Uw probleem is het onze
Een kanttekening
NOODGEMEENTE' WORDT EEN
BIJZONDERE WIJKGEMEENTE
Wegwijs in de Ziekenfondsen: jaarlijks
A.R.-partij J milj. meer uitgaven
Een woord voor vundaajT
Chefarme.4
Openbare les dr. De Jon^
over de beeldenstorm
God zoekt jonge mensen
als Ziin instrumenten
DINSDAG 24 NOVEMBER 19^
ILLUSIE EN WERKELIJKHEID
IN PAX ATOMICA
militaire medewerker van de Frankfurter Allgemelne Zeltung Adelbert
Weinstein schreef onlangs, dat hij de civiele defensievoorbereiding ten
behoeve van de politiek die erop is gericht oorlog te voorkomen, van geen
belang achtte. Deze intimus van de oud-minister van defensie van de Duitse
Bondsrepubliek Strauss baseert zijn standpunt op de doctrine, dat atoomwapens
geen militaire, maar bij uitstek politieke wapens zijn. Voorbereiding op con
crete nucleaire oorlogsvoering ais politiek-strategische doelstelling is, naar zijn
mening, geen bruikbaar uitgangspunt meer.
Met het oog op de wetsontwerpen betreffende de civiele defensie, die binnen- j
kort door de Bondsregering zullen worden ingediend, werkte hij deze ge-j
dachte voor bescherming bevolking nader uit. Hij komt uiteindelijk tot de
conclusie, dat het geen zin heeft te trachten de problemen in deze sector op
te lossen. Een oorlog, onverschillig of dat een atoomoorlog dan wel een con
ventionele oorlog zal zijn, betekent volgens hem het einde. De oorlog kan
dan ook niet de fase zijn, waarop we ons voorbereiden. Het alternatief van
vrede is ondergang. Dit houdt in, dat de civiele defensie ook niet meer kan
gelden als aanvullend middel om de geloofwaardigheid van de nucleaire
strategie te vergroten.
Deze stelling zou, naar Weinstein meent, misschien nog enigszins opgaan
als men heel Duitsland met een cementen dak kon beschermen, of wanneer
we niet afhankelijk waren van een goed functionerend verkeer, of wanneer
de Bondsrepubliek niet in een zo ongunstige militair-geografische situatie
verkeerde.
Hervormde synode aanvaardt voorstel
Dr. M. Hasselaar
Wie nog denkt in termen van concrete oorlogsvoorbereiding, ook op het ge
bied van de civiele defensie, zal volgens Weinstein met de realiteit niet klaar
in Utrecht
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN De „noodge-
meenten" in de Nederlandse Her- hOOtClQTllbtenaaï
vormde Kerk gaan verdwijnen. Zij
zullen worden omgezet in buiten
gewone wijkgemeenten. Op die ma
nier zal geprobeerd worden om
minderheidsgroepen in plaatselijke
hervormde gemeenten, die door een
kerkeraad worden verwaarloosd of
komen. Breekt een oorlog uit dan is vechten onmogelijk. De maatschappij niet erkend een eigen bestaan te
zal dan terugvallen op haar kleinste eenheden, die als enig oogmerk hebben verzekeren De synode nam giste-
de oorlog te overleven. Dit betekent overigens, dat privé-initlatieven op be- Jit Upsluit na een uitvoerige
schermingsgebied niet „,ogen worden tegengegaan. Wig ggn bunker bouwen 15 stem
wil, moet dat doen. Het bedrijf, dat ruimere beschermingsmogelijkheden wil P
gaan bieden, moet daarvan niet afzien. Onderaardse inrichtingen, bijvoor
beeld in vredstijd voor het verkeer, moeten atoomveilig worden gemaakt.
Zulke maatregelen kan men beschouwen als incidentele en individuele ver
zekeringspremies.
Het bovenstaande is een merkwaardige mengeling van realisme en traditio
nele Duitse noodlotsaanvaarding, in het verleden vaak omgeven met wat
romantiek, waarbij zelfmoord met het eigen pistool (met of zonder vrouw)
het einde was. In elk geval gespeend van de nuchterheid, waarop een Neder
land zo prijs stelt.
Ten slotte zegt Weinstein: Maar van de regering verwachten wij een politiek,
die er op is gericht de vrede te bewaren, geen reusachtig schimmenspel met
ficties onder de naam civiele defensie. Wie in het atoomtijdperk naar veilig
heid zoekt kan die slechts vinden in een politiek, die tracht een catastrofe te
voorkomen.
Elementen in deze politiek zijn de militaire bondgenootschappen zoals de
Atlantische, economische samenwerking zoals de Gemeenschappelijke Markt
en psychologische ontspanning. Voor deze politiek moeten we geld over
hebben, niet voor civiele defensie.
