M'TIMKULU stichtte in N.-Rhodesia proeftuin voor Afrikaanse gelovigen GEESTi Pedagoog van jonge kerken Rechts-extremisme is een gevaar voor Amerika DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 30 JANUARI 1965 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii (Van onze kerkredactie) "W/TE M'TIMKULU ontmoet, ontmoet het Afrika van morgen. En tegelijkertijd ontmoet hij tevens de Afrikaanse kerk van morgen. Deze scherpzinnige, aca demisch gevormde neger-methodist is de pedagoog ge worden van de Afrikaanse kerk, een soort „illustere bovenmeester", die bezig is de kerk van heden klaar te stomen om te kunnen leven en werken in de nieuwe wereld, die overal baanbreekt in de Afrikaanse samen leving. Na zijn opleiding aan Engelse universiteiten, werd hij hoogleraar in de pedagogiek in zijn geboorte land Zuid-AfrLka. Maar hij heeft zijn professorale toga allang in de wilgen gehangen en de theorie verwisseld voor de praktijk. In plaats van studenten te onderwij zen in de beginselen van de pedagogiek, traint hij nu Afrikaan se kerken en haar gelovigen om sen plaats van verantwoordelijk heid te kunnen innemen in het volle industriële leven dat ook Afrika in zijn kielzog meesleurt. Zijn naam lijkt onuitsprekelijk, Falen woel geworpen worden? Als ze midden in het volle leven staan? Als de aanvallen met grote kracht op hen afkomen? Als mensen jong zijn en onervaren? Er zijn gevaarlij ker momenten in het leven. Mozes faalde niet, toen hij voor Farao stond en ook niet toen hij het uitverkoren volk weg begon te leiden naar het beloofde land. Hij faalde in de wildernis. Op het moment dat geen vijanden het volk omringden, schoot hij in ge duld tekort. David faalde niet, toen hij aan het hoofd van zijn legers streed, en zijn volk een nieu we toekomst gaf en aanzien temidden van de omringende volkeren. Hij faalde toen hij uitrustte boven op het dak van zijn huis. Petrus, de apostel, faalde niet toen hij voor het sanhedrin stond, of toen hij in de gevangenis geworpen werd. Maar hij faalde wel jaren later en de apostel Paulus moest hem zelfs bestraffen, omdat hij de gemeenschap met de heidense christenen verbroken had en zich afzon derde „uit vrees voor de besnedenen.". De meeste verkeerde beslissin gen worden niet genomen in het gedruis van het strijdru moer, niet als we tegenover de vijand staan. Zij worden genomen tijdens de rust na de overwinning. Denk maar aan Elia. Op de Karmel was hij sterk: hij vreesde niet voor vijfhonderd priesters. Maar toen de strijd was ge wonnen, werd hij bang voor de invloed van éen vrouw en vluchtte hij teleurgesteld de woestijn in. Paulus roept ons op de wapen rusting aan te trekken om weerstand te kunnen bieden in de boze dag. Maar daar eindigt hij niet mee. De zin loopt door. Die wapenrusting moeten we dan niet uitdoen, maar aanhouden om ..uw taak geheel vervuld hebben de, stand te houden." Er falen meer mensen in hun ouderdom dan in hun jeugd. Zij hebben de goede strijd gestreden, maar hebben niet gelet op de waarschuwing dat zij na de strijd stand moeten blijven houden. maar als men de M* volkomen vergeet en het „kulu" laat rijmen op „zoeloe" valt het wel mee. En in kringen van de kerkelijke we reldorganisaties heeft zijn naam al een bijna even bekende klank als die van Visser 't Hooft. Dr. D. G. M'Timkulu is de architect van de Panafrikaanse Conferentie van Kerken, het auto nome lichaam waarin de overgrote meerderheid van de Afrikaanse kerken van Algiers tot Kaapstad en van Douala tot Nairobi zijn vertegenwoordigd. Zelf woont hij op het kruispunt van de lijnen van Noord naar Zuid en West naar Oost, in Mindolo, Noord-Rhodesia. Maar