EEN WOESTE BERGSTROOM GELIEFDE VIJAND BIJBELGENOOTSCHAP STELT KUNST BIJBELSE INSPIRATIE CENTRAAL *1 Het Woord zelj aan het woord MA fjmjM ■*mt J. MELKMAN beeld van de Jood in de na-oorlogse literatuur NIEUWE BOEKEN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 21 NOVEMBER 1964 964) Het is nauwelijks denk baar, dat de samenhang tus sen kunst en religie op ver hevener wijze zou zijn te er varen dan thans in het Rijks museum te Amsterdamwaar met prenten van Lucas van Leyden en met etsen en te keningen van Rembrandt de tentoonstelling Bijbelse In spiratie" is ingericht. Dat dit is geschied om reliëf te geven aan de herdenking van het mderdvijf tig jarig bestaan )an het Nederlandsch Bijbel- lenootschap, zien wij als een 'verheugend en bemoedigend Dit verschijnsel heeft verschei dene aspecten. Wij hopen, dat ve ilen zich zullen realiseren van welk een grote betekenis het is, nu (kunsthistorici, museumdirecteuren en verzamelaars onder wie er izijn van Joodse en Rooms-Katho- jieke huize het belangrijk heb ben gevonden, hun medewerking te geven aan het gezamenlijk cen traal stellen van Bijbel en christe lijke cultuur. Veelzeggend is het mede. dat men deze bijzondere „verspreiding" van het Woord en zijn inspirerende kracht mogelijk h heeft willen maken in Nederlands omdijvoornaamste i :8t KM ÏV/suee/ :anitJ Van groot gewicht is het even zeer, dat het hoofdbestuur van het Bijbelgenootschap in zijn herden kingsmanifestaties kunst en cultuur heeft opgenomen. Dit toch is er Ihet symbool van dat de protestant se christenheid weer positief iets doet met kunst; dat het cultuurbe- wust is en ook. dat het Bijbelge nootschap een oude draad opne mend de moderne mens weet te ibenaderen naar zijn aard. Immers, het geïllustreerde verhaal, de film. het toneel en. als meest suggestie ve massamedium, de televisie, zijn er oorzaak van dat de hedendaagse Imens sterk visueel is ingesteld. Nu wordt hem dus in de „Druckerzalen" van het Rijksmu seum (achterzijde) tot 8 februari 1965 met een „kijk op kunst" ggr in de nabije toekomst een contem- "plaa3geboden op"de~ Bijbel." Dit "laatste porain en overtuigend bewijs van bliikt wel duidelijk uit de inrich- het tegendeel zal kunnen leveren blijkt wel duidelijk uit de inrich ting van de expositie en uit de opzet van de catalogus. De geïllus treerde beschrijving volstaat niet met een verwijzing naar de tekst, doch geeft geheel weer die bijbel passages die Lucas van Leyden en Rembrandt hebben geïnspireerd. Niet een hedendaagse kunstexpl: cateur. maar het levend zelf is hier aan het woord, 'Ul^ec/ifsfreelcs seerde werken is ondoenlijk bin nen het beperkte kader van een dagblad. Bovendien: hoe zouden wij. bij een zo overstelpende hoe- veelheid en overrompeld door de hePfevende"'Woord grootheid van vooral Rembrandts kunst, zo vermetel zijn, te menen, nog iets nieuws te kunnen toevoe gen aan de omvangrijke bibliogra fie die vele Rembrandtdeskundigen in een lang leven van studie en ergelijking hebben bijeenge- Deze wijze van toelichten is w. zó rechtstreekse confrontatie met bracht? de Schrift, dat ze haar uitwerking Geloofsbeleving Woord en beeld is nam lijks denkbaar. De bezoeker zeker de buitenkerkelijke - zich hierdoor bijzonder k aangesproken voelen. Slechts door open voor de wijze waarop r i stel i tie. Dan beluisterer wij in het onvoltooide slottafereel Rem brandt. die het de oude Simeon als een zich verlost wetende nazegt: „Nu laat Gij, Here, uw dienst knecht gaan in vrede, naar uw Woord, want mijn ogen hebben Uw Heil gezien". Wie daarvoor oor en oog heeft, zal in een beduimeld, ter expositie aanwezig zakboekje het „Album Amicorum" ontdekken dat ""Rembrandt reèds acht jaren Vóór zijn dood tot het essentiële was gekomen, immers, in dit boekje van zijn vriend Jacobus Heyblock tekende hij in 1661 op een minus