Zelfde „Onze Vader"
voor alle kerken
Uw probleem is het onze
Jonge kerken moeten ook
journalisten opleiden
Paus Paulus
geeft Turkse
vlag terug_
Een woord roor vandaag
Predikanten van eigen
bodem voor Antillen
Rechtzinnig manifest
beroert Deense kerk
Joy-vliegers
begraven
Al sinds vele jaren -mapi
is Aspirin overal ter ^?wüJKJ
wereld de meest gebruikte pijnstiller.
Waarom zou dan gaan experimenteren
met allerlei middeltjes.
2
ZATERDAG 30 JANUARI 1965
NBG en Willibrord
teerden het eens
AMSTERDAM/BOXTEL Protestantse en rooms-katholieke
gelovigen kunnen voortaan hetzelfde „Onze Vader" bidden.
Nieuwtestamentici van het Nederlands Bijbelgenootschap en de
Katholieke Bijbelstichting St. Willibrord zijn het eens geworden
over een nieuwe vertaling, waarin de beste aspecten van de
reformatorische en de roomse vertaling zijn verwerkt. De ver
taling die door het genootschap en de stichting officieel is aan
vaard, luidt als volgt:
GEBED DES HEREN MET LOFPRIJZING
Onze Vader die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd,
uw koninkrijk kome,
uw wil geschiede,
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schulden
zoals ook wij onze schuldenaars vergeven.
en leid ons niet in verzoeking
maar verlos ons van de boze
Want van u is het koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid
in eeuwigheid.
Amen
De zin Gelijk in de hemel alzo
ook op de aarde" is nu korter ge
worden. Men heeft hier gekozen
voor de in de rooms-katholieke li
turgie gangbare tekst en niet voor
de nieuwste rooms-katholieke, de
Willibrord-vertaling die had zo
wel in de hemel als op de aarde."
Vroeger baden wij tot „Onze Va
der die in de hemelen (meervoud)
zijt". In het Grieks wordt inder
daad de meervoudsvorm gebruikt,
maar unaniem was men van pro
testantse en rooms-katholieke zij- Toegevoegd
de van oordeel dat in het Neder
lands het enkelvoud de bedoeling
juist weergeeft.
meervoudsvormen toelaat, wordt
ook daar de voorkeur gegeven aan
de uitgang "s".
Uitvoerig is nog gesproken over
het „protestantse" slot van het
„Onze Vader", de lofprijzing. In
het Lucas-evangelie komt deze in
het geheel niet voor. In de Nieuwe
Vertaling staat deze lofprijzing in
ÏVIattheus tussen haakjes, wat be
tekent dat hij lang niet in alle ma
nuscripten voorkomt.
Meervoud
In de zin over het vergeven is
het „gelijk ook", vertaald door het
wat. algemenere „zoals ook". Het
meervoud van het woord „schul
denaar" is niet langer voor zowel
de protestanten als de rooms-ka-
tholieken „schuldenaren". Alge
meen was men van opinie dat dit
meervoud een wat ongewone klank
heeft en dat het beter is om voor
taan te gaan spreken van „schul
denaars". Hoewel de woordenlijst
van de Nederlandse taal beide
Zo is bijvoorbeeld de gerefor
meerde hoogleraar prof. dr. R.
Schippers van mening dat de lof
prijzing een latere toevoeging is,
omdat de kerk het gebed niet met
„de boze" wilde eindigen. De
rooms-katholieken gebruiken deze
doxologie niet, maar zij konden wel
instemmen met de opmerking van
de protestanten dat dit slot zo'n be
langrijke plaats gekregen heeft,
dat het onmogelijk is het geheel
weg te laten.
Uiteindelijk werd besloten tussen
het gebed en de lofprijzing een re
gel wit te laten, zodat beide delen
gescheiden zijn. Bovendien wil
men steeds spreken over het „Ge
bed des Heren met lofprijzing."
Prof. Verkuyl in inaugurele rede:
Heerschappij
van Christus
prediken
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De training
van journalisten is voor de jonge
kerken in Azië en Afrika op het
moment even belangrijk gewor
den als de opleiding van evange
listen. Dit zei prof. dr. J. Verkuyl
gisteren in zjjn inaugurele rede.
