alles se kan m Alles goed en u/e! Ruppert: C.N.V. gaf meer richting dan het N.V.V. Gebrek aan bijbels in Sowjetunie Predikant en priester zegenen huwelijk in jubile ren Chr. ambtenaren Geen eenheidmaar wel samenwerking Medewerking naburige kerkeraad blijft nodig Een woord voor vandaag Britse zondags wetgeving: moet op de helling Ei„„SS sjt«'ss..5* &NS?v™53?un'S8'SSS; 2 DONDERDAG 10 DECEMBER 1964 (Van onze kerkredactie) Is de Bijbel ean imperialistisch boek? De Russische krant „Sow- jetskaja Bjelorussia" heeft het on langs beweerd. En dit blad is niet het eerste het beste, want het is het orgaan van het centraal comi té van de communistische partij van Wit-Rusland, alsmede van de opperste sow jet en de minister raad van de Witrussische Socia listische Sowjetrepubliek. Als argument voor haar bewering voert deze krant het volgende aan: In de baga ge van een Amerikaanse toerist, die de Sowjetunie wilde bezoeken, vonden dou ane-ambtenaren meer dan honderd bijbels en dat was nog lang niet alles. De waakzame ambtenaren troffen nog andere „religieuze geschriften" aan, be nevens ikonen en medaillons. Dit „schan daal" was voor het blad aanleiding om buitenlandse toeristen te waarschuwen niet meer te proberen bijbels en andere „religieuze artikelen" in de Sowjetunie te smokkelen. Het zou hen toch niet luk ken dergelijke ..imperialistische propa ganda" in het land kwijt te raken. Toch is de Bijbel in de Sowjetunie geen verboden boek. De enige moeilijkheid is. dat er in de laatste jaren zo weinig exemplaren gedrukt zijn. dat de vraag het aanbod verre overtreft. De eenvoudig ste methode voor de Russische autoritei ten om de bijbelsmokkel tegen te gaan. zou zijn het toestaan van het drukken van enkele honderdduizenden bijbels. De laatste keer. dat toestemming werd gegeven om Russische bijbels te druk- n jaar geleden. Het uitgave van de baptisten, die in oplaag van 10.000 exemplaren verscheen. In 1956 kreeg de patriarch van Moskou toestemming om 50.000 bijbels te laten drukken, dat is ongeveer twee bijbels per gemeente. Bovendien gold het in dit geval nog een voor dagelijks gebruik niet te gebruiken luxe uitgave. Deze 60.000 exemplaren zijn de enige, die in de laatste dertig jaar in de Sow jetunie gedrukt mochten worden. Maar al is dit getal klein, de toestemming, die voor het drukken verleend werd is een bewijs, dat de bijbel voor de autoriteiten geen imperialistisch boek is. In januari 1962 sloeg de patriarch van Moskou een aanbod van het Amerikaan se Bijbelgenootschap om Russische bij- hels te drukken af, omdat er in de Sow jetunie bijbels gedrukt kunnen worden. In de Grote Sowjet Encyclopedie wordt de opvatting van bovengenoemd Wit- russisch blad trouwens ook weersproken. In het artikel ,3ijbel" wordt de nadruk gelegd op de historische betekenis van de Bijbel als ,,het document van de trouw en de volharding van een heel volk in een tijd van groot lijden en strijd" De boeken van sommige profe ten worden genoemd „deels politieke strijdschriften, die veroorzaakt werden door uiterst scherpe konflikten in binnen- en buitenland en door de verscherping van de sociaal-politieke strijd". Hier is de Bijbel dus het tegendeel van imperia- In hetzelfde artikel wordt er ook aan herinnerd, dat tsaar Nicolaas I het bij belgenootschap, dat in 1812 in Peters burg was opgericht, na korte tijd ver bood. Merkwaardig, dat de tegenwoor dige Sowjetpers eensgeestes blijkt te zijn met de tsaar'. NIJMEGEN Gisteren is in de Nij meegse studentenkerk het eerste oecu menische huwelijk gesloten. Hier vond de huwelijksinzegening plaats van de 21- jarige rooms-katholieke Herman Heb- binck uit Enschede en de 20-jarige her vormde Elke ten Hoopen uit Wagenin- gen. Herman is student in de medicijn en Elke volgt de opleiding voor ma schappelijk werkster. Beiden werden gisteren niet in sacristie van het roomsk-atholieke studen tenkapelletje geleid, maar mochten v het hoofdaltaar