WIE ZEGT DAT WIJ ZO ,GOED' WAREN? Dichters verzetten zich; verzetsmensen dichten Anoniem verraad aan de lopende band EEN ONZER DAGEN Sluitstuk trilogie dr. P. J. Bonman Drie instructieve boeken voor muziekliefhebbers ZONDAGSBLAD ZATERDAG 1 MET 1%5 (Van onze speciale verslaggever) Willy Lages was slechts een hand jevol Duits personeel verbonden en zon veertig Nederlandse re chercheurs. Ze werden „Jodenvan- gers" genoemd, net zoals hun voor de SD werkende collega's in Den Rotterdam en in andere kregen bloedgeld ,-oor hun lafhartig werk, net zoals alle andere Nederlanders, die jo- ,Kopfpremie" H0E verder de oorlog in de nevels van het verleden ftedernEnl wegglijdt, hoe vager wor den de herinneringen, hoe den aanbrachten. Hinder controleerbaar de ver halen. Leg het oor maar eens goed te luisteren. Wie van de Nederlanders boven de Veertig jaar is eigenlijk niet ondergedoken za'terT Zl j* wérd Tl 5, flink pp waas!' TCnnnpn pr toen dc rljen aanzienlijk waren IiinK geweestlAUnnen er gedund, en 25, toen het Joodse nog wel mensen worden ge- bevolkingsbestand van ÏIO.OOO zle- len bijna In zijn geheel de dood vonden, die niet in de illiga- was ingevoerd, liteit, of in het concentratie- De grots verraders. 00k wtl „v. kamp hebben gezeten, die Münner" genoemd, en de mets en nicmanH ontziende handlangers Dc „kopfpremie" een IJselij ker woord kon wel niet worden uitgedacht bedroeg 7,50 per persoon, toen er nog veel Joden Ffir die Rkhtlgkelt der ÜbernahtBt: Vcrwaltung /Ê*U O «Uk» Fe $Jj&e 3 B. d S Zah Istel le- Aussensf el te Amsterdam tg APR I94J Empfanflsbescheinigung nooit hebben moeten onder duiken, of die de bezetter nimmer een voet hebben dwarsgezet? De bescheidenheid, die juist Yflh dhei. f op het vlak van de persoonlijke niemand zijn na de oorlog gestraft, werden terechtgesteld in totaal ongeveer veertig of voor goed. wat in het gunstigste geval wil zeggen: veertien jaar. in de kerker opgesloten. Men hoeft echter beslist geen Waals. Poos. .Slagter. te helen om Judasrol te hebben vervuld. dried, of de persoonlijke belere- Elke morgen kwamen er op het nis past, lijkt zoek te zijn. SD-burcau aan de Ams'.erd.rmse behalve bij mensen, die wérke- Euterpestraat annonieme verraad- lijk hebben geleden en gestre- brieven binnen, tot twintig tege- detls De zwarte bladzijden, die lijk. Het zelfde gebeurde in andere opslaan voor wat belre/t ie zijn heb- verhouding tot vriend en vij- ben dan ook nooit voor hun schuld and. schijnen vergeten te wor- geboet, den. De eer neemt de plaats van Vmi der ZaMstelle deajM-S. In Wotim Dieser Betrag ï*t vorschyiMltfïe au Judwweri tezargd, nok de gedrukte ku i IBÈfiisÉii vijf joden kreeg de „De stormramp staat als boekwerk in de kast", schreef Okke Jager in een gedicht, enkele jaren na de watersnood van februari 1953. Hij wilde daarmee zeggen dat het Nederland se volk na de slaande hand Gods alweer was overge gaan tot de orde van de dag. De ramp was een boek geworden, dat je ter hand kon nemen als je wilde, maar dat evengoed geslo ten kon blijven. Anthonie Donker, met me dewerking van drs. E. G. Groeneveld, heeft een zo vol ledig mogelijke verzameling van verzetsverzen bijeenge bracht in een paperback, ge titeld V in vers. een uitgave van A. W. Sijthoff te Leiden „in lief herdenkingsjaar 19H5" (188 bic., f5.90). Ook het verzet staat reeds jaren lang als boekwerk in de kast en de verzamelde verzets poëzie kan nu een plaats daarnaast krijgen. Uit de versregel van Okke Jager sprak verwijt. Maar nu de watersnood al twaalf jaar geleden is, heeft het boek over de stormramp geen ont dekkende functie