Edith Scheper: debuut;
Rekken bood vijftig jaar
hulp aan de naaste
Zij deden mijn was
waar ik bij stond
Blijvend contact met
Russische vakbond
Delegatie
openhartige
gesprekken
Een woord voor vandaag
Ontwikkelingshulp moet
offerkarakter hebben
Gewaardeerde poging
van Mink v. Rijsdijk
2
VRIJDAG 5 MAART 1965
Een van de Sunil was-teams deed de
was voor mevrouw G. Majoor, Oud
Laren 7, Laren. InderdaadMijn
was is jvitter dan ooit. En dat zonder
bleken en zonder blauwen," zei me
vrouw Majoor. "Nu begrijp ik wat ze
bedoelen als ze zeggen: Sunil geeft'
het hoogste wit."
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Bij de ontmoe
tingen tussen een Russische vak
bondsdelegatie en vertegenwoor
digers van de drie Nederlandse
vakbonden (NW, NKV en CNV)
werden openhartige besprekingen
gevoerd. Er vond een vrijmoedi
ge gedachtenwisseling plaats over
vraag/ftukken van wederzijds be
lang.
Dit vertelde de leider van het
Russische gezelschap, de heer Sulija-
nof op een persconferentie, die giste'
ren in Den Haag werd gehouden in
aanwezigheid van ambassadeur Tuga-
rinof. De Nederlandse vakbonden
hebben hun principiële instemming
betuigd met het aanknopen van con
tacten met de vakbonden in de Sow-
jetunie. Over de concrete vormen
de aard dezer contacten zal ir
naaste toekomst worden beslist.
Interessant
De delegatie is van mening dat
hoewel er verschillen bestaan tussen
de vakbewegingen in beide landen
het vestigen van wederzijdse betrek
kingen kan bijdragen tot de sociale
vooruitgang en de vrede tussen de
volken. De leden maakten in ons land
kennis met de structuur en de activi
teiten van de vakbonden en
aantal bedrijven, vakantie-oorden
vakscholen. O.a. werd een bezoek
gebracht aan „Werkspoor", dat
zoals bekend reeds enkele fabrie
ken aan de Sowjetunie heeft gele
verd. Interessant en levendig waren
de gesprekken met vertegenwoordi
gers van de bedrijfsraden. Indruk
wekkend was voor de Russen de
vriendelijkheid en de gastvrijheid,
waarmede zij in Nederland werden
ontvangen.
Prestatie
Desgevraagd vertelde de heer Suli-
janof het een en ander over het
vakbondwezen in de Sowjetunie.
Daaruit werd duidelijk, dat er in de
Sowjetunie in de afgelopen tien jaren
heel wat is veranderd. De mogelijk
heid van loon naar prestatie is er
volop aanwezig. Na de persconferen
tie was er gelegenheid, met de dele
gatieleden van gedachten te wisselen.
Daarvan werd een veelvuldig gebruik
gemaakt.
Eerder op de dag had de delegatie
een bezoek gebracht aan het N.V.V.
in haar nieuwe gebouw in Amster
dam. Namens het N.V.V. noemde
voorzitter drs. Roemers het informele
contact nuttig. Hij verwees voor uit
breiding daarvan naar het overleg,
niet alleen tussen de vakcentralen in
Nederland, maar zeker niet ii
laatste plaats met het I.V.V.V.,
Internationale verbond voor vrije
vakverenigingen, waarbij het N.V.V.
aangesloten.
Peter Howard ten
grave gedragen
LAVENHAM In een verblinden
de sneeuwstorm onder doedelzaknv
ziek is het stoffelijk overschot vf
Peter Howard op een wagen getrok
ken door twee boerenpaarden ten
grave gebracht. Zes arbeiders van zijn
boerderij fungeerden als slippedra-
gers.
De rouwdienst werd gehouden door
rev. Julian Thornton-Deusbury, hoofd
van het St. Peter's college te Oxford,
terwijl dr. Morris Marin, privé-
secretaris van wijlen Frank Buchman
en een van de naaste medewerkers
van Howard de predikatie hield.
