alleskan metz&dmm Alles goed en u/el Onvoldoende aandacht voor persoonlijkheid van krant robins«n Ds. C.A.Molpus uit de kansel Eerste kerstdienst in Nieuw-Zeeland Kannibalen hoorden het evangelie Prof. Baagö: Oude religies positief waarderen Een woord voor vandaag In 1966 meer subsidie maatschappelijk werk 2 DONDERDAG 17 DECEMBER 1961 Prof. Rooy over concentraties: DEN HAAG Bij alle concentra ties in de dagbladwereld van de laat ste een tot twee jaar is onvoldoende aandacht aan de persoonlijkheid van de krant geschonken. Er is een nood zaak tot medeverantwoordelijkheid en medezeggenschap van de redacties als het gaat om concentratie. De dag bladleiding zal moeten beseffen, dat de persoonlijkheid van de kranten, die tevens de grootste creditpost van de krant is, in het geding is. Aan haar persoonlijkheid wordt de krant her kend en die persoonlijkheid wordt elke dag herschapen met een nieuwe vorm. i de maatregelen om de zelfstandigheid van de dagbladen te kun nen handhaven wees prof. Rooy er op, dat de ondernemingen zoveel mogelijk onafhankelijk dienen te blijven. Steun van de overheid wees hij af. Hij rele veerde de aandrang op de regering om de invoerrechten op papier en machines af te schaffen. Hij achtte het wenselijk, i dat in de bedrijfstak wordt bestudeerd of _n er nog het een en ander kan worden op voorlichtingsgebied. Prof. Rooy sprakgedaan, voor een gunstiger exploitatie, over concentratie in de Nederlandse dag bladwereld. Hij vond het wenselijk, dat de representatieve organisaties voor de reacties er toe zouden komen de leiding van de dagbladbedrijven normen aan te bieden bij het opstellen van concentra tieplannen. Deze mening heeft prof. mr. dr. M. Rooy, directeur van het instituut voor perswetenschappen aan de universiteit van Amsterdam, gistermiddag geuit op "i bijeenkomst "'an het^ contact-i opperd, dat vermindering van het aantal kranten in ons land een verarming van de voorlichting is, ook gezien vanuit het publiek, dat als ontvangende partij be perkt wordt in zijn keuze. De oorzaken van concentratie waren volgens hem noodzakelijk economisch. Dat concentra tie altijd de algemene voorlichting ver mindert, betwijfelde pi of. Rooy. Ze kan een betere krant opleveren. ONAFHANKELIJK RAPPORT Tijdens de bijeenkomst deelde de pen ningmeester van de Nederlandse journa listenkring. de heer J. H. Bartman, mee, dat het bestuur van de kring dinsdag had besloten over een maand of drie een rapport uit tebrengen over de concentra tieverschijnselen. In dit rapport zullen aanbevelingen worden gedaan voor in schakeling van het redactionele element in de concentratieprocedure. Prof. Rooy had in zijn voordracht ge- Zalk tot synodeleden: Kom weer bij elkaar en neem terug alle verklaringen ZALK EN VEECATEN De ker- keraad van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) is van oordeel, dat het thans geen zin heeft om een' uitspraak te doen over het vertrek van een aantal synodeleden uit de synode en hetgeen daartoe leidde, of over e wettigheid der vergadering te Rotter dam, zoals die daarna werd voortge zet. Daarom heeft deze kerkeraad zich tot de synode gewend met het dringende verzoek, om weer samen te komen in de samenstelling van 6 november (toen de uitslag viel van de stemming inzake de schorsingswaardigheid van ds. Van der Ziel), elkaar zonder meer te aanvaarden als wettige synodeleden en alle verkla ringen en missives terug te nemen. Door broederlijk overleg zal men tot overeen stemming moeten komen. De zaken, waaföVer men dan niet tot overeenstem ming kan komen, zal de synode moeten voorleggen aan de particuliere, synodes. Zalk en Veecaten heeft aan alle kerken en kerkelijke