Monofysieten gaan over vernieuwing praten Een kanttekening Wat kunnen wij doen voor komst van Gods Rijk? Een woord voor vandaag Prof. De Froe bezorgd;; over geboortebeperking KERKE-TOCHT WORDT IN ACHTEN VERDEELD t ZATERDAG 19 DECEMBER 1961 INVESTERINGEN STERK OMHOOG ERJI eerste halfjaar 32% meer geld uitgegeven voor aankoop van kapitaal goederen dan eerste halfjaar 1963. Dat vertellen de nuchtere cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In de eerste helft van dit jaar is in totaal aan kapitaalgoederen gekocht wij spreken dan van investeren voor 7.264 miljoen. Het Centraal Bureau heeft het dan officieel over bruto investeringen in vaste activa. In de eerste helft van 1963 was dit bedrag 5.482 miljoen en in de eerste helft van 1962 5.591 miljoen. Het komt er dus op neer, dat in de eerste helft van vorig jaar de investeringen iets (2%) waren gedaald, maar dat zij dit jaar behoor lijk (32%) zijn gestegen. Het is natuurlijk heel belangrijk in welke sector de investeringen zijn opgelopen. Welnu, aan de top staat een stijging met 58% aan investeringen in de woningbouw, waardoor wij in de eerste helft van dit jaar aan 1.296 miljoen kwamen. Meer woningen zijn een sociale en economische eis van de eerste orde. Op de tweede plaats paradeert de investering in bedrijfsgebouwen met een stijging van 46% tot 1.498 miljoen. Om meer te kunnen produceren zijn er in verschillende gevallen meer fabrieken en bedrijfsgebouwen nodig. Onder deze post vallen overigens niet alleen gebouwen voor bedrijven, maar ook voor de overheid. Een splitsing tussen die twee wordt niet gegeven. Als er fabrieken, hallen, kantoren enz. gebouwd worden, plegen wij van in vesteringen in de breedte te praten. Belangrijker zijn de investeringen in de diepte, de aankoop van machines en overige uitrustingsstukken. Het is dan ook de grootste post in het totaal van de investeringen: in de eerste helft van dit jaar eisten deze investeringen ƒ2.369 miljoen, 19% meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Een sterke stijging van de investeringen komen wij ook bij het wegvervoer tegen §5% tot ƒ905 miljoen). Op zich zelf is deze sterke uitbreiding wel begrijpelijk: de produktie neemt in omvang toe, het vervoer moet meer en sneller verwerken en daardoor zal ook het autopark groter en beter moeten worden. Maar niet op het gehele terrein van het vervoer zien wij een stijging. In het railvervoer is aanzienlijk minder geïnvesteerd 38% tot ƒ28 miljoen), ter wijl de investeringen in het vervoer te water (laten wij rustig zeggen scheep vaart) met 45% naar beneden gingen tot een bedrag van 177 miljoen. Het gaat in de scheepvaart al jaren niet goed en de animo om nieuwe schepen en wat dies meer zij te bestellen, is dan ook niet bijster groot. De werven kunnen hiervan meespreken. Nu wordt er niet alleen door het bedrijfsleven, maar ook door de overheid geïnvesteerd. Splitsen wij nu het totaal aan investeringen, dan krijgen wij 5.907 miljoen voor het bedrijfsleven en 1.357 miljoen voor de overheid. Maar de investeringen in het bedrijfsleven waren 29% hoger dan vorig jaar en die bij de overheid 50%. De sterke stijgingen kunnen wij op twee manieren bekijken. Wij kunnen zonder meer zeggen, dat de investeringen dit jaar wel heel erg zijn opgelopen. Maar dan vergelijken wij het cijfer alleen met 1963. Maar in 1963 was er ten opzichte van 1962 stilstand (eigenlijk achteruitgang), zodat 1963 geen goede basis voor vergelijking vormt. Wij kunnen de sterke toeneming daarom niet begrijpen, als wij niet tegelijkertijd aan de stilstand van vorig jaar denken. Investeringen plegen te schommelen, soms sterk te schommelen. Enerzijds omdat de bedrijven zich altijd zullen afvragen of investeringen wel rendabel zullen zijn, hetgeen door economische, sociale en politieke krachten kan worden beïnvloed. Anderzijds omdat de overheid een rem op de investeringen zet, als ze te snel naar haar zin gaan. Wij leven in