Haperende stem sprak
vertwijfelden moed in
LENTE
DE ZWARTE ZEUS
Instructieve
fotografie
boeken over
en filmerij
ZONDAGSBLAD
CHURCHILLS TOESPRAKEN
zeven verhalen van
F. BORDEWIJK
Onbekende tragedies
van Gerhart Hauptmann
De snoek
grijpt toe
ZATERDAG 30 JANUARI 1965
op„
DEZE DAGwaarop
Winston Churchill be
graven is, zullen zeker zeer
velen terugdenken aan deze
grote figuur, die het roer
greep op het moment, dat het
om het bestaan van zijn land
ging. Maar niet alleen Enge
land, de gehele vrije wereld
heeft het kostbaarste goed
der mensheid, de vrijheid,
aan zijn onwrikbaarheid, aan
zijn moed en energie, aan zijn
bezieling te danken. Men be-
seffe het goed, dat als Chur
chill tegen Hitier geen neen
had gezegd, wij niet in rust
en vrede te zamen bij de t.v.
hadden kunnen zitten kijken
of naar de radio hadden kun
nen luisteren, of openlijk on
ze mening hadden kunnen
uiten.
Men behoeft maar een stap
achter het IJzeren Gordijn te
zetten om te ondervinden wat het
zeggen wil beroofd te zijn van de
democratische vrijheden. Churchill
heeft voor deze vrijheden op de
bres gestaan, hij heelt ze voor ons
allen behouden.
Basis
Het is vooral deze betekenis,
die als basis gediend heeft bij
de film The finest hours",
gemaakt bij 2ijn negentigste
verjaardag. En ook op de beide
grammofoonplaten, waarop de
geluidsband van deze Jack Le
Vieu's produktie is vastgelegd
(Philips AL 3466/7), komt dit
facet het sterkst naar voren.
Men hoort zijn beroemde radio
toespraken, Orson Welles en
Patrick Wymark dragen de ver
maarde fragmenten uit zijn
/History of the second World
War" voor, zoals de toespraak
tot het Lagerhuis over de „great
military disaster", n.Z. de neder
laag van Frankrijk en de eva
cuatie van de Engelse troepen
in Duinkerken.
Maar wat mij persoonlijk in
deze „soundtrack" hindert, is de
banale filmmuziek, die natuurlijk
zuiver als illustratie bedoeld is en
bij het kijken naar de spannende
rolprent wellicht niet zo opvalt
De tachtigjarige auteur Bor- wijze.
dewijk heeft bij Nijgh Van
Ditmar, 's-Gravenhage - Rotter-
dam, een bundel etll
verhalen uitgegeven onder de
titel Lente. Het boek opent met staan.
de titelnovelle: Lente, het
slag van een vluchtige ontmoe-
Eva lacht. Albert (haar model Men ontdekt hier dat d<
lacht niet. Hij beziêt zijn sexualiteit, zoals die in de jongste
Daar staat ze. gaaf. pope- literatuur voorkomt, eenzijdig op
leven. Hoe
zeven ejgenijjk? Daar staat
feilloos gekast
afgestemd en dat de
al haast vrouwen daarin hun aard geweld
niet lang aandoen.
voelt t
ting, eerst in de trein, later in ffJl
bus, van een jonge man met
jonge vrouw; een ontmoe- eigenlijk niet begrijpt, die straks
argwaan tegen haar. om deze H.et_ve^,aal1 I"et je zondtrlin5!
