Alles goed en u/el Dr. Mulder gaat nieuwe leerstoel bezetten Nieuwe naam nodig voor Gereformeerde Kerken? GEZANGENBUNDEL MIST STOERHEID Suggestie Evangelische Binnenkort noodtoestand bij medische faculteiten Een woord voor vandaag Geen echte eenheid zonder gemeenschap 2 DONDERDAG 25 MAART 1965 Tot juni nog in Indonesië (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Mr. dr. D. C. Mulder is per 1 juli benoemd tot gewoon hoogleraar in de theolo gische faculteit aan de Vrije Uni versiteit, zoals wij reeds gisteren in een deel van onze bladen be kendmaakten. Dr. Mulder zal ge deeltelijk de vacature, die is ont staan door het overlijden van prof. dr. J. H. Bavinck vervullen. Deze doceerde onder meer de elenctiek. In plaats van dit vak zal in de toe komst de geschiedenis en de feno menologie der niet-christelijke godsdiensten worden gedoceerd. Dr. Mulder, die zich op het ogen blik in Indonesië bevindt, is daar de opvolger van prof. dr. J. Verkuyl als hoogleraar aan de theologische hoge school in Djakarta. Wijsbegeerte Hij werd in 1919 in Leiden geboren. Aan de Vrije Universiteit studeerde hij rechten, theologie en wijsbegeerte. In 1941 deed hij docoraal examen rechten, in 1943 kandidaats examen theologie en in 1949 doctoraal examen wijsbegeerte. In 1949 promoveerde hij tot doctor in de wijsbegeerte op het proefschrift: Openbaring en rede in de islamitische filosofie van Al-Farabi tot ibn Rusd. Hij was de eerste promovendus van prof. dr. S. U. Zuidema. In 1945 werd dr. Mulder bevestigd als predikant van de Gereformeerde Kerk te Amsterdam voor de missio naire dienst om in 1950 naar Indonesië te vertrekken Daarvoor heeft dr. Mulder zich gespecialiseerd in de kennis van de islam. Hij vertrok hiertoe naar Brits-Indië om de lessen te volgen aan de Henri Martynschool of islamic studies. Van 1??0 tot 1962 was dr. Mulder als docent verbonden aan de theologi sche school (sinds 1956 theologische academie) te Djokjakarta. In 1953 aanvaarde hij een buitengewoon do centschap aan de Staatsuniversiteit te Djokjakarta voor het onderwijs in de westerse cultuurgeschiedenis en de filosofie der geschiedenis. Van 1956 tot 1961 was hij voorts als hoogleraar verbonden aan de christelijke univer siteit van Salatiga. Zijn benoeming tot hoogleraar aan de theologische hogeschool te Djakar ta, waar hij filosofie en apologetiek doceert ontving hij in 1962. Hij do ceert hier tevens filosofie aan de christelijke universiteit te Djakarta. Elenctiek De benoeming van dr. Mulder is van principiële betekenis. Naar wij vernemen zijn de directeuren van de vereniging voor hoger onderwijs op gereformeerde, grondslag er eerst na lange aarzeling toe overgegaan, om binnen de theologische faculteit een afzonderlijke leerstoel in te stellen voor de niet-christelijke godsdien sten. Hiermee is het vak „elenctiek", dat prof. Bavinck onder meer doceerde, komen te vervallen en is men afgestapt van het standpunt, dat de Vrije Universi teit altijd in het voetspoor van Abraham Kuyper had ingenomen. Kuyper stelde zich namelijk op het standpunt, dat de godsdienstwetenschap 'die zich bezig houdt met de religie in haar meest algemene zin) niet tot de theologie kan worden gerekend, ook al is de bestudering ervan voor de theoloog van grote betekenis. De theologie neemt haar uitgangspunt namelijk in Gods geopenbaarde Woord en kan daarom de niet-christelijke religies niet „onbevoor oordeeld" onderzoeken, maar moet steeds de vraag centraal stellen: hoe moeten wij Gods Woord over deze religie De situatie aan de Vrije Universiteit was dan ook zo, dat prof. dr. Joh. Blauw in de literaire faculteit niet-christelijke godsdiensten doceerde, terwijl prof. Ba vinck elenctiek gaf als theologisch vak, dat als doel had „het ter verantwoording roepen van de niet-christelijke religies in het licht van Gods openbaring". Vele gereformeerden (onder andere prof. Bergema, die in Kampen elenctiek doceert) neigden echter er toch toe, hoewel zij de bezwaren van Kuyper en Bavinck onderkenden om de godsdienst wetenschap binnen de theologie te trek ken met het oog op de betekenis, die zij wijziging komen Hij onderricht ,w.