deze plaats is door zijn werk meer geworden dan het middel punt van Afrika, het is op het ogenblik het zwaartepunt van de vernieuwingsbeweging die door de Afrikaanse kerken vaart. M'TIMKULU verantwoordelijkheidsbe- iej... kweker. Isolement U kunt dr M'Timkulu overal tegen komen. Hij is eigenlijk steeds op reis. Maar altijd kent hij maar een doel: Mensen in teresseren voor de problemen en het werk van de Afrikaanse ker ken. We ontmoetten hem deze week in Utrecht. Daar was hij even komen binnenvallen op het interkerkelijke hulpverlening op weg van Enoegoe, in Nigeria naar Zweden. Hij vertelde hoe hij een zestal jaren geleden uit de rust van aijn professoraat werd weggehaald om te gaan werken aan de nieuwe toekomst van de Afrikaanse kerk. De landen waren beiig om zelf stand! - te worden, en de kerken eveneens. Tot dat moment hadden deze jonge kerken eigenlijk altijd een regionaal bestaan geleid met als enige buitenlandse verbinding de betrekkingen met de moeder kerk uit wier zendingswerk zij ont staan waren. Maar het nieuwe Afrika lokte de mensen uit de kleine dorpen naar de grote steden. Industriewijken verrezen overal. En ook de gelo vigen trokken weg uit de vaak be schermde omgeving, waar zij niemand kenden en zich vaak moe ten vestigen in wijken waar hele maal geen christenen woonden. De problemen doken levensgroot op, nog verscherpt door het feit dat de nieuwe politieke ontwikkeling ook een vluchtelingenprobleem bovendien zou men dan gemeen schappelijk allerlei problemen kun nen aanpakken. Er werd een voorbereidende commissie ingesteld, en dr. M'Tim kulu werd uit Zuid-Afrika wegge haald om de basis te gaan leggen voor de Panafrikaanse Conferentie van Kerken. Van meet af aan stond vast: het moest een autonoom li chaam worden en geen arm van de Wereldraad zoals de Oostazia- tische conferentie. Er moest in de ze raad ook plaats zijn voor de kerken die niet bereid waren om van de Wereldraad lid te worden. gaan leiden. Hij bleef echter voor zitter. zodat hij zijn oog kan laten gaan over al het werk dat verricht wordt, maar het daadwerkelijke werk kon hij overlaten aan secre tarissen. Toen de landbouwhogeschool in Nederland werd gesticht besloot men hem in Wageningen te vesti gen, want daar had men op een beperkt terrein alle soorten grond, van klei, via zand- tot veengrond, bijeen voor de praktische aspecten van de studie. Zo vond men ook een streek in Afrika, waar eigen lijk alle problemen van het gehele continent in één enkel gebied op- Mindolo ligt midden in wat men de ..kopergordel" van Noord-Rho desia noemt. Een dertigtal jaren geleden was daar nog niets dan wat hakhout op onvruchtbare bo dem. Mensen woonden er nauwe lijks, want de grond was te arm om velen te kunnen voeden. Toen werd er koper ontdekt. Nu wonen er in deze streek nieuwe maatschappij is net bezig te ontstaan, ve- nzamen, vrouwen kunnen zich moeilijk aanpassen aan het nieuwe leven in een driekamerwo ning, mannen moeten wennen aan Commissies Ghana Onverwacht ontmoetten vele Afrikaanse kerkelijke leiders el kaar. toen in 1958 in Ghana de grote zendingsconferentie werd ge houden. Zij kwamen daar tot de ontdekking dat zii wel alles wisten van bijvoorbeeld de Schotse kerk. maar de presbyteriaanse neger- broeders in een nabijgelegen land niet kenden. Daar viel het besluit: We moeten elkaar vaker ontmoe ten. Voor het eerst kwamen de Afri kaanse gelovigen enige tijd later bijeen in Tbadan om te zien of het niet mogelijk was een eigen „Raad van Kerken" te vormen. Dan zou men elkaar kunnen ontmoeten, el kaar wederzijds kunnen helpen en het nieuwe arbeidsritme van de acht-urige werkdag, gelovigen zijn ineens