Nederland geeft per jaar ongeveer negentig miljoen gulden uit voor zijn
civiele verdediging, waarvan de B.B. (Bescherming Bevolking) de hoofdzaak
is. Ook in andere landen luistert men niet naar de heer Weinstein, die te veel
zwart-wit redeneert voor een regering, die voorzichtig en nuchter moet zijn
in deze moeilijke zaken.
Ook de pacifisten redeneren ongeveer op dezèlfde manier. Men vergeet daar
bij, dat juist onder president Kennedy de getrapte afschrikking grote aan
dacht kreeg om uit de illusie weer tot de werkelijkheid te komen. Een
defensie-antwoord, al naar de dreiging of rechtsschending, was de nieuwe
opzet. Het is duidelijk, dat men in de internationale politiek geen gezag meer
zou hebben bij het nalaten van beschermende maatregelen. Tot nu toe is de
geloofwaardigheid van een atoom-antwoord in zekere zin een bijdrage ge
weest tot de Pax Atomica, waaronder wij gedwongen zijn te leven.
Weinstein beseft onvoldoende, dat hij een spel maakt van de atoombewape
ning, een grote gok. Hij neemt van te voren aan, dat de machthebbers steeds
redelijk zullen handelen, een opvatting in strijd met de feiten uit de geschie
denis. Evenals in de dagen van Chamberlain verwacht hij van de regering
een politiek, die de vrede bewaart. Maar hij zegt er niet bij, dat de prijs dan
de totale overgave zal moeten zijn, zonder iets van vrijheid of politiek gezag
of wat ook. Hij geeft zich over aan een illusie. De werkelijkheid heeft hij
reeds verloren.
Hoe rationeel we ook moeten zijn in de Pax Atomica, daarnaast blijft er
een roeping voor de regeringen, de roeping het volk te beschermen. De moei
lijkheid daarbij is het volk ten goede en tot behoud te zijn, zoals in de brief
aan de Romeinen (hoofdstuk 13 vers 4) bij het zwaardgebruik wordt gesteld,
aannemende dat deze tekst ook geldt voor de landsdefensie. De volken moeten
ook in het licht van het evangelie hun weg zoeken en dat is sommigen een
dwaasheid en een ergernis. Maar het is de enige weg, ook in het tijdperk
van de Pax Atomica.
heeft aangetrokken. Benoemd werd P.W
A. de Wit. die tevens benoemd werd tot
lid van de raad voor zaken van pers en
publiciteit.
Verder werden benoemd tot leden van net
men.
De noodgemeenten werden indertijd
ingesteld onder overgangsbepalingen
(238a-h) die tot eind van dit jaar geldig
waren. Men wilde op deze wijze de
„evangelisaties" die in de loop der ge
schiedenis ontstaan waren naast of tegen
over de plaatselijke hervormde gemeente
een eigen kerkelijk leven geven, met
recht op doop en avondmaalsbediening.
Dat was in de vroegere evangelisaties,
die niet meer dan samenkomsten waren
van hervormde belijdende leden van een
andere modaliteit dan de plaatselijke
kerkeraad, niet mogelijk.
In de hoop dat in een overgangstijd de
verschillende modaliteiten in de Her
vormde Kerk elkaar zouden vinden, kon
den zij onder toezicht van de provinciale
kerkvergadering een beperkte kerkeraad
instellen. De leden werden in een pro
vinciaal kerkboek ingeschrven in plaats
van in de registers van de plaatselijke
gemeente.
Nieuwe regeling
De hoop op een groei naar eenheid is
echter lang niet in alle gevallen in ver-
Aparte regeling
ambtenaren
overbodig
(Van onze parlementsredactie)
DEN KAAG Onder detitel „Wegwijs
in de A.R.-Partij" heeft de A.R.P. een
brochure uitgegeven, waarin haar secre
taris en radio-t.v.-woordvoerder mr. W.
R. van der Sluis een (met tekeningen en
foto's verlucht) overzicht geeft van de
organisatorische opbouw, voornaamste
doelstellingen en taken van zijn partij,
die met haar 85 jaar de oudste politieke
groepering in den lande mag worden
genoemd. Het is een niet-propagandis-
tisch geschrift, bestemd voor anti-revolu-
tior.airen die iets over het functioneren
van de partij in en door haar verschil
lende orgauen willen weten. De opzet
komt overeen met het vorig jaar ver
schenen boekje over de P.v.d.A.
