Uw probleem is het onze Aantal emigranten in 1964 toegenomen V er dubbel-de-kerk-be weging op Formosa werd gezegend Een woord voor randan# Samenspelenmet dé gerepatrieerden Arts Koppert geschokt door royement MAANDAG 21 DECEMBER 1961 ANDERZIJDS LITURGISCHE VERNIEUWING In het blad „De Strijdende Kerk", het veertiendaagse orgaan van de stichting Gemeente-toerus ting toont ds. F. B. Fennema aan, dat bezinning op de liturgie in de kerkdienst noodzakelijk is. Ds. Fennema gereformeerd predi kant te Schoonrewoerd zegt dan onder meer: T ANGE TIJD, en helaas is dat -L- vandaag nog dikwijls het geval is er in ons gereformeerd kerke lijk léven eigenlijk geen sprake ge-, weest van belangstelling voor de liturgische vormgeving van onze kerkdiensten. Het terrein van de liturgie werd dikwijls beschouwd als een gebied buiten het kerkelijk leven, al kunnen we gelukkig ook namen noemen van mensen, die zich hier intensief mee bezig hebben gehou den. Maar deze mensen hebben toch dikwijls het „ambt" bekleed van roependen in de woestijn: hun ge luid vond geen weerklank bij de meesten onzer. Vandaar dat we blij mogen zijn, en dankbaar, dat er vandaag bezig is een kentering te komen in deze weerstand tegen de liturgie, al kun nen we het betreuren dat dit zeer langzaam in zijn werk gaat, en dat er nog talrijke hindernissen geno men moeten worden. Dat wij vandaag blij met deze kentering zijn, dat is een gevolg van het feit, dat we zo langzamherhand zijn gaan zien, voor welk een leegte wij staan, wanneer wij in ogen schouw nemen het liturgisch besef van onze gemeenteleden. En wan neer we eerlijk zijn, dan zullen we de oorzaak van deze leegte niet moeten zoeken bij de gemeenteleden zélf, maar bij de voorgangers, want zij hebben het nagelaten, de hun toevertrouwde gemeenten op te voe den in de liturgie, enkele uitzon deringen daargelaten. Dit woord klinkt hard, en zelfs té hard, want het was de voorgan gers ook lange tijd onmogelijk om met de zaak van de liturgie bij de kerkmensen aan te komen: zij wer den niet begrepen. En, schuw ge worden, trokken zij zich terug in een zwijgzaamheid, die heden ten dage zijn weerslag vindt in de totale onbekendheid met wat wij als ge meenten nu eigenlijk dóen, wanneer wij samenkomen. Een ieder van onze predikanten zal het mij toestemmen, dat ook zij gestuit zijn op die totale onbekend heid, en daardoor op het benauwen de onbegrip, dat welig tiert temid den van onze kerkmensen. gehoord wordt, dat de kerk diensten de kerkgangers niets meer zegt, dat ligt, dacht ik, in de eerste plaats aan het feit, dat onze kerk diensten te typeren zijn als one-man- shows. Het is hard dit te moeten zeggen, maar het is m.i. de waarheid. Mag het dan niet de theoretische waarheid zijn, dan toch in ieder geval de beleefde waarheid. En wij doen er dikwijls aan mee, om deze gedachte in stand te hou den en zelfs te voeden. Want nu er dikwijls de bovenge noemde klacht wordt gehoord, nu gaan wij proberen hierin verande ring te brengen. En hoe doen we dat? In vele plaatsen tracht men dit te doen, door in de kerkdienst steeds iets nieuws in te voeren, en door allerlei „stunts" de aandacht en be langstelling van de kerkganger le vend te houden. De predikant krijgt In de door hem geleide kerkdiensten allerlei ..medewerkers" (want dat zijn ze!), maar niets van al dit pogen schijnt te mogen helpen: de klacht blijft! het beoogde doel wordt niet bereikt! En dit is ook te begrijpen. Want met al dit proberen en ex perimenteren blijft de kerkdienst zoals hij was: de kerkgangers blij ven het publiek, dat bezig gehouden wordt door de predikant en zijn eventuele medewerkers, die met el kaar het vastgestelde programma af werken. Het welslagen van onze heden daagse kerkdiensten hangt niet af van het feit, dat wij als gemeente van Christus samen mogen komen, maar dit hangt af van de persoon, en dat met name van de talenten van de in de kerkdienst voorgaande, of liever gezegd „optredende" (want zo wordt het toch maar al te dik wijls