Vrijheid van godsdienst in Noord-Nigeria gered Een kanttekening Emil Brunner wordt wyn'l<ll,rM<m<>rs morgen 75 jaar Alternatief voor hoger kleiiterschoolgeld „Hitler-zegel" niet uit de circulatie Een woord voor vandaag Chefarine „4 Afscheiding in Waadtland na 117 jaar opgeheven 2 DINSDAG 22 DECEMBER 1964 SILENT SERVICE J^EEDS vestigden wij de aandacht op de vlotte wijze waarop de defensie begroting, dank zij een vertrouwenwekkend beleid, is behandeld. Achteraf was er nogal kritiek op de soms wat handige, maar weinig-zeggende antwoor den van de minister, die ook wel zal begrijpen dat hij daarin niet te ver kan gaan. Anders zou hij wel eens het tegengestelde kunnen bereiken van wat hij als aanhanger van de silent service-opvatting voorstaat. De minister wil, als het even kan, geen opschudding verwekken door zaken voor het ambtenaren gerecht of door controversiële kwesties met de kerken, landeigenaren, per soneelsorganisaties enz. De silent service-gedachte is afkomstig van de Royal Navy, de Britse zee strijdkrachten, waarmee de minister in de jongste oorlog als onderzeebootman contact had. Bij de Engelse vloot geen grootspraak als: Brittannia rules the waves, maar een stille en bescheiden paraatheid. Voor militairen zit er wat verstandigs in de silent service-gedachte, omdat in tijden van oorlog nogal eens blijkt, dat de grootspraak niet klopt met het gedrag onder moeilijke omstandigheden. Ook voor het eigen volk en regering, die geroepen zijn in de eerste plaats de vrede te zoeken, is het goed deze taak niet te frustreren door oorlogsgeschreeuw. In de praktijk betekent de silent service-gedachte, dat men, zo mogelijk, de „vuile was" niet naar buiten brengt. Daarin ging een uit Nieuw-Guinea terug gekeerde commandant van de Koninklijke marie zo ver, dat hij op een pers conferentie glashard ontkende, dat hij een vliegtuig had verloren. De volgende dag bood hij voor deze ontkenning wel zijn verontschuldigingen aan, maar het „silent" mag natuurlijk niet zo ver gaan, dat de eerlijkheid en de open baarheid in het gedrang komen. Ook op public relations, werving en dergelijke kan de silent service-gedachte worden toegepast Men beseft wel, dat deze zaken in een democratische staat vaak te subtiel en te diep liggen om ze a la Goebbels op te lossen. Wordt de strijdkrachten gevraagd een dienst te bewijzen, goed, maar geen opdringen. Beter is dan voortgaan met de eigen taak. Men zou het geheel kunnen samenvatten in die oude spreuk, die al in zovele legers opgeld heeft gedaan: Meer zijn dan schijnen. Een spreuk, die in mili taire zin het verrassingselement tot grondslag heeft. Daarnaast moet worden bedacht dat velen, onder wie de socioloog prof. dr. J. A. A. van Doorn, de mening zijn toegedaan, dat een zekere evenwichtige integratie van de strijd krachten in de maatschappij noodzakelijk is, dat de strijdkrachten zich niet mogen opsluiten in een haven of in een garnizoen. Ten slotte is er het probleem van de kernwapens, waarvan er alleen al in West-Europa duizenden en duizenden zijn. Daarom mag het ook weer niet te stil worden rond de strijdkrachten. Het mag niet zijn: er is niets aan de hand, terwijl we op een vulkaan leven, al merkt men dat de laatste tijd niet zo door de afnemende spanning tussen Oost en West. Wij zien de waarde wel van de silent service-opvatting, maar we stellen voor op, dat de openheid en de objectiviteit niet in het gedrang mogen komen, evenmin als dat mag met de roeping van de