cuul blad de „opdracht" als het grote wonder van zaligwording. Alle pompeusheid is verdwenen. Anna en de priesters zijn in de voorstelling niet meer aanwezig. De kern heeft vorm gekregen met een enkele lijn en wat toon. ,'elen deze tentoonstelling komen bezichtigen zal ons pro- I. Kee testantse volksdeel kunnen bewij- t men in eigen kamp beseft elke een grote waarde dit gelukkig initiatief van het Neder- landsche Bijbelgenootschap wel is. X Kee ti ra; zou e g op 11$ ]j iii het fij: Allicht zullen er ook o hielf negativisten zijn. die beweren dat geprat het inspirerend vermogen van de in do# Bijbel alleen met oude kunst is oe i°F aan te tonen, maar dat het voor aar tv het heden is uitgeblust. Wij voor- je nid voelen dat het Bijbelgenootschap Lucas van Leyden nog ge heel in de geest van de vóór- nog reformatorische Kerk; Rem brandt midden in de reformatie staande, maar als éénling. Bij dit lichtuitstralende blad kan de hedendaagse mens filosoferen over de kennelijk gans individuele geloofsbeleving van Rembrandt. Rem- Boven de terzijde staande Maria rankelijk dus buiten haar is een nimbus kend en ontroerend bewijs in het pompeus en verhalend karakter uitgespaard, maar in de oude Si- tafereel dat bij zijn dood onvol- door hem met elke herhaling van meon schijnt het licht te zijn ont- tooid werd aangetroffen het het onderwerp meer en meer stoken. thema waarmede hij zich zijn ge- wordt teruggebracht tot de essen- TON HYDRA de zestiende en de ze- God. met ellende en verlossing. En hele leven heeft beziggehouden, wen tiende eeuw de geloofsessen- hoe Rembrandt de grote strijd nl. de opdracht in de tempel, tie in zichzelf hebben verwerkt intens heeft doorleefd en ten slotte En wat zien we nu trouw en hoe zij zich in hun werk door bij het goede eindpunt is terecht- in het gehele oeu' de Bijbel hebben laten inspire- gekomen, vindt een indrukwek- brandt? Dat het moöeRne fR&nse Ut€R&tuuR Wie het laatste boek van Guy Bechtel, Le Siècle de T ég d or openslaat, moet niet verwachten te vinden karaktertekening of psychologische benadering der figuren; evenmin een logische aaneensluiting der gebeurtenissen. Wat hij er wel in vinden zal is een aan eenschakeling van situaties die met vaart en vlotheid geschetst worden, een reeks verhalen die ieder op zich zelf de stof zouden kunnen leveren voor een roman. In de aanvang twee mensen, een buiten maatschappelijk ver band opgegroeid meisje en een afstotelijke figuur aan de zelf kant van het leven. Ze moeten vluchten en belanden op het klassieke werkterrein van de stroper Fégé- dor, een ware vrijbuiter, het jachtobject en tegelijk de schrik der gendarmen. Hij ontfermt zich de vluchtelingen plateau op tegen de dorpelingen uit de gespaard gebleven vallei. Duistere hartstochten ontwaken, de haat hitst de mens op tegen mens, de dood waart rond. Dit eerste boek van de veertigjarige schrijver had zijn talent, zowel wat stijl als wat compositie be treft, bewezen. Onrust AiS'DRÉ MASSON romantische bladiij- op het laatst een snufje surrealisme. Het nieuwe boek, Le Chemin de pierre ponce. brengt de lezer op hetzelfde eiland, maar de handeling speelt zich af op een smallere basis. Een jonge man, die een eenzame jeugd achter zich heeft, aanvaardt een postje suikerplantage zoals Mauri tius er vele heeft. Het verbazing wekkende is nu dat deze Ashly, een frêle figuur, aan wie tot nu toe iedereen was voorbijgegaan zonder hem zelfs maar op te merken, in deze besloten ge meenschap het object wordt van aller aandacht, een Orpheus afda lend in de onderwereld. Drie vrouwen komen op zijn weg: een kleurlinge die hem Plattelandsleven. New-Yorkse SLfSll^m onderwereld. Parijse kringen de soort gemeenschap groeit. Maar lezer wordt van het ene miheu hebben echter Zonder dat hij It-j'.f.:-" mn.»mvh" "v0n «n^le^- bet daarin slaagt, en