- namelijk studenten die niet-westerse so ciologie studeren, met het oog op het acculturatieproces. Andermans boter op ons hoofd meerde Kerken een nieuwe naam kiezen? Deze vraag is de laatste weken aan de orde geko men in de kerkelijke pers binnen jr -■ deze kerk. Het concrete voorstel IV PI' Ir is gedaan om de naam te veran- deren in Evangelische Kerk (en). Dit om verwarring met andere gereformeerden te voorkomen en ook omdat sommigen principiële bezwaren aanvoeren tegen de be naming „gereformeerd". het in de kerk om gaat: het evangelie, de blijde boodschap van vergeving en gena de. alleen door het zoenoffer van Chris- Gewichtig De knuppel werd in het hoenderhok geworpen door de Paaskerkbode, or gaan van de gereformeerde kerk van Delden. Het blad schreef onder ande- Alsof wij zelf nog niet genoeg boter op ons hoofd hebben, is „men" zo vrien delijk en tegelijk gemakzuchtig (ik laat even in 't midden wat hier de over hand heeft) om ook andermans boter op ons hoofd te deponeren. Toen onlangs door de Staatkundig Gere formeerde partij in Rijssen bezwaar gemaakt werd tegen de intocht Minister Bot geeft het toe: DEN HAAG „Wanneer de verhoogde belangstelling van eer stejaarsstudenten voor de medi sche studie zich in de komende ja ren in de zelfde mate zal voortzet ten en er is geen aanleiding het tegendeel te verwachten dan kan inderdaad van een noodtoe stand worden gesproken." Dit zegt minister Bot (O., K. en W) in zijn antwoord op schriftelij ke vragen van de Tweede-Kamer leden Lamberts en Vermooten. bei den lid van de PVDA-fractie. Mi nister Bot voegt hier aan toe, dat geëigende maatregelen" tegen deze situatie worden overwogen. Tot de ze maatregelen behoort een verrui ming van de studiemogelijkheden. Of dit zal inhouden een verdubbe ling van enige bestaande medische faculteit dan wel een uitbouw van de stichting klinisch hoger onder wijs te Rotterdam met een prekli nische afdeling tot een volledige medische faculteit, kan de minister nog niet mededelen en evenmin of de laatst genoemde mogelijkheid de oprichting van een universiteit met zich zal brengen. De heren Vermooten en Lamberts stelden hun vragen naar aanleiding van de uitspraken die de voorzitter en de secretaris van de medische fa culteit van de rijksuniversiteit te Feike Asma: (Van onze kerkredactie) Sinterklaas aldaar, werd mij prompt van niet-gereformeerde zijde de vraag voorgelegd: „denkt u er ook zo over?!" En dan zwijg ik er nu maar over. alf in de gauwigheid ook „Elburg" (Gere formeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk), „Staphorst" (idem) en de troebelen in de Gerefor meerde Kerken (art. 31) op onze rekening worden gezet. Voltooid Ook vanuit een heel ander gezichtspunt verdient de naam „Gereformeerde Kerken" (evenals de naam „Neder landse Hervormde Kerk"), hoezeer historisch van adellijke kom-af, kritiek. Wanneer is de kerk gereformeerd, her vormd. zó dat zij werkelijk op dit voltooid deelwoord aanspraak mag ma ken? Toch pas, als de kprk haar intrede heeft gedaan op de nieuwe aarde?! Vóór deze intrede blijft de kerk altijd te reformeren' en altijd te hervormen. Daar kan, zolang zij op deze aarde vertoeft nooit een punt achter worden gezet. Ook niet in schijn. Zou daarom bij voorbeeld de naam „Evangelische Kerken" of „Reforma torische Kerken" niet be verkiezen zijn boven de huidige naam? Niet alleen vanuit gepaste bescheidenheid, maar ook voor de duidelijkheid? Kousen Het Centraal