overheid. Al te grote toegevend heid zou immers kunnen leiden tot een slapheid, die de grondslagen van de strijdkrachten aantasten. Soms zijn ook in tijd van vrede spanning en strijd nodig. Nu hebben we niet de indruk, dat minister De Jong deze uit de weg gaat. Grote invloed in oecumene Een op de drie is christelijk (Van onze kerkredactie) Morgen wordt een van de in vloedrijkste theologen van onze tijd, de Zwitserse hoogleraar Emil Brunner, 75 jaar. Vooral in de dogmatiek, de ethiek en de oecu menische beweging is zijn werk gedurende veertig jaar van grote betekenis geweest. In verband met dacht besteed worden. Emil Brunner werd 23 december 1889 te Winterthur geboren. Hii studeerde in Zürich. Berlijn en New York en promo veerde in 1914 in ZUrich tot doctor in de theologie. Nadat hij enige tijd leraar Frans in Leeds in Engeland was ge weest, werd hij predikant in Obsthaldei. (kanton Glarust. In 1922 werd hij privaat-docent aan de universiteit te Zürich en twee jaar later i'oon hoogleraar in de systematische 1")^ fA \\7 p praktische theologie. Enige tijd was w. W \V llllvCJT hij gasthoogleraar in Princeton (V.S.) en (van 1953 tot 1955) aan de nieuwe christelijke universiteit te Tokio. Als hoogleraar te Zürich is hij opgevolgd door Gerhard Ebeling. In het begin van de twintiger jaren trad Brunner op de voorgrond samen met Barth. Bultmann, Gogarten. Thur- neysen en vele anderen als „dialec tische" theologen. Deze theologen keer den zich tegen de overschatting van de ervaring en het gevoel in het geloofs leven en eisten alle aandacht op voor de van die jonge Edammer, belegen Goudse of oude Leidse Beroepi n ?swerk Kamer niet enthousiast (Van onze parlementsredactie) I desbetreffende circulaire dient te wordt I ingetrokken. Deze motie komt vandaag in DEN HAAG Minister Bot stemming. Hivn heeft de Tweede Kamer nu of- HAVO ficieel meegedeeld, dat de voorge nomen (en fel omstreden) verho ging van het college- en kleuter schoolgeld niet doorgaat. Dit heef ondermeer tot gevolg, dat de rijks uitgaven voor het kleuteronderwijs over 1965 met 6,5 miljoen zulien moeten worden verhoogd. Maar daar het totaalbedrag van <Je ön- derwijsbegroting-1965 niet omhoog mag, zal die 6,5 miljoen van een andere begrotingspost worden af gehaald. In verband daarmee stelt de minister nu voor de tweede fase van de verlaging der leerlingen- schaal (klassegemiddelde) bij het lager onderwijs niet zoals in de bedoeling lag op 1 september a.s. in te voeren, maar op 1 januari 1966. Deze verschuiving levert hem 6.140.000 op. Er is bij deze begrotingsbehandeling veel gesproken over de positie van de schoolhoofden, de toestand bij het ulo, dé invoering van „studieloon", de scholen bouw, de positie van het opleidingsinsti tuut voor de buitenlandse handel, „Nij- enrode", de sport, de recreatie, de in het bioscoopbedrijf enz. ,E}en van'protestantse zijde sterk de krjeeg, was het experiment met de havo- schölen. Staatssecretaris Grosheide heeft 6 ulo scholen aangewezen, die met de havo- opzet mogen experimenteren. Daaronder bevindt zich slechts één protestants-chris telijke school (Dordrecht). De Vereni ging voor christelijk mulo en hel christe lijke pedagogisch studiecentrum hadden echter 4 scholen voorgedragen. Daarvan heeft er één zich teruggetrokken. Twee scholen heeft de staatssecretaris laten vallen. Van dit besluit heeft hij genoem de protestantse organen niet (tijdig) op de hoogte gesteld, zodat deze niet meer in de gelegenheid waren