uit de beschermde omgeving van een zendingspost overgeplaatst, kerken moeten zich nog vormen. Niets in deze wereld is vast, alles is nieuw, anders, vijandig soms. Helpe n In die wereld probeert Mindolo de mensen te helpen om een nieuwe weg te vinden. Men zag hoe mannen snel promotie maak ten, in status groeiden, maar hun vrouwen, die vaak niet meer dan twee jaar lagere school hebben, maakten die groei niet mee. Het gevolg was ontwrichte huwelij ken. In Mindolo werden toen kleine bungalows gebouwd ge heel ingericht met keuken en al. En vrouwen werden in staat ge steld om daar een half jaar te komen wonen om een ..stoom cursus huisvrouw" te ontvangen, zodat zij met hun mannen zou den kunnen meegroeien. Ieder half jaar kunnen zo veertig vrouwen geholpen worden. Maar PrOGftllin toen de laatste cursus begon waren er 600 aanvragen. duizend andere cursussen, de één kort de ander langer. Van over ge heel Afrika komen daar aankomen de journalisten bijeen om dit voor hen geheel nieuwe medium te gaan beheersen, predikanten wor den „bijgespijkerd", maatschappe lijke werkers opgeleid. Er worden korte houden voor vakbondsleiders. De nieuwe politici die gekozen zijn in de gemeenteraden worden bijeen gebracht om te leren, hoe zij dat werk moeten doen en ook hoe zij daar als christen aanwezig moeten zijn. Er worden jeugdweken geor ganiseerd, huisvrouwendagen, en Dr. M'Timkulu wordt enthou siast als hij gaat praten over al dat werk, het korte gesprekje wordt een lang gesprek. We we ten dat hij nog een bespreking heeft en kijken al eens ongemerkt op ons horloge. Maar telkens duikt er weer een nieuw aspect van het werk op en hij moet nog „even dit vertel- Midden in de wildernis van hak hout groeide de proeftuin waar de Afrikaanse kerken, xieh Ieren aanpassen aan de gewijzigde we reld om op nieuwe wijze het al- oude evangelie uit te dragen. len, en, o ja, dat is er ook noff.f' En ineens beseffen uit hoe het komt dat deze man in zo'n Jcof.- te tijd zoveel werk heeft kunnen verzetten. Hij is een echte peda goog, hij weet mensen te inspire ren, aan het werk te zetten en aan het werk te houden. Zo werd Mindolo binnen korte tijd, de proeftuin van de Afrikaanse kerk." „Look" slaat hard terug Binnen enkele jaren kwam de raad er. Er werden speciale com missies benoemd die zich met al lerlei praktische problemen konden gaan bezig houden. Zo bestudeert een commissie de geestelijke op dracht van de kerk en de ver kondiging van het evangelie in de nieuwe Afrikaanse wereld. Een an dere bepaalt zich tot de problemen die speciaal de vrouw en het ge zin een geheel nieuwe plaats in de maatschappij geven. De jeugJ werd Li een commissie bij elkaar gezet om eigen wegen te zoeken. Een van de belangrijkste com missies is wel de groep die zich bezig houdt met het onderwijs. In vele landen gaan de scholen over in handen van de regering. Maar juist nu blijkt dat vele jonge kerken nimmer aandacht hebben geschonken aan de geestelijke vor ming van kinderen en jeugd. De zondagsscholen zijn de zwakste plekken in de christelijke kerk. C i- techisatie was een welhaast onbe kend begrip. Men had immers het godsdienstonderwijd op de scholen! Deze raad was meteen vele Europese kerken een stap voor, want er werd een speciale commis sie in het leven geroepen om zich te bezinnen op moderne communi catiemiddelen als pers, radio en televisie. Maar M'Timkulu is een prak tisch man. Hij begreep dat studie van problemen alleen niet voldoen de is. Er zal ook iets moeten wor den gedaan. En zo groeide in Min dolo een instituut van wat wij zouden noemen vormingswerk, waar allerlei problemen daadwer kelijk kunnen worden