Onze oecumenische roeping buiten Wereldraad ligt Protestantse socialisten willen geen „zuil" zijn Prof. dr. W.F. Golterman aanvaardt professoraat Een woord voor vandaag album sigaren Machtsvertoon en dreigen met kernwapens fout Dieiistcentrum voor bejaarden oplossing voor kleine plaatsen Geen rechtsgrond plan vermogensaanwasdeling MAANDAG 8 FEBRUARI 1965 Het bekende Eerste Kamerlid J. Schipper (ar) is zaterdagmiddag tijdens een zeer druk bezochte receptie gehuldigd ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag. Ook de voorzitter van de AR-partij, de heer W. P. Berghuis, die wij hier in gesprek zien met het echtpaar Schipper, was onder de talrijken, die de jarige kwamen gelukwensen. AMSTERDAM Prof. dr. W. F. Golterman heeft vanmiddag zijn ambt van gewoon hoogleraar aan de gemeentelijke univesiteit aan vaard. Hij zal de geschiedenis van het christendom in de twintigste eeuw doceren. In het bijzonder zal hij aandacht schenken aan de onderlinge verhouding van de kerken. In zijn inaugurele rede zocht hij een antwoord op de vraag: „Wat is oecumenische theologie?" Prof. Golterman was reeds bijzon der hoogleraar aan deze universiteit. Hij was daar namelijk benoemd als kerkelijk hoogleraar namens de Doops gezinde Broederschap. Tevens was hij verbonden aan het doopsgezind se- Prof. Golterman was van 1953 tot 1960 studiesecretaris van de Oecume nische Raad van Kerken An ons land. In die jaren publiceerde hij: „Een Heer, een kerk", en „Eenheid in de chaos der kerken". In zijn inaugurele rede beschreef hij nu de oecumenische theologie vanuit drie gezichtspunten: als geschiedenis der oecumenische bewegingen, als een beschrijving en onderlinge confronta tie der diverse kerkenfamilies en als een methode van denken die alle theo logische studieonderwerpen in een oecumenische dimensie ziet, dat wil zeggen gericht op de gehele wereld en op het evangelie van Jezus Chris tus. STUDIE Prof. Golterman. die nu 66 jaar is, begon zijn theologische studie pas op 31-jarige leeftijd. Na aanvankelijk in Leiden gestudeerd te hebben, voltooi de hij zijn studie aan de Gemeentelij ke Universiteit te Amsterdam. Hij diende de doopsgezinde gemeenten van Makkum-Witmarsum, Amersfoort en Amsterdam,, In 1942 promoveerde hij te Amsterdam op een proefschrijft: ..De godsdienstwijsbegeerte van S. Hoekstra Bztn". In 1946 werd dr. Golterman benoemd als lector aan het doopsgezind semi- Belangstelling van Afrika voor ICCC groeit ABAK/NAÏROBI Op verzoek van de Afrikaanse kerken, die aangesloten „zijn bij de ICCC werden in Abak (Nigeria) en in Nairobi (Knyai twee conferenties belegd. De Afrikaanse predikanten toonden zich zeer verontrust over de ontwikkeling van het geestelijk en kerkelijk leven in hun landen sinds de Wereldraad deze tracht te beïnvloeden. Tijdens de conferentie te Abak is de West Africa Christian Alliance georgani seerd als regionale ICCC-organisatie. In die te Nairobi werd de East Africa Christian Alliance opgezet. Sprekers op de beide conferenties waren: dr. Mclntire. dr. Clark van de Independent Board of Presbyterian Fo reign Missions, ds. Bancroft van de Associated Missions (de zendingsorgani saties van de bij de ICCC aangesloten kerken) en ds. Shaw van International Christian Relief (de hulpverlenings organisatie van de ICCC). narium, in 1960 volgde zijn benoeming als lector aan de Gemeentelijke Uni versiteit. Het vorig jaar werden de beide lectoraten omgezet in een pro fessoraat. Beroejiin etswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bruchem en Kerkwijk: A. Vlietstra, kand. te Hoogeveen. Bedankt voor Barneveld: D. v. d. Berg te Veenendaal; voor Zetten-Andelst: P. J. Bos te Sprang. GEREF. KERKEN Beroepen te Voorburg (vac. dr. J. M. Vlijm): C. L. Timmers te Amstelveen. Aangenomen naar Roermond-Maas- bracht (vac. wijlen C. Maan als schip- perspred.t: A. C. Verheul, kand. te Nij- kerk, die bedankte voor Hindeloopen- Staveren en voor Hornhuizen-Klooster- buren. