmorgen be
ginnen de vergaderingen. Een van
de onderwerpen, die deze synode
zal moeten behandelen is het voor
stel van het moderamen van de
hervormde synode om voortaan
waarnemers naar elkanders syno
de af te vaardigen.
synode van Apeldoorn 1961-'62 gaf tot
gemeenschappelijke diensten met her
vormde gemeenten in te trekken.
Geen verjonging
Van een verjonging van de synode is
reen sprake. Voor de vierde achter
eenvolgende maal is ds. G. Y. Vellen-
ra uit Apeldoorn de jongste predikant
:n hij hoopt tijdens deze synode 45
aar te worden. Het Centraal Week-
>lad heeft uitgerekend dat de gemid
delde leeftijd van de predikanten
zelfs hoger ligt dan op de vorige
synode. Hij bedraagt 57 Jaar en vier
maanden tegen 56 jaar en vijf maan
den op de vorige synode.
Wel is er sprake van vernieuwing
Deze is het minst bij de predikanten,
De eerste indruk van de voorlopige wa.nt,.^J van 27 predikanten warei
agenda is, dat deze synode een over- M*** Ild v°n de üor,ffc synode. Van dt
gangssynode wordt, die aan de ene ouderlingen waren er slechts zeven
kant nog weer eens moet spreken ^^vaardigd. De dia-
over voorstellen die op vorige synodes
zijn aangenomen, terwijl aan de an
dere kant de basis gelegd moet wor
den voor toekomstige beslissingen.
Ongetwijfeld zal de buitenwacht
met enige spanning afwachten wat
deze synode zal doen met de besluiten
die de synode van Assen in 1926 heeft
genomen. Toen dit onderwerp op de
vorige synode ter sprake kwam zei een
waarnemer poëtisch: „De slang ritselt
in de bossen van Lunteren". Toen
verd een deputaatschap ingesteld dat
kenen die nu volop mee doen waren
geen van allen reeds eerder afgevaar
digd. Zij zullen dus voor een geheel
nieuwe „inbreng" moeten zorgen.
Ds. M. Post vijftig
jaar predikant
ELIM Morgen herdenkt de Gere-
opdracht kreeg zich te beraden over formeerde emeritus-predikant ds. M.
de vraag „of en in hoeverre de dat hij vijftig jaar geleden in het
leeruitspraak van Assen-1926 terzijde naburige Gees zijnambt als predikant
moet worden Besteld". aa£™j£!tdewerd 20 junl
Het onderwerp is nu bijzonder ac- £en geboren, bezocht het Marnix-gymna
tueel geworden omdat dr. J. J. Bus- "Mm
kes, dr. J. L. Smelik en ds. S.
Bisschop Van Dodeivaard meent:
NOG ZEER FELLE
Vermeer een officieel verzoek aan
deze synode gericht hebben om de
vonnissen, die hen troffen in verband
met de leeruitspraak van de synode
van Assen-1926, terug te nemen. Zij
zullen niet de steun van het ingestel
de deputaatschap hebben, want in den
lande is al algemeen bekend dat dit
deputaatschap niet in staat is geweest
de opdracht uit te voeren. Het ziet er
naar uit dat pas een volgende synode
een al dan niet definitieve uitspraak
zal kunnen doen.
Wereldraad
Het ziet er ook niet naar uit dat
deze synode al het besluit zal nemen
om tot de Wereldraad van Kerken toe
te treden. De vorige synode sprak uit
dat de wijze waarop de grondslag in
de Wereldraad functioneert geen re
den is om aansluiting af te wijzen.
Op de agenda komt voorlopig alleen
nog maar een brief voor van de
gereformeerde jeugdvereniging „Ons
Levenskompas" te Schoonhoven om te
besluiten tot aansluiting. De particu
liere synode van Friesland echter raadt
aan te wachten met een beslissing tot
1967 en de particuliere synode van
Gelderland wil eerst nog een nieuw
uitvoerig geschrift voor de kerkera
den over het gehele oecumenische
probleem.
Vrouw on ainbl
Een van de belangrijkste besluiten die
deze synode zelf moet nemen geldt het
rapport over de plaats van de vrouw in
de dienst van de kerk. waarin de
studiecommissie schrijft dat de vraag, „ofl
de vrouw toegang tot de ambten in de
kerk dient te worden geopend, bevesti
gend kan worden beantwoord". Of de
synode inderdaad zal besluiten deze vrij
Rotterdam en studeerde vervol-
ïns aan de Vrije Universiteit theologie,
it vijf beroepen nam hij dat naar Gees
an, waar hij 9 mei 1915 werd bevestigd.
