Het Franse geld, dat _toch geen rol speelt Brick Bradford Puzzelhoek is het zo!- «lesje en Josje Senmoet I DE STENEN ZONDE VRIJDAG 7 MEI 195S ITHE*ttOlVSN-ÏTHERGOlVEN.ETHS«GOlVSN-ETHCTOOLV£N ITHEftGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGÓLVEN-ETHERGOLVEN. Ko van Dijk was weer Hendrik IV Het moet voor Ko van Djjk een ge noegen zün geweest, de titelrol in Luigi Pirandello's „Hendrik IV" die hij dertien jaar geleden speelde voor het hem de gisteravond vertoonde televisie bewerking niet geheel hebben bevredigd omdat de overgang van werkelijke naar i gesimuleerde waanzin, alsook de ont hulling daarvan, zich in deze versie te abrupt moesten voltrekken. De geloof waardigheid van de beredeneerde psy chiatrie moest daardoor wel eens in de verdrukking komen. Verstandig was het. ook de tekstregie tan Ko van Dijk toe te vertrouwen, want niet de door een televisieregisseur te bedenken beeldstanden en camera- instellingen kunnen de voorstelling maken; dat hangt af van de wijze waarop de tekst van dit stuk wordt aan gevoeld en al acterend wordt over gebracht. Het gevaar is namelijk groot, zoals in 1963 bij Ensemble is gebeurd, dat Pirandello's verweving van schijn en werkelijkheid onvoldoende ziel krijgt. Hoewel „Hendrik IV" meer redeneer- dan taferelenstuk is. hadden wij toch het gevoel, het toneel boven een tele visiepresentatie te moeten prefereren. Ondanks de beknottingen gaf echter Ko van Dijks gepassioneerde creatie alle reden tot bewondering. De vertol kingen van o.a. Josephine van Gasteren, Gerard Hartkamp en Lo van Hensber- gen, waren bekwaam, doch zij dwongen te weinig tot het meebeleven dat naar bewogenheid voert. Wim Grelinger kwam even in het beeld in de rol van de oude huisknecht die hij ook in '52 Televisie festival te Montreux (II) Ook Nederland Nederland N.T.S.: 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleuters. VARA: 19.06 Sportcom- mentaar. 19.35 The Flintstones, tekenfi'— NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter nieuws. 30.45 Mei '65, geïllustreerd ti schrift. 21.25 K-wartaal, cabaret. NTS: 22.15 itreiking Gouden Roos Mor MONTREUX Onder de festi valgangers overheerst de mening, 77 nnvTttinv alle ingezonden OHOer CW nUUlt *1 VARA-22 45 °Actueel Hurnanisrrip" NTS:" 2 55 Toeristische tips. 22.58-23.03 Journaal. Nederland II: NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Voor de ----- Brigade, tv-fil mentaire film. 21.55-22.10 Attentie. België: Nederlands progr Kan. 2 en 10: 18.45 Teletaalles: Frans. 19 00 Zandmannetje. 1905 Tienerklanken. 19 Pol. tribune. 19.55 De weerman. 20 00 Journaal. 20.5 Dorus' beeldroman 21 10 De huisarts. 22.00 Journ 22.15-22.45 De gouden Roos v. Montreux. Televisie morgen Nederland I. VPRO: 16.00-17.30 Voor de nu de helft van programma's is vertoond, dat het Franse programma „Happy (Van een speciale medewerker) New Yves" met de gouden roos zal gaan strijken. Vooral de En gelsen, die in groten getale zijn op-| Het is een specifiek programma, geen gekomen, zijn eenvoudig „weg*' cc""""v*"r van de Franse prestatie. Gaat men als toeschouwer op de stoel van de vakman zitten, dan lijkt het er inderdaad op, dat wat de Fransen hebben geleverd uitsteekt boven alle andere inzendingen. Reeds het vorige jaar viel de inzending op, die onder regie van Jean Chris- tophe Averty met als hoofdfiguur de zanger Sacha Distel, herhaal delijk het publiek in