vergaderingen gevraagd, aan dit verzoek adhesie te betuigen. AMERSFOORT De heer heeft een open brief gericht gereformeerden, vrijgemaakt in Neder land en daarbuiten. Naar aanleiding de gerezen moeilijkheden roept hij op verootmoediging. HAARLEM Met zeven tegen vijf stemmen besloot de classis Haarlem de maatregelen te nemen, die nodig zijn om zo spoedig mogelijk een particuliere sy node van Noord-Holland samen te roe pen, om de primi- en secundi-afgevaardig den ter synode gelegenheid te geven verantwoording af te leggen. S.V.B. verontrust: Arts onvoldoende voorbereid op taak De journalisten dienen te streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit. Daarin ligt voor een krant haar kracht. Voor een blijvende toename van het abonnemen tental is, volgens prof. Rooy, alleen de intrinsieke redactionele kwaliteit van de krant van belang. Van de kansen voor de massamedia in ons land vond prof. Rooy de kans voor de pers in het algemeen voortreffelijk. Synode doet geen uitspraak over vrouwenkiesrecht (Van een onzer medewerkers) ROTTERDAM De generale synode der Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) heeft besloten om geen nieu we uitspraak te doen betreffende het vrouwenkiesrecht. Het besluit werd genomen met 25 tegen 1 stem. Over de materie betreffende het vrou wenkiesrecht waren zeven adressen ter synodetafel gekomen, waarvan er drie tegen en vier voor vrouwenkiesrecht in de kerk waren. De synode is van oor deel, dat een beslissing door de kerken zal moeten worden voorbereid, met name door te onderzoeken, wat de Schrift in dezen vraagt. Een voorstel van ds. M. J. C. Blok te Utrecht-Noord-West, om al vast deputa- ten te benoemen, werd verworpen met 18 tegen 7 stemmen. In de zaak-Beverwijk heeft de synode met algemene stemmen besloten, om de clasSls-Haarlem op te roepen de doleren de kerkeraad van Beverwijk als de enige wettige te erkennen. Gelijk bekend heeft de synode vorige week de leringen van ds. L. E. Oosterhoff, waarom de kerke raad in doleantie ging, veroordeeld. De synode heeft vervolgens de zaak-ds. Goossens in bespreking genomen. De kerkeraad van Zwolle had verzocht om revisie van de uitspraken van de synode van Assen in 1961, waarin het beleid van de kerk van Zwolle inzake de zending op Soemba op verschillende punten wordt Veroordeeld. De commissie, die deze zaak onderzocht heeft, heeft de synode voor gesteld, om aan het verzoek van Zwolle niet te voldoen. BELZONI Na 21 jaar een baptis tengemeente gediend te hebben heeft ds. Chester A. Molpus zijn ambt neer gelegd. Hij voorkwam daarmee dat zijn gemeenteleden, die typisch blanke inwoners van de staat Mississippi zijn, hem als predikant afzetten. Het conflict tussen de predikant en zijn gemeente ontstond toen de vraag naar voren kwam of negers tot de diensten zouden worden toegelaten of niet. Ds. Molpus achtte het onchristelijk dat de kerk zijn deuren zou sluiten voor me Maar de gemeente nam een geheel ander standpunt in. Tijdens een gemeen- tevengadering werd officieel besloten de< de deuren dicht zouden blijven en dat de predikant het recht niet had om in preken te getuigen voor de noodzaak integratie. De gemeente besloot ds. Molpus nog drie maanden in de pastorie te laten wonen en zegde hem toe nog vijf m den zijn salaris te betalen. Op speciale mister /j \Sficn£r 24.90 In zwarten bruin. V Maten30 t/m 43 Anderhalve eeuw geleden (Va, kerkredactie) Mm •Zeeland viert dit jaar een jubileum. Precies honderdvijftig jaar geleden iverd daar het eerste kerst feest gevierd. Het strand diende als kathedraal, een omgekeerde kano was de kansel. Een kleine groep Europeanen zat op de grond en ach ter hen stonden gewapende Maori's