Alles goed en u/el Imposante expositie over Theresienstadt Geen andere naam voor Gereformeerde Kerken Miele er is geen betere! cis. Zodliiates terug Een woord voor vandaag Purol houdiB Rome en Genève benoemen commissies voor gesprek VAN DEN BRINK HOEDENNIEUWS 2 DONDERDAG 6 MEI 1965 Potemkindorp ontmaskerd migen zyn verraden en naar Ausch witz gezonden. Alleen Ungar beleefde de bevrijding. Kamerleden tot de minister Alteen ungar beleefde de bevrijding. ff j i Kort nadien bezweek hij aan de hem tlOUCl t li ZlClX toegebrachte verwondingen. De Duit- (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM In het Joods Historisch Museum, gevestigd aan de grens van wat vroeger de Jo-i t HonK.mrt \\T u l8*" hadd«n *i)n rechterhand verbrij- 1 denbuurt was, in het Waaggebouw „ld. toen alj te weten kwamen, dat (KM arbitrage aan de Nieuwmarkt, wordt op het hij zijn kunst als een wapen tegen ogenblik een kleine, maar impo- hen h»n*eerde- AA nüntvs Niet alleen de tekeningen en grafie- dl TUI I ken geven een beeld van Theresien- - stadt; ook andere stukken zijn ge- tf k mi?ISier VjD exposeerd. In zijn simpelheid en »d"f •t,u"*ebrMht d?°.r de beknoptheid geeft daarvan één stuk ;d"e a aa,^ldl"e wet een bijzonder ontroerend beeld 1 de van wat omging in ben, die vanuit ki, I' dit verschrikkelijke modelkamp Tw^e Kamer itden T^Valhimï naar Auschwitz werden gedepor- a .L 5 teerd. Het is een eeuwenoud Joods S minister 5f.bd1rtfn%,g"idTerdenvoomr0baeerr - DS van .„drie w,jze man- zoon. Achter in het boek stond de volgende boodschap van de moeder: „Eb blei gesund. Sohn, du solst sein gebenct (gezegend). Und ohr min- che und maarif (en bidt middag en avondgebed)." santé tentoonstelling gehouden. Het is een expositie van tekenin gen en grafiek, clandestien ver vaardigd door Joodse kunstenaars tijdens hun gevangenschap in Theresienstadt. Vijf Joodse kunstenaars uit Tsje- choslowakije hebben de realiteit uit gebeeld van wat er omging in de garnizoensplaats Theresienstadt, nadat de Duitsers de kazernes, die voor enige duizenden gebouwd waren, be nutten voor 200.000 gevangenen, onder wie ook velen uit Nederland. Theresienstadt, dat op 60 kilometer van Praag is gelegen, was een Potem kindorp voor de Duitsers. De wereld moest geloven, dat Hitier „zijn" Joden dit geschenk had gegeven, aldus prof. dr. J. Presser in de inleic" catalogus. Theresienstadt Ds. Ruitenburg: „Niet aardig"1 Catalogus j_i„;j;_- I Bij de opening van de expositie, S. *aj etn dln»d,« enkel« uren voor de doden- was een herdenking, werden de eerste modelkamp. Hierheen Duitsers het Rode Kruis, als dat eer. kamp wilde bezoeken. Het was ook een doorgangskamp. Een tussenfase op weg naar Ausch witz. Vier van de vijf kunstenaars, wier werken in het Joods Historisch Museum hangen, hebben deze weg moeten gaan. Het was de prijs, die zij moesten betalen, omdat zij het ware Theresienstadt, de werkelijkheid ach ter de schyn schilderden. heeft een onderzoek ingesteld naar de moeilijkheden die binnen de protestantse geestelijke verzorging ont staan waren. Een rapport werd uit gebracht aan het Contact in Over heidszaken-militair, dat het nog steeds niet openbaar gemaakt heeft. De hoofdlegerpredikant ds. B. A. Bos, die zijn functie ter beschikking heeft gesteld, maar nog steeds geen antwoord ontvangen heeft van de minister van defensie, zegt dat de erschillende partijen bij voorbaat i-erwezen dep7aTen"*van' dV caTa^oeus^'-boekvonn gesteld hadden zich aan het rapport alc rfnt Per r:.', i" DoeKV°rm tp w l]Pn hnnHpn P»t PTn.Vf ■an het Joods Historisch Museum uit gereikt. Het museum heeft een door