andere scholen voor te dragen. Het protestants-christelijk ulo is er met één school bekaaid afgekomen daartegen protesteerden gisteravond I Grosheides partijgenoot Van Bennckom alternatief toonde delen de c.h. afgevaardigde dr. Schuring. Tweede Kamer zich gisteren, bij de Laatstgenoemde sprak van een „duidellj- plenaire behandeling van de onder- ke^ - -1- J- wijsbegroting, verre de woordvoerders ringspartijen wilden er zich deson danks wel bij neerleggen. Niet ald.us de P.v.d.A. De socialist drs. Vis kwam amendement om de voorae- stelde latere verlaging van de leerlin- genschaal te verhinderen. Daarover zou vandaag worden gestemd. In een schriftelijke toelichting noemde minister Bot het voorstel ,.het minst bezwaarlijke alternatief' voor het nïet- doorgaan van de kleuterschoolgeldverho- ging (van ƒ1 tot ƒ2.50). Hij zag overi gens wel bezwaren. Het aantal verplichte onderwijzers wordt nu vanaf de kerstva kanties en niet al bij het begin van bet schooljaar gewijzigd. Aan de andere kant betreft het hier maar een kort uitstel, terwijl bovendien in aanmerking moet worden genomen, dat het aantal onder wijzers van de lagere scholen pej kalen derjaar bepaald. COLLEGEGELD ongemotiveerde achterstelling van enthousiast. het christelijk mulo, die moeilijk is te de rege Minister Bot en d; staatssecretarissen Grosheide en Van de Laar zouden de Kamer vanmiddag antwoorden. Volgens de jongste statistieken is een derde deel van de wereldbevolking chris- telijk, namelijk 930 miljoen mensen. I Hiervan zijn 572 miljoen rooms-katholiek, zijn slechte gezondheidstoestand 1.220 miljoen protestant, terwijl 138 miljoen zal aan^dit jubileum niet veel aan-1 vïi^he^'dfe "niet christen zijn is twee maal zo groot, namelijk 2.067 j miljoen. Voor de grote wereldgodsdien sten luiden de cijfers: islam 437 miljoen, hindoeisme 341 miljoen, confucianisme 335 miljoen en boedrhisme 155 miljoen. Tot de ruim twee miljard niet-christenen j behoren verder naast aanhangers van I kleinere godsdiensten, zoals het ioden-1 dom, 676 miljoen heidenen en atheïsten. macht van Gods Woord. In 1924 schreef Brunner een lijvig boek /er „De mystiek en het Woord", waarin ij „plus barthianiste que Barth" de ervanngstheologie van Schleiermacher zo fel aanviel, dat Barth zelf zich ge noodzaakt zag, deze leidende theoloog in de negentiende eeuw tegen Brunner bescherming te nemen Conflict met Barth De dialectische theologen, die zich gegroepeerd hadden om het tijdschrift „Tussen de tijden", vielen echter in het begin van ae dertiger jaren uiteen wegens diepgaande meningsverschillen. Alleen Thurneysen bleef Barth trouw. Gogarten sloeg wel heel aparte wegen in, toen hij probeerde het Hitler-regime theologisch te rechtvaardigen. Tussen Barth en Brunner ontstond ver schil van mening om Brunners leer van het aanknopingspunt. Volgens Brunner i/indt de prediking van Gods Woord een aanknopingspunt in datgene, wat de nature weet. met name in zijn karakter van de schepping. Zich be roepend op Calvijn leerde hij. dat Gol te kennen is uit de natuur, al is de open baring in de Bijbel nodig, om de natuur- openbaring te kunnen begrijpen. Vooral in zijn grote ethiek „Het gebod en de ordeningen" (1932; heeft hij deze ge dachten uitgewerkt. Barths antwoord was een brochure iet een titel, die kort, maar krachtig as: Neln! H(j wilde van geen natuur lijke theologie weten. Door zUn leer van het aanknopingspunt is Brunner weer gekeerd tot de vleespotten van Egypte. Barth. De