Kerken vonden elkaar in verzet RK. Kerk zat de NSB goed dwars Openlijk protest tegen de Jodenvervolging GEE Vele predikanten moesten boeten eztw aahdaóé/mt1: Stichting 1940-1945 „Wij voelen ons geheel aan u verbonden..." ZONDAGSBLAD ZATERDAG 1 MEI 196$ (Van een onzer redacteuren) Het Is zeer bewust het beleid van Hitier geweest de kerk noch in Duitsland, noch in de bezette gebieden tot het uiterste te vervolgen. In de Duitse weermacht dienden vele christenen en hen wilde de Fuhrer niet al te zeer afschrik ken. Hitler was er zich scherp van bewust dat hij in de bezette gebieden de weerstand nog aanzienlijk zou vergroten als hij predikanten en priesters naar concentratiekampen zou sturen. Toch zijn vele geestelijken niet uit handen van de bezetter gebleven. Van de ongeveer 1500 predikanten van de Ned.-Hervorm- de Kerk zijn er in de loop van de bezetting 250 door de SD verhoord. Een aantal van hen werd gegijzeld, 30 werden gevangen genomen op grond van de inhoud van hun preken, 13 zijn tijdens gevangenschap, vaak in het concentratie kamp, overleden. Er zijn meer dan 400 rooms-katholieke geestelijken gevangen genomen, van wie er 49 zijn omgekomen. Van de gereformeerde predikanten, ongeveer 500, werden er hon derd gevangen gezet en kwamen 20 om het leven. (Van een onzer redacteuren) Tot de wonderen die ge durende het verzet der kerken in Nederland ge schied zijn behoort ook dit ene grote wonder: dat de Nederlandse ker ken zich gemeenschappe lijk hebben verzet, ge meenschappelijk overleg hebben gepleegd over stappen en beslissingen, gemeenschappelijk heb ben geprotesteerd en ge tuigd. In de kerkelijk zo verdeelde en gescheurde Nederlandse christenheid was dit een onverwachte en volkomen onbegrijpe lijke zaak. De strijd tegen het nationaal- socialisme heeft bereikt wat in geen eeuwen bereikt is kunnen worden. De gemeenschappelijke r *a-Or«ranhaca IT Februari 1948 D* Proteataataehe Kerken en da Boouaeh-Katlioliek* Kar* in Neder land geroelan zloh genoopt al oh nog aamaal nat dlapan arnat tot U ta riekten, Haar Rijksoonniaaaria* Zij hebban al oh manuien to* TX gewand mt ematig beklag over Aa voortaohrljding van het onreoht tegenover het Hederlandaohe volk, vaar* door ook de Herken al oh diep getroffen gevoelen* Zooala zij het tegen- over U uitspraken hebban zij, kraohtena da haar van Christus' vege op- gelegde roeping, haar staw te doen hooren, ook vanneer in het openbare leven de in het Bvangelle verankerde beginselen vorden aangetast* zij noemen in het bijzonder die beginselen, velke de grondslagen uitmaken van ons Christelijk volksleven: gerechtigheid, barmhartigheid en vrij- held van levensovertuiging* Zij moeten getuige^ dat ook de Uaehthebbero ondervoxpen zijn aan de Goddelijke Wet en zloh hebben te onthouden van daden, velke door die Wet vorden veroordeeld* De Kerken staan aohnldl*. vanneer zij in gebrek* zouden blijven de Ifaohthebbers. te vijzen op de door hen bij hun maehtsoefening begane zonden en zouden nalaten te waar schuwen voor het oordeel Qods* De Kerken hebben reeds gevezen opt de toenemende rechteloosheid! hst ten doods vemolgen van Joodsehe nedeburgere; het opdringen van eens levens- sin wereldbeschouwing, dit lijnrecht la strijd is mt hst Svangelie van Jasus Christus! den verpliehten arbeidsdienst als natlonaal-sooialistlseh opvoedings instituut het aantasten van de vrijheid van Christelijk ondervijs! het gedvongen tewerkstellen van Hederlandaohe arbeiders in Daitsehland; het ter dood brengen van gijzeiaars; hat gevangen nemen en het gevangen houden van velen o*a* van kerkelljka ublrtrtm omAtr aeodanlga oaataadlgkad—«at raad* aan oatatallaad aantal ln da eanoantratlaJEaayan bat ofïar aan ban la»an aoaat brangan. Xhana la 4aarbij (abiaan bat ala alaran opJa*an, grljpan an wa«roa- Tan tan dolaandan Jon*a —naaban. Door al dama bandallngan la ln toanaaanda aata bat raobt Ooda ga- aebondan. ba Xartan praal ban tagan baat an nraabaaoht ln bat hart tan ona rolk an raitaffan ban at*a tagan da altmaan daanaiu tlamand >u, naar bat voord Ooda, al«an roobtar aljn. Maar aranaaor babban alj da roaplng aok dit voord ran Had ta pnatltani «ban aoat Ooda aaer «ahoorma— aljn dan dan aanaohaa.