Twee jaar later vertrok hij naar Nieuw
Dordrecht, vanwaar hij op 1 mei 1921
zijn intree deed in Bunschoten-Spaken
burg.
In deze plaats was (als laatste in
land) toen nog het verschil tussen „A"
,,B": de voormalige afgescheiden
gemeente was de gereformeerde kerk A
en de voormalige dolerende gemeenten
de gereformeerde kerk B. Ds. Post, die
aan ,,B" verbonden was, slaagde er met
zijn collega van ,,A", ds. P. de Jong
(thans emeritus te 's-Gravenhage),
om beide gemeenten op 6 augustus 1931
te doen ineensmelten.
Op 30 juni 1946 ging ds. Post _met
emeritaat,
(Dr.) nog t
heeft gediend.
i hij de kerk van Elim
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ede: J. den Besten te
Huizen (NH): te Leerbroek: W. Chr.
Hovius te Nieuw-Lekkerland.
Bedankt voor Kinderdijk: J. van Wier
te Putten.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Vianen: M. S. Roos te
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
H. R. Tim-
N.ED. PROT. BOND.
Benoemd tot
laai: B. van G'
te Amsterdam.
TOGAL TEGEN REUMATISCHE PIJNEN: SNEL PIJNVRIJ
Zorg dat U Togal in huia heeft. Snelle stiller van grote en kleine pijnen.
Reumatische pijnen. Ischias. Spit. Griep. Hoofdpijn. Verkoudheid. Alles ver
dwijnt snel. Door Togal. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88.
Voorbeeld voor
veel anderen
(Van onze kerkredactie)
-w, ELSPEET In feeststemming is
:ien. ook al is er een sterke1 gisteren officieel een nieuw Phila-
stroming in de Gereformeerde Kerken [delphia-tehuis geopend: De Twee-
die beslist de ambten open wil hebben l>.. T
voor de vrouw. de Bijenkorf. Plechtig knipte dr. J.
E. Dolk, inspecteur van de geeste
voor het geestelijk minder bedeel
de kind, dat in het bijzonder een
gezinsvervangend tehuis genoemd
kan worden, zoals de heer J. J.
Dondorp in zijn welkomstwoord
aan de genodigden zei.
DISCUSSIE OVER
GELOOFSVRIJHEID
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT In vooraanstaande
rooms-katholieke kringen heeft
men de indruk dat Paus Paulus
een opener houding tegenover het
gemengde huwelijk voorstaat. Nog
altijd wacht de wereld op zijn
„motu proprio". Bisschop dr. J. van
Dodewaard zei gisteren op een
druk bezochte persconferentie dat
de paus een stuk heeft laten ont
werpen dat hij aan alle bisschop
penconferenties ter bestudering
heeft toegezonden. Zij moesten
voor eind april hun opmerkingen
inzenden. Bisschop Van Dode
waard is van mening dat het stuk
zoals het nu is opgesteld, veei
ruimer is dan de huidige houding
van de Rooms Katholieke Kerk.
Een grote moeilijkheid is dat op dit
punt vooral de rooms-katholieken in
de Verenigde Staten zeer conservatief
zijn. Er is evenwel ook daar een
verandering te bespeuren. Op het
ogenblik moet de niet rooms-katho
lieke partner beloven dat de kinderen
rooms-katholiek zullen worden opge
voed.
Bisschop Van Dodewaard hoopt en
verwacht, dat het stuk dat komt zal
uitspreken, dat niet de niet-roomse
partner, maar de rooms-katholieke
partner een belofte moet afleggen en
de opdracht zal krijgen de ander
mede te delen dat zij of hij deze
belofte heeft afgelegd.
Tevens deelde bisschop Van Dode
waard mede dat het niet uitgesloten is
dat in het stuk van de paus de bis
schoppen het recht krijgen om onder
bepaalde omstandigheden veranderin
gen aan te brengen in de regel. Het
zou zelfs mogelijk worden dat zij toe
stemming verlenen dat een huwelijk al
leen voor de burgelijke stand wordt
gesloten. Op het moment wordt een
dergelijk huwelijk niet eens erkend.