breuk tussen beiden is hersteld, al-heeft Brunner steeds volgehouden, dat Barths Neln groten deels op een misverstand berustte. van der Veen (78) overleden OOSTERBEEK In alle stilte is be graven ds. O. W. C. v. Willigen v d. Veen, hervormd emerituspredikant. Ds. Van Willigen is 78 jaar geworden. Ds. Van Willigen werd 26 november 1886 te Rossum geboren, waar zijn vader predikant was. Hij bezocht het gvmasium te Rotterdam en studeerde aan de Rijks universiteit en te Utrecht en te Leiden. Na hulppredikant te zijn geweest in Schiedam aanvaarde hij in 1913 hst ambt in Hindelopen, daarna in Heeg (1918), Nw. Stadskanaal (1922) en Rhoon, waar hij werkzaam geweest is van 1928 tot aan zijn emeritaat in 1951. Ds. Van Willigen is lange tijd gods dienstleraar geweest aan de tweede christelijke H B S. (thans Calvijnlyceum) te Rotterdam. Van „Maasoord" was hij een paar jaar geestelijk verzorger. Ook was hij voorzitter van de afdeling Rotterdam van de studievereniging voor Psychical Research. Van zijn hand ver scheen een tweetal werken: „Parapsycho logische beschouwingen over leven en dood" en „Parapsychologie en haar bete kenis voor het Christelijk Geloof". Zwols Kerstblad ZWOLLE De lectuurcommissies van hervormde, gereformeerde, christelijke gereformeerde, vrije evangelische en lu therse gemeenten hebben een gezamen lijk „Zwols Kerstblad" gemaakt. Zij hebben evenals het Deventer Evan gelisatie Comité aansluiting bij elkaar gezocht. Aan het Deventer Kerstblad werkten ee: de plaatselijke afdelingen van de Elisabethbode. De Open Deur, De Strijd kreet en De Zaaier. Het Oude Testament kan op een heel wonderlijke wijze spre- ken over Gods gerechtigheid. Daar zijn bijvoorbeeld de woor-1 den van Micha: Des Heren gramschap zal ik dragen want ik heb tegen Hem gezondigd totdat Hij mijn zaak verdedigt 1 en mij recht verschaft." Hier is een man met zondebesef en dat gaat zo diep dat hij niet probeert aan de gevolgen te ontkomen, maar met gebogen hoofd voor Gods aangezicht j verklaart dat hij Gods toorn zal dragen. En dan valt, waar wij het woord genade zouden gebruiken, het woord „recht". Er wordt zelfs bij gezegd: „totdat Hij mijn zaak verdedigt". Maar het was toch een verloren zaak, dat had de man toch erkend? Was het recht al niet openbaar geworden in Gods toorn? Als wij spreken over een rechtvaar dige God, dan heeft dat toch altijd een wat dreigende kant. Hij heeft alle recht ons te straffen, want wij hebben immers allen gezondigd. Maar Gods gerechtigheid gaat veel dieper. Bij Gods gerech tigheid gaat het niet alleen om de straf over de zonde, zoals bij ons, maar het gaat om herstel van de zondaar. Gods ge- i rechtigheid wordt niet daar openbaar ivaar mensen terzijde worden geschoven, maar waar zij weer hun plaats voor Zijn aangezicht kunnen innemen. De zondaar blijft Gods eigendom, geschapen door de Almachtige. De zondaar mag zeggen: Maar toch verstoot Gij mij niet. Gods gerechtigheid is, dat Hij niet alleen als oordelende Rechter optreedt, maar tevens als de Verdediger. Daarom werd Christus geboren: Om onze zaak te verdedigen, om ons recht te verschaffen, door ons weer terug te leiden voor Gods troon, door ons weer Gods leven te schenken. Wij lezen vandaag: Lucas 1 21-38. Publikaties Brunner heeft buitengewoon veel ge schreven over zeer uiteenlopende onder erpen. Hij publiceerde omvangrijke erken over de Middelaar, het bijbels mensbeeld tegenover het idealistische, de verhouding tussen openbaring en menselijke