treden. Een predikant, ds. N. R. Hefting een priester, pater dr. H. P. J. M, 1 Waesbergen leidden beurtelings HAMMOND HUISORGEL Joh. de Heer Toelichting op uitspraak (Van onze kerkredactie) De uitspraak van de synode van de (vrijgemaakte) Gereformeerde Kerken met betrekking tot de zaak Groningen-Zuid mag niet zo uitgelegd worden dat in deze ker ken een kerkeraad voortaan bij schorsing van zijn predikant niet meer de medewerking nodig zou hebben van een naburige kerke raad. Dit schrijft ons het modera- men van de synode. In de brief wordt een nadere verklaring ge geven van de uitspraken die wij dezer dagen publiceerden. Wij schreven naar aanleiding uitspraken: Artikel 79 van de kerkorde, dat be paalt, dat een kerkeraad alleen een pre dikant kan schorsen met medewerking van de kerkeraad van de naastgelegen gemeente, wordt in dit geval zo ge ïnterpreteerd, dat de kerkeraad alleen verplicht is. om advies te vragen aan de naburige kerkeraad. Bij een negatief ant woord mag de kerkeraad dan zelfstandig schorsen, mits hij daarbij de zaak meerdere vergaderingen brengt. Van de zijde van het moderamen geeft men ons de volgende nadere toelichting: „Een interpretatie van artikel 79 van de kerkordening in genoemde zin is met de uitspraken der generale synode duide lijk in strijd. Artikel 79 vereist voor de schorsing van een ambtsdrager niet slechts het advies, maar het „voorgaand" (instemmend) „oordeel" van de kerke raad der naastgelegen gemeente. Dat aan de inhoud en strekking van dit artikel de hand dient gehouden te worden, ligt ten grondslag aan het gehele besluit, door de generale synode inzake de „schorsingsweg" genomen, en wordt nog benadrukt door wat de synode voorop stelde in haar overwegingen: „dat het in de kerkordening vastgelegde voorschrift, dat dienaren des Woords geschorst zullen worden „door voorgaand oordeel des kerkeraad,s derzelver en der naast ge legen gemeente" (art. 79 K.O.) van hoge betekenis is ter waarborging van een onpartijdige en billijke rechtshandel en :geoefend. Indien de christelijke vak-I als zodanig op eigen wijze toepast wat de beweging te gemakkelijk overheidsoptre-Schrift in dezen leert (o.m. Num. 35:9— den op sociaal-economisch gebied aan-1 14; Deut. 16 1820)." aardt, openbaart zich die invloed. „Dat „bij een negatief antwoord" de Staatsraad Ruppert verklaarde die in- kerkeraad zelfstandig zou mogen schor- (Van onze sociaal-economische redactie) ze£èr niet foutloos geopereerd heeft, kan noch mag worden ver zwegen dat zij (ip iijter-confessionele zin) in menig opzicht van méér beslissende betekenis voor de richting van de maatschappelijke ont wikkeling is geweest dan haar socialistische zuster." Tot deze uit spraak kwam de heer M. Ruppert, lid van de Raad van State en oud voorzitter van het Chr. Nationaal Vakverbond, gisteravond in een rede tijdens de bijeenkomst, waarin het zestigjarig bestaan van de christelijke ambtenarenvakbeweging werd herdacht. De invloed van de christelijke vak beweging op de richting van de maat schappelijke ontwikkeling is groter geweest dan die van de socialistische. Voor zover de socialistische vakbewe ging heeft meegewerkt aan de verwe zenlijking van verschillende sociale desiderata, deed zij dat voor een be langrijk deel door terzijdestelling van eigen, oorspronkelijke gedachten en door toepassing van andere beginselen, zo verklaarde de heer Rupert, die ter onderstreping van deze stelling een drietal belangrijke voorbeelden noem- „Bondje van honderd jubileert AMSTERDAM - „Het bondje van honderd". Zo noemden de .neutralen" de Bond v Ambtena ren bij 's Rijks belastingen op Christelijken j rond slag, die op 26 december 1904 werd opgericht als christelijke tegenhanger van de Neutrale Komnrezen Vereniging bij 's Rijks belastingen, omdat steeds mee- christen-ambtenaren zich in deze vereniging niet meer thuisvoelden. Eén van de oorzaken daarvan was, dat de afdelingsver