zo'n tijd van investeringsbeperking. De vervroegde afschrijvingen op bedrijfsgebouwen zijn geschorst, het tempo van de overheidsinvesteringen is gedrukt, de mogelijkheid tot vervroegde afschrijving is ingetrokken en de investeringsaftrek voor bouwwerken is opgeheven. De cijfers die wij genoemd hebben zijn in zekere zin geflatteerd. In vele gevallen zijn de prijzen gestegen en deze prijsstijging helpt het bedrag omhoog stuwen. In hoeveelheid uitgedrukt, zijn de totale investeringen in het eerste halfjaar dan ook geen 32% gestegen. Bij de bedrijven komt de stijging dan uit op 24% in plaats van 29% in geld en voor de overheid op 41% in plaats van 50%. De totale investeringen gingen in volume 26% omhoog. De investeringen vormen tezamen met de consumptie de bestedingen. Stijgen de bestedingen te sterk, dan ontstaat het gevaar van een overbesteding, een te grote besteding ten opzichte van hetgeen is geproduceerd. De overheid let nauwkeurig op de groei van de bestedingen. Gaan die te hard, dan grijpt zij in. Dat heeft zij vorig jaar gedaan door de investeringen af te remmen en door op het terrein van de consumptie de prijzen van sigaretten en benzine door middel van hogere rechten te verhogen. Wat meer welvaart komt tot uiting in hogere lonen en grotere consumptie. Maar wij mogen daarbij niet vergeten dat die hogere lonen ook afhankelijk zijn van een grotere produktie die op haar beurt gestimuleerd, in sterke mate bevorderd wordt door voortdurende investeringen. Investeringen zijn dan ook nodig om in de toektmst nog e entikkeltje meer welvaart te krijgen. ■r Op uitnodiging van Haile Selassie Oecumenisch besef groeit GENÈVE Keizer Haile Selas sie heeft de zogenaamde monofy- sitische kerken uitgenodigd tot een gesprek in zijn residentie Ad dis Abeba. Aan dit gesprek zullen die kerken deelnemen, die inder tijd de uitspraken van het oecu menische concilie van Chalcedon (in het jaar 451) niet wilden on derschrijven. Dit vertelde ons bis schop Emilianos Timiades, de ver tegenwoordiger van het oecume nisch patriarchaat van de Oosters- Orthodoxe Kerken bij de Wereld raad van Kerken. Het betekent, dat op deze conferentie, waar de prelaten en theologen van deze kerken zijn uitgenodigd, niet de oude vragen over de twee naturen van Christus besproken zullen worden. Te Chalcedon kerkredactie) Twee standpunten stonden lijnrecht te genover elkaar. Aan de ene kant stond de bejaarde abt Eutyches, die leerde dat Christus slechts één god-menselijke na tuur (Grieks: fysis) heeft. Anderzijds was er het standpunt van de reeds afge zette patriarch Nestorius, dat er tussen het eeuwige Woord en de mens Jezus geen wezenseenheid, slechts een wilseen- heid bestaat. Chalcedon veroordeelde beide opvattin gen, omdat Nestorius Christus deelde in i goddelijke en een menselijke prsoon Eutyches met zijn opvattingen Chris- ware mensheid aantastte. Maar hoe nu precies was, kon ook Chalcedon niet zeggen. Het concilie slaagde er alleen maar in, n op negatieve .wijze een omschrijving te geven en bewaarde zo het mysterie van de vleeswording des Woords. Be roemd is de uitspraak geworden, dat dé twee naturen van Christus in één per- onvermengd en onveranderd" (te gen Eutyches) en „ongedeeld en on gescheiden" (tegen Nestorius) zijn. Deze uitspraak voldeed echter niet al len. Het gevolg was een van de eerste kerkscheuringen in de geschiedenis, de ene kant scheidden zich nestoriaanse kerken af in Perzië en India. Aan de an dere kant braken ook de Armeense, Ethio pische, Koptische en Syrische kerken de band. omdat zij aan de leer van Euty ches bleven vasthouden. Hoe nationalistische motieven bij deze scheuringen veel zwaarder wogen, dan dogmatische, bewijst het feit, dat de kerk in India (de zogenaamde Thomas christenen) later omzwaaide van het nes- torianisme naar het andere uiterste, het monofysitisme. Bisschop Emilianos Timiades Promotie A. Hoogerwerf „Riskante studie voortreffelijk beëindigd" (Van