Rouwenden warén met ch'artérvlieg-
tuigen onder meer uit Nederland ge
komen.
(Van onze kerkredactie)
REKKEN Hier en daar ligt nog wat sneeuw. Het is er uitgestrekt,
weids en doods. De bomen zijn kaal en de grond is grauw in de
Achterhoek. Maar straks in het voorjaar moet het hier mooi zijn.
Slechts enkele tientallen meters van de Duitse grens, tussen Ensche
de en Winterswijk begint het terrein van de Rekkense inrichtingen
112 ha groot. Eén van de paviljoens was vroeger een wacht
lokaal voor de douane en in de meest letterlijke zin is dit hele ge
bied grensland. Grensland voor hen, die straks weer terugkeren naar
de maatschappij. In dit onbekende gebied verschaft men nu al vijftig
jaar hulp aan jongens en meisjes, mannen en vrouwen, die door hun
gedrag moeilijkheden veroorzaken.
niet is aangesloten bij een der Ant-
woord-kerken deelt het derhalve niet
mee in de opbrengst.
Voor het eerst in haar vijftigjarig
bestaan doen de Rekkense inrichtin
gen daarom een beroep op het hele
Nederlandse volk om hulp. Zij zelf
hielpen reeds ontelbare malen de
medemens.
Speciaal is ingesteld de Stichting
tot Steun van de Rekkense Inrichtin-
giro 96 93 00.
..Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden wordenV
(Mattheüs 24:13). De Here vertelt Zijn discipelen wat er
allemaal gaat gebeuren, wat hun staat te wachten en Hij laat
daarbij tal van vermaningen horen. Ziet toe, dat niemand u
verleide. En Hij zegt: Want velen zullen komen onder Mijn
naam en zeggen: Ik ben de Christus. Voorts spreekt Hij van
hongersnoden, aardbevingen, verdrukking, dood en haat.
En dan ineens: Maar wie volhardt tot het einde, die zal be^m
houden worden. Volharden tot het einde! Een, naar menselijké\
maatstaven, niet te volbrengen opgave. Volharden in een'l
wereld, die Hem steeds meer vijandig gezind wordt, waarin
steeds meer valse profeten zullen opstaan en de wetsverkrach-l
ting zal toenemen. Wie zal het kunnen!
Volharden tot het einde. Dat betekent, dwars door alles heen,
het oog gericht houden op Hem, Die Zijn leven gaf opdat luijj
behouden zouden worden. Dat betekent vrijwillig al het lijden
doorstaan om eens de kroon van de overwinning te dragen,
Dat betekent ten slotte: het geloof zien te behouden.
Nogmaals: de opdracht is zwaar, en er zullen velen zijn, dit
bezwijken en de strijd opgeven.
En toch het is te volbrengen, maar nooit op eigen krachtj
Het is te volbrengen, indien we elke dag opnieuw Hem bidden
om bijstand, Hem vragen ons terzijde te staan. God, alleen
kan ik het niet, ik verga in de stromen van ongerechtigheden
die de wereld overspoelen, houd Gij mij vast en leid mij dooi
de donkere nacht naar Uw licht.
Wij lezen vanavond Mattheüs 12 vers 38 tot 50.
Beroep op liet
hele volk
De kerkeraden van de Gereformeer
de Kerken (vrijgemaakt) van Maastricht
en van Vianen hebben positief gerea
geerd op verzoeken van de kerkeraden
der Gereformeerde Kerken ter plaatse
om een samenspreking. De gesprekken,
die al geruime tijd worden gevoerd in
Amstelveen, blijken volgens een kerke-
raadsverslag te verlopen „in een wedij
ver om zo dicht mogelijk in de buurt te
blijven van de echte vervulling van Gods
Boekenhoek
Deze roman heeft als basis
vierhoeksverhouding. De zoon wordt
meegesleept in de irreële wereld
van de vader, doch als antipode
treedt de zuster op. Het boek ver
scheen in de serie literaire reu
pockets. In deze serie zijn echter
wel eens betere romans versche
nen. (175 blz., 5.-)
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Giessen-Nieuwkerk:
G. Th. Vollebregt, kand. te Rotterdam.
Toegelaten tot de evangeliebediening:
P. A. Geluk, hervormde pastorie te
Nieuw-Scheemda (Gr.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Mijdrecht: A. J. Jelsma
te Dordrecht.
