Èk Brick Bradford —Toch is het zo!- Jesje en Josje Senmoet: „e Vanavond kiezen tussen spel en verschrikking fetcUer Hoe zal Oirscliot het er af brengen De vrouw Alberdien WOENSDAG 10 MAART 1905 eesTi/ivr *»«g e/S&J lucm-fiurv irc* -yg «w e^WTÏKmoe ryu ev/eeueeH uneelhnmh ze m CAT HET BSQ5RTE U VERLIET TOEN WE DE «STAD UIT WA0EV) 1760 De vrijage tussen het manne tje en het vrouwtje verloopt bij dc spinnen veelal minder eenvoudig dan bij tal van andere diersoorten. In dc eerste plaats is de dame in kwestie vaak aanzienlijk groter dan haar toe komstige gemaal en in dc tweede plaats is zij in de regel nogal humeu rig en zij ziet er dan ook niet tegen op de heer, die galant om haar hand komt verzoeken, van dc stoep te jagen, om van erger uitspattingen zoals het oppenzelen van de pretendent nog maar te zwijgen. Ook bij de kruisspinnen is het man netje kleiner dan het vrouwtje, zodat hij alle moed bijeen dient te garen 6m zijn aanzoek kenbaar te maken. Veel risico om een blauwtje te lopen neemt hij niet, want hij begint op een afstand kontakt op te nemen. Voor dit Voorzichtig doel spint hij een paar stevige draden, die zó zijn uitgezet dat een wlndstootje ze tegen het web van zijn aangebede ne blaast, waar ze natuurlijk blijven vastkleven. Is deze verbindingsdraad gelegd, dan begint het mannetje aan de draad te trekken en erop te klop pen. zodat het web van zijn liefje in- trilling komt. Zij weet natuurlijk wel wat deze seinen te betekenen hebben, gelieft daar voorshands niet op draden toch steeds in verbinding blijft plaatsje kan het midden van het web, maar het kan ook een schuilplaatsje het web zijn, waarmee zij door te reageren. Uit het feit dat de dame in kwestie niet met veel misbaar naar dc voordeur stormt om te zien wie itaan, zodat ook in dat geval de klop- tckens van haar minnaar haar niet zijn ontgaan. Hoe het ook zU, de aanstaande jonge bruid loopt met het nodige voorbehoud naar de door het mannetje gesponnen draad en schuift zich, eveneens han gend. in zijn richting. Ook wanneer de jongelieden nog slechts enkele cen timeters van elkaar verwijderd zijn is de aarzeling van beide kanten nog op geen stukken na overwonnen. Vaak keert het wiffje weer naar haar web terug (klaarblijkelijk ontnuchterd door dc aanblik die de zich presenterende en voortdurend op zijn echtgenoot biedt), soms ook stuift zij het dreigende gevaar (het woedend op haar minnaar af, die dan - - itig de benen neemt. Vrijage van spinnen haar durft lastig te vallen, put het mannetje voorts de moed letterlijk en figuurlijk een stapje verder te gaan. is werkelijk niet leuk, op een derge lijke manier te moeten liefhebben!) schuift hij, aan de draad hangend, in vaak wel tot stand, de richting van het web, waaruit de lieftallige inmiddels ook haar vaste (Nadruk verboden) plaatsje heeft verlaten. Dat vaste Uiteindelijk komt het huwelijk dan 28. „Hebben jullie nog iets meer over die inbraak gehoord. Barend?" vroeg Josje. „Het is bij Wekkers gebeurd, hè? Dat is hier vlakbij." „Zeker," antwoordde Barend een tikje gewichtig. „Arie Wekkers is zogezegd nog een halve achterneef van me. weet je. Het heeft nogal geen sensatie verwekt! De dieven hebben Arie opgesloten in zijn kantoortje en zijn er toen met de horloges vandoor gegaan." „Maar dan moet hij ze hebben gezien!' riep Jesje uit. „Wel gezien, maar niet herkend," sprak Barend somber. „Ze hadden kers voor hun gezicht gebonden." „Ja, het was een grenzenloos brutale diefstal." knikte Berend. „Zo maar op klaarlichte dag. Het meisje dat anders altijd in de winkel helpt had juist griep, weet je, zodat Arie Wekkers alleen ..Dat moeten die dieven geweten heb ben!" riep Josje uit. „Zou dat meisje ook in het komplot zitten. Berend?", ,Dat