* mt voord ivldt ala rlobtaaaar HIJ aua aaavtonaeenfUotan, aok tij dia volka door do ganoaan maatragolan aljn apgaroapan. Qa dar >11 la van bat raabt Ooda aa* «oor Moaand oonigo nadanarrln* vordon varloond aan «adan van oma abt, oadat aan alab daardoor aan dat onroobt aodo-oobaldi* naakt* Haar Rljkaoo—dooarla, bat la ln gabooraaanbald aan baran Haar, dat da Xarkan dit noord tot U aootan rlobtont bij blddan Ood, «at HIJ V ln UJn aag noga laldan tot boratal van bat aa aanatl* gooobondoa raabt ln ta nltooïonin* van da Haabt. ba Vadarlandooba Horromda lark ba trangallsoh-Intharaaba Hark a.g. J. do Bruljn Praa. W.J. do *lia»,Wnd,Sanr. 1.H. Orottondlook bot Xplaoopaat dor Sooaoob-XatboUoaa Hark ba barotald Xvan*aUvob- nood heeft de kerken naar el kaar toegedreven. Zij werden gesteld voor de grondvraag van hun al of niet voortbestaan, werden bedreigd in hun arbeid en aangetast in hun vrijheid. Bovendien zagen de kerken dat ons gehele volk in de nood werd gestort. Het opdringen van een agressief heidendom dat ons volk wilde overweldigen met zijn Jodenvervolging, terreur en heidense praktijken stelde de kerken voor de vraag of zij nu niet geroepen waren gemeen schappelijk hun Heer en Koning te belijden. Tactisch gezien is het gemeen schappelijk optreden van de ker ken van onberekenbaar grote bete kenis geweest. De Duitse instanties wisten wel het een en ander van onze kerkelijke gescheidenheid. Tot hun verbazing en ergernis hebben zij telkens ontdekt dat het gemeenschappelijk protest niet te breken was. Wel probeerde de bezetter een wig te drijven speciaal tussen de rooms katholieke en de protestantse kerken, waarbij men het nu eens voorstelde alsof de r.k. kerk een meer verzoeningsgezinde houding aannam, dan weer het voorstelde alsof de protestantse kerken tot meer overleg bereid ■waren. Maar de kerken zijn voor deze pogingen niet bezweken. Incidenteel te krachtig voorstellen. De feiten wijzen uit dat er grote zwakheden kleefden aan het interkerkelijk - BeDas telkens ii de Duitse bezetting is het gemeen schappelijk overleg van de kerken begonnen. In het begin had men minder het oog op verzet dan wel meer op overleg over de gemeen schappelijke moeilijkheden. Daar uit is echter gaandeweg een we- tenlijk verzet geboren. Contact De koers werd gewoonlijk be- Ïiaald door zeer weinigen die een eidende plaats hadden in het overleg. Reeds zeer kort na het begin van v,ff« Dr. de Jon* De Gereformeerde Kerken ln Nadarlahd W*c* J.J.C. ven Dijk De Gereformeerde Zerken ln Nedarland ln v.g* J#/* Buakee Hersteld Perkend De Chrletelljk Gereformeerde Kerk v*g* De* H* Janaeen Iathereohe Kerk v.g. 1*F. ten Bouvelezr De Remontetranteahe Sroeder- v.g* O* de Oreeff eehzp De Algemene Doopegezinde SeolVtelt v.g* S«N*B* Hzlbertmz Kardinaal De Jong stond pal (Van een onzer redacteuren) De meeste protestantse ker ken namen over het algemeen als zodanig geen maatregelen tegen individuele NSB-ers. Dat stond hun structuur niet toe. Bij de rooms-katholieken lag dat anders. Reeds in ja nuari 1941 had het episcopaat bepaald dat behoudens zeer bijzondere omstandigheden de kerkelijke sacramenten geweigerd moesten worden aan leden van de NSB. Later troffen die maatregelen ook hen die lid waren van natio- naal-socialistische mantelor ganisaties. ;guur in het r.k. ker- was de «artsbisschop Vtrecht. dc latere kardinaal 2ihaof.es dc Jong. Twintig jaar hei hij kcrkgcschi.denis ge land te wachten stond. De juist heid van zijn visie had hem zoveel gezag bij zijn mede-bisschoppen Kerkdiensten voor onderduikers 'Van een onzer redacteuren) De kerken hebben zich het lot tor» de onderduikers bijzonder aange trokken. Zij steunden niet alleen dr georganiseerde acties om onderduik adressen te vinden, maar hielden ook voor onderduikers