JANSEN cüTILANUS Plasticolor-43 prachtige kleurënT" Geloofsvrijheid houdt in vrijheid van overgang Paus laakt kritiek op eigen erf Newbigin terug naar India Oud-minister Hofstra: nu geen socialisatie Luthers tweerijkenleer belangrijk voor onze tijd Een woord voor vandaag 1 Doe het zélf met Plasticolor-PrlaH Joodse gemeente in Spanje erkend DUET 2 VRIJDAG 2 APRIL 196S VN-commissie spreekt uit GENÊVE De V-N.-commissie voor de rechten van de mens heeft don derdag eenstemmig bepaald dat een staat niet het recht heeft zich in het individuele geweten van de mens te mengen. De commissie is sinds 22 maart bezig met de artikelsgewijze behandeling van een ontwerpconventie over godsdienstvrijheid. Op voorsteil van de Indiase afgevaardigde werd de volgerv- de tekst aangenomen: De leden-sta ten verbinden zich aan iedereen die onder hun jurisdictie valt het recht op vrijheid van gedachten, geweten, godsdienst of overtuiging te verzekeren. Dit recht houdt in de vrijheid al of niet een godsdienst of over tuiging aan te 'hangen of van godsdienst of overtuiging te veranderen, overeen- komstig het geweten, zonder enige dwang ten aanzien van de vrijheid van keuze of beslissing op dit gebied- Leeftijdsopbouw verontrustend DEN HAAG Zowel absoluut als relatief stijgt het aantal hervormden boven de 65- Dit blijkt uit een statistisch overzicht van de Stichting Mechanische Registratie en Admi nistratie (SMRA) ten dienste van de .Nederlandse Hervormde Kerk. In dit overzicht worden gegevens besproken van 156 hervormde gemeenten met anderhalf miljoen hervormden. Een op de acht hervormden is ouder dan 65 jaar (volkstelling 1947: 9,4 procent; 1960: 11,6 procent). Wat betreft de indeling in belijdende le- Afrika, den, doopleden en geboorteleden, zo als de hervormde kerkorde die kent, blijken zeer opvallende verschil len in de leeftijdsgroepen. Van de honderd hervormden boven de 75 jaar waren er 57,3 belijdend lid, 15,4 dooplid en 27,3 geboortelid. Van de honderd hervormden tussen 65 en 74 jaar waren deze cijfers respectie velijk 49,8 21,5 28,. Van de i totale hervormde bevolking is dit beeld echter heel anders: op de honderd hervormden zijn er 26,5 be- lijdende leden, 34,6 doopleden en 38,9 geboorteleden. Hierbij moet er wel aan gedacht worden, dat beneden de leeftijd van ongeveer 19 jaar geen belijdende leden voorkomen. Toch blijven deze cijfers een bepaalde ontwikkeling in. het hervormd kerkelijk leven aandui- den. Studenten gepakt in Lissabon LISSABON Gewapende politie mannen hebben gisteren de mensa van de universiteit in de Portugese hoofdstad omsingeld na incidenten tussen studenten en de rector-magni- ficus, prof. Paulo Cunha. Enkele hon derden studenten werden gearresteerd. Later werden zij vrijgelaten. Ambtsaanvaarding phof.' Den Herdér AMSTERDAM Prof. dr. B. A. den Herder, benoemd tot gewoon hoogleraar aan de medische faculteit van de Vrije Universiteit in de radiologie, heeft van middag zijn ambt aanvaard door het uitspreken van een rede getiteld: „En kele gedachten bij het onderwijs in de roentgenologic". Prof. Den Herder, in 1924 geboren wonende te Amsterdam, studeerde ge neeskunde aan de universiteit van Am sterdam; in 1953 legde hij het artsexamen af. Hij promoveerde in 1958 op het proef schrift: ,,De arthrografie van het schou dergewricht". Vóór zijn benoeming was hij hoofd van de afdeling roentgen- diagnostiek van het Antonie van Leeu wenhoekhuis. De roentgenologic steunt, aldus de nieuwe hoogleraar, enerzijds