extase bracht. De „zure druiven" waren voor de Fransen inderdaad zuur, want een prijs is er niet uitgekomen. Maar de formule lijkt de juiste te zijn om het voor een tweede keer te proberen. Althans zo hebben ze van de Franse staatstelevisie ge dacht. De keuze is nu gevallen op de al wat oudere en geroutineerde zanger Yves Montand, die een reeks van liedjes ten gehore brengt. Maar het zijn niet de liedjes zelf, het is niet de presentatie van Yves Montand maar het is de bijzonder geraffi neerde beeldmontage van Averty, die gemaakt heeft, dat deze Franse produktie eruit springt. Het pro gramma is op 1 januari jl. voor hei eerst door de televisie uitgezonden. Men heeft alles op alles gezet om met deze inzending in de prijzen te vallen. iO.30-12.05 Volks urn is progr. Kan. iversiteit. 16.55 3 fiitwl-puszel Nieuws: 7.40 Geestelijke liederen: 7.55 De zijt gij, praatje; 8.00 Djinn: gevarieerd programma; (8.30-8.40 Nieuws); 12.00 Ange lus; 12.03 Licht instrumentaal ensemble zangsolisten; 12.24 Marktberichten; 12.27 M< dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; Nieuws; 12.40 Religieus heidsvoorlichting Vul horizontaal in: 1. op welke tijd, 2. schoeisel, 3. overeenkomst. 4. Nederl. schilder, 5. plotseling. 6. fel plagend, 7. kalm. Bij juiste oplossing leest men in de cirkeltjes de naam van een plaats in Z.Holland. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 1. brandal - e.k., 2. oir - eender. 3. santé - tere. 4. knap - roede. 5. otto - robot. 6. ont - ton - oer. 7. pret Lee - v.a. 8. Oene - deren. 9. pet - rek- Sri. Vertikaal: 1. Boskoop - op. 2. riant - Nr. - Ee. 3. ar - nat - tent. 4. net Potter. 5. deer - Rolde. 6. Antoon - eek 7. Ld. - e.e. - boers. 8. eer do - ever. 9. kree - Trani. 12.45 O'... nemen. Tips eggebruikers: 12.55 Licht zangsoliste: 13.15 14.40 Franse orkestmuziek en zangsc dokumentatie voor en 15.50 Karakteristiek; e Sportperiscoop; 16.4C Nieuws, postdui' Strijdlied; 8.13 820 Wegwijs. t-«._ 8.30 Lichte grammofoonmuziek: 9.00 Loon werken, praatje; 9.10 Stereo: Weens les: 15.00 Licht» isten; 15.30 Signaal over jonge mensen: :n programma var il muziek: 16.3< imofoonmuziek; socialistisch orkestmuziek (gr.); trips uit. praatje VARA: 10.00 i 10.15 11.00 I land- en tuinbouw en postduivenberichten; 12.30 Actueel sportnieuws; 12.55 VARA-Varia; 13.00 Nieuws; 13.15 Stereo: Lichte orkestmu- ziek en solisten: 13.40 Uitlaat, programma voor de twintigers: 14.15 Radio Jazzclub: 14.45 Verenigingsraad van de VARA vandaag bijeen: samenvatting van de toespraak: 15.0C Nederlandse zangers uit vroeger jaren (opn.): 16.00 Nieuws; 16.02 Boekbespreking: 16 20 Stereo: Licht instrumentaal septet; 16.40 Orgelspel; 16.55 Stereo: Salon-orkest; 17.20 Tot ziens in Den Haag: Het Pinkstersport- feest van de Nederlands Culturele Sport bond; 17.30 Weekjoumaal. serieproduktie. die kenmerkend mag worden genoemd voor het televisie-amu sement in een bepaald land. zoals men dat eigenlijk graag zou willen. Een doorsnee produktie zou het ook niet kunnen zijn, gezien het feit. dat alleen hiervoor een bedrag van vele tonnen is uitgetrokken, men hoort hier zelfs spre ken van negenhonderdduizend gulden, terwijl bovendien zes weken beschikbaar waren om het programma tenslotte op de band vast te leggen. TWEE OPVATTINGEN Nu zijn er mensen, die van oordeel zijn, dat het hier in de eerste plaats festival is, waar de inzenders met het beste