een onzer redacteuren) „U hebt een wetenschappelijk riskan te studie tot een voortreffelijk einde ge bracht. Dat vervult onze faculteit met trots". Met deze woorden richtte pro motor prof. dr. G. Kuypers zich gister middag in het Amsterdamse Woestduin- centrum tot de heer A. Hoogerwerf, die daar onder grote belangstelling promo veerde tot doctor in de sociale weten schappen aan de Vrije Universiteit op het proefschrift „protestantisme en pro gressiviteit, een politicologisch onderzoek naar de opvattingen van Nederlandse protestanten over verandering en gelijk heid". Prof. Kuypers prees de volstrekt we tenschappelijke integriteit en de grote moed waarmee de promovendus zijn niet ongevaarlijke levensbeschouwelijk sterk intrigerende studieobject heeft aange pakt. Het resultaat is een heldere, goed geschreven dissertatie, die de lezer de actualiteit van sociaal-politieke vraagstuk ken scherper bewust maakt en die zeer waardevolle richtingwijzers voor verder onderzoek bevat. Dr. Hoogerwerf moest zijn proefschrift verdedigen tegen de bedenkingen van prof. dr. P. J. A, ter Hoeven (hoogle raar in de sociologie aan de economische hogeschool te Rotterdam), prof. dr. T. P. van der Kooy (hoogleraar in de econo mie aan de V.U.), prof. dr. G. Kuiper Hzn. (hoogleraar in de sociologie aan de V.U.) en dr. C. Boekestijn (lector in de psychologie aan de V.U.). Prof. Van der Kooy betreurde het, dat de promovendus de sociaalpolitieke op vattingen van Kuyper en Colijn onvol doende heeeft boordeeld in het kader van hun (door het klassieke economische denken beheerste) tijd. Dr. Hoogerwerf herinnerde echter in zijn antwoord aan de progressieve sociale opvatting van J:- 'n die- Synode handelt zaak-Soemba af ROTTERDAM De generale synode der Gereformeerde Kerken (vrijge maakt), die gisteren tot 12 januari op Kerstreces is gegaan, heeft de zaak Soemba nog juist kunnen afhandelen. Het belangrijkste besluit betrof wel de verhouding tot de twee kerkgroe- pen op Soemba. De synode was van oordeel, dat het noodzakelijk was, om een beoordeling te geven van de scheuring, die zich in 1952/'53 in de Soembanese kerken heeft voltrokken. Deze beoordeling zal in christelijke ernst en ootmoed worden voorgelegd aan de consciënties der broe ders op Soemba. De kerken p/a. Tanahomba (de groep, die door ds. Goos- sens gesteund wordt) zullen br. L. Kon- damara c.s. (de groep die door Zwolle gesteund wordt) weer moeten ontvangen in een geest van zachtmoedigheid, wan neer zij deze kerken weer erkennen als kerken van Jezus Christus. Enkele sprekers hadden als bezwaar, dat hiermee wordt afgeweken van de lijn van vorige synodes, die uitspraken, dat mét beide kerken op gelijke voet contact onderhouden moet worden Waarom ook geen ds. Kondamara, maar br. Kondama- ra? aldus deze synodeleden. De synode sprak verder uit, dat de Debat Bushes en F. de Graaff (Van kerkredactie) UTRECHT De Civitas Stu- diosorum in Fundamento Refpr- mato was gisteren getuige van een hartstochtelijke discussie tussen de hervormde predikanten dr. J. J. Buskes en dr. F. de Graaff over de plaats van de mens in Gods heilsgeschiedenis. De Rotterdamse predikant pleitte voor een meer Buberiaans verstaan van de Bijbel, waarin de omgang van God en mens het karakter krijgt van een dialoog, terwijl zijn Amsterdamse emeritus-collega daartegenover het alomvattende van Gods daden accentueerde. Drie van de vier referenten, die op de zomerconferentie van de C.S.F.R. o de saecularisatie gesproken hadden, ren in een forum teruggekomen, om materie nog eens gezamenlijk door praten. Van hen waardeerde prof. dr. R. Hooykas de saecularisatie positief. In de zestiende en de zeventiende eeuw bete kende de saecularisering der wetenschap een bevrijding van de heidense gedachte van de vergoddelijking der natuur. Zc werd de wetenschap gekerstend. De na tuurwetenschap werd methodisch ge scheiden van religie en theologie. Deze saecularisatie schoot