lopende expositie van documenten van de Jodenvervolging in Nederland zijn nu gecatalogiseerd, maar tevens van 1940 tot 1945. Deze documenten zyn in deze catalogus de documenten beredeneerd. Daardoor is deze catalogus van aan merkelijk meer belang dan een hand leiding bij een expositie. Dankzij de wijze, waarop de heer L. Ph. Polak Vernietigd en mej. L. van Weezei hun taak heb- |ben opgevat is het een zelfstandig Dat de expositie klein is, behoeft boekwerk. Veel van de documenten zijn gereproduceerd in het boek, dat door Polak en Van Gennep is uitge- niet te verwonderen. Veel van de ille gaal vervaardigde werken in het kamp zyn door de Duitsers vernietigd of nadien weggeraakt. Fleischman, Fritta, Kien, Nagel en Ungar, vijf beeldende kunstenaars, die als Joden naar The resienstadt werden gedeporteerd. Eni gen van hen werden op de teken-1 kamer van de technische afdeling van! het kamp te werk. gesteld. Daardoor waren zij in de gelegenheid, clandes tien het werkelijke leven in dit con centratiekamp weer te geven. Som geven met een inleiding Presser. Het boek zal ook ii gelse vertaling verschijnen. te willen houden. Het CIO-M heeft de consequenties van het rapport weken lang besproken, maar heeft nog steeds geen mededelingen verstrekt. Wel hebben de gereformeerde ver tegenwoordigers zich voorlopig uit het CIO-M teruggetrokken. Het is moge lijk dat de nieuwe synode van de Gereformeerde Kerken, die dinsdag bijeenkomt hun bezwaren zal bespre ken en zal beslissen of medewerking binnen het CIO-M verband al dan niet zal worden voortgezet. Het CIO-M heeft herhaalde malen beloofd met mededelingen te komen, maar het lijkt, nu de gereformeerden zich voorlopig hebben teruggetrokken, er op dat dit niet meer mogelijk zal zijn. Kennelijk willen de a.r. kamer leden de minister een officiële uit spraak ontlokken. Geen ontgroening 4-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIELE. GOUDSESINGEl 92. ROTTERDAM. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Ds. L. H. Ruiten berg, de hervormde perspredikant, zou het in zijn hart niet aardig vinden als de Gereformeerde Ker ken hun naam zouden veranderen in „Evangelische Kerk van Neder land", zoals voorgesteld is. „Het is", schrijft hij in het blad „Tijd en Taak", alsof zij willen gaan emigreren en een nieuw leven be ginnen." Deze predikant is van mening dat het woord „gereformeerd" een be paalde macht gekregen heeft, waar aan men zich niet onttrekken kan. Hij geeft toe dat het woord wel heel verschillende betekenissen heeft gekregen in het verleden. In de zes tiende en zeventiende eeuw waren er de Gereformeerde of Publieke Kerk. die nu Nederlandse Hervormde Kerk wordt genoemd, en de Remonstrants- gereformeerde Gemeente. In de vorige eeuw kwamen daar bij de Christe lijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken van Nederland. In onze eeuw de Gereformeerde Ge meenten in Nederland (ds. Ruitenberg bedoelt: „in Nederland en Amerika" want de kerk van die naam is een afsplitsing uit 1953), Oud-Gerefor meerde Gemeenten en de 1 Gerefor meerde Kerken in Nederland (vrij gemaakt) Geschiedenis Binnen de Hervormde Kerk kozen de confessionelen voor hun blad de ondertitel „De Gereformeerde Kerk", er ontstond de Gereformeerde Bond en op politiek terrein de Staatkundig Ge reformeerde Partij en het Gerefor meerd Politiek Verbond. Er zouden nog andere namen te noe- meer in Kampen Griekse Ev. Kerk wil VAMdpvt u.i TT KAMPEN Het studentencorps aan de Theologische Hogeschool der Ge reformeerde Kerken Fides Quaeritj Intellectum" heeft besloten zijn groen-' tijd in klassieke zin af te