meer: men kan integendeel blij zijn dat het er is. Hoeveel te meer geldt dit van de historische werken over het verzet en nu ook van de verzamelde verzetspoëzie. Er is inmid dels immers een geslacht op gegroeid dat zich van de stormramp misschien iets. maar van de bezetting en het verzet uit eigen ervaring niets kan herinneren. het verzet; de verzetspoëzie binnenkant. Beide vullen elkaar aan. Dit te meer. omdat in dit nieuwe verzamelwerk van An- thonie Donker de verzen zoveel mogelijk gerangschikt zijn aan vendien is. ook alweer zoveel mogelijk, aangegeven wie de eigenlijke auteur van de ge dichten is en waar ze oorspron kelijk verschenen zijn. Een aantal verzen is anoniem geble- Nadering De bundel bestaat uit drie afdelingen. Het Woord Vooraf zegt: „In de eerste afdeling zijn enkele gedichten opgenomen van voor 1940, waarin het naderend onheil wordt voor zien. Enkele verzen uit de tweede afdeling zijn nog „le gaal" in tijdschriften vroeg in de oorlog verschenen, enkele aan het slot dateren van na de bevrijding." Drs. Groeneveld heeft gezorgd voor de beknopte beschrijvingen van de feiten, die tot het schrijven van de verzetsverzen aanleiding heb ben gegeven. De binnenkant van het verzet dus. De stem van hart en geweten, sprekend via de in het verborgene schrijvende hand. De hand van echte dich ters van groter of kleiner for maat, zoals A. Roland Holst. H. Marsman. Anton van Duinker ken. Anthonle Donker. M. Nij- hoff. Ciara Eggink. P. N. van Eyck. Jan Engelman. Fedde Schurer, Jan H. de Groot. Jan Campert. J. W. Schulte Nord- holt, S. Vestdijk. H. M. van Randwijk Muus Jacobse M, Mok, Han G. Hoekstra en ande ren: de hand ook van vaardige rijmers zoals Melis Stoke en in het algemeen van ontwikkelde mensen wie de nood tot dichter had gemaakt: de hand ook van de ongeletterde zoals Jaap Sic- kenga. die de ontroerende wijs heid neerschrijft van iemand die, hoe Jong ook, in het gezicht van de dood zijn ge moedsstemmingen analyseert: Ons bedreigt Ti andere dood dan 't lood - Onverschilligheid, wie daaraan lijdt. sterft voor zijn tijd. Op de achterkant van de kaft leest men o.a.: iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiii iiiiiiHiiuiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiHiiii de schade in. We geloven zelf. als we hele, of halve onwaarheden maar geloofwaar dig kunnen voorstellen. Geen volk bestaat louter en alleen uit helden. In feite zijn er slechts weinigen, die moed en zelfverloochening kunnen opbren gen, die tot net bittere einde in' hun zaak kunnen geloven. Bezet Nederland maakte hier geen uitzondering op. F,r waren, vooral in de eerste jaren, maar enkelen, die z'ch met hand en tand tegen de Duitsers verzetten. Dc weerstand, op welk front dan ook. was gering. Men dacht aan het hachje en aan het basntje: men liep dc beste vaderlanders voor de verschijnt zij iedere dag opmaoht. Ook zijn er verschillende Walging Dezer dagen hebben stijgende walging in e« gebladerd, waarin enkele meestal tussen Signalement...." „In denummer 22. alhier, is met een nest van samenkomsten van de map ondergrondse. Zeer gevaarlijke deze personen voor de Duitse Weer- Miljoenen Nederlanders stonden gehoorzaam langs het lijntje. In het ambtelijke apparaat stuitte de ondertekening van de zogenaamde Ariërsverklaring op te verwaarlo zen tegenstand. Politie-agenten. die overigens niet „fout" konden wor- den genoemd, verleenden hand- en spandiensten bij het oppakken van Joden, onderduikers en gijzelaars. Op de arbeidsbureaus en in de kantoren voor de Burgerlijke Stand werden ijverig namen gere gistreerd en gestaffeld. Als