ROOMS-KATHOLIEKEN NU DE „KLEINE LUYDEN Alles goed en u/el „In 1980 gebrek aan geestelijke vrijheid" Duits ere-doctoraat voor prof. Kraemer Een woord roor vandaag Protestant in V.S. geeft kerk per jaar 250 gulden Botsingen op concilie zijn niet te vermijden DONDERDAG 4 FEBRUARI 1963 Drs. B. J. Udink voorziet: Jaarvergadering CH leden van gemeentebesturen T TTRECHT Aan ruimtelijke ordening wordt naar het oor deel van drs. B. J. Udink, directeur van de Centrale kamer voor han delsbevordering te Rotterdam, al heel veel gedaan. Men gaat daarbij echter wat eenzijdig te werk. Vol gens hem is het gebrek aan „gees telijke ruimte" namelijk minstens een even groot probleem. Drs. Udink zei dit gisteren op de jaar vergadering van de Vereniging van C.H. leden van gemeentebestu ren, die in Utrecht werd gehou den. Naar wordt verwacht, zo zei hij, zal er in 1980 in de Randstad Holland per persoon een ruimte van 18 bij 18 meter beschikbaar zijn. Een en ander roept bij drs. Udink het toekomstbeeld op van een overvol land. waar confonriisme heerst wegens gebrek aan geestelijke en fysieke bewegings vrijheid. waar geen plaats is voor eigen zinnigheid en waaghalzerij en waar ni vellering een massamens creëert. In dit verband vestigde hij de aandacht op on derwijsvernieuwing (meer aandacht voor de individuele creativiteit), van een le vende democratie (decentralisatie en daardoor de mogelijkheid tot het dragen van individuele verantwoordelijkheid) en van een terughoudendheid van de massamedia bij het opjagen der senti menten. In eigen land zijn voorlopig nog vol doende mogelijkheden voor weekend- en dagrecreatie. Drs. Udink gelooft echter niet, dat het Nederlandse volk in de toekomst in ons land ooit nog vakantie- recreatie zal kunnen vinden: daarvoor moet men Europa intrekken. Er liggen ook wel nieuwe taken op het gebied van de emigratie, zo zei drs Udink. Niet voor ..arme" Nederlanders die teveel zijn, maar r mensen die ruimte zoeken, grenzen Sprekend over de Nederlandse indus trie zei drs. Udink dat zij in de toe komst zal moeten omschakelen op het maken van een ander soort goederen. In plaats van verbruiks- en gebruiksgoede ren zal de nadruk steeds meer moeten worden gelegd op het produceren van halffabrikaten, kapitaalintensievere en hogere kwaliteitsprodukten. Voor het bedrijfsleven is er volgens hem een belangrijke taak weggelegd bij het zoeken naar een oplossing van een reusachtig probleem: de werkgelegen heid. De industrie zal over de grenzen heen moeten kijken en zonder de Europese markt te verliezen nieuwe afzetmogelijkheden moeten vinden in Oosteuropese landen en in ontwikkelings gebieden. Met name noemde drs. Udink communistisch China en Indonesië. Ter financiering van de industriële structuurverandering. waarvoor drs. Udink pleitte, suggereerde hij het aan trekken van buitenlands kapitaal. Een grotere kapitaalsintensiteit biedt vol gens hem bovendien de mogelijkheid het nationaal inkomen te vergroten om de ,.welvaarts"-achterstand ten opzich te van de buurlanden in te lopen. Beroepi ngswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Raamsdonk: J. C. Kool schijn te Ridderkerk: te Ermelo (vac. J. P. v. Roon) (toez.) E. J. N. Kronen burg te Hellendoorn. GEREF. KERKEN Tweetal te De Bilt (2de p.p.): H. M. Dercksen te Rotterdam-Charlois en C. L. Timmers te Amstelveen-Z. Beroepen te Amsterdam-C. (vac. dr. A. G. Luiks): G. Rang te Raarlem-Z.; te Balk: K. J. Arwert, kand. te Amsterdam- Slotervaart; te Anna Jacobapolder: Tj. Kuipers, kand. te Nijmegen: te Achlum: J. F. Sollie. laatstel. vrijgem. pred. te Nijenga-Opeinde. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Rozenburg: Joh. Strating te Alkmaar (verb, ber.); te Vollenhoven- Cadoelen: L. W. G.cBlokhuis te Zuidhorn. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Ouderkerk a d. Amstel: W. Heerma te Nunspeet; te Arnhem (accL): J. Brons te Bunschoten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Westkapelle en te Scher- penisse: W. Hage te Klaaswaal. Bedankt voor Hardinxveld en Giessen- dam: H. Ligtenberg te Oudemirdum. Kardinaalsmantel gaat verdwijnen VATICAANSTAD De scharlakenro de „Cappa magna'' van de kardinalen gaat verdwijnen. Nog voor het aange kondigde consistorie van 22 februari, waarop 27 nieuwe kardinalen worden ge creëerd, zal paus Paulus een decreet uitgeven betreffende vereenvoudiging van de officiële kardinaalskledij waarbij het statie-pronkstuk van de „prinsen der kerk".de van een capuchon voorziene mantel van .gevlamde zijde met een sleep van vijf meter larig, wordt afgeschaft. Reeds in december 1952 had paus Pius de twaalfde om reden van soberheid een verkorting van de eerst zeven me ter lange sleep gelast. GRONINGEN Op 19, 20 en 21 februari zullen vier a vijfhonderd studenten in Groningen bijeenkomen naar aanleiding van de Wereldstudenten- gebedsdag op 21 februari. Op de conferentie zal worden gesproken over de verschillen in woordgebruik verschillende omstandigheden. In een plenaire zitting zal algemene lezing over het woordgebruik worden gehouden. Op zaterdagmiddag zal een groot aantal sprekers ieder één verschillend facet van het kerkelijk of religieus spreken aan de orde stellen. Boekenhoek Protestantisme en progressiviteit, door dr. A. Hoogerwerf. Handelsuitgave dis sertatie. Uitgave J. A. Boom en Zoon, Meppel. (344 blz.. 13,50) Noach en Elia en het vuur uit de he mel. beide door A. M. Cocagnac. Ne derlandse bewerking Marijke Duif, met medewerking van dr Okke Jager. Uit gaven Helmond, Helmond. Aftrekposten bij de inkomsten, en ver mogensbelasting, door B. Schippers en J. L. van Hedel. Editie 1965. 16de druk. Uitgave Nederlandsche Uitgeversmij. N.V., Leiden. (208 blz.. 3,75). Bankvaria, functie en betekenis van de banken in deze tijd, door dr. J. P. Snoep. Elsevier-pocket. Uitgave Elsevier, Am sterdam. (192 blz., 2,90). A history of pornography, by H. Mont gomery Hyde. Heinemann, Londen. (246 blz., 25 sh.). Schaduw van de hand, door Hussem. Literaire pocket. Uitgave De Bezige Bij, Amsterdam. (71 blz., 2,75) Buitenlandse kunstenaars in Nederland. Kalender Februari 1965. Uitgave De Re productie-Compagnie N.V., Rotterdam. Poppen en dieren maken van wol en stof door Hedwig Kindier. Vertaling T. Stubendorff. Elsevier-pocket. Uitgave El- Prof. G. Kuiper komt tot conclusie: Niet de gereformeerden, maar de rooms-katholieken behoren tot de „kleine luyden" van ons land. Dit concludeerde de Amsterdam se sociograaf, prof. dr. G. Kuiper Hzn. uit de cijfers van de volks telling van 1961. Hg komt tot de conclusie dat het emancipatiepro ces bij de rooms-katholieken stokt, bij de gereformeerden snel voort schrijdt. In een artikel in „Evangelie en Maatschappij" schrijft hij, dat de voor he't eerst gepubliceerde gegevens over de salarissen laten zien dat de rooms-katholieken lang niet tot het gemiddelde Nederlandse percentage komen in de hogere inkomstenklas- sen. Een veel groter dan het gemid deld percentage behoort tot de laagste groepen. Bovendien is er eer een toegenomen dan een minder geworden achterstand in de vrije beroepen. Wel wordt de achterstand wat het aantal academici betreft wat minder, maar daar staat f tegenover dat het percentage is-katholieken die alleen maar lager onderwijs hebben genoten bij de jongeren toch weer hoger ligt dan in de groep van de 25 tot 44- en die van de 45 tot 54-jarigen. Prof. Kuiper herinnert