beschouwd?!) predikant. Hij is het, die tot opdracht heeft het „pu bliek" zo aangenaam mogelijk bezig te houden, en lukt hem dat, dan is hij van goed gerucht verzekerd. Hij is de vlees en bloed geworden kerk dienst, en wij kunnen dan ook zeg gen: de predikant is de kerkdienst, terwijl de kerkgangers als het pu bliek toekijken hoe hij het er van af brengt. HET KLINKT ons misschien hard in de oren. en het lijkt ons misschien overdreven gezegd, maar we kunnen er toch niet onderuit, dat hierin voor 80 pet. (minstens!) waarheid schuilt. Want voor het be sef van onze gemeenteleden, en helaas ook voor het besef van een overgroot deel van onze predikan ten, is de preek het een en al van een kerkdienst. In de preek ligt de kracht of de zwakheid van de kerk diensten. Alles wat er in deze diensten nog ve. der gebeurt, is slechts omlijsting, nodig ter verpozing van publiek en voorganger En het is mijn stellige overtuiging dat dit alles er toe geleid heeft, dat onze ^kerkdiensten het niet meer En daarom zullen wij niet alleen moeten trachten aan het gebeuren in de kerkdiensten een zin te geven, we zullen daarnaast moeten probe ren er een einde aan te maken, dat de kerkdiensten preekdiensten zijn En om dat te bereiken zullen we in aansluiting bij de Oude Kerk en bij wat Calvijn gewild heeft, er weer toe over moeten gaan, om in onze erediensten niet alleen het Woord te bedienen, maar ook het sacrament van het Heilig Avondmaal. Ik geloof, dat alleen dit er ons voor kan behoedeL om in de eenzij digheid en overaccentuering van de preek te vervallen, en daarin zoals het nu nog altijd het geval is te volharden, tot schade van onze gemeenteleden, en dus tot oneer van Hem, in Wiens Naam wij samen komen. De gemeente gaat het ervaren en ook met vreugde beleven, dat de verootmoediging even onmisbaar is als de dienst des Woords. En dat de dienst der gebeden van even groot belang is als de dienst der inzame ling. AT dat de kerkdiensten meenteleden niets meer zeggen, vindt niet alleen zijn oorzaak in het feit, dat onze diensten verworden zijn tot one-man-shows, want er ligt ook nog een andere reden aan ten grondslag. En dat is deze: al onze kerk diensten zijn van gelijke structuur, onderschéid is er niet. Morgen- en avonddienst zijn al leen hierin van elkander te onder scheiden, dat de voorlezing van de Wet in de avonddienst vervangen wordt door de voorlezing van de geloofsbelijdenis. Zullen wij echter willen komen tot een hernieuwde daadwerkelijke beleving van onze kerkdiensten, dan zullen wij aan deze toestand een einde moeten maken. Wij zullen ter dege onderscheid moeten maken tussen de morgen dienst en de avonddienst, zodat de morgendienst weer wordt tot ere dienst, en de avonddienst weer haar oude bestemming vindt in de leer- dienst. Om dat te bereiken, zullen in de morgendienst de volgende elementen aanwezig moeten zijn: Verootmoedi ging, Dienst des Woords, Dienst der Gebeden, Belijdenis van het geloof, Dienst der Inzameling, Dienst der Tafel of Viering van het Heilig Avondmaal. Mocht niet bereikt wor den, dat wij iedere zondagmorgen aanzitten aan de Tafel des Hren, dan zullen we er toch toe moeten overgaan de andere elementen wel plaats te doen vinden. Wanneer wij het hierover eens zijn geworden, en dat hoop ik van ganser harte dan zal de avonddienst ook een andere vorm móeten krijgen, met b.v. deze orde: votum - lied - gebed om de verlich ting door de Heilige Geest - schrift lezing -preek over een zondag van Je H. Catechismus - lied - dankge bed - slotzang - zegen. Het is wel duidelijk, dat de ge loofsbelijdenis niet in de avond dienst, maar in de morgendienst thuis hoort, als antwoord op de boodschap van het goddelijk heil. Hulp aan emigranten-ouders Waardering voor regering (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT In de ledenver gadering van de Chr. Emi gratie Centrale heeft de secretaris, de heer T. Cnossen, zaterdag zijn verheuging uitgesproken over de blijvende en nog toenemende be langstelling voor de