GELUK-ZOEKERS
Kerstrede Koningin:
Romeinse curie
is onmisbaar
Dagboek van 'n tiener
Een woord voor vandaag
Censuur voor verloving
met „pinksterjongeren?"
Koud weer
De Kruisbanier gaat zijnp
vierde lustrum vieren
Tussen schoolpoort en huisdeur
MAANDAG 28 DECEMBER 1961
Oud-parlementariër
Stuf kens overleden
BEESD (Gld.) In Acquoy, gemeente
Beesd (Gld.) is op 74-jarige leeftijd over
leden de heer N. Stufkens, oud-lid
deeerste en Tweede Kamer vooi
PvdA.
Hjj was ridder in de orde vai
Nederlandse Leeuw.
Nicolaas Stufkens werd 20 augustus
1890 te Gorinchem geboren. Hij studeer
de rechten aan de Vrije Universiteit te
^Amsterdam. Tijdens zijn studietijd
Jadat
het
werd hij in 1936_leraar"aan"het centraal
instituut voor christelijk sociale actie te
Amsterdam.
Tijdens de oorlog maakte hij deel uit
van de Vrij Nederlandgroep en de groep
De Zwitserse weg. Hij kreeg na de
bevrijding voor de PvdA zitting in de
Eerste Kamer, maar ging in 1947
overzijde van het Binnenhof. v.__
tot 1959 lid was van de Tweede Kamer.
Zwingli-bijbel voor
rooms-kathol ieken
ZüRICH In de synode van de Her
vormde kerk van Zürich is uitvoerig van
gedachten gewisseld naar aanleiding van
een verzoek van het „Katholisches Bi-
belwerk" uit Stuttgart, dat voor een
nieuwe gezinsbijbel graag de tekst van
de zg. Zwingli-bijbel zou gebruiken. In
een voorwoord zal aan de lezers uiteen-
§ezet worden welke vertaling dit is. Vpor
e afzonderlijke bijbelboeken komt er
dan een inleiding bij, die gegevens ver
schaft over karakter en inhoud van het
boek, waarbij de reeds in de Züricher
bijbeluitgave aangebrachte opmerkingen
nog zullen worden uitgebreid. De volg
orde der boeken zal worden aangepast
aan die welke bij de Vulgata-uitgaven
gebruikelijk is. Ook wil men de eigen
namen aanpassen aan de rooms-katho
lieke schrijfwijze. Verspreiding van deze
uitgave zal plaats vinden in Duitsland
(zonder bezwaar van het Württembergse
Bijbelgenootschap), Oostenrrijk en even
tueel Zwitserland zelf. Hoewel van evan
gelische zijde natuurlijk toegejuicht
wordt dat de Rooms-katholieke kerk
meer aan de bijvelverspreiding wil doen.
awamen er toch in de discussie verschil
lende bezwaren tegen de verlening van
de gevraagde toestemming. Zullen er stel
lig geen opmerkingen worden toegevoegd,
die meer teruggrijpen op de rooms-katho
lieke traditie dan op een goede exegese?
Zal dat geen verwarring geven bij pro
testantse lezers in geval van gemengde
huwelijken? Zou in deze uitgave niet de
oorspronkelijke Zwingli-bijbel onherken
baar kunnen worden? Vooral werd er op
aangedrongen, dat de r.k. toevoegingen
aan de toelichtingen duidelijk daarvan te
onderscheiden moeten zijn.
Ondanks de bezwaren verzette de sy
node zich tenslotte toch niet tegen het
verlenen van de gevraagde toestemming
onder voorbehoud, dat een definitieve be
slissing pas genomen wordt, als het mo-
deramen de voorgenomen toevoegingen
heeft goedgekeurd.
Brand in paviljoen
Rudolphstichting
(Van onze kerkredactie)
ACHTERVELD Donderdagmiddag
om ongeveer half vijf is een van de pa
viljoens van „De Rudolphstichting" bijna
geheel afgebrand. De brand is waar
schijnlijk ontstaan door kortsluiting tus
sen het plafond, hoewel men de oorzaak
nog niet zeker weet.
De brandweer uit de omringende ge
meenten - Barneveld, Voorthuizen en
Zwartebroek wist om half acht het vuur
te bedwingen.
De'totale schade is nog niet'geschat,
maar komt toch wel op enkele tiendui
zenden guldens. De stichting is verzekerd.
Ongeveer dertig kinderen en acht leid
sters van het meisjeshuis ..Clematis" is
i dakloos geworden. Gelukkig
l plaatsje gevonden.