er metalen moesten worden ingele verd. of radio's, stonden bij de betreffende gebouwen lange rijen mensen. Als men zich melder moest, voor de ..Arbeitseinsat'" bijvoorbeeld, ot voor ander weri ten behoeve van de Duitse ooi logsmachine. liet nog geen politie-agenten bij betrokken, die er dagelijks komen." „Wanneer de radio niet te vin den is, kijk dan eens in een kastje op de trap". terrorist. verbergt wapens achter in zijn tuin, grote garage Spoed gewenst". Grote gevolgen Dit is slechts een kleine bloem De Groningse hoogleraar in de sociologie dr. P. J. Bon man heeft zijn grootse werk HP is BHH> cc.. «WCI..C voltooid. Na zijn veelgelezen lezing uit het kleine verraad (met Revolutie der eenzamen (al vaak grote gevolgen!) dat dagelijks jn gewijzigde 31ste druk ver- door onbekend gebleven Nederlan- ders werd gepleegd. Over de chan- schenen) en zijn boeiende teurs zou een apart artikel te Vijf stromenland vijftiend scnrljven zijn. Tientallen landgeno- uJ,,.. i ten. die nooit opgespoord werden, dl UK wei d giOtldig herzien). hebben Joden aan de Duitsers is nu het sluitstuk van de overgeleverd, na hen eerst tot de laatste cente hebben uitgepersl Het zelfde die grote voor het aanbrengen grondse werkers, op een prijs was gesteld. De meesten van hen zijn echter wel gegrepen. Deze nieuwe „Bouman" ver- omdat de nazi's er zo'n ,/grundli- dient dezelfde belangstelling als che" wijze van administreren op de twee eerstgenoemde werken nahielden, met getekende kwitan- hebben ontvangen. In de oen enkele dag. een willekeurige dag. Een oktoberdag op de grens herfst, vierentwintig als kort tijdsbe- Itrilogie van de pers gekomen: onopvallende geldt eoor de mensen. Een onzer dagen, uitgegeven stek. waarin eigenlijk niels ge- man, die In geldsommen ontvingen 400r yan Gorcum, Assen beml' ™uK°heïï vuur uci aanbrengen van onder- j_„ prestaties neet grondse werkers, op wier hoofd (oJb blz., f 12,50). Di al. plaats omdat het een ..echte" Bou man Is. daarnaast omdat het on derwerp bijzonder boeiend is. Hel Vergelijkingen epistels in hun originele staat bijeen gebracht waren. Sommige waren beduimeld en groezelig, en nog nauwelijks tc lezen: andere droegen het forse stempel van een Nederlands politiebureau, of van een „Dienststelle" van de SD. Er waren enkele duidelijke pun- ?n van overeenkomst. Het schrift n de verrader bijvoorbeeld was bijna elk geval geposeerd. Ver- er ontbrak overal een onderteke ning. Onder het „Hoogachtend" dat niemand had vergeten, stom op z'n hoogst een term als ..Er Zo zouden we kunnen doorgaan. Midden in de oorlog seinde tevreden Seyss-Inquart naar Ber lijn dat de Nederlanders blijk Van drs. W. C. M. Kloppet urg's „Muziek door dc euwen" zijn nu de laatste twee delen verschenen en het geheel nei ,mi.r—wv uitmuntend en veel- recht uitvoerig besproken eet alléén maar Hanslick c Vletzschc tc citeren en dit zacht gezegd, wel heel eenzijdig! Jalouzie zijdig handboek der muziekge- De motieven, zo deze aan de schiedenis werkelijk een der given een „erstaunlichc Mcldungs- orde kwamen, hielden nauw ver- beste, die er in onze taal ge- freudigkeit" tc beatten. Het gros band mei betoustüjitstierttou- schreden etjn. tompen. Jalouzie omdat de an der nog een radiotoestel had. of Deel drie beslaat de tijd kennelijk betere voedselbron- Rel impressionisme wordt t jcht uitvoerig besproken evenal de reactie op het impressio nismc zoals verpersoonlijkt in de won derlljke figuur van Erik Satie in dc figuur van Jean Coctea1 omposltle gesticht heeft, en wl.' ouden het ook sterk willen aan bevelen bij belangstellende ama- ■Mtrs, die