Aangenomen naar Hellendoorn: B. de
Boer, kamd. te MeppeL diie bedankte voor
Warns, Gees (Dr. t, Onderdendam, Pieter-
buren en Nederhorst den Berg.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Waardenburg: G. Schrp-
aanboord te Apeldoorn; voor Boskoop:
C. .Rarinck te Utrecht.
Voor zover het minderjarigen be
treft zijn er in Nederland ruim 20.000
kinderen, die door welke oorzaak
ook niet in het gezin kunnen zijn.
Ongeveer de helft van hen wordt
verzorgd in tehuizen en van oudsher
heeft de Vereniging Rekkense Inrich
tingen de allermoeilijksten opgeno
men. In tien paviljoens op het terrein
in Rekken en in twee tehuizen
Apeldoorn en Warnsveld verblijven
ca. 250 jongens en meisjes, die nog
minderjarig zijn. Ze hebben een eigen
kamertje erg klein. Aan de muur
hangen Swiebertje, Willeke Alberti
en Donalds Duck, maar het is eigen
lijk allemaal zo vreselijk triest!
VROUWEN
Bovendien is er in Rekken nog eei
mannenafdeling met 110 plaatsen ei
zijn er in Eefde (bij Zutphen) nog
twee tehuizen, waarin ca. 100 mannen
en vrouwen zijn opgenomen. Voor de
door de regering ter beschikking ge
stelde vrouwen is er in ons land tot
nu toe te weinig accommodatie. Al
wordt het de laatste tijd toch wel
beter. In Rekken zelf is men op het
ogenblik bezig met de bouw van een
vrouwenpaviljoen, dat plaats zal bie
den aan ongeveer veertig personen.
Toen de oprichters van de Vereni
ging Rekkense Inrichtingen in he
begin van deze eeuw zich het lot var
zoveel hulpbehoevenden aantrokken
het op zich namen deze maat
schappelijk onaangepasten te gaan
verzorgen, dacht men meer aan duur-
5, blijvende verpleging, dan aan
tijdelijke opvoeding. Richtlijn bij
alles was: als mijn kind in een
inrichting was. hoe zou ik dan zo'n
tehuis wensen? In feite was de
liefdadigheid uit die beginjaren het
doorbreken van evangelisch-sociaal
besef.
Men neemt op het ogenblik in Rek
ken op: zwakzinnigen, die botsen in
de maatschappij, voorts door de rege
ring verwezen mannen en vrouwen en
voogdijkinderen.
Een groot probleem is al jarenlang
het personeelstekort. Op het ogenblik
op de 210 plaatsen 30 vacatures.
Dat betekent extra belasting voor de
aanwezigen.
BEGIN
Wat nu bereikt is, is gegroeid uit de
Centrale vereniging ter behartiging
van de belangen der zwakzinnigen in
Nederland. De lange naam is een
verschijnsel van begin negentienhon
derd. De eerste voorzitter was de
heer E. R. van Ouwenaller. Reeds op
jonge leeftijd trok deze zich terug uit
zijn zaken om zich geheel te kunnen
wijden aan dit werk. Er werden
lezingen gehouden en op een hiervan
werd de predikant van de hervormde
gemeente van Rekken, dr. W. L. Slot
getroffen, dat hij na overleg voo
de vereniging een groot terrein bos
heide en moeras aankocht in d
Het eerste gebouw, dat verrijst is
:n kunstmestloods, want er moet
ontgonnen worden. Het in dienstj:
oudste personeelslid is dan ook geen
groepsleider, maar een tuinman
werkmeester, de heer A. J. Abbink,
die in 1963 zijn gouden jubileum
vierde. Daarna verrijzen de pavil
joens en tot op de dag van vanda
men bezig met uitbreiding en restau
ratie. Ook kwamen er boerderiji
werkplaatsen, er werd gezorgd voor
ontspanning en" er werd een kerkzaal
gebouwd.