op de alge- i ziekteleer, anderzijds op de grond- rd< kennis van de ziekteleer natuurkunde onmisbaar, doch daarnaast is een inzicht in het ontstaan roentgenbeeld noodzakelijk. De gevaren van het roentgenonderzoek zijn tweeër lei: bij een roentgenonderzoek waarbij een inspuiting plaats vindt met bepaalde vloeistof kan deze reacties oorzaken in het lichaam en de gevaren van een te grote dosis roentgenstralen. Bij het roentgenonderzoek zoals dit ge beurt in een goed geoutilleerd zieken huis zijn deze gevaren echter zeer gering. De angst voor roentgenstralen is in het algemeen ongegrond, zo besloot prof, Prof. H. Sparnaay overleden UTRECHT In Utrecht is de in binnen- en buitenland bekende germa nist. prof. dr. H. Sparnaay, emeritus hoogleraar aan de rijksuniversiteit in Utrecht overleden. Prof. Sparnaay bezette aan deze universiteit van 1941 tot zijn emeritaat in 1961 de leerstoel voor Duitse taal en letterkunde Daarnaast doceerde hij ook de vergelijkende letterkunde van de middeleeuwen en richtte hij in het kader daarvan samen met prof. dr. W. A. P. Smit het instituut voor verge lijkend literatuuronderzoek op. Prof. Sparnaay werd in 1891 in Rot terdam geboren, studeerde aan de ge meente-universiteit van Amsterdam Duitse letteren en promoveerde daar in 1922 cum laude. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wilnis (U.): J. H. v. d. Barak, karad. te Wilnis. Aangenomen het beroep van de prov. kerkverg. v. Zuid-Holland tot pred. voor buitengew werkzaamh. (scriba prov. kerkverg. Z.-HolL): E. J. Beens te Rot- terdam-Hilleger,sberg. Bedankt voor Barneveld: H. Harkema te Zeist. GEREF. KERKEN Beroepen te Buitenpost <2e pred.pl.), te Hoogezand-Sappemeer - (vac. P. Klap wijk), te Joure (2e pred.pl.) en te Sur, huisterveen (2e predspT.): L. R. Krol te Midwolda. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdafn-Z.: P. v. d. Bijl te Genemuiden. SGP-ers spreken over apartheid UTRECHT Morgen houdt het Landelijk Verband van Staatkundig Gereformeerde Studieverenigingen zijn 23e jaarvergadering. Hiervan zal het middaggedeelte, dat om kwart over twee begint in Hotel Smits, Vre- ■denburg 14, openbaar zijn. De heer R. Kroes, inlichtingsattaché van de Zuidafrikaanse ambassade, zal dan spreken over Zuid-Afrika's bevol kingsbeleid tegen de achtergrond van de staatkundige ontwikkelingen in Ds. Van den Bent weer terug PARAMARIBO Zondag hoopt ds. N. van den Bent, colporteur van het Nederlands Bijbelgenootschap terug te keren van zijn reis naar Suriname e- J- Antillen. Op den Antillen is een Antilliaans Bijbel Comité gevormd, dat in samenwerking niet het NBG hoopt te komen tot een nauwere samenwerking met het Ameri kaans bijbelgenoogschap en het Brits er buitenlands bijbelgenootschap voor hel gehele Caraibische gebied. In Suriname is een comité gevormd, vertegenwoordiger van de groeperingen waarin reformatorische kerken zitting heeft. Ds. Van den Bent is er in geslaagd allerlei activiteiten op het gebied van de christelijke lectuuverspreiding te coör dineren. Actie 3 x 35 Op een speciale Suriname-avond heb- ben leerlingen van een christelijke tech nische school in Utrecht 2400 bijeen gebracht voor armlastige patiënten van het diaconessenhuis in Paramaribo. Met dit bedrag steeg de opbrengst vai actie 3 x 35 boven de 250.000. ROME Paus Paulus heeft de leden an zijn kerk opgeroepen om toch vooral de eenheid onder elkaar te bewaren. „Waaraan wij op het ogenblik in het bijzonder behoefte hebben is