„P.v.d.A.B.C.. wegwijs in woorden, taken
en opbouw \an een grote politieke par
tij". De brochure wördt door het bureau
van de A.R P. geleverd k 1 per exem-
Pauselijk bezoek
aan Bombay
gewijzigd
BOMBAY In het programma van
het bezoek van de paus zijn belangrijke
wijzigingen bekendgemaakt. Waarne
mers brengen deze wijzigingen in ver
band met het verzet tegen het pauselijk
bezoek van een aantal hindoegroepen.
Er zal nu tijdens het bezoek van de paus
geen uitdeling van geld of goederen
plaatsvinden. Ook alle plannen voor het
uitdelen van voedsel aan de armen zijn
opgegeven. Het bezoek van de paus-vgan
achterbuurten is eveneens uit het pro
gramma geschrapt.
Beroeningswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Midsland (Terschel
ling): J. W. Albers, kand te Vorden.
Bedankt voor Ouderkerk a.d. IJssel en
voor 't Harde: S. de Jong te Houten;
voor Haamstede: P. Post te Urkj voor
Molenaarsgraaf: W A. S. Laurense te
Benthuizen: voor Barneveld (vac.
Eysenga): J. Smit te Werkendam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-C (vac. wijlen
G. Bouwmeester»: C. L. Timmers te Am-
stelveen-Z.; te Oude Pekela: J. Jeuring
te Hoornsterzwaag
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Enschede-O.: J. Keuning
te Veenendaal.
Bedankt voor Amsterdam-W. (vac. M.
W. Nieuwenhuijze): I. de Bruijne te Rot
terdam-C., voor Steenwijk: A. C. Noort
te Groningen.
UTRECHT De uitgaven van de zie
kenfondsen in de verplichte- en de be
jaardenverzekering stijgen jaarlijks met
ongeveer 100 miljoen gulden. In 1963
werd in totaal aan genees- en verband
middelen, ziekenhuisverpleging en spe
cialistische hulp 514,4 miljoen gulden uit
gegeven. De raming voor 1964 is 635,7
miljoen en die voor volgend jaar 727,9
miljoen gulden. Van deze 3 posten neemt
de ziekenhuisverpleging met 429.3 mil
joen gulden in 1965 de belangrijkste
plaats in.
Deze Indrukwekkende cijfers deelde
vanmorgen de heer C. J. van Lienden,
voorzitter van de Centrale bond van
onderling beheerde ziekenfondsen, mee
bij de opening van een buitengewone al-
emene vergadering van de CBOZ te
(trecht. Hij noemde het van groot be
lang. dat de beheerskosten van de zie
kenfondsen waarschijnlijk gemiddeld be
neden de vijf procent zullen blijven.
Sprekende over het advies van de zie
kenfondsraad, de premie voor de ver
plichte verzekering in 1965 van 5 op 5.4
procent te brengen, zei de heer Van
Lienden, dat de kostenstijgingen ook een
grote rol spelen in de sfeer van de vrij
willige ziekenfondsverzekering.
Een reëel overleg over een re
gionale verevening van de premie voor
de vrijwillige verzekering zou volgens
hem een belangrijke stap zijn op de
wee naar meer gelijke en zo laag mo
gelijke premies. Hij hoopt, dat de
de ambtenaren
overbodig en duur is. In dit verband
herinnerde hij eraan, dat ..Sozavox", het
personeelsorgaan van het departement
van sociale zaken en volksgezondheid, in
oktober heeft geschreven dat de ziekte
kostenregeling voor de lagere ambtena
ren nadeliger zou zijn dan de huidige
ziekenfondsregeling. De heer Van Lien
den is van oordeel, dat er geen enkele
reden is om voor ambtenaren op grond
..statuskwestie" een afzonder
lijke verzekering in te voeren.
V olksverzekering
Hij meent eveneens, dat het scheppen
an een afzonderlijk uitvoeringsorgaan
oor de volksverzekering tegen grote ge
neeskundige risico's hoge kosten met zich
mee zou brengen. Als thans ruim 8,5
miljoen Nederlanders bij de ziekenfonds
verzekering zijn ondergebracht en rond
800.000 Nederlanders zijn aangesloten bij
ziektekosteninstellingen zonder winstoog
merk, zo zei hij, begrijp ik niet waarom
bedenkingen zouden kunnen bestaan
:gen het in handen geven van deze
jlksverzekering aan de goedkoop
kende ziekenfondsen.
Tenslotte ging de heer Van Lienden
..og in op enkele opmerkingen die de
laatste maanden zijn gemaakt door ka
merleden die bij het invoeren van eer
volksverzekering zware geneeskundige
risico's het huisartsenrisico uit het zie
kenfondspakket willen lichten. Hij meent,
dat het een grote fout zou zijn. de huis
arts zijn belangrijke positie in het bestel
fondsen in dit opzicht de laatste
ken van dit jaar nog actief zullen zijn
en dat ze niet het eigenbelang voorop
zullen stellen als ze toevallig in een
gunst'?e positie verkeren
De CBOZ-voorzitter merkte verder op.