schaffen. In plaats daarvan zal in september voor het eerst geëxperimenteerd worden Conferentie over bijbelverspreiding SOEST iWest-Duitsland) Vandaag i onderworpen, zijn in het seminarie van de Evangeli sche Kerk van Westfalen medewerkers van de Wereldraad van Kerken en van de Verenigde Bijbelgenootschappen men zijn uit het verleden, maar duide lijk is wel dat in het woord „gere- formeerd" een stuk Nederlandse ge- j sohiedenis gaat klinken. Al zijn er ge- weldige verschillen tussen de mensen j die deze benaming gebruiken, het woord duidt in ieder geval op een ho- ge mate van engagé zijn met de tij- delijke en de eeuwige dingen, meent deze hervormde pastor. VIJN conclusie is: „Laten wij niet vergeten, dat al die woorden daden zijn. Zij bewerken ons en wij werken ermee. Wie daarvan afziet, wordt een luiwammes. Hij kan misschien blijven bestaan, maar hij heeft het leven op gegeven." Daarom meent ds. Ruiten berg dat de Gereformeerde Kerken maar niet moeten beginnen aan een naamsverandering. Yaticaan creëert islamitische afdeling ROME De paus heeft in het secretariaat voor de niet-christelijke reli gies van het Vaticaan een nieuwe islami tische afdeling gecreëerd. De Franse priester Joseph Cuoq is benoemd als hoofd van de afdeling „voor de betrek kingen tussen islamieten en christenen". Het secretariaat voor de niet-christelij ke religies werd ruim een jaar geleden door de paus gevormd en staat onder leiding van kardinaal Marella. Daarnaast kent het Vaticaan nog twee lichamen om zaken buiten de Rooms-Katholieke Kerk te behandelen: het secretariaat voor de christelijke eenheid, dat door paus Jo hannes in 1960 werd opgericht, en het secretariaat voor de ongelovigen, dat twee maanden geleden van start ging. De rooms-katholicken in de voor malige Portugese enclave Goa zijn ervan overtuigd, dat de Indiase auto riteiten hen willen steriliseren om „een als ongewenst beschouwde ge meenschap te doen verdwijnen". Vol gens lien zouden slechts de katholie ken in Goa aan een door India verplicht gestelde inenting worden ,J2n toen Hij zagdat zij zich aftobden om vooruit te komen bij het varen want zij hadden de wind tegen kwam Hij omstreeks de vierde nachtwake tot hen, gaande over de zee (Marcus 6-48). Jezus blijft aan land, maar de discipelen kiezen zee. In het begin schijnt het weer goed gevieest te zijn en doen zich geen moeilijkheden voor. Die moeilijkheden komen tegen het vallen van de avond, als ze zich midden op zee bevinden. De wind is tegen en het schip wil niet zo best. En daar gaan ze nu: met elkaar niet in staat het schip te krijgen, waar ze het willen. Marcus schrijft, dat ze zich aftobden om vooruit te komen. j Zo kan het ook gaan in het leven van de mens. Jezus aan de kant, en hij zich maar aftobben om „zijn schip" vooruit te I krijgen. Hoe hij zich ook inspant, hoe groot zijn ervaring en zijn kennis ook zijnhij komt maar niet verder. Het ligt niet aan zijn ijver, hij wil wel alles doen wat mogelijk is om vooruit te komen, en toch alle moeite is vergeefs. En hoe komt dat nu? De discipelen krijgen weer macht over hun schip als Jezu» aan boord is gekomen. Met Zijn komst lossen de moeilijkheden zich op. Zou dit ook niet het geval kunnen zijn met de mens Zouden niet heel wat problemen wegvallenhet schip" mak kelijker zijn te hanteren als hij Jezus aan boord neemt en Hem de leiding geeft? Het corps heeft een senaatsplan aan vaard, tot wyziging van de corpsstruc tuur, om weer tot eenheid in het studentenleven te komen. Hiertoe dien de het corps alle studenten te omvatten. Vooral zag men hiervan de noodzaak in, omdat het