eenheid in eigen kring. Hoe zouden de rooms- katholieken anders andere christenen, de „afgescheiden broeders" een voorbeeld kunnen geven." De paus zei dat hij niet altijd goed euws ontvangt over de loyaliteit van rooms-katholieken. Er zijn er die zich overgeven aan „bittere, afbrekende en systematische kritiek in plaats van zich te onderscheiden door een geest van solidariteit, vriendschap, wederzijds be grip en eerbied voor het gemeenschap pelijk erfdeel" Vólgens de paus zijn er in de kerk ensen die het gezag van de traditionele kerkleer loochenen en nieuwe theologieën uitvinden. Het zijn volgens hem mensen er smaak in hebben om argwaan te ien, en het gezag en alle vertrouwen volgzaamheid afwijzen om maar mo dern te zijn. GENèVE/MADRAS Bisschop J. E. Leslie Newbigin, assistent secreta ris-generaal van de Wereldraad van Kerken en directeur van het departe ment voor wereldzending en evangeli satie van de Wereldraad, is benoemd tot bisschop van Madras van de Kerk van Zuid-India Newbigin, die nu 55 jaar is, was oorspronkelijk predikant van de Kerk van Schotland. Hij speelde een be langrijke rol* bij de besprekingen tussen anglicanen, congregationalisten, gereformeerden en presbyterianen, die uiteindelijk resulteeerden in de op richting van de Kerk van Zuid-India In 1947. In de Wereldraad heeft hij sinds de oprichting in 1948 een belangrijke rol gespeeld. Hij was lid van het centraal comité en vice-voorzitter van de com missie voor Geloofsbelijdenis en Kerkorde. Van de Internationale Zen dingsraad was hij achtereenvolgens voorzitter en secretaris-generaal- Na de integratie van de Internationale Zendingsraad in de Wereldraad werd hij directeur van het departement voor wereldzending en evangelisatie. Men verwacht, dat bisschop New- fcr is nok Plasticnlor kwastenreiniaeiTl Op dit ogenblik onzinnige eis UTRECHT De oud-minister van financiën', de heer H. J. Hof stra, die thans vice-president van het Verolme-concern is, heeft gis teravond in een interview voor de televisie verklaard, dat hij sociali satie van bijvoorbeeld banken, ver zekeringsmaatschappijen, de Hoog ovens en de meelindustrie op dit ogenblik een onzinnige eis vindt. Hij zei dit ter verduidelijking van de uitlatingen die hij de vorige week, tijdens een rede voor de afdeling Zuilen van de Partij van de Arbeid, heeft gedaan. De heer Hofstra sprak zich toen uit tegen reclame in de ether en voor socia lisatie. De heer Hofstra stelde voorop, dat door de wijze waarop zijn uitlatingen zijn gepubliceerd hier en daar de indruk gewekt is, dat hij de eis van socialisatie van sommige bedrijfstak ken bij de huidige kabinetsformatie zou willen stellen. Hij verklaarde nadrukkelijk, dat zulks onjuist is, en dat zijn hele verleden daarvoor borg staat. „Ik heb vijftien jaar lang als Kamerlid en als minister steun verleend aan coalitie kabinetten, waarvan de partij van de arbeid deel uitmaakte en waarin de socialisatie niet als programmapunt voorkwam. Het is volstrekt duidelijk, dat ik met een eis op dit ogenblik niet zou kunnen komen", zo zei de oud-minister- Hij ontkende trouwens, dat hij dit in Zuilen heeft geëist. Terloops, zo zei hij, heeft hij de kabinetsformatie ter sprake gebracht. Misschien in twee zinnen, aldus de heer Hofstra- STEMPEL Hij herhaalde dat hij alleen heeft ïzegd, dat als de Partij van de Arbeid de regering treedt, het regeringspro gramma uiteraard anders moet zijn dan dat waarop de V.V.D. het stempel heeft gezet, omdat de P.v.d.A. nu