Verzet tegen massificatie ffet (jititerldaasfeesf LIEFDE OF ROMANTIEK? 'Ruimte voor ons.... BOUWEN EN (GOED) BEWAREN de mens is geen lopende- 1 bandfabrikaat VAN DE OUDE MAN ZATERDAG 21 NOVEMBER 1964^ In de verte hoorde hij een verlaat draaiorgel. Dat deed hein glimlachen. Hy herinnerde zich dat hy eens, on- begrijpelijk veel jaren geleden, een plotseling geluksgevoel had gekregen bij het luisteren naar die klanken; zo hevig dat hij van blijdschap de orgelman een rijksdaalder had ge geven. Zeker, hij was daar later wel van geschrokken, maar spijt had hij De oude man doorliep zijn ver leden. Voor de honderdste keer ging hij zich dingen herinneren, dingen die woordelijk vastzaten in zijn hoofd en nooit meer van inhoud en verloop zouden veranderen. De man man wist eigenlijk al vantevoren wat li ij zich zou herinneren; nooit kwam Dat was helemaal niet waar; soms schoot opeens wel iets terug, iels wat gebeurd was, maar het bleek nooit naar keuze aan te vullen) zo min mogelijk van de anderen te onderscheiden. MASSAMENS Het woord eigenaardig, wat letterlijk betekent: een eigen aard hebben, heeft niet voor niets een ongunstige gevoels waarde. Men luistert naar de zelfde radio, leest dezelfde kran ten, kijkt naar dezelfde televi sie, woont in dezelfde huizen en heeft dezelfde gedachten. Men kleedt zich zoals de mode het voorschrijft, eet wat zijn super markt hem in de reclame voor zet en besteedt zijn vrije tijd zoals de massamedia het propa geren. Het kritisch vermogen van de mens die is ondergegaan in de massa, is tot omstreeks het nul punt gedaald. Maar het leven schijnt aangenaam te zijn wan neer men is verdronken in het totaal. Er wordt voor je ge dacht, er wordt voor je beslist, er wordt voor je amusement ge- DODELIJK Zo wordt nu consequent ge- 'ouwd aan het 1984 zoals Orwell ich dat voorstelde. Consequent 'erbouwt men de mens tot mas- aprodukt, een lopendebandfa- jrikaat, met niet het minste erschil tussen nummer 65748 en ummer 75849 fabrieksfouten iet meegerekend. Laat mij liever zo'n fabrieks- aut zijn. Ik voel me mens, in de orspronkelijke betekenis van iet woord, dat wil zeggen: tot in !e toppen van mijn vingers ver schillend van een ander en wel dat ik aan de afdrukken van lie vingers te herkennen ben. Omdat ze van mij zijn en van mij alleen. Ik heb niet slechts het recht maar ook de plicht, de dingen die mij ingegoten worden, alvorens ze te slik ken eerst te proeven en even tueel uit te spuwen. Ik kan me niet voorstellen dat mijn enige functie zou zijn het af kluiven van andermans ge dachten. Ik kan niet leven in Orwells wereld; het ondér- gaan in de massa een soort geestelijke dood - js mij een te hoge prijs. HARRY VAN DEN BOUWHUYSEN Een van de Ruimteredactieleden zou voor deze pa gina een verhaal schrijven over het onderwerp: „Jeugd liefde of romantiek?". Maar een plotse linge wending belette hem, de op zich genomen taak uit te voeren. Jammer, ook al omdat Lida Iburg voor dit artikel sfeervolle foto's had gemaakt. Twee ervan plaatsen vvjj nu toch maar en daarbij nodigen wg jullie uit, je eigen gedachten over dit onderwerp in het kort op papier te zetten en ons het resultaat toe te sturen. Beseffen we wat liefde is of zien jongeren voor liefde aan wat in feite een hang naar romantiek is? Copiëren wg film- en romanhelden of volgen wg de stem van het hart? Horen we wat van jullie? Maar dan niet in de stijl van het zoetelgke dames blad, doch puur en oprecht. van belang: een geur, een detail, ee kleur. Hy repeteerde wat bij nog va zichzelf wist en merkte dat die kei nis eerder slonk dan toenam. Stilletjes stond liy op. Het was al Iaat geworden. Hij schoof een bak naar zijn stoel en deed toen een sche merlampje aan. Een grote teil met kleurige pakjes was het. wat daar stond. De gordijnen trok liy zenuw- •chlig dicht. Eenmaal weer gezeten, moest hij glimlachen. Hoe lang geleden zou 'iet zijn geweest, dot hij zo'n teil voor het laatst had gezien? Ilij wist hel niet meer. Niemand bezocht hem; velen waren ook gestorven, die hij gekend had. En plotseling was de gedachte in hem opgekomen, liet al leen te gaan doen, zonder dat icmam' het wist. En hy was de stad ingegaoi veel goed tc doen. Hy heeft vorige week de kisten met Spaanse sinaasappelen persoon lijk geïnspecteerd. Geen Spaanss matten dit keer. Prof. Stuiveling heeft een her druk bezorgd van een aantal ge dichten van Herman Gorter, met facsimile. Honderd exemplaren van deze uitgave kosten tien gulden meer, omdat zy gesierd i zyn niet de handtekening nee, niet van Gorter, maar van de be scheiden man der wetenschap j prof. dr. Stuiveling himself. zorgd en dat betekent een aan merkelijke besparing van ener gie. Safety first en de massa bete kent veiligheid. Begrijpelijk is daarom het verzet tegen dege nen die, zoals Shakespeare het definieerde: een spiegel ophou den en zo aansporen tot bezin ning. Mensen die niet meedoen, moeten verwijderd worden. Het doeltreffendste middel om dit te bereiken is, de lastposten uit te lachen en voor gek te verklaren. Zyn handen grepen een pakje. Tus sen de rode en gouden draadjes zal een briefje gestoken, dat er verfom faaid uitzag. Hij vouwde het open en las: Dit is voor jou. gebruik het gauw eens eind'lijk 'trouw' Er onder stond: je tante. Hij herinnerde zich precies weer hoe het geweest was, toen hij dit kreeg van zijn tante. Hij had het versje altijd bewaard omdat hy de nuttige wens die erin werd uitgespro ken, zo lief vond en tante zo lief De oude man scheurde het pakje open en tussen veel oude kranten vond hy een nagclvijltje. De tranen stonden in zijn ogen. Hg Br ecp weer in de teil en weer De Tilburgse politie heeft be sloten, dat de Japanse erwten pistolen, die veel lyken op een F.N.