Weekblad haakte hierop in op de volgende wijze: De naam „Evangelische Kerk (en) van Nederland" verdient dachten wij verre de voorkeur omdat hierin zo duidelijk wordt uitgedrukt dat het in de kerk alléén om het evangelie gaat. Het praktische bezwaar tegen de naam .Gereformeerde Kerken" kan met vele voorbeelden worden aangevuld: verze- keringsvraagstuk, inentingskwestie zwar te kousen, veto over televisie, en avond- maalsmijding, om niet meer te noemen Utrecht gedaan hebben tijdens een persconferentie op 16 februari van dit jaar. Zij deelden mee dat er een noodsituatie is ontstaan door een gro te toename van het aantal medische studenten en een tekort aan midde len, mankracht, huisvesting en ac commodatie. Minister Bot zegt hierop o.m., dat bij de medische faculteiten van alle universiteiten inderdaad een moeilij ke situatie is ontstaan als gevolg van een procentueel sterk gestegen be langstelling voor de studie in de ge neeskunde, welke de normaal ver- wachtbare stijging van de geboorten- I h'er zo °P de voorgrond wordt geplaatst golf overtrof. Deze uitzonderlijke ver- de kerk hebben gedaan, hoging deed" zich het eerst voor in het studiejaar 1963/64, en is uiteraard van invloed op het totaal aantal me dische studenten voor de eerstko mende acht jaren. Van een duidelijk relatief tekort aan artsen is thans nog niet geble ken, zegt minister Bot verder. E»n beperking Van het aantal medische studenten zou uit een oogpunt van gezondheidszorg niet wenselijk zijn, daar dit in de toekomst tot zulk een tekort zou kunnen leiden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Huizen (N.-H.) (vac. G. Boer): J. van 't Ende te Onstwedde. Bedankt voor Mijnsheerenland (toez.): P. D. de Bruijn te Opijnen. GEREF. KERKEN (Vrügem.) CHRIST. GEREF. KERKEN LEIDEN Geen goed woord heeft Feike Asma over voor de nieuwe gereformeerde gezangen bundel, waar zijn inziens „onzin nig", „eigenwijs" en „nodeloos" is „geprutst" aan oude geliefde melo dieën. In een artikel in Het Orgelblad be toogt de Haagse organist, dat de ge zangmelodieën door de eeuwen heen meegegroeid zijn met hun tijd en zo hun huidige geliefde vorm hebben ge kregen. „Muziekcommissies en musi cologen willen dit proces niet erken nen en begrijpen schijnbaar nog steeds niet, dat de kerk nu eenmaal geen conservatorium voor muziek kan zijn." Verontwaardigd merkt hij op, dat men Mr. Van de Schans promoveert op grondkosten UTRECHT Gistermiddag: is mr. H. J. M. van de Schans uit Eindhoven ge promoveerd tot doctor in de rechtsge leerdheid op een proefschrift, getiteld „Verhaal van grondkosten door gemeen ten". Hierin heeft hij de vraag behandeld, in hoeverre de gemeentelijke overheid de kosten, die zij zich moet getroosten voor het bouwrijp maken van gronden, moet verhalen op degenen, die geacht moeten worden van die voorzieningen (in het bijzonder) profijt te trekken en welke middelen haar tot dit doel ten dienste Daarbij komt allereerst de vraag aan de orde, welke kosten voor verhaal in aanmerking komen, terwijl vervolgens aandacht wordt gewijd aan de verschil lende methoden, die in de praktijk toe passing hebben gevonden. zelfs Sweelinck en Bach heeft willen verbeteren in hun muzieknotatie. „Massale kerkzang pretendèert geen geschoolde koorzang, maar wel stoer heid. Maar juist aan die stoerheid mankeert het in onze kerken van van daag. Al dat gevijl van de laatste jaren aan onze kerkliederen is ten koste ge gaan van de gemeentezang zelf, ont daan als hij reeds is van zijn ruige kracht en vleugellam geworden door bemoeienissen van in de historie vor sende ijverige en ijdele commissies." Jan Zwart Met instemming citeert Asma dan ook zijn leermeester wijlen Jan Zwart: „Toen v/ij op een nieuwjaarsmorgen Amsterdams Oude hervormde kerk passeerden, juist op het