Kerkeu in Roemenië
meer zelfstandig
De secretaris-generaal van de Her
vormde wereldbond, dr. Marcel Prader-
vand heeft onlangs een werkbezoek ge
bracht aan de Gereformeerde Kerk van
Roemenië. Dr. Pradervand, die de beide
gereformeerde bisschoppen van Roeme
nië bezocht heeft en ook de kathedraal
van deze kerkgemeenschap in Cluj, die
op zondagmorgen stampvol kerkgangers
was, heeft een optimistisch beeld hiervan
meegebracht.
Sinds 1956 leidt Roemenië temidden
van de landen achter het ijzeren gordijn
een steeds zelfstandiger bestaan. Van
staatswege wordt begrip voor de christe
lijke kerken getoond. De Gereformeerde
Kerk van Roemenië telt 800.000 leden en
zij vormt daarmee een kleine minderheid
naast de grote orthodoxe volkskerk. De
orthodoxe patriarch onderhoudt goede
oecumenische relaties met de Gerefor
meerde Kerk. Aan de gereformeerde
academie studeert een opvallend groot
aantal jongeren. Er is ook geen tekort
,aan predikanten.
vulling gegaan. Hoewel in sommige ge
meenten de verschillende modaliteiten
elkaar vonden, bleek het onmogelijk om
vele andere gemeenten de verschillen
overbruggen. Daar de overgangsbepa
lingen afliepen moest een geheel nieuwe
regeling getroffen worden.
Dit voorstel om te komen tot buiten-
iwone wijkgemeenten, waarvan de le
den in een centraal register worden inge
schreven (om te voorkomen dat de ker
keraad inschrijving van de leden in de
plaatselijke registers weigert) is reeds
eerder besproken in de synode. Vevol-
gens werd de classes gevraagd om hun
oordeel uit te spreken. Op de synodezit
ting van gisteren werd bekend gemaakt
dat van de 45 classes zich er tien tegen
de voorstellen uitspraken (o.a. 's-Gra-
venhage), 28 voor behoudens een aantal
opmerkingen en amendementen en vier
jor op bepaalde voorwaarden.
In de bespreking werd, evenals in de
persdiscussie die gevoerd is, is weer ge-
n op het gevaar dat de Hervormde
Kerk nu toch een richtingenkerk zal
worden, een hotel-kerk. Dat heeft men
juist de laatste vijftig jaar steeds willen
voorkomen. Zo zei bijvoorbeeld ds. K. A.
Abelsma uit de classis Tiel dat de voor
stellen van armoede getuigen en zouden
kunnen leiden tot de desintegratie binnen
de kerk. Een ander bezwaar werd geuit
door ds, L. Roetman uit de classis Gouda,
die de vrees uitsprak dat in de buiten
gewone wijkgemeente het apostolaat niet
in de orde komt.
Verscheidenheid
Namens de comissie voor kerkordelijke
aangelegenheden antwoordde ds. F. H
Landsman de sprekers. Hij legde er de
nadruk op dat het grondpatroon van de
gewone geografisch bepaalde gemeente
niet doorbroken wordt. Jarenlang wordt;
al gesproken over de mogelijkheid
para-parochiale gemeenten, bijvoor-
beeld ten behoeve van de mensen uit de
buitenkerkelijkheid.
Zo is het ook mogelijk een modaliteits
gemeente te zien, modaliteit voor zover
deze zich beweegt binnen het belijden
der kerk. Daardoor wordt de eenheid
de gemeente niet doorbroken, maar
uit deze zich in verscheidenheid. Helaas
wordt in sommige plaatsen deze ver
scheidenheid niet erkend. Uit verant
woordelijkheid voor de leden van de
Hervormde Kerk in een dergelijke plaats
o»-t een oplossing gevonden worden.
Na nog een discussie over de vraag of
de nieuwe regeling opgenomen moet wor-
in de gewone ordinaties
de kerkorde, of in de overgangsbepa
lingen, werd het voorstel met een aantal
kleine wijzigingen aanvaard. Er komt
nu een nieuwe bepaling die het
breed moderamen van de hervormde sy
node het recht geeft om een buitengewo-
ijkgemeente te vormen in plaatsen
de centrale kerkeraad dat niet wil.
Daarnaast blijft de mogelijkheid dat de
kerkeraad zelf mogelijkheden kan schep
pen waardoor minderheidsgroepen geïn
tegreerd worden.
Benoemingen
Zoals immer op de najaarsvergadering
in de synode moesten een groot aantal
benoemingen plaats vinden. Zo werd tot
wetenschappelijk hoofdambtenaar van
wege de Hervormde Kerk aan de Rijks
universiteit van Utrecht benoemd dr. J.