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Appingedam-Overschild: K. v. d. Belt te Twijzel. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam: R. Slofstra te Harlingen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rilland-Bath: L. Huis man te Vlaardingen. AMSTERDAM Naar aanleiding van ook in de Nederlandse pers verschenen berichten dat de heftige bestrijding van de radio-arbeid van dr. Mclntire er toe geleid heeft, dat zijn programma over een belangrijk kleiner aantal stations wordt uitgezonden, kunnen wij berichten dat het Twentieth Century Reformation Hour eind januari werd uitgezonden door 617 stations. Er zijn hier en daar wel enkele ondernemers geweest die zich hebben laten bangmaken door de tegen hen geuite bedreigingen, en daarom hun contacten met dr. Mclntire hebben be ëindigd. Maar voor ieder station dat daardoor wegviel, kon altijd weer een ander station worden gevonden, zodat het totale aantal steeds boven de 600 bleef. Dr. Mclntire heeft nu een bijzondere actie ingezet om dit aantal tot 1.000 op te Brief aan gereformeerde kerkeraden Negenentwintig leden van Gere formeerde Kerken (waaronder achttien predikanten) hebben een brief gezonden aan alle gerefor meerde kerkeraden, waarin zij hun grote verontrusting uitspreken over de koerswijziging van de gere formeerde synode met betrekking tot de Wereldraad van Kerken. Zij zijn ervan overtuigd, dat zeer velen in de Gereformeerde Kerken, wanneer zij hun argumenten rustig overwegen, ook hun stem zullen verheffen tegen de huns inziens, verkeerde richting, die de Gerefor meerde Kerken dreigen in te slaan. Vorig jaar sprak de synode uit, dat er geen principieel bezwaar bestaat tegen toetreding tot de Wereldraad. Er werd echter nog geen beslissing genomen, maar de kerken kregen de gelegenheid „van het thans ingenomen standpunt kennis te nemen en zich over deze gehele materie in het licht daarvan nader te bezinnen". De negenentwintig hebben aan deze oproep tot bezinning gehoor gegeven en zich met de resultaten van deze bezin ning tot de kerkeraden gewend. Dit vooral, zo schrijven zij. omdat de synode uitsprak, dat het rapport van de depu- taten goede diensten kan bewijzen tot nadere voorlichting, terwijl in dat rap port alleen maar voorstanders van toe treding tot de Wereldraad aan het woord zijn. Volgens de verontrusten heeft de synode hierdoor de schijn van eenzijdig heid in de voorlichting te weinig ver meden. Allereerst gaat de brief dan in op wat de synode in haar besluit zegt over de oecumenische roeping der Gereformeerde Kerken. Het verbaast hen, dat de synode niet omschrijft, wat zij daar op grond van de Bijbel onder verstaat. De woorden „oecumenische roeping" dreigen in het synodebesluit eenvoudig de betekenis te krijgen van .roeping om toe te treden tot de Wereldraad". De briefschrijvers zijn van mening, dat bet juist de oecumenische roeping der Ge reformeerde Kerken is. om niet toe te treden tot de Wereldraad gezien zijn structuur en de wUze, waarop hU zich ontwikkelt. De