ogenblik, dat gemeente en orgel Psalm 138 vers 1 inzetten: ,,'k Zal met mijn ganse hart Uw eer vermelden, Heer" trof ons het aangrijpend ontzaglijke in deze com binatie. Het ging niet „snel", zelfs niet op hele en halve noten. Maar het was een hymne, zo breed en zo diep, zo absoluut immaterieel, dat wij iets ge voelden van wat Calvijn destijds uit sprak: „We moeten zangen hebben, die met de majesteit ervoor opgezongen worden." en hoek GeIov« hoe doe je dat, door J. Ozbiga. Uitgave Bigot en van Rossum N.V.. Blaricum. In dit boekje zegt deze predikant, die van 1932 tot 195) in verschillende functies, resp. in Ned. Indië en Indo nesië werkzaam was en in 1954 domi nee werd te Lunteren, enige dingen over het christelijke geloof. Niet spe ciaal voor de kerkmensen. Hij poogt een verbinding te leggen tussen de we reld van de Kerk en die van de Niet- kerk. Zijn aanpak en taaihantering rullen de rand- en niet-kerkelijken ze ker aanspreken. Dr. Ozinga vergelijkt ook de christelijke manier van geloven met andere wijzen. Dan komt vanzelf ter sprake hoe iemand aan het christe lijke geloof kan komen, hoe dit be slag op hem kan leggen. In het laat ste hoofdstuk gaat het met name over de zekerheid en de onzekerheid van het geloof. Dit boekje kan in ruime mate bijdragen tot beter inzicht in christelijk geloof en belijden. Niet in de laatste plaats is het getuigend. Op menselijke, persoonlijke toon. die ook respect heeft voor wat anderen gelo ven en niet geloven (128 blz. 4.95). In de Groninger Kerkbode meent ds. G. Schrovenwever, dat het laatste argument wel gewichtig lijkt, dat toch niet is. Hij schrijft: We zeggen dat we christenen zijn, maar dat betekent toch ook niet, dat er niet meer te bekeren en te beteren valt. We zijn volgens de bijbel geheiligd, ja zelfs heiligen, doch niemand van ons die dat opvat in de zin van: klaar, zonder fouten, zonder zonde. En wanneet ons gereformeerd of hervormd noe dan zal toch wel niemand daaraan de gedachte verbinden, in die kerk behoeft men niet meer te reformeren of hervormen: dat zal een kerk nooit beweren. De mensen weten ook wel beter. Een mens kan hoog van zijn kerk denken maar zo hoog zal toch wel niemand haar schatten, dat hij ze voot volmaakt of bijna volmaakt „gerefor meerd" houdt. De naam Evangelischer Kerken is inderdaad een mooie naam, aldus ds. Schrovenwever. maar uniek is deze naam bok niet. Er zijn immers _al Vrije Evangelische Gemeenten, pastor van Stadskanaal meent, dat al zou de gereformeeerde naam telkens weer belast worden en ook niet de meest ideale naam zijn, men zich niet voor behoeft te schamen. Prof. Nauta Prof. dr. D. Nauta toont de nodige reserves in een bijdrage in het Centraal Weekblad. De zaak is minder eenvoudig, dan men het doet voorkomen, zo schrijft hij. In de eerste plaats hebben wij hier reden tot eigen beschaamdheid, want die verdeeldheid in een reeks van kerkfor- maties met soortgelijke benamingen is niet zonder onze schuld. In elk geval is herinnering aan die zondige deeldheid ontdekkend. zijn eigen waarde gaat verliezen, omdat ten aanzien van die naam door anderen verkeerde gedragingen geschieden. Zoiets kan onaangenaam zijn, maar het ir bruik heft in geen enkel opzicht en enkel gebied het goede gebruik op. Wanneer de naam zelf goed kan hij wel een stoot verdragen, wa mee hij ten onrechte wordt lastig geval len. Groningers Ook de kritiek op het, woord ^gere- formeerd als voltooid deelwoord deelt prof. Nauta niet. Hij eindigt zin artikel aldus: Gereformeerde kerk is. goed verstaan, ;n heel treffende benaming. Ik wil niet zeggen dat zij in het geheel niet voor ervanging of verbetering in aanmerking ou komen. Maar om de keuze nu te richten op de naam: Evangelische kerk, dit is een gedachte, die mij althans niet onmiddellijk toespreekt, .s het