M. Hasselaar, die in het bijzonder belast
zal worden met de dogmatiek.
De synode keurde tevens het feit goed,
dat de generale diaconale raad een secre
taris voor publiciteit en voorlichting
uit Middelhui
ir. H. Knol I
tar
Na de verheerlijking op de berg komt Jezus bij Zijn dtscipelH
in het dal terug. Onmiddellijk wordt Hij aangesproken ddH
een vader van een ernstig zieke zoon. De man heeft de jonglB
bij de discipelen gebracht en zij hebben de stomme geest dij
bezit van hem had genomen niet kunnen uitdrijven. Wat q*-;
valt in dit verhaal, zoals Marcus het vertelt (9 14-29). is
de man niet zegt, dat hij de jongen tot de discipelen hei
gebracht. Hij zegt letterlijk: „Meester, ik heb mijn zoon totjl
gebracht." Door de jongen tot de discipelen te brengen, bra^J
hij hem tot Christus zelf. if
Hier gaat het om een waarheid met een geweldig diepe inhoA
Als wij ons discipelen van Christus noemen, dan vertegè
woordigen wij Hem op aarde. Dat doen de dominees niet
leen, en de leden van de kerkeraad, niet, dat doet iecj
christen. Christus komt in ons tot de wereld.
Maar de discipelen falen, omdat zij niet begrepen hebben i
Christus moet lijden om de heerlijkheid te ontvangen, omi
zij niet begrepen hebben dat zij hun kruis moeten opnemen1
Christus moeten volgen op weg naar Golgotha. Zij willen ni|
lijden, zij zoeken het gemak, de rust, de heerlijkheid, en daakj|
om kunnen ze iemand die lijdt niet helpen. De discipelBij
menen dat zij nog staan in de kracht van het moment, tol
Christus hen uitzond om te prediken. En ze vergeten dat i
Hij hun gesproken heeft over het kruis, zij pas weer Zi
kracht zullen ervaren als zij in geloof die weg ivillen gaa «m
Omdat zij Christus niet willen volgen, kunnen zij Hem niU
vertegenwoordigen, en dat geldt ook voor ons.
Betere bestrijding
van pijn en griep!
Vier middelen In èin tablet doen wonderen
zonder de maag van streek to makenI
De vier middelen verenigd in Che-
farine „4", ieder afzonderlijk al
beroemd, werken te zamen nog
beter en helpen ook vaak dan wan
neer andere middelen falen. Ook
zij, die een gevoelige maag hebben,
kunnen Chefarine „4" gebruiken,
want één bestanddeel dient om de
maag te beschermen.
Wij lezen vandaag: Psalm 119 i
129 tot 144.
Lectoraat aan de R.U. Groningen
GRONINGEN „Bij maar wei
nig gebeurtenissen zijn zowel de
staat als de kerk zozeer betrokken
geweest als bij de beeldenstorm".
Dit zei vanmiddag dr. Otto J. de
Jong bij de aanvaarding van het
ambt als gewoon lector in de Ne
derlandse kerkgeschiedenis aan de
Rijksuniversiteit te Groningen. Zijn
openbare les handelde over de
Beeldenstormen in de Nederlanden,
die woedden van 1566 tot circa 1580.
Ds. P. Cannegieter
overleden
DRIEBERGEN. Ds. P. Cannegieter,
emeritus hervormd predikant, is in de
ouderdom van 81 jaar overleden. In 1909
werd ds. Cannegieter in Zeddam in zijn
ambt bevestigd. In 1911 ging hij naar het
Friese Kooten, vanwaar hij in 1917 naar
Idaard trok. Nadat hij deze gemeente
vijftien jaar gediend had. stond hij van
1932 tot 1949 in Krommenie. Na zijn
emeritering was hij nog acht jaar a
ganger van de afdeling Driebergen
de Nederlandse Protestantenbond.
De overledene, die een vooraanstaande
functie innam in de Friese Vereniging
van Vrijzinnig Hervormden en van de
Vereniging van Vrijzinnige Zondagsscho
len, is in Dieren gecremeerd.
Navigators bezonnen zich
DOORN Ruim honderdvijftig
jongelui kwamen het afgelopen
weekend bijeen in ,,'t Brandpunt"
te Doorn voor een conferentie van
De Navigators, om zich te bezinnen
op het thema „Wat God in deze tijd
zoekt".