KERKZAAL
Bij al de restauratie van paviljoens
en gebouwen is de kerkzaal tot m
achtergebleven. Tien jaar lang w;
al de wens, een kerk te kunnen
bouwen, want de Vereniging Rekken-
Inrichtingen is een protestants-
christelijke vereniging, die echter wel
mensen van alle gezindten opneemt.
Tien jaar lang werd de kerkbouw
uitgesteld, want steeds kwam er weer
iets anders tussen. Toch beantwoordt
het gebouw in geen enkel opzicht aan
de eisen. De zaal heeft een slechte
accommodatie en van een bedehuis,
waar wijding vanuit gaat is geen
sprake. Verwarrend is voor de patiën
ten, dat het uit nood voor alle
mogelijke doeleinden wordt gebruikt.
Dat is de jubileumwens bij dit
gouden jubileum: een kapel voor
Rekken. Toen deze wens echter be
kend werd gemaakt, werd hij over
stemd door Antwoord '64. Daar Rek
ken geen kerkgenootschap is en ook
Kreten als Vonnis zonder recht
spraak, Laat je niet lijmen, Wat
gebeurt er achter die muur vor
men de wand-„versiering" van
een van de meisjeskamer. Het
zijn uitingen van agressie tegen
de samenleving, die vaak zo wei
nig begrip toont.
Tehuizen van
„Rekken"
De Vereniging Rekkens In
richtingen beschikt over de vol
gende tehuizen:
te Rekken: de afdeling Gel
ders-End, waar meisjes en
vrouwen zijn opgenomen in vier
paviljoens;
de afdeling Deeskensveld,
waar jongens zijn opgenomen in
zes paviljoens;
de afdeling Oldenkotte, waar
mannen zijn opgenomen in vijf
paviljoens;
voorts is er te Apeldoorn het
Sophiahuis voor werkende
meisjes;
te Warnsveld huize Baank
voor moeders en kinderen;
te Eefde huize 't Mastler voor
verstandelijk zwak begaafde
vrouwen en huize Groot Hunge-
rink voor verstandelijk zwak
begaafde
(Van onze kerkredactie)
GOES Wanneer de particulie-
synode van de Gereformeerde
Kerken in Zeeland op 17 maart
bijeenkomt, zal zij moeten oorde-
over enkele verstrekkende
voorstellen inzake de nood in de
ontwikkelingslanden, die haar ge
daan zijn door de classis Goes.
Deze classis is onder meer van
gevoelen, dat de levenswijze van de
kerk vandaag meer dan ooit bepaald
moet worden door de grote armoede,
die twee derden van de wereld in
haar greep houdt. Ook wil de classis,
dat een nieuw beroep op de overheid
moet worden gedaan, om effectieve
politieke maatregelen.
De classis Goes verzoekt de parti
culiere synode haar voorstellen door te
zenden naar de generale synode.
In haar overwegingen zegt de clas
sis, dat het probleem van de ontwik
kelingslanden niet ten onrechte het
sociale vraagstuk van deze tijd is
genoemd. De ontstellende nood, waar
onder met name ook de „jonge ker
ken" hebben te lijden, zou veel
een stempel moeten zetten op de
levensstijl binnen de Gereformeerde
Kerken.