aangepakt. Toen de Panafrikaanse conferen tie van kerken op poten stond, kon dr. M'Timkulu zich wat terugtrek ken om dit vormingsinstituut te (Van onze kerkredactie) Reeds meer dan tien jaar wordt het Amerikaanse volk gewaarschuwd voor het ge vaar van het communisme. Luide stemmen voor radio, televisie en in de pers wijzen op „voze plekken" in het Amerikaanse volksleven en de regering. Steeds feller werd tegen dit gevaar geful mineerd, steeds meer mensen werden als communistische mee-lopers gedoodverfd, zelfs mannen als Eisenhower en Kennedy. Het ziet er naar uit dat Amerika eindelijk begint te ontwaken. Het gevaar wordt steeds meer onder kend, niet het gevaar van het communisme, maar van het rechts-extremisme zelf. Nu heeft het tijdschrift „Look" de aanvallen gepareerd met een viertal scherpe artikelen, waarin duidelijk wordt ge steld dat het Amerikaanse rechts-extremisme een ge vaar is voor vrijheid en ge loof. Het miljoenblad „Look" (oplage 7.500.000) erkent in het nummer van 26 januari de groei van de rechtse groeperingen, zoals de John Birch-Society de Christelijke Kruistocht van Billy James Hargis en de radiouitzendingen van I.C.C.C.-voorzitter dr. Carl Mclnti- re. Aangenomen wordt dat deze groeperingen in 1963 meer dan 120 miljoen gulden gespendeerd heb ben aan publiciteit, een bedrag dat in het verkiezingsjaar (voor de Verenigde Staten) 1964 nog veel hoger geweest moet zijn. En zij willen hun kracht nog verder opvoeren. De John Birch- Society wil het budget voor dit jaar met een derde verhogen. Ir. Mclntire vraagt in het jongste nummer van zijn blad „The Chris tian Beacon" om een miljoen dol lar van zijn lezers en luisteraars voor radiouitzendingen. Robert B. DePugh wil voor zijn geheime leger van patriottenstrijders 25.000 Reacties In de laatste maanden is er echter iets veranderd. Er wordt wel gereageerd en vaak op een manier waaruit blijkt dat de aan gevallen organisaties en mensen geïrriteerd raken. Loolè citèert nu do republikein Arthur Larson, voorzitter van de Nationale raad voor burgerlijke verantwoordelijk heid: „Ik dacht altijd dat we het beste deden ze maar volledig dood te zwijgen." Maar hij is nu van mening veranderd: „Ik wilde wel dat we vroeger tegen hen waren opgetreden. Senator Frank Church uit Idaho komt nu tot dc conclusie: „Het rechts-extremisme is niet zo zeer de vijand van het communic- me als wel van de vrijheid." Volgens senator Church hebben de rechtse predikers en redenaars een fanatisme opgeroepen, waar mee de gemiddelde Amerikaan niet goed raad weet. Het probleem is bovendien dat het rechts-ex tremisme eigenlijk geen „tegen stander van vlees en bloed" tegen over zich zag en er nu een geïmproviseerd heeft in de vage vorm van een „ondergrondse- be weging waaraan de hoogste func- Het fanatisme opgeroepen door de radiotoespraken, artike len en brochures van rechts neemt gevaarlijke afmetingen aan. Een redacteur van een plaatselijke krant in Blackfoot, Idaho vond op een morgen zijn auto met hakenkruisen beklad- derd, de banden doorgestoken en suiker in de benzinetank. Senator Gale McGee ontdekte dat kinderen huis aan huis in De minste gelegenheid wordt aangegrepen voor een protestde monstratie. Onvermijdelijk komen dan de spandoeken te voorschijn met de kreten: „Amerika wordt wakker" en „Verlos ons van de rode plaag". zijn stad gestencilde brochures verspreidden met de woorden:- „Hier zijn de feiten over de communist McGee." In een arti kel schreef een leider van de John Birch-Society na de neder laag van Goldwater: „Als u ooit van plan bent geweest een re volver te kopen, doe het dan Marxistisch beweert dat dé zorg voor geesten lijk