CONCILIE
Dr. Leo Alting vón Geusau gaf als
zijn mening te kennen, dat de bis
schoppen hun uiterste best zullen
doen om op de vierde zitting klaar te
komen met het concilie. Er wacht
echter een grote hoeveelheid werk.
Niet minder dan twaalf schema's
zullen nog afgehandeld moeten wor
den. Het is dan ook mogelijk dat het
concilie ook in de maand december
zal vergadering en misschien zullen
de bisschoppen zelfs in januari nog
weer bijeen moeten komen
De paus zelf wil graag een einde zien
aan dit concilie. Hij schijnt niet te willen
beginnen met de hervorming van
curie, eer het concilie klaar is. om
de indruk te wekken dat hij deze
hervormingen ter hand genomen heeft j
onder druk van bepaalde groepen in het
concilie.
Er is een geheel nieuw ontwerp
§emaakt over de godsdienstvrijheid. Op
e laatste week van de derde zitting van
het concilie kwam het tot een zeer
ernstig conflict. Het stuk werd van de
genda afgevoerd terwijl, naar men
gemeen meende te weten, bijna 1500
bisschoppen het hadden willen afhande
len. Pas nu is bekend geworden dat de
petitie om het stuk toch te behandelen
ondertekend was door slechts 441 bis
schoppen.
Dr. Alting von Geusau is persoonlijk
in mening dat het uitstel misschien niet
alleen maar kwalijke kanten had. Er
een nieuwe tekst opgesteld waarin i
onderscheid tussen innerlijke en uiterlij
ke vrijheid, tussen menselijke, religieuze
en politieke aspecten van de vrijheid
scherper naar voren komen. Het nieuwe
schema wordt echter volkomen geheim
gehouden.
DISCUSSIE
Opmerkelijk was dat juist deze week
in Duitsland de jezuïetenpater prof. dr.
Johannes Hlrschmann uit Frankfurt een
geheel ander geluid liet horen. Volgens
hem zou in het nieuwe schema veel meer
geluisterd zijn naar landen met een
rooms-katholieke staatsgodsdienst zoals
die er ls in Italië en Spanje. Hij zei dat
men op het ogenblik veel meer aandacht
wil schenken aan de dogmatische bezwa
ren die uit deze gebieden naar voren zijn
gebracht.
Volgens de rede van prof. Hirschmann
gehouden tijdens de jaarlijkse ontmoeting
van protestantse en rooms-katholieke
journalisten en publicisten, rekenen
waarnemers in Rome nog op een zeer
felle discussie. Volgens hem is de „zeer
sterke minderheid" nog lang niet tevre
den.
Geen „oecumenische
diensten", zeggen
Duitse bisschoppen
HERLIJN Het rooms-katholieke
episcopaat in Duitsland heeft in een
verklaring gewaarschuwd tegen ge
meenschappelijke kerkdiensten met
niet-rooms-katholieken. De Duitse
bisschoppen willen niet zover gaan,
dat ook gemeenschappelijke gebeds
samenkomsten verboden worden, maar
z emogen alleen worden gehouden
ruimten ,die gewoonlijk niet voor kerk
diensten gebruikt worden.
Elkeindruk van een gemeenschap,
die er in werkelijkheid niet is, zou
ypr.waixend, .werken en moet daarom
v/orden vermeden, zo zeggen de Düit-
se rooms-katholieke bisschoppen in
hun verklaring. Zij verwerpen ook
„oecumenische diensten, zoals die on
langs in andere landen zijn gehouden
en af en toe met grote publiciteit door
pers en televisie worden overgeno
men". omdat zij de grenslijn tussen
geoor-oofde gebedssamenkomsten en
eipenlijke kerkdiensten verdoeze
len.
Onmiddellijk op de episode met het schip op het meer van
Gennésareth volgt de geschiedenis van de genezingen. Het
lijkt wel (Marcus zes), of Jezus Zijn discipelen een lesje wil
geven. Als die zich aftobben om hun schip tegen de wind in
vooruit te brengen, verschijnt Hij en de discipelen denken,
dat er een spook op hen afkomt. Maar eenmaal aan land is
het beeld totaal anderser staat, dat de mensen Jezus terstond
herkennen. Zij gaan de gehele streek af en het duurt niet lang,
of alle marktterreinen, tot in de gehuchten toe, zijn herschapen
in openlucht-ziekenhuizen. En daar loopt Jezus, een groepje
wat verdwaasd kijkende discipelen in Zijn gezelschap. En waar
de Meester komt, daar keert het leven terug, daar verdwijnen
alle kwalen, daar worden doodzieke mensen op slag gezond.
