Beatrix krijgt twee basisbibliotheken Alles goed en w/el Van Her en Dei; Kerk moet meedenken met bedrijfsleven doopsbedieningen Generaties dreigen llit elkaar te groeien Een woord voor vandaag Christ. Geref. knapen en meisjes gaan samen 2 DONDERDAG 29 APRIL 1965 Vraag naar de mens (Van onze kerkredactie) UTRECHT Op de laatste dag van de hervormde predikanten conferentie heeft prof. dr. H. J. van Zuthem van de Vrije Univer- teit, die tevens als bedrijfssocio- loog werkzaam is bij één van de grote industrieën van ons land, op de hervormde dominees een appèl gedaan, om mee te denken met het bedrijfsleven over de belangriike vragen betreffende de mens in de onderneming. De invloed van de kerk in de meningsvorm aangaande het humani- seringsproces in de onderneming noemde hij vrijwel nihil Het gevaar dreigt, dat zich in het bedrijfsleven een mensbeeld gaat ontwikkelen, dat op essentiële punten afwijkt van het mensbeeld, zoals dat in de kerk, geleerd wordt. Als het belangrijkste vraagstuk op dit terrein zag prof. Van Zuthem dat van de verantwoordelijkheid. Is het wel zo menselijk, te streven naar meer verantwoordelijkheid in het be drijf? Behoort het tot het wezen van de mens, dat hij in zijn arbeidsverhou dingen verantwoordelijkheid draagt. Moeten we ons beperken tot opvoeden tot verantwoordelijkheid, of moeten we er toe dwingen? Allemaal vragen, waar we zo graag de stem van de kerk over zouden willen horen. Prof. Van Zuthem gaf meerdere voorbeelden, zoals de functie van het gezag en het functioneren praktisch hulpbetoon in het bedrijfs leven. Deze dingen zullen bij het huisbe zoek meer aandacht moeten krijgen dan nu het geval is. Daarbij zullen er ter onderbreking van de reeks kerk diensten ook eens speciale bijeenkom sten moeten worden gehouden, waar kerkleden, die met deze dingen maken hebben, mondig gemaakt kun nen worden. Geen algemeenheden De secretaris van de hervormde raad j voor Kerk en Samenleving, dr. C. P. van I Andel gaf daarop zijn visie op de I problemen, die prof. Van Zuthem had' opgeworoen, door een coreferaat te hou-j den. Wij" kunnen ons niet beperken tot enkele algemene kreten zoals „leren leven met de industrie", maar we moeten j serieus intreden in de industriële situatie! Rooms-kath. kerk uitgenodigd in Britse Raad LONDEN De Britse Raad v kerken heeft de Rooms Katholieke Kerk uitgenodigd voortaan waarnemers te zen den naar bijeenkomsten die de raad belegt. De voorzitter, dr. Ernest Payne, verklaarde: „Dit is niet een stap in de richting van Rome. doch een gelegenheid voor Rome om naar ons toe te komen'" Kardinaal Rea, de voorzitter van Vaticaanse secretariaat voor de eenheid onder de christenen, heeft dinsdag het middagmaal gebruikt met de anglicaanse aartsbisschop van Canterbury, dr. Ram- 8fv Ook had de kardinaal een ontmoe ting met de Rooms Katholieke aartsbis schop van Westminster, kardinaal Hee- nan. Kardinaal Bea vliegt vandaag naar Philadelphia, waar hem een onderschei ding zal worden uitgereikt. i onze prediking, zonder uit te glijden een ..social gospel." In dit verband bepleitte hij de nood zaak van een flexibele gemeente. Het Nieuwe Testament geeft wel tachtig verschillende images te zien van de gemeente. In de discussie kreeg dr. Van Andel onder meer de aanbeveling, om als secretaris van de raad voor Kerk en Samenleving eens contaot op te nemen met de raad voor Kerk en Prediking. Men vond de Preekpostilles, zoals die door deze raad worden uitgegeven, veel te weinig ingaan op de realiteit van de wereld, waarin wij nu leven. Bij de moderamenverkiezing werden in de plaatsen van respectievelijk prof. dr. W. F. Dankbaar, prof. dr. G. C van Niftrik en ds. J. E. Uitman (Groningen) gekozen prof dr P. J. Roscam Abbing. prof. dr. J, N. Sevenster en ds. F. Mooi (Haren). Martin Luther King uitgenodigd door Zuidafr. comité KAAPSTAD De Amerikaanse No belprijswinnaar en negerleider dr. Mar tin Luther King is uitgenodigd, om voor Zuidafrikaanse studenten een lezing te komen houden over .academische vrij heidHij ontving deze uitnodiging van het comité voor academische vrijheid van de universiteit van Kaapstad. Dr. King zal spreken in het kader van de jaarlijkse herdenking van T. B. Davies. Nieuw CJMV-gebouw ingewijd in Nazareth NAZARETH In aanwezigheid var vertegenwoordigers van de Israëlische regering en van alle religieuze gemeen schappen in Israël is het eerste gedeelte van het nieuwe CJMV-gebouw in Naza reth in gebruik genomen. Tot dit gedeel te behoren een kapel, een bibliotheek, club-, werk- en eetzalen en een aula met 400 zitplaatsen. De bouw van dit centrum werd behal ve door een groep Canadese zakenlieden financieel mogelijk gemaakt door giften van christelijke, joodse en mohamme daanse CJMV-vrienden in Israël. Sterke daling aantal |®s- ^an ^er Werfhorst tot vrij-ev. predikanten NEW YORK Het aantal doopsbe dieningen in de voornaamste protes- tantse kerken in de Verenigde Staten I vertoont sinds 1959 een verontrusten de achteruitgang, aldus blijkt uit een overzicht, dat het vooraanstaande lu therse kerkblad The Lutheran heeft j gepubliceerd. (Van onze kerkredactie) NIJVERDAL Door het ont breken van de middengroep van mg?.d,££1.",adJ»*^rU2« kinde-1 veertigers, dreigen de jongere en werden gedoopt en in 1963 nog maar oudere predikanten uiteen te [groeien, waarschuwde ds. J. van in 1963 nog 500. Dat betekent een daling v procent. In dezelfde periode liep bij de presbyterianen het aantal doopsbedienin-der Werfhorst de predikanten van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten. Deze rector van de Theologische School in Utrecht sprak op de tweede dag van de predikantenvergadering over „Ge meenschap en dienst". Er zijn op het ogenblik 44 predikan ten en emeriti. 28 of 63 procent zijn ouder dan 50; 11 of 25 procent zijn jon ger dan 40, Over tien jaar zal de situa tie precies omgekeerd zijn. Dan zullen er ongeveer 11 of 37 pet. behoren tot de groep van 50—65 jaar. Waarschijn lijk meer dan 20 predikanten zullen jonger zijn dan veertig. Tegen gen terug van 96.700 tot 79.400, teruggang van 18 procent. Het beeld van de meeste andere kerken is wel ^unsti- de achteruitgang blijft toch sterker, dan die van het Amerikaanse geboortecijfer, dat maar met vier procent terugliep. Deze ontwikkeling kan niet worden verklaard door te verwijzen naar de toenemende kritiek op de kinderdoop, want de kerk van de „disciples of Christ", die alleen volwassenen doopt, zag het aantal dopelingen zelfs met dertig procent dalen. De schrijver van het artikel in The Lutheran meent de oorzaak te moeten zoeken in de afnemende interesse van de Jonge gezinnen in het kerkelijk leven als gevolg van de sterke mobiliteit van de bevolking en het verdwijnen van de invloed der traditie. Ook wijst hij de nog steeds toenemen- de activiteit van de sekten aan. waartoe i zich vooral jongere mensen aangetrokken i voelen, in veel sterkere mate dan de ouderen. Mr. Algera legt VU-taak neer TVT 1 ^re Nationaal congres jj£ NSR geopend GRONINGEN De rector-magnificus AMSTERDAM Mr. J. Algera, president-directeur van de Vrije Uni- ersiteit heeft zich om gezondheidsre denen teruggetrokken uit deze functie. Hij blijft wel lid van de Raad van Van 1959 af was hij directeur van 1961 af voorzitter van het col- lege van directeuren van de VU. De heer Algera, die 63 jaar oud jijn storende elementen, die de onderlinge gemeenschap doorbreken. ds. Van der Werfhorst, vooral als wij gaan spreken over dogmatische on derwerpen. Het is zo gemakkelijk om over een visie, die wij niet delen te spreken als