de muslca hodlerna meer -n meer in de concertzaal en door dc radio te horen krijgen. etmaal, een enkele keer maar bekeken van uit dc gemeng- Eigentijds Bouman is een knap schrijver, die dc kunst verstaat de lezer te dwingen om tc lezen wat hij te zeggen heeft. HIJ betrekt de lezer ineens en direkt bij sijn onder werp, hij laat hem In allerlei •itltuaties en omstandigheden zich- leve is van dc hand die Tot de i behan- decd wat de Duitsers bevalen. Vergeleken bij andere be.ctte go- kmnel,jk belere voed,e,brmi. „Irc. 1815 tot circa 1914 bieden behoefde het Germaanse nen Raat vanwege een persoon- delt dus de Romantiek gezagsapparaat slechts klein tc fijfcc vete. Rancune door een ÏÏST'tXJSm-'L,ilfet r- „v ziek. Terecht merkt drs. Kloppen- ze<len nederlaag. Er waren burg op, dat begrenzing en inde- Na de oorlog zijn verdere verge- bij, die nog bijkomende tips jing van het tijdvak der Rrni.tn- lijkingen gemaakt. Verhoudingsge- gaven om het Judaswerk vooral tick nog altijd menig probleem wijs telde het kleine Nederland niet te laten mislukken. stelt. „Wij moeten ons _«ovd bc- meer landven-aders in de gedaante wust zijn dat de Romantiek g.'tn van N.S.B.-ers en sympathisanten nHei toestel staat boven in een definieerbare stijl is, .rasr c<n (100.000) dan andere landen, die kast die een dubbele bodem geestertiouding. De grote .omanti- onder het juk van de nazi s door heeft", las een blocnote-velletje, sche beweging van de 19e eeuw moesten. Absoluut gezien leverde _Elke avond wordt er in de vindt haar voorsprong in de 2e Nederland een groter contingent ciaapkamer door twee landverra- helft van de 18e eeuw Maar SS-crs. OT-ers. Landwachters en ders naar de Engelse zender ge- men moet in de geschiedenis nu andere gemilitairiseerdc hulp- luisterd". eenmaal altijd werken met etiket krachten dan welk ander bezet VoQr een Unkc doortastende ten en een eigenlijk vrij willekeu- gebied ook. It.,v rechercheur", aldus een briefkaart- rig gekozen ujdsafpaling. Drs, je. ..is er in dat huis heel wat te Kloppenburg kiest dan ook de a"'* ~r\ Tiin «f® „on ovnnrt ontmaskeren Vooral de kelder nieest praktische oplossing n.l. dc werd gevoerd, zijn we een avond mQet onderzooht worden en de indeling in vroeg - tot 1850. hoog tot 1895. en laat-romantiek ,.o,.rBrf«re nf uei-roaH tot 1914, maar „zelden heeft srhtvvpn weer' verraad tijdperk in de muziekgeschiec, 1944 Anne Frank en haar huisge- sters sdireven weer- zo-n groot aantal uiteenlopende nbttn „resteerde. De m.n sei toen «turen tckend als de Romantiek" willen leiden Geloof niets wat hij filet is 't beste 's avonds binnen Onbarmhartig te vallen. Dan is iedereen thuis." „Dat handelt in bonnen en le- WTJ kunnen uiteraard_niet nier beiden aanleiding zijn geweest tot oYL m,,,uv v 1YY, het ontstaan van ds_ ..Örotipe des Sctoutm ..Mustek keo„,„ Six". Honeg-gei Auric. Durey Twintigste eeuw Deel IV draagt als ondertitel „Muziek van de 20ste eeuw": „musica hodierna" of hedendaagse muziek preciseert drs. Kloppen- Hij houdt deze heden daagse muziek zorgvuldig bulten zijn gezichtsveld: Schönbcrg. Webern men niet eens voor. Maar hij gaat dan ook van een geheel andere basis uit. Hij wil aan muzieklic- vende leken voorlichting gever., die niet te technisch is maar die helpt om muziek beter te leren kennen. Hij vertelt dus begrip. Welke stroming geeft ken- merkend karakter aan de heden- daagse muziek? Öat is de Tijdens het proces-Rajakowitsch. f®1 jat in februari/maart in Wenen J werd gevoerd, zijn we een avond onaen -bij Silbcrbauer geweest, de Oos- ^oei 1on°®r' tehrijkse SD-er. die de leiding van