emigratie. Ondanks de ruime mogelijkheden tot werkgelegenheid in eigen land blijken er elk jaar nog duizenden Nederlanders te zijn, die de voor keur geven aan het wegtrekken naar andere landen. Vooral Australië, Canada, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland staan daarbij in de belangstelling Over 1964 was het aantal aanmeldingen voor emi gratie nog weer 2000 groter dan in 1963. Het aantal vertrekkenden nam met 1300 toe en kwam op circa 8000. I .ze cijfers kunnen uiteraard nog slechts een voorlopig karakter dragen, omdat het jaar 1964 nog niet ten einde Is, maar in grote lijnen meende de heer Cnossen, dat dit wel de ontwikkeling geweest in het bijna afgelopen jaar. Dat een groot aantal Nederlanders nog de voorkeur geeft aan emigratie, ver klaarde de heer Cnossen uit het feit, dat nog velen beducht zijn voor een conjunc turele terugslag, anderen geloven dat hun kinderen in het buitenland meer perspectief hebben en voorts spelen reeds eerder geëmigreerde familieleden niet onbelangrijke rol. Positief De heer Cnossen verklaarde ons soonlijk gelukkig le zijn met de blijvende positieve benadering door de regering van het emigratievraagstuk. Het rege ringsbeleid heeft de volledige instemming van de Chr. Emigratie Centrale, omdat het mede afgestemd is op de sterke toe neming van de bevolking in ons land en op de altijd blijvende onzekerheid over de toekomstige economische ontwik keling. Het emigratiebeleid kan alleen maar een beleid op langere termijn zün aldus de heer Cnossen. Belangrijke activiteiten ontwikkelt de Chr. Emigratie Centrale op het ogenblik Chr. Gerei, kerken distantiëren zich van THT -oecumene ENSCHEDE De vier Christelijke Gereformeerde Kerken in Twente hebben gezamenlijk hun houding bepaald ten op zichte van de oecumenische commissie T.H.T. Omdat deze commissie er toe overgegaan is, kerkdiensten te organise ren op de campus, hebben deze kerken besloten hier niet langer verantwoorde lijkheid voor te dragen en zich terug te trekken. Om tegenover dit negatieve iets posi tiefs te stellen, aldus De Wekker, waar aan wij dit bericht ontlenen, werd beslo ten alle steun te verlenen aan een even tuele vestiging op de campus van een leerstoel in de calvinistische wijsbegeerte. Kerken in Kameroen op weg naar eenheid DOEALA Drie kerken in Kameroen zijn in snel tempo op weg naar eenheid. Het zijn de Presbyteriaanse Kerk in West-Kameroen, de Presbyteriaanse Kerk van Kameroen en de Evangelische Kerk van Kameroen. Een commissie, be staande uit vertegenwoordigers van de ze drie kerken, heeft nu een verklaring over de eenheid aangeboden aan de sy nodes van de kerken, die het volgend jaar bijeen zullen komen. In deze verklaring wordt onder meer de dank uitgesproken voor het zendings werk van de Europese en Amerikaanse kerken, maar tevens geconstateerd, dat de verscheidenheid in de zending ver deeldheid heeft gebracht in de Kerk van Christus in Kameroen. „Wij zijn ervan overtuigd, dat God on ze kerken nu samenroept om een organi sche eenheid te verkrijgen, zodat de ver kondiging van het Evangelie van Christus in ons leven versterkt kan worden. Ge dreven door deze gemeenschappelijke overtuiging verklaren wij ons vastbeslo ten, om samen dit doel zo snel mogelijk te bereiken. In onze verenigde kerk zullen wij ons open blijven tonen voor de we- derbarende kracht van de Heilige Geest in eenheid", zo eindigt de verklaring. De commissie heeft ook de vereniging van de drie theologische opleidingen be studeerd. Dr. Van Hessen lector in sociologie van jeugd en gezin UTRECHT Dr. J. S. van Hessen is benoemd tot gewoon lector in de fa culteit der sociale wetenschappen, aan de Rijksuniversiteit in Utrecht, om onder wijs te geven in de sociologie van jeugd De heer van Hessen, die op 20 mei 1916 te Wierden (OV) werd geboren, studeerde aan de universiteit van Am sterdam en slaagde in 1943 voor het doc toraal examen sociale geografie. Dr. Van Hessen was o m wethouder van Almelo en werd in 1952 wetenschap pelijk medewerker