er aan dat hij reeds vroeger gewezen heeft op Emancipatie van gereformeerden zet zich voort (Van onze kerkredactie) In kader van Ansgar-herdenking HAMBURG Prof. d.r. H. Kraemer heeft gisteren ter gele genheid van de Ansgar-herdenking het ere-doctoraat in de theologie ontvangen van de theologische fa culteit van de Hamburgse univer siteit. Het werd hem verleend om zijn wetenschappelijk onderzoek van de wijze, waarop het christen- dom en de andere godsdiensten te genover elkaar staan. Prof. Kraemer. die 76 jaar oud is, was om gezondheidsredenen niet in staat, om zelf zijn eredoctoraat in ont vangst te komen nemen. De deken van de theologische fa culteit, prof. Hans-Rudolf Müller- Schwefe, betuigd in een toespraak zijn dank voor de bereidheid van prof. Kraemer, om het eredoctoraat te aanvaarden. Hij beschouwde dit ge baar van een „Nederlander, die in de oorlog bijzonder veel van het door Duitsers veroorzaakte onrecht te lij den heeft gehad", als een uiting van bereidheid, om het verleden opzii te zetten. Prof. Hendrik Kraemer. die in een weeshuis werd opgevoed, werd bii het Nederlands Zendingsgenootschap le Rotterdam opgeleid tot zendeling. Daarna ging hij in Leiden oosterse taal- en letterkunde studeren. In 1S21 promoveerde hij cum laude. Als ver taler in dienst van het Nederlands Bijbelgenootschap vertrok hij daarop naar Java. Al spoedig speelde hij in interna tionale zendingskringen een vooraan staande rol. De grote zendingsconfe renties van Jeruzalem in 1928 en Tambaram in 1938 werden mede door hem bepaald. Voor de laatste schreef hij zijn beroemde boek De christelijke boodschap in een niet-christelyke we reld. Van 1937 tot 1947 was prof. Krae mer hoogleraar in de godsdienstge schiedenis te Leiden. In deze periode heeft hij zijn krachten gewijd aan de vernieuwing van de Nederlandse Her vormde Kerk. Hii behoorde tot het befaamde driemanschap Banning- Gravemeyer-Kraemer, dat na de oor log het land doortrok en talloze het feit dat de rooms-katholieken maar weinig neiging hebben om nieu we beroepen te aanvaarden. De nieuwste cijfers tonen aan dat de gemiddelde positie van *de rooms- katholieken in de beroepshiërarchie thans de laagste is van alle kerkelijke groeperingen. OOK ELDERS Het opmerkelijke is dat dit niet alleen voor Nederland geldt. In de Verenigde Staten zijn de rooms-ka tholieken ondervertegenwoordigd bij de academici, ondernemers en boeren j en oververtegenwoordigd onder det geschoolde en niet-geschoolde arbei ders. In Westfalen waren de rooms-1 katholieken oververtegenwoordigd in de laagste inkomstengroep. In Beieren bleken zij onderbezet te zijn bij de agrarische zelfstandigen. en hun verering van het gezag, misschien mede voortgekomen uit de leer over de souvereiniteit in eigen kring, vinden in deze waardering waarschijnlijk hun neer slag. alsmede in hun persoonsverheerlij king van de „voormannen". En hij voegt daaraan toe: „Wellicht echter ook in het nog al eens waar te nemen autoritaire gedrag". Opmerkelijk is dat de cijfers die betrekking hebben op de Nederlandse gereformeerden ook schijnen te gel den voor mensen met een gerefor meerde confessie in het buitenland. In Amerika bijvoorbeeld zijn de presby terianen zeer oververtegenwoordigd onder de zakenmensen en de vrije oeroepen, terwijl zij eveneens onder vertegenwoordigd zijn bij de onge schoolde werkkrachten. In Driebergen Gesprek tussen hervormden en Anglicanen DRIEBERGEN Gisteren zijn de „Als de Here het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden daaraan: als de Here de stad niet bewaart, tever geefs waakt de wachter." De eerste regel van deze 127ste Psalm wordt nog al eens ge bruikt als tekst bij een