Ook zullen de jonge kerken in het
bijzonder aandacht moeten schen
ken aan de mensen die om kun
nen gaan met de media radio en
televisie.
Dr. Verkuyl, de secretaris var.
Nederlandse Zendingsraad, aanvaard
de het ambt van bijzonder hoogleraar
aan de theologische faculteit van de
Vrije Universiteit. Hij zal in het
bijzonder de theorie van de zending
gaan doceren. De aula van het Woest-
duincentrum was vrijwel geheel ge
vuld. Onder de aanwezigen bevond
zich ook prof. dr. H. Kraemer.
Het thema van de inaugerele rede
was „Missiologie en missionaire me
thodiek in het tijdperk van secularisa
tie en secularisme". Er vindt een
geweldig emancipatieproces plaats,
waardoor niet slechts de uiterlijke
omstandigheden van de mensen in
Azië en Afrika veranderen, maar ook
een innerlijke verandering te consta-
SECULARISATIE
Het gehele leven had vroeger volgens
de mensen pantheïstische trekken. De
dingen waren magisch Niets was neu
traal. Achter alles stonden machten. De
secularisatie heeft deze idee vernietigd.
De mens en zijn omgeving worden weer
als geschapen gezien. De afgoden zijn
van hun troon gestoten.
Dit heeft zijn. goede kanten, maar er
zijn ook gevaarlijke aspecten. Voor se-
Na 400
jaar
ROME De Rooms Katholieke
Kerk heeft opnieuw afstand ge
daan van een klein stukje aardse
glorie, en bovendien nog weer een
beetje olie gegoten op de opge
zweepte golven van Arabische
verontwaardiging, omdat deze
kerk Israël op het ocienblik in de
kaart zou spelen. Het Vaticaan
zond een mohammedaanse vlag
terug die door de pauselijke
troepen in 1571 op Turkije werd
buitgemaakt tijdens de grote zee
slag om Lepanto.
De paus zond de gele vlag met de
wassende maan naar de apostoli
sche internuntius in Ankara, aarts
bisschop Francesco Lardone, met de
opdracht deze aan de Turkse rege
ring te overhandigen.
De vlag werd lol nu toe bewaard
achter glas in de basiliek van Santa
Maria Maggiore sedert de Italiaan
se prins Marcantonio Colonna haar
buitmaakte op een brandende galei
tijdens een zeeslag.
Paus Paulus is sterk in dit soort
symbolische daden. Door reizen met
een straalvliegtuig naar Palestina
en India tuil hij laten zien aandacht
te hebben voor de wereldproblemen
van zijn kerk. Door een tiara te
schenken aan de armen (die uitein
delijk bij de rijke Amerikaanse
kardinaal Spellman terecht kwam)
wilde hij tonen dat hij sociaal
bewogen is. Door deze oude strijd-
vlag terug te geven tracht hij de
mohammedaanse wereld te laten
zien dat een eventuele uitspraak
over de Joden van het concilie niet
bedoeld is als een trap naar d
islam.
Beroppi n gswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Jorwerd: J. Walstra te
Oostvoorne.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Geesteren
selaar: R. J. A. Hanenburg. kand. te
Amsterdam.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Bedankt voor Utrecht-Centrum: P
Tönjes te Bergum (Fr.)
NED. HERV. KERK
Beroepen te Valkenswaard—Aalst-
kand. te Hoogeveen: te Zuilichem-
Nieuwaal: P. Vermaat, kand.
Barendrecht; te Hilversum (vac. P.
de Geeter): W. Dijckmeester. pred.
voor buitengew. werkzaamheden, secre
taris synode, te Den Haag.
Geen commerciële tv
Kabinet moet uitspraak
van kamer respecteren
cularisatie. waarbij het leven zijn sacrale
trekken verlies, was prof. Verkuyl niet
bang. Maar h et gevaar is groot dat
vergeten wordt, dat als de afgoden
worden afgeschaft. God op Zijn troon
moet komen. Gebeurt dat niet, dan
vervalt de mens tot nieuwe vormen van
afgoderij. In dat verband sprak prof
Verkuyl over secularisme.