eenmaal gemeenschapsvoorzieningen en planning in het algemeen voorstaat. De heer Hofstra verklaarde voorts dat hij zich in Zuilen volstrekt heeft onthou den van het stellen van enige eis ten aanzien van het programma. Dat heb ik Vondeling en de fractie overgelaten, (ie wij volledig vertrouwen hebben". Boekenhoek Zo zün de dieren, door Gerhard Gronefeld. Uitgave Zomer Keu- ning, Wageningen. _i deze tijd. De verstedelijking dringt zich op, de behuizing is vaak ver verwijderd de natuur, de mens heeft meer voor recreatie. Het boek van Grone feld, bijna een standaardwerk, kwam tot stand door een groot aantal observaties van apen, gazellen, wilde paarden, beren, leeuwen, nijlpaarden enzovoorts. Het gaat over de psycho- logie der dieren, over hun gedrag en eigenschappen, over hun mysterieus en dikwijls voor raadselen plaatsend gevoelsleven. De journalistieke aan pak waarborgt gezelligheid en begrij pelijkheid. Uniek zijn de meer dar tweehonderd foto's, waaronder aan grijpende vierkleurenplaten. (320 blz. 24.50). Promotie ds. Schuurman (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Vanmiddag is ds. L. Schuurman, gereformeerd predikant te voorburg, aan de Vrije Universiteit gepromoveerd tot doctor in de theologie. Zijn dis-» sertatie is getiteld Confusio reg- norum. Studie zu einem Thema aus Luthers Ethik. Promotor was prof. dr. J. van den Berg, Luther maakte onderscheid tussen twee regimenten of rijken, waardoor God de wereld regeert: het geestelij ke rijik van het evangelie en het wereldlijke rijk van de ordeningen. Het eerste rijk heeft de verhouding van de mens tot God op het oog. Het wereldlijke rijk strekt zich uit over het horizontale leven van de mens: door middel van de overheid en dergelijke dwingt God de wereld geordend te leven. Die wereld blijft echter een wereld van de oude mens volgens Luther. Kerstening van de ordeningen van gezin, staat en maat schappij is dan ook volgens hem (anders dan volgens Calvijn) onmoge lijk. Ds. Schuurman bespreekt in zijn proefschrift de strijd van Luther tegen ihet door elkaar halen (confu sio) van beide rijken. Hij zag dat vooral in het rooms-katholicisme en bij de dopersen. Vooral nu de theolo gische discussie rondom het seculari satie-proces in volle gang is, dient volgens ds. Schuurman meer dan ooit het verschil tussen beide rijken on derstreept te worden. Met instemming citeert hij Nygren, dat Luthers weg de enige effecieve is, om de secularisa tie te overwinnen. Luthers tweerijkenleer noemt ds. Schuurman een poging, om de eschatolo gische spanning van het Nieuwe Testa ment te honoreren (het Koninkrijk Gods, dat reeds in Christus gekomen is en tegelijk nog komen moet). Men kan volgens Luther deze spanningen op twee doorbreken door verwarrring m de twee rijken. Aan de ene kant probeert het rooms- katholicisme het wereldlijk rijk een geestelijk stempel te geven, aan de andere kant maakten de dopersen de fout, het geestelijk rijk wereldlijk door te zetten. De eersten houden geen reke ning met de zondeval, terwijl de ande ren zo met de zondeval rekenden, dat zij de wereld geheel afschreven. Beiden tasten de eenheid van Gods openbaring in schepping en verlossing aan en onder scheiden rechtvaardiging en heiliging niet meer op de juiste wijze. Lijdelijke trekken Met alle waardering heeft Schuurman toch ook bezwaren te| Luthers leer. Bij Calvijn komt zi„___. inziens de synthese tussen beide rijken meer tot haar recht, doordat deze meer heeft