BEGIN ACHTER IN DE BIJBEL Engelse kerk wacht stormachtig jaar GEELEVENK Het Evangelie in woonwagenkampen Protestanten leren Rome weer zingen DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 JANUARI 1965 Als u 't niet erg vindt, zou ik willen voorstellen, om in gedachten eens met mij naar een woonwagen kamp te gaan. Er zijn er genoeg: meer dan 200. En Zin van het leven Wat is de zin van het leven? De Russische schrijver P. Egides heeft een antwoord op die vraag. Reeds meer dan 100.000 exemplaren van zijn boekje zijn in Rusland ver kocht. „In de volste betekenis van het woord," schrijft hij, „vindt het leven van de mens uit drukking in alle progressieve krachten van de gemeen schap. Onder het socialisme beginnen steeds meer arbei ders dit te beseffen. Onder communisme is dit voor allen zekerheid. Ieder kan de zin van het leven vatten. Hij be hoeft zich alleen maar aan te sluiten bij de krachten die de gemeenschap beheersen; hij moet moedig zijn, scherpte van geest bezitten en in staat zijn om als pionier van de vooruitgang zich een weg te banen in weerwil van alle hindernissen." Niets is meer, maar tegelijker tijd ook: niets is minder waar. Je vindt de zin van het leven door je achter de krachten te stellen die de ge meenschap overheersen. Zoals het er staat heeft de sterkste dan altijd gelijk. Sluit je aan bij de grootste politieke par tij, die om zijn aantal de macht in handen heeft en je vindt de zin van het leven. Opmerkelijk is dat de com munisten vóór hun revolutie dit helemaal niet hebben ge zegd. Toen vonden zij de zin van het leven in de afwijzing van de heersende machten, in de strijd om vernieuwing, in het geloof in een droom maatschappij. En toch zit er een kern van waarheid in de uitspraak van Egides. Alleen moeten wij dan de uitdrukking „krachten die de gemeenschap beheer sen" in het enkelvoud over zetten en met een hoofdletter gaan schrijven. Het gaat niet om wie op de troon zit, maar om Wie recht op die troon heeft. De aarde is niet van de vooruitstreven- den. de socialisten, de com munisten, de aarde is des He ren, zegt de bijbel van Hem die het leven gaf. Hij wil in gerechtigheid regeren. Hij wil ons de weg naar het ge luk wijzen. Niet wie zich bij de heersende meerderheid van het ogenblik aansluit in het oosten of het westen vindt de zin van het leven, maar wie zich achter Hem stelt die de wereld heeft ge schapen en Zijn Zoon heeft gegeven om de gebroken we reld te herscheppen. Bijbelse verkenningen Bijbelse verkenningen, deel II: Nieuwe Testament, door dr. H. J. Heering, ds. W. P. ten Kate en dr. J. Sperna Weiland. Uitga ve Boekencentrum N.V., Den In dit interessante boekje wordt het Nieuwe Testament geëxplo reerd aan de hand van artikelen, verschenen in ..Wending". De schrijvers verschaffen boeiende theologische en historische infor matie. Helaas moesten zij zich beperken Toch is een doorwrocht geheel ontstaan, dat uitstekend is te vol gen en dat alle nadruk legt op de actualiteit van het Woord in de daar staan 5000 wagens met 20.000 bewoners. Op elk kamp zijn spelende kinderen» mannen die bezig zijn een oude auto te slopen, en vrouwen die er voor zorgen, dat de aardappels worden ge schild. Als het mooi weer is, zitten ze op het trapje voor de wagen. Hoe zullen we een gesprek met hen beginnen? Laten we hen eens vragen, of ze meneer Biemond kennen. Als ze ons niet dadelijk begrijpen, zeggen we: „U weet wel. die man met dat blauwe bus je, die platen draait en soms op het kamp blijft slapen." Als ze dat laatste horen, dan weten ze wel. wie u bedoelt, want zo'n man is er maar één in ons land. die als burger 's nachts in z'n eigen