HEERSCHAPPIJ
De enige manier om secularisatie
niet te laten verworden tot secularis
me is de heerschappij van Christus te
prediken, Prof. dr. J. H. Bavinck
aanvaardde zijn ambt, dat prof. Ver
kuyl nu voor een klein deel overneemt,
met een inaugurele rede, waarin hij
de nadruk legde op Jezus als Redder.
Dat thema mag niet vergeten wor
den in onze tijd, maar prof. Verkuyl
zei, dat in onze tijd daaraan moet
worden toegevoegd het thema „Jezus
is Heer". Zoals eens de studie van de
brief van Paulus aan de Romeinen
van groot belang is geweest voor de
kerk, zo zal zij nu in het bijzonder
aandacht moeten schenken aan de
brief aan de gemeente van Colosse en
het boek Openbaring.
PROF. DR. J. VERKUYL
ook journalisten
Wat is geloof? De schrijver van de brief aan de Hebreeën
geeft als definitie: Geloof is de zekerheid der dingen die men
hoopt. Maar is dat niet erg onzeker? We hopen zoveel. Zieken
hopen dat zij beter worden. Ouders hopen dat hun kinderen
goed terecht komen in het leven. Jonge mensen hopen dat zij
voor hun examen slagen, of een betere baan krijgen die ze
graag willen hebben, of het huis om te kunnen trouwen. Wat
hopen we veel; iedere dag weer iets nieuws. We hopen soms
tegen beter weten in. Niet alles wat wij hopen wordt ook
werkelijkheid.
De apostel beseft dat ook en hij vervolgt: Geloof is het bewijs
van de dingen die men niet ziet. De hoop is verankerd in het
hart van de mens. Maar wat men niet ziet is verankerd in het
hart van God zelf. Geloven is zienwat God bezig is te doen,
wat gaat gebeuren, wat God beloofd heeft.
En ineens krijgt dan de hoop ook een ander accent. Wij hopen
niet tegen beter weten in. Onze hoop is geworteld in de be
loften van God. Het is geen droomwereld die wij onszelf
scheppen, maar de realiteit die God bezig is te bouwen. En
tussen de hoop van de mens en de toekomst van God staat
het geloof, de overgave aan God, die zich aan ons gegeven
heeft in Christus.
Wij lezen vandaag: Genesis 21 1-21.
Wij lezen zondag: Genesis 21 22-34.
Protestantse gemeenten wensen
„Waarzeggers die beweren dat de' CURACAO De protestantse
WAARZEGGERS
slist ongelijk. Op het ogenblik is er
een Islam in Afrika-project" waarbij
een bijzondere studie gemaakt wordt
van de ontwikkeling van de islam in
dat continent. Prof. Verkuyl meende
In zijn rede sprak prof. Verkuyl als dat de missiologie ook moet komen
zijn mening uit dat de zogenaamde tot een „Communisme in Aziji en
„vierde mens", ook wel de post(na)- Afrika-project"
christelijke mens genoemd, zich nietIn het slot van zijn rede sprak prof.
van de religie heeft losgemaakt. De j Verkuyl nog de wens uit dat de
opkomst van talloze nieuwe religies, plannen die er zijn om te komen tot
van syncretistische stromingen en aller-j een inter-universitair instituut voor
lei ideologieën zijn een gevolg vanmissiologische studies verwezenlijkt
het huidige secularisatieproces. I zullen worden.
godsdienst zal uitsterven, krijgen be- gemeenten op de Nederlandse An-
slist nnnpliik On lipt. naenblik ut er r -
tillen vragen zich of het in de toe
komst niet beter zal zijn om predi
kanten aan te trekken uit het
eigen gebied in plaats van uit Ne
derland. Op het ogenblik is de
gekleurde methodisten-predikant in
dienst in het bijzonder voor de papia-
mento-sprekende bevolking van de An
tillen.
God en kan niet louter
als een praktische ük. JffÊ
gelegenheid behandeld jse gemeente te Curagao,
worden, die onderwor- I sinds 1956.