over een „theologisch in zicht", maar als wij er wel achter staan het een „bijbelse visie" te noe men. Dan is de gemeenschap niet lan ger een correctie op ons eigen leven en onze eigen dienst. Reserves We moeten, zo zei hij, ons zelf gro ter reserves opleggen, ons meer aan de ander geven en ons met de ander in laten zetten tot dienst. Juist nu zullen we elkaar moeten vasthouden. We zullen de actuele pro blemen tot in de bodem moeten door denken en doorspreken, anders vloei en we uit elkaar. Het leven ontwikkelt zich zo bijzonder snel, dat we vaak achter de feiten aanhollen. Juist op dat punt zijn we geroepen om meer zicht' te krijgen op onze tijd. Ds. Van der Werfhorst waar schuwde de ouderen dat zij in deze tijd het niet meer klaarspelen zonder de jongeren. Wat doen wij, zo vroeg hij hen in een zeer bewogen betoog, om contacten te leggen. Op deze toe spraak volgde een bespreking over deze actuele problemen binnen de vrij- evangelische bondsgemeenschap, w: bij in het bijzonder de vraag naar ren kwam, hoe jong en oud elkaar weer beter kunnen vinden. de gens illegale activiteiten werd hij gear- ..iet resteerd. Na de oorlog nam hij een jaar is gepleit, het begrip nettostu-1 lang het burgemeesterschap van Leeu- te voeren en dat bovendienwarden waar. Hij was verder onder in de Tweede Kamer en mi- verkeer en waterstaat. van de econmische faculteit rijksuniversiteit te Groningen klem voor is gepleit, het begrip dieduur in te voeren en dat bovendienwarden werd aangetoond, dat het verschil tussen nominale en feitelijke netto-studieduur lang niet zo groot is als men wel eens meent te moeten aanvoeren. Hij consta teerde dat in België en Frankrijk van een grote studierichting na het eerste jaar respeotievelijk 30 en 25 procent van het aangekomen aantal slaagt. Van de rest verdwijnt het grootste gedeelte. Het is niet moeilijk de nominale studieduur met een jaar te verkorten maar als dan dan twintig a dertig procent er Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, Die ons heeft liefgehad" (Romeinen 8:37). "jl Het woord overwinnaar heeft voor velen een magische klank,I' Wie wil niet overwinnaar zijn? Het betekent sterkte en machtjd- invloed en eer. In feite tracht de mens zijn gehele leveni overwinnaar, de baas, te worden. Maar de praktijk leert, dat hij dikwijls verliest op tal vanm fronten. Hij strijdt, naar het schijnt, een vergeefse strijd tegen J zijn zonden, wat die ook mogen zijn. Hij strijdt tegen het ongeloof, tegen ziekte, noem maar op. En is hij overwinnaar? Paulus zegt: Ja, hij zegt. zelfs: MeeiïÈ dan overwinnaar. Maar hij zegt er iets bij: Door Hem, Die om heeft liefgehad. Dat mogen we nooit vergeten. We zijn niet overwinnaar uit of door onszelf, we zijn he slechts door Jezus Christus. Onze eigen kracht kunnen we hie best buiten beschouwing laten. Die menselijke kracht heef niet veel te betekenen. Zelfs niet. bij Petrus. Overwinnaar in dit leven. Öp alles. Overwinnaar, wat er ooi gebeurt. Overwinnaar als de knie van de vijand reeds op onzt borst steunt. Als de vijand ons zo heeft ingesloten, dat w> denken dat er geen ontsnappen meer mogelijk is. Altijd overwinnaar. Maar door Hem, Die ons heeft liefgehad. Wij lezen vanavond 2 Petrus 1 vers 1 tot 11. GRAVENZANDE In de «toekomst zal een fusie tot stand worden gebracht tussen de Christ. Geref. Knapenverenigingen en de Jonge Meisjesverenigingen in Ne derland. Uit beide bonden is een commissie benoemd, die tot taak heeft gekregen de totstandkoming van de fusie voor te bereiden. Tot aan de realisering van de „samen smelting" zullen de beide bonden elk afzonderlijk hun werkzaam heden blijven verrichten. Reeds enkele jaren hebben bespri( kingen en discussies plaatsgevonde tussen de besturen van de Bond va de Knapenverenigingen de