Askese
De vraag wondt gesteld, of de kerk
vandaag niet geroepen wordt
nieuwe vormen van christelijke aske
se, om zo haar verbondenheid met
christenen en niet-christenen
arme landen tot uitdrukking te bren
gen en aan de hulp het oorspronkelij
ke karakter van een offer te herge-
i probleem,
Ook in Denemarken r
rumoer rond k
legerpredikanten
KOPENHAGEN Ook Denemarken
kent nu een conflict rond de geeste-zo
lijke verzorging van de militairen. Het
Humanistisch Verbond, dat in Dene-uu
marken slechts weinig leden telt, heeftI0
bij de minister van defensie geprotes-
teerd tegen een nieuwe regeling vai^
het werk van de legerpredikanten.
Volgens de Deense humanisten zou4t.
den soldaten, die deel willen nemer j
aan de godsdienstoefeningen, zich^
daartoe persoonlijk moeten aanmelder^
bij de legerpredikanten. De mogelijk-j
heden, die er in de thans bestaande rej
geling zijn om vrijstelling van kerk- 1
gang te krijgen, zijn volgens hen orwte
voldoende. Ve
De legerpredikanten echter, die uit- 1
gaan van een (nominaal) behoren totve
een kerk, menen, dat er in de huidige 1
regeling voldoende waarborgen zijnjo'
dat er geen geloofsdwang op de solda- 1
ten wordt uitgeoefend. p-
Vrijwel alle dienstplichtigen zij:1
gedoopt in de lutherse volkskerk.
terrein van de verkondiging raakt j
Bovendien heeft de classis het gevoeg
dat juist hier een vacuum in he^p
pastoraat dreigt te ontstaan, dat zoiL,
der konkrete beslissingen en duidelijjin
ke voorlichting niet kan worden gf j
vuld. fec
De classis wenst dan ook, dat di j
synode deputaten benoemt, die der
vragen in studie nemen en zo mogi
lijk de kerken via een herderli;
schrijven van voorlichting dienen.
Particuliere acties zijn overigen^0;
niet genoeg, om het probleem van d' 5
ontwikkelingslanden op te lossen. D*-°
classis vraagt zich in dit verband al -
of de Gereformeerde Kerken (en tfe
zal wel hetzelfde bedoelen met bfeE
trekking tot de andere kerken. Red.
niet het gevaar lopen hun taak ti f
beperkt op te vatten. ye:
Zo wordt een situatie als in dj'
negentiende eeuw in de hand gf
werkt: allerlei liefdadigheidsacti» j
zonder dat aan het maatschappelijlw
bestel zelf essentieel iets veranderdèu:
eJiI
«r,
Roeping
De classis wenst dan ook een synod*
uitspraak over de vraag, of het dL,
roeping van de kerk is:
de overheid op haar taak tb
wijzen voortdurend alles te doen, wt
in haar vermogen ligt, om de nood 1
de ontwikkelingslanden niet alley'
incidenteel, maar ook structureel f
fundamenteel te bestrijden; leg
er bij haar op aan te dringen aa: s
een dergelijk beleid ook metterdaad,
een zeer hoge prioriteit te verlenen ii
het totaal van het regeringsprograit.
ma en de overheidsuitgaven; fe
inzonderheid de christelijke pad
tijen aan hun bijzondere verantwo<
dat het gehele delijkheid in dezen te herinneren.
Als jongen op school las ik met
bevreemding de volgende zin uit de
Camera van Beets: Burgemeester
Dikkerdak plukte aan de kwasten
van zijn kamerjapon, alsof hij er een
hard hoofd in had." Zo leest men in
de kleine roman Edith Scheper van
Mink van Rijsdijk (uitgave J. H.