moeten komen wat ze maar kunnen maken, ook al is het er speciaal vooi gemaakt. Anderen verkondigen de opvat ting, dat het heel wat natuurlijker is mei een programma uit een serie te komen. De laatste opvatting wint het. Behóórt het eigenlijk ook wel te winnen. Gaat men zich namelijk toeleggen op speciale produkties, dan gaat in heel veel geval len ook het geld een extra woordje meespreken. Het is merkwaardig te ho ren, dat de Engelsen zichzelf een verwijt maken zich te weinig voor dit festival f te spannen. Maar dit verwijt is nauw lijks op zijn plaats. ONDER DE MAAT Zolang Nederland aan dit feest mee doet is het altijd behoorlijk uit de bus gekomen. Vorig jaar was er de Rudy Carrell show, die met een zilv< werd beloond, daarvóór de Wim Sonne- veld-show, die een lè Nederlands karak ter had. maar toch wel kon worden geapprecieerd, in 1962 was er het AVRO- programma „Een avondje bij Corrie Brokken" dat dicht in de buurt van de prijzen kwam. Helaas: het concert van de lucht- _jachtkapel, dat is opgenomen op de vliegbasis Soesterberg en waarin een jongetje zijn verlangen verwerkelijkt ziet door ten slotte een plaatsje te krijgen als trompettist, heeft nauwe lijks meer dan het gebruikelijke be- leefdheidsapplaus gekregen. Wat een Tsjechische waarnemer opmerkte: ,Het is weer eens een andere manier om een blaasorkest op te nemen, en uit dat oogpunt wel nuttig". En een Duitser stelde doodernstig de vraag, of de show bedoeld was om jongelui te bewegen dienst te nemen bij de luchtmacht. INTERNATIONAAL De laatste dagen treft weer hoezeer verschillende televisie-omroepen zich te weinig van bewust zijn, dat men zich aan een internationaal publiek presen teert. Het is te waarderen, ja het is zelfs aan te bevelen, dat elk land tracht eigen gezicht te tonen en niet tracht weg te zakken in wat bloedloze algemeenheid, die het internationaal altijd wel doet en waarvoor altijd wel kopers zijn te vinden. Het wordt echter een kwalijke zaak, wanneer een programma gro tendeels is opgebouwd uit conféren ces, waar geen mens een woord van verstaat. Vooral de Oosteuropese lan den hebben daar een handje van en het is een wat zielige vertoning, wanneer een groot deel van het publiek zich onder de uitzending al naar de koffiebar begeeft en het Roemeens Roemeens laat en de Hon gaarse conférence overlaat aan maar enkele Hongaars sprekende lieden. Door niet de taalbarrière te doorbre ken schakelt men zich al terstond uit. categorie van program- weinig wordt gesproken nauwelijks wordt geschreven. Dat zijn die programma's, die „buiten mededin ging" worden ingezonden, maar die vaak een betere indruk nalaten. De belangstel ling er voor is nauwelijks minder groot, want het geeft de mogelijkheid zaken te doen en programma's aan te kopen voor het komende seizoen. Er lopen hier dan ook heel wat zakenmensen rond, die als een filmbeurs louter en alleen komen n zaken te doen en de artistieke kant ui de televisie laten voor wat ze is. UITWISSELING Trouwens toen men vijf jaar geleden met het plan rondliep om een festival te organiseren was een van de hoofdmotie- van de mogelijkheid tot uitwisseling te bevorderen. Eerder was het de bedoe ling om tot een soort vakbeurs te komen in plaats van tot een werkelijk program matisch treffen. Het is tenslotte op een festival uitgedraaid, maar de zakelijke kant is bepaald niet uit het oog verloren. Van alle officiële