Jonge Meis jesvereniging om te komen tot een sa mengaan. De rede van de fusie is. da er met elkaar meer gedaan kan woi den. De gedachte eraan is uit het b« stuur van de Bond van Jonge Meisje voortgekomen. Enquête Uit een enquête, gehouden onder dl leiders van de jongensvereniging bleel dat deze er merendeels vóór waren e - -p Evangelisatiedag met Pinksteren te Velsen HAARLEM Voor de tiende maal zal krijgt op 7 mei in het Haagse Ge meentemuseum bij de opening van de expositie „Taal en Teken twee basis bibliotheken aangeboden. Ze zijn be stand voor de huizen „Hunneschans" bij het Uddelermeer en „Het Zilveren Schor" bij Arnemuiden van de Stich ting Zilveren Jeugdcentra, waarvoor de Koningin en prins Bernhard bij hun zilveren huwelijksfeest de terrei nen en het kapitaal beschikbaar stel den. De bibliotheken worden prinses Beatrix aangeboden door de Vereeni- ging ter Bevordering van de Belangen des Boekhandels, die anderhalve eeuw bestaat. Naar aanleiding vari dit jubileum wordt de expositie „Taal Teken" thans ingericht in het Haags Gemeentemuseum. Wat getoond wordt komt van her en der Het the ma „Taal en Teken" heeft te maken met vrijwel alles wat door mensen is uitgedacht. Op „Taal en teken" worden dingen bijeengebracht, die in het leven oök bijeen plegen te komen, maar niet op tentoonstellingen. De beeldende kunst is ruim vertegenwoordigd met werken uit Nederlandse musea, uit het Kaiser Wilhelm Museum in Krefeld particulier bezit. Deze werken delen de ruimten met opgezette dieren, verkeerstekens, computers en met een CHRIST. GEREF. KERKEN weergave van de geschiedenis van het Bedankt voor Vlaardingen (vac wijlen schrift D Driessen): W. de Joode te Zwaag- westeinde. De Bvsngelisrhe Maatschappij houdt dinsdag 11 mei haar algemene vergade ring in het Protestants Centrum, Prins Hendriklaan 10a te Utrecht. Tijdens het openbare gedeelte van deze vergadering, dat begint om kwart over vier, zal dr. N. J Hommes uit Rotterdam spreken over „Rome en de tolerantie". Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Berkel en Rodenrijs: H. den Boeft te Veendam. Aangenomen naar Almelo (vac. J. Goumarc): Jac. Boonstra te Middelburg, die bedankte voor Apeldoorn (8ste p.p.); naar Numansdorp: M. v. d. Heiden te Wissenkerke (Zld.). Bedankt voor Zwijndrecht (vac. H. J. v. Duinen): J. D. te Winkel te Vorden. GEREF. KERKEN (vrjjgem.) Ds. G. Staal, emeritus en ziekenhuis predikant te Groningen zal per 1 mei zijn werk beëindigen. Hij werd vorig jaar 80 jaar. DEN HAAG Prinses Beatrixvijftiende de expositie afgestaan door dc Bibliothèqne Nationale in Parijs. Te keningen van Delacroix cn Ingres zijn er uit het Louvre en uit het Musée Ingre s in Montauban. Delacroix en Ingres zijn te beschouwen als de beide hoofdfiguren in het conflict tussen romantiek en classicisme in de Franse schilderkunst in de 19de eeuw. Een Egyptische mummiekist is er van het Rijksmuseum van Oudheden Leiden. Ook zullen er kopieën zijn van zandschilderingen van de Navaja- indianen. Deze stukken komen uit Washington. Op „Taal en Teken" zal 'het grote laatgotische kruis uit Neer voor het eerst worden geëxposeerd bosch bij Nijmegen. Delftse rector-magnificus: Afvloeiing intellect in strijd met de feiten Zendingsconferentie vrij-evangelischen AMSTERDAM De zendingsconferen tie van de Vrije Evangelische Gemeenten zal dit jaar op 8 en 9 mei in Amsterdam worden gehouden. In een zendingssamen komst. die zaterdagavond om half acht in de Weteringkerk begint, zal worden gesproken door tnr. drs. G. J. Leita- brandt, zendingsarts Jac. van Bergeyk en ds. J. Bos uit Djakarta. Zondag zal er in de Weteringkerk 'en in de Lmmanuelkerk een speciale gods dienstoefening worden gehouden met een inzameling voor de actie „Brood voor het hart". In de Weteringkerk