wel waar. dat daarin zo duidelijk wordt uitgedrukt dat het in de kerk alléén om het evangelie gaat? Ik herinner dan aan de richting van de Groningers in de vorige eeuw welke naderhand gaarne als de Evangelischen werden aangeduid. Eigenlijk moesten wij alleen kortweg in de Kerk kunnen spreken. De Kerk, die geheel van Christus is, heeft geen nadere karakterisering nodig. Men kan haar lokaliseren in een bepaald land of i een bepaalde streek. Voor liet overige is er alleen iets mogelijk zoals de toevoeging van gere formeerd (liefst met kleine letter) een toevoeging die alleen aangeeft dat haar scheef ontwikkelde gestalte weer naar Gods Woord werd recht getrokken. Het ziet er echter niet naar uit, dat prof. Nauta hiermee het laatste woord deze kwestie gesproken heeft. ..Maar de hoofdman stelde meer vertrouwen in de stuurman en de schipper dan in de woorden van Paulus" (Handelingen 27:11). De reis met het schip verloopt niet zo vlot als gedacht. Ver scheidene dagen achtereen zit er helemaal geen vaart in, de wind is niet gunstig en tenslotte moet worden gezocht naar een veilige haven, waar kan worden overwinterd. Er is wat geharrewar over de keuze van die haven. Welke zal het zijn En dan ineens mengt Paulus zich in het gesprek. Mannen, tïc zie, dat de vaart met ongerief en grote averij gepaard zal gaan, niet alleen wat lading en schip, maar ook wat ons leven aangaat. De hoofdman, verantwoordelijk voor de veilige overtocht van Paulus, zal Pauluswoorden misschien een ogenblik hebben overdacht en zeker aan de schipper hebben overgebracht. En de schipper zal de schouders hebben opgehaald en gezegd: Laat de navigatie nu maar aan mij over; heeft deze gevan gene er verstand van? En de hoofdman leent het oor aan dt stuurman en de schipper. In hen stelt hij meer vertrouwen, zegt de tekst. Vreemd? Nee! Het is het beeld, dat de wereld van vandaag nog elke dag te zien geeft. Meer vertrouwen in onszelf dan in God, want daar komt de beslissing van de hoofdman in feite op neer. God zegt: stoppen, de mens zegt: doorgaan. De mens, die altijd maar denkt, dat hij de wijsheid in pacht heeft, die graag alles zelf wil doen en baas wil blijven over de gang van zaken in zijn leven. Totdat hij door God wordt terecht gewezen, zoals ook de schipper en de stuurman worden terecht gewezen. Wij lezen vanavond Matthëus 21 vers 18 tot 31. Nuchter betoog van dr. Visser 't Hooft (Van onze kerkredactie) FRANKFORT/MAAGDENBURG Het oecumenisch gefluit is schoon, maar de kinderen (de kerken) zijn niet bereid om te dan sen. Met deze variant op Lucas 7 vers 32 karakteriseerde dr. W. A. Visser 't Hooft de tegenwoordige oecumenische situatie. De secreta ris-generaal sprak ter gelegenheid van de synode van de Duitse Evangelische Kerk in de Paulskerk te Frankfort. In een nuchter kritisch betoog waarschuwde dr. Visser 't Hooft voor een „charmant oecumenisme" en voor een oppervlakkig gebruik van het woord „eenheid", dat veel meer ge ïnterpreteerd zou moeten worden in de zin van het Nieuwtestamentische be grip „gemeenschap". Gemeenschap behoort tot het wezen van Gods volk, in de twintigste eeuw evengoed als in de eerste eeuw, aldus dr. Visser 't Hooft. Zijns inziens hebben ten aanzien van de oecumenisohe beweging zowel de optimisten als de cynici ongelijk. Nadrukkelijk pleitte hij voor een radikaal uitbannen van alle politieke of ethnologische bindingen, die een gemeenschap bemoeilijken. Tenslotte wees hij op de noodzaak, dat de diepgewortelde dwaalleer moet wor den uitgeroeid, die spreekt van mijn kerk of onze kerk in plaats van Gods kerk. Telegrafisch Gelijk bekend vergadert de Duitse synode noodgedwongen in twee aparte groepen in Oost en West. Toen er gestemd moest worden, werden de stemmen uit Maagdenburg telegra fisch naar Frankfort overgebracht. In