synode sprak uit, dat de Wereld raad „een poging is, om de vervallen en verscheurde kerk in de gehele wereld meer aan haar wezen en opdrapht te doen beantwoorden". De verontrusten stellen echter de vraag: in welke richting? Waar de Wereldraad niet van protestantse sig natuur is. is het huns inziens onvermijde lijk, dat hij hierbij gedreven wordt en drijft in de richting van een eenheids- kerk. waarvan de structuur mede be paald wordt door de bisschoppelijke en patriarchale hiërarchie: een eenheids- kerk. waarin dat, wat de kerken van de Reformatie uit Gods Woord weer moch ten verwerven en realiseren in leer en kerkregering slechts een modaliteit zal kunnen zijn. Gezien het karakter van de Wereld raad eist de eerlijkheid, dat de Gerefor meerde Kerken bij aansluiting hun be lijdenis in de waagschaal werpen en er kennen. dat zij slechts een bepaalde tra ditie van betrekkelijke waarde en waar heid vertegenwoordigen naast andere. Ook de briefschrijvers zijn van mening, dat er geen weg naar de ware oecumene is. die niet de vernieuwing der kerk inhoudt Maar „vernieuwing" betekent: weer ten volle Kerk van Christus zijn. Groeien wij naar Hem toe. ons houdend aan Zijn Woord, dan daardoor ook naar elkaar. De Wereldraad keert het echter Tegen eenzijdige voorlichting (Van onze kerkredactlc) Juist om: elkaar zoeken en dan samen de Waarheid vinden. In dit relativisme wordt in een offi cieel geschrift van de Wereldraad zelfs de Bijbel betrokken, als in één adem de leer van de onfeilbaarheid van de paus en de leer van de onfeilbaarheid van de Bijbel als absolutisme worden veroordeeld. INBRENG Juist met het oog op de het onze roeping, om bulten de Wereld raad te blijven, zo schrijven de negenen twintig, die in dit verband de „inbreng- theorie" een fatale vergissing noemen. Men zal immers zijn gereformeerde in breng nooit kunnen leveren als een pro fetisch getuigenis op grond van Gods Woord, maar alleen als een (betrekkelijk toevallige) mening naast andere. Wie „Inbreng" wil levenen, moet daarom niet toetreden. De Wereldraad wil inderdaad geen superkerk zijn, maar wel het steigerwerk waarbinnen de ene vernieuwde Kerk moet verrijzen. Het is dan ook volkomen in strijd met de werkelijkheid, wanneer de Wereldraad slechts een gespreksplaats wordi genoemd. Steeds wordt de Wereld raad een machtsinstituut, waartoe niet weinig bijdraagt, dat in hem al het zen dingswerk van de deelnemende kerken geïntegreerd is. CHRISTOLOGIE Sprekend over de voorwaarden, die de synode aan toetreding tot een oecume nisch verband heeft verbonden, gaan de briefschrijvers vooral in op de voor waarde. dat de grondslag ..duidelijk christologisch" moet zijn. Dit betekent, zo zeggen zij. dat de grondslag duidelijk een leer aangaande Christus moet bevat ten. Zij noemen het teleurstellend, dat de synode niet spreekt van ..belijdenis van de Christus der Schriften Er zijn immers ook binnen de Wereldraad vele verschillende christologieën. waaronder zeer onbijbelse. Weliswaar is de basisformule van de Wereldraad op dit punt niet onjuist (wel onvolledig). Ér bestaan echter binnen de Wereldraad christologieën, die volgens de verontrusten op een verloochening van Christus neerkomen, omdat de We reldraad de interpretatie van de basis formule bewust vrijlaat. Het is hen dan. ook i kan 4 grondslag functioneert, aanvaardbaar De keuze voor of tegen de Wereldraad is niet een kwestie van progressief of conservatief zijn, maar van staan op de tweesprong: welke weg