Kok NV, Kampen, 96 blz., f 4,95) op
bladzijde 8: ,jZe borstelde hardhan
dig haar haar, alsof ze daarmee al
haar gepieker de kop in wilde druk
ken." Men ziet hoe nodig het is
beeldspraak nooit gedachteloos te
hanteren. De goede stylist is trouwens
altijd gevoelig voor de letterlijke Er is een begin
betekenis van de beelden die hij lijk door werken
gebruikt; hij rekent en speelt
Nu ik toch kritisch begi
iucces, lioofdzake- geschiedenis door voor tc bereiden,
talent verkregen, Onbewust wordt Edith rijp voor de
beslissing, die dan ook om zo tc zeggen
toil ik nog even signaleren dat de
vrouwelijke hoofdfifuur op blz. 9 waarrr
diep weggedoken zit in een grote
stoel. Het valt me altijd op dat standen*teTeki
opnieuw
het pleit wint. De vlotheid
dit geschiedt, stelt wat teleur,
namelijk een eerlijk verhaal,
getracht wordt mensen en toe-
zijn. Noch de
over de vlotheid, waarmee de ml5
gekozen is boven de kunst. Nu maalpti
het (bij alle waardering
diensten van het verhaal) de indru
alsof het een kwestie is van welke jur
men zal aantrekken, de rose of c
grijze. Gunst, Bouke is er weer, nu j
dan maar de grijze. Het is niet mij
bedoeling te ridiculiseren, maar dei
indruk laat het verhaal bij de lezer toe
ongeveer na. De lezer had in de loc
van liet verhaal .1
mende vlagen vrouwelijkheid te mak(
gekregen moeten hebben. De man k
zich ongedeeld aan een kunst wijden;
vrouw in die mate niet. althans nil
zonder verdringing of sublimatie. Of
moet haar volledige vrouwelijkheid
haar kunst investeren en de vrou
spelen die ze is, zoals Callas. Misschie
punt des tijds vallen kan. Zo zal zUn de diva-manieren en de grillighei
natuurlijk niets op tegen, reert beide en laat
de mededeling riekt
mesverhalen op een niveau, waar
voor dit romandebuut toch te goed.
De hoofdfiguur heeft behoorlijke zelf-
kritiek, en haar liefde voor het toneel itA
Er is namelijk tweeërlei problematiek
in dit boekje: 1. Hoe kan een meisje in
de kunst op een christelijke manier
carrière maken? 2. Hoe moet een
aangelegd op huwelijk
l'czi
Eerlijk
kritiek, en haar
en wat daarmee samenhangt doet ner
gens afbreuk aan de nuchtere observa
tie. De kunst, evenals het zakenleven
trouwens, vraagt de hele mens. maar
vormt tegelijkertijd een totale bedrei
ging voor de integriteit.
gemakkelijk een
met haar talent? Bezien christelijk boek te schrijven.
de tweede hedendaagse roman, met zijn nadrt
op het lichamelijke,
het licht van het slot,
vraag het hoofdaccent moeten hebben
het is voor begaafde vrouwen, op welk male, gebruikt zulke krachtige
gebied ook. de brandendejcwesUe. Maar centen, dat een fatsoenlijk, om
Een meisje met verstandige, liefheb-
jende ouders aarzelt tussen een carrière
op de planken of bij t.v. en radio, en de IKfirflhipr
jonge man Bouke met zendingsaspira
ties. Bij wijze van compromis tussen Hoe
haar wensen en de opvattingen van de vereist
ouders, behaalt ze een diploma voor roman
secretaresse en neemt ze onderwijl meer laat de oplossing
het verhaal valt de nadruk op vraag
1 Ediths vrouwelijkheid manifesteert
zich vrijwel alleen verdedigend, tegen
de verleiding om carrière te maken met
behulp van toegestane gunsten. Men kan
zeggen een christelijk verbat
het diepgang must, gauw
te flauw wordt ervaren. Te m
men de poging van Mink
■ede dooi denken, waarin de Rijsdijk waarderen, al blijven Ma
gehuwde Edith met het probleem ge- tekort aan psychologische diepgang t)ce
j* uc uj.iuss.uk kw ut* i-iiiu, eu Kunnen somen, jsaun noucit net D.v. in j" j -f"
privé toneellessen, terwijl ze al gauw vooral de snelheid daarvan, onbevredigd, de pastorie niet uit en accepteert aieper weggedoken in het pro
mee ontrekt met een rahm-etvrnenie om Be Herlnellno- val ocit.ppvi li Ir, .1 T-ioleeml