inzendingen van vorig jaar zijn er in totaal meer dan honderdentachtig verschillende her uitzendingen geweest. Het zakelijk karakter wordt nog eens onderstreept door het feit, dat voor het eerst naast de programma-documentatie een op gave wordt verstrekt van de wijze waarop andere stations over de pro ducties kunnen beschikken. Dr. P. GROS VANAVOND TE ZIEN Nederland 1, VARA, NTS 8.45 uur de laatste aflevering van dit seizoen van de Rob de NJjs- show, met ditmaal The Anita Kerr Singers en Floyd Cramer als extr? gasten. 9.25 uur nemen Rinus Ferdinandusse en zijn Haags Studenten Cabaret afscheid van het beeldscherm met hun programma (K)war taal. 10.15 uur Uitreiking van de gouden, zilveren en bronzen roos van Montreux aan de winnaars van het concours der tv-inzen- dingen. Nederland 2, NTS, NCRV 8.01 uur het maandelijkse tienermagazine TM, met o.a. flitsen van een Hootenanny in Dordrecht. 8.45 uur „Waar vloog de vriendelijke duif heen?" een film uit de serie Geheime Brigade van Scotland Yard. 9.35 uur Een NCRV-filmreportage van een sportdemonstratie te Addis Abeba, met o.m. een interview met Abebe Bikela, de twee voudige Olympische kampioen marathonlopen. VANAVOND TE HOREN Hilversum I. KRO 8.15 uur de derde internationale zomercursus voor vocalisten met cantates van IJach, liederen van Schumann, Wolf en Debussy. 10.45 uur in het avondtheater het luisterspel „Toen had je nooit regen" van Norman Smithson. Hilversum II, VPRO, VARA 8.05 uut het Royal Philharmonic Orchestra met zang van Marilyn Tyler. 9.45 uur Vakantie 1965, een programma vol wensen, bedenkingen en sombere overpeinzingen van Erik de Kluyver. 11.10 uur een platenkeus van Harry Gaarenstroom en Aad Bos onder het motto „Prettig Weekend". JURY'S Het werk van de officiële jury speelt zich af in een afzonderlijke ruimte in het eerste huis ter plaatse, het Palace-hotel. Vorige jaren bestond de jury uit een beperkt aantal leden, maar dat heeft bepaald onbevredigend gewerkt. Er is zelfs het vermoeden geuit, een onbewe zen vermoeden overigens, dat de prijs toekenning wel eens niet helemaal objec tief is geweest. Nog begrijpen velen niet waarom een Amerikaanse televisieshow i een prijs (en nog wel de hoofdprijs) kon winnen, omdat die inzending niets bij- zonders had en zij confectiewerk te gaf. waarmee alle televisieschermen de hele wereld worden bedekt. Dit jaar i is er een andere formule gevonden. Elk land vaardigt één vertegenwoordiger af. i voor Nederland is het VARA's televisie chef Piet te Nuyl jr. en daarmee wordt gehoopt, dat al het gefluister rond de jurering de kop wordt ingedrukt. In elk geval is het zaak. dat. wanneer het i festival niet dezelfde kant als de gebrui- kelijke filmfestivals wil opgaan, op het 'punt van de officiële prijstoekenning, de hoogste normen in acht worden geno- i men. .15 Derde lntei reus voor vocalisten: klassieke 11 ede- Mi Moderne Franse orkestwerken "(opn.) 21.20 Friezen conti* Groningers, aktuele dokumm hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws. Ivrrsum II, 298 m: VPRO: 16.00 Nieuws. Grammofoonmuziek. 18.20 Ui;»ehding de Boeren Partij. Spieker: de heer N. Verlaan. 18.30 Bèta. nieuws uit de wereld van de natuurwetenschappen. 18.40 Jazz- rondo. 19.00 Kiosk. 19 10 Oud< (opn.). 19.30 Kunstkroniek. kamermuziek 1 Eerste 20.05 Stereo: Moderne .50 Boekbespreking». 