schijn in een vrouw die hij toch titel De Gereketeerde overslaande
Hij zegt dan ,.1 got a favourable kele
impression of that young man",
en later noemt hij hem „V - ,ra_
Churchi" Twide W,?"doorfog ïemon
van deze platen, vooral de nr
8. graag willen aanbevelen bij
het gcschiedenisonderwljjs. Men
e, cm, ind het eigenlijk niet ge-
ting die bijna tot een avontuur oD^de"1 divan'moet neerploffen "en slaagd), ga ik over op de novelle
leidt. De knapheid van het stuk hem dringend verzoeken haar De Bioskoop. De criticus Lander,
bestaat hierin, dat het gedach- schoenen uit te doen <blz. 43 4' woonachtig in Den Haag, komt op
even En van de recipiërende echtgenote oen avond \an een lezing
streren dan met deze fragmenten,
met deze toespraken, men kan niet
Maar het schokkendste gedeelte beter uitleggen hoe Duitsland de
s wel de luchtslag om Engelar.d oorlog moest verliezen dan door de
de bombardementen van de stem tc laten horen van deze
vierkante, onoverwinnelijke fi
guur.
Er is uiteraard nog heel veel
deze platenserie te ver-
:r Roosevelt, over de
Amerikaanse hulp, over
tic Charter
Engelse steden. Churchill
schrijft dan cle luchtslag op 15
september 1940 (plaat 8): „Het was
een van de beslissende slagen van mcer
de oorlog en, zoals de slag bij tellen
Waterloo, viel het op een zondag]'
zo merkt hij op. Hij zelf i:
aanwezig in het hart van het
noofdkwartier en steeds ziet hij de c
meldingen binnenkomen dat Duitse jCnCrpC Dl IK
gevechtsvliegtuigen in golven aan
vliegen. Alle eskaders
Engelsen stijgen op en geen
said Air Vice-
Afaar we willen eindigen met
een rayment nt t
achterge- jjg Churchill hield
gave van Duitsland
spraak met waarschuwende
woorden: Laten wij oppassen,
dat de woorden „vrijheid", „de
mocratie", en „bevrijding" niet
worden verdraaid. Laten wij
bovenal
Uï®#yfMU wereld-organisatie, die de Ver
»o much owed eni«de in S°" ?ranci,co
eskader kon in reserv
houden worden. „I now asked
„Waht other reserves hav
..There
Marshal Park'
ten spel bij de jongen
ook bij het meisje door de heet het:
auteur wordt verhaald voorzo- nrenselijk
«j<* I*™*' manl ZoiWën
terwijl de imponderabilia, die ayeen een vrouw
tenslotte bij de jongeman de eerste tekenen
doorslag in negatieve richting waart ze vooi
geven, alleen maar worden aan- Deze vrouwen
geduid. Auteurs van de jongste de werkelijkheid getekend
generatie, helemaal gewend aan karikaturen ov,c
de verzakelijkte sexualiteit van
over ae het hedendaagse extreme rea-
het Atlan- nsme, zullen het een flauw
verhaaltje vinden. Wie de ver
houding van man tot vrouw tot
het zuiver biologische reduceert,
heeft er de geur en de smaak
aan ontnomen. Het is vooral de
it de toespraak, vrouwelijke complexiteit die
de over- daarbij geweld wordt aange-
toe- daan.
Leiden ongewoon vroeg thuis. Zijn
menselijk, eigenlijk angstwekkend, vrouw heeft van de gelegenheid
veel meer dan die robot ihaar gebruik gemaakt
- het openbaar bezoeken, rr -
Engeland's lot heeft hier werke
lijk aan een zijden draad gehan
gen. Gelukkig keerden toen de
Duitse vliegtuigen terug versla
gen. Wat zei Churchill ook
..Never
conflict
many to so few" Ja Churchill
was de personificatie van dit on
versaagde Engeland, dat de zwaar
ste bombardementen zonder klagen
droeg. Men onderg!
geesteshouding als
hoort spreken, zijn rake woord
keuze bewondert. Wij zouden
scheppen, geen ijdele naam
Het tweede verhaal beschrijft de
gang van een nog jong echtpaar
naar een nogal deftige receptie.