rede. Van zijn befaamde werk .Waarheid als ontmoeting", dat in 1938 voor het eerst verscheen, kwam vorig jaar de vierde druk uit. Van zijn voor naamste werk. een dogmatiek, verscheen het derde en laatste deel in 1960. „Ons geloof", een dogmatiek in popu laire vorm, beleefde als pocket alleen ns land al een totale oplaag van 50.000 exemplaren. Een ander bekend werk, dat in het Nederlands als pocket binnenkort wordt uitgegeven is „God en zijn rebel". Veel kritiek heeft Brunner onder vonden om zijn ontzag voor wat hij het onaantastbaar resultaat van het weten schappelijk onderzoek noemt. Zo werpt hij de historiciteit van Adam en de zondeval. Christus' maagdelijke geboorte, lichamelijke opstanding en hemelvaart. In de oecumenische beweging heeft Brunner diepe sporen getrokken. Ook zijn sociaal-ethische studies, met name zijn boek Gerechtigheid (1943) hebben grote invloed uitgeoefend, vooral op de christelijke politiek. Als gevolg van zijn praktische inslag heeft hy In de angel- saksischc wereld veel meer opgeld ge maakt dan Barth. Men heeft hem wel de stichter van een nieuw christelijk huma nisme genoemd. BONN Het Westduitse ministerie posterijen heeft geweigerd een serie nieu we we Postzegels van 50 pfennig uit de cir- niet per schooljaar wordt culatie te nemen, waarvan gezegd wordt i dat ze het portret van Hitier vertonen. Op de postzegels is een kasteelpoort met een boom afgebeeld, maar critici zeggen I dat men in het gebladerte van de boom het gezicht van Hitier kan herkennen. Het ministerie zegt dat de gelijkenis toevallig is en dat men het alleen ziet als men erop wordt gewezen Wat een hoofd lijkt zou ook als een schoorsteen of als het hoofd van Charlie Chaplin gezien kunnen worden, aldus het ministerie. Wat het achterwege blijven van de collegegeldverhoging (van ƒ200 tot ƒ400) betreft: ook hiervoor zal elders in de onderwijsbegroting een compensatie moe ten worden gevonden. Minister Bot be raadt zich nog over mogelijke alternatie ven. Vanuit de Kamer klonk gisteren de waarschuwing, dat. welke oplossing ook wordt gekozen, deze de belangen van de studenten niet mag schaden. Men drong er bij de minister op aan de Nederlandse Studentenraad en de academische raad bij het overleg te betrekken. Kritiek leverde de Kamer ook op de voorgenomen verhoging (per 1 januari) van de cursusgelden voor het nijver heidsonderwijs (ƒ2,6 miljoen). De heer MÜÉyAI H CP AUTOMATIC ACV) TOASTERf69.50 Griep? Chefarine „4" doet wonderen! Vier middelen In één labiel werken krachtiger zonder de maag van streek Ie maken De vier middelen verenigd in Che farine „4", ieder afzonderlijk al beroemd, werken te zamen nog beter en helpen ook vaak dan wan neer andere middelen falen. Ook zij, die een gevoelige maag hebben, kunnen Chefarine „4" gebruiken, want één bestanddeel dient om de maag te beschermen. in® kind goed beschermd tegen ivinterkou wollen dubbel-ribsteek kleuter- ondergoed warmte-isolerend, ijzersterk, naadloos. Ook verkrijgbaar in katoen. Moslims veroordeelden predikant (Van onze kerkredactie) OGBOMOSHO De uitspraak tan het Hoge Gerechtshof in Nnord-Nigeria, dal de predikanten vrijheid hebben pastorale be zoeken in de huizen af te leggen en in liet openbaar godsdienstoefeningen te houden is voor de christenen daar van zeer grote betekenis. De Baptistenpredikant van Ogbomosbo. dr. Edgar H. Burks jr. noemde het een historische stap naar volkomen godsdienstvrijheid in de federatie van De rechterlijke; uitspraak is bet