Maagdenburg werd het openings woord uitgesproken door bisschop F. W. Krummacher. Meermalen citeerde hij daarbij uit de rede, die praeses dr. Kurt Scharf enkele uren geleden in Frankfort had gehouden. Krummacher noemde het een on- Snuif en wrijf Uw verkoudheid van neus. Keel of borst weg: met \-7AZl Ji-1 voorstelbare verarming van het geej- telijk en kerkelijk leven in Duitsland, als de kerk door de politieke ont wikkelingen uiteengevallen zou zi' „Wij leven in een verscheurd volk wij zijn aan dat volk verplicht, alles te doen om de laatste bruggen, die ons verbinden in stand te houden", aldus de Oostduitse bisschop. Mensen zijn ook belangrijker dan politieke opvat tingen. Sprekend over de toestand in Oost- Duitsland. stelde hij vast, dat de volkskerk oude stijl verschrompelt. Wij staan nu voor de keuze, aldus bisschop Krummacher, om te blijven omzien naar achterhaalde idealen, of voorwaarts te gaan met een nieuwe missionaire verantwoordelijkheid. Moeilijkheden Uit de verslagen, die in Maagden burg zijn uitgebracht, blijken duide lijk de m'oeilijkheden, waarmee de Evangelische Kerk in Oost-Duitsland heeft te worstelen. Het aantal cate chisanten loopt in de meeste plaatsen sterk terug. De ouders hebben ten aanzien van de opvoeding eveneens nog -slechts een ondergeschikte rol. De financiële toestand van de Oostduitse kerken is precair. Met zorg werd ook besproken, hoe de Oostduitse regering de ontwikkeling forceert naar een atheïstische school. De synodeleden in Frankfort hebben elk een exemplaar van de herziene Lutherbijbel gekregen. Deze „nieuwe vertaling" zal begin april in de boek handel verkrijgbaar zijn. Synodelid ii ook de president van de Bondsdag dr. Eugen Gerstenmaier. Behalve dr. Vis ser 't Hooft behoren ook de secreta rissen-generaal van de Lutherse We reldfederatie en de Hervormde We reldbond, resp. ds. Kurt Schmidt- Clausen en ds. Marcel Pradervand tot de gasten. (Van een onzer medewerkers) LENINGRAD Het tijdschrift Swjes- da (De Ster) in Leningrad is begonnen met de publikatie van het dagboek van een 14-jarig meisje Mirjam Rolnik, die in de oorlog in het getto van Wilna leef de. Het dagboek komt in grote trekken overeen met de belevenissen uit Het Dagboek van Anne Frank. Mirjam Rol nik beschreef echter niet alleen wat er omging in het kleine wereldje van haar familie, maar tevens geeft zij de geschie denis weer van het Duitse optreden te gen de joodse gemeente van Wilna. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Bijdragen voor deze lngezonden-stnkkenrubrlek kannen door alle lezer» (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der" hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan ta een bti- «chrift van redactiewego een korte toelichting worden gegeven. Prins Pieter (3) Mevrouw Straver uit Rotterdam (in zendster dezer rubriek van vorige week - Red.) laten we alstublieft met onze benen op de grond blijven en van de heer Van Vollenhoven geen Prins ma ken. Onze Koningin en Prins hebben hun dochters vrijgelaten in hun keuze. Het is een gewone Hollandse jongen geworden. Zoudt u het nog mooier wensen? Wat het protocol betreft, niets aantrekken. Laten we ons toch niet uitsloven om te zien of er soms nog een druppel „blauw bloed" in Pieters ade- vloeit. Hij is en blijft een heel gewone en, voorzover wij hebben kun- die alleen houdt. Voor c Dordrecht Mr. Van de Schans bespreekt ook de bekende en voor vele gemeenten uiterst belangrijke kwestie van het kostenver haal Op de gehele agglomeratie en der halve ook en met name op de al be bouwde kernen. In dit verband pleit hij voor de mogelijkheid van een algemene belasting op grondwaarde tot verhaal van de kosten der voorzieningen, net zich uitstrekt over een groot De nieuwe doctor is 46 jaar oud. In 1950 legde hij te