gestoorden een marxistisch wapen is en dat tachtig procent van de Amerikaanse psychiaters hun opleiding in Rusland hebben ontvangen Een grote groep rechtse nozems drong een bijeenkomst binnen waar plannen besproken werden om te komen tot een consultatiebureau voor geestelijke volksgezondheid in Georgetown, Delaware. Het gevolg was dat de plannen geen doorgang konden vinden. Een christenpsychiater, dr. Louis G. Moench, werd opgebeld door een gillende mannenstem die eiste dat hij nu eindelijk eens zou zeggen of hij wel of niet geloofde in de Godheid van Jezus Christus. Het hoofd van een nieuwe consultatie bureau in Dallas, waar geestelijk gestoorden nog altijd in de gevan genis worden gestopt omdat er geen instituten voor deze mensen zijn. werd het leven zo zuur ge maakt dat van het .werk nauwe lijks iets terecht kwam, vooral ook omdat de autoriteiten zich lieten intimideren. Oorzaken Langzaam maar zeker begint hel fot de gemiddelde Amerikaan door te dringen dat in wezen zijn vrijheid op het spel staat. De eerste vraag die gesteld wordt is nu: Hoe komen deze mensen zo fanatiek? Waar het gaat om de zorg voor geestelijk gestoorden geeft het blad zelf misschien onbe wust een antwoord. In het artikel „Rechts-extremis me tegen geestelijke volksgezond heid" wordt boudweg beweerd dat van iedere tien Amerikanen er minstens één psychiatrische hulp nodig heeft. Het blad maakt het nog erger in een advertentie waar in gezegd wordt dat er in de Verenigde Staten ieder jaar hon derden kinderen sterven aan de mazelen en nog veel meer kinde ren door die ziekte geestelijk gestoord worden. Een arts die wij er naar vroegen achtte deze mede deling wel uitzonderlijk sterk overtrokken en in het algemeen gesproken onjuist. In de strijd van rechtse zijde tegen stedelijke of regionale con sultatiebureaus ligt een groot stuk verzet tegen een dergelijke voor stelling van zaken. De tragiek is echter dat nu dit werk gezien wordt als een Russische poging om de gemiddelde Amerikaan zijn ge loof en patriotisme te ontnemen. De werkelijke oorzaak ligt dan ook dieper. Look citeert een jon ge rechtse rebel die bezig was een soort 'W.A- op te-dichten om de macht over te nemen: „Wij zijn een groep individualisten die wei geren onze identiteit te verliezen in een collectivistische gemeen schap." Senator Church meent met een groot aantal geleerden dat deze rechtse beweging een rebellie is tegen de gevestigde orde gebo ren uit een verlangen naar een hoger levensdoel dan wat gepre dikt wordt door de commerciële normen van onze tijd. Hij voelt er een verzet in tegen het gecompli ceerde moderne leven, waarin de invloed en macht van de bureau cratie groeit. Hij proeft er boven dien een angst in voor de nieuwe verhoudingen die groeien door de automatie van de industrie, de verstedelijking van de Amerikaan se beschaving, de integratie van de rassen. De poging van de Amerikaan se regering om via ethische normen de radio-uitwassen te beteugelen; het groeiend verzet binnen de politieke partijen te gen de welhaast overweldigende publiciteit van de rechtse orga nisaties en bewegingen; deze uitgave ran „Look" met het indringend artikel van senator Church, het vraaggesprek met de republikein Larson, het in terview met de jonge rechtse rebel Lorrie Schmidt en de publikntie van de gevolgen voor de geestelijke volksgezondheid tonen dat Amerika het rechts extremisme niet langer be schouwt als een lastige mug, maar als een werkelijk gevaar voor de vrijheid. Portugees-Timor nu het eerst aan de beurt? - Tur kije zoekt toenadering tot de Sowjetunie - Duistere macht achter de aanslag op Perzische premier A LS WE DE laatste