echter te vei door, toen de wetenschap ook losgemaakt werd van God. Geleidelijk kreeg de na tuurwetenschap weer een kwasi-religieu- ze functie. Deze pseudo-religie (in welk verband prof. Hooykaas Bultmann en Teilhard de Chardin noemde) is ont kerstening en doet de saecularisatie te niet. Dr. De Graaff was over de saecularisa tie (de „verzakelijking van het sacrale") veel minder te spreken. Het Oude Testa ment overwint het heidendom niet door verzakelijking, maar door verpersoonlij king. Tegenover een persoonlijk God staat een persoonlijk mens. In deze dia logische ik-Gij-verhouding gaat het niet >m verzakelijking, maar om heiliging 'an hei bestaan. De wereld moet weer ichepping worden, teruggebracht worden tot Gods bestemming, die in verband staat met de komst van Zijn Rijk. Vanuit de gerichtheid op God en de naaste kan en moet de mens Gods be stemming verwerkelijken en zo Zijn Rijk bevorderen. Waar deze gerichtheid ech ter verzwakt, komt de saecularisatie op. De ik-Gij-verhouding wordt dan een ik- het-relatie. Dit is de verzakelijking, die in de Westerse cultuur ovei heersend is geworden. wereld. De kerk moet het aanvaarden als f«lt, er geen loflied op zingen, maar ook geen klaaglied. De schijn verdwijnt en de wereld blijkt weer echt wereld te zijn. Wat belangrijker is, is dat de kerk echt kerk blijft en zich niet laat saecula- riseren. Zij behoort een vreemd element in de wereld te blijven. Christus heeft Zijn kerk opgedragen, als schapen temidden der wolven te ver keren. Niet mee te huilen met de wol- ook niet van de wolven ge kerstende wolven te maken. De Bijbel geeft geen grond voor de onderstelling, dat de wereld gekerstend kan worden. Alle pogingen om het toch te proberen, zijn dan ook vanaf Konstantijn steeds op een mislukking uitgelopen. Wij kunnen het Koninkrijk Gods niet realiseren. Het enige, wat wij kunnen, is bidden om de komst ervan en verder getrouw zijn aan Christus's bevel: Maakt alle volken tot Mijn discipelen. Dr. De Graaff was het hier niet eens. Vanuit het Joodse denken (de Jo den worden maar al te veel vergeten de oecumene) accentueerde hij de cor latie tussen het handelen van God en mensen. De komst van het Messiaanse Rijk heeft te maken met de houding der De dadelijke heiliging is inderdaad grote betekenis, aldus dr. Buskes, n als de komst van Gods Koninkrijk ook maar enigszins van ons zou afhangen, dan komt het er nooit. Zelfs om genade aan te nemen, hebben wij nog genade nodig, God heeft geen vroi goddeloze wereld liefgehad. Dr. De Graaff noemde daarentegen de traditionele begrippen van geloof nade biet meer toereikend in et.. waarin het traditionele Godsbeeld bezig is te'vergaan. Hij riep op tot een nieuwe doordenking van de Bijbel aan de hand van Martin Buber (de enige, die tot nu toe de Bijbel vertaald heeft. Alle andere vertalingen zijn op hun best parafrases). In plaats van het afwachten op Gods bezwaren tegen de uitspraak van Bun schoten 1958, dat het niet juist was van ds. Goossens om indertijd naar Soemba terug te keren, niet terecht zijn. Aan de andere kant was de synode ook van oordeel, dat de kerkeraad van Zwolle dat vertrek tegen de wil van de kerkeraad in, niet zo zwaar mag laten wegen, dat ds. Goossens niet meer in zijn ambt zou kunnen worden erkend. Beroemn&swerk Mysterie Theologen Voor het eerst na 457, toen een mono- fystisch tegen concilie de paus en de pa triarch van Constantinopel n de ban deed komen deze kerken weer bijeen. Het zijn de Armeense, de Ethiopische en de koptische kerken en de Syrisch-Orthodoxe Kerk van Malabar in India. Zij leiden al- zelfstandig bestaan en erkennen aus als de Rooms-Katholleke Kerk. De bijeenkomst zal beginnen met een gesprek van theologen. Daarna komen de geestelijke leiders bijeen, waarvan sommigen patriarch genoemd wordt, ter wijl anderen de titel „Katholikos" dra gen. Slechts cén van deze geestelijke leiders heeft geweigerd aanwezig te zijn. Het is de katholikos