DEN HAAG H.M. de Koningin heeft op le
Kerstdag om 13.00 uur in een nationaal program
ma over de beide zenders Hilvérsum 1 en 2 de
volgende Kerstrede gehouden:
,Wlj mensen zijn geluk-zoekers. Wij zoeken het op ieder
gebied. Als wij elkaar een gelukkig Kerstfeest toewen
sen, klinkt daar iets anders in door dan in: „Gelukkig
nieuwjaar". We bedoelen eerder een ..voorspoedig"
nieuwjaar, iets van uiterlijk geluk, terwijl men met
Kerstmis eerder aan een „zalig" feest denkt en daarbij
aan eep andere, diepere vorm van welzijn. Men wenst
elkaar dus zowel stoffelijk als geestelijk het genot van
het beste toe.
Wij streven voor anderen en onszelf naar steeds prettiger
levensomstandigheden, wij kunnen daarbij van geslacht
op geslacht een hogere welvaart verkrijgen en steeds
meer van de wereld komt onder ons bereik.
Ons innerlijk geluk is moeilijker te verwerven en kost
baarder. Het is vaak zo broos afhankelijk als het
lijkt van de mensen om ons heen en van nog zo veel
dingen, die het kunnen bedreigen. Het bestaat eigenlijk
in de eerste plaats uit het geluk van het geven, en in de
tweede plaats uit dat van het ontvangen, Wat de ont
plooiing van geestelijke groei belemmert, is ons aller
neiging, te blijven steken in dat duistere wereldje, dat
om onszelf heendraait te kortzichtig hebzuchtig als
we vaak zijn. om onszelf uit deze onnodige beperking te
bevrijden om de mens te worden, die wij kunnen
zijn.
Makkelijker is het daarentegen, erop te letten, hoe anderen
soms niet de mensen worden, die zij zouden kunnen zijn.
Toch is het niet aan ons hun doen en laten voor hen uit
te kiezen. Het is immers ieders vrije keuze, en 't is voor
zijn eigen verantwoordelijkheid alleen, of hij geluk wil
ontvangen, of ongeluk.
-x 2jjn om het ware jn hem te
geven
Beter is het, oplettend
herkennen, en toe te zien, dat dat erkend wordt.
MISDEELDEN
Blijft het ons mensen immers niet voortdurend ver
ontrusten, dat er in onze welvaartsstaat nog
altijd stakkers leven uiterlijk en innerlijk en
in de wereld honderden miljoenen misdeelden? Wie
weet heeft de man of vrouw naast ons een groot
leed of een groot probleem. „Wij hebben het niet
geweten" kunnen we dan misschien zeggen be
kende klank uit de oorlogstijd maar wie dat zegt
kan zichzelf verwijten: had ik dan maar iets ver
moed, ik had het moeten begrijpen. Waarom is me
geen licht opgegaan?
Kom 't aan 't licht, dan komen ook onze tekortkoming en
onvolkomenheid mee, en die kunnen soms het licht
minder goed verdragen, dan dat wat in de nacht van de
ander was.
Wij wensen elkaar dus in elk opzicht geluk toe. En ik
hoop, dat u, sedert vorige Kerstmis en sinds jongstleden
Nieuwjaar, geluk hebt beleefd.
oms vindt men het maar in een enkel ding dan zegt
men: „Daarin heeft hij nog echt geluk gekend". Daarin
ben je dan toch „uit jezelf gehaald". Je bent ergens
bovenuit gelild, uit jezelf, en bent daardoor terecht
gekomen in het licht van een echt brok geluk.
!n Kerstmis vieren we de komst van het licht het ware
leven het volle geluk.
Als mensen zijn wij op weg naar het ware geluk, het volle
leven. Wij zoeken het. en het is te vinden. Dat mag ik op
7eggcn js ons
i dag als Kerstmis rustig
al tegemoet gegaan.
..O Kerstnacht, schooner dan de daegen.
„Hoe kan Herodes 't licht verdraegen
Als
duisternisse blinckt.
Christus' komst vieren, hoe kunnen we 't dan
'olhouden. geen kijk te hebben op onze eigen persoon.
i gebrek aan inzicht in anderen?
Door deze krachtbron worden we zelf. nu en alttid, als met
X-stralen doorlicht, en door en door gekend. Welk beeld
vertonen wij dan. ieder voor zich? Wij zijn niet dat.
waarvan we alleen de schijn hebben, wij zijn wel dat.
waarin de wereld ons misschien heeft miskend.