gaderingen van deze organisatie eewoonlijk op zondag werden ge houden, omdat daarvoor naar men meende op werkdagen geen tijd kon worden gevonden. Vele ambtenaren van protestants- christelijke beginselen kwamen daardoor nimmer ter vergadering, zodat zij praktisch van het vak verenigingsleven werden uitgeslo ten. „Dat gaat zo niet langer" riep de heer 7 idema op een gege ven moment uit en zo kwam het dat onder zijn leiding nu bijna zestig jaar geleden een christelijke bond v belastingambtenaren werd gesticht met 65 leden. En daarmee was evens de basis ge legd voor de christelijke ambtena- renvakbeweging in ons land. Vier jaar lang konden de tegen standers smalend spreken van „het bondje van honderd" want het duurde tot 1908 voor het ledental de honderd overschreed. Daarna manifesteerde groei zich steeds sneller "n thans heeft de organisa tie, die als „Groep Rijksbelastin gen" deel uitmaakt van de Neder landse Chris'elijke Bond van Overheidspersone ruim 4000 le- Het zestigjarig bestr.an werd gis teravond tijd -s een bijeenkomst in KrasnapoK v. belegd door het hoofdbestuur van de N.C.B.O., herdacht. Behalve door de heer M Ruppert. lid van de Raad van State, werd ook door mr P. van Driel, tweede voorzitter van de N.C.B.O., (als i laatsvervanger van voorzitter J ten Heuvelhof, die door ziekte verhinderd was), een toespraak gehouden, waarin hij de ontwikkelingen in de afgelopen zestig jaar nog eens in vogelvlucht de revue liet passeren. „Wij heb ben diepe bewondering voor de moed. gehoorzaamheid en trouw en voor de vele arbeid van de pioniers v de christelijke ambte- narenvakbeweging Van hun ver- worvenhéden mogen wij thans profiteren", aldus mr. Van Driel. Aan deze herdenk'ngsbijeenkomsl werd medewerking verleend door het barok-korer ensemble der Ne derlandse Cantorij In aansluiting op de herdenking heeft de Groep Rijksbelastingen vandaag haar al gemene vergadering gehouden de: l. Op het beslissende terrein van het overleg tussen ondernemer en arbei der. de samenwerking en de bedrijfs- g-meenschap zijn het instituut van de c a o en instellingen als de Stichting van de Arbeid en de Sociaal-Economi sche Raad méér de vruchten geweest van christelijk-sociale bezinning dan van het oorspronkelijk socialistische klassenstrijddenken f. dat geldt ook van de sociale verzeke ring in het algemeen (verzekering of staatsvoorziening), al moet erkend worden dat, voor wat betreft de volksverzekeringen, geen sprake is van meer of minder; •i. in het streven naar vermogensvor ming (socialisatie of persoonlijke be zitsvorming) heeft de christelijke vakbeweging een invloed gehad, die uitging boven haar getal en die tot zegen is geweest voor het Nederlandse volk en zijn beroeps- en bedrijfsleven, met name waar het voor het sociale beleid ging om de drie essentiële ken: a. verhouding tussen ondernemer en arbeider: b. taak van de staat .b.t. het sociale leven; c. de eigen- loed niet te betreuren. Vele protestan ten beschouwen de overheid veel te ne gatief Zij zien alleen de gevaren van overheidsoptreden en niet de zegen van een overheid, die de publieke gerechtig heid bevordert. Vooral verkeerde inter pretaties van het „beginsel" van de sou- initeit in eigen kring hebben tot veel verwarring in de Nederlandse protestant se kring aanleiding gegeven, aldus de heer Ruppert. De enige kracht Uitvoerig ging de staatsraad in zijo rede ook in op de vraag of christelijke vakbeweging nog wel noodzakelijk is, een vraag aie hij nadrukkelijk bevesti gend beantwoordde. „De vakbeweging is er om d«- samenleving te veranderen, de maatschappij te hervormen. De enige, werkelijke kracht tot hervorming van het sociale is het Evangelie. Wie dat Evangelie als bron voor zijn sociale acti viteiten los laat moet geen werkelijke hervorming van de samenleving ver wachten. Een eenheidsvakbeweging zal - ook minder hervormend, minder euwend en minder progressief zijn een vakbeweging, die