preekt ds. J. A. Hamers dan over de voleinding der zending als teken van Christus' komst, waarna prof. dr. J. Verkuyl een toe spraak zal houden over de vervulling van de zendingstaak in wereldverband. In de lmmanuelkerk houdt ds. H. R. Timmerman de zendings.preek, terwijl ds. handschrift werdBos v°°rts zal spreken. Voorlichting jeugd over de bezetting De jeugd spreekt het park Velserbeek aan de Parkweg te Velsen-Z. Ieder jaar komen er deelnemers uit het gehele land. uit verschillende kerken en gemeen schappen om samen te getuigen van het Evangelie. Vorig jaar waren er 5000 bezoekers en ook nu worden velen verwacht. In een grote tent zullen om half elf, half drie en vijf uur samenkomsten worden gehouden. Sprekers zijn ditmaal: ds. G. Toornvliet, rev. G. A, Brucks, directeur van Youth for Christ.;-ds. J. A. Visser .te Amsterdam, de heer J. Kits, de evangelisten Th. Dikkes uit Leiden en J. Klein Haneveld ut Bodegraven. Mu zikale medewerking wordt verleend door John Buurman, zangleider en solist, Arnold Sneep, hammond orgel, en mu ziekvereniging Sursum Corda uit Den Helder. In een andere tentzijn tegelijkertijd kindersamenkomsten onder leiding de dames Punt en Verboom met Bijbel-clubteam uit Amsterdam. heeft de Commissie Samenwerkende Verzetsorganisaties, bestaande uit hoofd bestuursleden van de Nationaal Federa tieve Raad van het Verzet en van de Nederlande Vereniging van Ex-politieke Gevangenen (uit de bezettingstijd), aan de heren Rogier van Aerde, Karei Norel en H. Wielek verzocht een verhaal over de bezetting te schrijven voor de jeugd woor rdje mee: Fien de la Mar begraven AMERSFOORT Het Landelijk ver band van gereformeerde politieke jeugd studieclubs (vrijgemaakt) heeft op de jaarlijkse vergadering besloten niet deel te nemen aan het Nationaal jongerenpar- lement. Uitnodigingen hiervoor werden afgeslagen, omdat men afwijzend staat tegenover de geest waaruit het jeugdpar- lement is voortgekomen, namelijk, dat de jeugd een eigen woordje moet mee spreken. Fien de la Mar ten grave gedragen. Voorafgaande aan de begrafenis op Zorg- vlied was de overledene opgebaard in de foyer van het nieuwe De la Mar theater aan de Marnixstraat in Amsterdam, waar gelegenheid was langs de baar te defi leren. Er waren zeer veel acteurs en ac trices, bekend van toneel of cabaret die langs defileerden, o.a. Caro van Eyck, i Men gaat met de komende fusie hdn< j voorbeeld volgen van de grotere broqje |en zes destijds de j.v.'s en m.v.'s - 'die reeds enkele jaren geleden zijn s#>e ;mengegaan tot de Bond van Chrisfle I Geref. Jongerenverenigingen. Zitting in de commissie, die het s^e mengaan moet voorbereiden hebbetU| mej. E. M. Baars te 's Gravendee mej. W. Boerrigter te Deventer, mefa' A. Boertien te Amsterdam. Uit de kns penbond zijn dit de heren: A. v.d. AFfi ker te Bussum en J. G. Hakkenbenvo te Zeist. Een derde man moet nog Ufer het bestuur worden aangewezen. ici i Nederland, Deze verhalen zullen heeft voorts de heer Jan Rogier te Amsterdam bereid gevonden een artikel te schrijven voor de studen ten in Nederland. Dit artikel wordt via het maandblad „Student" aan alle stu denten gezonden. Voor de schooljeugd )5de en 6de klas l.s.) is een vrijheidsboodschap opgesteld. De commissie heeft het onderwijzend personeel verzocht deze vrijheidsbood schap aan de leerlingen voor te lezen en toe te lichten. Ank %-an der Moer. Dora Paulsen. Elly van Stekelenburg, Loudy Nijhoff, Conny! Stuart, Guus Oster en Ton Lutz Ook de vroeger zeer bekende operette-ster Bep- pie de Vries en Henriëtte Davids waren aanwezig. In de aula van Zorgvlied zei de heer Harry Boda, dat zijn woord van afscheid de zwaarste rol in zijn carrière was. Hij gaf uiting aan zijn gevoel van verering en dankbaarheid en zei dat het teveel j was om