GELUK
Voor ons is het geluk er, als ons ware wezen tot zijn recht
komt want zo zijn we bedoeld.
i de wereld als een schertsfi-
i de eigenlijke gestalte
- dat bent u u kant
Misschien vertonen
guur als de trieste resten
van onszelf.
Maar dat wat u zo graag zou zijn
het zijn, omdat u zo bent bedoeld.
Daartoe moeten wij aangesloten zijn op de krachtcentrale
waaruit de hele wereld en wij,, ieder van ons, voortko
men, en zo ons. over die centrale, samen verbonden
voelen, positief geladen, vol heilige energie.
Het kan het toppunt van dwaasheid lijken, zo op weg te
gaan op zoek naar het diepste geluk omdat men zich dan
van heel veel zal moeten bevrijden, dat van belang lijkt
maar het niet is; of omdat men zijn angst zal moeten
overwinnen, dat het echte in ons in de modder terecht
zal komen. Want we zijn zo kortzichtig, niet te beseffen
dat het daar dan niet voor altijd in zal blijven steken
omdat het een radio-actieve stof is wiens kracht de
andere elementen altijd zal doorstralen.
HERKENNEN
Leek het niet volslagen dwaas, toen. aan 't begin van onze
jaartelling, zeer verscheiden groepjes mensen naar Beth
lehem trokken, om - ja wat verwachtten zij daar
eigenlijk precies? Maar is dit niet de hoogste vorm van
op weg-naar-'t-geluk zijn? Zij hebben daar dan ook het
allerhoogste, het allerdiepste, het allerwezenlijkste
herkend. Wetende, zelf herkend, nee: gekend te worden
Wetende ook. dat daardoor op hen 't beroep werd ge-
aan. zelf het waren, het hoogste op te brengen wat
het diepste gelijk zelf betekent.
Hij wiens komst wij vieren: komherken. En het geldt
voor ieder van ons, dat wij mogen komen herkennen,
hier en nu, elke dag en overal, dat, wat er verscholen
ligt onder de modder van het dagelijks gebeuren aan
waars en wezenlijks en goddelijks terwijl wij zelf
al gekend worden in al onze tekortkomingen en in al
onze mogelijkheden.
Wie gelooft in hem, mag de zekerheid ervaren, dat Hij ook
gelooft in ons.
U allen: Een gelukkig Kerstfeest een gelukkig Nieuw
jaar."
UTRECHT Drs. J. Hendriks te Am
sterdam is benoemd tot adjunct-directeur
het algemeen diaconaal bureau der
Gereformeerde kerken te Utrecht
Op het ogenblik is de heer Héhdriks
directeur van de Stichting voor gerefor
meerd maatschappelijk werk in Noord-
holland en daarvoor was hij assistent bij
het Gereformeerd Instituut te Amster
dam.
De 31-jarige heer Hendriks zal zich
speciaal bezighouden met het binnen
lands diakonaat.
ANDERZIJDS
MEDISCHE VERZUILING
In „Medisch Contact", het offi
ciële orgaan van de Koninklijke
Nederlandsche maatschappij lot
bevordering der geneeskunst
schrijft de heer C. L. van Woelde-
ren een artikel over de verzuiling
zoals die in de medische wereld
plaatsvindt bij ziekenhuizen, kruis
verenigingen e.d. De behoefte aan
een dergelijke verzuiling en de ge
volgen ervan brengt de heer Van
Woelderen naar voren, wanneer
hij zegt:
glibberig pad
te bevinden en wij zouden al vroeg
tijdig clementie willen inroepen van
diegenen, van wie nu reeds mis
schien de haren dreigen overeind te
gaan staan.
Hardop doordenkend zien wij dan
dat er een differentiatie is ontstaan
onder de ziekenhuizen naar levens
beschouwelijke aard. een differen
tiatie, welke historisch niet alleen
geheel verklaarbaar is, maar thans
ook nog geheel aanvaardbaar. Velen
voelen immers in benarde omstan
digheden toch de behoefte aan meer
dan alleen geneeskundige hulp en
dat die geestelijke steun dan ge
zocht. wordt in „eigen" milieu is
vanzelfsprekend.
Dat daarnaast de overheids- en
gemeentelijke ziekenhuizen recht
van bestaan (bewezen) hebben zal
niemand willen ontkennen Trou
wens ook daar kan de verpleegde
de door hem gewenste geestelijke
hulp vragen en verkrijgen. De Ge
meentelijke Geneeskundige en Ge
zondheids Diensten kunnen en be
horen geheel ongekleurde neutrale
instanties te zijn dat zal voor een
ieder aannemelijk zijn al lijkt het
een enkele maal dat deze opvatting
niet voor iedereen gemeengoed is
geworden.