voorwaarts zul len wjj nemen? De Schriftuurlijke wet of de weg van een onbijbelse oecumenlcl telt? zo schrijven de verontrusten aai bet slot. Zij wijzen ook nog op de vervreemding van de gereformeerde zusterkerken in binnen- en buitenland en de toenemende onenigheid in eigen kerken. Het is opmerkelijk, dat zich onder de ondertekenaars veel jongeren (tot 40 jaar) bevinden. Eén van de predikanten is nog maar 25 jaar De brief is ondertekend door ds. A. Grnenewegen. Ulrum; ds. H. van der Laan. Kantens: R. Valkema. Groningen: ds. P. van den Berg. Oldeboorn: ds. J. Schelhaas. Leeuwarden; T. Wever. Fra- neker; ds. W. Okkema. Nijeveen; A Staal. Beilen: ds M. Vreugdenhil. Rui- nerwold; ds. O. Bouwman. Nijverdal: ds. H. R. Groenevelt. Urk; J. Nijhuis. Wier den; ds. F. J. van der Wal, Zwolle: ds. W C. van der Brink. Renkum: F. Bos senbroek, Doetinchem: ds. J. Vlaardin- gerbroek, Ermelo: ds. R. Akkerman. Driebergen: W. van den Hof, De Bilt; ds. J. C. Schouten. Baambrugge; ds. J. H. van Boggelen. Diemen; S. van Popta. Beverwijk: dr. J. Schelhaas Hzn.. Am sterdam: dr. M. J. Arntzen, 's-Graven- deel; ds. A. W. Mee'der, Ooltgensplaat; S. Strikwerda, Poortugaal; ds. M. den Boer, Zaamslag: F, Schipper. Yerseke; W. Blokland, Roosendaal: J. Douma, Breda. Dr. Luther King ontmoet morgen Humphrey ATLANTA De Amerikaanse neger leider dr. Martin Luther Kmg zal mor gen met vice-president Hubert Hum phrey en de minister van justitie, Ni colas Katzenbach, van gedachten wis selen over maatregelen, die de uitoefe ning van het stemrecht door negers mo gelijk moet maken. Wegens de gebeur tenissen in Zuid-Vietnam was het ge sprek, dat oorspronkelijk voor vandaag was vastgesteld, een dag verschoven. Ds King zou vandaag te Montgomery, in de staat Alabama, een campagne voor inschrijving van negers op de kiezers lijsten inluiden. Aan het eind van de week zal hij naar Selma terugkeren waar. naar hij zei „meer negers in de gevangenis zitten dan op de kiezers lijsten vermeld staan". Intussen heeft een restauranteigenaar Atlanta, een zekere Lester Maddox, besloten zijn zaak, waar alleen blanken toegang hadden, te sluiten. Een federale rechtbank heeft hem veroordeeld tot be taling van een dwangsom van twee honderd dollar per dag zolang hij geen negers toelaat. ..Ik sluit Liever dan negers te bedienen," zei hij. „Ik zal de daden des Heren gedenken, ja. ik wil gedenken uw wonderen van ouds De daden des Heren gedenken. Het gedenken, het denken aan, ligt de mens van nature al niet. Het is de klacht, die men vooral in deze tijd allerwege kan beluisteren: de mens is zo vergeetachtig, hij vergeet zo gauw wat anderen voor hem en aan hem hebben gedaan. Hij aanvaardt alles wat hij ontvangt als iets vanzelfsprekends, ais iets Waar hij recht op heeft. Zo is het in de verhouding mensmens, is het in de ver-j houding mensGod beter? Ach, natuurlijk, we hebben tijden, waarin we dankbaar zijn gestemd en erkennen, dat God het wel met ons heeft gemaakt, dat Hij ons heeft overladen met weldaden. Maar zijn die tijden niet te tellen In de 77ste Psalm wordt het de mens waarschuwend voor gehouden: Ik zal de daden des Heren gedenkenIk zal in mijn gehele leven, hoe dat ook mag reilen en zeilen, er aan denken hoe God in de loop van het leven van de mens ook in mijn leven heeft ingegrepen, hoe hij heeft ingegrepen in het leven van volken, de wonderen, die Hij heeft verricht, om daaruit elke dag opnieuw Zijn liefde te ontdekken, Zijn liefde ook voor mij. Door het gedenken