bergplaats het overvalcommando had, dat in Andere vt de bekendste componis- nese muziek'' Dat is d« seriële lcn ee" biografie waarin vooral de wcrlwijze. Daarnaar richt" hij dan Pe"onal ..,ouch" nie: vergeten ook dit deel in en hi j wijkt wordt alles zo eenvoudig moge- zodoende af van de behandeling in Hij veronderstelt wel. dat het ni'ürïrnt# rlor»l Hf>r milsicoloai- ueze leek IÏ1U afnemen". Verbindingen 308 blz. algen ƒ10.1 verfrote Aiel der musicnlusi- dess Iscfc musljk toten - handboeken. Betonnen wordt veronderstelling waarmee Schönbcrg. Webern. Berg. Paul tijdperk in dc muziekgeschiedenis "J4— sSSfe de bittere ervaring leert. iets heel merkwaardigs, „Als u. zonder Wenen te ken nen." stelde hij, „opdracht zou krijgen enkele personen op de vierde verdieping van een gebouw aan de Graben te arresteren, zou u dat dan kunnen? Ik wed van niet U kent de situatie daar niet: u weet niets van de indeling van de betreffende woning af. noch van de eventuele aanwezigheid van een adhteruit-gang. of een vluchtweg. sche handboeken. Begi dus met een uitgebreide uiteenzet- ting van de tweede Wecnse school: blUWW M SnhKnhWohArn p.rro Paul Schouten heeft uiteraard moeten maken bij het behande- i-Wifhifail" Striinlns lcn van de stof en over het sky uitvoerig oespróken in hel hiV-®n verstand.!?.c hoofdstuk Rusland cn Bartok Deskundigen op het gebied Zo verghTg het ook ml). Bij dé wijl ,.s sr één moc.co dragen" Ams-if. Emtiir on ftp ..Nog 9tecds gaat me\rc vensmiddelen. Alle buren hebben -n dft korte bestek de Romantiek aan dl ebandiet de dood" 5en,*n,(!f11e".."" ,d.' h,nd v,".a'i .Daar beneden In de kelder, deel. Wi) sljn net trouwens met de aitten nog twee Joden. Ze hebben elenswljse volkomen eens^^l^mor'. nog de brutaliteit zo nu en dan op bet ons - straat te komen. Zonder ster. ter- anderen, die bij'Taar "waren."werd voort met het helpen ik geassisteerd door acht Neder- aan burgerkleren om lAndse rechercheurs. Ze kenden Zij woont, het huis en de omgeving op duimpje. Als ^pweest. had goed zijn We ...Wilt bij waren onderduikers kunnen uit- Itwee zoons)." „Zaterdag jl. is doorgegev éten het helss- sl te goed. een tekere me)uHrouw. jeen cr zelfs nog het hart. dat de figuur Richard Wagner wel erg on barmhartig in het zonnetje gezet wordt. En het mag toch heus wel eens hardop gezegd worden, dat Debussv óndanks zijn verbale af keer van Wagner niet aan diens invloed is ontkomen, óók niet In laten haien de ..Pelléas et Méllsande". Alban Verhelderend Berg weet overigens ook van dat Wagner's invloed mee te prate tdstuk Rusland en Bartok in *®}j" 5®d??£rK# hoofdstuk Hongarije. Een logi- ^f£d®",de_-»eto \\at minder sohe ordening! Een tweede plus- punt van dit deel ligt hierin, dat )e5*ïf Li «.fff ï.ifi! drs. Kloppenburg erin geslaagd is Srpi? Maar aLJ in begrijpelijke termen dc dodeca- n^r Hp fonie en de daaruit zich ontwikke- dat_. ®r «I tr, lende compositiemethoden duide- APnH/L.nnln 7n 7.1 lijk te maken. Zijn uitleg en tg.nn.n i^ a.ni^t samenvatting kunnen als voorbeeld d|;_ genieten voor menige programma-toellch- £ljn 8 Zo maar een dag uit het leven onderwerp uit van een aa a- ,o, hoofdstukken. De pocket werd van de wereld! Die kleine, grote gegeven met gteun van het P ng dienen, met name in zijn hoofdstuk over Frankrijk, waar dus als voornaamste figuren Oli vier Messiaen en Pierre Bouler verschijnen. r Jo- de mond. Voor velen zal het lezen vin dit deel bepaald verhelderend werken in de verwarring, die dc nieuwe „Muziek door de ecuwen", deel in en IV. door drs. W. C. M. Kloppenburg. Uitgave N.V. De Arbeiderspers en Broekmans S, Van Poppel. Amsterdam. 