Bij de zo nuttige Kruisverenigin
gen is een duidelijke verzuiling op
getreden, welke aanvaardbaar lijkt,
historisch gezien, en ontstaan is op
min of meer dezelfde gronden als
bij de ziekenhuizen.
Er heeft ook binnen de artsen-
gemeenschap een bundeling plaats
gevonden op levensbeschguwelijke
basis, een bundeling welke wij
eigenlijk niet zouden willen betite
len als een verzuiling. Deze bun
deling is ontstaan uit een behoefte
gelijkgezinde en tegen een ge
lijk gerichte levensbeschouwelijke
achtergrond levende en denkènde
artsen bijeen te brengen ter bezin
ning over hun door deze geeste
lijke achtergronden gevoede idealen
en strevingen. Van een verzuiling
mogen wij hier daarom ook niet
spreken omdat naar buiten toe de
artsen een hechte groep zijn blijven
vormen, welke wordt vertegenwoor
digd door de Koninklijke Maat
schappij. Hetzelfde kunnen wij ge
lukkigerwijze zeggen van twee
andere groepen van werkers in de
volksgezondheidssector, de tand
artsen en farmaceuten, Dat deze drie
groepen him eenheid bij optreden
naar buiten hebben kunnen en wil
len bewaren is, dachten wij. voor
een niet gering deel gegroeid uit
een welbegrepen eigenbelang en ls
gebleven door een goed begrip voor
de diepere zin van „Eendracht maakt
macht".
gaan afvragen: where do we
come into the picture? Wij, artsen?
Wij allen hebben toch een gelijk
waardige opleiding gehad voor een
beroep, een der oudste ter wereld,
dat door zijn eigen aard met zich
brengt dat het zijn eigen ethische
normen stelt en handhaaft. Of wij nu
bij een katholieke patiënt of een
protestant een buikgriep behande
len maakt toch geen enkel verschil?
Zelfs de hulp bij de geboorte van
een kind kan volledig onverzuild
plaats hebben, sinds het oude fabel
tje uit de wereld is, dat bij de één
de moeder voor het kind zou gaan en
bij de ander het kind voor de moeder!
Inderdaad, hier moest nog slechts de
kunde, de kunst en de persoonlijk
heid van de arts een rol spelen en
de keuze moeten bepalen, maar
helaas moet worden geconstateerd
dat de vrije artsenkeuze (een recht
van de patiënt!) nog al eens geweld
wordt aangedaan door geestelijke
begeleiders, die niet schromen met
zachte edoch besliste dwang in
woord en geschrift in de richting
van een bepaalde arts te stuwen,
ook al zou deze arts niet de eigen
keuze van de patiënt zijn.
wereld doet zich ook op ander ter
rein gevoelen. Wij kunnen er zeer
wel begrip voor opbrengen, dat bij
aanstelling van een nieuwe specia
list in een ziekenhuis op levensbe
schouwelijke grondslag naast de be
kwaamheid van de betreffende ook
zijn geestelijke achtergrond in aan
merking wordt genomen bij de be
sluitvorming omtrent zijn benoe
ming. Ons gaat het echter te ver
als blijkt dat bij een keuze uit een
aantal niet gelijk bekwame sollici
tanten de minst bekwame wordt ge
kozen uit hoofde van zijn meer ge
richte levensbeschouwelijke over
tuiging en activiteiten, onder voor
bijgaan aan het (gevraagde) advies
bovendien van de medische staf Het
besturend orgaan van het zieken
huis geeft hier toch wel blijk van
een gebrek aan inzicht Inzake de
taak van het ziekenhuis en zijn
specialistische staf ten opzichte van
de gezondheidszorg. Dit klemt te
meer nu steeds meer ziekenhuizen
ov'ergaan tot een half- of geheel ge
sloten systeem, waaroor de opgeno
men patiënt, na het moment var
opname, geen of bijna geen zeggen
schap meer heeft over wie hem zal
behandelen en ook de specialisten
bij hun interne raadpleging en con
sultering binnen engere grenzen zijn
gebonden dan voorheen.
Wij vinden het jammer dat wij
misstanden, als bovengenoemd, moe
ten signaleren. Wat heeft het ander
zijds voor nut er het zwijgen toe
te doen en de ogen te sluiten voor
naar wij aannemen te goeder
'rouw gemaakte fouten, welke
door het enkele feit van er op te
wijzen misschien een volgende maal
kunnen worden vermeden.