1806) Het dagbladwczen is in Rus land. vóór de Sowjets kwamen, altijd maai ontwikkeling gekomen. Voor een deel lag dit aan het regiem dat bij tijd en wijle een strenge censuur toepaste, waardoor de kranten nauwelijks, of helemaal niet konden verschijnen. In 1828 was bijv. alle drukwerk aan preventieve censuur onderworpen, waarvan de leiding berustte bij de beruchte Ochrana (Derde Sectie). Te gen bijkans elke schrijver werd een eindeloos aantal straffen uitgesproken, tijdschriften werden verboden, boe ken eerst na „zuivering" voor publi- katie vrijgegeven, toneelstukken het- lij verboden na de eerste voorstelling, hetzij zwaar verminkt enz. Dit absur de systeem nam weliswaar in de tweede helft van de vorige eeuw een einde, maar men bleef in Rusland toch zó bang voor het gedrukte woord, dat allerlei beperkende bepa lingen bleven voortbestaan, om nog maar niet eens te spreken verscherpte censuur die ook i le perioden herhaaldelijk werd inge- aantal kranten dat in 1862 in beel Prawda (Roeskaja Prawda) uit de het bewind Rusland verscheen was desondanks magertjes tot maar 20 procent van het aantal kranten dat in het aanzienlijk kleine re Frankrijk circuleerde. En van alle Russische dag- en weekbladen was er niet één die een oplaag had van meer dan 25.000 exemplaren. De ontzetten de armoede van de Russische pers werd echter niet alleen veroorzaakt door de herhaaldelijk optredende een- Prawda uit elfde eeuw suur, maar voor een niet minder belangrijk deel door het grote aantal analfabeten, die veel meer dan de helft van de bevolking vormden. Houden we dit alles in het oog, dan kan de Prawda, de spreekbuis van het -an de Sowjetregiem, onmogelijk op een ho- libera- ge ouderdom bogen. Ieder die zich in deze materie heeft verdiept, weet steld. Onder het gematigde bewind trouwens wel, dat dit blad lide eeuw bekend. Het woord „Prawda" en daar wilden we vandaag uitdrukkelijk eens op wijzen betekent niet alleen „waarheid", zoals velen veronderstellen, maar heeft tevens de betekenis van „wet", een coïncidentie die juist door de plaats die de Prawda in Rusland inneemt, van bijzondere betekenis is. De Roeskaja Prawda uit de 11de eeuw is dan ook niet een communis tenblad geweest maar het wetboek dat in die dagen is ontstaan. (Het is overigens merkwaardig, dat in de geschiedenis van de Russische tijd schriften de naam Prawda, ook vóór de tegenwoordige Prawda bestond, herhaaldelijk de kop van een blad heeft gesierd, maar die bladen gingen altijd tegen de heersende kaste in. omdat de schrijvers behoefte hadden eens de waarheid te zeggen. Ook met die traditie is na de revolutie gebro ken. Waarom de Russen het Cyrillische schrift gebruiken, is weer een ander hoofdstuk. 1 Het was enkele maanden na het •ontuur met de horlogedieven. Jesje en Joeje hadden voor die dag de school er weer op zitten en kwamen druk babbe lend naar huis toe gestapt. „Als ik thuis ben, ga ik een grote verftekening maken", zei Josje. „Daar heb ik echt zin in. Dan vraag ik verf aan vader en...." „Kan niet", zei Jesje lakoniek. „Vader is vandaag in Grampeldam." „O, ja, dat is waar", knikte Josje. „Nu, dan vraag ik het wel aan moeder. Die zal toch wel thuis zijn?" voegde hij er een tikje ongerust aan toe. ,,Ik vind het altijd zo naar", ging hij verder, „als we uit school komen en moeder is er niet de thee dan al klaar. r.ieuw liggen", zei Jesje. „Laat eens voelen." Ze legde haar hand tegen haar moeders voorhoofd. „Ja, u hebt