wil handelen uit het christelijke belijden. Het is welis waar gevaarlijk om de naam van Chris tus te verbinden aan vakorganisatorische activiteiten, maar het is nog riskanter het t te doen", zo verklaarde de heer Ruppert, die overigens wel van mening zei te zijn dat de vakcentrales in Neder land zoveel mogelijk moeten samenwer ken, vooral in de loonstrijd, omdat het rechtvaardig loon waarlijk niet op na tuurlijke wijze tot stand komt. Daarvoor moet gestreden worden, waarbij verdeeld heid tot het uiterste moet worden ver meden om te voorkomen dat iemand of een groep het „verdeel en heers" gaan toepassen. Steunpunt Bovendien mag, aldus de staatsraad, niet onopgemerkt blijven dat in tijden, waarin het erop aankwam (met name in de bezettingsperiode) onloochenbaar is gebleken van welk een grote bet :enis het bezit van een metafysisch steunpunt ook voor de vakbeweging is en hoe zwak de leiding staat van een beweging, die zulk een houvast mist. Overigens past de christelijke vakbeweging geen enkele ho vaardij. „lyanneer zij op een zo wezen- 'iik punt als bijvoorbeeld de verhouding tussen werkgever en werknemer eer koers heeft gevaren, die beter is geble ken te zijn dan die van anderen, dankt zij dat niet aan zichzelf maar aan de omstandigheid, dat zij een uitgangspunt huiter zichzelf had: een bron en een norm in het Evangelie", aldus de heer Ruppert. Grote invloed .Het leek hem oók niet voor tegen- ;praak vatbaar, dat in het verleden het christelijk-sociale denken grote invloed hef ft uitgeoefend op het denken en doen •n dt Nederlandse socialistische kring .Wanneer men het optreden van een organisatie als het N.V.V. vergelijkt met la* van socialistische vakverbonden in ander» landen, past slechts waardering en erkentelijkheid Dat hier invloeden van de met het N.V.V samenwerkende Nederlandse zuster-vakcentrales manifest worden, laat zich niet loochenen", z de heer Ruppert en hij voegde daaraan 'oe geneigd te zijn de vraag of de wolutie in de socialistische kring zich lók en in dezelfde omvang zou hebben voltrokken zónder de actie van de chris- 'elijk-sociale beweging ontkennend te beantwoorden Omgekeerd evenwel heeft de socialistische vakbeweging ook in. vloea op de christelijke vakorganisatie „mits hij daarbij de zaak dere vergaderingen brengt", is met art. 79 K.O. in strijd en kan niet geconclu deerd worden uit de uitspraken der gene rale synode". Tot zover het moderamen. Boekenhoek Adresboek voor het internationaal eer (zeevaart, binnenvaart, luchtvaart, weg- en railvervoer). Tweede geheel her ziene uitgave. Uitgave N.V Diligentia Amsterdam. (786 blz„ f30,-) Geschiedenis van Rusland, door George Vernadsky. Vertaling R. de Jong-Belir,- fante. Tweede druk. Amstelbnek Uitga- "e L. J. Veen N.V., Amsterdam Sesam-Geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in foto's en documenten, delen 3 en 4. Bijeengebracht door H. A. Jacobsen en H. Dollinger Uitgavan Bosch Sc Keuning N.V.. Baarn (ƒ2.50 p.d.). Van linieschip tot vliegkampschip, door L. D. de Kroon en Haye Thomas. Else- vierpocket. Uitgave Elsevie' Amster dam. (192 blz. 3,25). Van wiegekind tot kleuter door Letty M. Doyer. In serie Weten en kunnen. Tweede druk. Uitgave N.V. Kosmos. Am sterdam. (88 blz., ƒ2,50). Wy merken hierbij op. dat n-|) met „negatief antwoord" (niet: ontkennend) in onze samenvatting bedoelden „geen stellig, wczeniyk, adequaat antwoord". In haar conclusies, die dinsdag gepubli-1 ceerd werden, sprak de synode dienaan-j gaande uit: „dat de kerkeraad van Groningen- Noord zijn bij stemming kenbaar ge maakte weigering, een voorgaand oordeel naar art. 79 K.O. te geven, niet heeft gemotiveerd, ook niet na uitdrukkelijk verzoek daartoe van de kerkeraad var Groningen-Zuid en daarin niet gehan deld heeft gelijk aan een door de kerken ordening aangewezen rechtscollege be- dat deze kerkeraad daarna geweigerd heeft, een nieuwe aanklacht op een kerkeradenvergadering