geprobeerd, om de komst van Gods Koninkrijk in deze wereld gestalte te geven. De Voorburgse predikant is het niet eens met hen, die Luther in dit opzicht van quiëtisme (als valse lijde lijkheid) beschuldigen, maar wel heeft Luther onder invloed van zijn toekomstverwachting lijdelijke trek ken ten aanzien van de taak van een christen in de wereld. Vandaar dat zijn standpunt aanleiding kon geven tot de slappe houding van vele Duitse christenen tegenover Hitier. Ook accentueert ds. Schuurman, dat Luthers leer niet zonder meer naar het heden over te brengen is, omdat de tijd heel anders is geworden. Luther kon nog uitgaan van de idee van het ohristelijke westen, maar de plaats van de kerk is nu geheel veranderd. De staat is thans ook anders, dan die uit Luthers tijd. Het zou in deze tijd wel eens mogelijk kunnen zijn, dat een revolutionair meer in Lu thers trant handelt, dan de gehoorza me conservatieve burger. Ook kan de kerk volgens ds. Schuurman, niet r zonder meer de overheid de zwaardmacht toekennen, omdat het karakter van het „zwaard" nu anders Schuurman voegde aan zijn dissertatie 23 stellingen toe, wij de volgende citeren: De betekenis van het Hooglied de Canon is geen andere, dan dat het zonder mythologie en saoralisering over de erotiek spreekt. Het zingen van onberijmde psal men in de eredienst dient te worden bevorderd.. De argumenten, die Van Ruler gebruikt om het onderscheid tussen zending en evangelisatie te handha- i, zijn niet toereikend. Het is uit een oogpunt van chris telijk politiek ethos betreurenswaar dig, dat de christelijke partijen in de Tweede Kamer nog te weinig aan dacht hebben voor hulp aan ontwik kelingsgebieden. Het zonale ontwapeningsplan van de Poolse minister van buitenlandse zaken Rapaoki verdient serieuze overweging. De jonge doctor werd op 19 juli 1931 te Rotterdam geboren. Hij be zocht het christelijk gymnasium te Gravenhage en studeerde aan Vrije Universiteit theologie. In 1955 legde hij zijn kandidaats- en in 1960 zijn doctoraal examen af. In 1956 werd hij in Giessenburg gereformeerd predikant, welke gemeente hij in 1959 voor Voorburg verwisselde. Schuurman is tevens leraar kerkge- schiedenis aan het gymnasium, dat hij eertijds zelf heeft doorlopen. Het proefschrift is verschenen bij Van Keulen te Den Haag en is door de schrijver opgedragen aan Toen traden zij toe, sloegen de handen aan Jezus en grepen Hem" (Mattheüs 26:50). Na het verraad de arrestatie. Als een misdadiger wordt de Here als het ware opgebracht naar de mannen, die straks over Hem hun oordeel zuüen uitspreken. O neehet gaat niet zonder slag of stoot. De discipelen proberen nog de Here te ontzetten. Een van hen grijpt zijn zwaard en houwt daarmee op de menigte in. De slag treft Malchusde slaaf van de hogepriester, wiens oor wordt afgeslagen. En het is de Here, Die het oor weer aanzet. Misschien heeft dit de menigte tot nadenken gebracht, misschien ook niet. Ze zijn er ten slotte al aan gewend door die Jezus wonderen te zien verrichten. Ze sloegen de handen aan Jezus en grepen Hem. En ze weten niet, dat ze dit alleen maar kunnen doen omdat God het wil. Ze hebben een makkelijke gevangene. En ze weten niet, dat ze met Zijn arrestatie en wat er verder gaat volgen meewerken, in feite aan hun eigen geluk. Straks zullen ze het ontdekken en uitroepen: Deze is waarlijk Gods Zoon. De handen aan Jezus slaanmet bezoedelde handen Hem grijpen. Het gebeurt nog. Het, is nog steeds niet voorbij. De handen aan