auto op een woonwagenkamp blijft „Ja ja, dat is een beste man", zeggen ze. Ze weten niet alle maal, dat hij evangelist is op Terschelling, en er twee keer per jaar op uit trekt, in 't voor jaar en in 't najaar, langs de woonwagenkampen in Neder land. En als u nu een foldertje laat zien, dat door de evangelisatie op woonwagenkampen is uit gegeven, met op de voorzijde het woonwagenkamp te Kam pen in de sneeuw, en daaronder de tekst: „Wij hebben hier geen zoeken De meeste uoonuagenbeuonert zijn hartelijke en vriendelijke mensen. Zij stellen prijs op onderling contact en als er post komt van familie of vrienden, gaat men er rustig voor zitten om de brief te lezen. Het anal- phabétisme onder tvoonuagen- bewoners uordt steeds minder. Let eens op de belangstelling voor dieren: de hond bij dc kooi boten het hoofd van blijvende stad, maar wij de toekomstige", dan is het ge- torek gauw in v »"e gang. En nog mooier wordt het, wan neer u het foldertje openvouwt, en blz. 2. laat zien. We zijn daar bezig in de voormalige paardenstal van het kamp in Kampen om de kinderen ons woonwagenkamplied te leren zingen: Daarom is mijn jonge hartje altijd blij. Op het flannelbord staan enkele figuren: de kribbe van Bethlehem, het kruis op Golgotha, het open graf en Jezus, die weer terugkomt op de wolken des hemels. Even later is het gesprek in volle gang, want zo'n foldertje hebben ze allemaal gekregen en velen hebben in Kampen gestaan en zijn misschien wel familie van Jochem Pater en zijn vrouw Siet- se. En als het geen familie is, dan kennen ze elkaar misschien toch wel, want de meesten trekken van het ene kamp naar het andere, en zo leren ze elkaar wel kennen Rolleman En als we nu bovendien nog een Rolleman te voorschijn ha len, dan wordt de toenadering nog gemakkelijker. Rolleman is geen man, maar het is de woonwagen. En deze naam hebben wij gegeven aan een evangelisatie-blad, dat wij speciaal voor deze mensen heb ben uitgegeven. In de eerste Rolleman staat op pag. 3 de oude autobus, waarin de heer Nobbe jarenlang zondags school gehouden heeft met de kin deren van het kamp te Rijsdam bij Vlagtwedde. Buiten op de bus staat: „Maranatha. Jezus komt. Ook voor kinderen kwam de Hei land." En er staat een foto naast met de bus van binnen, vol zingende kin- DE LAATSTE JAREN gaat men In protestants-christe lijke kring gelukkig steeds meer beseffen dat er voor de kerken een taak ligt in de woonwagenkampen. Het is een moeilijke taak. want woonwa genbewoners zijn anders geaard dan bewoners van permanente huizen. Ze zijn echter dikwijls bijzonder hartelijk en gastvrij. Het is niet moeilijk in gesprek te komen met woonwagenbe- Er is in ons land een protes tantse interkerkelijke vereni ging Evangelisatie op Woon wagenkampen. Secretaris is ds. H. Hoekzema, predikant van de Gereformeerde Kerk te Goënga c.a. De pastorie staat in Granw. We hebben ds. Hoekzema. die in Kampen zijn vorige woonplaats in contact kwam met woonwagenbewoners, ge vraagd iets te vertellen over dit gehangen, dat een kind van twee jaar er bij kon. Laat ik u nu vertellen, dat zaterdagavond het biljet er nog net zo hing, hoewel er veertig kinderen rondsprongen! Hoe is de verhouding dan tussen de grotere jongens en meisjes, de teenagers op het woonwagenkamp? Dat zal u ook wel een heel stuk meevallen, als ik u een paar cita ten doorgeef. Het hoofd van een woonwagen- kampschool zei: „De verhouding HnaenrP(*K tussen de jongens en meisjes is zuiver". Een dokter zei: „De hu welijksverhoudingen liggen hier beter dan bij de burgers". Een r.k. kampaalmoezenier: „Sexueel wan gedrag komt niet voor". Een politieagent: „Op seksueel