Een vroegere kennis, opgeklom-
tot hoog rijksambtenaar, gaat
pensioen en neemt groot
scheeps afscheid op zijn regerings
bureau. Ook hier weer toont de
schrijver Bordewijk zijn
wordt, geen „shield for the kennis van de vrouwelijke psyche.
strong and a mockery for the
weak Alweer, wat
,'eer deze uitziende blik. Helaas.
Churchill
Is de scheidende functionaris
:oveel handdrukken niet mee
.een bloedrood afgodsbeeld
■chzelf" (blz. 40), zijn
oversteek-
Zeifs" déaller- plaats is zij overreden en gedood,
an instorting be- Een inwonende schoonzuster de-
thuis" (blz. 42). biteert de afgesproken leugen, dat
zijn tenminste naar Nora, de echtgenote die zich had
kend en geen voorgenomen juist die avond tot
istcntialistisch het onvermijdelijke te gaan, een
film was gaan zien. Landes ver
moedt niets kwaads, te minder
omdat met die bic-skoop alles
schijnt te kloppen, maar als hij na
een jaar met de schoonzuster Pau
la over die vreselijke avond komt
te praten, bedenkt hij hoe vreemd
het is. dat hij zo'n ongewone haast
had thuis te komen. Een voorge-
oel kan hij het niet noemen: „Ik
ieb niet eens gevoeld dat ik naar
mis moest. Ik ben eenvoudig een
geweest" (blz. 81). Geen
sprankje is tot zijn bewustzijn
doorgedrongen. Hij noemt het
„een van de abstrusiteiten in het
t leven". Paula overlegt zwijgend.
als het ware een „tijdsein"
had gegeven. Een ogenblik doemt
de gedachte in haar op. dat zij. pas
vijf en dertig, de plaats van haar
zuster Nora bij haar zwager zou
kunnen innemen. Maar dan ver
werpt ze die gedachte weer. Ook
deze novelle, hoewel geen hoge
literatuur, evenmin als het hele
boek. is toch uitstekend verteld.
Men kan het Hollands-burgerlijk
noemen, op een zeer behoorlijk
literair niveau, maar net iets te
anekdotisch
bij Decca
Cassette
Maar kort geleden
een kostbare cassette verscnenen
van 12 platen: Winston S. Chur
chill, his memoirs and his spee
ches. En hier hoort men Churchill
zelf aan het woord, hetzij voorle
zend uit zijn gedenkschriften over
de Tweede Wereldoorlog, hetzij in
zijn toespraken in hel Lagerhuis,
voor de radio, op bijeenkomsten.
Het behandelt de tijd tussen 1918
en 1945, dus vanaf do Vrede
van Versailles tot de onvoorwaar
delijke overgave van de Duitse
legers op 8 mei 1945 en daarbij is
een bijzonder mooi uitgevoerd
boekwerk gegeven met i
ding van Arthur Bryant
uitgebreid fotomateriaal. Het is
een kostbare aanschaf ƒ338
maar men krijgt daarvoor een
documentaire var. ongewone histo
rische betekenis èn bovendien van
oen ongewone directheid en leven
digheid. Degenen, die de bittere
jaren van de Duitse bezetting aan
haperende
.ij zich toen vastklamp-
ten Churchill beloofde bevrijding,
nee. niet dadelijk, maar in i044-
45. wanneer Engelar.d gciv.J was
met zijn bewapening.
Vertrouwen
(JNDER de enigszins be-
•I balcon van Buckingham Palace. vreemdende titel Der-
schwarze Z e us heeft
vember 1918 -. maar zo vraagt Ro'f Miclwelis een tot nader
hü zich af. wat zal deze vrede onderzoek inspirerend boek
horen krijgen, brengen? En dan leest hij over
„The follies of the victors", de over een aantal vrijwel on be-
nVr/mfnieU heeft"lfy"difbóek kende tragedies non Gerhart
als motto gegeven ..how the En
glish-speaking peoples trough
their unwisdom, carelessness and
good nature allowed the wicked to
Vlijmscherp
En dan beschrijft hij de op
bouw- komst van Adolf Hitler en het
nazi-Duitsland met een vlijm
scherpe woordenkeus. Maar
moet hem horen zéggen,
met een net
inachting en
afschuw. Steeds waarschuwt hij de^ inspirator
tegen de Duitse herbewapening.
tegen de Duitse politiek van
intimidatie en steeds voelt men
later „The de spanning toenemen, de drei-
ging sterker worden.