op te noemen wat Fien de la Mar allemaal had gepresteerd Een oom van de overledene. Chris de la Mar, dankte de actrice voor het senot dat zij het grote publiek met haar kunst had geschonken. DAVID BEN GOERION, de vroegeij" minister-president van Israël, heel. voor' hondeMteftr deelnemers aan éf11 bijbelconferentie te Jeruzalem g(h< sproken over het thema „Israël, hjo uitverkoren volk". Hij stelde ^c, vraag, of de gedachte geoorloofd i dat God het ene volk verkiest «18 het andere verwerpt en bearfaa woordde deze vraag ontkennend, feei werkelijkheid heeft niet God IsraJ; uitverkoren, maar heeft Israël vo^ God gekozen, aldus Ben Goerioft die daarvoor verwees naar Jozw>s, 24:22. 6n, PRESIDENT SOEKARNO heeft tij dekreet elke aanval of beled ging van een godsdienst die ofig cieel erkend is door de Indonesisc|,u regering, strafbaar gesteld. Vjva godediensten zijn officieel erkends islam, christendom, boeddhisn{oC hindoeisme en confucianisme. pe PROF. DR. W. C. VAN UNNlP hoogleraar in de uitlegging van H Nieuwe Testament en de oud-chrr.§ telijke letterkunde te Utrecht, r zaterdag 22 mei een eredotcora ontvangen aan de universiteit vi Oslo. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN door alle leiera worden geplaatst buiten verantwoorde- De redactie behoudt zich het recht voor stukken korten schrijft u dus zéér kort! Er kan volledige vermelding^ van naam en woonplaats. Bijdragen voor deze Ingezonden-stukkenrubriek knni (en lezeressen!) worden geleverd J lijkbeïd der hoofdredacti te weigeren en in U worden gepubliceerd ■c Kerkklokken (11) De heer P. beweert niet te weten klokken met bronzen geluid, waar het klokluiden op zondag vooij I dient. Echt niet? Dit klokluiden is ook volstrekt geen lokmiddel doch een roep- mee naar stem voor allen om op te gaan naar hel straat". Huis des Gebeds. Mogen velen gehoor Den Helder de roepstem die door het ook beducht/dan juist voor de waarheid liefde en vlucht/Dan klinglen de kken met bronzen geluid, in bimmen bammen hun glorielied uit/En ieder die "t roepen der klokken verstaat/zoekt mee naar 't verlorene in slop en in wat de legerpredikanten daar nu mee te dringend nodig dat de overheid de \7 rOUW III hCt ttmlft O maken hebben kan ik niet volgen. Ik brommer de status geeft, die hij rijtech- j dat dezen zelf hun eigen stand- nisch reeds bezit. Vermoedelijk zal dit Met verbazing las ik het ïngezond vrij. En denken dat ze met het brengen v Gods Woord genoeg te doen hebben. P. Markus Boskoop J. KeiZ' bepalen. Laat ze hierin ook een gunstige invloed hebben op het stuk nozemachtige gedrag categorie bromfietsers. Den Haag Drs. J. klokluiden heenklinkt. Gelukkig mogei de klokken in ons land nog overal worden gehoord. Scheveningen DELFT „Het zou in mijn ogen een verontrustènd verschijnsel zijn, als de leden van ons docen tencorps en die van onze weten schappelijke staf geen uitnodiging meer uit het buitenland ontvingen om daar tijdelijk of voor goed een arbeidsveld te vinden. Dat zulke aanbiedingen tot een bedenkelijke afvloeiing van een de,el van het Nederlandse intellect naar het buitenland zouden leiden, is in strijd met de feiten. Bovendien moet men nooit vergeten dat in dit opzicht het verkeer nu uit beide richtingen komt." Dat zei prof. ir. H. J. de Wüs, rector magnificus van de Technische Hoge school in Delft over de vraag of land op het ogenblik niet te veel leden 'van het wetenschappelijk corps de Verenigde Staten verhuisd, cijfer dat te verwaarlozen is als bedenkt dat ons docentencorps en stafleden circa achthonderd mensen len. Naar prof. De Wijs' mening speelt bij de emigratie naar Amerika de sala riëring als zodanig geen rol. daar staat zelfs tegenover dat de sociale status van de hoogleraar daar lager is dan hier te lande. In de Verenigde