gebied zijn zij beter dan wij." Een saamhorigheidsgevoel onder 'iwagenbeuoners is groot, ials hun liefde voor dieren. ger een bescherming van soldaten van Karei de Grote bij zich had, want anders had het wel eens slecht met hem kunnen aflopen, zoals b.v. met Bonifatius. wagenmeisjes De auto van Biemond staat er ook in, met voorop de woorden „God heeft ook u lief'. En een woonwagen in Frankrijk, met een grote Bijbeltekst er buiten op. Verder staat er een brief in van Marietje Schild aan alle andere Nederland. Marietje" is een van de weinige woonwagenkinderen die goed kun nen lezen en schrijven. U hoort er misschien vreemd van op. maar de meeste woonwagenmensen zijn analphabeten. en kunnen geen let ter lezen. Ik. heb Jozef Descendrezijn handtekening leren schriften, toen hij bijna 40 jaar was. Dat ging heel eenvoudig. Ik schreef zijn naam op een stukje papier, en daarop legde ik een velletje doorschijnend papier. En toen kon hij zijn naam net zo vaak overtrekken, tot hij hem zelf zo'n beetje schrijven kon. Een handtekening hoeft immers niet zo duidelijk te zijn. Maar mijn poging om Jochem, oud 64 jaar, lezen te leren, is mislukt. Na een kwartier al gaf hij de moed op. Op dit punt hebben ze geen doorzettings vermogen genoeg. Tegenwoordig zijn er heel wai kampschooltjes, waar meester of juf met heel veel geduld proberen om hun -ets te leren. Deze kinde ren zijn niet gemakkelijk. Ze zijn 't vrije leven gewend en mogen in de regel van hun ouders alles, wat ze graag willen. De band tussen de woonwagenmensen en hun kinde ren ls heel sterk. Ze verwennen hun kinderen eerder dan dat ze hen verwaarlozen. Toch heb ik met deze kinderen heel merkwaardige dingen meege maakt. Op een woensdagavond hadden we in de paardenstal een kerstboom klaargemaakt, want we zouden zaterdag op eerste kerstdag in de stal kerstfeest vieren. Ik kende de woonwagenjeugd nog niet zo goed en heb een proef genomen, om te zien, hoe ze wa ren. Ik heb een raambiljet rnet de aankondiging van een kerstzang- dienst ergens in de stad, op de deur van de paardenstal geplakt. Dat biljet konden ze niet lezen, maar ze konden het er wel af scheuren, want ik had het zo laag maatschappelijk werkster: „Geen enkel meisje in het kamp wordt door de mannen lastig gevallen." Hoe voel je je nu. als je een evangelisatietoespraak houdt in de openlucht op een woonwagen- In het begin, als ik een open- luchtevangelisatie-toespraak op het woonwagenkamp hield, had ik het gevoel, dat ik hier ongeveer net stond als indertijd Ludger. die in de Groninger gouwen predikte (785). U kent die mooie school plaat van de vaderlandse geschie denis nog wel. Ludger staat daar het evangelie te brengen. De be keerde zanger Bernlef, die blind geweest was, zowel lichamelijk als geestelijk, was een van zijn mede werkers. En onze heidense voor ouders. die in Wodan geloofden, stonden verbaasd naar hen te luis teren. Een vijandige priester staat op de achtergrond en ziet er niet zo vriendelijk uit. maar is toch zeer benieuwd, wat die verkondi ger van nieuwe goden te zeggen heeft. En we waren blij, dat Lud- Van onze kerkredactie) Een rooms-katholieke kerk in Amerika heeft aan het koor van een lutherse gemeente assisten tie gevraagd bij het instuderen van haar kerkliederen. Het lu therse zangkoor, dat graag aan dit verzoek heeft voldaan, is daarom met tachtig man naar de achthonderd zitplaatsen tel lende rooms-katholieke Heilige Geestkerk gekomen. Hier heeft men toen samen met de paro chianen gezongen. Het koor staat bekend als een van de beste in Milwaukee. De hele onderneming is een ge volg van de tweede zitting van het Vaticaans Concilie, waardoor