-pistool, vóór 1 december straffeloos ingeleverd kunnen worden. Na die datum zal proces verbaal volgen. Juist per slot lichhen de winkeliers het met die las hy een versje voor en weer leefde hy op en herkende hij zichzelf van jaren geleden door de stuntelige moeder; jarenlang in dozen bewaarde woorden die hem in de oren klon ken; nü, nu hij het vierde, nu, in de situatie die hy zelf geschapen had. Zo ging de oude man verder tot de teil leeg was. En hij huilde, hij liep langs de rijen foto's die stonden op het dressoir, de kastjes," de schoorsteenmantel; by bukte zich 0111 goed tc zien hoe alles was, maar door zijn tranen zag hij niets. MONNIKENWERK De muren van ons klooster zijn niet door ons gebouwd. Maar waar een hoeksteen vinden terwijl de aarde rond is? TJIT REINSMA gINDS duizenden jaren gele den de roep klonk: ,,Laat ons een stad bouwen", is het eerste wat mensen deden wanneer zij samen gingen leven, het bouwen van zo'n stad geweest, het opwerpen van wallen en muren, het maken van schuilplaatsen. Boven alle geboden en wet ten verheven, staat immers de regel:: „Safety first". Ieder mens heeft graag een dak boven zijn hoofd, pantof fels aan zijn voeten en een warme kachel om er naast te zitten. Maar dit oprichten van beschermende bouwsels reikt verder dan alleen de huizenbouw. Ook de bouw van heilige huisjes hoort erbij. Om ook de samenleving knus en gezellig te maken, heeft men door alle tijden heen nijver ge bouwd aan een ingewikkeld sys teem van normen en conventies, waarvan het overgrote deel tel kens door de jongere generatie toch nog dankbaar van de oude re werd overgenomen. Het leven werd er aanmerkelijk door ver eenvoudigd. Om bij zijn begra fenis het predikaat „Hij was een goed mens" te verwerven, hoef de men niets anders te doen dan de gegeven aanwijzingen, ge- en verboden op te volgen, en... de t prijs-ioonde de moeite. GALILEI Natuurlijk was het voor iedereen verreweg het prettigst als inderdaad ook iedereen zich aan de afspraken hield. Mensen die twijfelden aan wat al lang vaststond, zijn nooit bijzonder geliefd geweest. Hèt klassieke voorbeeld is Galilei die de moed had te tornen aan het wereld beeld van Aristoteles, door te beweren dat de aarde niet hel middelpunt van het heelal is Hij kon zijn leven alleen no/ redden door haastig zijn bewe ring in te trekken. In het toneelstuk dat Brech van deze „tragi-comedie" maal te, verzoekt Galilei de geleer den, die hem bezoeken, zichzel te overtuigen door eenvoudi; even de moeite te nemen dooi zijn telescoop te kijken. De ge leerden weigerden; ze willen niet kijken naar iets dat niet kan bestaan. Ze zijn er doodsbe nauwd voor om het algemeen aanvaarde en door de kerk ge leerde wereldbeeld los te laten want met de traditie zouden zij hun veiligheid weg moeten gooi en. „Ik hoor dat meneer Galilei de mens uit het middelpunt van het heelal weghaalt en ergens aan de rand neerzet. Bijgevolg is hij een vijand van het mense lijk ras", zegt één van de kar dinalen die bij Galilei's veroorde ling aanwezig zijn. MASKERS Langzamerhand zijn traditie en conventie geworden tot mas kers die men geacht wordt bij zijn geboorte automatisch voor te doen om er zijn hele leven niet meer achter vandaan te ko men. De grond is bereid en wacht op het onkruid „sleur". De gezochte veiligheid wordt een dwangbuis die echter aange voeld wordt als een ruim zittend colbert. In zijn roman „De Idioot" schrijft Dostojewski: „Gebrek aan initiatief is overal, op de hele wereld, sinds oeroude tijden als de beste eigenschap en de hoogste aanbeveling van een flink, praktisch en bruikbaar mens beschouwd. Schuchterheid wordt goedheid genoemd en ge brek aan originaliteit fatsoen. Welke moeder zou niet hevig geschrokken zijn wanneer haar zoon of dochter ook maar een klein beetje uit het gebruikelij ke spoor was geraakt. Nee, dat nooit. Liever gelukkig en tevre den dan origineel." Ik ben geneigd Dostojewski gelijk te geven. Wat hij in 1850 in Rusland opmerkte, is in 1964 in West-Europa nog verhe vigd. De mensen, die als stelre gel hebben aangenomen „Met zijn tienen is het gezelliger dan alleen", zijn er ook toe overge gaan zich in kleding, vrijetijds besteding (deze opsomming is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 18