In de openingstoespraak ging de heer
Lee J. Brase van De Navigators nader in
op het thema. Hij wees op drie kritieke
periodes in het Oude Testament. De tijd
vlak voor de zondvloed, de tijd van
Israels onderdrukking in Egypte en de
tijd van de profeet Ezechiël, toen de
wereldlijke en religieuze leiders opstan-
.varen tegen God. Gods oplossing in
nan deze kritieke situaties was een
Noach, Mozes en volgens Ezechiël
22 iemand van onder het volk, die voor
het geheel op de bres zou kunnen .«taan.
De situatie in onze tijd is identiek aan
deze periodes in de Bijbel, aldus de heer
Brase. Gods oplossing in kritieke situa
ties zijn jonge mannen en vrouwen, die
in hun situatie en generatie Gods instru
ment willen zijn. Jonge mensen vol van
geloof, die Gods keerpunt in de geschie
denis kunnen zijn. Jongelui, die als stu
dent, onderwijzer, verpleegster en derge
lijke zich bewegen onder andere jonge
mensen en hen kunnen bereiken voor
Jezus Christus.
Zaterdagmorgen sprak ds. F. H. Veen-
huizen uit Overvecn over het Woord van
God. Met illustraties legde hij uit hoe
geloof, hoop en liefde door het Woord
tot stand worden gebracht. Hij citeerde
Calvijn: .Jezus Christus komt tot ons in
het gewaad van de Heilige Sehrift". Ilij
wees er op, dat het Woord van God
zowel melk voor de geestelijke baby als
het vaste voedsel voor de meer volwas
sen christen is. Wij moeten niet alleen
zelf op het Woord gericht zijn en daar
naar regelmatig terugkeren, we moeten
ook gaan werken met dat Woord, zodat
andere levens tot wedergeboorte komen
door het Woord.
Daarna moeten geloof, hoop en liefde
zich in het leven van de pasbekeerden
openbaren, totdat zij op hun beurt daar
mee weer gaan werken. „Wij worden
met het diepste respect vervuld voor het
Woord van God. Wij ervaren God in de
natuur en in het geweten,
beleving is relatief. Alleen het Woord is
onveranderlijk en de Zelfopenbaring van
God. Zoals een baby uit de moeder
wordt geboren en direct zich aan de
moederborst vastklampt om de moeder
melk te ontvangen, zo moet
die door het Woord tot wedergeboorte
kwam daarnaar verlangen om zich er
mee te voeden", aldus ds. Veenhuizen.
Bijbelkennis
Dat velen van de aanwezige jongelui
zich ernstig en praktisch bezig houden
met een diepere en mfeer parate Bijbel
kennis bleek uit de vragen die gesteld
werden aan eenforum over Bijbehnemo-
risatie onder leiding van mevrouw Gien
Karssen-Leinenga uit Voorburg.
Ds. van Keulen uit Zeist sprak naar
aanleiding van het thema „Wat God in
deze tijd zoekt" over wat God gegeven
heeft in Jezus Christus. „Liefde is niet
alleen in God, zij is ook uit God. Als wij
in Hem blijven, dan mogen we ervaren
dat die liefde ook uit ons naar anderen
gaat doorvloeien".
Hoofdassistent
van Schweitzer
ST. GALLEN. De 31-jarige genee
heer, dr. Walter Emil Munz heeft bekend
gemaakt, dat hij de komende lente hoofd
assistent van dr. Albert Schweitzer zal
worden.
Hij vertelde aan journalisten, dat hij
zeer verheugd was, toen dr. Schweit
zer hem kort geleden had uitgenodigd,
naar Lambarene terug te komen om zijn
ziekenhuis over te nemen. Hij deelde
de, dat Schweitzer, die 14 januari
90 jaar wordt, de algemene leiding
het instituut te Lambarene zal behou
den.
Dr. Munz vertelde, dat hij als jongen
zeer onder de indruk was gekomen van
de boeken van dr. Schweitzer. Toen deze
vier jaar geleden naar een assistent uit.
zag, had hij gesolliciteerd en werd aan-
genomen. Dr. Munz heeft van 1961 tot
1963 in het ziekenhuis te Lambarene
gewerkt onder Schweitzer. Daarna
keerde hij naar Zwitserland tdrug
een functie als vr
functie als
in het ziekenhuis van St. Gallen.
Dr. Munz zeide, dat de meeste geval-
ugaring eisen in de
tropische
len te Lambarene (R
chirurgie, de gynaecologie
ziekten, vooral malaria, melaatsheid
Dr. De Jong vervolgde met onder J
dere te zeggen, dat de beeldenstoriJ
ontstonden toen politiek verzet tegen 1
absolute monarchale stelsel verme
met het verzet tegen de geve:
de kerk en haar leer. Zij verbreedt
de kloof tussen de godsdienstige gr
pen en verijdelden Oranjes plannen I
religievrede.