van het sociologische instituut der Rijksuniversiteit Utrecht en in 1957 beheerder van dat instituut. Hij was vervolgens docent voor sociologie aan het Hoogveld-instituut te Nijmegen, docent aan de opleiding der reclasserings- ambtenaren en docent aan de Konink lijke Militaire Academie te Breda. Dr. Van Hessen maakt deel uit van de redaktie van: „Wegwijzer in de so ciologie", „Huwelijk en gezin". Dux" (rubriek ..sociologie") en de TV-rubriek „Ouderavond" l Volgend jaar eeuwfeest (Van onze kerkredactie) TAIPEH De protestantse ker ken op Formosa gaan in 1965 op grootse wijze het eeuwfeest ge denken van het protestants christe lijk getuigenis op dit eiland. Deze herdenking omvat onder meer een grootscheepse evangelisatie-cam pagne, een herdenkingsweek en een studieconferentie ter bespre- ARMEENSE KERK GEDENKT IN '65 HAAR DODEN ETCHMIADZIN De katholikos van de Armeense Apostolische Kerk, Vazken I heeft het jaar 1965 uitgeroepen tot een herdenkingsjaar voor zijn kerk en voor het Armeense volk. De Armeense ge meenten zullen dan gedenken, hoe twee miljoen Armeense christenen het slacht offer werden van de vervolgingen door de Turken, die 25 april 1915 begonnen. Verder zijn de Armeense gelovigen opge roepen om te bidden voor de wereldvre de. Vazken I beschouwt zich als het hoofd in alle Armeense kerken in de wereld. Buiten de Sowjetunie wordt zijn gezag echter niet meer erkend. Beroepingswerk Ee. J. Smit te Bedankt voor Huizen /N.H.): (vac. G. Boer): J. v. Sliedregt te Baarn. GEREF. KERKEN Beroepen te Zaandam: J. Melse te Oen- kerk. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Cloverdale, B. C. (Cana da): H. D. v. Herksen te Hilversum. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Vlaardingen: M. Baan te Zeist en M. C. Tanis te Barendrecht. Bedankt voor 's-Gravenhage-W.: dr. W. H. Velema te Leiden. king van het werk in wat men noemt „de tweede eeuw van het protestantisme" op Formosa. De zending op Formosa werd mogelijk door het verdrag van Tientsin, waarbij China aan de Westerse mogendheden on der meer vrijheid van evangelieverkon diging moest garanderen. Op 16 juni 1865 arriveerde de eerste protestantse (pres byteriaanse) zendeling in Tainan in hel zuiden van het eiland In deze stad za. dan ook op woensdag 16 iuni met eer plechtige kerkdienst de herdenkingsweek worden geopend. In alle protestantse kerken op het eiland zullen de eerstvol gende zondag speciale diensten worden gehouden In deze diensten zal centraal staan de dankzegging voor het resultaat van de „Verdubbel-de-kerk-beweging". Deze Verdubbel-de-kerk-bewe- ging begon in 1954, toen de Presby teriaanse Kerk zich plechtig ver bond, om met Gods genade in hei jaar van het eeuwfeest God een kerk te tonen, die tweemaal zoveel gemeenten en leden zou hebben. Deze verdubbeling werd reeds leden jaar bereikt. Eind 1963 was het aantal gemeenten gestegen 415 tot 841 en het ledenaantal van 86.064 tot 176.205. Vruchtbaar Formosa is een van de vruchtbaarste zendingsvelden ter wereld. De nationalis tische regering legt de verbreiding van het christendom niets in de weg en vooral veel zendelingen van Amerikaanse geloofszendingen, die uit communistisch China werden verdreven, hebben hun werk naar dit eiland overgebracht. In de berichten, die wij uit Taipeh kregen, werd geen gewag gemaakt van het feit. dat reeds ruim driehonderd jaar geleden de geschiedenis van het chris tendom op Formosa een aanvang nam door Nederlandse zending. Van 1624 tot 1662 was het eiland bezit van de Oostin- dische Compagnie, die er veel aan zen ding gedaan heeft De (gedeeltelijke) bijbelvertaling, die de Nederlandse pre dikanten in het Formosaans maakten, is in de negentiende eeuw door de Engelse zending nog weer herdrukt. Een inval van piraten maakte echter aan het Ne derlandse gezag en ook aan de zending in Zuid-Amerika. Hier heeft zij drie ves tigingen in de staat Parana. Op het ogen blik wordt een poging ondernomen steun te krijgen van de Nederlandse regefing voor deze