Hij verbloemde nooit de har
de strijd, maar zijn belofte zou
hij inlossen. Hij schonk moed
en vertrouwen en de bezette
landen geloofden hem
mét den op hem.
Het is in de jaren 1948-1949
geweest, dat deze opnamen ge- corporal Hitler'
maakt werden, en in deze datum njgt openlijke
ligt meteen de verklaring van de -•
samenstelling van de inhoud. Im
mers in deze jaren publiceerde
Churchill de eerste twee delen, n 1.
„The Gathering Storm" en „The-
finest Hour" van v
Second World War'
laatste deel in 1954 verscheen, zou
heten.
De platen 1 tot en met 8 komen
met deze twee delen overeen en
hierop krijgt men een maar eei
aaneengeschakeld ge- speeches
heel van fragmenten commissi
uit deze boeken, door
Churchill voorgelezen,
en toespraken in liet
Lagerhuis, voor de ra
dio of bij speciale ge
legenheden. Op de plak
ten 9 tot en met 15
komen alleen toespra
ken voor, weliswaar
in chronologische
volgorde,
allemaal
Hauptmann l) geschreven.
Waarom noemt hij dit de zwarte
Zeus? Het beroemde Zeusbeeld
van goud en ivoor, schepping van
Phidias, stond in de tempel te
Olympia en verblindde als zonne
glans; er was echter wel geen
beeld, maar toch een andere zijde
an deze god, de zwarte Zeus,
bloedschande. Een ware tragedie
zien, betekende, bijna versteend,
het aangezicht van de Medusa
zien. het betekende bij voorbaat
de ontzetting ondergaan, zoals het
leven deze in 't geheim steeds,
zelfs voor de gunsteling van het
geluk, klaar heeft liggen".
Deze Hauptmann toont Michaelis
ons door een uitvoerige analyse
van een aantal stukken, die voor
het toneel „nog niet" ontdekt zijn.
Hij verwacht dus, dat deze ln de
toekomst tot nieuw leven gewekt
ALLURE
Rembrandt
Rembrandt, door drs. E. R.
Meijer. Uitgave N.V. Ned. Boe-
kenimport en Uitgeversmij., v.h.
Van Ditmar N.V„ Amsterdam.
De beste vertelling is naar mijn
smaak Allure. Een minister-presi
dent geeft in zijn ambtswoning een
soiree, namens de regering en ter
wille van de kroonprins van een
bevriend land. Hij ontvangt daar
het bericht, dat zijn jongste zoon
Louis de organisator is geweest
van een zedenschandaal met min
derjarige meisjes. Het zal de jon
gen mogelijk gemaakt worden te
vluchten, mits de premier aan
blijft De excellentie, mèt zijn
vrouw, moeten op zeer drama
tische wijze „fair bonne mime k
mauvals jeu", want het feest moet
doorgaan en de gasten mogen niets
merken. De man en de vrouw
begrijpen elkaar volkomen en spe
len het spel tot het einde toe. De
gastheer weet wat hem te doen
staat: toch zijn ontslag aanbieden,
want het schandaal kan onmogelijk
lang verborgen blijven. Maar dit
ontslag betekent een grote terug
gang in de levensstandaard. De
zelfbeheersing en de moed die
deze beide, buiten hun schuld
geteisterde mensen opbrengen om
het decorum te bewaren en tot het
laatste toe te doen wat van hen
verwacht wordt, verklaart de titel
Allure.