Jezus slaan met woorden en met daden. Hem grijpen en proberen Hem te doden, Hem het zwijgen op te leggen, Zijn woord geen ingang te verlenen ih het oor, in het hart, doen alsof Hij er niet is. Bezoedelde handen aan Jezus slaan en dan ontdekken dat Hij ze reinigt. Mnroen schilderen? Plasticolor vertf VIERKANT De heer Hofstra ontkende voorts, dat hij zich „vierkant" tegen reclame in tv en radio heeft uitgesproken. Hij ziet liever geen reclame in de televisie maar indien deze in het kabinetsprogramma past, dan zou hij deze het liefgt in een zo bescheiden mogelijke omvang willen aanvaarden en op een redelijke manier. Over het Rem-eiland, dat door bemidde ling van de heer Verolme tot stand kwam, zei de heer Hofstra, dat hij daarbij noch zakelijk noch persoonlijk betrokken is geweest. Allemanskerk van Winkel start weer WINKEL Aanstaande zondag be gint de tweede serie interkerkelijke samenkomsten van doopsgezinden, ge reformeerden, hervormden en rooms- katholieken in het witte kerkje van Winkel. Anders dan. in de eerste serie, die twaalf zondagen achter elkaar telde, zal de „Allemanskerk" nu op elke eerste zondagavond van de maand worden gehouden. De plaatselijke hervormde predl kant ds. M. Leeflang vertelde, dat de Allemanskerk een belevenis is in het zeer onkerkse plaatsje, waar des zon dags zelden meer dan 25 mensen in de hervormde kerk komen. Velen, die niet geboeid zijn door de' kerkdiehsit in zijn klassieke vorm, zijn trouwe bezoekers van de Allemanskerk. De belangstelling varieert van 250 tot 400 bezoekers. Voor het eerst zullen nu ook theo logen het Woord voeren. Het zijn de rooms-katholieke bisschop van Haar lem, dr. J. A. E. van Dodewaard, en de hervormde predikant ds. M. L. W. Schoch te Heemstede. Andere spre kers zijh onder meer Hirsch Blum uit Krakau, burgemeester H. W. H. Let- schert te Medemblik, brigade-gene raal H. M. 'Starri en het Tweede Kamerlid mej. dr. M. A. M. Klompé. De serie wordt geopend door ir. W. H. Schoenmaker, directeur van de Hoogovens. Het rooms-kathöliek kerkkoor van Schagen zal-de missa brevis van Palestrina zingen. Agapè mag geen surrogaat van avondmaal zijn UTRECHT De agapè-viering is goed, maar mag niet een surrogaat worden voor de viering van avond maal of eucharistie. Dat is de korte Inhoud van de richtlijnen, die de Nederlandse rooms-katholieke bis schoppen op dit punt hebben vastge steld- De bisschoppen constateren met vreugde, dat de godsdienstige samen komsten tussen protestanten en rooms- katholieken sterk toenemen en dat daarbij ook de agapè-viering een ruime plaats inneemt. Samen aanzitten drukt op andere manier dan bidden onderlinge verbondenheid uit- Maar, zo zeggen de bisschoppen, deze agapè-vieringen moeten wezen lijk onderscheiden blijven van eucha ristie of avondmaal. Daarom is het beter, om bij deze maaltijden geen wijn te gebruiken en zeker niet geïsoleerd brood en wijn te presente ren, omdat men dan in ons land direct in het sacrament denkt. Men moet ook niet van liturgie spreken en gebed, lezing en toespraak zo in de viering inbouwen, dat de ervaring van een echte maaltijd niet in de verdrukking komt. De bedoeling van de agapè moet blijven, dat er al etend en drinkend ruimte wordt ge schapen voor gesprek en gebed. Nog geen eenheid in Tiendeveen ca. (Van onze kerkredactie) MEPPEL Naar aanleiding van ons bericht van enige weken geleden, dat de Presbyteriaal Hervormde Ge meenten van Tiendeveen en Nieuw Balinge het voornemen te kennen hadden