van Zijn daden ervaart de mens, dat God hem nooit loslaat, hoe diep het dal is, dat hij heeft te betreden. Wij lezen vanavond Genesis 26 vers 17 tot 35. ROZEN TULPEN PADDESTOELEN Bolknak Bolknak Senoritaa 30 ct 25 CL 16 ct. Ds. Landman wijst methode VS af DEN HAAG Op de ontwape ningsconferentie van de Vereni ging voor Internationale Rechts orde (VIRO) die zaterdag is ge houden, heeft de secretaris voor algemene zaken van de Neder lands Hervormde Kerk, ds. F- H. Landsman, ten sterkste stelling ge nomen tegen elke vergroting van de afschrikking en elk dreigen met kernwapens voor het bereiken van politieke doeleinden. Alleen wanneer dit nagelaten wordt, is de afwijzing van eenzijdige ont- Meer aan bezinning doen Ro t B oek en h o ek Jaarverslag 1963/1964 Stichting IKOS— :PB. Uitgave Hervormde Synode. Car- negielaan 9. 's-Gravenhage. Schimmen van schoonheid, door Louis Couperus. Salamander. Tweede druk. Uitgave Em. Querido NV. Amsterdam. '221 blz.. 1.75). God.-? goochelaartjes, door Augusta de Wit. Salamander. Tweede druk Uitgave -. Querido NV. Amsterdam '189 blz.. 1.75). Het eerbiedwaardige uitstapje, voor Thomas Raucat. Vertaling René Marcia ïlamander. Derde druk. Uitgave Em. Querido N.V.. Amsterdam (187 blz.. ƒ1.75). OTTERDAM De „Protes tants-Christelijke Werkgemeen schap in de Partij van de Arbeid" heeft zaterdag, tijdens haar jaar vergadering in Rotterdam, haar naam veranderd in „Werkgemeen schap van Protestantse Christenen in de Partij van de Arbeid".' Ze wil daarmee tot uitdrukking bren gen, dat ze niet wenst te worden be schouwd als een „christelijke orga nisatie naar de gangbare opvat ting", niet als een „zuil" binnen de PvdA. „De oude naam werd door tegenstan ders van de PvdA vaak gebruikt om de partij een zekere interne verzuiling toe te schrijven", zo zei het Tweede-Kamer lid drs. Th. J. Westerhout. voorzitter van een commissie die belast is met de reorganisatie van de werkgemeenschap, i Hij wees voorts op de noodzaak om in Ideze tijd van vernieuwing meer de nadruk te gaan leggen op de taak van de gemeenschap als centrum van studie en bezinning. In verband daarmee verenigde de jaarvergadering zich met het voorstel om de doelstelling der gemeenschap als volgt te formuleren: 1 het geven van gelegenheid tot bezinning op politieke ragen oo de grondslag der protestants- blifb christelijke overtuiging. 2 het verbreiden van de beginselen der PvdA onder de protestantse christenen Geen kritiek ondervond ook het voor stel van het PvdA-bestuur om uit de partijstatuten de bepaling te schrappen, dat bij verkiezing van secretarissen voor het hoofdbestuur een keuze moet worden gedaan uit elk van de drie levensbe schouwelijke werkgemeenschappen in de partij (de protestantse, de rooms-katho- lieke en de humanistische). ..De volstrek - ivaarding van de gedachte J. H. Scheps gehuldigd (Van onze parlementsredactie) de werkgemeenschap, het Tweede-Ka merlid drs. H. M. Franssen. De voor zitter van de PvdA. de heer J. G. Suur- hoff. zag in het schrappen van de be paling een „doorbraak naar binnen". Na een langdurige discussie werd voorts besloten het orgaan van de werk gemeenschap „Doorbraak" in ieder ge val nog gedurende de lopende jaargang te handhaven. Over de vraag of nadien het blad al dan niet moet worden opge heven 'de meningen daarover bleken verdeeld) zal een commissie zich gaan beraden. AR-CH In zijn openingsrede ontkende drs. Franssen nog eens met klem. dat de doorbraak zou zijn mislukt. Met vol doening