Verplanke in „Patrimonium" heeft ge
daan dat eerder moet worden ge-
samengaan van de ARPl als de bisschop
het GPV. De SGP 1
parlemcntsredactie)
DEN HAAG In april 19631 "reïfd
heeft de Tweede Kamer de com-[met de svp
de grond van ae zaan geestelijk totalitair.
.omdat zij met behulp van de zwaard-
Kameruitspraak moet worden ge-macht van de overheid eigen denkbeel
respecteerd. Minister Bot gaat hier het gehela volk wil opleggen.
,r 6 Bovendien aanvaardt de SGP de gedach-
ook van Uit, blijkens een verkla- te van de sociale verzekering niet.
ring zijnerzijds, maar het is nog toch alleen langs deze weg een
clo.j. t stukje sociale gerechtigheid kan worden
steeds met duidelijk Of zijn stand- verwezenlijkt. Het GPV dient zich aan
punt dat van het gehele kabinet is. als een kerkelijke partij.
Bij de bespreking van het radio- env 'ntussen Smallenbroek
i net zeer toejuichen indien er een
televisjevraagstuk tijdens de be-pr0,eslMllsK.hristelijk, partij kon
handeling van de begroting van i worden gevormd. Stichting van een
O., K. en W. heeft minister-presi-1 partij, waarin protestanten en rooms-
dent Marijnen er zich niet over is "iel
uitgelaten. Het is te hopen, dat wel
tegen 1 maart weten hoe de kaar-
ten op tafel liggen Actie tOt bellOud
Deze opmerking maakte gisteravond de
heer J. Smallenbroek bij een „politieke
rondblik" voor de AR-kieskringcentrale.
oorzitter van de A.R. Tweede-
Kamerfractie zei met nadruk, dat het
televisieprobleem niet veroorzaakt is
door de zogenaamde monopolistische om
roeporganisaties. maar een gevolg is van
politieke onmacht. In principe hebben
wij een open bestel. Dat bij verlening
van een of meer zendmachtiging(en) het
getal der aanhangers een rol moet spelen,
vond hij een vanzelfsprekende zaak.
Maar daarmee is niet gezegd, dat een
concessionaris direct al 500.000
achter zich moet hebben.
(Van onze kerk- borg, Christian Baui
redactie) prof. Regin Prenter
Aarhus. oudlid van de om
KOPENHAGEN Elftheologische commissie niet.
orthodoxe lutherse pre- van de Lutherse Wereld-
dikanten hebben in een'federatie hebben ziclij De dienst der predi-
manifest stelling geno-]achter het manifest ge- kanten is ingesteld door
men tegen wat ze noe- steld. Het hoofd van de
men de verwarring en I Deense Lutherse Kerk,
de wanorde in het he- de bisschop van Kopen-
dendaagse Deense luthe- hagen, heeft deze uisie
ranisme. Hun manifest 0p'de kerk echter ver-Pen is aan de mening van
heeff tot titel „Het ja en.oordeeld als te enghartig'de meerderheid,
neen van de kerk". en te statisch. Christendom en zede-
Itukken worden «ctuete s.' ht' maar aan ie andere kant
vraagstukken besproken.' „/■^nnrr) r, .'is het ook niet zo. dat ze
De elf ,ijn vooral be- J.™j O®* "|niet> m« eiknor te ma-
torgd om de dalende trVZ hV, 7, du.da hebben.
autoriteit van de Bijbel ke.rk f" l! 20 "J'! dp"
en de luther.ebelijdeni,.)»^;,^,^'''^"
lijk leven.
Griep
Unie van protestantse gemeenten M^truatiepyn
bezig de opleidingsmogelijkheid Vcrkoudcn FJ
van jonge mensen van de Antillen, Hoofdpj;n
te bestuderen. gpjt
De Unie van protestantse gemeenten
omvat de protestantse gemeente van
I Aruba, de verenigde protestantse ge
meente van Curacao en de protestantse!
gemeente van Bonaire. Deze gemeen-
ten tellen in het totaal 10.000 zielen.