gevaar niet denkbeeldig is door de sterke toename van het aantal studenten, dat er mensen zijn, die niemand meer kent. Voorts is de Kamper Studentenver eniging weer opgeheven. Haar taken (vooral de behartiging van de sociale belangen der studenten) zijn door het corps overgenomen. KATERINI, Griekenland De Griekse Evangelische Kerk zal op nieuw een poging ondernemen om ds. Argos Zodhiates weer naar Griekenland te halen. Enkele ja ren geleden verbood de Griekse regering op instigatie van de Grieks-Orthodoxe Kerk hem naar zijn gemeente in Katerini terug te keren. Zijn gemeente heeft steeds geweigerd een andere predikant te beroepen en acht hem nog steeds haar voorganger. een gemeenschappelijke conferentie van dri,e dagen samengekomen. De conferentie, die onder leiding staat, van kanunnik T. O. Wedel uit New York, houdt zich in de eerste plaats erband i bez*R met bet werk van de bijbelver- 1a- -.vangelisatie doori werd besloten om het losse ,clU4UUi wit strakker-(r makrn. Ook de !K3£,n,S, ,ir, Grieks-Orthodfivp Kort ie i "chnftelijke bijbelcursussen, speciaal toe- de verraderinin Sn vk d* ?P -eSpltat op de situatie in de ™*wikke- ae ergaderingen van Nyborg verte- ineslanden genwoordigd geweest. De volgend' conferentie wordt in het najaar 1967 gehouden in Oostenrijk. Opleiding smetteloos zuiver Interkerkelijke samenkomsten in IS .-Holland ALKMAAR In vyf Noordholland se plaatsen zal op Hemelvaartsdag een kerkedag worden gehouden met als thema: Komt bij Een. Hieraan zullen zowel protestanten als rooms-katho- lieken deelnemen. Sprekers zyn: prof.' Dit besluit werd genomen tijdens de dr. H. Berkhof, pater S. Jelsma, ds. A. j algemene vergadering van de Griekse Klauter, dj. G. P. Klijn. dj. G. Toom- Evangelische Kerk. Ds. Zodhiates is ..Ooen Cyprioot en heeft daarom een in de komende maanden rullen lede van de algemene vergadering zich voor.- bezinnen op de opleiding van Griek predikanten. Op het ogenblik worden i predikanten voor deze keric opgeleid Schotland, Engeland en de Verenig Staten. Ds. Michael Kyriakakis. predikant v; de Eerste Evangelische Kerk van Athe; werd voor de derde maal tot voorzit van de algemene vergadering gekozen, zijn slotwoord zei hij dat de bijzond opdracht van zijn kerk is om tegeno de Grieks Orthodoxe Kerk en de Grie' natie als een geheel te getuigen van •oudige evangelie van Gods genade in verwarring ingslanden. Zendingsconferentie t an doopsgezinden ELSPEET De doopsgezinde zen- ngsconferertie. die dit jaar op 15 en 16 ;i in het Broederschapshuis te Elspeet 1 worden gehouden, zal gewijd zijn aan t thema „Zending als evangelisatie". P. Messie te Breda, die als zendings- cdikant op Nieuw-Guinea heeft ge- :rkt, zal de conferentie leiden. \ls sprekers komen ds. Th. B. W. G amberg, ds. D. Bakker en ds. R. Eycr. Gramberg is jarenlang zendingspre- :ant geweest in Indonesië en later op Ion. Ds. Bakker is docent aan de zologische Academie te Djokjakarta, vijl ds. Eyer zendingspredikant is in aad. De conferentie begint zaterdag- ond. nadat 's middags de jaarvergade- ,ig is gehouden. Wij lezen vanavond: Psalm 6 vers 1 tot 11. GENÈVE Zowel de Wereld raad van Kerken als de Rooms Katholieke Kerk hebben hun ver- tegenwoordigers aangewezen die met elkaar zullen spreken over mogelijke vormen van samenwer king. In de commissie zitten twee Nederlanders, dr. W. A. Visser 't Hooft voor de Wereldraad van Kerken en dr. Jan G. M. Wille- brands voor de Rooms Katholieke Kerk. De Wereldraad benoemde: aarts priester Vitaly Borovoy, hoogleraar aan de theologische academie van Leningrad. Oliver Stratford Tomkins, anglicaans