met grote schilden en lange speren. Eigenlijk was het al een wonder dat de dienst gehouden kon worden. Dicht bij de plaats waar de kerstdienst plaats vond waren vier jaar eerder zeventig Euro- Doel van zending in geding (Van onze kerkredactie) De afdeling Amsterdam ten vakbeweging betwijfelt port over de studie-inrichting in de me dische faculteit van de Universiteit van Amsterdam, of de voorbereiding van toekomstige artsen op hun taak voldoen de is. In het rapport wordt de „strikt medische kennis" weliswaar voldoende geacht, maar in twijfel wordt getrokken of de „randgebieden" van dë medische wetenschap voldoende belangstelling hebben. „Zaken die niet de aandacht krijgen die zij verdienen zijn o.m.: de houding van'de arts" tegenover zijn pa tiënt, welke psychische veranderingen bij een patiënt met lichamelijke ziekte op treden, problemen die verband houden met het geslachtsleven en de bevolkings regulatie, voorts de verhouding tussen arts en ziekenfonds en controlerend en behandelend geneesheer", aldus het rap port In een sneller begin met de klinische scholing ziet het rapport voordelen voor de student bij het bestuderen van de medische basisvakken en voorts „een be strijding van het gebrek aan zelfver trouwen dat de medische student tot zijn artsexamen kenmerkt". Het rapport bevat een pleidooi voor een betere studiebegeleiding van co-assis tenten in de klinieken. „Bij werkdagen van 12-1uur komt er weinig van effec tief studeren", aldus het rapport. Ook wordt aangedrongen op salariëring van de co-assistenten. OSLO Moet de zending zich nog langer ten doel stellen „heide nen tot christenen te maken"? De ze vraag opgeworpen door de i de studen-Deense zendingshoogleraar Kaj Baagö, heeft in de Skandinavische landen een hele discussie teweeg gebracht. Prof. Baagö doceert kerkgeschiedenis aan het United Theological College .e Bangalore in India. Op de jaarvergade ring van het Deense Zendingsgenootschap in Herning poneerde hij de stelling, dat mohammedanen, hindoes en boeddhisten geen ..cnristenen" behoeven te worden om toch tot Christus te behoren Nege ger voorzitter raad van kerken in Georgia ATLANTA De raad van kerken in Georgia, waarin negen kerken zijn vertegenwoordigd, heeft voor het eerst in zijn historie een neger als voorzitter gekozen. Met algemene stemmen werd de methodist dr. Harry V. Richardson als zodanig aangewe zen. Dr. Richardson, die al vanaf de stichting lid is van het uitvoerend comité van de raad, is president van het Interdenominational Theological Centre in Atlanta. De kerken van Georgia zullen verder een comité vormen, dat de rassenintegra tie in deze zuidelijke staat moet bevor deren. Ook sprak de raad er zijn blijd schap over uit, dat dr. Martin Luther King de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen. het eerst officieel bezig gehouden met het rassenvraagstuk. In een verkla ring van tien punten heeft de conventie Prof. Baagö heeft zich nu beroepen op Paulus, die van de Grieken geen Joden wilde maken, voordat zij christen zouden kunnen worden. Het christendom is tot nu toe een westerse religie geweest. Op de wijze van Paulus zal hel christendom moeten penetreren in de wereld van de islam, hel hindoeïsme en het boeddhis Wie deze lijn in de zending gaat voi- gen, zal stellig uitgemaakt worden voor syncretist, zo zegt Baagö, i Sinds deze drie religies lot herleving zijn gekomen en zelf zending zijn gaan bedrijven, is de hoop op een kerstening van Azië in rook vervlogen De zending blijft echter vasthouden aan het concept van een „kruistocht tegen de andere religies" Vele christenen ;n de jonge kerken willen niet langer meewerken aan een evangelieprediking, die