Geen plaats
LEEFBAAR
Dieper ik
binnen
in het La-
beluisteren
in de beste Churchill-
die hij hield voor de
an buitenlandse zaken
in de Conservatieve partij eind
maart 1936: vanuit zijn historische
kennis beziet hij de Engelse poli
tiek van handhaving van het
Europese evenwicht en de tekort-
12 komingen van de toenmalige vre
despolitiek van de Baldwin-rege-
ring. Een schitterend voorbeeld
van het scherpzinnige politieke jaardag geëerd
inzicht, dat Churchill altijd geken
merkt heeft. Maar natuurlijk komt
in deze platenserie de volle nadruk
',Second"Worïd War" op de eerste oorlogsjaren: Chur-
naslaan (waarin deze chili terug bij de Engelse marine
toespraken niet voor- (..Winston is back"), het uitbreken
komen Van de oorlog, de verschrikkelijke *'in
datum van 10 mei 1940 (de Hol
Aanvulling lan^e ministers kwamen bij mij
met nog de schrik in de ogen. De
Ik persoonlijk heb Koningin was nog in Holland maar
zou spoedig overkomen"), de ene
nederlaag na de andere met de
terugtrekking van het Engelse le
ger uit Duinkerken als climax.
de schaduw, de fakkelschijn. de
Hades. Deze Zeus heeft Haupt
mann op zijn reis door Grieken
land in 1907 met het innerlijk oog
geschouwd (vgl. zijn Griechischcr
Frühling). en is volgens Michaelis
_e inspirator van de latere niet-
naturalistische tragedies, waarmee
volgens hem Hauptmann zich
plaatst in de rij van Aischylos
Shakespeare en Heir.rich von hem een nieuw gevoel
Kleist. Het is niet de Hauptmann tragische en opende hem de ogen
van Vor Sonnenaufgang. Die We- Voor dc donkere
bcr of Hanncles Himmclfahrt, Griekse tragedie",
maar van Der Bogen des Odysseus
en de Atridentetralogie
Een uitvoerige en critjsche be
spreking van deze analyses is hier
zeker niet op haar plaats. Ik heb
me de vraag gesteld, voor welke
lezerskring de auteur zijn werk
heeft bestemd. Niet voor de leek
wat interesseren hem drama's
van een halve eeuw oud, die vlak
na hun verschijnen al vergeter
waren? Ook niet voor de vakman
•chappeiijke discussie
uitgesloten
h nergens bewijsplaatsc
Dit is de burgerlijke levens-
3 groot formaat e
Rembrandts wer
kunnen wijzen, dat thans ook
Is het niet merkwaardig dat
het land van Rembrandt eerst n
de eerste Nederlandstalige uitgas
is verschenen met vele reproduk- stijl op zijn best,want
kleuren dergelijke zelfbeheersing onder
7mi fatale omstandigheden maakt de
samenleving leefbaar. Van deze
taal beheersen graag een niet waarden weet het neo-barba-
gering bedrag wordt uitgegeven rtsme niets meer af. Het mag
ne via* om zich diepergaand omtrent de dan misschien meer met de Stoa
•ergeten ?ude meesters afzonderlijk te laten dan met de christelijke moraal
informeren te maken hebben, men zegt met
l Dit vorstelijke boek kreeg een Oswald Spengler, als deze de
bijna uitgesloten omdat de auteur boeiende toelichting mee van de houding prijst van de od zijn
Meijerhoofd"™efucaUere te HercHlan.m „Mneuoelde
Vijandschap
Hauptmann zegt zelf: „Hei kan
ni -• ontkend worden, dat tragedie
betekent: vijandschap, vervolging.
hnai en liefde als levenswoede!
schatrijk, gevierd Tragedie betekent: angst. nood.