van Etckmiadzin in Sow- jet-Armenë. Hij weigert te komen, om dat hij niet de gelijke rechten kan er kennen van de katholikos van de buiten de Sowjetunie wonende Armeeense chris- Vernieuwing De theologen zullen zich in het bijzon der bezinnen op de eenheid van deze mo- nofysitische kerken onderling. Dogmati sche verschillen zullen besproken wor den en getracht zal worden om tot een gemeenschappelijk inzicht te komen. Het belangrijkste aspect van de con ferentie zal echter zijn dat getracht zal worden om de kerk tot nieuw leven te brengen. Deze kerken, die tot nu toe een zeer geïsoleerd bestaan geleid heb ben, beginnen te beseffen dat zij ook hun bijdrage moeten leveren aan de grote zendingstaak. Zij zullen zich in het bijzonder bezinnen op nieuwe evangeli satiemethoden. Deze theologen zullen ook wegen zoe- an om te komen tot een vernieuwing in het kloosterleven en in het bijzon der zal worden gesproken over de taak deze kerken voor de jeugd. Tevens een poging worden ondernomen om r eenheid e rengen in de theolo gische opleiding, die gegeven wordt aan b seminaria van deze kerken. Naast een verlangen naar innerlijke vernieuwing groeit In deze kerken een oecumenisch besef. De meeste van deze kerken zijn lid van de Wereldraad van Kerken. Daarom zullen de theologen ook hun houding bespreken tegenover de an dere confessies. In de eerste plaats komt dan de ver houding tot de Oosters-Orthodoxe Kerken aan de orde. Er zijn reeds gesprekken gevoerd tussen deze kerken die wel aan geduid worden als pre-Chalcedonische kerken en de Oosters Orthodoxe Kerken. kerken, omdat zij de uitspraken van het concilie van Chalcedon wel aanvaarden. In augustus vond een dergelijk gesprek plaats in Aarhus in Denemarken. De theologen kwamen daar tot de ont dekking dat 'de verschillen tussen deze pre- en post-Chalcedonische kerken veel kleiner waren, dan tot nu algemeen werd aangenomen. Zij ontdekten dat er in wezen eigenlijk geen verschillen meer bestonden, omdat de verschillen die er nog waren slechts formaliteiten betrof fen of voortkwamen uit een verschillend woordgebruik. In Oosters-Orthodoxe Ker ken hoopt men, aldus bisschip Emila- nos, dat deze gesprekken voortgezet zul len worden en zullen leiden tot een vol ledige eenheid tussen de Oosters-Ortho doxe Kerken en de pre-Chalcedonische Secretariaat Een van de belangrijkste voorstellen die op de conferentie in Addis Abeba, die voor deze kerken even belangrijk kan worden als het concilie is voor de Rooms Katholieke Kerk, aan de orde komen is de instelling van een perma nent secretariaat. Dat zal tot taak krij gen de beslissingen die genomen zullen worden uit te werken. Het zal een per manente band kunnen vormen tussen de ze kerken die altijd lo snaast elkaar heb ben geleefd. Een van de hoogtepunten van deze conferentie zal zijn als op de 19de janu ari de patriarchen van Roemenië. Servië en misschien andere landen samen de kerkdienst zullen leiden waarin het feest van Epiphanië, (Driekoningen) gevierd zal worden. Evenals sommige Oosters- Orthodoxe Kerken valt de datum van het kerstfeest van deze kerken niet sa men met het westerse feest. Zij vieren het kerstfeest op 6 januari en het voor hen zeer belangrijke feest van Drieko ningen op 19 januari. „Ik zal wachten op de God mijns heïls", roept de profeet MicM uit. Buber heeft dat woord heil vertaald met „vrijheid". Zo'r woord zou eigenlijk te verwachten zijn van een profeet di|! leefde in de ballingschap, die hunkerde naar een eigen uoï/cs bestaan, naar vrijheid van overheersing. Maar Micha leefdl eerder, lang voor de Babylonische gevangenschap. Er was tmj helemaal geen sprake van overheersing. Maar we mogen „vrijheid" niet zo eng zien. Wij zelf moetet van veel bevrijd worden, ook al worden we niet door machtei buiten ons overheerst. Ons voorgeslacht heeft ons karaktem trekken geschonken, waar we soms mee te strijden hebben. WiJ willen niet zijn, zoals we zijn. We voelen het