zal de politie wel uitzoeken" antwoordde Berend. „Dat zijn slimme lui hoor. Ik denk dat de dieven die horloges meteèn de grens over gesmok keld hebben." „Nee. wij tobben hen vanmiddag1 gc* zien, ik weet het zeker!" hield Josje vol. ..Geloof jij ook niet Jes? Waarom gaan jullie morgen niet eens een kijkje nemen in dat Katviskreekje. Barend? Als jullie de horloges terugvinden zal me neer Wekkers jullie vast een flinke beloning geven." ..Daar ziet iets in" mompelde Barend terwijl hij zich peinzend achter zijn oor krabde. Op dat ogenblik naderde langs de haven een bekende gestalte. Het „Peter!" riep Jesje:' „Kom er ook Wj We staan juist over de horlogediefstal te praten. Jij bent ook veel op straat. Heb jij er nog iets van gehoord of gezien?" kroon voor een kind" ETHERGOIVEN-ETHERGOLVENETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN ETHERGOtVfN.ETHERGOlvENETHERGOlVEN.ETHERGOLVEN- Krasse tegenstelling (Van onze radio- en tv-redactie) DUSSUM Vanavond omstreeks -*-* 9 uur wordt de televisiekijker voor een niet eenvoudige keus ge steld. Het gaat dan om oppervlak kige genoegens van het spel „Eén tegen allen" in Oirschot of het le ren van een pijnlijke les in de CEFA-film „De tijd der heidenen", welke de VPRO op Ned. 2 uitzendt en waarin de verschrikking van een gevallen atoombom het men selijk geweten wordt opgelegd. Dat is nogal wat. Een krasse tegenstel ling. zoals die gewenst is bij goed- gecoördineerde televisieprogramma's. Laten we u iets vertellen van de film, voorzover u die nog niet mocht kennen. Het is een symbolisch verhaal, gebaseerd vrij- die Hiroshima trot thans ondergaat een zenuwinrichting in zijn vaderland. Peter Kass, de maker van deze film, as oorspronkelijk leraar toonkunst aan universiteit van Boston en is nu theaterdirecteur in New York. Het lijden van de piloot, die zijn orders uitvoerde, heeft hem aangegrepen en de botsing van de wereldmachten dreef hem ertoe de profetieën van Ezechiël te lezen, daar, waar deze spreekt over „de tijd der heidenen". Uit deze profetieën verklaart hij de gebeurtenissen en de zielestrijd van de piloot, die hij als hoofdpersoon (Gaunt) van zijn film een wanhopige vlucht over de wereld laat maken. Deze Gaunt wordt betrokken bij een dodelijk ongeluk: een jonge boer wil zich vergrijpen aan een mooie negerin die met haar doofstomme zoontje op de boerderij woont en het huishouden voor vader en zoon doet. De jonge vrouw zal. maakt een dodelijke Gaunt, die na zijn oorlogsdaad geen rust meer kan vinden, dwaalt als een eenzame wandelaar die het boek Ezeohiël leest en herleest, doelloos rond. Hij ziet het ongeluk gebeuren, evenals de vader van de aanvaller en deze dwingt hem met het doofstomme jongetje Jesse de vlucht te nemen, hem van de dood van de vrouw beschuldigend. Nu volgt de vreselijke vlucht, waarop Gaunt en het kind nog meer dood en ellende schijnen te veroorzaken, hoewel zij steeds onschuldig blijven. Pas als Gaunt zelf wordt gedood, kan het kind in hevig schreien geluid geven. De verbeelding is duidelijk: Kass laat uitkomen hoe de piloot Gaunt, die zoveel dood teweegbracht door het laten vallen van de atoombom, in feite onschuldig is aan alles wat daarvan het gevolg was, terwijl hij niettemin een kettingreactie van vernietiging veroorzaakte. Over deze tragische film, gekeurd voor kijkers van 18 jaar en ouder, is echter heel wat te zeggen. Men zou de gebeur tenissen ook van een totaal andere kant kunnen bekijken. De CEFA zou het nuttig achten, als deze rolprent werd bekeken door groe pen of gezinnen, die er over gaan napraten. Maar men kan er ook alleen over nadenken. Een symbolisch gegeven is altijd aanvechtbaar en zo kan deze film ook weerstanden oproepen. Ver strooiing biedt zij zeker niet en van het verbeelde verhaal mag men ook geen logica verwachten. de Ame- Peter VANAVOND TE ZIEN De NTS herhaalt tussen 6 en 8 uur de reportage van de voetbalwedstrijd Vasas GyörDWS. 