ten doel heeft de religies, die tot hur nationaal bezit behoren, uit te 'oeien, zo stelde de Deense hoogleraar. Reactie In het Noorse christelijke dagblad Vart Land heeft de secretaris van het Noorse Zendingsgenootschap, dr. Otto C. Danl tegen deze visie met beslistheid stelling genomen. Het is volgens hem de vraag, of het christendom de ware godsdienst is. of niet. De zending is er volgens Dahl niet uit, om nationale culturen ui te roei die ondank hun heidense achtergrond vaak veel waardevolle elementen bevat ten. Maar het christendom wil me uit hun oude religies «verbrengen in geloof in Christus. Als er christenen zijn in de jonge kerken, die hun oude religie öm nationale redenen niet ii de steek willen 'aten, dan hebben zij niet begre pen wat net christen -iin is er bij „baptisten en anderen" buiten Mississippi op aangedrongen, de oplossing van het rassenvraagtuk in deze staat te bevorderen door er zich niet mee te bemoeien. Het is duidelijk, aldus de ver klaring, dat waar de meerderheid van het volk van Mississippi van beide rassen christelijk is, het zelf een oplosing moet vinden. Het werk van een interkerkelijk comi té in Misissippi, dat hulp biedt aar negergemeenten, wier kerken door tegen standers van de integratie in brand zijn gestoken, wordt door de conventie warm aanbevolen. Tenslotte wordt in de verklaring een beroep gedaan op alle kerken in de staat, om hun verantwoordelijkheid te beseffen en te bidden en te werken voor een zodanige oplossing, dat de christelijke harmonie weer terugkeert in Mississippi. Klacht Russische gelovigen gaat naar Oe Thant GENèVE De Russische-Orthodoxe Kerk in ballingschap in West-Europa heeft vandaag drie brieven gepubliceerd uit Rusland waarin in bijzonderheden wordt geklaagd over de vervolging, het lastig vallen en de vernederingen waar aan gelovige christenen in deSowjetunie blootstaan. De brieven zijn door bisschop Antony, an West-Europa, doorgezonden naar se- etaris-generaal Oe Thant van de Ver enigde Naties. Het meeest ongebruike lijke aan de brieven was dat zij de volle dige namen en adressen van de afzen ders bevatten. Mevrouw Feodosja K. Warawa uit Lwow, een voormalige Poolse stad die nu bij de Oekraine is ingelijfd, beschreef hoe zij en haar gezin blootstaan aan willekeurig optreden van officiële zijde anwege haar godsdienstige overtuiging. De communistische atheïsten hebben n heel Rusland een vreselijke vervol gingscampagne ontketend, aldus Warawa. Volgens een andere petitie z Pottsjaef vier monniken gevan„... zijn omdat zij weigerden hun klooster te verlaten, die de autoriteiten zouden willen sluiten. In de derde petitie staat,, dat in de af gelopen 18 maanden in Minsk drie ker ken zijn gesloten, waarvan twee onmid dellijk werden afgebroken. Bovendien blijkt dat in het begin van het jaar in de Sowjetunie 2.000 orthodoxe kerken zijn gesloten. Studentenvakbeweging vreest maatregelen van minister Bot heeft in een brief aan de vaste commissie van onderwijs van de Tweede Kamer een brief gestuurd, waarin ongerustheid wordt uitgesproken over „de maatrege len, die minister Bot zou kunnen nemen met betrekking tot studenten voorzie-:n- gen". In de brief staat onder meer, dat „de minister heeft meegedeeld geen wetsont werp tot verhoging van de collegegelden in te dienen, maar hij heeft wel gespro ken over alternatieve maatregelen. Deze zouden bijvoorbeeld kunnen zijn: verho ging van inschrijvingsgelden (op het ogenblik tien gulden voor alle studen ten), vermindering van de studenten voorzieningen (zoals bijvoorbeeld huis vesting, mensasubsidie en andere) en col legegeld heffen van vijfdejaars en oudere kan het evangelie nog gezar krijgen