maakte hij melding van pro gressieve geluiden in antirevolutionai re kring (Zijlstra. Bruins Slot), maar tegenover de vorming van één grote christelijke partij met wereldpolitieke conceptie, zoals bepleit door de hoofdredacteur van Trouw, stond hij afwijzend. ..Wij achten wel een goede of slechte, maar geen christelijke wereldpolitiek mogelijk". ..Om dezelfde reden", zo vervolgde drs. Franssen. „zullen de protestantse christenen in de PvdA de pogingen om te komen tot een fusie tussen ARP en CHU volgen als geïnteresseerd toeschou wer. maar niet als potentieel deelnemer, omdat de oprichting van een nieuwe christelijke partij geen adequaat ant woord is op de wijzigingen, die zich op n„,.T_„theologisch terrein voltrekken". doorbraak heeft het partijbestuur tot ditl -Populair gezegd: wij hebben geen voorstel gebracht", zei de voorzitter van weet van een christelijke politiek, maar als het goed is zal een politieke partij weten, dat zij christenen onder haar leden telt. want christenen zijn per definitie lastige, kritische leden". Evenals drs. Westerhout wees de heer Franssen erop, dat de taak van de werkgemeen schap niet meer in de eerste plaats ligt in het gesprek met en over andersden kenden, maar in de studie over de eisen die een evangelisch verantwoorde vorm geving van onze maatschappij stelt. AFSCHEID In de middagvergadering is het Twee de-Kamerlid J. H. Scheps afgetreden als secretaris van de werkgemeenschap, een functie die hij achttien jaar heeft uitge oefend. Hij werd opgevolgd door mr. J. W. Masman, medewerker van de Wiardi- Beckmanstichting. Eind vorig jaar is de heer Scheps al heengegaan als secretaris van het PvdA-bestuur. Hem viel zaterdag een grootse huldiging ten deel. Een reeks sprekers (van wie enkelen hem nog kenden van vóór de oorlog, als straat prediker in Amsterdam en Den Haag) schetsten zijn betekenis voor de partij en de werkgemeenschap Tevoren had de heer Scheps een sterk (Van onze correspondent) GOUDA De stichting „Lan delijk Orgaan van de Gerefor meerde Gezindte voor de Bejaar denzorg" is van mening, dat het dienstcentrum voor bejaarden zeer ver tegemoet komt aan een alom gevoelde wens. Dat bleek zaterdagmorgen overduidelijk tij dens de door deze stichting be* de voorlichtingsbijeenkomst gebouw ..De Haven" voor verte genwoordigers van diaconieën, instellingen voor maatschappelijk werk, gezinsverzorging of wijk verpleging van de gereformeerde gezindte in de provincies Noord en Zuid-Holland en Utrecht. 1 De heer J. Matse, bureau-secretaris \an het landelijk orgaan, behandelde |in een lezing de verschillende aspec ten van het dienstencentrum. Ons land heeft nog maar weinig ervaring met dergelijke centra. Niettemin kan reeds worden gesteld, dat het dienstcentrum naast het bejaardentehuis een I belangrijk instrument voor de bejaar denzorg kan gaan worden. I Dit centrum zal ten dele zelfs in de plaats kunnen komen van het be jaardentehuis. Voor een aantal bejaar den kan het immers de noodzaak weg nemen in een tehuis te worden opge nomen. Het dienstencentrum kan bo vendien een welkome oplossing zijn in kleinere dorpen. De bouw van een eigen bepjaardentehuis is hier door gaans niet. mogelijk. Het streven van de bejaardenzorg is er steeds opgericht de ouden van da gen op zodanige wijze te helpen, dat hun zelfstandigheid zoveel mogelijk behouden blijft. Door middel van een dienstencentrum is het mogelijk doel treffend hulp te bieden indien en zo lang dat nodig is aan zelfstandig wo