resul taat geweest vah dé veroordeling van reverend Paul Samu, een baptistenpredi kant in een moslim-dorpje van de Gwari-' 'stam. Deze was veroordeeld weg en 6 be lediging van en ophitsing tegen het ge loof van de moslims, omdat hij op uitno diging van de inwoners in een huis een kleine godsdienstige plechtigheid had ge leid Behalve de predikant waren drie anderen aanwezig. Moslims Niet lang geleden was het hele dorp door het dorpshoofd uitgeroepen als „moslim-dorp". Daarom kwam de moslim godsdienst-onderwijzer dan ook in het bovengenoemde huis om te beslissen de naam van een pasgeboren baby. De inwoners weigerden echter, daar zij zei den pas christen te zijn geworden. De Als grondwet gewijzigd wordt (Van onze kerkredactie) LAUSANNE De synodes van de twee hervormde kerken van de Zwitserse kanton Waadtland heb ben zich beide uitgesproken voor samengaan. Het zijn de nationale kerk en de Vrije Evangelische Kerk. samensprekingen gevoerd. In 1955 kwam konkreet plan gereed, dat na acht- e bestudering en amendering in 1963 Ie gemeenten in discussie gegev De synode van de nationale kerk heeft jongstleden vrijdag het verenigingsplan definitief goedgekeurd na een lange dis cussie. waarbij een minderheid zich tot het laatst tegen het plan bleef verzetten. De synode van de Vrije Evangelische Kerk heeft het plan voorlopig aanvaard. Zij kan het pas definitief goedkeuren, als de meerderheid van de plaatselijke gemeenten zich er voor verklaard heb ben. De beslissing verwacht men eind kerkelijke aangelegenheden. I januari. De vereniging gaat echter alleen door. als de bevolking van Waadtland een wij- plaatselijke rechtbank bekeurde en ver oordeelde toen de predikant. Deze won na appelleren bij het Hoge Gerechtshof zijn zaak. De advocaat van Samu de hoogste advocaat van de grootste politieke partij van de moslims in Noord-Nigeria hield een vurig pleidooi voor godsdienst vrijheid, waarbij hij de grondwet van Nigeria citeerde. Hierin wordt gezegd, dat iedereen vrij is in zijn denken, gewe ten en godsdienst. Ook is hij vrij een andere godsdienst of geloof te kiezen en alleen of in het openbaar zijn religie te manifesteren en propageren door gods- 1 en naleving,J Dr. Burks merkte op, dat wanneer 1 reyerend Sanji*-,zijn, zaak verloren „had I dit zou betekenen, dat in deze streek I geen predikant meer in enig kerkgebouw I zou mogen preken of zelfs over de chris telijke godsdienst spreken in de huizen de kerkgangers. Ds. Van der Knijff wordt 80 jaar DEN HELDER Woensdag hoopt de chnstelijk-gereformebrde emeritus-predi kant ds. I. van der Knijff de leeftijd der sterken te bereiken. Zijn ouderdom 'Or hem geen verhindering om des zondags nog twee, soms zelfs driemaal te preken. Vorig jaar maakte hij nog een reis naar Canada om daar de Free Chris tian Reformed Church enige maanden te Ds. Van der Knijff werd in 1884 te vammerdam geboren. Nadat hij enige jd in het landbouwbedrijf en in het za kenleven werkzaam was geweest, effen de ds. J. Jongeleen voor hem de weg tot i het ambt van predikant via artikel 8 van de kerkorde (singuliere gaven). Uit een "ijftal beroepen nam hij dat van De waar hij 14 april 1929 in zijn bevestigd. - -erwisselde ds deze gemeente met die v vanwaar hij in 1948 naar Rozenburg ver trok. Van 1951 tot 1957 diende hij de kerk van Den Helder. Op 72-jarige leeftijd werd hem daar emeritaat verleend. De Vrije Evangelische Kerk ontstond in 1847 als gevolg van de overheidsbe moeiing in kerkeli. Toen de