Doorgaans wordt slechts
beeldenstorm die van 1566
dacht geschonken. De voorstelling
men hiervan heeft, is in sterke n
bepaald door de politieke reactie
Filips II. De beoordeling aangaande 1
ders en beweegredenen loopt uiteenF
laar gelang van de levensovertuigf"
•an de onderzoeker. Wel schijnt
iet eens te kunnen zijn over hel
erloop en over de grote omvang.
Vertvoestingen
In werkelijkheid was in 1566 i
gebieden van beeldenstorm geen spra
en is de beweging lang niet o\
verlopen. Aan de woelingen
Jaar zijn verwoestingen toegcschrev
die pas in later jaren zijn geschied. T
landelijke organisatie van edelen of p
dikanten die men er achter
heeft niet bestaan.
Maatschappelijke nood was niet I
voornaamste drijfveer. Er was veel ml
sprake van een conflict tussen genei
ties „nozemrel" en van een
naar politieke macht in sommige
sen. De religieuze bedoelingen
ten meer dan alleen maar gehoorzai,
heid aan het tweede gebod; het ging 1
het verkrijgen van gezuiverde rui
voor de eredienst. Het streven
beheersing van het openbare levei
een oudtestamentische achtergrond.
Dezelfde motieven bepaalden de la
re beeldenstormen. De nieuwe overh
heeft in rustiger tijden op ordelijk
wijze de beelden uit kerken laten we
nemen. De vrijheidsoorlog die Orai
wilde voeren, werd een godsdienststri
STOCKHOLM. Iedere genera
moet haar eigen bijbelvertaling hebb
aldus dr. David Hedegard, een Zwee
theoloog, die al acht jaar bezig is i
een nieuwe vertaling van het Nieu
Testament in het Zweeds. Dezer dagi
het eerste deel van zijn arbeid, da.
vier evangeliën omvat, op de markt
schenen. De overige delen zulli
jaar verschijnen.
De vertaling die nu in Zweden
bruikt wordt, dateert uit het jaar 1
Dr. Hedegard verklaarde, dat de krit
OP deze vertaling terecht is. Een lett
lijke bijbelvertaling is volgens hem
mogelijk.
uw kind goed
beschermd tegen
ivinterkou
wollen
dubbel-
ribsteek
Ds. Baarlink weer
naar Soemba
BAARN. Na een verlof van acht
maanden is drs. H. Baarlink weer naar
Soemba vertrokken als missionair predi
kant van de Gereformeerde Kerken. De
zending op Soemba gaat uit van de
Gereformeerde Kerken in Groningen.
Drenthe en Overijssel en van de Oud-
Gereformeerde Kerken van Nedersaksen,
in samenwerking met de Soembanese
Christelijke Kerken.
mens deze kerken werken daar nog
predikanten, een landbouwkundige,
arts en een bouwkundige, terwijl nog
in opleiding zijn een predikant en een
landbouwkundig ingenieur. Het eiland
Scemba heeft een bevolking van ruim
250 000 zielen, waarvan er 22.000 christen
zijn De laatste jaren heeft de kleine
kerk van Soemba een opmerkelijke groei
groei gekend, dankzij haar grote missio
naire activiteit.
Drs. Baarlink. die 37 jaar is, was van
1953 lot 1958 oud-gereformeerd predikant
van Nordhorn in het graafschap Bent-
hr m Vanaf 1960 tot maart van dit jaar
werkte hij reeds op Soemba. Hij stu-
deeide in Kampen.
De hervormde predikant ds. J. J. de
Heer te Wilnis zal door de Gerefor
meerde Zcndingsbond in de Nederland
se Keik worden uitgezonden naar Ce
lebes. Hij zal daar belast worden met
de opleiding van predikanten en gods
dienstonderwijzers. Zijn vertrek zal
rond de jaarverwisseling 1965-'66 val-
Vraag: Tot welk bedrag is een schen
king van moeder aan dochter belasting
vrij. Het gaat om ƒ6000. Wat is de
voordeligste weg voor de dochter?
Antwoord: U kunt per kalenderjaar
vrij van schenkingsrecht aan uw dochter
ƒ2000 schenken en in het jaar van haar
huwelijk ƒ10.000. Het meerdere is belast
met een oplopend tarief, beginnend met
3 pet. en oplopend tot 17 pet bij een
half miljoen. Het voordeligste is, als uw
dochter niet huwt, per kalenderjaai
ƒ2000 te schenken.
Vraag: In 1963 heeft mijn dochtpr
hoofdakte gehaald en zij is sedertdien
gaan werken. Voor mij betekende het
tot die datum dubbele belastingaftrek
Er werd door mij loonbelasting betaald.