nende bejaarden. Een dienstencentrum kan doordat de opzet veel variatie toelaat aan zeer uiteenlopende plaatselijke omstan digheden worden aangepast Zowel in grote stadswijken als in kléinere dor pen ziet men dan ook dienstencentra verrijzen. Het is voor velen als het ware ook een toevluchtsoord. Men kan er tegen zeer schappelijke prijzen o.a. warme maaltijden krijgen. De leiding van het centrum kan voor huishoude lijke hulp zorgen, zodat de bejaarden niet naar een_ tehuis behoeven te gaan En zo biedt het dienstencentrum tal van mogelijkheden. Zo'n centrum biedt ook gelegenheid tot vrijetijdsbesteding; biljarten, kaar ten, lezen etc. Een dienstencentrum kent talrijke aspecten, waarop tijdens de voorlichtingsbijeenkomst uitvoerig werd ingegaan. - De vele belangstellende brachten ten slotten een bezoek aan het gemeente lijk dienstcentrum te Ameide. Zater dag 13 februari a.s. vindt de tweede voorlichtingsbijeenkomst plaats in Hil versum. Dan zal men het dienstencen trum van de r.-k, woningbouwvereni ging St. Jozef aan de Minckelerstraat te Hilversum bezoeken. Binnen 24, verdwenen (2sityfa/i/wie krachtig direkt! tisch-socialistische beweging in de jaren 1915-1965. Zijn stelling was. dat het socialisme niet doel maar middel en de democratie niet middel maar doel is. En voor christenen is zelfs de democratie geen doel. maar een samenleving, waarin de evangelische gerechtigheid gestalte krijgt. Spreker hoopte vurig, dat meer gere formeerden tot de PvdA zullen toetre den. „Zij zijn van grote betekenis voor ons volk en voor het soeialisme. Ik heb de Gereformeerde Kerken kunnen verla ten zonder er haat tegen op te vatten. Ik ben die kerk in een heel ander licht gaan zien en kan me soms boos maken als ze verkeerd beoordeeld wordt." Besloten werd de heer Scheps tot erelid van het bestuur te benoemen Hij mocht ook een fraaie piek up-radio- combinatie in ontvangst nemen. GerefGemeente in Zuid-Afrika opgeheven ROTTERDAM Ds L. Rijksen. pre dikant der Gereformeerde Gemeenten, ontving uit Zuid-Afrika een gift van ruim 1100 gulden voor de zending. Dit bedrag was bijeengebracht door een samenkomst van leden der Gereformeer de Gemeenten, die in Zuid-Afrika woon den. Doordat de meesten weer naar ons land zijn teruggekeerd of naar elders vertrokken, moest deze samenkomst wor den opgeheven. wapening en de handhaving van een veiligheidsparaplu aanvaard baar. Er M. va: mer voor de Partij van de Arbeid, be lichtte de politieke, luitenant-generaal b. d. J. H. Couzy, lid van de Tweede Ka mer voor de VVD de «trategische en ds. Landsman de ethische aspecten van het ontwapenlngsvraagstuk. De beide eerste sprekers waren het er over eens dat verdere uitbreiding van het aantal atoommogendheden funest zou zijn. Mr. Van der Stoel wilde de prikkel tot opbouw van een eigen atoommacht weggenomen zien door garanties te ge ven door kernmogendheden. De heer Couzy zag als enige oplossing algehele en volledige ontwapening, waarbij echter ook China betrokken zou moeten worden. Ds. - Landsman pleitte voor een ethiek van bewapening en ontwapening, die enerzijds, vanwege de gebondenheid van de mens aan zijn historische situatie, de huidige bewapening aanvaardt, ander zijds in deze situatie een weg zoekt om door ontwapening de toestand althans in zoverre meester te worden dat er enige hoop Is op een menselijke toekomst. Volgens hem moet het machtsevM> wicht afgewezen worden omdat zij uit gaat van de bereidheid het menselijke bestaan te riskeren. Het