berichten uit Lissabon mogen geloven, treft Indonesië voorbereidingen voor het „overnemen" van het Portugese gedeelte van het eiland Timor. Men verwacht in de Portugese hoofdstad, dat pre sident Soekarno eerst zal over gaan tot het verbreken van de betrekkingen met Lissabon. Is lat eenmaal gebeurd, dan zal zo meent men de aanval jp Portugees Timor nog ilechts een kwestie van tijd eljn. De Indonesische president volgt dan het voorbeeld van premier Nehroe van India, die enxele jaren geleden de op het Indische continent gelegrn Por tugese enclave Goa liet bezetten De regering te Lissabon stond toen alleen. Geen enkel land verleende het daadwerkelijke hulp. In regeringskringen neemt men ook thans aan. dat ook van de zijde van bevriende mogend heden niets zal worden gedaan om verovering van het Portugese deel van Timor door Indonesië te voorkomen. Evenals in Goa staan de Portugese strijdkrachten op Timor tegenover een vijandelijke overmacht, als het ogenolik van de aanval zou aanbreken. In verband met de grote moeilijk heden in Afrika is het grootste deel van de Portugese strijd macht samengetrokken in Angola en Mozambique. Manoeuvres Als Soekarno inderdaad van plan is, op korte termijn tegen het Portugese deel van Timor op te treden, volgt hij ook in ander opzicht het voorbeeld van pre mier Nehroe. Vanzelfsprekend is er verschil. Maar de overeen komst is toch ook treffend Neh roe viel Goa aan om communis tisch China duidelijk te maken, dat zijn politiek van geweldloos heid niet tot weerloosheid had geleid. De Indische premier wil de de leiders in Peking laten zien, dat zijn land in staat was. zich te verdedigen, als het zou worden aangevallen. Deze „aflei dingsmanoeuvre" leidde niet tot het gewenste resultaat. Want niet lang nadat Goa door Indische troepen was bezet, vielen sterke eenheden van het Chinese rode leger India binnen. Een even tueel optreden van Indonesië te gen het Portugese deel van Ti- mor valt eveneens onder het hoofdstuk „afleidingsmanoeu vres". En het is ook nu de vraag. zal Het kan korte tijd in Indonesië de gevoelens van teleurstelling over de mislukte actie tegen de Maleisische federatie wegnemen. Het Maleisische probleem wordt er echter niet door opgelost. Want de federatie staat niet alleen, zoals Portugal op Timor. Zij heeft in Engeland en andere landen zeer machtige bondgeno ten... Turkije Nu we het toch hebben over machtige bondgenoten: Turkije heeft er tegenwoordig ook ver schillende. Tot voor kort verliet het zich uitsluitend op de Ver enigde Staten. De Russen zijn altijd de erfvijanden van de Turken geweest en sinds de communisten in 1917 de macht hebben overgenomen zijn de verhoudingen er nog slechter op geworden. Hierin is de laatste maanden geleidelijk verandering gexomen. Toen de crisis rondom de Cyprische kwestie een hoog tepunt bereikte, bleek Turkije niet op de steun te kunnen rekenen, die het van zijn machti ge bondgenoten (als de Ver Staten en Engeland) had ge meend te mogen verwachten Ook de Sowjetunie keerde zich tegen de plannen van de Turkse regering, met geweld te beletten, dat de Turkse minderheid op Cyprus aan de Griekse meerder heid zou worden onderworpen Op het ogenblik echter dat men in Moskou reden had om aan te nemen, dat Cyprus bij Griekenland zou worden gevoegd en dus een Griekse provincie zou worden, die van Athene uit zou worden bestuurd, veranderde de Russische regering van houding. Zij bepleitte bescherming van de rechten van de Turkse minder- Premier Inönü van Turkije, die toenadering tot Moskou heid en steunde daarmede min of meer de oorspronkelijke Turkse eis, dat dc Cyprische staat een federaal karakter zou