buitenland, doctor gevaar, pijn. ellende, marteling,
honoris causa van verscheidene beteken*, valsheid, misdaad, laag-
universiteiter. wiens drama's veel heid. betekent moord, bloeddorst,
gespeeld worden, en die met een
breekt."Mijn*conciusié*is"M*ichasiis gerist van ons Rembrandt-Mekka. ^°at,; »das tsi Haltung, das ist
heeft één aspect van Gerhard het Rijksmuseum. urosse
Voor het komende voorjaar De laatste novelle van de bundel
de verschijning heet Om en bij de Kas en wordt
dan aangekondigd als een documentai-
Ze schetst een kassiersbedrijf
Hauptmann, dat volgens hem het
diepste van diens persoonlijkheid heèfT'de 'üitj
geaccentueerd, dat bij aangekondigi
geen plaats i
deze donkerheid
voor enig licht.
J H. SCHOUTEN
1. Rolf Michaelis: Der
schwarze Zeus, Gerhart Haupt-
manns zweiter Weg. 1962. Ar
gon Verlag. Berlin. 341 blz.
honderdvijftig hoogwaardige WL
produkties omvattend plaatwerk, omstreeks 1900 te Amsterdam
waarin drs. Meijer onder de titel de aan dit bedrijf horige mense
„Het Rijksmuseum" de geschiede- bij wie het bloed kruipt waar h
Nederlands eerste museum niet kan gaan (125 blz.. ƒ5.95)
beschrijft. Het i
begerenswaardig boek zijn als het
kostelijke Rembrandtwerk (80 blz.
30'i x 22 cm - 24.50).
Geelong Vic. Australië.
C RIJNSDORP
gebeurde.
andere, die gevoed en bedreigd
werd door de onderaardse mach
ten. die verschrikt werd door
datgene, wat op de bodem der ziel
ligt.
Die laatste is volgens Michaelis
igen diepere Ik: „de aanra
king met de Griekse aarde schonk
dit niet als
zwaar, eerder als een
aanvulling gevoeld,
maar ik kan mij voor
stellen, dat men de
eerste reeks platen
begrijpelijkerw
Steeds weer vertelt Churchill
jn de moed en vastberadenheid
in zijn landgenoten („whom I
eker boeiender zal had the honour to represent"), en
inden. Plaat 1 begint hij geeft voorbeelden hiervan:
al dadelijk met
schitterend voorbeeld
van Churchill's stijl:
kabinetszitting tijdens
Duinkerken-episode zei hij na af
loop „Natuurlijk, wat er ook in
Duinkerken gebeurt, wij vechten
it was a few minutes door" en tot zijn verbazing spron-
before the eleventh gen de leden van het kabinet op.
hour of the eleventh renden op hem toe en klopten hem
day of the eleventh op de rug. Elke minister, die ove
mounth" Macau-
lay had het net zo
geschreven kunnen
hebben. Het is een ci
taat uit een vroeger
werk van Churchill
„The World Crisis",
waarin hij zijn boze
voorgevoelens over de
Vrede van Versailles
uit. Het is dan wapen
stilstand 11 no-
toegeven aan de Duitsers gespro
ken zou hebben, zou doodgesla
gen zijn. There was a white glow
overpowering, sublime, which ran
through our Island from end to
De Gaulle
In deze eerste fase van de aantal
strijd ontmoet Churchill voor vissen
het eer.-t generaal De Gaulle, ƒ4 50)
De snoek grijpt toe, door Jan
Schreiner. Uitgave P van Bcl-
kum Az„ Amsterdam.