Zij behoeven alleen maar de Tcivast van Zijn kleed aan te
raken. Hier zijn deze discipelen getuigen van een demonstratie
van goddelijke macht, die hen nu toch wel tot het inzicht
moet brengen, dat hun Meester van een ander formaat is dan
zij veronderstellen. Natuurlijk kunnen wij onszelf, als wij dit
verhaal lezen, afvragen, of dat geloof van al die mensen in
deze streek wel echt was. Wij kunnen zelfs het woord „won
dergeloof' gebruiken. Maar met dat al geven zij de discipelen,
deze volgelingen van het eerste uur, een lesje. Zij kómen in
ieder geval en zij tonen metterdaad niet te gering te denken
van Jezus' macht. Straks zal Jezus tot Zijn discipelen zeggen:
u zult groter dingen zien dan deze.
Wij lezen vanavond: Psalm 8 vers 1 tot en met 10.
Morgen lezen wij: Psalm 9 vers 1 tot en met 21.
Pinksterconferentie
geref. evangelisatie
oorzitter van deze protestants
christelijke vereniging van ouders en ZEIST- Van dinsdag 8 tot donderdag steld.
vri.ndar! van ?ü,d
noemde hi^ het een houden voor medewerkers in de evange-
De bisschoppen hebben zich ook
bezig gehouden met de steeds meer
toenemende contacten met de oosterse
orthodoxie door de vele vooral Griek
se gastarbeiders in Duitsland. v Zij
zeggen in hun verklaring, dat rooms-
katholieke kerken ter beschikking
moeten worden gesteld aan orthodoxe
priesters, als zij hierom vragen. Als
orthodoxen in de Rooms-Katholieke
Kerk de sacramenten willen ontvan
gen, dar. moeten zij daartoe welwil
lend in de gelegenheid worden ge-
verantwoorde wijze een inrichtingUsatie van de Gereformeerde Kerken
vervangt. Het is niet bedoeld als een Het programma vermeldt onder
kleine inrichting, of als een paviljoenvoordrachten van dr. K. J. Kraan
bij een grote. Het heeft een eigen „Ontmoeting met het communisme"
functie en plaats.
Voorzitter Chr. handelsreizigers:
Een tweede belangrijk besluit dat -
genomen kan worden is het voorstel om lljke volksgezondheid in Gelder-
de weg voor gemeenschappelijk avond-land en Overijssel, vier linten door,
SciSc tHUn£, mÏi? M^wi!K?°™d«rdie bewonertjes van de Bijenkorf
verzet komen tegen een dergelijk voor-vasthielden. Regionaal
stel. Zo schreef de emeritus-hoogleraar. Ei^enliik is men al verleden iaar
prof. dr. K. Dijk. reeds een brief, waarin1 ^emijK is men ai verieaen jaai Hoewel dit een tehuis is voor
hij verzocht de toestemming die de augustus gestart met dit tehuis hinderen u,t het hele land. wil men
toch op den duur regionale huizen. Er
moeten er veel meer komen, 't Is nog
niet te zeggen hoeveel. Ze moeten
echter niet los naast elkaar staan,
maar landelijk samenwerken.
De medische verzorging en de be-:
langstelling juist voor het gehandicap- i
te kind maken dat de levenskansen
toenemen. We kunnen daarom niet j
achter blijven, aldus de heer Dan-j
dorp. Ook de sociale structuur en de
woningbouw maakt, dat we het heel
anders zien dan jaren geleden.