grote veranderingen in de liturgie zijn gebracht. Dit betreft onder andere het aandeel, dat de parochianen in de mis zullen hebben. De nadruk hierin valt vooral op het zingen Een andere factor is het aanmoe digen van de oecumenische bewe ging. Daarom heeft pater A. A. Wis- sink aan ds. Hoover T. Grimsby de uitnodiging gedaan om met zijn koor naar de rooms-katholieke kerk te komen, waarvan de predi kant enthousiast gebruik heeft ge maakt. Hoewel de lutherse gasten niet deelnamen aan de dienst, die zij wel helemaal meemaakten, zong men gezamenlijk onder lei ding van de dirigent Raymond H. Dietrich. De bedoeling van deze samen komst is om de rooms-katholieken het resultaat van samenzang te la ten beleven. „Onze mensen kennen dat niet meer", zo zei een rooms- katholieke woordvoerder. Men zong samen liederen, die zowel in de lutherse als in de rooms-katholieke kerk bekend zijn. (Van on*e kerkredactie) Het liet er naar uit dat de Engelse Kerk een bewogen Jaar is binnengetreden. Als de tekenen van 1964 niet bedrie gen, zullen emotionele golven in 1965 hoog over dit kerk schip heenslaan. Vorig jaar hebben reeds drie geestelijken hun ambt neergelegd. Twee van hen spraken zich uit voor predikant: „Ik heb al een jaar of tien bemoeienissen met het kamp. In naam is de grootste groep ka tholiek, maar in de praktijk doen ze er niet veel aan. Er zijn twee momenten, waarop ze met de kerk ln aanraking komen, n.l. bij ge boorte en dood. Hun Godsbegrip is dit verschil in Godsbegrip tussen de woonwagenbewoners en bur gers een groot probleem. Ze willen het na hun leven goed hebben en daar heb je de kerk voor nodig. Het is geen kwestie van God eren en dienen. Ze willen er altijd be ter van worden. Het is een grote moeilijkheid hun mentaliteit aan te voelen, die wij in veel opzichten niet begrijpen." DOOP IN DISCUSSIE Gesprek Maar al gauw kwam ik tot de ontdekking, dat de vergelijking met Ludger helemaal niet juist was. want meer dan de helft van de woonwagenbewoners is in de R.K. Kerk gedoopt, sommigen zeg gen zelfs dat dit aantal 85 pet. bedraagt! Toen kreeg ik het gevoel, dat ik er stond als een hageprediker in het jaar 1566. U denkt aan die andere plaat nit de vaderlandse geschiedenis, waar Jan Arendsz. op een wagen staat te preken, even buiten de stadsmuur van Utrecht, als protestant in een Roomse wereld. Maar ook dit gevoel was niet juist, want de wagenbewoners zijn wel in de R.K. Kerk gedoopt, maar daarmee zijn ze nog niet wat Je noemt rooms-katholieke mensen, zoals in een dorp of stad. Want hun onwetendheid op dit gebied is zeer groot. Een paar vrouwen vroegen eens aan ons, toen ze een plaatje zagen van de heuvel Golgo tha met de drie kruisen erop: die middelste is Onze Lieve Heer. dat begrijpen ze wel. Maar wie zijn nu die befde anderen? Zijn dat mis schien God de Vader en de Heilige Geest? En daarnaast ter vergelijking de ervaring van een gereformeerde Zo is het: het is moeilijk werk, om aan deze mensen het evangelie te verkondigen. Niet. omdat ze er niet over willen praten. O, het is veel gemakkelijker, om met deze mensen een evangelisatie-gesprek te beginnen, dan met mensen uit de stad. In de stad is het zo. dat u al een hele overwinning hebt be haald, als de mensen, bij wie u aan de deur komt, tegen u zeggen: „Komt u maar even binnen, dan kunnen we daar rustig verder pra ten." Deze moeilijkheid is er bij de woonwagenmensen niet Als u wilt, dan zit u zo bij hen ln de wagen, u in een leunstoel en zij zelf op de vloer. zegt: wij begrijpen deze r kampen eenvoudige versjes moeten leren zingen, die er zo vast in moeten komen, dat ze die hun hele leven niet