koorts, geloof ik. Zou u niet naar bed gaan?" ..Nee, ik blijf een poosje hier liggen", antwoordde haar moeder. „Ik moet straks toch ook weer voor het eten zorgen." ..Dat zullen we nog wel eens zien", sprak Jesje. „Anders doen Josje en ik dat wel. Maar nu zal ik eerst thee gaan zetten, want dat hebt u zeker nog niet En meestal heeft Gezellig, Maar toen ze aanbelden, moesten ze zo lang wachten, dat het leek of hun moeder inderdaad er niet was. Eindelijk deed ze dan toch open, maar de kinderen zagen onmiddellijk dat er iets niet in vroeg Jesje „Wat hebt u. moeder' verschrikt. ,,U ziet zo bleek." „Nee, zo rood jui6t", riep Josje. „Wat is er moeder? Bent u ziek?" „Ik geloof het wel, jongens", knikte moeder Joppers. „Ik voel me zo akelig. Ik ben al een beetje op de bank gaan liggen." „Ga daar dan maar weer gauw op- ,Nee, en ik heb juist een verschrikke» lijke dorst", antwoordde haar moeder. Jesje verdween naar de keuken en het duurde niet lang of ze keerde terug met een pot thee in haar hand. GRAMMOFOON PLATENPROGRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND: VAN 18-20 UUR: Jiacchino Rossini. 1. „n Barbie ia". Komische opera in 2 bedrijven op van Cesare Sterbini. Alvinio Misciano, Fernando Corena, bas: Giulietta Si- -sorpaan; Ettore Bastianini, Alberto Erede. la". Filharmonia Orkest o.l.v. Tullio Serafii II Vineen zo Bellini uil th! non credea mirarti.. tnna Moffo. sopraan e: „L'Amico Fritz" PERSJURY Een andere jury, die minder in afzondering werkt, is de persjury, een instituut, dat waarschijnlijk meer is ingesteld om de ij delheid van de pers vertegenwoordigers te strelen, dan dat ze werkelijk nuttig werk verricht. De pers heeft een andere taak dan het toekennen van een prijs. Bovenden is het uiteraard een gezelschap aan welks oordeel del televisielanden zich niet zoveel gelegen: laten liggen. Nu is het opmerkelijk, dat de Duitse pers deze jury een hoogst belangrijke aangelegenheid vindt en het merendeel van de leden bestaat dan ook uil Duitsers. Er is zelfs een onbegrijpelijke riva liteit om toch een plaatsje in dit gezelschap te veroveren, waarmee ze zich min of meer belachelijk maken jin de ogen van vele anderen, vooral de Engelsen. Die weigeren consequent om zich voor dit ondankbare en onnodige werk beschikbaar te stellen. Hun stelling, dat de pers er is om hi Ante Borne staat bij de schuur. Hij woont aan de voet van de berg en als hij heel vroeg op is komt hij Joryt tegemoet om samen naar het werk te gaan. Alles wat met de aanplant te maken heeft, komt bij de landschut. Bovendien is hij Ante's vriend, de enige mens die hij volkomen vertrouwt en met wie hij kan praten. Ante staat met neergeslagen ogen terwijl Joryt de wis kraakt. Hij weet dat Dries haar geplant heeft. Zijn zoon, die in 't Horst de wildeman genoemd wordt. Als een oude verjaarde den is de jongen gegroeid en geworteld in 't Horst. Gestorven geslachten zijn weer levend geworden in zijn bloed, met hun strenge zeden en onveran derlijke gewoonten. Ante schaamt zich om wat de jongen deed. Gaat het hem aan met wie Volmar's dochter wil trouwen? Het is de dag waarop de landschut zijn grote ronde doet. Over de berg, langs het ven en over de heide, langs de ontginningen en over de akkers om achter om 't Grobbenuus en de Schemheuvel langs de beek terug te komen. Joryt sluit de achterdeur voor hij op pad gaat. Als ze bij de aanplant komen, is er nog geen