Staten maakt zich wel enige zorg over deze kwes- naar tot dusverre Is er nog geen medie voor gevonden. Daar er altijd moed voor nodig is om in den vreemde een nieuwe carrière op te bouwi het gevaar niet denkbeeldig dat een uni versiteit of hogeschool door de emigra tie van zijn wetenschapsmensen juist de meest actieve en meest voortvarende fi guren zou kunnen verliezen. Op het ogen blik wordt de emigratie van pas-afgestu deerden ook wat geremd door het feit, dat vele hunner al een gezin hebben. Van alle thans bij de technische hoge- zoeken: school in Delft ingeschreven studenten roept tot vergeven 8500 in getal is veertien percent, ge- Dan scheld' u de leugen Kerkklokken (14) Als kinderen zelden we van D. Knoester kerkklokken, dat ze „Kom, kpm' nderdaad kinderlijk D_, iets" is er toch wel van waar: zc zeggen kom tot Mijn Woord en Mijn wezen van een kerkklok begrepen ieder wakker te maken de ene Weg. Rotterdam Kerkklokken (12) ij ons in Vlaardingen staat een kerk getuigenis.'*Het is als het _jrvan de tamelijk laag hangende luidklokken op zondagmorgen, te be- iglnnen om half negen (er zijn twee kerkdiensten) drie maal ongeveer vier minuten luiden. Al hoor ik graag klokgelui toch kan ik erin komen dat mensen als de heer P. die in de directe omgeving wonen dat hinderlijk vinden. Bij andere kerken hangen de klokken ongeveer twee-en-een-half keer zo hoog. waardoor het geluid meer wordt ge spreid. Overigens wens ik alle mensen 'die om de achtergrond ervan een hekel aan klokgelui hebben toe dat ze het met geroepen —dat èndere oren zullen gaan beluisteren. Vlaardingen B. van Noor' Waar bleven :e? Waar bleven de Nederlanders op zaterdag 24 april tijdens de ontroerende bijeenkomst t.g.v. het 15-jarige bestaan van de Republiek der Zuid-Molukken in de Haagse Houtrusbhallen? Er waren ruim 7000 Zuid-Molukkers en een handjevol Nederlanders. Was Weinig begrip i toch nog weinig begrip van zeer veel bejaarden. mevrouw Spiessens uit Scl kleine dam en wel speciaal de uitdrukki en dat allemaal in 1965". Inderdaj mc-vrouw. want ook in 1965 is de Bijl in dit opzicht nog niet veranderd Capelle a.d. IJssel A. E. Schouf Kerkklokken (15) Het is ondoenlijk voor mij om op alle reacties die mijn stukje teweeg hebben gebracht te reageren. Daarom enkele (onvolledige) opmerkingen. Ik dacht dat te wijzen op schaamte voor het in de steek laten deze mensen? Tellen al die ballingen r Dpiikers het gevangen houden van dr. Soumokil Kerk: u. uk muiuha het wellicht tegenover de R.k. kerk dan niet gezapigheid die de Nederlanders thuis deed blijven? Kennelijk zijn we onze vrijheidsberoving van 1940 tot 1945 al weer vergeten. Schreeuwden wij toen niet om recht, om vrijheid? Of kletsen we maar wü mee ovef „alles in breder A0W Wat heeft me voor de positie Ik schreef onlangs een brief Hervormde Kerk om nader voorgelicht te worden over o m. de Herv. Kerk en briefje ten antwoord dat ik dan maar bij de boekhandel of bij het Boekencen trum moest bestellen a. Het Christen- zijn in de Nederlandsesamenleving: b. De politieke verantwoordelijkheid der De reformatorische houding de R.k. kerk en haar leden. Denkt men nu werkelijk dat wij ouderen geld hebben om dit soort bestellingen te doen? •jarige die behoudens zijn nog i klein pensioentje bij Kerkklokken (13) Mag ik ook iets aan de heer Panne bakker zeggen over kerkklokken? Het is het volgende rijm: „De klokken, ze klingelen zeer luide en schel/degenen die opgaan, ze kennen dat wel/ze roepen tot loven en danken te saam hoe groot het verschil ook: in Christus Soekarno?" Als dal christelijke politiek moet heten Den Haag A. F. Sollif Brommers en tie Wet Hulde voor uw artikel in het Zon- iagsblad over Brommers en de wet. o- 'k daar n°g even nader op ingaan! wat andere nogal hatelijke