naar art. 79 K.O. onder ogen te zien, hetgeen in strijd is met de door de kerkenordening aange wezen roeping van de kerkeraad naastgelegen gemeente" De synode oordeelde daarom, dat „de kerkeraad van Groningen-Noord ernstig in gebreke is gebleven zijn taak naa artt 79 en 80 K.O., om de kerkeraad Groningen-Zuid naar behoren te helpen in de zware rechtshandel, waarin deze raad zich moest begeven, te vervullen". Artikel 31 Wel heeft de synode (gelijk wij be richtten) het beroep van de kerkeraad van Groningen-Zuid op art. 31 K.O. ver oordeeld en diens interpretatie van art. 79 K.O. onjuist genoemd. De synode sprak daarbU uit, dat een kerkeraad in een situatie ais die van Groningen-Zuid gerechtigd is „zUn eigen verantwoordelijkheid tegenover de grote Herder der schapen te betrachten, door de schorsingsdaad ten uitvoer te leggen, met geiyktydig beroep op de eerstkomen de particuliere synode". Op de te Groningen levende gedachte, dat de kerkeraad voor afzetting niet meer de toestemming van de classis nodig heeft na de synode-uitspraak, antwoordt het moderamen- „Dat, na de synode-uitspraken, voor eventuele afzetting van ds. A. van der Ziel door de kerkeraad van Groningen- Zuid de toestemming van de classis niet meer noodzakelijk zou zijn, i.s met art. 79 K.O. in strijd en kan evenmin geconclu deerd worden uit de uitspraken der generale synode." AMSTERDAM Aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam is opgericht het Sociaal-wetenschappelijk instituut der Vrije Universiteit. De instelling staat onder voorzitterschap van prof. dr. G. Kuiper Hzn. De volgende afdelingen maken deel uit in het instituut: Sociologie, hoofd prof. G. Kuiper Hzn., Politicologie, hoofd prof. dr. G. Kuypers, Internationale Be trekkingen, hoofd prof. dr. G. Kuypers. Bestuurskunde, hoofd prof. dr. H. A. Brasz, Niet-Westerse gebieden, hoofd prof. dr. J. W. Schoorl en de afdeling Planologie van het Geografisch Instituut, hoofd dr. L. Bak. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Slochteren (toez.): W. P. J. Osinga te Ilpendam. te Overdinkel (toez.): A. J, Overbeeke te Gemert. Bedankt voor Giessen-Nieuwkerk (toez.): H. J. Smit te Stellendam. GEREF. KERKEN Beroepen te Klazienaveen (vac. Joh. Dijkstra): P. J. Westemeng te Ooster- CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Arnhem: E. Venema te Zwijndrecht. VRIJ EVANG. GEM. Bedankt voor de benoeming tot hulp- pred. te Amsterdam. J. H. Karelse. kand. te Goes. „Gij zijt, luidt het Woord des Heren, MijnegetuigenDit woorden vinden we niet in het Nieuwe Testament. Natuurlijk wordt daar gesproken over het feit dat wij Gods getuigen zijn en moeten zijn. Maar ditmaal hebben wij deze woorden ge citeerd uit Jesaja, om precies te zijn uit Jesaja 43 10. Als wij denken aan het woord „getuigen" zoals dat in dt bijbel voorkomt, dan denken we aan spreken, aan andere mensen vertellen wie en wat God is en doet. Zo is het ook bedoeld. Maar er achter ligt een grondbetekenis die Jesaja ons doet zien. Als God deze woorden in Jesaja gebruikt, heb ben ze nog niet direct die zin van spreken, maar van zien, van horen, van er bij zijn, van beleven. God zegt: Ge zijt Mijn getuigen, want u was er bij toen Ik het deed. Gij hebt j Mij aan het werk gezien. We zullen nimmer op een nieuwtestamentische manier van Gods daden getuigend kunnen spreken, als we niet op een oudtestamentische manier God in ons leven en onze omgeving hebben zien werken. De woorden worden zelfs nog eens her- haald: „lk ben geen vreemde onder u, gij toch zijt Mijn getuigen." Zo wil God tot ons spreken. Hij wil geen vreemde voor ons zijn, maar een „bekende", een God die wij hebben leren kennen als onze persoonlijke Heiland. Wij lezen vandaag: Openbaring 13. Commissie brengt rapport uit LONDEN De Engelse rege ringscommissie die in 1961 werd ingesteld om rapport uit te bren gen over de Britse wetten betref fende het handhaven van de zon dagsrust