Ondanks alle kunstaas trekken in
het najaar nog duizenden sportvis
sers de polder in om de snoek met
levend aas te verschalken. Theo
rieën en veronderstellingen betref
fende het vangen van snoek blij
ken in de meeste gevallen verou
derd. ja zelfs geheel ondeugdelijk
te zijn. Op een prettige wijze
maakt de schrijver aan alle gevc.-
tigde uitspraken een einde Hi.i
geeft tevens aan hoe de zaken me!
deze meest belaagde sportvis dan
wel liggen en waarschuwt uit
drukkelijk tegen wanbeheer ten
opzichte van ons viswater. Lief
hebbers kunnen er een uitgebreid
in vinden voor het
levend aas (80 blz..
het gebrek aan ervaring en het
bandapparaat blijft dan stom Ln
de hoek staan. Dat dit beslist
niet nodig is, laat Jan Kleyn
inspirerend zien.
Projectie
Steeds meer vrijwilligers
melden zich iedere week in
het reeds miljoenen tellende
leger van amateurfotografen
en -smalfilmers. Zij schaffen
zich een camera aan en gaan
aan de slag. Ofschoon die
apparatuur heel dikwijls alle
mogelijkheden biedt, stuit dc
prille, maar serieuze begin
ner doorgaans op moeilijk
heden, waaruit hij zich zon
der goede leiding niet kan
werken. Tal van schrijver.'
en uitgevers hebben dat in
gezien en op dc markt der
hobbvboeken is de laatste ja
ren een uitgebreide biblio
theek verschenen. En die
boekerij groeit nog voortdu
rend. Iedere amateur (begin
nend of gevorderd) kan er
zijn kennis mee uitbreiden.
W. C. van Dijk schreef voor
Je serie Weten en Kunnen van
Uitgeverij Kosmos in Amster
dam drie aardig uitgevoerde
pockets over de amateurfoto
grafie. De boekjes (circa 90
pagina's elk; prijs een rijks-
iaalder per stuk) geven dui
delijk antwoord op: „Welke
:amera en waarom". „De op-
lame. het hoe en waarom", en
iet maken van „Pakkende fo-
o's van elk onderwerp". Het
zijn instructieve boekjes over
camerakeuze, het gebruik van
apparatuur en de bijpassende
accessoires, met. ook nog een
reeks goede tips om het oog
van de camera op de meest
artistieke wijze te richten op dc
beste onderwerpen.
Smalfilm
iedere bladzij van zijn tót
toe verschenen boeken, spreekt
een aanstekelijk werkend en
thousiasme. Zo ook weer in zijn
jongste boekje Beeld en Geluid,
verschenen bij de Rotterdamse
uitgeverij Sonia Kalkman (98
blz.. 2.95). Jan Kleyn neemt
de smalfilmers en d:a-makers
bij de hand en wijst tal van
wegen om met eenvoudige
middelen toch tot een ideale
combinatie van beeld en geluid
te komen. Vele amateurcineas
ten stru'kelen bij hun eerste
poging om tot een eenheid
tussen filmbeeld en bandrecor
dergeluid te komen meestal op
Een andere tak van de smal
filmhobby. die veelal stiefmoe
derlijk bedeeld wordt. Is de
projectie van de films. De
v ertoning van de eigen produc
ten gebeurt doorgaans in de
familiekring. Maar halen we uit
de projector wel alles wat
mogelijk is? Nee. zegt auteur
Henk Berg in zijn door Sonja
Kalkman uitgegeven boek
Smalfilmprojectie (prijs 2,50).
In 145 pagina's vertelt Berg
het begrip
alles i
De gevorderde amateur zal
ten slotte veel genoegen bele
ven aan het nieuwe boek van
Hans L. Koekoek Zo maakt u
een film (uitgave L. J. Veen.
Amsterdam). Koekoek, zelf be
roeps-cameraman. heeft 200
bladzijden gevuld met nuttige
wenken: van het uitwerken van
een idee. via synopsis en scena
rio tot draaiboek en film. Hij
kreeg daarb'j de medewerking
van cineasten als Haanstra, Ra
demaker, Brusse. Van der
Horst e.adie gedeelten van
hun werk-op-papier afstonden.
De prijs van dit boek is
f 9 90