huwelijksinzegening. Als de Here het huis niet bouwtMaar het is een woord voor elke dag. De tekst stelt de Here centraal. Men kan doen wat men wil, als Hij er niet bij wordt betrokken loopt het op niets uit. Dit is I heel simpel gezegd de kern waar alles om draait. Zonder Hem- zwoegen de bouwlieden tevergeefs en waakt ook de wachter j tevergeefs. De tekst bepaalt de mens bij zijn eigen kleinheid, bij zijn sterke afhankelijkheid van Hem. van Wie alle dingen zijn. alle dingen in het gehele leven. De praktijk is. dat de mens dit wel eens vergeet, dit ook niet wil erkennen. Hij gaat zijn weg, vertrouwend op eigen kracht, eigen inzicht, eigen macht. Tot hij tot de ontdekking komt, dat alles tevergeefs is geweest. Er zijn er onder ons, die dit kunnen beamen. De Here centraal. Dag in dag uit. In de gewone dingen van alledag, ook in het werk. Wij moeten ons maar wat op de achtergrond houden, het maar wat kalmpjes aan doen. Maar nederig onze gang gaan, en vragen hoe Hij wil, dat wij het doen. Niet bouwen zonder Hem, ook zonder Hem de stad niet bewaren. Het is tevergeefs. Volgens prof. Kuiper wijzen al deze besprekingen begonnen tussen angli- cijfers er op dat er een geringere - -J- kapitalistische gezindheid is bij de rooms- katholieken. Hij meent dat het te wijten is aan de lage aspiraties, waardoor de rooms-katholieken bij de gemiddelden van ieder land achter blijven. Van de hervormden valt weinig te zeggen, meent hij. Ze zijn alleen overbe zet onder boeren en landarbeiders en onderbezet in de vrije beroepen (maar daar lopen zij vergeleken bij 1947 in). Wel is het opmerkelijk dat hun percenta ge academici achteruit is gegaan. ACADEMICI De gereformeerden vertonen een sterke beroepsmobiliteit. Hun gemid delde rangpositie is sinds 1919 steeds hoger geweest dan gemiddeld die van de Nederlanders, bovendien is sedert dien het verschil groter geworden. Nu blijken zij overbezet te zijn in de categorie bedrijfshoofden, boeren, winke liers, overige bedrijfshoofden met perso neel, hogere employe's, ambtenaren en landarbeiders. Zij zijn onderbezet in de niet-academische vrije beroepen en onder de arbeiders. De ruime achterstand in de vrije beroepen, die er in 1947 nog wasi is thans verdwenen. Het percentage acade mici is verdubbeld tussen 1930 en 1960. Bovendien zijn de gereformeerden de enige bij wie het percentage met een hogere opleiding bij de 25- tot 34-jarigen hoger is dan bij de 35- tot 44-jarigen. GEZAG Een onderzoek heeft nog aangetoond dat de gereformeerden overbezet zijn in de beroepen die met gezag en macht te maken hebben. Prof. Kuiper schrijft daarvan: „Het legalisme, althans juridi- disch formalisme van de gereformeerden Amsterdam. (176 blz 3.25). sprak op vergaderingen. (Van onze kerkredactie) NEW YORK. De gemiddelde Amerikaanse protestant gaf in het jaar 1963 250,83 voor kerkelijke doeleinden, dat is meer dan ooit te voren. Dit blijkt uit een statistiek, die nu pas gepubliceerd is door de Nationale Raad van Kerken in de Verenigde Staten. De cijfers hebben alleen betrekking op de 41 kerken, die bij deze raad aangesloten zijn. In totaal brachten- zij 2.859 miljoen dollar bij een, dat is ruim tien en een kwart miljoen gulden. Vergeleken met 1962 steeg de opbrengst per ziel met twee gulden. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar was de gemiddelde bijdrage per lid per jaar het hoogste in de Reformed Church. In deze kerk, die zoals bekend van Nederlandse oorsprong is, bedroeg de opbrengst per lid 422,11. De Reformed Church werd gevolgd door twee andere kerken, die eveneens van calvinistische afkomst zijn, namelijk de Prés- byterian Church (392,96) en de United Presbyterian Church (324,75). Geheel onder aan de lijst staan de zuidelijke baptisten, die per lid „slechts" 192 gulden gaven. De Nationale Raad van Kerken publiceerde echter ook enkele cijfers van kerken, die niet lid zijn van deze raad. Sommige van hen liggen nog ver boven het cijfer van de Reformed Church. De vrije evange- lischen gaven in 1963 1224,51 en een kleine groep vrije methodisten zelfs 1285,83. Prof. dr. H. K Van 1948 tot 1955 diende prof. Kramer de Wereldraad van Kerken als directeur van het Oecumenisch In stituut van Bosscy bij Genève. Na dien was hij nog enige jaren verbon- n Kerk en Wereld te Drieber gen. Tot voor kort maakte hij nog gelmatig reizen over de wereld, om adviezen te geven. Drs. Schalkivijk met verlof in Zeist meente te Zeist sedert 1952 werkzaam onder de Hindoes, is met verlof in Nederland aangekomen Hij blijft tot juni in het vaderland. Voordat drs. Schalk wijk naar Suriname vertrok diende hij de Gereformeerde Kerk van Hemelum (Fr). Ds. F. T. Schalkwijk (Frans), een broer van drs. Schalkwijk die door de gereformeerde zending is uitgezonden naar Brazilië is verleden jaar met verlof geweest. Een derde broer is ds. L. (Leo) Schalkwijk, die in Canada staat. caanse en hervormde theologen, die zaterdag zullen duren. Behandeld zullen worden gezamenlijke theologische onder werpen. De bijeenkomst, die op Hydepark in Driebergen wordt gehouden, gaat uit van de Raad voor het verband met andere kerken. Reeds tweemaal eerder werd een dergelijk anglicaans-hervormd ge sprek gehouden: een keer in Nederland keer in Engeland, anglicaanse delegatie bestaat uit leden en wordt geleid door de bisschop van Leieester. rov. R. R. Wil liams. Van de Nederlandse delegatie heeft dr. E. Emmen de leiding. Zij be staat verder uit prof. dr. H. Berkhof, prof. dr. A. J. Bronkhorst. mevrouw E. Flesseman-van Leer. dr. J. A. Hebly. mej. mr. S. M. Holsteyn. ds. M. A. Krop, prof. dr. P. J. Maan. dr. W Nijenhuis, prof. dr. W. C. v. Unnik en dr. C. P. Andel. Nieuw orgaan van Kampen verschenen KAMPEN Het eerste nummer van dé'eerste jaargang van het nieuwe or gaan van de Theologische Hogeschool der Gereformeerde Kerken te Kampen is dezer dagen verschenen. Gelijk be kend is dit blad in de plaats gekomen van het weekblad De Bazuin. In een woord ten geleide releveert de rector van de hogeschool, prof. dr. H N. Ridderbos nog eens, dat het curato rium tot de overtuiging was gekomen, dat de hogeschool behoefte had aan een blad van minder algemeen-kerkelijke aard en meer geconcentreerd op de hoge school zelf. Vooral gezien de verjonging de modernisering van de hogeschool de laatste jaren werd de noodzaak gevoeld om de hogeschool zelf duidelij- er in het beeld te brengen. Het eerste nummer bevat dan ook last artikelen van prof. dr. J. T. Bak er over theologie en liturgie en van prof. dr. J. L. Koole over de bijbelse geschiedenis en de oudheidkunde ver- j slagen over de komst van professor dr. i G. Th Rothuizen en over de rectoraats-1 overdracht. Ook de studenten (volgens de, schrijver zo niet het zoutend zout, dan toch wel de aroma van de Kamper sa menleving" en de correspondenten krij gen een plaats in het orgaan. De nieuwe redactie, die onder leiding staat van prof. dr. C. van der Woude, bestaat verder uit drs. A. Dekker, W C. Veenendaal. J. C. de Moor en W. van Galen. Daarnaast is. er een redactieraad, die uit elf hoogleraars en predikanten be staat. Onder hen is de laatste hoofdre dacteur van De Bazuin, ds. J. D. Boer- koel. Wij lezen vanavond Genesis 24 vers 28 tot Prof. J. C. Groot meent: De kerk veranderde te snel UTRECHT Het ziet er naar uit dat de moeilijkheden die zich voordeden op de derde zitting van het concilie, zich ook zullen open baren op