n| studenten, die hiervan tot nu zijn vrij- j- ,id gesteld". Samuel Marsden wilde zich echter niet laten afschrikken. Ook deze kannibalen moesten het evangelie horen. Hij meende een kans te hebben om veilig aan land te komen, toen hij op zee in een kano een zieke Maori, Ruatara genaamd, aantrof. Hij ontfermde zich over de man, ver pleegde hem tot hij weer hersteld was en wist vriendschap met hem te sluiten. Samen met een groepje vrienden ging Marsden met Ruatara aan .land. Dat was enkele dagen voor Kerstmis 1814. Zij werden ontvangen door een. grote groep gewapende Maori's maar toen deze Ruatara zagen vielen zij niet aan. Al spoedig kon er vriend schap gesloten worden. Kerstdienst Zo kon de volgende zondag, tevens eerste kerstdag, de eerste kerstdienst ge houden worden, In zijn dagboek schreef Marsden naderhand: „Er viel een eerbie dige stilte. Ik stond op en begon de dienst. Samen zongen wij als Europeanen de honderdste psalm. Ik voelde hoe mijn ziel in mij smolt, toen ik die gemeente zag. Na de Schriftlezing preekte ik o\ Lucas 2 vers 10: „Zie ik verkondig grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen." de dienst spontane krijgsdans begonnen hun dankbaarheid te uiten. Toch hadden ze niets van de preek verstaan. Ruatara had wel zijn best gedaan om de woorden van Marsden hen te vertalen, maar zijn ken- an het Engels was maar heel beperkt. Hij zei echter tot zijn r sen dat zij zich daar maar niets aan moesten trekken want in de toe~ komst zouden zij het beslist wel be grijpen. „De Here heeft mij als een leerling leren spreken om met hel woord de moede te kunnen ondersteunen"spreekt de Kneck des Heren in Jesaja. En hij gaat verder: Hij wekt elke mor gen, Hij wekt mij het oor opdat ik hore zoals leerlingen doen." Theologen strijden soms om de vraag of deze Knecht des Heren geïdentificeerd kan worden met Christus. Maar in ieder geval is het zeker dat Christus dit kcm zeggen. Trok Hij Zich niel reeds vroeg in de morgen terug om alleen te zijn met God Maar het moet ook gelden voor een ieder die Christus volgt Maar willen wij wel 's morgens gewekt ivorden om alleen U kunnen zijn met God? We staan zo vaak op het nippertje op; we haasten ons door het ontbijt: ioe rennen naar ons werk En met dat al hebben we geen tijd voor God. Of we hebben ons werk thuis. De kinderen zijn nog vroegei op dan wij. We moeten ons haasten om voor hun ontbijt tt zorgen. Ze moeten op.tijd de deur uit om op tijd op school tt tijn. En dan komt de melkboer en de bakker en wie al niel en er blijft geen rustig ogenblikje over. En God wacht iedere nieuwe morgen om ons te vertellen v Zijn Nieuwe Morgen. Wij hebben echter zo'n haast om aan het werk te gaan, dat we de zegen vergeten die God over dal werk wil geven. Wij lezen vandaag: Openbaring 18 1-24. laat koosje even nieuwe wybertjes voor me halen Vertaling t was een profetisch woord. Maar de weg was lang. De Maori's spraken geen eenvoudige taal. Het waren intelligente mensen met een grote woordenschat. Het duurde dan ook nog jaren eer de taal tot schrijftaal gemaakt was. Toen kon met de vertaling van de bijbel in die taal begonnen worden. De eerste bladzijden werden gedrukt en klein handpersje. Maar in was het gehele werk voltooid, toen kon de gehele bijbel in het Maori worden gepubliceerd door het Brits Buitenlands Bijbelgenootschap. Dr. Van Parreren hoogleraar te Utreeht UTRECHT - Dr. C. F. van Parreren is benoemd tot gewoon hoogleraar in de fa culteit der sociale wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Utrecht om onderwijs te geven in de psychologische functieleer. Dr. Van Parreren werd in 1920 in Am. sterdam geboren. Hij studeerde psycho logie aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde het doctoraal examen in 1947. In 1951 volgde zijn promotie op het proef- schrfit: „Intensie en autonomie in het leerproces". Gedurende de jaren 19481958 was dr. Van Parreren lid van de wetenschappe lijke staf van het psychologisch laborato rium van de Amsterdamse Universiteit. In 1958 volgde zijn benoeming tot lector. Hij was in diverse andere onderwijsfunc ties werkzaam, onder andere aan het pe- dagigsch seminarium vanwege de Ne derlandse Hervormde Kerk te Utrecht, aan het nutsseminarium voor pedagogiek te Amsterdam, aan de Rijksuniversiteit te Utrecht (in 1960/1961 met een leerop- drecht voor algemene experimentele psychologie). Tot zijn publikaties behoort onder andere: „Psychologie van het le- (2 delen 1962). Motie in Tweede Kamer: DEN HAAG Bij de begrotings behandeling van maatschappelijk werk heeft de K.V.P.'er Engels gis termiddag in de Tweede Kamer motie ingediend, waarin de regering ordt verzocht de rijkssubsidies instellingen op het terrein van maatschappelijk werk in 1966 te hogen. Voor instellingen, die tot- '66 aan rijkssubsidie 40 pet. of minder krijgen (in combinatie met andere overheidssubsidies), moet de verho ging 5 pet. bedragen. Voor landelijke organen, die uitsluitend door de rijks overheid worden gesubsidieerd vooi 80 pet. of minder, dient het subsidie percentage met 10 te worden ver hoogd. De motie, die medeondertekend is door o.a. de heren Tilanus (c.h.). Van Bennekom (a.r.) en Daams (soc.), vanmiddag in stemming komen. Minis ter mevr. Schouwenaar-Franssen was er niet enthousiast over. Zij beloofde met alle energie aan een subsidiever hoging te zullen werken, maar wilde eerst prioriteiten gaan stellen. Uitvoe ring van de motie-Engels kon zij niet garanderen, omdat het gehele begro tingsbeleid van het kabinet voor 196C nog moet worden bezien. De minister heeft gisteren nogal wat kritiek op haar beleid moeten aanhorei De K.V.P.-er Verdijk verweet haar zelfs „gebrek aan visie". De minister heeft volgens hem geen duidelijk beeld het beleid dat zij gaat voeren. Er dreigt een kortsluiting tussen overheid en parti culler initiatief door een tekort aan con tactcn. Ook de heren Smallenbroek (a.r.), Tilanus (cJi.) en Daams hadden behoefte aan een duidelijker programmering van het beleid op korte i lange termijn. De minister beloofde hierover een nota in de Kamer te zullen sturen. Zij wil volgende maand contact met het particu lier initiatief opnemen over het ontwer pen ^van een wet op het maatschappelijk De kritiek van de Kamer spitste zich toe op het ontbreken van een bevredi gende bijstandsregeling voor alle minder- vallden die financiële hulp behoeven. Er minder-validen die buiten elke groepsregeling vallen. Dit probleem was al uitvoerig in de openbare commissie- ergadering besproken. Gisteren dreigde r zelfs een motie, maar tenslotte deed de minister -toch enkele bevredigende toezeggingen. Zij wil in overleg met haar ambtgenoot van sociale zaken op korte termijn nagaan hoe de regelingen de verschillende categorieën minder- validen tot één regeling kunnen worden samengevoegd. Daarbij zal met de wen- sen van de Kamer rekening worden ge houden. Of een en ander al vóór 1 juli tot stand kan komen, betwijfelde d( minister, maar zij beloofde haar best ti zullen doen. Beroepin gswerk H. G. v. Duyl, kand. te Hilversum. Bedankt voor Delft (vac. C. A. Harten): K. A. Abelsma te Ingen; v Delft (wijkgem. 