Paus in kerstboodschap
„Gaat niet bij uzelf zeggen: Wij hebben Abraham tot vader",
predikt Johannes de Doper. Het is een felle waarschuwing
tot een volk dat trots is op zijn voorgeslacht. Dat is op zich
zelf helemaal niet onjuist. In de bijbel wordt God vaak ge
noemd de God van Abraham, Isaak en JacobHet wordt ech
ter gevaarlijk als we menen dat we recht hebben op God.
omdat wij kinderen zijn van mensen die tot God konden
bidden: „Onze Vader." De adel van het geloof wordt niet
overgeërfd van vader op zoon. Niet het geloof van onze voor
ouder maakt ons tot kinderen van God, evenmin als hun
zonden ons voor eeuwig van God afsnijden.
Het volk van Israël kon wijzen op de patriarchen wier nage
slacht zij waren, op de wetsrollen die zij in hun synagoges
bezaten, op de tempel die in hun hoofdstad was te vinden
op de offerandes die nog immer gebracht werden. Maar dat
alles was niet voldoende.
De vloek over de zonde werkt door tot in het derde of vierde
geslacht, maar bekering kon die vloek veranderen in een
zegen. De zegen van God werkt door tot in het duizendste
geslacht, maar de zonden van de kinderen kunnen de zegen
van de vaders in een vloek verkeren. Wij noemen ons calvi
nisten. of lutheranen; wij zijn trots op onze geestelijke af
komst. Wij kunnen wijzen op martelaren onder onze voor
ouders, maar Calvijn noch Luther zijn een geestelijke garan
tie voor ons. God kijkt niet naar de wortels maar naar de
vruchten van de boomGod kijkt niet naar de dood van onze
gemartelde voorouders, maar naar ons leven. Tot ieder ge-
geslacht klinkt opnieuw Gods oproep: „Kiest u heden wie gij
dienen wilt". God of de afgoden. En die oproep komt ook tot
ons.
We lezen vandaag: Openbaring 21:1-14.
Vrijgemaakte gerei, jeugd bijeen
ROME De hoop van vele
rooms-katholieken dat de paus in
zijn kerstboodschap een mede
deling zou do an over de hervor
ming van de curie is niet in
vervulling gegaan. De curie is wel
genoemd, maar alleen als een
onmisbaar instrument voor de
Rooms Katholieke Kerk en de
paus. Hij herhaalde dat de volgen
de zitting van het concilie de
laatste zal zijn, maar deelde niet
mede wanneer deze zal worden
gehouden.
Algemeen wordt nog steeds aangehou
den dat de paus dit komend jaar het
concilie niet bijeen zal roepen voor de
laatste zitting. Maar zekerheid dat de
volgende zitting in 1966 wordt gehouden
is ook nog niet gegeven.
Tijden-s zijn toespraak tot kardinalen
op zijn traditionele kerstontvangst (don
derdagavond) bracht de paus lof aan de
Romeinse curie, het centrale bestuur van
de Rooms Katholieke Kerk. Hij prees de
toewijding waarmee zij zich wijden „aan
de zaak van het Rijk Gods, de voorspoed
van de heilige kerk en de glorie van
Christus die wij allen met zeer trouwe
liefde dienen."
Onmisbaar
Letterlijk vervolgde de paus In zijn
altijd bloemrijke styi: .Moge het ons ver
gund zijn u aan te sporen, eerwaardige
broeders en dierbare zonen, een edel
moedige standvastigheid aan de dag te
leggen, een voortdurend streven naar
vervolmaking, om uw respectieve werk
zaamheden een ideële en geestelijke
waarde te geven, opdat onze Romeinse
curie steeds meer zich vertoont als een
onmisbaar Instrument, gegeven bestand
deel, voorbeeldige kroon rondom de stoel
Reroemu vswerk
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwolle (in samenwerking
met de Geredja Kristen Sumba, voor
miss dienst op Soemba): H. Olde te
Dnlfsen
Aangenomen de benoeming tot evan
gelist te Vlaardingen: S B v. d. Molen
te Steen wijk.
Bedankt voor Rotterdam-Pernis (vak.
H. C. Voorneveld): G. v. Halsema teBer-
kel-Rodenrijs
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Boskoop: W Heerma te
BOND v. VRIJE EVANG. GEM.
Drietal te Utrecht-eentrum: ouderling
H. Raven, voorganger binnenl. zending
te Beverwijk. P. E v. Staveren te Oude
Bildtzijl en P. C. Tönjes te Bergum.
van Sint Petrus In zUn herderlijke zen
ding voor het welzijn van de heilige
kerk
Zondag richtte de paus zich tot de be
volking van Rome. Hij zei dat de blijde
kerststemming bedorven werd door
moeilijkheden en problemen die de
wereld thans teisteren en variëren van
oorlogen tot rampen.