de komende en laatste zif ting. Deze verwachting sprak prof. <lr. J. C. Groot gisteren uit op een persconferentie van het Documen tatie Centrum, dat de voorlichting over het concilie verzorgt. De moeilijkheden werden veroor zaakt door het feit dat van een echt gesprek tussen de conservatieven en progressieven nimmer sprake is ge weest. Een tweede oorzaak van de moeilijk heden op het concilie noemde dr. H. Alting von Geusau de structurele onaangepastheid van de kerk aan de nieuwe situatie. In het korte tijdsbe stek van Vijf jaar heeft zi'oh eén snelle overgang voltrokken van een centralis tisch naar een collegiaal denkende kerk, ma^ deVentralisStisetté 'strft'ctüi'en en mentaliteit bij het kerkvolk beston den nog. Volgens Alting von Geusau was ook de conciliaire organisatie zelf ambivalent. De concilie-commissies waren opgebouwd op basis van de juridisch bestaande Ro- congregaties die juist niet col- dachten. Ook het college niet aangepast aan legiaal-concilia.. van kardinalen de nieuwe mentaliteit. GEZAG Het gevolg was dat de gezagsverhou dingen niet duidelijk lagen en dat had weer tot gevolg dat onaangename inci denten plaats vonden aan het einde van de derde zitting. Het is niet juist om paus Paulus voor deze gang van zaken verantwoordelijk G&iepoevAAü dr. Alting von Geusau. Het belangrijkste aspect van de vorige zitting noemde prof. Groot bet feit dat naast het pauselük ambt nu ook het ambt van bisschoppen zeer uitvoerig is om schreven en in zijn collegiale saamhorig heid Ls erkend. Zowel onder voor- als tegenstanders zal de collegialiteitsgc- dachte zich nog verder moeten ontwik kelen en tot rjjplng moeten komen. Hervormde svnode vergadert op 15 en 16 februari DRIEBERGEN De generale synode an de Nederlandse Hervormde Kerk zal op 15 en 16 februari op „Hydepark" te Driebergen worden gehouden. De synode zal eerst een presidium kie zen voor het nieuwe zittingsjaar. De hui dige praeses. ds. P. G. van den Hooff, die I i 1964 voor de vierde maal werd geko- m. is thans niet meer herkiesbaar. Verder zal een voorstel worden behan- j deld tot wijziging van de kerkorde in verband met het openen van nieuwe mogelijkheden in de samenwerking met andere kerken. Een voorstel tot uitbrei- j ding van de arbeid van de commissie het beroepingswerk zal j op de agenda staat. Ook is er een memorandum over het.-vraagstuk„uan-de pastorale voorziening van de grote ste den en het platteland en een nota betrek- j king hebbende op de geestelijke verzor- j ging van de krijgsmacht. Tenslotte zal een nota aan de orde ko- I men betrekking hebbende op het beleid van het curatorium en directorium van het instituut Kerk en Wereld. Dr. Okke Jag er: Hilversum geen kerkelijk dak (Va medewerkers) HILVERSUM In verband met om zijn benoeming gepubliceerde persbe- i richten vestigt dr. O. Jager er de aan- dacht op. dat hij niet als litterair medewerker zonder meer bij de NCRV is benoemd Zijn werk heeft namelijk ook theologische en pastorale aspecten. Bovendien zal hij doorgaan met het evangelisatiewerk van de tv-dagsluitin- gen met pastorale nazorg. Het beroep naar Hilversum is meer dan „een kerkelijk dak", doch een be roep tot predikant met bijzondere op dracht. namelijk prediking en kerke- raadwerk Het ging niet om het predikant-blijven, maar om het dienen van één gemeente in de prediking. KERNEN Onjuiste klacht VAN INGEZONDEN STUKKEN Bijdragen voor deze Ineezonden-ttukkenrubrlek kunnen door alle lezen (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en In tc korten schrUft du» kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een DO- schTift van rcdactlewege een korte toelichting worden gegeven. Volgens een kranteverslag heeft