heeft vandaag dit rapport ingediend. In het 81 pagina's tel lende rapport stelde de zogenaam de Crawthornecommissie onder meer voor dat voortaan toneel voorstellingen, balletvoorstellin gen, dansen in openbare gelegen heden, circusuitvoeringen en der gelijke vormen van vermaak op zondag dienen te worden toegela ten. Maar de commissie bestaan de uit zeven mannen en een vrouw verklaarde zich tegenstander van sportbeoefening voor geld op zon- kwam tot de conclusie dat de wetten tot de handhaving van de zondagsrust die gebaseerd^zijn op be ginselen uit ie ïdf langer tot het tens de bestaande wetten, en variété, j dat niet is 'oegestaan. Zo mag bijvoor- beeld een zanger geen valse snor J— gen of een feestmuts opzetten, mag hij geen Schotse rok dragen om een Schots liedje te zingen, tenzij hi« een Schot is ei kan bewijzen dat hl altijd een Schotse rok draagt. )ok over de belemmeringen van de vei koop van allerlei artikelen op zondag, die terug gaan tot een wet van 1448 be staan er een aantal vreemde toestanden. Men mag bijvoorbeeld op zondag wel eer scheermesje kopen om er zijn ek sterogen mee b'j te verken, maar niet om er zich mee te scheren. Men kan wel diepvries groenten kopen op zon dag. maar niet groenten in blik Men kan vrijwel alle aaltijden waar ook gebruiken op zondag maar frites in een frites-zaak. 18de v„. ■•wenste resultaat van kerkbezoek leidden. Bovendien was de commissie van mening dat iedere poging dit doel bij de wet| te bevorderen nu in strijd zou worden j geacht met de vrijheid var du. i het indivi- Synode-W dam ^ommissie zegt ds. Oosterhoff remonstrants (Van een medewerkers) De commissie ontdekte dat vreemde toestanden bestaan als volg van de scheidingslijn tussen muzi-1 ROTTERDAM Gisteren is de sr-foe kaal vermaak, dat is toegestaan krach- node van de (vrijgemaakte) Gerefor. Al meerde Kerken te Rotterdam begonnen,^ Ambts j ubileum ds. Tukker ZWOLLE Vandaag hoopt ds. W. L. Tukker het feit te herdenken, dat hij 25 jaar geleden in het ambt werd bevestigd. Ds. Tukker, die een bekend figuur is de hervormd-gereformeerde kringen deed zondag 22 november zijn intrede in de Grote of- St. Michaelskerk te Zwolle na een aantal jaren in Katwijk gestaan te hebben. In 1939 werd ds. Tukker theologisch eerste grote gemeente Delft. Hier stond hij tot 1955 toen hij naar Rotterdam ging. Sinds 22 november 1959 stond hij net de zaak-Bevcrwyk. In ,_hoo te stellen en uit te spreken dat de leei H van ds. L. E. Oosterhoff In stryd Is mei®" Schrift en belijdenis. Rapporteur van Bi de commissie is ds. F. de Vries. In de vrijgemaakte gereformeerde keri Beverwijk zijn enkele jaren gele den moeilijkheden ontstaan tussen dl kerkeraad en de predikant ds. Oos- MNMMPM afwees, ging deze in dolean-Ia; Ds. Oosterhoff vormde een nieuw» kerkeraad en sindsdien zijn er twe» vrijgemaakte gereformeerde kerken. De synode moet nu een aantal bezwaar, schriften behandelen tegen besluiten van de particuliere synode van Noord, holland, die weigerde uit te spreken dat de leer van ds. Oosterhoff strijd was met Schrift en belijdenis. De commissie stelt de synode voor te spreken dat ds. Oosterhoff w tracht aan de verwerpelijkheid noodzakelijke consequenties van zi. leer te ontkomen, maar dat hij niet- temin steeds weer tot uitspraken komt die niet vrij zijn van remonstrantisme. Volgens de commissie had de parti culiere synode het verzoek van de kerkeraad moeten inwilligen en de leer ds. Oosterhoff moeten afkeuren. KERNEN VAN INCEZONDEN STUKKEN BUdragen alle I deze tngezonden-stukkenrubrlek kunnen do worden geleverd en worden geplaatst buiten lykheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bij schrift van redactlewcge een korte toelichting worden gegeven. Dei St. icolitilS dingen door elkaar haalt. De P.v.d.A ring duidelijk i*-"*'4 aardigde in het Deze kritiek kon echter in de ogen van VARA, verder de heer Elfferich weinig waardering vinden: hij meende zich zelfs de opmer king te kunnen veroorloven „dat het 71 pro- AK-volk de onhebbelijke gewoc de Prot.