nationale kerk van Waadtland zelfs accepteerde, dat de kantonale de bekende Réveilman Alexandre j kerk en staat. De verenigde kerk zal sinds 1950 zijn er tussen beide kerken I Geen invochten geen natte persdoeken 1 r-n stoom strijkijzer NED. HERV. KERK Beroepen te Leerbroek: S. de Jong te Houten; te Winterswijk: N. J. M. Hoo- gendijk te Muiderberg; te Vijfhuizen: W Oost te Minnertsga; te Oudkerk en Rood kerk: H. E. K. Vegter te Borger. Bedankt voor Hengelo (Gld. pers te Oldeborn; ocialist Vis kwam met een motie, M. Hoo- wordt uitgesproken dat de verhoging geen doorgang behoort te vinden en de J. Kui- Klazienaveen (toez.) en voor Nw. Stadskanaal: F. J. Veldman te Drachten; voor Oud-Alblas (toez.): B. J. Wiegeraad te Herkingen. GEREF. KERKEN Beroepen te Hilversum als pred met bijz. opdracht): dr. O. Jager te Haar- lem-N. Aangenomen naar Lollum: T. Zuidema, kand. te Badhoevedorp. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Werkendam: M. Vlietstra te IJmuiden; te Rijnsburg: J. C. van Ravenswaay te Scheveningen; te Dok- kum: W. de Joode te Zwaagwcsteinde. Bedankt voor Urk; J. Keuning te Vee- nendaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravenpolder: P. Blok te Dirksland Bedankt voor 's-Gravenhage-Z.: A Vergunst te Rotterdam-C. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Drietal te Utrecht: A. G. v. Gilst te Noachs ark beschermt Indiase diersoorten De „Ark van Noach" is de naam vani eenIndiase actie voor het voorkomen van het uitsterven van zeldzame dier soorten. Deze zullen ingescheept worden I naar het buitenland. Op het ogenblik is het zo. dat 21 dier-) soorten volledig zullen ophouden te be staan als niet spoedig ingegrepen wordt. Dierrassen of kuddes zullen worden in gescheept voor Noord- en Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland, waar zij in een ge schikte omgeving zullen verblijven. Eindhoven. D. Richards te Bussum, Th. v. Veen te Leeuwarden. BOND V. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Kampen: E. v. d. Bij te Rotterdam-Z.; te Leeuwarden (vac. G. H de Jonge): J. Moerland te Zaandam: te Oude Pekela: J. H. Karelse, kand. te Goes. Naar het hart van Rusland, door Laurens van dér Post. Uit gave H. J. Paris, Amsterdam. Het lijkt er op, dat elke journa list die in Rusland is geweest zijn reportages ook in boekvorm moet laten verschijnen. Thans is het Laurens van der Post die voor het Amerikaanse tijdschrift Holiday de Sowjetunie heeft bezocht en wiens ervaringen in vertaling van P. Verstegen zijn verschenen. Overi gens moeten we toegeven: Van der Post is een goed opmerker en heeft veel gezien dat het doorge ven waard is. (350 blz.. 14,50). De diepvriesmens. door Robert C. W. Ettinger. Uitgave Agon Elsevier, Amsterdam. Ettinger meent, dat de gestorven mens moet worden ingevroren Want over een groot aantal jaren zal de medische wetenschap zo ver zijn gevorderd, dat deze dode mensen weer genezen kunnen worden. De schrijver tracht de indruk te wekken wetenschappe lijk te zijn. Maar hij gaat uit van vele veronderstellingen. Als hij het heeft over theologische, econo mische en juridische aspecten is zijn fantasie nauwelijks meer te volgen. Aan de andere kant is het boek doordrenkt van naar en ouderwets materialisme. (220 blz.. (5.90). Georgette Heyer is een schrijf ster wier waarschijnlijk grootste verdienste het is, dat zij veel weet van het dagelijks leven in het En geland van de negentiende eeuw. Minder verdienstelijk lijkt dat zij deze kennis