1964/ 1965; (resp. 221 pg. en 248 pg. (ƒ8.90 per deel). „Muziek kennen en genieten", door ft. Schouten. Uitgave J. B. Wolters, Groningen. 1964. (310 blz., 14,90) wereld, ook die wonderlijke reld. Bouman daalt er in af, mengt zich onder hen. die haar bewonen, en signaleert, en hij tracht verbin dingen te zoeken. „Drie werkloze metselaars uit Croydon, die een underground- ticket naar West-End hebben ge- Bernhard-Fonds. (137 blz., ƒ3,50) In gesprek met de ander, r dr. E. van der Schoot. Uitgave G. F. Callenbach NV. Nljkerk (Rotonde-reeks). Zowel voor wie beroepshalve als •oor wie als neventaak (bijvoor beeld ouderlingen) gesprekken a\THO\ir. noyKER sternar en publiek zelden of nooit :o klein geweest als tijdens de oorlog. Ivoren to ren bleken al evenmin be stand tegen het geweld van de bezetter als schuilkelders of achterhuizen. Ook dichters gingen gebukt onder de ti rannie en terreur. Meer dan ooit. vond het volk in u>at zij schreven zichzelf terug. De kunst, en met name de poë zie. werd weer volkskunst, ook in die zin dat uit het volk mensen opstonden die voor het eerst in hun leven een gedicht schreven." Achtergrond Poëzie ontstaat altijd tegen een achtergrond. De achter grond verandert: de woorden blijven staan: scripta manent. Bij gewone poëzie komt het er nu opaan. dat die woorden in zichze'f zo sterk zijn. dat ze die oorspronkelijke achtergrond kunnen ontberen. Dit bedoelde Marsman, toen hij het had over „woorden, stuk voor stuk ge zuiverd van de ti)d." Hier ligt precies het verschil tussen ver zetspoëzie en ..gewone" poëzie. Marsmans definitie geldt voor gedichten in het algemeen. Be zien wij de bundel op haar poëtisch gehalte, dan valt op hoezeer het de kracht van de verzen was, gelegenheidspoëzie te ziin. De gedichten schreeu- willen zijn. Er Is één uitzonde ring. A Roland Holst. Zijn poëzie is. als ik het zo zeggen mag. para-historisch. Zijn geest sgt de schrijver in zijn ..Voldoende werkgelegenheid", „een afdaling naar het schrijven de kranten. Dat kan men lar het voorhistorisch he- wel zeggen. Wie zo in de buurt ook erschouwt alle tijden; daarom n dr. B. Wielcnga hem literair profeet nebben wel wat i te vertellen. Soms vervallen 3ar gewoonte. :n schimpscheu- lan het adres van een voor de laatste week aanmerkingen op hun heeft gemaakt. Had hij ellende dag een wenk gekregen om hen tegen waarin niets bijzonders gebeurt, is de winter opzij te zetten? Moeien in het boek in 24 hoofdstukken daarvoor motieven worden ge- verdeeld. naar de klokketljd. Het zocht?". verhaal loopt van 0.00 uur tot 24.00 uur, van nacht tot nacht. Een onzer dagen, t voorhisto risch verleden - dr. Bouman Het leven der wereld eedurende hecft „j,, t>>k voortreHelijk volbracht. Nieuwe boeken voor U besproken Man en vrouw, door dr. C. J. B. J. Trimbos. Uitgave Paul Brand. Hllversum-Antwerpen. elf zien. Want dit boek is een Trimbos, die ook buiten rooms- ieentiidsboek katholieke kring bekendheid ver kreeg door zlin progressieve Zijn schrijftrant is boelend. Zo ideeën omtrent de seksuele ver maar een citaat uit het hoofdstuk houding tussen man en vrouw. In 2.00 uur tot 3.00 uur: „Nachtelijk de ondertitel „De relatie der sek- verkeer. Dal betekent dc doorbre- sen in een veranderde wereld king van overdag geldende regel- heeft dr. Trimbos rijn lijvige boek minder geoefende maat. Het ritme hapert. Verbin- samengevat. In feite behandelt hy dingen worden met verminderde twee thema's: de ontwikkeling tot frekwentle onderhouden, ook al en dc ontwikkeling van de huidige omdat veel normale aansluitingen opvattingen over