als derde de vertreder aan: hij moet verdwij- duikt onder in een havenstad weet de uniform van een platte landsdokter. die scheepsarts mogelijkheid v verhaal speelt of hij hier aantreft de weergave van de werkelijkheid of de vrucht van een weelderige fanta sie. Wat aangaat Franse platte landstoestanden en -mentaliteit is de kans groot op het eerste; en al evenzeer als Bechtel de bijgelo- gheid ridiculiseert in zoge- öoVeen wordt, te bemachtigen en fun geert. zo uitgedost, als zodanig. Te New York aangekomen keert hij het schip de rug toe. beleeft de wonderlijkste avonturen in SI," "Krrt" onderi»rd£e gang van de wereldstad en daar De. schrijver «11 1S_geen een eigen schaduwmaa.tschappij hebben opgebouwd. Later vinden we Fégédor terug in Parijs, waar ook een derde figuur uit het Zuid-Franse bergland zich heefi gevestigd, een kruidendokter met veel levenswijsheid: in Parijs voorspelt hij de toekomst en trekt de horoscoop voor zijn cliënten. Het verhaal van deze Bidcl boek als zijn held Fégédor. wordt omrankt door andere uit het Parijse toneelleven, dat in ruime mate bezoeksters levert aan de nieuwbakken astroloog. dochter van de directeur, die hem aanvankelijk wil benutten als middel tot tijdpassering, maar in haar eigen spel gevangen raakt Teveel liefdeskoorden worden naar Ashly uitgeworpen. Hij kan geen der drie vrouwen bemin- hij zoekt naar het meisje kinderjaren. voudige van geest. Geboren in 1931, heeft hij aan de Ecole Nor male. aan de Sorbonne en aan het Institut des Sciences Politi- 3uc-s gestudeerd en eerst het on- erwijs gediend om daarna in de journalistiek te gaan. Als hij een boek als dit presenteert, een ver telboek met bonte platen, dan heeft hij bewust het zó en niet anders willen schrij' Soms meent hij haar te herken nen in de jonge mulattin, dan weer in de directeursdochter; een ogenblik slechts; dan geeft hij zich rekenschap van zijn vergis sing. Hij wordt „Le Pèlerin de TAbsolu de jager naar een steeds wijkend ideaal. Allerlei verwikkelingen treden bij dit proces op: hij wordt door onrust verteerd en zaait zelf on rust om zich heen. Door hem raakt de plantage in beroering. Ook de bijfiguren dragen onrust- Tropeneiland zich; de Mythe i het zijn geboortestreek. Maar hij kan zelfdt zich niet vertonen; er is een werk mythe om hem geweven. In de volksverbeelding is hij de vrij heidsheld, de wreker rekkende elementen geduchte directeur, i__. delijke gehoorzaamheid eisend verkrijgend, vol minachting voor de broze Ashly; de in aanbidding voor de materie verzonken ma gazijnmeester, die hem wil aflei- den van zijn nutteloze jacht naar ceerd, zijn tweede, dat in het- het ideaal; een homofiele boek- klimaat ligt als het houder die zich aan hem op- n Loys. dringt: een sluipende verrader, die alles te weten komt langs Beiden zijn geboren op het vele kanalen en profijt wil trek- André Masson, de jongere broer van Loys Masson, de be kende dichter en romanschrij- heeft een boek gepubli- slachtoffer ten. Pe: i blijver Trouwens, we zijn met dit i haal op de drempel :r- sfeer nog verhevigd door de eiland Mauritius, ten oosten van ken van die wetenschap. rppht"Crie' hXlneiTder5''verdrukten Madagascar, voor de overname hangt om deze plantage en haar eeworden en uiteindelijk het door de Engelsen in 1815 lange fabriek een sfeer a la Kafka van slachtoffer van de wraak der of- jaren een Franse kolonie met als stille dreiging en afwijking van iidële machten. Persoonlijk moet gevolg dat er nog sterke Franse de redelijke gang dervingen, taal- en cultuurinvloeden v ken. Beide broers hebben de rationele elementen, soms magi- de 20e sche invloeden van de tropenna- Fégédor vreest, tuur in zich opgenomen. De eerste roman van de jonge- j broer, t'n temps pour reourir. hem: hij verkiest de dood. speelt zich af op een naamloos bergstroom voert hem