1) (vac. J. v. Rooi laar): P. de Jong te Veenendaal; v Slochteren (toez.): W. P. J. Osinga te Ilpendam. GEBEF. KERKEN Beroepen te Putten: C. W. Plooij te Andel (N.B. Bedankt voor Wircfutti: P. neng te Oosterzee (Frl.) GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Aangenomen naar Heerenveen: J. Hoyim ^_^__Vnlle^hoj/e-Cadoelen Westep' Sliedrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Lisse: P. Blok te Dirks- land. KERNEN Wég fooien? VAN INGEZONDEN STUKKEN Bedragen voor deze lngezonden-stukkcnrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en ln te korten schrijft n dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bij schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven. In deze rubriek las ik de vorige week een ingezonden stuk dat pleitte voor afschaffing van alle fooien, zijnde eer werknemer onwaardig. Ook de taxi :hauffeur werd hierin betrokken. Ik In uw artikeltje over een Engelse secte waartegen een Lagerhuislid maat regelen wil nemen schrijft u: „Het be reft hier een exclusieve groep die zich heeft afgescheiden van de „Gesloten de schrijver (W. F. Bingley sr.) willen ïroeders", ook wel Darbisten ge- mededelen dat zijn theorie erg maar de praktijk in vele gevallen heel anders is. Mijn man is taxichauffeur Hij werkt niet vijf maar zes dagen pc» week: hij is nooit zaterdags vrij. Bo vendien moet hij om de drie weken zondags werken. Hij ontvangt per week ƒ51,80. Ik zou de inzender willen vra gen hoe ik zonder fooien die mijn noemd." Dit behoeft m.i. enige aanvul ling en correctie. De christenen die wij 'eelal Darbisten noemen stellen zelf op leze naam geen prijs. In ons land noemen zij zich „Verga- iering van Gelovigen" In Nederland 'tan men dan ook beter spreken van „de broeders van de vergadering". In de Engels sprekende landen staan zij be- krijgt (voor óns aanvullend loon) mei eend als de Brethren of the Plymouth mijn gezin rond z hij het kunnen? Rotterdam A. Langelaar-Bakker schappen Een kwintet moeten komen. Zou Brethren- Daar deze broeders geen ambten in de kerk erkennen en ook tegenstanders zijn van een vaste kerke raad, hebben de plaatselijke gemeen- vrij onafhankelijk karak- Er zijn ook in deze beweging, die in landen als Amerika, Canada en Enge land belangrijk meer aanhangers telt dan hier, verschillende nuanceringen ontstaan. De belangnjKste zijn waar schijnlijk de „open" en de „tight" ver gaderingen, open en besloten dus. Men mag daarom, dacht ik, de Darbis ten (om deze naam nu nog maar even te gebruiken) niet vereenzelvigen met de .gesloten broeders", die immers slechts een deel van het geheel zijn. Waddinxveen een Nederlander, wat stelde, ja griefde. Prof. dr. A. J. Rasker, „Professor ftir reformierte Theologie an der Universi- at in Leyden", gaf daarin „vier andere vooraanstaande persoonlijkheden" ant woord op de vraag: „Hoe waardeert u het streven van de DDR naar een veili ge vredesorde in Europa?" Onder het voorbehoud dat het com mentaar inderdaad authentiek is citeer ik prof. Rasker; „De DDR is een vre- desfactor in de wereld. Zij is uiteinde- lijk de eerste Duitse staat die geen Befreiung" drang naar het oosten heeft en die Rotterdam bovendien geen territoriale eisen stelt." Ik vraag: is de hoogleraar zich de draagwijdte van die uitspraak bewust? Vrijheid m de DDR? Op paper ja, maar bijv. degene die het waagt ii diep teleur ding dekken moet, maar een ieder die met deze „democratie" te maken krijgt, Mirji weet dat deze aanduiding een leugen Deth ■olvoeren van Zijn raad. Ik denk aan Debora, Esther, Dorcas, Eliza- Maria. De mannen hebben daarentegen toch een heel andere plaats mijn „reformierte" und Werra liegt sind Deutschlands i loste Provinzen. Deshalb heiszt die Auf- gabe nicht Wiedervereinigung sondern W.Ambacht Pzn. Opdat zij één zijn tijdschrift tegen regeringsmaatregelen in 2en om tot eenheid onder de ehris en ntf'wnrriworden ,VGr^oden heid te geraken (ik denk