vestigingen. Op initiatief de Chr. Emigratie Centrale zullen in rana namelijk een middelbare landbouw school en een middelbare landbouwhuis- houdschool gesticht worden. Hiervoor is al aangekocht een landgoed van de Presbyteriaanse kerk. De scholen voor lager en uitgebreid lager onderwijs, die hier zijn gevestigd worden voor 80 pro- Ernstig wordt door de C.E.C. ge poogd activiteiten te ontwikkelen voor de hier verblijvende ouders en andere familieleden van emigranten, die hun bloedverwanten in andere landen een bezoek willen brengen. Het gaat vooral om het geven van voorlichting en het treffen van voorbereidingen voor de reis en het verblijf elders. In de middagvergadering hield ds. P. Pellicaan, predikant van de Refor med Church in Dunedin een interes sante causerie over zijn ervaringen in Nieuw-Zeeland. Vier part. synodes komen bijeen (Van onze kerkredactie) Van vier particuliere synodes der Ge reformeerde Kerken (vrijgemaakt) Is nu bekend, dat zij bijeen zullen komen ter bespreking van het conflict ter generale synode. Vandaag is de P.S. van Utrecht samengekomen. Morgen gaat de F.S. van Overijssel-Gelderland vergaderen. De pai -uliere synode van Zuid-Holland kan niet eerder bijeenkomen, dan 20 januari. In Noord-Holland tenslotte is de particuliere synode tegen 29 december samengeroepen. De particuliere synod, i van Groningen, Friesland en Drenthe maken nog ge n aanstalten om vervroegd te gaan verga deren. De afgevaardigden van deze res sorten zijn echter alleen op de synode gebleven. Ook het zuidelijke ressort zal niet vervroegd bijeenkomen, al heeft van dit gebied wel een afgevaardigde zich aan het synodewerk onttrokken. De kerkeraad van Scheveningen heeft de generale synode opgeroepen haar zit tingen te staken, omdat haar besluiten na het vertrek van de waalf toch geen rechtskracht meer bezitten. De kerkeraad van Marum heeft zich in itvesriroken als die van tot Niemöller gaat op reis naar Afrika DARMSTADT Vandaag heeft d bekende Duitse predikant ds. Martin Niemöller de leiding over de Evangeli sche Kerk van Hessen en Nassau overge dragen aan zijn opvolger prof. Wolfgang Sucker. Niemöller, die van zijn emeritaat gebruik wil maken door zich nog inten siever aan zijn oecumenische taken te wijden, zal na de jaarwisseling een reis naar Afrika maken. Zijn eerste doel zal daar Gabon rijn, waar hij met Albert Schweitzer hun gemeenschappelijke ver jaardag zal vieren. Op 14 januari wordt Schweitzer namelijk 90 jaar 73. i Niemöller De verjaardag wordt enkele dagen der gevierd, want van 12 tot 21 januari moet Niemöller in Enoegoe (Nigeria) zijn, waar hij als een van de zes presi denten van de Wereldraad de vergade ring van het uitvoerend comité zal mee maken. Op deze vergadering zal, gelijk btkend. beslist worden over de opvolging van dr. W. A. Visser 't Hooft, die om gezondheidsredenen in 1966 wil aftreden als secretaris-generaal. Ook moeten in Enoegoe tijd en plaats van de volgende assemblee van de Wereldraad worden vastgesteld. De laatste assemblee was in 1961 in New Delhi. Na de bijeenkomst in Enoegoe gaat ds. Niemöller dan nog naar Accra, waar hij op uitnodiging van de Presbyteriaanse Kerk van Ghana een serie voordrachten komt houden. N.O.V. is fel tegen uitstel verlaging leerlingenschaal AMSTERDAM Het hoofdbestuur van de Nederlandse Onderwijzersver eniging heeft in een brief aan de voor zitter van de Tweede Kamer er met klem op aangedrongen het uitstel tot 1 januari 1966 van de verlaging van de leerlingenschaal bij het g.l.o., v.g.l.o. en het u.l.o. af te wijzen. Het hoofd bestuur zegt „met ontsteltenis kennis te hebben genomen van het door budget taire overwegingen ingegeven voorne men van de regering hiertoe". De te grote klassen hebben in de af gelopen jaren naar bet oordeel van het hoofdbestuur ontzaglijke schade aan het onderwijs toegebracht. Telkens zodra voldoende onderwijzers beschikbaar' zijn, behoort derhalve de leerlingen schaal verlaagd te worden, aldus het hoofdbestuur van de Nederlandse On