catechisaties en kerkdier-slen. In de gereformeerde kerk tan Aallen hadden de diakenen een zoge naamde zwarte kas" waaruit gezin nen ran onderduikers tierden ge steund en hulp iverd verleend aan Joden. Uit deze kas is in de jaren 19431945 bijna f 32.000 uitgegeven. In diezelfde jaren werden geregeld op een twintigtal plaatsen onder duikerskerkdiensten gehouden of door eigen predikanten (ned. her vormd. Geref. of Chr. geref.J of door zwervendepredikanten of als „leesdienslen". Onderduikers-cate chisaties werden tvekelijks gehouden. In enkele officieel door de Gerefor meerde Kerken uitgeschreven ge heimediensten werd openbare ge loofsbelijdenis afgelegd en het Heilig Avondmaal gevierd (26 maart 1944 een dienst bij de weduwe Navis in l.intelo. negentien jongens deden hier openbare geloofsbelijdenis, on geveer honderd mensen namen aan het Avondmaal deel.). Als naam voor dit overleg wordt al spoedig gebruikt: het Convent der Kerken. Een bespreking van prof. dr. J. R. Slotemaker de Bruine en ds. K. H. E. Grave- meyer, die in de eerste ipaanden na de capitulatie voortdurend nauw contact met elkaar hadden leidde er toe dat de Algemene Synodale Commissie der Ned. herv. kerk het initiatief nam een aantal afgevaardigden van protes tantse kerken bijeen te roepen. Als voorzitter van deze bespreking werd aangewezen prof. Slotemaker de Bruine. Op 25 juni 1940 vond de eerste vergadering plaats in het gebouw van de Ned. hervormde kerk, Javastraat 100 te Den Haag. Aan wezig waren namens de hervorm de kerk prof. Slotemaker de Bruine en ds. Gravemeyer, die als voorzitter en secretaris fungeer den. prof. dr. H. H. Kuyper namens de Gereformeerde Kerken, ds, H. Janssen vanwege de Chris telijke Gereformeerde Kerken, ds. B. E. J. Bik namens het Hersteld Evangelisch Luthersche Kerkge nootschap, ds. J. J. Buskes namens de Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband, mr, F. M. Wes- terouen van Meeteren namens de Remonstrantsche Broederschap en mr. A. Brandts namens de Alge mene Doopsgezinde Sociëteit. Deze mannen zijn „elk officieel of officieus aangewezen vanwege hun kerkgenootschappen als een dergenen, die in voorkomende ge vallen het contact vanwege hun kerkgenootschap met de hooge overheid tot stand brengen". Bij tienduizenden werden Joodse Nederlanders naar Polen getransporteerd, onwetend van wat hu wachten stond. Praktisch Naar de woorden van de voorzit ter beoogde deze bijeenkomst zo veel mogelijk centraal jegens de overheid op te treden. De bespre: kingen gaan allereerst over allerlei praktische zaken zoals vergoeding van oorlogsschade aan kerken, subsidies en Avondmaalsbrood in verband met distributie-moeilijk heden. Na korte tijd vergaderde men om de veertien dagen. Als eerste moeilijkheden met het nieu we regiem komen naar voren het vergaderverbod (dat later blijkt ook voor de kerken te gelden) en de voorbede voor de Koningin (later zal dat na arrestatie vele predikanten ten laste worden ge legd). Wat betreft de voorbede is men algemeen van oordeel dat de uitoefening der souvereiniteit door de Koningin weliswaar is ge schorst, doch dat de souvereiniteit zelf geenszins is opgeheven. In verband hiermee wordt de wense lijkheid uitgesproken dat in de samenkomsten der gemeente de voorbede voor Hare Majesteit niet worde nagelaten. R.K. kerk In het eind van 1941 was ook een nauwer contact tussen de protestantse en de rooms katholie- (Van een onzer redacteuren) In oktober 1940 kwam het eerste openlijke getuigenis van de kerken. Zes samen werkende protestantse kerk genootschappen zonden een ke kerk ontstaan. Reeds was er over incidentele aangelegenheden contact geweest tussen prof. Slo temaker de Bruine en de aartsbis schop van Utrecht, die op de hoogte gehouden werd van de houding van de protestantse ker ken. Eind oktober 1941 sprak prof. mr. P. Scholten, voorzitter van de werkgroep Kerk en overheid van de Ned. Hervormde Kerk met dc aartsbisschop, dr. J. de Jong. Men wilde een protest