De Tweede Bijenkorf (de eerste
an overtuigd, dat als dergelijke restitu- staat in Nunspeet) moet een van de
ies plaats vinden, ook wij daarvan proefstations zijn voor andere tehui-
vensen te profiteren. zen, die in de toekomst zullen verrij-
,.In ons vrije Nederland is toch ook zen. Zij, die straks in het hele land
plaats voor de vrije onafhankelijke zullen moeten werken, moeten hier
eraan isatles. r-als de NCHV, die Komnk- ook wordtn „p,elejd. Andere van de
land «"ïkSllS ..proefstations" rijn in Nunspeet: De
werkgevers toch wel begrip voor dit Bijenkorf voor schoolgaande kinde-
eerlijke standpunt", zo vroeg de voorzit- ren. in Angelo: De Wielbergen voor,
UTRECHT Komt het tot ter zich af. Hij meende deze vraag in meisjes boven 18 jaar en in Brum-
J0 kr> Jriivnn rn ?oed vertrouwen bevestigend te kunnen men: De Rienderchstein voor jongens
fondsvorming in de bedri]\en en ^antwoorden. boven de 18.
ERKENNING 7 Modern
j„_ wp Zeventig kinderen van een tot veer-
terugbetaald, d g De heer Schuman was dankbaar voor j tien jaar kunnen worden opgenomen
categoraal georganiseeraen nun de erkenning. die zijn organisatie erva-ln Elspeet in twee frisse moderne
aandeel hierin. re" mocht in de ruime kring van gebouwen. Verder is er nog een tehuis
Deze mening sprak vanmorgen^jKTrei?ilM,2?.,™? !elle"d Personeel,
de heer J. Schuman uit als voor- r k. vereniging Sint Chmtoffel.
zifter van de categorale Ned. Ver- ^t%ïeV^lndLvï«g,nw»or.
eniging van Chr. Handelsreizigers digers, is goed.
De jaarvergadering van de NCHV was
de laatste, die gepresideerd werd door de
heer Schuman. Wegens het bereiken
ds. S. J. Popma over ..Evangelisatie
en het persoonlijk geloofsleven", terwijl
dr. O. Jager een causerie zal houden
over ..Televisie en evangelisatie". Daar
naast staan onder meer een spelmiddag
- zang op het programma.
Prof. dr. J. T. Bakker
naar Grand Rapids
DEN HAAG Op 15 mei zal prof. dr.
J. T. Bakker, hoogleraar aan de theologi
sche hogeschool te Kampen, naar Grand-
Rapids vertrekken om de Gereformeerde
Kerken in Nederland te vertegenwoordi
gen op de synode van de Christian
Reformed Church. De hoogleraar zal de
heenreis maken als boordpredikant
de „Maasdam" dit in opdracht vai
interkerkelijke commissie voor de geeste
lijke verzorging op passagiersschepen.
"f_l
ui
;ip§|
[émx
Ignis koelkasten zijn
er in vele maten en
prijzen. Er is er al een
van130litervoorf298r
(zie afbeelding)
de ideale koelkast
met het 2 sterren
koelsysteem
Nu kunt U zelfs diepvriesprodukten
wekenlang bewaren!
Vacante predïkantsplaatsen bedraagt 85
(Van een onzer medewerkers)
NEW YORK-OTTAWA Het
ledental van de Christian Refor
med Church in Amerika en
Canada is enigszins gedaald in ver
gelijking met de situatie in 1963.
Dit ontlenen wij aan het zojuist
verschenen kerkelijk jaarboek dat,
zoals gebruikelijk in een goéd ge
waad en vrijwel bijgewerkt tot op
de dag van verschijning, de be
langrijkste gegevens van deze kerk
samenvat.
Het ledental bedraagt 266.280 leden.
Er zijn 994 personen door evangelisa
tie tot de kerk toegetreden, terwijl
van andere kerkgenootschappen 1025
personen zich bij de Christian Refor
med Church voegden. Hiertegenover
staat, dat 2702 personen zich aan de
gemeenschap van de Christian
formed Church hebben onttrokken
zich bij een andere kerk te voegen.
Voorts hebben 347 personen zich ont
trokken, doch van hen vermeldt de
statistiek niet of zij al dan niet bij
een andere kerk zijn aangesloten..
Bij het lezen van deze cijfers dient
men evenwel voor ogen te houden, dat
de Christian Reformed Church niet over
het gehele Noordamerikaanse vasteland
kerken heeft. Er zijn uitgestrekte gebie
den, zowel in de Verenigde Staten als in
Canada, waar geen Christian Reformed
Church is. Dit heeft tot gevolg, dat
wanneer mensen verhuizen naar een
andere streek waar geen „eigen" kerk is,
men zich aansluit bij een andere kerk. In
een land waar de mobiliteit van de
bevolking spreekwoordelijk is en waar-
ongeveer een vijfde van de beroepsbe
volking om de zes a zeven jaar een keer
verhuist, is het nu eenmaal vrij moeilijk
al deze gegevens in een statistiek vast te
leggen.