Op zaterdagen tot 1 september was
mijn dochter hulpverkoopster e~
studeren. Voor de eerste zoon heb ik
dubbele afbek (hij heeft geen beursi HHHHI. 1
Antwoord: Loon uit dienstbetrekking doch u zal zich dan moeten laten
dochter behoeft
geven als eigen inkomen zelfs
u voor uw dochter kinderaftrek
•angen. Deze ontvangt u echter
Bjgjomdat op dit punt de tus kreeg ik
1963 niet M.
toestand van 31 december beslissend is.
Het inkomen van uw
niet de reden zijn va
van het aangiftebiljet en er moet dus
een andere reden bestaan. In elk geval
moet u dit biljet invullen. Nu u voor
uw dochter geen recht op kinderaftrek
meer heeft, kunt u voor de tijd. dat zij
tot uw last was, aftrek wegens buiten
gewone lasten vragen. Tevens kunt u
dan als u ziektekosten heeft gehad deze
kosten bij uw buitengewone lasten op
lichten over de gemeentelijke voor
schriften dienaangaande.
Vraag: Hoe komt het dat de uitkering
A.O.S. elke maand anders is. In augus
tus kreeg ik een ander bedrag dan in
september en in oktober alweer een
dochter kan dus ander bedrag. Is dat wel in orde?
- de toezending Antwoord: Toch klopt het volkomen.
In juli en augustus ontving u ƒ244. Toen
na augustus de ministeriële beschikking
afkwam terzake van een voorgestelde
verhoging had u ƒ5 over deze maanden
egoed. Boven de ƒ246,50 kreeg u daarom
in september ƒ5 en en in oktober weer
f 246.50.
Vraag: Ik ben op zoek naar een boek
werk over de geschiedenis van Amerika
Brieven, die niet zijn voorzienk
van naam en adres, kunnen nietje'
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra-f.
gen. die niet onderling met elkaart'
in verband staan moeten in af-l'
zonderlijke brieven worden ge-1
steld. Per brief dient een gulden Ji
aan postzegels te worden ingeslo- L
ten.
u met geen ijdel kleed. Doet U'
te nimmer leed Eert hen. die wJ
goeds u ler^n. Feestg ng moet gee]
schoolgang weren. God zij bovenal g
diend. Hebt geen booswicht tot u
iend. In de Bijbel moet gij leze p.;
waad doen mnot uw inct niot e'
ingevallen. Nu heeft zij loonbelasting ""j* begrepen
teruggevorderd en ontvangen ten bedra- 1~'~
ge van ƒ138,15. Prompt hierop ontving
aangiftebiljet inkomstenbelasting
Vraag: De gemeente wil onze berm-
loot dempen en dan enige grote plata
met veel blad op de teruggebrachte
nog te koop is?
Antwoord: Inderdaad heeft dr. J. van
s!"t~ boek geschreven getiteld
1 1,25 ii
Mijns inziens staat dit in verband
de terugvordering. Haar inkomen was in
1963 1799,65. Dit zal ik dus med(
opgeven. Zij is inwonend. In september
heeft zij 4 maanden ziekenpremie be
taald (verplicht verzekerd), terwijl ze
voordien ƒ200 maarde op de jeugd-
spaarbank Kunt u mij opgeven wat ze
verder kan aftrekken? Mijn beide zoons plaatsen (echter niet op
9HP M L voii bedr g en voedt geen kwaad. Need'if^
Hinte een boek geschreven getiteld ÜV- z'jn,in 'l spreken. Onrust z
..Nederlanders in Amerika", maar dit nirnrn.cJ" kweken. Prijst of laakt
-nniiïVn "rtiaötcoM^^cioQ***^ lijvige werk dagtekent uit de jaren der- ze»ven niet. Reel dc.n geeft u nc
Staat daar geen grens tig en is reeds lang •uitverkocht In de verdriet. Spreekt waar 't past, leert tijk,
tweede hand en in bibliotheken zal het »gv racht ,ee,n ,fedc llal! ie:
Antwoord: Deze vraag vloeit voort uit
iet burenrecht in het Burgerlijk Wet
boek. De regels van het burenrecht zijn
echter niet van toepassing op zaken, die
tot de openbare dienst behoren. Als de
gemeente dus bomen op de rooilijn wil
grond), dan
wel te krijgen zijn. Het kostte
krijgen. Uit je i taal, die God
^ort. Vliedt -u-in tl ie lichtvaardig zweert
™n,l<?"T; *-en,lr°uw leza«a ™ïuij Kelukkiglevend-"* vel'eave" S <1
gevraagde A B r°^ lekst van bet „Onze hartelijke dank aan do lezer.
gevraagde A.ö.c.. Uit het rum hbilrt wol rinf 'oi
„Al wat kwaad is. moet gij mijden.
Bidden moet gij te allen tijd^. Ciert