Is volgens hem huiveringwekkend dat in Wcst-DultsUnd hereniging een vsn de belangrijkste leuzen is geworden, te gelijk met het streven naar op zijn minst medezeggenschap in het gebruik van kernwapens. Even erg vond hij het dat de VS hun vloot met raketten voor de kusten van Azië laten kruisen om de Chinese volksrepubliek ontzag in te boe zemen. Dit is een volstrekt overbodig en ongeoorloofd politiek gebruik van kern wapens dat elk streven naar ontwape ning in de kern aantast, aldus ds. Lands- Samenwerking in Duitse zending (Van onze kerkredactie) BETHEL De Bethelzending en de Rijnse Zending, twee oude Duitse zendingsgenootschappen, hebben be- sloter tot nauwe samenwerking. Als eerste openlijke stap is men overge gaan tot de uitgave van een gemeen schappelijk zendingsblad, getiteld „In die Welt für die Welt", dat in een maandelijkse oplaag van 80.000 exem plaren tegelijk in Bethel en in Wup- pertal uitkomt. De Rijnse Zending is het oudste zendingsgenootschap in Duitsland. Het ontstond in 1828 uit een fusie en heeft altijd in Barmen gezeteld, waar ook de zendelingen worden opgeleid. Deze interkerkelijke zending, waarin gere formeerden en lutheranen samenwer ken, werkt al meer dan honderd jaar onder de Batakkers en op Nias. De Bethelzending werd in 1886 gesticht door de bekende predikant Von Bo- delschwingh. Een zoon is nog steeds voorzitter van deze zending. De Be thelzending (genoemd naar de fi lantropische inrichtingen, die door Von Bodelschwingh bij Bielefeld ge sticht werden) werkt voornamelijk in Roeanda. Geref. Maatsrhappelijh Verhond: (Van onze soc.-econ. redactie) DEN HAAG Het verbondsbe- stuur van het Gereformeerd Maat schappelijk Verbond heeft een ver klaring uitgegeven, waarin de voorstellen van de drie vakcentra- die weg niet weten. Dit is de armoede van de vakcentrales dat zij niet hebben willen nagaan of onder de werknemers de wil tot sparen wel duidelijk gevonden wordt." aldus het G.M.V., dat verder meent dat de vakbeweging de weg van de minste weerstand heeft gezocht en kiest voor oplossingen die de spaarzin van de werknemers tenslotte geheel zal het invoeren les over de mogelijkheid van be- collectievedwangmaatregelen de konse- zitsvorming door vermogensaan-1kvvent,e zal z,in wasdeling om principiële redenen ^et verbond stelt daar tegenover dat bezitsvorming „in christelijke vrijheid worden afgewezen. dient plaats te hebben. „Dat is mogelijk Tt u Ials de werknemer verstaat hoe en op r Srev ^elan8r'Jkste bezwaar van hel,Welke wjjze hij zijn talenten en bekwaam- ?^V' deze voorstellen is dat zij heden weet aan te wenden. Dat verstaat volgens het verbond niet rusten op goe-,hij zo hij daarmee als rentmeester werk- de rechtsgronden Na op diverse door|Zaam wi] ziin tot dc cer van God en de drie vakcentrales aangevoerde mo- het heil van de medemens. Kenmerkend tieven te zijn ingegaan concludeert het|aan ,- G.M.Vdat door heel het rapport der i iijke vakbeweging „de rode draad loopt van de begeerte om bezi'. te verkrijgen dat Het G.M.V. meent voorts dat het In rechtens aan anderen toebehoort. De,strijd is met het liefdegebod een greep vakcentrales hebben nagelaten de vraag j te doen „naar overwinsten om alzo met onder ogen te zien of de weg naar be-een schijn van recht een ontwikkeling zitsvorming door werknemers niet ge- te stimuleren die uitloopt op een socia- w«0.U!e.n ^oor spaarzin listische vergemeenscbappelijking van produktiemiddclen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2