derwijzersbond. Kerk in Zuid-Afrika: Studenten mogen niet meer naar Nederland aanstaande predikanten van de Neder duitse Gereformeerde Kerk van Zuid- Afrika, die een tijd in het buitenland hebben gestudeerd, heeft deze kerk (de grootste van Zuid-Afrika) besloten, stu die buitenslands voortaan tegen te gaan. De Kerkbode, het officieel orgaan van deze kerk dat dit meedeelt, wijst in het bijzonder op de afwijkende ideeën over het rassenvraagstuk vn de studenten, die in het buitenland hebben gestudeerd. De Kerkbode merkt verder nog op: „Of schoon in het verleden de'banden tussen de Afrikaaanse en de Nederlandse ker ken sterk zijn geweest, als gevolg van een gelijke aanpak van de leer, hebben de Nederlandse kerken nu hun eigen gedachten ontwikkeld, in het bijzonder u_i de Zuid- Tegen-etentje bij student Kijk, daar zitten ze: de agent (links) die de student (geheel rechts) in Groningen bekeurde en hem. omdat laatstgenoemde toen volledig „blut" bleek te zijn een riks is voor menige stu dent een heel kapitaal bi; zich ten eten noodde. Op dit plaatje is het tegenbezoek, of liever: het tegen-etentje aan de gang: op de „kast" van de student werd de familie Bulthuis (pa hoofdagent, ma en tioee zoon tjes) gisteren onthaald door de verloofde van de bekeurde Hoofdagent Bulthuis, zo te zien een kenner bij uitstek, roemde evenals zijn vrouw de kookkunst die de verloofde van de student inderdaad goed meester bleek te „Mijn God zal mij horen", zegt Micha, die al uitgeroepen heej dat hij zal uitzien naar de HERE en zal wachten op de Got van zijn heil. Hij weet iets van het komen van God. Hier hebben we d ware adventsverwachting. Hij weet dat wij God niet hebb& weggezondigd uit deze wereld en uit ons leven. Hij weet da wij ons niet eeuwig zullen kunnen verbergen achter d struiken van onze zélfwïl en eigenwaan. Maar hij weet meer. Hij weet dat God zal komen als di oordelende Rechter. Als God zo zou komen, zou hij gee woord hebben in te brengen tegen de aanklachten die tegé hem kunnen worden ingediend. Dan zou de situatie hopelon zijn. Maar wij mogen spreken tot de God die komt. Hij wil naar on luisteren. Maar dan kunnen we niet alles zeggen, wat m willen. Dan kunnen we Hem niet uitvoerig gaan vertellen ho\ goed we ivel ons best doen. Dan kunnen we ons niet gaan ver dedigen. Want God kent ons nog beter dan wij onszelf kenner Als wij spreken dan zullen we Hem ons hart bloot moeter leggen. Hij komt niet als een vreemdeling die straks weer ui ons gezichtsveld zal verdwijnen. Bij zo iemand kunnen toi ons masker ophouden. God echter komt om te blijven. Dai kunnen we alleen maar eerlijk zijn. En als we dat worden stelt God tegenover onze tragische waarheid Zijn Waarheii namelijk dat Hij komt om te redden, om te helpen, om zegenen, om kracht te geven. We lezen vandaag: Openbaring 20. Begrip en belangstelling wekken (Van onze kerkredactie) De Commissie Pastorale Zorg van de zelfstandig gehuisveste repatrieerden, uitgaande van de Raad van Herderlijke Zorg der Nederlandse Hervormde Kerk heeft onder de titel „Samenspel met de gerepatrieerden" een wel iswaar klein, maar bijzonder UTRECHT De Utrechtse artr P. C. Koppert, die op 3 december geschrapt is als lid van de. Konink lijke Nederlandse maatschappij tot bevordering der geneeskunst naar aanleiding van uitspraken die hij november 1963 tijdens een tele visie-uitzending heeft gedaan, heeft saterdag op een persconferentie verklaard dat hij ernstig geschokt is door de manier waarop zijn zaak bij de intercollegiale rechtspraak is behandeld. Vijf Nederlandse artsen hebben zich daarbij begeven op een terrein dat het hunne niet is namelijk het juridische aldus dokter Koppert. die hieraan toevoegde, dat de rechtspraak binnen de maatschappij wordt gehanteerd om de oppositie uit te schakelen. Hij zei dat de maatschappij hem heeft belet zich te uiten in het blad Medisch Contact en tijdens vergaderingen, omdat men geer oppositie tolereert. BELOFTE De heer Koppert verklaarde, dat de belofte die hij