gegeven, terug te willen keren tot Wij lezen vanavond Mattheüs 24 vers 1 tot 14. Een eigen begraafplaats Geschiedenis op school: te veel oorlogsfeiten UTRECHT De yalse oorlogsroman- iek is nagenoeg uit de geschiedenis- leerboekjes op de Nederlandse scholen verdwenen. Een werkgroep van de Ne derlandse Onderwijzers Vereniging meent evenwel, dat nog een te groot aantal oorlogsfeitcn traditiegetrouw wordt opgenomen, zonder dat het ver melden ervan van een wezenlijk belang is voor een goed begrip van het geschie denisverhaal, dat aan het lagere school kind wordt verteld. Alleen die oorlogen.' die grote invloed den hebben gehad op de ontwikkeling van land en volk verdienen behandeld te worden, zo meent de NOV-werkgroep. Hiertoe rekent zij zeker de 80-jarige oorlog. De leerstof hierover dient even wel drastisch te worden beperkt, daar hij ize geschiedenismethoden nog altijd onevenredig grote plaats inneemt. Dit heeft onder andere tot gevolg, dat de behandeling van de geschiedenis MADRID De Spaanse rege ring heeft ten opzichte van het joodse volk een beslissing geno men, die historische betekenis heeft. Generaal Franco heeft na melijk voor het eerst een joodse gemeente op Spaans grondge bied erkend. Dit houdt in voor de joodse gemeente te Madrid waaraan de erkenning is gegeven dat zij openlijk synagogale diensten kan gaan houden en een eigen begraafplaats kan inrichten. Deze synagogale diensten werden reeds enige jaren gehouden, maar waren in feite illegaal. Het onder houden van een eigen begraaf plaats was de joodse gemeente echter niet mogelijk. Er wonen niet veel joden meer in Spanje, lp he vèertien'de en vijftien de eeuw moeten het ongeveer een half miljoen zijn geweest. Deze ge meenschap kwam onder de Moorse overheersing, tot grote bloei. Vele steden hadden een overwegend joodse bevolking, zoals Granada, dat in het Arabisoh werd genoemd Karatta-al- Jaihoed (de stad van de joden) en vele thans in gebruik zijnde kathedra len zijn oorspronkelijk synagogen ge- Pogroms Met het verjagen van de Moren keerde het getij voor de joden. Aan het einde van de veertiende eeuw braken pogroms los, en nadien werd de inquisitie ingesteld. Enige tiendui zenden joden gingen gedwongen tot ■het christendom over, hoewel dit in vele gevallen voor de buitenwereld was, daar zij in het geheim het jodendom trouw bleven. Hun nako melingen zouden twee eeuwen later onder meer naar de Nederlanden vluchten en hier aan de wieg staan van de joodse gemeenschap, die onder Hitier voor het grootste deel werd uitgemoord. Vele van de zogenaamde Portugeese joden hebben in de jaren van de bezetting hun deportatie weten te rekken door aan te tonen, dat zij in feite geen joden waren maar Portuge zen, respectievelijk Spanjaarden. In Spanje zelf hebben eeuwen geen jo in meer gewoond. Het heeft tot de jareü dertig van deze (uw..geduurd eer weer joden zich in Spanje vestigden. Voor het grootste deel waren bet vluchtelingen voor de nazi's Dertigduizend joden hebben zich door een verblijf in of via Spanje weten te redden. Want hoewel Hitier er enige heeft gedrongen •in^or. sluiten En thans heeft generaal Fanco de joodse gemeente in Madrid offcieel erkend. Een voorwaarde heeft hij daaraan verbonden. De naam La Comunidad Israelita de Madrid dient te worden gewijzigd in La Comunidad Hebrea de Madrid. In som mige Spaanse kringen is Israelita blijk baar nog steeds een vies woord. spaar plezlerigmet iXYLONS met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. vraag