En bijzondere moeilijkheid voor het
kerkelijke werk op de Nederlandse An-
i tillen is de verscheidenheid van taal en
cultuur. Er wordt Nederlands, Engels
en Papiamento gesproken. De drie
taal- en cultuurgroepen, schrijft dr.
Ph. T. Meerburg ons, gaan merkwaar
dig over, waardoor samen
bundeling van de drie groepen kerke
lijk steeds meer een eis van de tijd
wordt.
Dr. Ph. Meerburg is predika'nt voor
buitengewone werkzaamheden in de
Nederlandse Hervormde Kerk. Hij is
afgestaan aan de ferenigde protestant-
werkt daar
Reumatische pijnen TO GAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
altijd barmhartig - -
iedereen vergeeft, of hij j dig jn elkaar over. waardoor samen-
vergeving vraagt of
j ken. Definitieve stappen zijn nog niet
Het priesterschap der j genomen. maar wel woont dr. Meer-
hptVJfprl-l' tte onderscheiden tussen j gelovigen is op zichzelf""""*
dei kerke- „J
BRUNSSUM Vanochtend is het stof
felijk overschot van de 21-jarige Bruns-
sumse vliegtuigmaker Frans Bolk op
het St. Barbara-kerkhof in Treebeek be
graven;
Donderdag spoelde het lichaam van
de verongelukte joy-vlieger in Scheve-
ningen aan. De commandant van de
vliegbasis Valkenburg heeft die dag een
bezoek gebracht aan de ouders van de
jongen. Hij verklaarde daarbij, dat
Frans het vliegtuig door en door kende,
het kon besturen, maar niet kon landen.
Hij achtte de mogelijkheid niet uitge
sloten. dat het toestel de jongens tijdens
hel taxiën uit de hand was gelopen. Hij
was van mening, dat Frans een hart van
goud had en zeer begaafd was. De com-
jTuandant, was op de hoogte van de grote
De Unie van protestantse gemeen- wens van de nü verongelukte jongen:
ten beziet op het ogenblik dc mogelijk- Piloot worden.
heid om ook de Methodistenkerk van,! De begrafenis werd o.a. bijgewoond
de Antillen in haar verband te betrek-j door de commandant, kapitein ter zee-
fCr ^e*sc^'- d'e een grafrede
Methodisten
goed en kwaad. \goed. maar moet niet
Verworpen wordt de [ontaarden in een kerk-
Vooraanstaande Denen gedachte, dat het evan- [democratie, die niet ge-
Vi-\gelie inhoudt, dat Godlbonden is aan Christus.
burg als voorzitter van de Unie deze
week de synode van de methodisten
bij in Antiqua.
De Verenigde Protestantse gemeente
van Curacao heeft reeds twee jaar een
De andere verongelukte jongen, de 21-
jarige vliegtuigmaker-radioradarmon-
teur H. J. van Oostende is gisteren in
zijn woonplaats Ooltgensplaat begra
ven. Er waren leden van het squadron,
waarbij hij diende aanwezig.
avond de I
sSlS: Statenvertaling
SOCIALISTEN
Op het gebied van radio en televisie
meende spreker in 1965 eerder met de
socialisten dan met de liberalen tot
overeenstemming te kunnen komen. Het
zelfde kan worden gezegd met betrek
king tot de ontwikkelingshulp en een
aantal vraagstukken van sociale aard.
Van een principiële voorkeur voor de
socialisten is echter geen sprake; de
keuze voor een bepaalde partij als
regeringspartner is puur een kwestie van
beleid. In 1963 viel de keus op de
V.V.D.
De heer Smallenbroek verdedigde, dat
er toen tussen de regeringspartners af
spraken zijn gemaakt inzake kwesties,
waarover moeilijkheden zouden kunnen
rijzen. De moeilijkheden, die er in deze
kabinetsperiode zijn geweest, hadden alle
betrekking op zaken, waarover geen
afspraken waren gemaakt. De heer Smal
lenbroek was het niet eens met de
vragensteller, die te allen tijde aan
■samenwerking met de liberalen de voor
keur wilde geven.