bisschop van Bristol, dr. R. H. Edwin Espy, secretaris-generaal van de Nationale Raad van Kerken in de Verenigde Staten, dr. Nikos A. Nis- siotis, van de Grieks-Orthodoxe Kerk, dr. Edmund Schlink, hoogleraar theo logie aan de universiteit van Heidel- berg, T. Paul Verghese, een priester van de Syrisch-Orthodoxe Kerk in India, dr. Lukas Vischer, predikant van de Zwitserse Hervormde Kerk en dr. W. A. Visser 't Hooft, secretaris-ge neraal van de Wereldraad van kerken. Dr. Visser 't Hooft verklaarde, dat de vorming van deze groep een keer punt betekent in de betrekkingen tus sen het Vaticaan en de andere christe lijke kerken. R.K. Kerk De Rooms Katholieke Kerk heeft zes vertegenwoordigers aangewezen: Jan G. M. Willebrands, secretaris van Beroepingsiverk NJED. HERV. KERK Beroepen te Ouderkerk a. d. IJssel: A. Vroegindeweij te Veenendaal; te Lopik rioez.): H. A. v. Slooten te Voorthuizen; te Rossum; H. J. de Jong te Birdaard: te Eist (U.): J. den Hoed te Wijk bij Heusden; te Slochteren: H. Jagersma te Nijega (H.O.); te Kollum: H. A. Sche pers te West-Terschelling. GEREF. KERKEN (VR1JGEM.) Beroepen te Leens: D. Berghuis te Grootegast-Stroobos. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Leerdam: P. Sneep, kand. te Vlaardingen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Tholen en voor Borssele: P. Blok te Dirksland. het Vaticaanse secretariaat voor d# christelijke eenheid, Thomas Holland, bisschop van Salford, Engeland, Wil liam Baum, secretaris van de nationale episcopale commissie in de Verenigde Staten voor oecumenische zaken, Carlo Bayer, secretaris-generaal van Caritas Internationaal, pater Pierre Duprey, adjunct secretaris van de oosterse sec tie van het secretariaat voor christe lijke eenheid en pater Jerome Hamer, secretaris-generaal voor studies in de Dominicaanse orde. De eerste ontmoeting van de twee groepen zal deze zomer in Genève of Rome plaats vinden. De Wereldraad die vele protestantse en oosters-orthodoxe kerken in de wereld verenigt is in februari met het Vaticaan overeengekomen om de groep van 14 leden in te stellen als een per manent contactorgaan. Lutherse jeugd komt samen DEN HAAG De Nederlandse Luthe* so Jeugdbond (NLJB) houdt tijdens Pinksteren haar traditionele jaarlijkse bondsdagen. Van de. tweeduizend leden, die de NLJB thans telt, verwacht men dan in Den Haag zo'n tweehonderd jongelui. Zaterdagmiddag worden zij ontvangen in de Triumfatorkerk aan de Laan van Nieuw Oostindië. waar enkele spelen zullen worden opgevoerd. Deze gezellige avond wordt gesloten met een vesper. De zondag wordt begonnen met kerk gang. waarna een bezoek aan Madurodam zal worden gebracht, waar de NLJB om 4 uur voor een specifiek lutherse verras sing zal zorgen. De avond zal geheel ter beschikking van de jongelui staan. De maandag begint met een mette. Om half tien zal in het gebouw „Op gouden wieken" de bondsvergadering worden gehouden, waar huishoudelijke zaken zullen worden besproken. In hetzelfde gebouw worden de dagen besloten met het traditionele diner. Met opzet heeft men deze bondsdag, die wordt georganiseerd door de 25 jongelui van de Haagse jongerengroep, een toeristisch karakter gegeven, omdat de deelnemers ook wel iets van de stad willenzien. Het hoofddoel blijft echter de leden van de bond nog eens met nadruk te bepalen bij hun christen zijn. De interkerkelijke hulpverlening van de Raad van Kerk van India heeft in het eerste kwartaal van dit jaar voor 2.3 miljoen gulden aan medische goederen ontvangen. Aan melk, tarwebloem, boter en olie werd voor 1,9 miljoen ontvangen. jDe meeste van deze giften kwamen uit I de Verenigde Staten. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Bijdragen voor deze ingezonden-stukkenrubriek kannen door alle lezer* (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en fa te korten schrijft a dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bij schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven. vliet en enkele anderen. Zij zullen zich verspreiden over de vijf plaatsen: Heiloo, Den Helder, Nieuwe Niedorp. Noord-Scharwoude cn Schagen. Het niiddagmael wordt als agape (liefdemaal) gevierd, gevolgd door samenzang en een programma, waaraan onder andere Jules de Corte meewerkt. Tot slot is er een gezamen lijke kerkdienst. lyprioot Brits paspoort. De Griekse regering weigerde indertijd hem weer in het land toe te laten na een reis door het buitenland. Hij verblijft op het ogen blik in Engeland. Reeds enige malen heeft hij zich tot de Griekse regering gewend om weer toestemming te krijgen naar zijn gemeente terug te keren. De kerk in Katerini is de grootste protestantse kerk van Griekenland. Meer dan 600 gezinnen behoren tot deze gemeente. H ol eett naam Vindt ook u het geen zonde dat een verkeersknooppunt dat o.m. leidt naar Goeree en Overflakkee en nu ook naar Schouwen en Duiveland aangeduid wordt met Hellegatsplein? Waarom niet de naam Haringvlietplein gekozen, die de volksmond al reeds heeft bestemd voor de gelijknamige brug? En wat zegt nu bijvoorbeeld de Van Brienenoord- brug? Het is mij bekend dat een gezelschap per auto uit het noorden van ons land komend met bestemming Dor- zullen worden, drecht op Flakkee belandde omdat de j_ p van Kan wegaanduiding niet overduidelijk was, waarbij natuurlijk ook kwam dat plaatse volkomen onbekend Kunnen er geen maatregelen genomen worden om hierin verandering voor het belasten van speculatiewinsten met vermoedelijk "25 procent geeft het karakter aan dat deze regering heeft. wat legerpredikanten nu met het gebruik van kernwapens te maken heb- ben. Hij vindt dat ze het met het De regering wil dus mee gaan profite- brengen van Gods Woord al druk woekerwinsten worden ge- genoeg zullen hebben in het leger en dat ze zich daarbij dan maar moeten houden. Ik vraag me af: zou het niet mogen maakt bij verkoop van huizen gronden. Er zullen toch wel andere atregelen te nemen zijn tegen dergc- gronden nog duurder Den Haag gen? Weggegooid Naar aanleiding van de herdenking an het 150-jarig bestaan der Militaire kfD Tevens besloot deze Griekse kerk L1"'."" 5" d« ^P~|wmcmMrf£- Jol ik willen vt.jen o( Conferentie van Kerken. Deze kerken i het niet droevig is dat in een wereld kwamen reeds enige jaren bijeen In waar zoveel nood en ellende valt aan te het Deense plaatsje Nyborg. De laatste wijzen zoveel geld besteed moet worden conferentie werd aan boord van het aan de ontvangst der Ridders. Boerenpartij Terwijl het Nederlandse volk zich bren- opmaakte verzet en bevrijding te her denken riep de Boerenpartij in een onsmakelijke advertentie op naar een vergadering in Amsterdam te komen om oormannen dezer partij te horen spre- schip De Bornholm gehouden. Daar Vandaag bil v d. Brink Zwitserse nouveauté 4Q QC Boutique style 57 Ds. v. Wil lens waard (56) overleden SANTPOORT Op de leeftijd van 56 jaar is overleden ds. G. H. van Willens- waard. hervormd predikant te Sant poort. De overledene werd in 1935 kandidaat in Zeeland en datzelfde jaar hulppredi kant te Rotterdam en daarna te Zeist. In 1938 werd hij in Ellewoutsdijk bevestigd als predikant. Deze plaats verwisselde hij in 1947 met Domburg. In zijn laatste gemeente, die van Santpoort, deed