vooral om de DUET-spaarkaart malen bij Franco op a„.. de vlüchtgrenzen voor joden heeft de Spaanse regering gevolg gegeven. verzoek gee de Nederlandse Hervormde Kerk, I waarvan zij zich in 1951 hadden afgescheiden, deelt het breed mode- ramen van de classicale vergadering van Meppel der Nederlandse Her vormde Kerk mede: „De kerkelijke groepering onder leiding van de heer P. van Oosterom, voorheen zich noemende de Presbyte- riale Hervormde Gemeente, wekt ten onrechte de schijn van te behoren tot de Nederlandse Hervormde Kerk." Over herstel van de eenheid moet volgens het moderamen nog contact met de generale synode worden opge nomen. laatst jaren werd een toenadering de Spaanse regering tot haar joodse lking van omstreeks vijfduizend zie- Prof. Sperna Weiland voorzitter IKOS DEN HAAG Met algemene stemmen is in de vacature, ontstaan door het af treden van professor dr. M. A. Beek, als voorzitter van de Stichting interkerkelijk overleg in schoolzaken-Nederlandse pro testantenbond (IKOS-NPB), tot zijn op volger benoemd professor dr. J. Sperna Weiland, hoogleraar in de godgeleerdheid aan de universiteit van Amsterdam. Prof. Sperna Weiland, die predikant is geweest te Brouwershaven en te Rotter dam, maakt deel uit van verschillende besturen en organisaties en heeft zich door zijn vele publikaties een naai theologisch Nederland verworven. modern en modieus ondergoed is van ...een naam om te dragen! DR. A. DE WILDE: Rechtzinnigheid gaat onder (Van onze kerkredactie) ZAANDIJK Als er van onder gang gesproken moet worden, dan is niet de vrijzinnigheid, maar de oude rechtzinnigheid aan het ondergaan. Lieden van de oude stempel, zoals prof. Dijk in dc Gereformeerde Ker ken, de ICCC-mensen in het interna tionale protestantisme, kardinaal Ot- taviani in de Rooms Katholieke Kerk met hun hele niet geringe achterban van conservatieve gelovigen voelen de grond onder hun voeten wegzakken. Dit is de mening van de (vrijzinni ge) hervormde predikant dr. A. de Wilde in het blad Contact. Hij herin nert aan het boekje van Kuyper „Het modernisme, een fata morgana op godsdienstig gebied" en meent, dat Kuypers neo-calvinisme veeleer een misleidende luchtspiegeling is geble ken. De restaurateurs van de orthodoxie moeten vérgaande stellingen beamen, die in de vrijzinnig theologische denk wereld het licht hebben gezien. Rustig kan men zeggen, dat de Nederlandse Hervormde Kerk doortrokken is. van de zuurdesem van het modernisme, aldus dr. De Wilde. Dit is dan ook volgens hem de reden, dat er geen kijk op is, dat de vrijzinnigheid zou worden uitgestoten. Het synode-moderamen zou izèlf, op de weegschaal der ouderwetse ortho doxie gewogen, man voor man te lioht bevonden worden. Benoeming leden van persraad DEN HAAG Voor 1965 en 1966 zijn bij K.B. in de persraad benoemd tot lid en voorzitter prof. mr. A. J. P. lammes (Amsterdam), lid en onder voorzitter de heer J. Meyer (Den Haag), tot leden de heren H. J. van Balen (Bennekom), A. M. Banda (Kol- dam), R. Boomgaardt (Leeuwarden) lum), A. M. v. d. Boogaart (Amster- dr. N. Cramer (Scheveningen). dr. E. Diemer (Rotterdam), mr. H. Dikkers (Zwolle), drs. Th. A. M. Heuts (Roo sendaal), drs. G. van Lieshout (Rijs wijk Z.H.), J. G. J. Nieuwenhuis (Rot terdam), drs. W. van Norden (Am sterdam), H M. van Randwijk (Ilpen- dam), mr. W. E. Siegmann (Amster dam), jkv. mr. C. W. I. Wttewaall van Stoetwegen (Den Haag).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2