Hij riep de mensen op te bidden
voor de 300 rooms-katholieke missio
narissen die nog in handen zijn van de
rebellen in Kongo.
(Van een onzer verslaggevers)
LEIDEN Plaatselijke vrij
gemaakte gereformeerde kerkr w
overwegen of het noodzakelijk is
jongens of meisjes die zich willen
verloven met iemand uit de
pinksterbeweging onder censuur te
stellen. Dit deelde de heer A. Baan
uit Zwijndrecht mee op de jaar
lijkse kerstvergadering van de af
deling Zuid-Holland van de (vrij
gemaakte) gereformeerde jonge-
lingsbond.
De bijeenkomst werd op tweede kerst
dag gehouden in het kerkgebouw aan de
Herengracht. Onderwerp was: Iets over
het werk van de Heilige Geest, 's Avonds
kwam het eigen organisatieleven aan de
orde.
preker verdedigde zijn keuze van
lerwerp door er op te wijzen dat
men alleen kan spreken over de Here
Jezus door de Heilige Geest. Niemand
kan Waarachtig ui/Hem geloven als dit
geloof niet is uitgestort in, zijn hart door
de werking van de Geest; Christus heeft
Mijne nemen en u verkondigen."
De Heilige Geest werkt naar de be
lofte die God in Zijn Woord heeft gegeven
en o.a. in het doopformulier wordt ge
noemd. De Heilige Geest leidt in de
Waarheid, niet de theologie en de dog
matiek. De Schrift staat vol over het
werk van de Geest van God. Niet minder
dan 430 teksten spreken over Zijn werk.
Volgens de spreker zorgt de pinkster
beweging er voor dat haar lijfblad
..Kracht van Omhoog" onder de aan
dacht van de predikanten komt. Volgens
de heer Baan verslaat deze „sekte niet
zijn duizenden, maar zijn tienduizenden.
Men heeft er geweldig veel voor over
het „volle evangelie" bekend te maken.
Volgens de spreker hebben de kerken
het verderfelijke van deze beweging ge
zien. Het is de taak van de kerk om in
de ambtelijke bediening het werk van de
Heilige Geest te zier.
Waarom zo vroeg de heer Baan nog
onder meer was de genade in het Oude
soeverein welbehagen.
We leven in de tijd van de bedeling
des Geestes, maar juist daarom is er
ook sprake van de bediening des Geestes
Deze staat tegenover de bediening des
doods. De Here gaat zelf in het Nieuwe
Testament wetten schrijven in de harten
van Zijn volk.
De spreker had kritiek op de pinkster
beweging en de Vrije Evangelische
Gemeenten waar men de wetslezing niet
meer nodig acht. Het is juist de rijkdom
van de nieuwtestamentische gemeente
dat de uitstraling van de werking des
Geestes niet meer bedekt is. Daarom
moet de gemeente een licht zijn dat
straalt in de wereld.
iSSPUHOL
Kerstboodschap van
kardinaal aan de
Poolse regering
WARSCHAU Od eerste kerstdi
heeft kardinaal Stefan Wvszinski kern
groeten gezonden aan de Poolse regeriii
en tegelijkertijd geëist, dat zij zich nouJ
aan de universele verklaring van u
rechten van de mens.
De kardinaal zei onder andere, in ed<
kerstpreek iii de kathedraal van Sla
Jan, dat de regering ook haar handteki
ning gezet had onder deze verklaring
die in het Poolse staatsblad werd gepii
bliceerd.' „Wij verwachten dat de woot
den en, de gedrukte letters door dadts.
gevolgd'worden."
„Er kan geen °ociale, politieke of e«
noniische vrede zijn zonder eerbiediging
van de fundamentele rechten van <k
mens, het recht op vrijheid van geweteq
vrijheid van het woord en vrijheid vu
godsdienst."
De kardinaal bracht geen speciaU
grieven naar voren tegen de regering
maar het is wel mogelijk, dat hij gedacn
heeft aan het feit, dat radio en televisi
niet beschikbaar gesteld werden
verspreiden van de kerstboodschap. We
werden door de radio kerstliederen uit
gezonden, maar geen missen of preken
Rotsvesting Masada
straks nationaal
Joods monument
JERUZALEM De opgravingen et
herstellingswerkzaamheden van de twee- 1
duizend jaar oude rotsvesting Masada aat fot<
de Dode Zee is nu zo ver gevorderd, daj ov<
het historische bouwwerk uiterlijk bin
nen een jaar opengesteld zal worden voo:
het publiek.