hij in j 1957 Intrede. De begrafenis zal morgen plaatsvinden op de begraafplaats Westerveld na een rouwdienst in de Hoeksteenkerk, die om halftwee begint kregen allereerst een koffietafel aange- .Verering der Gevangenen", dan worden bedoeld „gevan genen en slachtoffers van de PBO. die de verschuldigde contributie aan het Landbouwschap weigeren te betalen" De Kamerleden zitten op fluweel, w.,.,,-■ de drie eohte slachtoffers (Hol- he veld) od scheme doornen, en p Nazi-helpers, die op deze wijze gehoorzamen dan de mensen. Dat geldt zowel in Kerk, staat als leger Rotterdam C. Deijkers ..Goed in oorlog Hoe ontstellend terecht vraagt uw speciale verslaggever in het laatste Zondagsblad: „Wie zeg dat wij zo „goed" waren? ..Neen. wij waren nie* zo „goed". Het England Spiel en het verraad van de luchtlandingen bij Arn hem kunnen nog aan de gegeven op somming worden toegevoegd. Nergens was de desillusie van de ware verzets helden groter dan in ons land toen bleek dat sommige „Binnenlandse Strijdkrachten" bestonden uit voormali- boden door de regering (belastingbeta- landscheveld) op scherpe doornen, en trachtten hun straatje schoon te vegen6 Iers) verder krijgen zij een dintr en vertieren nog sleede .n moeillikheden. «,k warenvoC onze Ïï.1,™?- en^kon* eeelern» "ijirs. betalers) worden betaald. Hoeveel du: zenden guldens zouden hiermee worden weggegooid? De Ridders zullen toch allen wel een behoorlijk pensioen heb ben. zodat die verkwisterij niet nodig is? Op het invulbiljet voor de belasting moet men de kleinste kleinigheid opge- goedkope reclame. Ook ik ben tegen verschillende dingen in de PBO en geloof dat deze op te lossen zijn langs de weg van overleg. Ik meende dat ook de Boerenpartij dit zou willen, maar kwam spoedig tot de -ntdekking dat K. hier geen kaas maar laat dat dan niet zijn mede j^ad èn,®P z'i,n wÜze wilde een(jer £r blijkt .1..... zsj.) handplrn Hu wilde onk vnnr hurtfers JL- (Is het wel voldoende tot de Inzend- (st)er doorgedrongen dat de MWO in feite nog maar een klein gebaar bete kent voor hetgeen Nederlandera meestal met Inzet en soms met verlies van hun leven voor het vaderland hebben ge daan? red) Regeringsverklaring Het regeringsprogram heb ik gelezen. Neen. zo had ik het van de regering niet verwacht. Alleen reeds het feit dat voorstellen zullen worden ingediend handelen. Hij wilde ook voor burgers ,.de" man zijn en deed allerlei gekke dingen om maar de aandacht te trekken. Kort en goed: er is gebleken dat bij K. en in de partij een ontstellend gebrek aan ontwikkeling heerst; zelfs sportiviteit vermag men hier niet aan te treffen. Dat echter getracht wordt munt te slaan uit het verzet gaat toch wel alle Derken te buiten. M. Faber Den Haag ex-secr.-adminislratie Boerenpartij CioM-kwestie (2) s land. Op zichzelf is dit echter niet zo vreemd. Gedurende de tachtigjarige oor log waren het de „zeven-stuivers-lie- den". die hun landgenoten aan de Spanjaarden verlaadden. En tijdens de Franse overheersing was het al net blijkt sindsdien in mentali teit niets ten goede te zijn veranderd. Wie schreef ook weer in deze rubriek dat wij een volk met karakter waren? De goeden niet te na gesproken zijn wij eerder karakterloos. Rotterdam M. A. Benders Geen missie Met leedwezen las ik dat er geen Ned. earlementaire missie naar Zuid-Afrika omt. Een treurig verschijnsel dat ten gevolge van de propaganda die een vijandige pers in naam van de „wereld- mening" tegen Zuid-Afrika voert, de sympathie, gedurende de Boerenoorlog aan het Afrikaanse broedervolk bewe zen. heeft doen plaats maken voor bestrijding en veroordeling