opmerkingen Vijftien jaar geleden BÊ 1 toch een zaak binnenuit? Jammer vind ik de reactie? over ..het zeker wel fijn vinden van dc bezetting omdat toen alle klokken moes ten zwijgen". Ik wil alleen maar zeggen dat ik getracht heb in de bezettingsja- goede Nederlander te zijn. Ook Vrouw in hel ambt Met alle respect voor de bezwai^_, vraag ik me toch af of het nog wel gaat om bezwaren aan te voeren tegen vrouw in het ambt. Wanneer men dati bijbelse gronden wil verdedigen d L blijft er toch waarlijk niet veel mfe) over van het mooie dat de bijbel schenkt. Ook in het verleden hebr01 mensen zich „uitgesloofd" om te ,,le wijzen" dat de vrouw niet in het anL behoort te staan. Maar het gaat er to waarlijk niet om tot welk geslacht mik behoort, doch of men de capaciteil voor hel ambt bezit, Er zijn t(Va vrouwelijke ministers, dokters, rechta^ ingenieurs en denk ook eens aan )te persoi Wilhelmina! Er wordt veel gesproken over rassendiscril natie Indien konr ttrjjg aangaat: ik dacht dat haat.in strijd is met de chr. beginselen. Wat het lan,g bed liggen betreftelke dag ben om zeven uur 's morgens op. ook zondags, dus mijn „ergernis" is niet eroorzaakt omdat ik je dan weer straks je 40-jarige echtvereniging? Het is toch een gedenk- r dag waarop je bezoek krijgt? En „onop- Leidsohendam brommer gemerkt voorbij laten gaan" is ook weer fiets gelijk te stellen zowat. Inderdaad, ook t..v, is iets prachtigs voor bejaarden. Ja. ja... H. de Kok sr. rassendiscriminatie maar geslachts^r criminatie. F. B. Kr(/ praktisch dat deed de wetgever dan ook. Tegenwoordig echter is de brommer een licht motorrijwiel geworden dat weinig Vrouw in het ambt (|J De heren Imanse en Zwart schrijfG /De kerk van de één is het ritme gewend/terwijl weer dejinder dij wakker pleeg te worden (Discussie gesloten tempo niet kent/ maar scheidt elkander alleen om het lied/dan geeft dit ziohzelven en and'ren verdriet/Als 'l woord wat gesproken, door mensen gezegd/benadrukt gebracht, op de weeg schaal gelegd/en 't eigen denken Cio-Jfl-kwestie trouwd. Naar aanleiding van de gerezen moei- één/dan vragen die Hem lijkhftden inzake de legerpredikanten zou moet dit toch heen?/U ik enkele opmerkingen willen maken. ik mijverneêr/ Dat de Hervormde Synode zioh uit zegent dan spreekt tegen het gebruik van kernwa- 'fiets gemeen heeft. De Rotterdam het gelui overheid schijnt van deze revolutionaire ontwikkeling weinig gemerkt te hebben. BrttVO l'OOr filClCICf* 1 Zo blijft men de bromfietser allerlei verkeers.,regels" opdringen die hij wel als absurd MOET ervaren. Waarom mag een auto met 50 im snelheid door de bebouwde kom en de veel wendbaarder Ik wilde mevrouw J. van Houwelin- gen-Baars in Leiden bijvallen in haar „hoera", of „bravo" voor de burgemees- Gorinchem, de heer Ridder uai er «een bijbelse fundering Vumi vrouw in het ambt te vinden is, f' voor het tegendeel. Toch zou ik lj, raden wat voorzichtiger te zijn. Enk voorbeelden? Mirjam was een profeer« de oude Anna in de tempel evene^w? Debora was een richteres. En brommer slechts met 30 km? Waarom Rappard en zijn duidelijke houding dwingt men bromfietsers tot levensge- opzichte van sommige uitingen vaarlijke capriolen op smalle rijwielipa- moderne kunst. Ik hoop dat de den bezaaid met bomen, lantaarnpale fc-m.ir andere obstakels, terwijl op de mentje mag krijgen. weer/Want nergens is satan hoe sluw pens is haar goed recht, dacht ik. Maar rijweg vaak ruimte genoeg is? Het sproken i auiaenjxe npuaing ten ,ulIen profeteren". S0Tumu?!_ uJ-"giT „_eI Men kan de zaak wenden of keren" sn wil; mijns inziens worden vromfer ct voor niets ook naar voren geha|rt. in de bijbel. C. Schippers Noordwijkerhout J. WauwV behalve felle kritiek nog menig compli-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2