soms als een'drum op ons leven, en soms ook leggen we ons er maar bij neer enp zeggen we: Dat heb ik van mijn vader of grootvader geërfd ik ben nu eenmaal niet anders. We voelen ons dan gevangen door wat we bij onze geboorte meekregen. Of we weten oni gevangen door altijd weer dezelfde innerlijke nood, dezelfd zwakheden, het steeds weer terugkerend falen op hetzelfde pun1 Maar Micha. weet het antwoord. „De God mijns heils",.kat hij roepen. Hij wil mij verlossen, mij herscheppen, mij ee{ nieuw begin geven. God wil mijn Vader zijn, zodat wij Zijtj kracht mogen erven. We lezen vandaag: Openbaring 19 11-21. We lezen zondag: Openbaring 20. HOE GELUKKIG TE LEVEN MET REUMATIEK' Leef opgewekt. Neem Togal tabletten. Bevrijdt U afdoende van pijn,e reumatiek, ischias, spit, hoofd- en zenuwpijn. Morgen reeds mogelijk. Togal f is veilig voor de maag. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; I; 8.88. Met name in hogere beroepsklasse UTRECHT „Als men maatre gelen tot algemene geboorte beperking gaat aanbevelen, zal men toch nauwlettend de verschui vingen in de groepen uitzonderlijk hoog en uitzonderlijk laag begaaf den gade moeten slaan." Tot deze conclusie kwam prof. dr. A. de Froe, hoogleraar in de antropobio- Op 23 januari komen dan de patriar chen en katholikoi (meervoud van katho likos) bijeen, om het gesprek van de theologen verder voort te zetten. Voor het eerst in de kerkgeschiedenis ontmoe ten dc primaten van deze kerken el kaar weer. Het wordt dan ook bijzonder betreurd dat de katholikos van Etch- miadzio gemeend heeft de uitnodiging van Keizer Haile Selassie niet te moe ten aanvaarden. Overeenstemming op brede basis (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM In januari 1965 zal weer een „Kerke-tocht" wor den gehouden, maar niet in de tot dusver bekende vorm, zodat men nauwelijks of misschien zelfs in het geheel niet van een „Kerke- tocht" kan spreken. In plaats van één avond een tocht langs meerde re kerken zullen er nu acht avon den achtereen zijn met steeds één dienst. Dit is het resultaat van de stemming die het Kerke-tocht-comité heeft bereikt met de Oecumenische Raad in Rotterdam. Men heeft de nieuwe opzet gevonden na een samen- spreking. De vorm van de Kerke-tocht werd hiermee gewijzigd, opdat het ge heel op een zo breed mogelijke basis kan worden gehouden. Zoals bekend, leefden er bezwaren te gen de opzet der Kerke-tochten, zoals er nu drie achtereen zijn gehouden. Drie maal trokken gelovigen uit diverse ker ken (prot. en r.k.) samen van kerk tot kerk om in elk der bedehuizen een dienst mee te maken volgens de liturgii betreffende gezindte. De Oecumenische Raad was hiermee niet eens. Met name ook de kerkeraad der Hervormde Gemeente van Rotterdam-C. sprak zich officieel tegen de „Kerke-tocht" uit. De bezwa ren kwamen samengevat hierop neer: het evenement ging uit mitéleden die niet officieel hun kerken vertegenwoordigden en de tocht in de ze opzet is te demonstratief. Na een opnieuw gehouden er was reeds eerder contact overleg van het organiserend comité met de Oecumeni sche Raad is een commissie gevormd, waarin van beide zijden vier leden wer den benoemd. Deze commissie heeft gemeenschappe lijk overwogen op welke wijze het prin cipe zou kunnen worden gehandhaafd van dit gebeuren dat accent geeft aan de week van gebeden voor de eenheid der Christenen (laatste week januari) onder wijziging van de vorm, zodat de basis zo wijd mogelijk zou worden. Men heeft dus besloten de diensten als het ware uit elkaar te trekken. Acht avon den achtereen zal dus nu, telkenmale in een andere kerk, een dienst worden ge houden, waarin ccn of meer geestelijken zullen voorgaan. De Oecumenische Raad van verschillende kerkgenootschappen achtte deze opzet wat meer representa tief. Voor een maal Overeengekomen is echter dat dit be sluit slechts voor een maal zal gelden. Bezien zal nu worden of de nieuwe voriji geslaagd kan worden genoemd, waarbij