8.50 uur begint het NCRV-spel „Een tegen allen" in Oirschot; me vrouw Riek Joosten-Roos geeft de vragen op. Ned. 2 VPRO 8 01 uur een nieuwe documentaire gewijd aan huishoudelijk beheer, waarbij het nu gaat over het geld, dat de werkende jeugd verdient en dat dikwijls slecht wordt beheerd. 8.15 uur weer een jeugdconcert dat Leonard Bernstein vc rikaanse televisie heeft gegeven en om H 9.08 uur de aangrijpende speelfilm „De tijd der heidenen Kass, geschikt voor kijkers boven 18 jaar. VANAVOND TE HOREN VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 VARA Na de hitparade, die om 8.05 uur begint en waaraan weer Trea, Rob en de Lords meewerken, volgt om 8.40 uur het hoorspel „De schaduw" van Michael Brett. 9.25 uur romantische muziek via de plaat en 10.05 uur optreden van Boy's Big Band. Hilversum II NCRV De bidstond voor gewas en arbeid, te houden in de chr. geref. kerk van Sassenheim, wordt uitgezonden tussen 8 en 9 uur; ds. L. S. den Boer preekt. 9.10 uur dirigeert sir Malcolm Sargent het BBC symfonieorkest BBU- koren en solisten in hoogtepunten van opera's van Gilbert en Sullivan (opnamen van een der Promenadeconcerten). 10.40 uur avondoverdenking. De stad der tweelingen De heer'H. Koe- Boeren Partij. 18.30 Lichte orkestmuziek .22.1. 22 55 Tussen 0 Pianoreci- 23.55-24.00 tal: klassieke muziek (opn.) Heilskwartier (gr.). 19.45 Klassieke nomuziek (gr.). 20.00 Bidstond voor gewa. arbeid (Chr. Geref.). 21.00 Oude kamer ziek (gr.) 21.10 Operamuziek (opn 22.2: >rt in 't kort. 22.30 Nieuws. 22.40 Avon:! irdenking. 22.55 Bariton en piano (gr.) eren. 23.10 Leven om te sprr •n onr te leven, gesprek. 23 Televisie vanavond Nederland I. NTS: 19.00 Teleac: Tele vis! academie. NCRV: 19.30 Barend de Beer. fi! de jeugd. 19.35 De Beverly Hlllbillie 20.25 Actualiteiten. 20.50 Een tege quiz. 22 20 Bouwen en bewaren i hot, documentair programma. NTS Journaal. 22.30—23.10 Teleac: Televisie Ierland II. NTS: 20.00 Nieuws. VPRO Voetangels en klemmen, documentaire 20.15 Concert voor jonge mensen. 21.08 D< Ier Heidenen, speelfilm. (-22.10). i jullie met KORTE INHOUD VAN HET VOORAFGAANDE De schippersdochtcr AJberdlcn, getrouwd met de knecht Tics, maakt voor het eerst een verre reis met het nieuwe schip. Op zee gaat alles goed, maar door een ongelukkige samenloop van omstan digheden raakt Ties gevangen. Zijn vrouw zit ech ter niet bij de pakken neer. 49 Een cynisch lachje verscheen er op zijn koud ge laat. „U springt flink voor hen in de bres, r Zij hoorde het niet eens. hen uit?' Hij wachtte even, tikte een paar maal met zijn potlood op de lessenaar, sloeg toen zijn ogen op en zei: „Siberië." Zij slaakte een gil. Hij suste haar. „Wees kalm, mevrouwtje. Misschien kan ik nog iets voor hen doen." „Wilt u?" vroeg zij opeens hoopvol. „U hebt er. vermoed ik, wel wat voor over uw man terug te krijgen." „Alles!" zei zij. ,,0, alles is niet nodig." „Hoeveel moet 't zijn?" Ze tastte naar een knip vol zilver, die ze onder haar rok droeg. „Houdt u dat geld," zei hij. „Wat wilt u dan van mij?" Hij zei een poos niets, maar zijn blik gleed langs haar lijf. „Als u een beetje lief voor mij bent, doe ik veel voor u," zei hij eindelijk langzaam. Ploseling begreep ze 'hem. Ze werd beurtelings rood en bleek. Verwezen zat zc op haar stoel. Opeens hoorde ze een sleutel draaien in een slot. Hij stond bij de deur en stak de sleutel in zijn zak Dan kwam hij op haar toe en legde een hand licht op haar schouder. Zij huiverde. Zijn hand ging naar haar hals. Zij rilde. Hij nam haar hoofd in beide handen en keek