het Tweede-Kamerlid, mevrouw G. Brauti- gam, in een vergadering van de Land- bouwcommissie geklaagd over de kwali teit van het „fabrieksbrood". Het komt ons voor dat deze klacht in zijn algemeenheid niet juist is. Wij kunnen bewijzen dat een goede vakman ook als de mening Wassenaar jongere (25 doen in dc vorm van een gift als dat niet nodig is. Als men het geld op W Oranje volkomen rechtmatige wijze later terug kan vorderen, dan moet men dit ook doen. Derhalve geen gift. doch geld voorschieten onder dekking Bij alle waardering ontslapen grote oorlogsleider vrije wereld is toch wel helemaal KUU»i«toit: verdrukking gekomen de niet zo bijster Rijsburg Driemaal scliamlc Ergerlijk acht ik hetgeen u publiceer- le in het Zondagsblad in de rubriek ,Uit de kindermond". Vooral de laatste aflevering gaat m.i. de perken te buiten, lat de heilige naam Gods met vreze eerbied gebruiken? Dat een onwe tend kind zulke dingen zegt is tot daar aan toe, daarvoor zal het bestraft en gewaarschuwd moeten worden. Maar dat dit in een chr. blad nog herhaald wordt toont duidi Churchill, de christelijk heet de eerbied 0 JJS SKÜ or wan o kwijt is. Driemaal schande voor zulke ophouden blijkens berichten wordt dat godslasterlijke stukjes. geheel geautomatiseerde bakkerij Is dat d® heilige prima brood kan produceren. Rotterdam M. van Linschoten Churchill Scherp gesteld wil ik inderdaad voor komen dat er mensen zouden zijn die de barmhartige Samaritaan gingen spelen, hol. zonder verdere inhoud. Dergelijke hulp is niet gerechtvaardigd. Denkt u eens aan de nieuwe Bijstandswet. Weet u dat het heel moeilijk is de mensen ervan te overtuigen dat het nu een recht is en geen kwestie meer van je 1 duidelijk dat wat hand ophouden? Ook de bewuste be- r Christus manning wil in beginsel zijn hand niet rol die'deze man als jong militaii en oorlogscorrespondent in Afrika heeft gespeeld. Wat dat betreft waren bladen als Die Burger. Die Vaderland en Die huisgenoot waarheidsgetrouwer. Arnhem E. R. Wigboldus Ezn. Geen interesse Mevr. Den Haan-Overduin bevestigd. Ze i In een „commentaar" nam u de geringe belangstelling voor ons parle ment onder de loep. U vraagt zich af hoe dit te verklaren en dat er correctie nodig is. Ik vraag me af: is onze democratie thans niet zo overgeorgani- seerd dat er onmogelijk meer van levendige parlementaire democratie ge sproken kan worden? Bindingen aan akkoorden als dat van Wassenaar leggen „de hele zaak" volkomen vast. Cru viaarrtinfon gezegd: wordt alles parlementair alleen s nog maar herkauwd. Bovendien: vond u de wijze waarop dit regeringsteam tot stand kwam dan zo inspirerend voor Juiste hulp (2) Met alle respect voor de zakenman die de bemanning van de Mindanao Logger wilde helpen zou ik toch willen opmerken dat beter dan particuliere hulp te aanvaarden de kapitein van dit schip met zijn nood naar zijn eigen consul had dienen te gaan. Ook aan de noodkreet van de huisgenoten der sche pelingen te Manilla had hier geen oor geleend behoeven te worden daar er volgens de ambassade in Manilla een goed functionerende sociale dienst be staat zodat de betrokken families be paald niet behoeven te verpau] helemaal niet een ding en dat is naar huis. Inderdaad moet er veelal snel gehandeld worden maar dan ook ver antwoord. de Mindanao Rotterdam H. J. Boonstra Gedeformeerd cu Naar aanleiding van de reactie van de de heer Luitwieler uit Schiedam onder het kopje Gedeformeerd in de krant heer L. sprak zijn verontwaardiging uit over het feit dat het woord gerefor meerd gekoppeld wordt aan ontspan ning. Wij staan op het standpunt dat de Nogmaals: Ik «loof dat de Nederlandse betreffende sociëteit ..Seapitio' soedgeefsheid niet