SAMENGAAN
Met kracht pleitte de AR fractieleider
voor het met verstand en beleid nastre
ven van een samengaan van anti-revolu
tionairen en christelijk-historischen. Het
maken van een nieuw begin moet niet
worden geforceerd. Spreker vond het
niet reëel om te stellen zoals dr. C. J.
laas verdeelde kerk uitgaat en zich richt
naar de meest betrouwbare vertaling van
Gods Woord die wij in de Statenvertaling
hebben. Zo betoogt een „actiecomité tot
behoud van de aloude beproefde Staten-
-ertaling", dat dezer dagen is opgericht
Het actiecomité zegt te spreken na-
nens een minderheid uit die kerken, die
Ie nieuwe vertaling hebben vrijgegeven
of goedgekeurd. Het meent, dat de nieu
we vertaling de zuivere reformatorische
leer verdonkert, zo niet verminkt.
Men stelt zich voor brochures en pam
fletten uit te geven, waarin vele gebre
ken en onjuistheden van de nieuwe ver
taling worden besproken. In andere ge
schriften zal dan liefde en eerbied voor
de Statenvertaling worden gekweekt
door de geschiedenis, de taalschoonheid
en de zoiverheid der leer te laten zien
Getracht zal worden te komen tot een
grote landelijke vergadering, om plannen
en verdere gedragslijn vast te stellen en
een bestuur te kiezen. Voorlopig heeft
de heer H. Kooistra te Dantumawoude de
leiding.
Nieuw missie-schema
voor het concilie
ROME In plaats van het door de
paus aanbevolen, maar door het concilie
verworpen ontwerp-rapport over de mis
sie. is een geheel nieuw schema opge
steld. De subcommissie die tot taak had
een nieuw ontwerp voor te bereiden,
besloot juist in Rome zijn laatste verga
dering. Het nieuwe schema zal in maart
worden voorgelegd aan de voltallige
commissie en als die zijn goedkeuring er
aan hecht zal het aan het concilie
worden voorgelegd, dat in september
voor zijn laatste zitt'ng bijeenkomt
NEW YORK - Onlangs is op
vergadering van het uitvoerend comité
van het achtste doopsgezinde wereldcon
gres besloten, dat het congres van 23 tot
30 juli 1967 in Amsterdam zal worden
gehouden.
I Het thema is nu definitief vastgesteld,
namelijk „Het getuigenis van de Heilige
I Geest".
Hel is fijn weer te leven zonder pijn!
Verkouden Hoofdpijn Spierpijn
Neem snel Aspirin. DAAR STAAT
Daar knapt ASPIRIN BAYER
ACHTER
20voordeel bij aankoop van gezinsi erpaklnng ran 100 tabletten
59ste jaargang in handen. Het l_
een keurig verzorgd boekwerkje, ditmaal
van een blauw kaft voorzien
De inhoud wordt voor een groot deel
gevormd door de namen en adressenlijst
I van de gemeenten, kringen en broeder
schapsorganen. maar een alfabetische in-
houdslijst van de gemeenten en de
Boekenhoek
Maigret-omnibus, door Georges Si
tenon. Uitgave A. W. Bruna êa Zoon,
Itrecht.
Na een impsante reeks Zwarte
Beertjes heeft Bruna ditmaal drie
detectiveverhalen van de wereldbe
roemde commissaris Maigret in
een band samengebracht met vijf
andere verhalen van George Sime-
non. Deze uitstekende (Franse)
wijn hoeft werkelijk geen krans.
De complete romans zijn: Maigret
enhet gulden vlies, Maigret en de
zaak Saint-Fiacre en Maigret en
het lijk in de kast. Het boek zal
de Simenon- of Maigret-fans niet
teleurstellen.-(396 blz., 7.50)
iw blad van 28 november
artikel over Kaninefaten,
Voorburg, dat het riviertje de omdijking van het oude' Maasland,
liep langs de Honternessen (nu Honter-
en sloot met het noordelijk einde
tegen de duinen ten noorden
Vraag: In
Romeinen e:
de Gantel verdwenen is. VoIl -
dit onjuist. Achter het dorp Poeldijk is land)
een stroompje dat altijd de Gantel
genoemd wordt. Het komt uit de rich
ting Wateringen en verdwijnt in de
ichting Monster. Daar het door tuinde-
stroomt is het moeilijk te volgen de noordzijde -
veet ook niet het begin en het eind
dit riviertje. In Poeldijk kunt u het
goed zien, wanneer u het fietspad volgt
naar Honselersdijk. Er ligt zelfs een
brug overheen om de tuinders gelegen
heid te geven naar de veiling te gaan.