weer vergeten. En wat de volwassenen betreft: begin bij de laatste bladzijden van de Bij bel, en breng hun het evangelie vanuit de toekomstverwachting. In de eerste Rolleman stond: „Jezus komt straks weer terug. Dan worden alle doden weer le vend. Dan staan alle geatorven woonwagenmensen van vroeger uit hun graf op. Dan worden alle woonwagenkampen opgeruimd, Want dan komt er een nieuwe aarde, waarop alles goed is. Alle mensen op die nieuwe aarde zullen als koningen heersen tot in alle eeuwigheid. Zult u daar ook bij zijn? Daar zult u alleen bij zijn, als u de Here Jezus liefhebt. want er staat in de Bijbel: „Indien iemand de Here Jezus niet lief heeft, hij zij vervloekt." Hebt u Hem werkelijk lief?" Zo proberen wij Lucas 14 vers 23 op te volgen: „Ga de wegen en de paden op (waar 5000 woonwa gens staan) en dwing hen binnen te komen, want mijn huis moet vol Licht En dan zorgen zij zelf verder wel, om ons de nodige proble men voor te leggen, zoals de grootvader van Marietje Schild. Die staat ergens met zijn wagen op de Veluwe. Op een morgen kwam daar een zangkoortje zin gen bij hem op het kamp: „Daar is uit 's wereld duistre wolken, een Licht der lichten opgegaan." Na afloop zei de oude man tegen een van de zangersdie wethouder van sociale zaken was: „U hebt gezongen over het Licht, maar kunt u er niet voor zorgen, dat wij hier elektrisch licht op 't kamp krijgen, want we breken 's avonds onze benen over de rommel, omdat we niets kunnen zien." Daar hebt u het probleem van de verhouding tussen evangeli satie en maatschappelijk werk, tussen Woord en daad. de volwassenendoop, de derde kon zich met het geestelijke klimaat niet meer vereni gen. Bovendien is een felle discussie aan de gang over de verhouding tot de methodis ten, met wie men een hereni ging zoekt. Ergens bij een commissi* ligt nog altijd een dik rapport van de zojuist tot hoogleraar benoemd* theoloog Paul, waarin aange drongen wordt op grondige orga nisatorische vernieuwingen. Het rapport heeft heel wat stemmen losgemaakt en discussies en soms heel felle uitgelokt, maar geen van de voorgestelde plan nen zijn tot nu toe verwezenlijkt De predikant Roose-Francis heeft tegen het einde van het vorig jaar een felle aanval ge daan op de mannen- en vrou wenverenigingen, die hij lie ver afgeschaft ziet. En in he grote dagblad The Observer heeft een van de vernieu wingsgezinde geestelijken van het bisdom Woolwich geklaagd dat daar alle voorgestelde nieuwe vormen van dienstbe toon die volgens de vernieu- wingsgezinden de kerk nieuw leven zullen geven toegepast zijn en volkomen gefaald heb ben om ook maar twee mensen meer in de vrijwel lege kerk diensten te brengen. De doop Al is er dan nu een aantal predikanten uit de kerk gestapt, omdat zij niet langer de kinder doop willen aanvaarden, er blij ven nog minstens drie geestelij ken over die er net zo over denken. De predikanten R. A. E. Vick van Westcliff-on-Sea, J. Christo pher Wansey van Roydon en George Forester van Beckenham hebben eenvoudig verklaard dat zij wel in de kerk blijven, maar geen kinderen meer willen do- Dit besluit werd genomen toen een kerkeraadslid bij een van deze drie predikanten kwam ret verzoek zijn pasgeboren baby niet te dopen, maar wel op te dragen, te zegenen in een officië le kerkdienst. Dit kerkeraadslid gaf als zijn mening te kennen dat een mens niet automatisch door de doop. maar door een persoon lijke geloofsbeslissing tot de Kerk van Christus toe kan tre den. Inzegening Ds. Wansey aanvaardde deze gedachte en kwam tot de uit spraak dat wel de inzegening van kinderen, maar niet de kinderdoop bijbels was. Hij schreef toen een