Predikantencorps
De Christian Reformed Church
heeft 489 predikanten, die werkzaam
zijn in even zoveel gemeenten, terwijl
er nog 85 vacatures bestaan. Het
predikantenkorps bestaat uit 791 pre
dikanten, waarvan 109 emeriti, 26
werkzaam in speciale functies (11
leger-, vloot- en luchtmachtpredikan-
ten, 7 ziekenhuispredikanten, 3 bij de
radio-evangelisatie Back to God
Hour).
Voorts hebben 35 predikanten een
taak bij het onderwijs, 15 werken,
vóór stads- en classicale evangelisa-
tieposten, 42 bij de zending buiten
Amerika (foreign mission) en 68 bij
de zending in Amerika en Canada
(home missions).
De Christian Reformed Church telt
610 geïnstitueerde gemeenten met 489
predikanten. Van de 121 vacante ge
meenten worden er 36 gediend door
„home missionaries", zodat er slechts
85 werkelijke vacatures bestaan. Voor
het zendingsveld buiten het Noord
amerikaanse continent zijn 13 en voor
de „home mission" nog 7 predikanten
nodig.
Voorts zijn er 37 nog niet-geïnsti-
tueerde gemeenten bestaande uit 400
gezinnen (1885 leden). Dit zijn klei
nere groepen die binnen afzienbare
tijd een eigen gemeente hopen te
hebben.
Nederland een
vrij land
(Van onze soc.-econ. redactie)
In Indonesië
DJAKARTA De synode van
protestantse kerken in West-
Indonesië heeft besloten met
ingang van 31 oktober het dra
gen van toga's door predikanten
af te schaffen, „omdat deze on
praktisch zijn en niet in over
eenstemming met het Indonesi
sche klimaat".
Met ingang van 1 november
zullen zij „dienstlinten" over
hun gewone pak dragen om als
voorganger kenbaar te zijn. De
synode besloot tevens het Neder
landse woord „dominee" te ver
vangen door het Indonesische
„pendeta" (priester). Tenslotte
werd besloten een gesprek met
de Rooms Katholieke Kerk in
Indonesië te beginnen.
1945 01965 01985
lid geweest van de NCHV. aldus de heer
en Handelsagenten op de jaarver
gadering van deze organisatie. In
deze vergadering werd ook beslo-
ten tot aansluiting van de NCHV v>
bij de Federatie van categorale j schuman Met
werknemersorganisaties. I werking* en uiicouw v
WU kunnen ons niet indenken, aldus i Helaas werd de NCHV
ilen «ou worden
vuui uei to nidii teiiena personeel,
unci wmee ,,De boerderij" is bestemd voor de
de' Stichting bezoekende ouders met hun kinderen.
Philadelphia, dat vooral zo'n nutti
ge instelling is voor het contact tussen
de ouders, die hun ervaringen kunnen
uitwisselen, bestaat sinds 1956 en
beschikt nu over 53 n***lingen.
de NCHV.
na de oorlog
de toepassing
ft' Jfdrijtstaksgtwijze organisatie,
de tienduiienden door het CNV als lid geroyeerd. De heer
,r. ,11- nim noemt) in'Schuman verklaarde nooit enige verwij-
categoraal "'erb«id gêorg«n?*eerd"tJiv dering45,wdd-_«* iS hl"
daar wel
verschil
aldus dê"heer Schuman. gélukkig niet in I vele mooie dingen mogen beleven. De
dc voorste rijen te dringen om fondsult- heer Schuman blijft nog waarnemend
kerinacn ter vergoeding van onze contri- voorzitter tot een buitengewone leden-
butie die brengen we immers met een vergadering in november a s. een nieuwe
blij gezicht op"), we zijn er niettemin voorzitter zal hebben gekozen.
AMSTERDAM Er is een grammo
foonplaat verschenen over Palaver "64.
de vorig jaar op Hemevaartsdag te
Utrecht gehouden grote jeugdbijcen-
komst. die georganiseerd was ter gele
genheid van het 150-jarig bestaan
net Nederlands Bijbelgenootschap.