Het pad begint even voorbij de R.K.
Kerk aan dezelfde kant.
Praktisch iedere avond worden wij
lastig gevallen door storingen, soms
gebrom, om het met één woord te
schrijven: hinderlijk.
Verscheiden malen hebben wij een
klacht ingediend bij de P.T.T. Deze
Antwoord: De waarheid ligt een beet
je in het midden. De Gantel bestaat nog
doch niet meer als een echte rivier.
Vraag: Er is indertijd een ontwerp
van wet betreffende de bejaardenoorden klachten
aangeboden aan de Staten Generaal. Is toch zo iets als
dit wetsontwerp inmiddels tot v*
de uitzending. Het lijkt
wel afgesproken werk. Na verscheidene
onden controleursbezoek i
Brieven, die ntet ttfn voorzien
van naam en adres, kunnen niet
In behandeling worden genomen.
Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen. die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten to af-
zonderlUke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo
ten
Antwoord: De wet op de bejaarden
oorden is reeds op 1 september 1964 in
haar geheel in werking getreden. Als
uitvloeisel van deze wet is er thans in
de buurt schijnt mijnheer storingen ondervinden, indien deze r
o e uitzendverbod of ^e stand der techniek voldoen aan
Paar redelijk eisen, een en ander ter beoor-
goeie deling van de directeur-generaal.
van indien de betrokken zendamateur niet
weer bereid is de overlast, die hij de buren
aandoet, in der minne te regelen, dan
bekeuring te krijgen. Dan I
dagen geen storing. Maar na een
week begint het lieve leven wee
voren af aan. De storingen gaan
als van ouds door.
gegeven aan de Gantel. De oorspronke
lijke rivier begon ten oosten van Wate
ringen, liep langs Poeldijk t
in een verdwenen Maasarm uit, die het Het adres
vasteland scheidde van 't Zande. waar
tegenwoordig 's-Gravenzande ligt. De
Maasarm liep ongeveer op de plaats
vincialc commissies in het leven zijn
geroepen U kunt bij de Staatsdrukkerij
mondde proberen een exemplaar te bestellen
u~' Het adres is Fluwelenburgwal 18, Den
Haag.
Vraag: Aan de overkant, aan de
het tegenwoordige Nieuwe Water ten achterzijde
zuidwesten van Naaldwijk en dan door var. de P.T.T. (heeft vergunning). Aan-
de Poelpolder en kwam ten westen van gezien mijn vader slecht ter been en
Monster bij de vissersbuurt Die Hei in bijna tachtig jaar oud is, en veel aan
de Noordzee. De Gantel sneed de oude huis gebonden, moet hij het veel van
buitendijk, die het vasteland van Hol- T.V. en radio hebben.
betalen kijkgeld): Is hieraan niets te
doen. Niet voor een paar dagen of
weken maar voor goed?
bepalingen, vervat in de machtigings- teur gemaand
voorwaarden op straffe van intrekking maken. Zie boven,
der zendvergunning. Artikel 17 punt 3
van de voorwaarden luidt:
Indien door zijn uitzendingen storin
gen worden veroorzaakt in de ontvangst
van de Nederlandse omroepstations en
deze storing, niet opgeheven kan wor
den door voorzieningen te treffen
i ander in orde 1
de inrichting, is de houder verplicht op te herhalen.
Wanneer u pech heeft en er bij
bezoek van de controleur juist ge-n
storing optreedt, is dus niets bewezen
en is een vervolging onmogelijk. In dat
geval is het enige mogelijke vol te
houden, gegevens vast te leggen en de
actie met zoveel mogelijk gedupeerden