haar diep in de ogen. De zijne brandden en zijn dikke lippen naderden de hare. „Je man komt vrij." beloofde hij. voordat hij kuste, „als je lief voor mij bent." Zij heefde ovei Hij sloeg zijn a door K. NOREL Opeens sprong 3 s op „Nooitl Nooit!" beet ze hem het onverwachte. Ze scheen tot zonder sleutel „Het kan je Siberië belandt Hij schrok var dusver zo gedwee. „Ik eis dat u mijn man vrijlaat!" Het cynisch lachje kwam terug op zijn glad gezicht. .Veel heb je toch niet voor hem over." Zij zou hem kunnen slaan, maar ze hield haar handen thuis „Laat mij eruit!" beval zij. Hij lachte zeer laatdunkend. „Als het mij past." „Laat mij eruit!" Haar stem was als eeD mes zo Hij tastte even in zijn zak, naaide hij er zijn hand we blijkbaar weinig schelen of je r of niet", zei hij zuurzoet. Zij stono recht op. Haar ogen vlamden. „Open die deur! Onmiddellijk!" beval zij snijdend. Zijn hand ging nog eens in zijn zak. Nu haalde hij de sleutel te voorschijn. Hij keek haar aan, alsof hij haar toch nog verleiden wilde, maar voor haar strenge blik sloeg hij de zijne neer. Daarop vertrok zijn gezicht tot een smalende grijns: „Ik wil je niet eens meer Je bent schuw lelijk." Hij stak de sleutel in het slot, opende de deur en trad ver terzijde, alsof hij haar schuwde ais de pest. Hoog opgericht met harde stappen ging zij de kamer uit. Even kaarsrecht als langs de politieofficier en zonder links of rechts te zien, schreed Alberdien door een groo* wachtlokaal, waar onderscheidene politie- 5 het schouders zakten af, ze slifte als een oude razende hoofdpijn kwelde haar en ze beschuldigde zichzelf dat ze niet van Ties hield en niets voor hem over had, dat ze hem naar Siberië liet gaan, terwijl ze het in haar macht had hem te redden. Ze dacht erover terug te gaan naar het politiebureau, maar ze deed het niet. Alles wat in baar was, kwam hiertegen .n verzet Nog heviger hamerde het in haar hoofd; ze kreeg braakneigingen maar toen zij achter een bosje ging in een plantsoen, kon ze niet overgeven. Nu ontdekte ze dat ze van het politiebureau de stad ingedwaald was en in een buitenwijk geraakt, ver van de haven. Het was een lange weg om weer aan boord te komen Toen ze eindelijk op de kade kwam, stonden Hendrik en Hajo vol onrust op de uitkijk. Gosse huilde en Berendien lag in haar kribje te schreien van de honger. Die middag wilde zij van alles aanpakken, maar ze deed niets, 't Was of haar handen vast gebonden wa- De bootwerkers kwamen om met laden te beginnen. Hendrik vroeg aan Alberdien hoe het met 't toezicht moest, ,,'k Weet niet," zei zij, „en het kan me ook niet schelen." Met de handen onder het hoofd bleef ze aan de tafel zitten. Toen regelde Hendrik het toezicht bij het laden. Tegen de avond werd er op het deurtje van de roef geklopt, 't Was de scheepsbevrachter. Alberdien zat nog steeds als een stenen beeld aan tafel, 't Kleintje lag met een vuile luier, waarvan de lucht de roef vervulde. Zij keek amper op, toen de bevrachter vroeg of hij oinnenkomen mocht. „Hendrik regelt het wel" (Van onze radio, en tv-redactie) DUSSUM „Als we een optocht van tweelingen moeten vormen zouden we niet schrikken", zegt bur gemeester E. A. M. A. Stieger van Oirschot, „maar wie weet wat voor onverwachte opdrachten er uit de bus komen!" In Oirschot, de stad van de tweelin gen,, heerst vandaag behoorlijk span ning. De Raadskelder onder het ge meentehuis wordt volgestapeld met, boeken: hier gaat de Raad der Wijzen zetelen in de geruststellende aanwe zigheid van Tanja Koen. Voor de 9000 Oirschotters was het stiekum wel een plezierige ervaring, lat Louis Termeer het niet heeft kunnen winnen van het kiene Hooge- ■een, want dat bracht hen in het trijdperk en men mag wel even veten, dat Oirschot