krijgen Bezoek Deze Russische koerswijziging, die slechts van taktische aard is men wil dat Cyprus een bron van onrust blijft in de zuidooste lijke hoek van het Navo-bondge- nootschap), heeft de Turken er toe gebracht, toenadering tot de Sowjetunie te zoeken. Er kwam een nogal zware Russische par lementaire delegatie naai Anka ra. die de opvattingen van de Sowjetregering ten aanzien van Cyprus onderstreepte en er ken nelijk op uit was, in de Turkse hoofdstad een voet aan de grond te krijgen. De Turkse regering had het de delegatie erg gemak kelijk gemaakt, want kort tevo ren had zij laten weten, uat haar la id definitief besloten had. niet deel te nemen aan de door de Ver. Staten ten West-Duitsland) gepropageerde MLF, de multila terale kernvloot van de Navo. In Ankara verklaart men, dat dit besluit niets te maken heeft met de kwestie Cyprus en de teleur stellende ervaringen van Turkije tijdens de ernstige crisis van vorig iaar. Het moge zo zijn. Het Turkse gebaar heeft echter alles te maken met pogingen, de Sowjetunie gunstig voor zich te stemmen. Dit geldt ook voor de jongste Turkse beslissing, het Amerikaanse door atoomkracht voortgedreven koopvaardijschip Grenzen Op zichzelf is het niet zo belangrijk, of Turkije al dan niet meedoet aan de MLF, zo dez» ooit tot stand komt. En in Ankara heeft men er dan bepaald ook niet een probleem van gemaakt. Men kon zich van het project distantiëren zonder zich in de ogen van de bondgenoten ver dacht te maken. Want wie maakt zich behalve Amerikanen en Duitsers erg druk om dit oroject. dat met politieke bedoelingen werd ontworpen? De uitwerking van het Turkse besluit was dan ook voornamelijk van psycholo gische aard. De animo bii de „twijfelaars" onder de Navolan- den werd door de Turkse weige ring nog geringer. En het is dan ook een grote vraag, of er nog iets van het MLF-projec4 kan worden gered. Als dat niet het geval is, zal dat niet het regel rechte gevolg zijn van de Turkse stap Die was slechts de druppel, die de emmer deed overlopen. Overigens moeten de Turken zich wel realiseren, dat zij niet zonder gevaar voor de veiligheid van hun eigen land zo verder kunnen gaan. ZIJ zijn in te sterke mate afhankelijk van de vrijge vigheid van de Amerikanen, zo wel op economisch als op militair gebied. En het Amerikaanse Congres heeft er al blijk van zegeven. dat ziin geduld g.enzen kent. .Perzië Afgewacht dient te v/orden, welke gevolgen de moordaanslag op premier Mansoer van Perzië voor dit land zal heboen. Er werken achter ae schermen aller lei krachten, die het op de val van de regering van de Sjah hebben voorzien. De aanslag roept herinneringen op aan de oude Mossadeq. die premier van Perzië werd. nadat een andere premier (eveneens bij een moordaanslag) om het leven was gekomen. Mossadeq. wiens fami lie Perzië regeerde, voordat de vader van de huidige sjah met succes een greep naar de macht deed ontketende in zijn land een revolutie, die leidde tot nationa lisatie van de olie-indus*rie en tot de vlucht van de sjah en zijn vrouw Soraya naar het buiten land Een merkwaardig feit is. dat premier Mansoer werd ver moord. toen hij op hei punt stond. het oarlemenlsgebouw binnen te gaan om enkele voor stellen in te dienen die betrek king hadden op het verlenen van concessies aan enkele olie-maat schappijen. *en bijzonder gunstig voor Perzië. zodat de vraag gewettigd ls. of de „olie- kwestie" tot de aanslag heeft geleld. Eerder lijkt het er op, dat de krachten, die nog niet zo lang geleden heel het leven In Perzië in hun greep hadden, er voor ver antwoordelijk gesteld moeten worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14