eiland dat het geboorte-eiland van de schrijver zou kunnen zijn. Een cycloon breekt los boven de vlakten en de bergen en vaagt gehele dorpen weg. Deze cata strophe in de natuur is oorzaak van een geestelijke cycloon, die een nog gevaarlijker catastrophe bewerkt in de zielen der primi tieve inboorlingen en in de rften- selijke verhoudingen. Ze jaagt de bewoners van het geteisterde Mengelmoes Het boek is met grote leven digheid geschreven in een men geling van allerlei elementen; soms een brok detective-roman, nu en dan een scheutje psycholo gie; folkloristische bijzonderhe den betreffende Zuid-Frankrijk; wal egendi grill! tlafond tekende talrijke ..Oixlrachteii idl .schilderde, ctsti i.s dit fragment van stadiu deze hij in zijn werk nog uitvoerig verhalend wat. De prent vertoont enkele eigenaardigheden. Blijkens de belletjesaan zijn opperkleed (Exodus 3D mort de zittende figuur u-el de hogepriester zijn. Maar de pompeuze, staande figuur draagt het borstschild, de staf en de hogepriesterlijke hoed. Bij beiden zijn traditionele ele menten te onderkennen, o.a. in het thema. Bij Rembrandt is dat veelal de Ontmoeting: de ontmoeting tus sen Abraham en de engel, tussen Boaz en Ruth, David en Jonathan, vader en (verloren) zoon. tussen de herders, de oude Simeon, de discipelen, en Christus. Zoals de twee zo geheel van elkaar verschillende kunstenaars op de expositie ons worden ge toond, zijn er ook fascinerende overeenkomsten aanwijsbaar. Bei den zijn het meest bezig geweest met de boeken Genesis en Lucas, ergo: met het begin van de Oud testamentische bedéling en met de volheid der tijd: met de tegenstel ling kwaad en goed Satan en GELIEFDE VIJAND. ZO over de verhouding van niet-Jood noemt J. Melkman (dr. Jo- datlfet'klar^Jn- zepll Melkman, geboren 1914 derscheiden de illusie van eenvoud te Amsterdam, thans verbon- geeit- den aan het ministerie voor onderwijs en cultuur te Je- geven. De titei is al veelzeggend -m de opschriften boven de hoofd stukken niet minder. Deze luiden •olgt: Taboe, de verlegenheid lover de Joden in de vooroor logse literatuur. Trauma, het ont staan van het kwade geweten. De handen van het verleden, de wor steling met de traditie van hel ale en socialistische humanis- De onbevangen kijk. nieuwe vraagstelling bij jeugdige schrij vers. Aanklacht en schuld, collec tief zelfverwijt als persoonlijke be levenis. De terugkeer van Jessica: „Het Hebreeuwse volks is waarlijk niet te verachten, dewijl zij schone vrouwen hebben. Het chronisch plaatsvervangend lijden: „Want mag dat roem heten, als gij slagen moet verduren, omdat gij kwaad doet? Maar als gij goed doet en dan lijden moet verduren, dat is genade bij God. Want hiertoe zijl gij geroepen." Vestdijk en Borde- wljk. Dubieuze authenticiteit. Niet- m Tussen ruzalem) zijn boek, dat een beeld wil geven van de Jood in de na-oorlogse literatuur. Het is een uitgave van N.V. De Arbeiderspers te Amster dam. Dit is nu eens een uberafe boek waarin geen ivoord te veel staat. De scherpzinnige analyses van een aantal Ne derlandse romans die de hou ding tegenover de Joden ter sprake brengen, worden moeiteloos en exact onder woorden gebracht. De auteur verraadt zo op het oog geen enkele aandoening, en dit af zien van emotionele begelei dende gebaren is geen bewijs Nederlandse literatuur. van een keurig volgehouden haat en ,icfde orogramma, doch de vanzelf sprekende, gedetacheerde 'wuding van de wetenschap pelijke onderzoeker. n God. De goede criti- denken, misschien O niet zo ver- compleet gerechtshof in tekend als de antisemitische voor één persoon, inclusief aanklager stellingen, maar niettemin ver van en pleiter. Melkman verwaarloost de realiteit verwijderd. Wat een geen enkele verzachtende omstan- pijn en lijden moeten liggen achter digheid bij verkeerd handelen een oordeel, dat