brief aan zijn bisschop waarin hij als zijn mening te kennen gaf dat de kerkordelijke regels van Engelse Kerk eisen worden gesteld, waaraan een onn dig kind onmogelijk kan vol doen. Wie gedoopt wil worden, zo staat er, moet zijn zonden afleggen, zijn geloof belijden en zich aan de dienst van Christus wijden. uilen door deze drievoudige eis te stellen. Maar een dergelij ke belofte kan alleen door vol wassenen worden afgelegd." Geen reacties Officieel is door de leiding vsn de Engelse Kerk nog steeds niet op het standpunt van deze drie predikanten gereageerd. Maar het is wel duidelijk dat de kerk, die door de eeuwen heen de kinderdoop heeft erkend en toe gediend, niet zal kunnen blijven zwijgen in 1965. India neemt het zekere voor het onzekere - Ajoeb Khan blijft president van Pakistan - Verdeeldheid duurt voort Hf UID-VIETN AM, Laos en Maleisië zijn niet de enige gebieden in Azië, waar het rommelt. Ook in landen als In dia en Pakistan is de onrust groot en tussen de regeringen van belde staten botert bet ook nog niet erg. India ziet zich nog steeds geconfronteerd met de militaire dreiging van de z'jde van communistisch China. In een opzienbarende actie heeft het vele honderden communis tische leiders, die met Peking sympathiseren, doen arresteren. Het versterkt zijn bewapening en werkt op dit gebied samen met de Ver. Staten en Enge land, maar ook met de Sowjet- nnie. Dit i de Pakistan, dat zich thans op zijn beurt bedreigd voelt door In dia. Vorige week zaterdag wer den in Pakistan presidentsver kiezingen gehouden. Maarschalk Ajoeb Khan, die door middel van een staatsgreep aan de macht was gekomen, trad als overwinnaar uit de stembus strijd tevoorschijn. Khan zette zich in de afgelopen weken sterk tegen de Verenigde Staten af. die hij verantwoordelijk stelde voor het verbreken van het militaire evenwicht tussen India en Pakistan. Oude vete De „vete" tussen India en Pakistan is al ongeveer zeven tien jaar oud. Toen Engeland in 1947 besloot, zijn Brits-Indische koloni* onafhankelijkheid te verlenen, viel het gebied al spoedig uiteen in twee staten: India, dat bewoond werd door hindoes en Pakistan, in welk gebied de veel minder talrijke mohammedanen een toevlucht zochten. Een strijdpunt bleef het voornamelijk door mohamme danen bevolkte Kasjmir, dat tan heeft sinds 1947 de geleefd, dat India op een kwa de dag zou proberen, de een heid van het vroegere Brits- Indische rijk te herstellen. Die vrees is nooit gerechtvaardigd geweest, ook al omdat de mili taire macht van India ten enen male ontoereikend was voor een dergelijke operatie. pen India binnenvielen werd nog eens duidelijk gedemon streerd, hoe weinig dit land aan zijn bewapening had gedaan. De oorzaak daarvan was. dat premier Nehroe heel lang was blijven vasthouden aan de ge dachte, dat India in vrede kon leven met zijn buren. Gewijzigd Na de Chinese communisti sche invasie is de Indische poli tiek grondig veranderd. Ook Nehroe besefte, dat de geweld loosheid, die ten grondslag lag aan zijn vroeger beleid, India slechts in een catastrofe zou kunnen storten. Onder zijn lei ding begon India zich krachtig te bewapenen, daarbij van allerlei zijden militaire hulp accepterend. De regering van Pakistan zag dit alles met lede ogen aan. Zij beweerde, dat India niets van de zijde van de Chinese communisten te vrezen zou hebben, als het bereid zou zijn, de grensgeschillen met Pe king op vreedzame wijze te re gelen. En om het bewijs te leveren, sloot het een verdrag met communistisch China waarin alle problemen van bei de landen voor een deel ten koste van India werden ge regeld. Het valt te begrijpen, dat men