bij het artsexamen heeft afgelegd dat hij zijn patiënten naar bes» te vermogen zal helpen, voor hem zwaarder weegt dan op economische gronden gebaseerde ziekenfondsvoor schriften, Hij heeft daarom zoals hij het zelf noemde „valsheid in geschrifte" gepleegd teneinde voor zijn patiënten verstrekkingen die niet in het zieken fondspakket zijn opgenomen, vergoed te krijgen. Dit was met name het geval met elastieken kousen en zinkzwachtels die zijn patiënten met open benen (een WANTOESTAND De heer Koppert meent dat het on juist is, dat de politiek zich van het me disch beroep meester heeft gemaakt. Het abonnementensysteem van de zie kenfondsen leidt volgens hem tot wan toestanden, aangezien de persoonlijke re latie arts-patiënt erdoor wordt geschaad. Door het ontbreken van de „profijtprik- kel" ontneemt men de arts de stimu lans om goed werk te verrichten, aldus de heer Koppert, en veel ziekenfondspa tiënten krijgen niet de medische ver zorging waarop ze recht hebben omdat „een betalende derde" in het spel is. Dokter Koppert en met hem de Ne derlandse vereniging van vrfje artsen is voorstander van een systeem dat de patiënt de gelegenheid geeft, een zeker eigen risico te dragen. Als alleen de zware risico's onder de verplichte ver zekering vielen, zou de ziekenfonds premie kunnen worden gehalveerd bij de huidige welvaart zijn de mensen best in staat om zelf het overige deel van hun medische verzorging te betalen, zo zei hR. In dat geval hoeven ze niet meer te strRden tegen bureaucratie en papier bergen en kunnen ze een vrije keuze maken. waardevol boekwerkje uitgegeven Hoewel het aangekondigd word als een vademecum ten behoevi van het pastoraat is het niet alleei zeer aan te bevelen voor predi kanten en andere ambtsdragers maar eigenlijk voor iedereen, die ir contact komt met diegenen, die ui Indonesië naar ons vaderlam terugkeerden. Het boekje is bedoeld als een wegwij zer bij die contacten. Het behandelt ach tergrond en traditie van deze menset die na hun aankomst eerst naar de con tractpensions zijn gegaan. Het „Contac in Overheidszaken" van de Oecumeni sche Raad van Kerken was toen zorg dragend. Later toen zij huisvesting krt gen ging deze verantwoordelijkheid over naar de plaatselijke gemeenten. Suggesties Hoe kan het samenspel met de gemeen ten gespeeld worden? In een aantal pun-j ten worden suggesties gedaan. Een vai de middelen om de repatrianten ah 'as groep te benaderen Is de gesprekskrlngi He Door het vertellen en luisteren kan mti me wederzijds veel van elkaar leren. Eei taf ander middel Is het houden van bijbel! kringen. Vergeet ook deze mensen niet fc betrekken in kerkelijke functies: admlni stratlef of als ambtsdrager. Velen hadden in de Protestantse Kerk van Indoneiiën ook een dergelijke functie. Ril Veel protestants gerepatrieerden b« hoorden tot de Protestantse Kerk var Indonesië. Degenen, die in Nederlani behoorden tot de Doopsgezinde, de Her-) vormde, de Lutherse en de Remonstrant se Kerken waren ook hierbij ingeschre ven. In Nederland behoort de Indisch! gerepatrieerde over het algemeen tot d( Hervormde Kerk. Hoewel het voor vele» een moeilijke vraag is geweest, toen men op het bevolkingsregister vroeg tot welk! protestantse kerk hij dan wel behoorde Hij licl Deze en veel andere wetenswaardighe den onder andere over de PJ.C. (Pro- testantse Jongerenclubs), het kerkelijk uu huwelijk, het gemengd huwelijk, de doop de en het avondmaal zijn in dit boekje te vinden. Kosteloos Is het te verkrijgen bij ds. G. J. Clay, Poptahof-N. 326 te Delft; j Altijd wel ergens actie voor mogelijk DE COCKSDORP Op een druk be-1 zochte protestvergadering in De Cocks- v°' dorp op Texel is zaterdagmiddag de To Eijerlandse zeedijk aan de noordkust) tel het eiland ter sprake geweest. Deze) gr( is velen gevaarlijk laag en men wil-).., n een resolutie bij de minister op B(>j tijdige maatregelen aandringen. Vóór de voorzitter van het actie- nrv comité de resolutie aan de vergadering kon voorleggen, trad ir. W. Streefkerk