in romans spuit Een daarvan is „Amor en de erfge naam" (vertaling A. F. Maitland- van Bemmelen), die als ondertitel meekreeg „Romance van een char mante vrouw in het oude Enge land". Eerlijkheidshalve moeten we toegeven, dat wie aan het boek begint, dus gewaarschuwd is. Wie deze waarschuwing echter als aan beveling ervaart, komt niet bedro gen uit. (220 blz., ƒ10,90). Roest Crollius. Uitgave N.V Arbeiderspers, Amsterdam. ongewoon verschijnsel en medici en opvoeders zijn geneigd, daaraan echt niet te veel aandacht te be steden. Ze gaan vaak vanzelf over. Anders wordt het, als een schrij ver deze dingen op papier gaat zetten en men een boek krijgt als „De Tomatenplukster". Veel ver kwikkends is er niet in te vinden. (151 blz., ƒ8,90). De wereld wacht een wonder, door Bhabani Bhattacharya. Uit- Etve Ad. M. C. Stok/Zuid-Hol- ndsche Uitgeversmaatschappij, Den Haag. De meest succesvolle Indiase „romata-dichter" voert ons midden in het dorpsleven van zijn land, vlak voordat het de onafhankelijk heid verkrijgt. Het spook van de armoede waart rond, maar lichte aanraking van het Westen heeft zelfs hier de begeerte naar macht en goud doen ontstaan. De vrou wen, die opstaan tegen de geves tigde maatschappij, spelen een be langrijke rol in dit b"rtc. dat reeds in 26 talen werd v rn (°35 blz., 12,90). Leer om Leer, door William Shakespeare. Vertaling Hans Andreus. Uitgave Van Ditmar. Amsterdam. Ook Andreus heeft zich geroe pen gevoeld Shakespeare te verta len. Ditmaal is het „Leer om Leer" Het nut van deze nieuwe vertaling is niet duidelijk. Er be staan goede oude en een nieuwe vertaling heeft alleen recht van bestaan als zij in een of ander opzicht (bijv. voor toneelgebruik) beter is. Dat kan van deze niet gezegd worden. (111 blz., 4,90). Wie doodde de dominee?, door Jan II. Eekhout. Uitgave C. F. Callcnbach N.V., Nijkerk. Eekhout laat een Engelse on derwijzeres van haar avonturen vertellen en hij houdt er tot het einde toe de spanning in. De plot selinge dood van de dominee doet een hoop slof opwaaien in het Engelse stadje Burley. Iedereen gelooft, dat de predikant zelfmoord heeft gepleegd. De onderwijzeres gelooft dat niet en vindt na lang speuren de oolossinig (220 blz. 6.90). Ogen en klauwen, door Isaac Yanai en Nathan Granewitz. Uitgave H. Meulenhof - Amster- „Een authentiek Israëlisch docu ment over de Sowjet-wereldspi nage" staat op de omslag van de (dikke) pocket. Een wat té sterk gestelde trekpleister, omdat de twaalf beschreven gevallen niet direkt een gedetailleerd beeld ge ven van die spionage. Daarnaast hebben de schrijvers de zaak nogal eenzijdig bekeken. Toch krijgt men met déze in de serie „Wente lende wieken" verschenen pocket een spannend boek in handen, want de verhalen zijn boeiend ge noeg (191 blz., ƒ4,95). Kleurig memoriaal van de Hollanders op Oud-Java, door F. J. G. van Emden en Willem Brandt. Uitgave A. J. G. Stleng- holt N.V., Amsterdam. Nu Indonesië weer in onze „po sitieve" belangstelling staat, is de historie van deze eilandengroep zeker interessant. Brandt heeft aan do hand van studies van Van Em den overzichtelijk en uiterst zorg vuldig een boek samengesteld, dat een samenvatting wil zijn van de gebeurtenissen, in het bijzonder van Java, vanaf de Oost Indische Compagnie tot begin vorige eeuw. De auteur geeft een objectief beeld van wel en wee der Hollanders op Java, gespeend van elk kolonialis me. (240 blz., 12,50).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2