-Chr heeft alles wat vooraanstaande figuren .verkleed ol Werkgemeenschap in de P.v.d.A. zijn 'eggen op een goudschaaltje te leggen fij 'J Bf" - Buitengewoon droevig In de pers is er nog al wat te doen geweest over het wél of niet toelaten staat St. Nicolaas. Vooral de stad Rijssen schap dingen door elkaar haalt. De P.v.d.A heeft slechts één afgt hoofdbestuur van d« elkaar. Het lidmaa' de P.v d.A. brengt geen lid- de provincie Overijsel werd daarin maatschap van de VARA betrokken. In deze gemeente is het bij verordening verboden de ledti hun standpunt uit. gelegenheid ons met „de ander" in binding te stellen. Wie wil meewe om dat zo goed mogelijk te verwezenlij ken, kan hiervoor ook thans gebruik maken van het gironummer: 8 1 5 5 6 3 ten name van „Noord-Jeruël". Slechts wie „de ander" erbij betre' tlonhouders. kantoorhouders vai. u« wil meewerken kleinere hulpkantoren, expediteurs) op- 1:; genomen in de employé-( is „beamb- 8.. ten") rangen, de meesten met terug- der, werkende kracht vanaf 1 juli 1962! Dt list hni\MKnrl«IUi verkleed officieel ontvangen ken kan in de stad Rijssen niet v-i. komen door deze gemeenteverordening Het zou verstandig zijn om deze plaatse lijke verordening als wet voor het gehe le land in werking te laten treden. Wassenaar F Th. Roeters van Lennep Ambachtsheer van 's Heer-Abtskerke St. Jtiicolaus II idee:/„We doen het anders keer'VZat 't in de Sint of i •?/Ik denk het eerste: „Kijk' Zij heeft de ontwikkeling doorbraaksocialisme van niet bij kunnen houden deze plaatse ouderwets onverdraagzaam. Wij - daarom de VARA niet met de P.v.d^A vereenzelvigen. Zo reken ik ook de A.R en de C.H. de fouten van de N.C.R.V niet aan, hoewel zij wel eens aanleidinr geeft dat wel te doen H.I. Ambacht ÈEhS Houtigehage Jan Cremer peil vond ik ook, dat de heer Elfferich cr in genoemde vergadering op wees dat de heer Beernink van de C.HU aar he' veel érger dingen beweert, maar dan P.v.d.A zonder dat deze hierover wordt - nge- itv uau wtulcl il)U nop vallen. Alsof men zijn eigen zonden kan kunnen maken:' 100.000 en au hoon wassen door erop te w:izen.-df een ander veel erger zondigt! De heer Elfferich verliest m.i. te veel uit het oog, dat AR-leiders de e:.ponen: van de onder het AR-volk levende ge dachten moeten zijn en niet omgekeerd P. Kor- We leven toch niet o- 'er van partij-leiders? Om eer de goede verstandhouding in de A R P te bevorderen zou het gewenst zijn. r' Reactie op wat de heer R. Sikkema de het beruchte .goudschaaltje" eens wa» méér door de leiding gehanteerd werd Dan behoeft de grote schare leden dit hoofdbestellers waren hen in deze reedï lang voorgegaan. Soortgelijke regelingen zijn getroffen voor het lager technisch» -elist) personeel. Het enige wat de overheids- dienaren niet kennen is de winstdeling, doch hiertegenover "is min of meer d» Rijksambtenaren Spaarregeling te stel- )1 maart 196Q van start y |Mk Concilie III Het heeft me geschokt dat het boek 'en, welke ik, Jan Cremer, zo'n opgang heeft kun- gegaan. 100.000 exem**' -en zijn Rotterdam h. Hartogi - de hand gegaan. Zijn we als volk al zover henen dat we d infantiele vuilbekkerij gaan preferen? Ik kan niet anders dan waardering op- orengen voor een gemeenschap als die - - van Staphorst, die deze liederlijkheid dafr n,°f, a|liJd gebruikelijk zijn. Dat is voortdur krachtig blijkt af te kunnen wijzen natuurlnk in dp pprstn niaa»e voor uren- Duuren Hendrikse Weg fooien Voorschoten Progressief ik: „Zie je dat, vrouwtje.' 'k heb'echt Ik iu.ich het toe dat Ro.me veel „ope- niette schik,/zie je die koppen in de krant?