Het geweldige werk zal dan zoveel mol *0<
gelijk in de oorspronkelijke staat teruggi
bracht zijn. Ha
Masada is omstreeks 150 jaar voo;1
Christus gebouwd. Tweehonderd jaaj
daarna (na de verwoesting van Jeruza
lem) werd zij gebruikt als laatste schuilt
plaats van de Joden voor de Romeineri K
Na een belegering door Romeinse le- r c
gioenen viel Masada op 15 april 73 jaai
na Christus, nadat 967 Israëlische marij Ne
nen, vrouwen en kinderen zelfmoord had]
den gepleegd. j «ui
Aangenomen wordt, dat Masada in he: 1
vervolg een soort nationaal heiligdom! Ha
voor Israël wordt. Reeds tijdens de op
gravingswerkzaamheden, die de bekendi
Israëlische archeoloog prof. Rigael Yadiu
uit Tel Aviv leidt, reizen velen van hein. t
Directeur Eindhovens
Dagblad overleden Jps
Op Tweede Kerstdag is te Epe op 73- S'^
jarige leeftijd plotseling overleden d« «s
heer A. P. Moll, directeur van het Eind-, b
hovens Dagblad. Tijdens een autorit in
de omgeving werd hij door een hartaan
val getroffen. Hij overleed achter het;
stuur. De auto kwam in de berm van d» He
weg tot stilstand.
De heer Moll was in de drukkerswe
reld een bekende en algemeen geachte'
persoonlijkheid. Hij werd op 5 mei 1891
in Oosterhout geboren en begon zijn car- Hs
riére als zettersleerling. Na op diverse 1
plaatsen te hebben gewerkt, kwam hij in or
1915 naar Eindhoven, waar hij als be- Ja
drijfsleider in dienst trad bij drukkerij!
Hermes. In 1944 werd hij tot mede-direc
teur benoemd in 1953 volgde zijn benoe- 1
rij 1
blad.
(Van onze kerkredactie) d
Het bekende Belgische blad „De Kruisbanier" bestaat twintig jaar. DU
feit zal feestelijk herdacht worden op een bijeenkomst in Antwerpen, zater
dagmiddag 9 januari in de Belgische christelijke zendingskerk aan de Bex-
straat. De Kruisbanier is het blad dat Belgische protestanten samenbindt en|
vele Nederlanders voorlicht over de sltpatie bij onze zuiderburen.
Op de bijeenkomst zal spreken prof. dr. W. Lutjeharms uit Brussel,
tevens zullen verschillende Belgische predikanten het woord voeren. Ef
wordt gerekend op een grote belangstelling niet alleen uit Belgie, maar ooki
uit Nederland.
Tijdens deze bijeenkomst zal een jubileumbedrag worden aangeboden
dat door lezers en vrienden van dit blad bijeengebracht is om het een betereJ
financiële basis te geven. Voor Nederland is een comité van aanbeveling ge
vormd waarin vooraanstaande predikanten uit vrijwel alle Nederlandse
kerken zitting hebben.
Vandaag opzienbarend nieuwst....
Onze school heeft ten primeur
Een leerkracht met een dubbel le
ven. Maar sinds we het ontdekt
hebben is de aardigheid er eigen
lijk al een beetje af. Het gaat om
de nieuwe tekenlerares. Dat we
afscheid hebben moeten nemen
van de ouwe was voor ons alle
maal een strop, hij had er wel niet
zo erg de wind onder maar daar
was zijn onderwijs niet minder om.
Hij kon zo gemoedelijk naast je in
de bank komen zitten: schuif maar
eens een endje op zullen we sa
men eens kijken of het niet beter
kan..., je ligt met de perspectief
overhoop, vrind.
Ja, van die ouwe heb ik heel wat
opgestoken, zonde en jammer dat we
hem kwijt zijn. Hij had zo'n eigen
aardig geurtje aan zich half zoetige
pijptabak, half lekkere toiletzeep, hij
ging vaak even z'n handen wassen,
z'n nagels waren altijd prachtig
schoon. Als hij dan zo naast me zat
«topte ik mijn eigen groezelige tengels
maar gauw een beetje weg.
Ben benieuwd hoe d- nieuwe juf za
zijn.