de eerste gemeen- a was, die zich aanmeldde voor het pel. Nu is het dan zover. Wekenlang zijn de oorbereidingen al aan de gang en burgemeester Steger is er heel contant nee. dat zijn gemeente een beetje extra lubliciteit krijgt. Mooi gelegen als Oir- •hot is, heeft de ontwikkeling er toch ilgestaan in de laatste jaren. Nu gaat at anders worden: een fiks uitbreidings- lan getuigt ervan, dat de gemeente gaat ouwen: zij zal huisvesting bieden aaD erkers in de Eindhovense industrie. Mevrouw Joosten Enfin, daar horen en zien wc vanavond vel meer van. Oirschot zal als één man .en strijde trekken tegen mevrouw R. loosten-Roos uit Hoorn. Van eenheid weten ze wel In deze Brabantse gemeen te, waar bijv. in december elk jaar weer alle bejaarden op een feestelijke erwtensoepmaaltijd worden vergast. Want van gezelligheid en activiteit houdt men daar heel veel en wat zijn betere elementen voor het welslagen van een daverende wedstrijd? Na deze ontmoeting tussen twee ge meenten volgt er nog één in april en daarmee wordt het seizoen besloten. Er is overleg gaande tussen NCRV en BRT volgend jaar te komen tot internatio nale wedstrijden, waarbij een Nederland se en een Vlaamse gemeente tegen elkaar uitkomen. Nog een klein nieuwtje: een van de „buitenverslaggevers", de zanger Herman Emmink. heeft een speciaal liedje op „Eén tegen allen" voor de plaat gezon gen; wie weet, kan men het vanavond horen. Op de andere zijde van de plaat, die juist vandaag is uitgekomen, zingt Herman het tune-liedje van de cowboy serie Rawhide,, door de VARA uitge bracht. ALs dat wéér geen symbool samenwerking is, weten wij het niet... Toon Hermans: twee tv-voorstellingen in buitenland (Van c e radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Over Amerika praat ik nog niet. Daar ben je heus niet zo gauw en gemakkelijk, ik wou dat ik dit de mensen, ook de artiesten zelf, eens wat beter aan 't verstand kon brengen. We gaan wél, maar wanneer is nog niet bepaald." Dit vertelde Toon Hermans gisteroch- I tend Maar de man kwam niet voor de lading. Hij had tendprogramma van van Hendrik over het geval gehoord. Misschien had meer: nij een goede raad voor haar. De commissaris van i „We gaan nu eerst oolitie. bij wie ze was geweest, was niet de hoogste reeks voorstellingen autoriteit in Odessa. De gouverneur stond boven hem en die was een rechtschapen man. Zij moest 't bij hem proberen maar spoedig, want als gevangenen eenmaal op transport gesteld waren, was het bijna onmogelijk hen te achterhalen. (Wordt vervolgd) ^J&usiccJ' HILVERSUM I JS- --i. AVRO: 7.00 Niet 7 !0 Ochtendymnastiek. 7.20 Lichte grammo- foonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmu 8 50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groente 90S PiMOrecitaJ: klassieke muziek (I. i Water eidsvitaminen (gr 11.00 Nieuws. 11.02 praatje. 11.15 Harpr 10.5' lelijke cital: klassiek 11-15 Voordracht. 12-00 i 12.27 Mededelin 12.30 Zelfstandig ijr. en blijven, lezing. 12.40 Licht aal ensemble en zangsoliste. 13. 3.10 Mededelingr- Limburgs Saxofoonkw ïzlek. 14.30 Diere kest: klassieke 1 lulsdieren. 15.15 Lichte 15.30 Radlo-Kameror HILVERSUM II. 298 m. KRO: 7.00 evende Woord. 7.05 Lichte grammofoc iek. reportages en commentaren VPRO: 11.45 Jaz oude stijlt. 12.10 land. gesprek. 12.27 Medede- J tuinbouw. 12.30 13.00 Klassieke Flitsen van landsvrouwe: 15.00 Moderne or Klassieke kamermu: overdenking. 16.30 lijke liederen. 17.0 Meisjeskoor met volksliederen. 17.40 ziek. 17.55 Sportrubriek. -Meisjesbond te Zuidlarei harpbegeleiding (gr. Licht instru- 18.30 Sociaal perspec- lef. lezing. 