Utrecht zijn doctoraal examen rechten af. Hij was achtereen volgens werkzaam ter secretarie van de gemeenten Lith, Den Dungen en Val- kenswaard en daarna bij de dienst van Gemeentewerken te Eindhoven. Promotor was prof. mr. W. F. Prins. Onmondig? Bij het vernemen van uitspraken van politieke voormannen tijdens de huidige kabinetscrisis zullen vele kiezers hun hoofd wel eens schudden. Wat te denken van uitlatingen van KVP-ers als Schmelzer en Cals, alsook van AR-zijde Smallenbroek. Berghuis en Bruins Slot over een eventueel samengaan met de PvdA (positieve uitlatingen). Zullen vele kiezers zich hierbij niet afvragen: Waarom zijn we eigenlijk naar de stembus geweest, want de uitslag was toch een duidelijke afwijzing van de PvdA" En dan nog te vernemen dat Vondeling eisen gaat stellen. Welja. Voorburg J. P Zoutendijk Kippenbrillen U schreef over een Italiaanse kippen- fokker, die op het idee kwam zijn vechtende kippen rustig te houden door hun plastic brilletjes op te zetten die hun gezichtsvermogen verminderde. Mag ik u als medewerker aan het Rijkspluimveeteeltconsulentschap 'sGra- venhage mededelen dat we in Neder land al twee tot drie jaar zogenaamde kippenbrillen kennen? Inderdaad zijn deze van plastic vervaardigd. Op deze wijze wordt het zogeheten kannibalis me, in kippenhokken waarin vele lieren bij elkaar zijn, bestreden. Ook iet aantal kippen dat u noemde, nl. drieduizend is niet uitzonderlijk. In de directe omgeving van Leiden zijn pluimveehouders met 15 tot 20.000 leg- dieren. Wist u overigens dat we in oluimveestallen een z.g. sociale orde Hazerswoude H. van Diest. Zo is het.... Temeer daar ook de laatste t.v- jitzending van „Zo is het" de nodige weerstanden heeft opgewekt zal het de lezers van dit blad (van wie wij verscheidene adhesiebetuigingen moch ten ontvangen) interesseren te verne men dat de initiatiefnemers thans zich in een protestschrijven hebben gericht tot de minister van O. K. en W en de commissaris voor het radiowezen. Een ifschrift van dit schrijven is tevens verzonden aan de Vara-zèlf. alsmede aan o.m. de synodes der Ned. Hervorm de Kerk, de Gereformeerde Kerken en le Chr. Gereformeerde Kerken. Hilversum M. N. Looiijen. Zo is het (2) De uitzending „Zo is het" waar we zaterdagavond jl. op werden vergast was weer fraai. Het uit de Mattheus Passie zo aangrijpende „O hoofd bedekt met wonden" werd misbruikt om poli tieke vuilspuiterij ten gehore te brengen. De hele onsmakelijke vertoning heeft mijns inziens niet alleen protestantse maar zeker ook zeer vele roams-katho- lieke christenen pijnlijk getroffen. Heeft de Vara nu werkelijk geen gave des ondersoheids als het gaat om het be oordelen der diverse programmapunten? Den Haag, H. Leijger jr. Zo is het (3) Moet dit grote goed aldus worden aangewend dat blijkbaar een groep jon ge nihilisten de gelegenheid kan krijgen op de buis regelmatig het geloof in een bespottelijk daglicht te stellen" Waarom nu weer een koraal melodie uit de Mat theus Passie neergehaald, ja de hele Mattheus Passion gepersifleerd om „leuk te zijn"? Laat die profanie toch ophou- De 119 Drie musicologen die verantwoorde lijk zijn voor de nieuwe (voorlopige) 3eref. Gezangenbundel van 119 gezan gen moeten in opdracht van Deputaten ie bundel herzien. Volgens bedoelde musicologen is de kopiist erg onnauw keurig geweest en heeft blijkbaar een Jnbevoegde organist wijzigingen in de lotatie aangebracht. Maar, aldus deze leren, het gaat slechts om enige klei- ïigheden en als klap op de vuurpijl vertellen de musicologen dan dat er .beslist geen nieuwe visie" mag worden verwacht. Dit impliceert dus de mogelijkheid lat de goegemeente straks een herzie ne" bundel krijgt waarvan de melodieën weer van de bekende wijze zullen ifwijken. Onwillekeurig rijst de vraag: Zijn die nieuwe gezangen nu bedoeld voor de eredienst en de gewone kerk- nensen of is het de bedoeling enige musicologen door middel van de nieuwe oundel in de gelegenheid te stellen hun m.i. bizarre visie op de kunst op te Iringen aan de gereformeerde kerkmen- Waarom moet bijv. in plaats van de bekende en geliefde melodie van Ge zang 10 (Hoe zal ik U ontvangen) een geheel onbekende komen, als zou deze als „oorspronkelijke" de voorkeur ver dienen? Waarom al die onnodige veran deringen in de vertrouwde en prachtige melodieën bij Gezang 11, 30, 36, 38, 63. 