o.a. dient te worden gelet op de mate van belangstelling. Een bezwaar dat ieder duidelijk voor ogen staat is uiteraard dat velen wel één avond kunnen mee maken, misschien zelfs enkele, maar geen acht De kans bestaat dan ook dat wanneer men deze nieuwe opzet als niet geslaagd beoordeelt weer terug zal worden gegre pen naar de oorspronkelijke „Kerke- tocht", die van Deense afkomst Is. logie en menselijke erfelijkheids-F leer aan de Gemeente Universiteit! van Amsterdam, gistermiddag op' een gezamenlijke bijeenkomst vaif* het Koninklijk genootschap vooifc0 landbouwwetenschap en het Ne-I derlands instituut van landbouw-^ kundig ingenieurs in Utrecht. Prof. De Froe vindt het kwalitatief ve aspect van de geboortebeperking bijzonder belangrijk, „omdat een aan-L mensen en beroepsgroepen nu een maal voor de samenleving onmisbaar, is, terwijl verder vaststaat dat her3 „voortplantingsrendement" bij dciei meest begaafden zeker niet het hoogst ligt. Een beperking van het kindertal in de hogere beroepsklasse zou een re-P< den tot ernstige bezorgdheid zijn". I. Een positieve geboorteselectie achl prof. De Froe échter een onbegaanbanHr weg, aangezien daar tegenover een nega- tieve selectie zou moeten staan, hetgee^f zou betekenen dat een deel van de echt^e paren van de voortplanting moet wordet uitgesloten. Bovendien is het de vraaf welke normen voor een dergelijke selee tie zouden moeten gelden. V erschuivingen Men dient ziqh volgens prof. De.Froil echter terdege te realiseren, dat er geenl weg tot herstel is als door een algeme ne beperking van het kindertal bepaaldij combinaties van begaafdheid zouden weg-'N vallen. Bij een algemene beperking i"~' verschuivingen onvermijdelijk: een mindering met tien procent zou al leeuf" maar mogelijk zijn voor gezinnen met. tien, twintig of dertig kinderen, in deiHi groepen met een gering aantal beroeps-iRi beoefenaars ligt het gemiddelde kinder-; tal onder de drie, zodat iedere beperking! daar al direkt in de dertig procent zou lopen. Men zal dan ook maatregelen^, moeten nemen, aldus prof. De Froe, om onduldbare verliezen te voorkomen. Over de beperking van het kindertal?® zei hij voorts nog, dat dit noch weten-p schappelijk noch menselijk gezien eenfn onoverkomelijk probleem is. Volgens hemta zou een beperking tot vijf kinderen per gezin (waardoor het gemiddelde op on-L geveer drie zou komen te liggen (vrijge-; zeilen, kinderloze echtparen) waarschijn-L lijk voldoende zijn. Hij meent, dat het in*" de lijn van de ontwikkeling ligt, het ac-®' cent te verleggen van het aantal naar dep verzorging. Trof. De Froe betoogde, dat aantal en tempo ideaal zijn als een vrouw tussen haar 22ste en 32ste jaar om de twee jaar een kind krijgt: daarna neemt de vrucht- baarheid van de vrouw snel af en de z; kans op afwijkingen stijgt. De hoogleraar groter ge-V De minister van binnenlandse zaken vani; Jordanië heeft alle openluchtsamen komsten van de kerken verboden. In dit mohammedaanse land blijft de vrij- u heid, om als niet-moslems in kerken of <j andere bedehuizen samen te komen, maar buiten worden geen samenkom- j sten meer toegestaan. Op een feestje had ik hem ontmoet, een welge dane bon-vivant. Hij leek een frisse zestiger en deed zijn intrede met dat zekere in zijn ogen, waarmee meer mannen zijn uitgerust, dat van ik-ben-onweerstaanbaar-voor-alle vrouwen. Hal verwege de avond plofte hij naast me op de bank, met zo'n smakker dat ik het gevoel had op een schip te zitten, dut bezig is slagzij te maken. Hij ging acuut tot de aanval over. „Is jouw man een jaloers type?" Ik was te verbaasd om beledigd te zijn en vroeg nogal stupide: „Hoezo?" „Het lijkt me zo fijn om je hand een beetje vast te houden." Afgezien van mijn wel of niet jaloerse man, afgezien van normen en moraal, zag ik in zijn plannetje niets. Ten eerste was zijn tactiek mij te bot ik behoor nog tot de antieke garde, die ver overd moet worden maar ten tweede vond ik zijn