Vandaag hebben we kennis mei
haar gemaakt. Nou, niet om over te
gillen. Het lijkt wel een vriendelijk
mens, daar niet van. De kleren die z
•an heeft..., het is net of ze eigenlijk
hij een ander vrouwspersoon horen
luwerwets of te wijd, ik weet het
niet zo precies te zeggen, ze frunnikt
«teeds aan haar mouwen en sjort aan
haar rok als ze gaat zitten. Nee, we
vinden er niet veel aan. Niet eens de
moeite waard om eens lekker op
«tang te jagen. Soms staat ze wel een
paar minuten achter elkaar ,-ig
naar het plafond te staren en op
andere ogenblikken kan ze ons ineens
met ons werk laten ophouden c
die ons geen barst kunnen schelen.
Dan teken ik stiekem poppetjes voor
Cieleke die ze verzamelt en Louis
broedt met vmom geloken og nr --
uit Dat zijn zo de ups
tleke
en downs v
Vrijdag.
i het schoolleven.
haar gewoon niet aan te kijken bang
dat we ons niet goed zouden kunnen
houden. Op straat hebben we ons in
de tompoezen zowat verslikt.
Dat mens leidt dan een soort
dubbel leven. zei mijn moeder,
maar toen 's avonds mijn vader thuis
was heeft die verteld dat een van zijn
zakenrelaties (hij vindt het woord
„klanten" niet meer van onze tijd!)
de juffrouw heel goed kent Ja, mijn
pa hoort zoal eens een en ander bij
zijn geliefde clientèle. Als je mij
vraagt komt er heel wat geleuter aan
Rob en ik kunnen zeggen dat we
een klein avontuur hebben beleefd.
Met een verschrikkelijke trek in tom
poezen staan we daar in de volle
bakkerswinkel op onze beurt te wach
ten en 'wat ontdek ik daar opeens? Je
raadt het nooit. Onze tekenjuf. Maar
dan zodanig gecamoufleerd dat re
haast niet te nerkenner is. Een heel
nauwe broek, een korte jekker van
zwart leer, zo'n ding uit een Ameri
kaanse winkel van overcomplete le
gerspullen, die nog maar altijd te
koop blijven en. man, man,... lange
losse haren tot een eind over haar
schouders, net zoals een paar kinde
ren uit de zesde re hebben Ik geef
Robby een por, maar we durfden
te pas om eens een ordertje te strik
ken. Zo kwam hij dan ook aan de
weet dat diezelfde stijve lerares van
ons een artiste is met een heus al
gevestigde naam „in de nonfiguratieve
sector". Alsjeblieft. Mijn haren rezen
te berge, mam legde er haar verstel
werk voor neer. Nee toch?
Och, zei pa me» een medelij
dend lachje, daar gaan ze op schooi
de Jongetjes en meisjes natuurlijk niet
van tevoren over inlichten Ik kan
Jullie nog meer vertellen, ze expo
seert ook. Volgende week kun je gaan
kijken Gaat u dan mee? vroeg
Ik. Ha, ha, mij niet gezien, ik kan
het me wel zo ongeveer voorstellen.
Ik lees trouwens de krant behoorlijk
en ik zie de foto's.. Hij produceerde
een schaterlach die gewoon honend
klonk. Maar ik zal me de kans niet
laten ontglippen. Ik niet.
En nu ben ik er geweesi, op de
tentoonstelling. Er waren daar veel
bezoekers en het was .ollig om naar
hun gezichten te kijken want ze de
den verschrikkelijk hun best om wat
daar allemaal hing te begrijpen. Ik
ben eerst naar de hoek gegaan waar
een knalgeel affiche verkondigde dat
dit „happenings" voorstelden Je zag
er een paar kromme vorken op een
homp stopverf geprikt, een heel ouwe
mannehandschoen met maar twee
vingers tegeD een flard landkaart ge
spijkerd. drie bemodderde glasscher
ven op een uitgespreide krant vnn tien
Jaar geleden en een roodgeverfde
doodskop met een ballpoint tu sen d>
kaken. Mieters allemaal.
En vlak ernaast, waaratje daar had
le hetoeuvre van onze nieuwe juf
Nou, het bestond uit vijf of zes doe
ken die versierd waren met titteltjes
schuine en rechte strepen en gore
verfkwakken die op paardevijgen le
ken. Er was ook een catalogus, ik heb
er twee kwartjes voor over gehad
want ik wou er Rob en Louis ook van
laten genieten
Het werd in net vrije kwartier een
nele snotenscholing. We hadden met
een een pracht van een naam 'eevon
den Voortaan heet ze Picassa Stel je
voor dat ze vandaag of morgen een
denderende cultuurprijs van het mi-,
nisterie krijgt. Dan komt onze school
nog met kapitale letters op de front-
oagina.
Onze vroegere ouwe moest het alle
maal eens weten...
Aaya Selva