zonder dat men kennis draagt van de ware feiten. De reden van de afgelasting is de weigering der Zuidafrikaanse regering om de missie Luthuli te laten bezoeken. Dat de regering zo streng optreedt is te wijten aan het misbruik door bezoeken de vreemdelingen aan ons land. die na thuiskomst allerlei leugenachtige berich ten over ons land verspreiden. Dit was ook het geval met dr. Buskes. Wat nu de apartheid betreft, liever dan dit woord bezigen wij. Zuid-Afri kaners. de term eigensoortige ontwikke ling van Bantoes en kleurlingen en de objectieve bezoeker kan zien wat op dit gebied door regering en particulieren tot stand is gebracht. De ondervinding heeft geleerd dat een regering waarin zowel blanken als natu rellen regeren een onmogelijkheid is. want dan willen de Bantoes die talrij ker zijn dan de blanken altijd baas spelen en worden de blanken onder drukt of verplicht het land te verlaten. Dit veroorzaakt chaos, de beste teel grond voor het communisme. Ook in Zuid-Afrika wordt door de communisten ondergronds propaganda gevoerd, waaraan ook Luthuli deelgeno men heeft. De regering treedt hier streng tegen op. Er zijn slechts twee mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Of een zwarte regering met zijn onderlinge strijd, vervolging van blan ken en chaos, aangewakkerd door het Communisme, of een blanke regering met volle erkenning van de rechten der naturellen. In het laatste geval is de voorspoed gewaarborgd. Van harte wordt gehoopt dat de Ned. parlementaire missie alsnog kan beslui ten te komen en ook andere reisgezel- komt toch nergens naar voren dat leeftijd iets met het ambt heeft uit te staan ?Naar mijn mening bevindt de kerk zich met deze bepaling op een heilloze weg. Veen M. Timmermans Afri i beter worden verstaan. Winburg (Oranje Vrijstaat) W. Hovy Bejaarde ambtsdragers Ik meen in de Hervormde Kerk ernstig verval waar te nemen als ik moet constateren dat 70-jarige ambts dragers volgens Kerkorde en volgens richtlijnen classicaal bestuur dienen af te treden, terwijl hun ambtstermijn nog (lang) niet verstreken is. In de bijbel Gesprek met Rome In Nijmegen overweegt de Gere/. kerk het stichten van een speciale predikantsplaats voor het gesprek met Rome. zo las ik dezer dagen in de krant. Ik vraag me bezorgd af: Wordt dit nu geen „heulen met het r.k. geloof"? Dat men gesprekken gaat voe ren met Rome, alles goed en wel. maar laat het Rooms-katholicisme eerst eens beginnen met onverkort overal ter we reld vrijheid van godsdienst te tolere ren. Eerst dan kan er (misschien?) van een behoorlijk gespreksklimaat gespro ken worden. Rotterdam H. de Kok sr.' Vroiiu* in het ambt (8) Dat er een Mirjam, een Debora, een Anna zijn geweest heeft m.i. niets met het kerkelijk-ambt-voor-de-vrouw te ma ken. Evenmin is dit met het profeteren van dochteren waar de Handelingenover spreken het geval. Wel kan men lezen in Corinthe 14 vers 34 „dal de vrouwen in de gemeente hebben te zwijgen". De vrouw staat onder d e Man. Daarom heeft ook de Man als hoofd te staan in de gemeente en niet de vrouw. Dat past niet. Den Bommel C. Snijder Vrouu.- in het ambt (9) „Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over de man heerse, maar wel dat zij in stilheid zij..." (1 Tim. 2 11/15). Het is typerend dat degenen die de vrouw in het ambt voorstaan ook kiezen voor de nieuwe bijbelvertaling, de nieuwe psalm- of gezangenbundel. Zij willen liturgi- sohe vernieuwing, zijn voorstanders van christelijke dansclubs en buigen in de regel voor de god van de televisie. Rotterdam J. ten Hoor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2