18.40 Stereo: Lichte grammo- Een scène uit het t.v.spel „Geen gewone jongen", dat morgenmid dag door de Avro op Nederlund 1 op het scherm wordt gebracht. De regie is in handen van Adel- heid der Most. We zien v.l.n.r. Mela Soesman, Kitty Courbots en Lex Schoorel. Commentaar Van alles wat Teddy Scholten hielp gisteravond mee om het niet zo sterke cabaret programma van Jan Blaaser (Jan en Alleman) een aardig slot te geven met een parodie op „Anders dan anderen". Wie verder niet naar deze uitzending keek om veel meer ie genieten van het boeiende televisieportret van Ank van der Moer door de AVRO gepresen teerd. heeft niet zo veel gemist. Met Jan Blaaser blijft het op en neer gaan: de ene keer verrassend door geestig heid, de andere maal er net tegen aan. t Wat er door en over Ank van der Moer werd verteld in woord, en beeld - zat uitstekend in elkaar en typeerde- zowel de kunst als de durf van deze veelzijdige actrice, schrijfster en toneel- lerares ten volle. Het werd druk heen en weer schakelen, omdat wij ook het progranimb van Hans Bik over „smart-q lappen' niet wilden missen. Dit werd een lichtelijke teleurstelling door veel te veel gepraat en quasi-gewichtige be togen. o.m. door een Utrechtse socio- loog die door de regisseur te kijk werd gezet met zijn overdreven gesticulatie, i De korte wetenschap, dat smartlap pen door vele eenvoudigen van harte worden geprefereerd werd in allerlei variaties tot vervelens toe herkauwd: we hadden ze liever eens goed willen horen en misschien was het dan duide lijk geworden dat een massa teener liedjes over verlatenheid en teleurge stelde liefde precies op hetzelfde vlak liggen. Dat was interessanter geweest Uit dit onderwerp was veel meer te- halen dan de samenstellers van het" programma met al hun toewijding en moeite hebben gepresteerd. r Terwijl Brandpunt in de uitzending- „Vanavond in Nieuwspoort" uiteraard' de kabinetscrisis in het middelpunt stelde, waarbij een Duitse journalist aanmerking op de Nederlandse demo cratie maakte (vanwege het zwijgen van minister Marijnen in de Tweede Kamer) werd op Nederland 2 in „Op- spraak" gediscussieerd over kerkelijke' hulp in ontwikkelingsgebieden. De bekende gesprekspartners werden het erover eens, dat de kerk zich moet hoeden om via het geld van anderen het evangelie te prediken. Wel moet zij de ontwikkelingshulp verder bren-'l gen dan materiële zaken alleen: de bijdrage ban de cultuur door deze cmt- wikkeling mag en moet doordrongen zijn van de christelijke geest. Voor de zending is maatschappelijke hulp niet- los te maken van evangelieprediking maar zij mag deze hulp niet als spring plank gebruiken. Opgemerkt werd dat de godsdienst steeds dichter bij het maatschappelijke leven komt: ook de andere grote gods- - diensten buigen zich meer en meer bi de richting van de menselijke waardig-* heid en sociale rechtvaardigheid, en* daarbij zijn de invloeden van het chris- tendom herkenbaar. i Oostenrijk i laatste wordt een televisie-opname ge maakt. Die gaat uit als wij weer weg zijn. En dan naar Duitsland. Daar wordt in München de voorstelling opgenomen voor latere uitzending." Zo zal Toon, die „niet van televisie houdt", nog tweemaal de lampen en de camera's moeten verdragen. Maar ja, als dan ook miljoenen kijkers zijn show kunnen zien...! Een beetje bekendheid in het buitenland schaadt niet, en boven dien moet de vele arbeid aan een Duitse bewerking van het programma betaald worden. Toon Hermans heeft met deze trips naar twee landen het voordeel, dat hij voor alle voorstellingen de Duitse versie kan aanhouden. „Na Duitsland komen wij eerst nog naar Nederland terug. Misschien met een tussenshow... ik zal wel eens zien. En dan staat inderdaad Amerika op het programma" Televisie morgen NEDERLAND I: AVRO: 15.00-15.45 V. d. 14.05 Schooltelevisie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 11