dc seksualiteit, wegvallen, 's Nachts reizen dwingt uiteraard gemeten naar historische •aarding van beperkte J i moderne religieuze normen. Dc Berg"' ko- gelijlTheden'slechts "de"zeevaart positief kritische beschouwingen r hij gaat kent eigen tijdschema's, vrijwel los van dr. Trimbos, die geen enkel van de bijna overal voorkomende probleem uit de weg gaat. getuigen tegenstellingen tussen dag- en van grootse visie en diepe bewo- nachtvcrkeer. Ook het lange a- genheid. Een boek. dat stellig ook standwegvervoer misschien, dat ran betekenis is voor protestantse zelfs oen zekere voorliefde toont lelds- cn raadslieden omdat het voor dc nacht, die de verkeers- hun in de gelegenheid stelt hun drukte op grote autowegen doel eigen zienswijze t erkende expert. igei. hetgeen hij waarneemt arbeidsproblemen en alles wat „De Holland-Wenen Expres heeft daaraan vastzit hebben hun visies 1 25 Regensbure Gten In. «n dikwijls voorkomende onvrede in drukwekkend station. Vrijwel lege d0 welvaartsmaatschappij, deelnc- perrons. Toch stapt hier een groot ming in dc macht van de onder gezin in. Zes kinderen tussen drie neming (als middel tot creativiteit) problemen bij geestelijk ge stoorden en creativiteit als vorm i hulpverlening maken t genoemd. Deze distantie ont breekt bij de andere dichters volkomen. Zij waren om zo te letten blij door de tijd en de omstandigheden eens flink bij de lurven te zijn gepakt, zodat ze als uitingsinstrument konden fungeren voor het hele ver drukte Nederlandse volk. Zo lang hadden ze het gevoel gehad een antwoord op een nieNgestelde vraag te zijn. Nu ineens kregen ze een centrale functie. Sentiment Cm dichten schreven. Do verren zijn niet tot spreekwoorden geworden. Maar dc brede kring van clandestiene lezers herken de het sentiment. De gedichten zijn evenwel tezeer gebonden aan hun actualiteit om. los van de achtergrond, als zelfstandige verzen voort tc leven. Daarom horen te ook bij elkaar on daarom horen ze ook in de boekenkast te staan naast de historische werken over bezet ting en verzet. Ze geven aan de documenten de adem mee van de lijdende, strijdende cn niet- capitulerendc Nederlandse mens. Om die reden heeft het ook geen zin kwaliteitsonder- schoid te maken. Wat wel op valt is, dat metrum en rijm voor zulke poëzie onmisbaar zijn. En wat ook opvalt is, dat ze niet op zangwijzen zijn geschreven en niet. zoals inder tijd de Geuzenliederen, gezon gen werden. Zo is ook de verzetspoëzie niet ontkomen aan de algemene literaire con stellatie, waaronder zij tot stand kwam: dichtkunst, losge raakt van de zang. Dit spcciall- serlngsproces Is sindsdien nog verder voortgeschreden. Kortste weg Met eerbied herleest men deze spontane reacties op verdrukking, bloedige wille keur en nationaal lijden. Hoezeer is deze uitgave op haar plaats! De opgroeiende jeugd heeft andere proble men, maar de verstandigen onder de jongeren zullen eens begrijpen dat er geen dommer houding is dan de onhistorische en dat de ver zetspoëzie naar het hart van dat verleden de kortste weg blijft. C RIJNSDORP Prins wondermiddel werkt. De schrijver. hervormd predikant te Utrecht bovendien docent in de psycholo gie van het gesprek aan de Utrechtse universiteit, legt er Juist de nadruk op. dat zijn geschrift niet als een receptenboek moet worden beschouwd, maar eerder als een poging zich als auteur en lezers samen te bezinnen op vra gen die voor een vruchtbare ge- spreksvoering van belang zijn. Het boekje wil eerst aan het denken en daarna aan het doen zetten. (125 blz., ƒ4.90)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 17