speciaal past! warmee wc^d' becre^d tTem bui- ™£5t"''men'noï) «KSïïfe e^s te v?nden f" de bekende SSS Bij hel verscheiden van ds- W. S Pontier meldde u dat met hem de laat ste van het bekende Westlandse kwartet is heengegaan. Deze mededeling berust mijns inziens op een misverstand .Het bekende Westlandse kwartet van pre dikanten bestond uit ds. C. J. van Bins bergen - Loosduinen (18951932); ds T. Kramer Monster (1897—1933); ds A H van Minnen 's-Gr<ivenzande (18971938> en ds. K K. Troost - Naaldwijk (18961933) Ds. Pontier kwam eind 1915 in Maasdijk. Hij zou dus als de vijfde kunnen worden be schouwd van de predikanten die zeer lang in het Westland werkzaam waren De eerste vier heb ik voor 1915 mogen meemaken en meermalen in stemmig zwart naar de classis zien fietsen. Rozendaal (Gld.) Ds. Joh. Meijnen houden kerkdiensten moeten voorts worden gemeld, Vopo's krijgen vrije J dodelijke schoten op mensen ook thuis onderrichten. Zulke staan niet naar hoge en openbare amb ten, maar voegen zich tot de nederigen. Rotterdan) M. A. de Keijzer Misverstand II Ik ben blij dat de heer Kors als lid De fundering voor goedbedoelde pogin- van de P.v.d.A, bepaalde anti-religieuze ■- tot eenheid onder de christen- uitingen van de Vara veroordeelt en van die omroep ook geen lid wil zijn. protestantisme) De heer Kors heeft inderdaad gelijk sprekken noga) met te zeggen dat de P.v.d.A. als partij bekende tekst- buiten de Vara staat, maar volgens mij nog heel wat P.v.d.A.-christenen „Opdat zij allen één zijn' 17 21) Maar laat men dan ook dóórle- die wel lid (Joh uagen vuui uuuenjKe scnoten op mensen zen (vers 22 b) waar staat- nnrint rli die naar het westen trachten te ontko- fén ziin eeliik ak WH één iw- rm men Bewapende uitkijktorens, prikkel- w?I m° Sn dat wU in deieSdl draadversperringen enz. enz. ?„ln?men relatie mogel'SSTS Hemelse de Vara zijn ging het mij eigenlijk om. Ik ben even- als de heer Kors lid van de NCRV, ■i zeggen dat wij in dezelfde hetgeen voor mij bepaald niet inhoudt mogen staan met onze Hemelse dat deze omroep zonder zonde zou zijn. Vader als Jezus. Nu weten protestanten Integendeel Maar de NCRV noch KRO iat i Hisleiding Enig* weken geleden werd mij haar leidende politici zouden altijd tot een gesprek met Bonn bereid zijn. doch i.p.v. een verzoeningsbereide hou- din? t-a-v de „Hitler-vijanden" vinden iVarp f,lnrt. A. Warnaar jr. begane misdaden in West-Duitsland rechtvaardiging. De rillingen lopen over Den Haag mijn rug als ik aan Trettner en See P. Buytendorp bohm denk." Ik antwoord: als men een hon_d wi) VVOUW in Het ambt lit Pmf Paciror oao.'tv'nnij uai tl tuss®n Jezus en de Vader geen zullen toch nooit zo spotten en de draak i haar leidende nolltlM UmiSS? J?tHd bemiddeling over voorspraak kan staan steker met bijbelgedeelten, kortom met 1 haar ,pidpnf1p a1f'" van Maria, heiligen of wie dan ook. Op dingen die vele religieus denkenden hei- grond van Jezus' woord: „Gelijk Wij üg zii"- eén zijn met de Vader". Is dat niet het Katwiik a 7» .var* flindnmpnt mnr ««mfcaM? IWWIJK (onder luidruchtig luidsprekergeschet ter), dat „Mening denaars maar het communisme dan —ju-„vo„,uu w,»cubhibuu« ter), dat „Visite" heet. In de rubriek niet? „Democratisch" heet de vlag die titel schreef graag het volgende. Inder- Monini» wa»i de Wereld" las ik iets van in Oost-Duitsland de communistische la- daad betrekt God ook vrouwen bij het ten. T. Duyndaffl Gesloten tliscnssie Aan de heer Th. Wilders te Scheve- ningen die geen adres in zijn brief vermeldde zij bierbij meegedeeld dat de discussie over het onderwerp Oral Ro berts enke'e weken geleden werd geslo» -(red.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2