in New Delhi weinig waarde heeft toegekend aan een dergelijk verdrag. Dat was al het geval, toen premier Neh roe nog leefde. Sinds hij werd opgevolgd, door Lal Bahadoer SJaatrl is India nog minder ge neigd, zich opnieuw aan wens dromen over te geven. Arrestaties De arrestatie van vele hon derden vooraanstaande Peking- gezinde communisten in alle de len van India is een daad zon der weerga in de geschiedenis van het land. Sjastri heeft ge profiteerd van de strijd tussen de beide vleugels van de com munistische partij in India Door de linkervleugel als on vaderlandslievend te bestempe len en van bijna al haar leiders to beroven stelde Sjastri de rechtervleugel in de gelegen heid. een respectabele rol te gaan spelen in het Indische po litieke leven. Alle communisten die een politieke carrière wil len maken, kunnen nu de con clusie trekken, dat zij zich het best bij de rechtse fractie kun- aansluiten. Een andere President Ajoeb Khan van Pakistan kreeg mandaat bij verkiezingen. mogelijk, nl. dat de arrestatie van de Peking-communisten een averechts* uitwerking heeft in de communistische gelederen Dit zou er toe kunnen leiden, dat cr een sterke „ondergrond se" communistische beweging ontstaat, die op den duur de veiligheid van India kan onder mijnen. Het zou dan tevens de vraag zijn. of de medewerking van de rechtervleugel van eni ge betekenis zal zijn. Fatima jinnah In Pakistan heeft de verkie zingsstrijd heel wat voeten in ue aarde gehad. Blijkbaar is lang niet iedereen het daar eens met de wijze, waarop pre sident Ajoeb Khan de Pakis taanse zaken regelt. De tegen kandidaat van Khan was Fa tima Jinnah, de 71-jarige zuster van wijlen Mohammed Ali Jin nah, de „vader van de Pakis taanse onafhankelijkheid". Zij noemde Khan een dictator en zij sprak de beschuldiging uit, dat „Ajoeb Khan de boel be zwendeld heeft, als straks blijkt, dat ik de verkiezingen niet win". Fatima Jinnah heeft munt geslagen uit alle vormen van ontevredenheid in het land: de armoede, de politieke be perkingen, de censuur en der gelijke. Ajoeb Khan. in 1958 na een bloedeloze staatsgreep aan de macht gekomen, nam echter geen risico. Hij verbood alle openbare politieke bijeenkom sten en optochten, alarmeerde het leger en deelde mede. dat militairen dienst zouden doen bij de stembureaus. Khan won met ongeveer tweederde deel van het aantal stemmen. Of de boel inderda ..bezwendeld" is, valt moeilijk te beoordelen. En het is dan ook jammer, dat dit woord al is gevallen, voordat het resultaat van de verkiezingen bekend China Hoe dan ook, president Ajoeb Khan zal ook in de komende jaren in Pakistan de scepter zwaaien. Het beleid van de af gelopen jaren zal worden voortgezet, ook met betrekku g tot cummunistisch China. Dit valt te betreuren. In werkelljk- Pakis- heid is de angst cummunistisch China in tan evenzeer aanwezig als in India. President Khan tracht echter goede maatjes met Pe king te blijven door zich tegen India en de Verenigde Staten af t* zetten. Hij kan zich dit ver oorloven, omdat hij zich aan Premier Lal Bahadoer Sjastri van India neemt geen halve maatregelen. alle kanten gedekt weet. Khan beseft terdege dat zijn land niet bevreesd behoeft te zijn voor India. Pakistan heeft nl. een militair bondgenootschap met de Ver, Staten gesloten, dat zijn veiligheid garandeert, of het nu tegen een aanval van rood-China of van India is. De „vriendschap" met China moet echter ten koste van die met India gaan. Als dat In de toekomst zo blijft, dan kan moeilijk worden verwacht, dat de kwestie Kasjmir op bevredi gende wijze wordt opgelost.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 12