woord gezegd. Ante hijgt, hij heeft Joryts wijde boze stappen.nauwelijks kunnen bijhouden. Een konijn vlucht van tussen de jonge dennen onder de omheining van laag eikehout. Die vreten de knoppen, zegt Ante alsof de ander dat niet weet. Verderop staan jonge berken, fonkelend als bruiden in hun prille tooi. Het licht siddert tussen de takken en doorstraalt het tere bladgroen. Een snel ijler wordende nevelsluier drijft langs de stammen. Joryt kijkt ernaar en dan wordt de bittere trek om zijn mond milder. I door DIGNATE ROBBERTZ (aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa2 Zwijgen, Ante, zegt hij, zonder moeite te verbergen. Maar natuurlijk! Ante is verbaasd dat Joryt het zeggen kan. Met een smekende uitdrukking in zijn goedige ogen, alsof hij vergeving wil vragen voor wat Dries deed, kijkt hij op naar de veel grotere landschut. Ante is een schraal mannetje met smalle schouders, die hij altijd samengetrok ken houdt alsof hij ergens voor vreest. Zijn muizegezichtje is deemoedig en zo is heel zijn wezen. Ante Borne wil alleen maar goed zijn en toegeven. Dat heeft hij geleerd in zijn huwelijk met Jentje, die niet kan toegeven, behalve aan Dries. Dat de jongen een wildeman geworden is. heeft hij voor een deel te danken aan zijn moeder. Ante wil niet denken over wat hem kwelt en drukt en nog schuwer en deemoediger maakt dan hij al is De arbeiders uit Hindberghe zijn er nog niet. Het is goed om nog een ogenblik tegen het aarden walletje te zitten. De zon geeft al warmte en het zand voelt droog. Omdat hij niet onder woorden kan brengen wat hij denkt, praat Ante over de kluitdennen die verplant moeten worden en over het zaaibed dat gisteren gereed gekomen is. Joryt verstaat niet de betekenis van zijn woorden, maar wel hun klank. Van de es komt de roep van een grutto, zo vriendelijk en vertrouwd dat het hem ontroert. 't Is tijd. Tot vanavond! Ja, tot vanavond, antwoordt Ante. Dan zal hij verslag uitbrengen van het werk en als de week om is, zal de landschut naar de andere kant van de Oeler gaan om over alles wat er in het dal voorviel, bericht te brengen aan de jonge Bernt Vasse. Of als die op reis is aan Jurre Mensink. Zo is het al jaren geweest en wie zou het anders maken? Joryt gaat de berg op; de zon schijnt in zijn rug als hij uit het berkenbos komt. Er hangt de geur van bloeiende dennen en voor zijn voeten prijken de fijne sterretjes der mossen. De Stenen Zond® ligt onbeweeglijk en wit op de steenachtige grond. Joryt blijft erbij staan om naar het dal te kijken. De Schemheuvel lijkt dichtbij en 't Horst is klein met de lage huisjes en het spitse kerktorentje. Zo simpel en goed is alles, hoe kan het dan moeilijk zijn om er te leven? Is dat om Jentje Borne's jaloerse tong, om wat Martine wil en om wat daarover gezegd en gefluisterd wordt? De vrouw van Tabe, de smid, die leeft van over anderen te praten, zegt het in zijn gezicht: Hou liever je dochter aan een touwtje, landschut, voor je ons zegt wat we doen en laten moeten. De vrouw van Tabe klept het overal rond dat Dries Brone de vellen van gestroopte hazen en konijnen in de smidse brengt, waar iedere week de opkoper uit Hinberghe langs komt. Oud ijzer en andere rommel neemt hij mee, waaronder de vellen verborgen liggen. Hou je mond, heeft de landschut gezegd. (Wordt vervolgd) mm® GOED VOOR BEELD DOET VOLGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 13