doen uitgaan inzake dc overheidsmaatregelen tegen de Joden. Het is een alge meen protest geworden tegen de maatregelen van de bezetter. Het overleg met de rooms-katholieke kerk werd vanaf die tijd steeds intensiever. request aan de rijkscommis saris waarin principiële be zwaren werden uitgesproken tegen de eerste anti-Joodse maatregelen. De betekenis van dit protest in een tijd toen een goed deel van ons volk de bedoelingen van de Duitsers nog niet helder door zag kan niet licht overschat worden. De strijd van de kerk tegen het nationaal-socialisme was voor een groot deel verzet tegen een van zijn meest demonische symptomen: het anti-semitisme en de Joden vervolging. Op weinig fronten is zo fel en zo volhardend gestreden Argumenten In het eerste request aan Seyss Inquart verzoeken de kerken in trekking van de uitgevaardigde voorschriften waarbij de benoe ming en bevordering van ambtena ren en andere personen van Joodsen bloede in Nederland werd verboden. Drie argumenten voer den de kerken aan. In de eerste plaats achtten zij de maatregelen in strijd met de christelijke barm hartigheid. vervolgens kwamen zij op voor de leden van hun kerken die van Joodse afstamming zijn en ten derde moesten zij opkomen voor het Joodse volk, omdat uit dat volk de Zaligmaker is geboren. Aan het einde van hun schrijven wijzen de kerken uitdrukkelijk naar de belofte van de rijkscom missaris, gedaan op 29 mei 1940 in de Ridderzaal in Den Haag, waar in hij zei ons volkskarakter te zullen eerbiedigen en ons geen ideologie op te dringen die ons vreemd is. Geen antwoord De betekenis van dit request en de afkondiging op verscheidene kansels was enorm. Een angstig stilzwijgen way verbroken. De aar zelende houding die sommigen de kerk reeds verweten had geen grond meer. Antwoord heeft dr. Scyss In quart nooit gegeven, maar dat hij de boodschap wel goed heeft gele zen, blijkt uit het feit dat op de redactiebureaus van alle Neder landse kranten de volgende dag een verbod lag ook maar iets te publiceren over het initiatief van de kerken. Monseigneur De Jong heeft de strijd niet gezocht. Telkens als de Duitsers de hoogste waarden van kerk en staat aanvielen, overlegde hij eerst uitvoerig met zijn adviseurs wat de ge volgen zouden kunnen zijn van zijn optreden. Hij zag namelijk duidelijk dat als hij de vijand openlijk ter verantwoording zou roepen, er slachtoffers zouden vallen. De bezetter wou wraak nemen op onschuldigen, omdat hij de persoon van de aartsbis schop zelf niet durfde te tref fen. Hij toonde zich echter on verzettelijk als het ging om het zijn of niet-zijn van het chris tendom. In deze ogenblikken van herdenken komt als vanzelf het werk van de Stichting 1940—1945 naar voren, die zorgt voor de nabestaanden van hen die in het verzet hun leven lieten. Hoe gebeurt dat nu reeds twintig jaar; is er in de loop van de jaren verandering opgetreden in die zorg; hoe hebben de verzorgden het zijn ze tevreden en hoe lang zal de zorg zich nog moeten blijven uitstrekken? Over deze en andere vragen hadden wij een gesprek met de directeur van de Stichting 19401945, de heer J. H. J. Kersten te Amsterdam. illinium ^itillllllltlilliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii haven. Anders gezegd: de stich ting voegt aan het buitenge woon pensioen datgene toe wat binnen redelijke grenzen nodig is. Uit eigen middelen derhalve, te weten een kapitaal na de bevrijding spontaan bijeenge bracht door het Nederlandse volk, alsmede het jaarlijkse bedrag van ongeveer vijf ton, dat de tachtigduizend contribu anten der stichting vrijwillig blijven opbrengen. (Van een onzer redacteuren) Verzetsmensen beloof den elkaar in de ure van het gevaar dat als de één viel de anderen voor de zijnen zouden zorgen. Er zijn, zoals we allen weten duizenden en nog eens dui zenden gevallen; men sla er de twee omvangrijke delen van Het Grote Ge bod maar op na. De ande ren hébben hun belofte waargemaakt: alle nagela ten betrekkingen worden