Hoogtepunten van deze samenkomst
zijn op de plaat vastgelegd, o.a. het
optreden van Mahalia Jackson. Jules de
Corte en Rita Reys met het trio Pim
Jacobs. Bert Garthoff spreekt de verbin-
bijbels verhalenboek
,iïi son", zei in 1945 een Canadees tegen Simon
Carmiggelt en dat was voor hem het meest
ontroerende moment van de betmjdinp. Hi son
wat w dat helemaal? Maar voor Carmiggelt was
dat toen alles. Het is me opgevallen, nu we weer
zo bewust twintig jaar hebben teruggekeken, dat
juist kleinigheden kleur en reliëf geven aan onze
herinneringen.
Zo herinner ik me van de eerste feestavond dat
we met een stel jongelui in een openluchttheater
waren. Er werd een show opgevoerd wat en
hoe, ik zou het niet meer weten. Ik zie alleen nog
tientallen dennen en sparren hoog boven het
grote podium uitsteken en de laatste stralen ven
de zon, die het groen in veel nuances belichtten
op een mysterieuze, feestelijke manier. In de
oorlog hadden de seizoenen elkaar ook afgewis
seld en had de zon ook op de bomen geschenen
maa: niet zo, dacht ik toen, zeker nooit zo.
„Groen hè, onwaarschijnlijk groen", fluisterde
de vriend naast me. Ik was nogal verliefd op hem
en het feit dat hij op hetzelfde moment net als
ik bomen belangrijker vond dan het drukke
gedoe van luidruchtige artiesten, maakte me heel
aetukkig.
Aan het einde van de avond bracht hij me
achter op zijn fiets thuis. Ik voelde me rozig en
erg romantisch en toen hij zei: „Ik heb iets voor
lvluu ie meegebracht", had ik de hele wereld kunnen
Kameroen, omhelzen. Het was helemaal geen romantisch
lfa&tang.e&s
en
een van de werkgebieden van het N.B.G. I cadeautje, verpakt in een lief welvaartspapiertje
wÊ en kloek stuk
zeep in een degelijk stukje pakpapier.
Een stuk zeep, wat een weelde. En laat nu
niemand denken, dat ik me er thuis direct mee
ging wassen. Oh nee, koel en rond lag het in mijn
hand als een onbeschrijfelijke heerlijkheid. Ik
liet het een paar dagen als sieraad te pronk
liggen: een klein kleiachtig blokje, dat in die
dagen zeep heette, bleef ik gebruiken.
1945, we waren ineens weer jong en dwaas, wal
nebben we gefeest en wat genoten we van het
brood en de thee; maar de bevrijding is voor mij
nog altijd de late zon op de bomen en een stuk
zeep en niet een.< de jongeman, met wie ik het
beleefde. Straks is het Moederdag en hoeveel
duizenden- sukkea zeep worden er dan cadeau
gedaan? In decadente dozen, gevoerd met zijde,
liggen de stukken glanzend en geurend te wach
ten op de heel dure moeders van kinderen, die
inschakelen als het op betalen aankomt. Maar
zelfs uit een orij lege kinderspaarpot kan al iets
lekkergekocht worden. Engelse, Franse, Duitst
of gewoon Hollandse zeep in alle kleuren van dl
regenboog. Het is immers 1965.
Een pahr dagen geleden kocht ik zes stukke»
reep tegelijk. Ik had ze niet direct nodig, maar dt
kruiaenier zei me dat ik bij drie stukken eer
speldje kreeg. Achteloos heb ik gezegd: ,Ja. dot
er maar zes bij" zeep is nooit weg en twet
speldjesverzamelende kinderen moet je ook tl
vriend houden. In de keuken, bij de fonteintje
en alle vaste wastafels ligt zeep en we zijn oi"
dat nauwelijks bewust.
Laten we wel wezen zeep en alle overige lu&
maken ons geluk niet uit en de avondzon of
groene bomen ach hoe dikwijls blijft ook datff
irs hart niet somber bij?
Maar als we weer twintig jaar verder zijn, te®1
■.uilen we ons dan herinneren van nu? Leven tr«|
in het accepteren van de goede dingen niel
vlotjes, dat er nauwelijks ruimte is voor etll
uitschietende ontroering? Wat zullen we ons
'985 herinneren van nu?
En tussen twee haakjes wat zullen we ofl-'
dan van elkaar herinneren? Welke tuoordew
welke gebaren?
Mink van Rijsdijtj