nodig U geweest d. ..i.., dit geval. geref. jongelui in de gelegenheid te stellen ontspanning te zoeken, want ten W Boog sl°tte he®*1 ook de geref. (jonge) Juiste hulp (3) Ik wil graag nog Vandaar dat de sociëteit met alle recht ingaan op het aanspraak meent te mogen maken op de t" betiteling gereformeerd. Indien de heer deze uiteenzetting nog bij zijn (hoeveel chr. ook alweer?) er ook niet ding. Het gaat er mij voornamelijk om „taboe' blijft, nodigen wij hem bij deze gen- bepaald pittiger op wordt. Ziet u dit dat degene die hulp biedt dit niet mag gaarne uit zijn standpunt nader uiteen Amsterdam te komen zetten o verenigingsavonden. Schiedam G. Verduidelijking Het is mij gebleken dat de vriendelij ke bespreking van mijn brochure in het Zondagsblad van 23 januari bij sommi gen de indruk heeft gevestigd dat ik „de samenwerking en saamvergadering" met Hervormde broeders en zusters afwees. Deze indruk is onjuist. In de 21 jaren (19161937), waarin ik de kerken van Den Haag (ongedeeld en West) mocht dienen heb ik op verschillende terreinen hartelijk met de Hervormden mogen samenwerken en in de „weken der gebeden" ben ik meermalen voor gegaan. Maar in dc gezamenlijke kerkdiensten waarin de kerken haar eenheid voor God belijden en openbaren gaat het om de Kerken. Niet om de kerkleden persoonlijk, maar om het kerkelijk instituut. De kerkdienst is de samen komst der gemeente, die daarin ook getuigenis geeft van haar heilige een heid in Christus en om die reden heb ik ernstige bezwaren tegen zulke diensten met de Hervormde Kerk. Voorsl omdat in deze kerk nog een groot gedeelte vrijzinnigen een legitieme plaats heeft, met wie toch geen eenheid mag worden beleden en niet minder, omdat zulk een eenheidsbetuiging alleen mogelijk is, de weg tot de eenwording vertoning te worden. En... treden ir. zulke samenkomsten alleen belijders van de gereformeerde confessie op? Als ik Hervormd was zou ik evenveel bezwa ren hebben tegen een dienst onder op- toezicht van gereformeerde ouderlin- K. Dijk Koerswijziging (.1) N.a.v. het ingezonden stuk van de heer Immerzecl zou ik willen opmerken zijn beschuldigingen aan het adres van prof. Dijk toch wel te gortig te achten, j Het staat dc heer I. volkomen vrij (uiteraard) er een andere mening op na I te houden dan prof. D. maar om iemand I met zo'n staat van dienst, die uit „volle I overtuiging" waarschuwt tegen verval, uit te maken voor fanatiek en „farizeïs- I tisch" gaat mij te ver. De heer I. mag gerust van mij weten dat er nog vele ecnvoudigen achter het standpunt van prof. D. staan. Rotterdam M. Ouwens Koerswijziging (4) Met prof. Dijk hoop ik dat de Geref. Kerken niet toetreden tot de Wereld- raad. Overigens geloof ik niet dat vele kerkmensen zich over deze zaak erg druk maken. Voor mii is het belangrijk of mensen zich eigendom weten van de Vader, die Ziin zoon gaf voor de wereld bij welke kerk. groep of rich ting hij dan is aangesloten is dan m.i. i niet zo belangrijk meer. Wat de „vast- i geroeste dogma's" betreft waarover de heer Immerzeel schreef, die kunnen we inderdaad wel missen. Het gaat om het vuur van de Heilige Geest, dat elke I Kerk kan louteren. Boskoop j. Keizer Naastenliefde Een gezin dat de dorpsgemeenschap niet ..neemt" wordt op allerlei manieren I dwarsgezeten. Is dat naastenliefde? En I dat voor kerkmensen. Hoe kunt u 's I zondags, gezeten tussen vier intieme kerkmuurtjes. zingen „Ik zal met I vreugd in het huis des Heren gaan" I wetende dat er een moeder is van een gezin die de arts moest smeken „Stuur me naar een inrichting, want ik houd I het niet uit" en dat dan door uw I toedoen? Bijsburg K, Koot

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2