hand, waar de mijne dan in zou moeten, niet aantrekkelijk. Die hand was kort en mollig, hij lag met een te gouden zegelring vlezig op zijn knie te wachten op prooi. Een hand als een kwal, dacht ik, een kwal van een hand. Tersluiks keek ik dacht als hij nu met het oersmoesje aankomt, dat zijn vrouw hem niet begrijpt ga ik gillen. Erg ad rem was hij niet, want hij herhaalde: „Mijn vrouw Toen viel ik hem op mijn beurt weer in de rede: Het lijkt me toch geslaagder als we jouw vrouw en mijn man maar buiten de conversatie houden." Hij leefde helemaal op, ten onrechte. Want terwijl ik mijn vingers bekeek alsof ze niet van mij NED. HERV. KERK Bedankt voor Oosterwolde (Gld.): J. Smit te Werkendam; voor Nagele-Tolle- beek: A. v. Ginkel te Eist (Gld Aangenomen het beroep van de gene rale synode tot predikant voor bijzon- dere werkzaamheden (legerpredikant): 1 J. J. Moll te Driebergen. GEREF. KERKEN Beroepen te Surhuisterveen: Westerneng te Oosterzee (Frl.). Bedankt voor Wildervank: P. J. Wes- i,- va„v .z, terneng te Oosterzee (Frl.). erstutks keek ik eens naar zijn vrouw, GEREF. GEMEENTEN Knappe koele verschijning, die mijn blik opving Tweetal Hardinxveld-Giessendam: ™et observerende ogen. A. Hofman te Zeist en H. Ligtenberg te ,Jk vroeg je iets", zei mijn buurman, die haast Vo&tang&.is en Oudemirdum. Beroepen te Westkapelle: A. Hofman te Zeist, die bedankte voor Woerden. Bedankt voor Wolfaartsdijk (Zld.) en voor Aalburg (N.B.): G. Schipaanboord te Apeldoorn. EVANG. LUTH. KERK Benoemd tot luchtmachtpredikant: Th. scheen te hebben. „Je geheugen is prima, dat is maar mooi mee genomen op jouw leeftijd", antwoordde ik spinnig. Hoewel het niet als aanmoediging bedoeld was. vatte hij het wel zo op, hij deed een aanval op mijn hand. Ik gooide de kwal weer op zijn eigen territoir terug en zei: „Je vrouw „Mijn vrouw...", viel hij me in de rede, en ik waren, maar zelfstandige wezens met een eigen ■wil, zei ik: Die hand van mij hè, dat is nu toch zo eigenaardig, die houdt alleen van dikke handjes als ze aan babies vastzitten, niet als ze aan grote mannen behoren." Hij stond abrupt op, liep naar de schoorsteen waar de sigaren lagen, stak een flinke pin in zijn hoofd en toen hij de eerste rook uitpufte was hij alweer de oude onweerstaanbaar voor alle vrouwen. Overigens was het een gezellig feest met veel aardige gewone mensen en ik was de hele man liepeer Veraeten tot ik voriQe week in Amsterdam Ik liep, wat de Amsterdammers noemen, te dalven. Een heerlijk woord voor een heerlijke bezigheid, waar eigenlijk nooit tijd voor is, maar v doordat ik een voortrein had kunnen nertien was 71 ik te vroeg voor mijn afspraak. De draaiorgelman jt. had ik een zoen willen geven in plaats van een ]B kwartje, maar aangezien hij zijn koperen centen- ja bak kennelijk belangrijker vond gaf ik hem het'ït tweede. je Toen ineens zag ik tussen de tegenstroom van dalvende mensen de man van de kwallenhand terug. De hele Kalverstraat was van hem, dat loas'H duidelijk, alle wijfjes inclusief. Overstekend groot wild, dacht ik. p 's Avonds vertelde ik aan mijn man hoe ik de kwallenhand daar had zien lopen. Ik zei ten slotte:. „Die vent liep daar als een soort overstekend groot wild. Wat zeg ik? Overspelend groot wild, bah." „Kind", vond mijn man, „dat moet je niet zo serieus nemen, het is gewoon een leeftijdsver schijnsel, dat zakt allemaal wel weer." „De boom in." Het vrouwtje in mij was diep getergd. Ik vervolgde: „Maar dat wil ik je wel vertellen, als ik jou ooit met zulke schat-ga-je-mee-ogen in de Kal verstraat zie lopen, nou dan „Wat dan?" informeerde hij gretig. „Niks, dat zul je wel zien." „Zeg", waagde hij. „Hmm?" „Het lijkt me zo fijn om nu je hand even vast te houden. Op zijn eigen ironische manier deed hij de kwallenman na. „Verhip jij", zei ik hartgrondig. Maar mijn vin gers gedroegen zich als zelfstandige wezens met een eigen wil.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2