behoorlijk verzorgd en het instrument waarmee dit nu al twintig jaar wordt gedaan heet Stichting 1940—1945. trekkingen, b. weduwen en we zen en c. invaliden als gevolg van het ondergronds verzet tij dens de bezettingsjaren ontvan gen in beginsel buitengewoon pensioen van het rijk, dat een unicum! niet door deze overheid maar door de stichting wordt uitbetaald. En aangezien de wetgever nu eenmaal, populair gezegd, al leen globaal en nimmer indivi- dueel-genuanceerd uitkeringen ting welke haar in staat stellen zodanige aanvullende bijdragen te verlenen dat een ieder der verzorgden zich ook in zijn of haar sociaal milieu kan hand- OjM nog even op dit zuiver fi nanciële vlak te blijven ook andere eventuele inkom stenbronnen van degenen voor wie de stichting in het leven is geroepen boeken hun uitkerin gen men denke aan bedrijfs- pensioenen, aan AOW op de rekening van het stichtingsbu reau in de hoofdstad. Het gevolg hiervan is dat de betrokkenen maar met één bedrag, zijnde hun totale maandinkomen te Men begrijpt dat dit (en allerlei andere zaken) voor de stichting 1940-1945 een hele ad ministratieve kluif vormt, waaruit meteen moge blijken dat zij méér wil zijn en ook meer IS dan een intermediair dat de financiële belangen van de aan haar toevertrouwde groep behartigt. staat immers heel duidelijk óók „het lenigen der zedelijke en maatschappelijke" (naast de stoffelijke - red.) „noden van personen die tijdens de Duitse bezetting tot het binnenlands verzet hebben bijgedragen, als mede hun gezinnen of nabe staanden Dit betekent onder meer het maatschappelijk werk, dat in de stichting een geheel eigen ka rakter heeft door de sterke band welke via het verzet is ontstaan tussen helpers voornamelijk maatschappelijk werkers en verzorgden. Om enkele voorbeelden te noemen: zij adviseren zo nodig bij studiekeus van kinderen hetgeen een aflopende taak is en bemiddelen bij huisvesting en plaatsing in bejaardencentra, wat een toenemende activiteit kan worden genoemd, omdat de verzorgdengroep van de stich ting immers aan het vergrijzen DIT laatste brengt ons ook op de duidelijk eindigende taak van de Stichting 1940-1945. Be gon men onmiddellijk na de bezetting met 7500 verzorgden of eenheden (gezinnen), thans zijn er dat nog 6000. Dat proces zet zich uiteraard voort tot. naar schatting, over ongeveer twintig jaar de taak van de stichting zal zijn afgelopen. Deze globale schatting is dan gebaseerd op de simpele reken som dat de gemiddelde leeftijd van de verzetsman vrij jong was. namelijk 35; dat we nu dus 20 jaar verder zijn (55) en dat de gemiddelde leeftijd van een Nederlander 75 jaar is. Het gebruik van de financiële middelen waarover de stichting beschikt is daarom duidelijk zodanig, dat die middelen lang zaam maar zeker worden opge soupeerd, zodat er bij wijze Zijn de buitengewone pen sioenen die de staat vertrekt waardevast? Neen. al moet er onmiddellijk bij gezegd worden dat de waardevermindering van het geld duidelijk in diverse verhogingen tot uiting is geko men. Maar een automatisme zoals bij de AOW en de AWW geldt hier nog niet. Echter is er de stellige verwachting dat de- ting te maken heeft en hij zal het volmondig beamen: bij alle voorkomende moeilijkheden vind ik al die jaren in dc stichting „het" adres waar ik terecht kan. Ik behoef bij wijze van spreken maar te kikken of men staat te mijnen dienste. Of, zoals zeer onlangs nog weer eens een van die mensen (een moeder) aan de stichting schreef: „U vangt mij op en omringt me voortdurend met uw steun. U moest eens weten welk een grote rust het voor ons is te weten dat de stichting er is. Ons gezin gevoelt zich echt aan u verbonden." Is er een duidelijker symp toom voor de inlossing der belofte uit de periode 1940-1945 denkbaar? De belofte gedaan in de ure van het gevaar dat als de één zou vallen de anderen voor de zijnen zouden zorgen? Want dat gebeurt, naar recht en redelijkheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14