/ oer" is geworden. De wijze waarop het Den Haag Kijk eens, 't zijn rijmpjes die je ziet/Ik Concilie werd gehouden dwingt mijn dacht, dat zie je anders niet/De vorpa- J H. Hemmc. Er wordt de laatste tijd nogal dacht gegeven aan het sociale in de progressiviteit van de Brons Moto- renfabriek te Appingeda natuurlijk in de eerste plaats de schuld van het publiek zelf dat die fooien blijft geven. Een verder uiteraard van de bedienden, wier zucht tot „graaien wal je grijpen kunt" deze „bijverdienste" in >ic i.ju nu**! aan- !tel?d doet houden. Niettemin blijf» het sociale inzicht. r°o|en vangen een m.i. onwaardig maat- - - schappelijk gedoe. Want: een arbeider il zijn loon waardig; fooien blijven bede- Kerstactie i commentaar ook gaf/Hier is er ook in het openbaar fouten gemaakt en dominee één in elk geval/die het bij deze geven toegegeven. Terecht merkt een c zal:/Zoiets dat gaat erin al koek/zo- kel,Vk waarnemer als prof. K. véél al is de humor zoek/ dat 'k blij Holk onlangs op: „Het was dat 'k ze hier hervond/ 't was dat wij als christenen óók tk daarom dit stukje zond/ ik weet, dit I onafhan- Rottevalle, Johannes An- maken. gaat niet elke keer/maar 'k vraag toch „Doe zo iets eens meer"./U ziet 't bleef niet onopgemerkt/men heeft dus niet voor niets gewerkt/weest nog maar meer zo vindingrijk/en pas 't maar toe <n de praktijk. Nieuw Lekkerland K. Gelderblom tonie Visscher, hier het Kerstfeest ,de ènder" vieren. Die ander was een volk overgegeven aan bittere armoede en verblijf houdend in ellendige plag genhutten. Dat was nog maar het beg:n want er gebeurde veel meer. De armoe de werd bestreden, doordat ds. Visscher Rijnsburg G. Lindhout heide liet ontginnen en ook. cp andere zijn prikklokken onbekende mach" werk hielp. Plag- rleën. die hooguit entuele dwalingen toe konden gev de verbroedering ten go- Mag ik echter opmerken dat bij dt uverheid ja u leest goed soortge lijke maatregelen zo normaal zijn dat niemand er meer opgetogen over doet' Ziehier de feiten: In het postdistrict Rotterdam en, voor de gehele PTT-diens' Onrust in AR Misverstand wens uit, dat de ogen van de werkge meenschappen in de P.v.d t open mo gen gaan. Hieruit blijkt, dat bij twee wijze de „r, genhutten gingen plaats maken stenen huisjes Er ontstond een geestelijke gemeen - - -- schap, die in „Noord-Jeruël" een een in deze partij. Uitspraken als „de trum vond, ook van veel maatschappe is sociaal links veoriünteerrt" en Ujk werk. Zestig jaar lang hebben velen •n het land door hun daadwerkeliike hulp. vooral tegen de Kerstdagen, ge tracht het feest hier met „de ander" te vieren, ring, waar het Kamerlid P.C. E"fcr:ch Onze uitgebreide Kerstactie, die on- sprak, duidelijk is gedemonstreerd. Tal geveer 250 kinderen, bejaarden, zieken sociaal links georiënteerd' „wij hebben veel met de Pv.d.A. ge- doen bij velen een gevoel vai ARP-ers kwamen in die vergade- i eenzamen omvat, geeft gewijzigde uitvor -|ng worden gebruikt om het verzend tijdstip van zakken op adreslabels aai 'e brengen. Reeds op 5 augustus I960 i PTT overgegaan op maandelijkse uitbr taling van het loon voor alle wr o mors. M.i.v. 1 januari j.l. is de zoge naamde verdienstebeloning bij PTT af geschaft en werden de lonen van be trokkenen verhoogd met 8 procent. Op grond van een uitgebreid werk classificatie-onderzoek en de daarui .'loeiende „ruimtevaart" werd-?i groot aantal lagere ambtenaren (sta- Emmen alleen maar uitkomst brengen. Den Haag W. F. F"-gley sr Proef op som Ondergetekende heeft in Rotterdam een pension gewoond waar men humanitaire overwegingen tweemaal ge tracht heeft een negergezin op kamen te laten wonen. Het mislukte beide •teren volkomen. De eerste keer duurde iet een maand, de tweede slechts tien lagen. Bijzonderheden zal ik maar niet ermelden, doch wel zou ik al die Nederlanders die zo gemakkelijk denken 'ver de moeilijkheden in Zuid-Afrika villen raden om nu eens de proef op de ;om te nemen en gedurende een paar naanden een negergezin bij zich in hui» e nemen. Daarna wil ik dan el een» loren of ze nog zo naïef denken over het samenleven van blank en zwart. E. Hofmu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2