van Rijkswaterstaat naar voren om de verheugende mededeling te doen dat begin volgend jaar reeds met de ver zwaring dezer zeedijk zal worden be gonnen. n mededeling, die de vergadering :en gewijzigde resolutie deed komen die aandringt op algehele beveiliging de dijk vóór komende herfst. J J Hanegraaf t mej J B Ha C Fennema I. de Haan t Holtkamp I i Sirjansland: Bulten e Haarlem: Haarlem m te Vlaardingen; Spaker te PUnaeker; Stroe mej fi Zeist (tijdelijk); IJsselst taf te IJsselsteln. Vraag: Wij hadden eind oktober in de voor een insect is tuin nog een bed peentjes staan (geen den rnoet? Deze winterpeen). Nu moeten die hoe ik die bestrij- kamertje. De bedden staan vlak tegen rm zat tegen het elkaar op. De kinderen zijn 5 jaar, 3 nodig plafond van de porseleinkast. jaar en 7 maanden. De kleinste moet nu liit, want anders ben ik bang, dat ze Antwoord: De toegezonden worm ts nodig in een ledikantje. Maar dan moet bevriezen. Weckglazen heb ik niet meer de larve van de cacaomot (ephesia elu- het kind van 5 jaar in de huiskamer leeg en ik vind peen uit de weck niet tella). Deze komt nu en dan in levens- gaan slapen op een eenpersoonsbed. Die lekker erg flauw. Maar nu dacht ik ze middelen zoals cacao chocolade, gevuld oude dame heeft nog een heel stuk In de ijs- of koelkast te doen. We met noten, marsepein of nougat, ook in zolder, waar ze sinds een jaar niet meer hebben een grote diepvrieskast en een gedroogde vruchten en kruiden, oude slaapt Wij hebben netjes gevraagd of grote koelkast. Maar nu weet ik niet of biscuits, rijst, graan, enz. voor. Het dier wij dat stuk zolder zouden kunnen krij- dat gaat en hoe ik het moet doen. Moet is niet schadelijk voor de gezondheid gen, maar daarvan wil ze niet weten, ik alles schrappen of alleen schoonboe- maar geeft een onsmakelijk uiterlijk aan vVe hebben zelfs aangeboden, dat ze dan nen, ol voorkoken, in plastic of niet'' het artikel. Aangetaste artikelen zo v00r njets mag wonen Ze heeft bene- Misschien kunt u me helpen. spoedig mogelijk wegdoen, en levens- den een kamer, een achterkamer en een middelen bewaren in blikken en trom- keukentje. Ze is nooit thuis tussen vroeg gezin Dit kost geld. Maar gezien de Antwoord: U moet de worteltjes mels. Desnoods kunt u de kast zuiveren in de morgen en 's avonds 8 uur. door u omschreven omstandigheden zal vooraf wassen^ schoonmakem v^orlmken met DDT of uitroken metteen tabletje. Kunnen wij er nu werk van malen da! het wel gunstig voor u uitvallen. Alleen de ruimte boven moet afstaan? moeten wij het voorbehoud maken, dat Brieven, die niet t van naam cn adres, kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen. die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden lngeslo- of stomen, afkoelen, in plastic zakjes Het cacaomotje is lichtgrijs tot zwart- verpakken en zo nodig etiketterem De bruin met rood of geelgetinte tekening Tot wie moeten wij ons wenden? Of de moeten wij een rechtszaak daarvan ma ken. Maar wij zijn bang dat het ons het adres pakjes moet u zo vlug mogelijk diepvrieskast plaatsen. Gebruik ze zo vers mogelijk. U kunt voor 1 het boekje „Zelf diepvriezen" aanvragen bij 46, Rotterdam, het Voorlichtingsbureau voor de Voe- Vraag: Wij wonen boven bij een oude Antwoord: Aangezien ding. Koninginnegracht 42. Den Haag. dame in een huis, dat we vier jaar dan drie jaar eigenaar giro 363 081. geleden hebben gekocht. Wij liggen met proces tot ontruiming Vraag: Waar Boerenwagenclub? Antwoord: Het adres ls Oudorperweg veei geld kost. Vraag: Kunt u mij zeggen wat dit zijn vijven op kunt u ee: - -en omdat heel klein slaap- de ruimte dringend nodig heeft voor u\ de argumenten van de tegenpartij niet kennen. De rechter beslist U kunt de zaak met een advocaat nf deurwaar der bespreken of een andere bona fide rechtskundige, en een raming van de kosten vragen. Ook kunt u zich wenden tot de huisvestingscommissie met het verzoek deze dame te helpen met ande re woonruimte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2