35 om maar enkele voorbeelden te ■aoemen, veranderingen, die al dikwijls tot verwarring in de eredienst aanlei ding hebben gegeven. Het is te hopen, dat Deputaten. alvorens de gecorrigeerde bundel voor definitieve notatie naar de uitgever gaat, deze bundel voor advies en contro le ook eens zenden aan organisten en musicologen, die een andere visie zijn toegedaan dan degenen, die bij de Weekeinde Ik word soms miserabel van dat vervelende woord weekend en daarvan afgeleide woorden weekeinde en week enden, die zich na de oorlog als vreemde eenden in de Hollandse bijl hebben genesteld. Wellicht vraagl iemand die dit leest zich af wat men eigenlijk tegen dit woord kan hebben Dan is het dit: indien iemand zegt „Ik ga het weekend naar laten we zeggen Noordwijk aan Zee, dan bedoelt hij of zij er meestal mee: zaterdag vertrekken en zondag terugkeren. Maar de zondag is helemaal geen einde van de week maar het begin. Het hele gezegde weekeinde is dus ook letterlijk onzin. Alphen a.d. Rijn H. Wiegman Bevolkingsexplosie (9) Mijn discussiepartner, de heer v.d. Keilen, brengt inzake het onderwerp „bevolkingsexplosie" (zie ingezonden schrijven vorige week - red) ook de medische kant ter sprake. Maar evenals bij het gesprek over de economische aspecten hanteert hij mijns inziens onjuiste „definities". Allereerst scheert hij W.-Duitsland en ons land over een kam. Weet hij dan niet, dat er tussen beide landen nog een geweldig verschil in bevolkingsdichtheid is? Ten tweede: dc rekensom oppervlakte in vierkante kilometers gedeeld door het aantal zielen is wel érg oppervlakkig. Eén blik op de kaart is al voldoende omdat te zien. Dat bijv. het Roergebied tjokvol zit, is duidelijk. Het ligt echter te mid den van duizenden kilometers vrijwel ongerept natuurschoon. Hoe wil men nu gaan meten? Stel dat het Roergebied in Siberië lag. Men fOu dan volgens de maatstaf van de inzender moeten con cluderen. dat Siberië dun bevolkt was, terwijl de mensen in het belangrijkste woon- en werkcentrum als haringen in een ton zaten. Met dit opzettelijk gefantaseerde voor beeld wil ik slechts aantonen, dat het gaat om een zo goed mogelijke benut ting van de ons gegeven ruimte. En juist daar zijn we nog nooit aan toe gekomen. Dit was de kern van mijn betoog. Zo lang wij in dit opzicht nog zo weinig gevorderd zijn is het m.i vol komen prematuur om de bevolkingsex plosie erbij te halen Alphen a.d. Rijn W. Geldof, Ambtenaren en AOW (2) Graag sluit ik aan bij inzender W C. Basoski van vorige week over de discriminatie van oud-ambtenaren, die indirect op hun AOW gekort worden. Dit in tegenstelling met AOW-trekkers zonder ambtelijke status. Pas nog las ik in het orgaan van de Prot. Chr. Ouderenbond een advertentie waarin ouderen werden uitgenodigd hun (ik concludeerde: overtollige) AOW-geld op die en die bankrekening te storten. Direct rentegevend, zo stond er in de advertentie bij. Dus: rijke mensen kun nen hun AOW naar de spaarbank brengen. Als jongste discriminerende maatregel is er dan nog voor de ambtenaren bijgekomen dat de verhoogde uitkering AOW gepaard moest gaan met verhoog de pensioenaftrek. Orde moet er nu eenmaal zijn. Rotterdam H. de Kok sr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2