zo haarfijn rea- ten aanzien van de Joden, terwijl geert, en welk een zelfbeheersing hij aan de andere kant rustig heen- om dit alles zo objectief te orde- kijkt door elke valse idealisering, nen. wijsmaken wijs is. las. fei ach niets AANKLACHT Hij doorziet de oppervlaltlcigne.d Niemand ontkomt aan de schuld. - het humanistische principe det Mfer dan toto's van concentra- H ongenuanceerdheid ,iekamp„ is dit volkomen on- met assimilatie als agre?siCVe boek een aanklacht, demonstreert de Geen krjng of groep gaat als zoda- .0.an sartres opvat- n\a vrntiit Tpr Braak Miskotte analvseerd. dat de waarheid zich ting dat de Jood alleen Jood wordt prjtó Zwerver Koopmans en vanzelf ontvouwt Geen simplisti- omdat anderen hem als zodanig andere personen krijgen de eer die Hij ontveinst zich niet dat hun t0ek0mt, hetzij voor hun visie, erwegend gunstige beedd van lielzij voor hun gedrag (of beide). wanneer men onder profe- oordeel verstaat het openen van liM e Idhistorische perspectie- lemand kan. uit de volheid van zijn verontwaardiging of haat. een grandioos boek schrijven, een J'ac- cuse. De grootheid en intensiteit der gevoelens kan aan zo'n boek een profetische allure verlenen. Hier niets van dit alles. Hier wor den uitspraken, inzichten en ge beurtenissen zo geordend gelijkheid sche pseudo-waarheid. geen gene raliserend oordeel. maar een waarheid die herinnert aan een bovenpersoonlijke beoordeling, het PROFETISCH Melkmans boek is in de loop van •ie jaren ontstaan, maar de spo- m van moeizaam onderzoek en formulering zijn orgvuldig uitgewist. Alleen nog Juist omdat het boek zo geser reerd geschreven is, geraakt men in verlegenheid wanneer men aan de inhoud in een korte samenvatting recht wil doen Beter is het, in een krant al thans te constateren dat men studie te doen heeft, die voor u besproken Auto-ABC, door ger. Uitgave AE. N.V., Deventer. IX? 11. commentaar op eeu hepucl. het aspect van de na-oorlogse litera staat. Het 'joèk is een klare spiegel óeeld dat men daarin ziet (ook buitenlandse auteurs worden ge ïoemd) is zowel eenvoudig als gc :ompliceerd. Wie goed onder- cheidt, onderwijst goed. zegt een Latijns spreekwoord. De rijkdom Tan nuances die er blijkens dc romans in kwestie en ook ander literair materiaal, voornamelijk es says, blijkt te bestaan waar het Handig naslagwerk (met alfabe tisch register) over wezen, uiter lijk en kenmerken van dc auto Olyslager, een technisch autospe cialist, die al heel wat heeft gepu bliceerd, is vooral bekend om dc begrijpelijke wijze, waarop hij in gewikkelde zaken weet voor tc stellen. Ook de auto en alles wat »r in en aan zit. is een gecompli jeerd stuk techniek geworden. El ke autobezitter mag de schrijver dankbaar zijn Wil men meer in zicht in het "ronkende welvaartsve hikel krijgen Auto-ABC is cr de uurwijzer, ja - zoal, op de JÏS5 tTvZkome'^oF» S 0 te denken Eigenlijk moet iedereen die een beetje ontwikkeld is. dit boel- lezen. Hier is de actualiteit niet de secondewijzer, profetische allure, een profetisch meestal lukken. (357 blz, 14.90) de naoorlogse literatuur roch |ieeft Melkman niets 15 van "et christelijk ;ch00iman die cijfers geeft, met of zonder griffels. Eigenlijk oordeelt niet hijzelf. Niemand weet beter dan de Jood hoe weinig de indivi du heeft in te brengen. Men proeft in dit boek de typisch-Joodse in telligentie, die iets lichtgevends heeft en waarin onze westerse an tinomieën zoals gevoel-verstand, wiskunde-poezie, intelligentie-mys tiek, individueel-collectief hun ter men en elkaar schijnen te verlie- Er is geen dak boven dit P boek. Het heeft mij veel ge- strijbos. uitgave L. 'j. Veen, Am- openbaard o.a. de zonde van sterdam. verabsolutering van de Als een betrouwbare gids voert eigen groep. De goede hou- de bekende en ook bejaarde auteur ding volgt uit geen enkel ons door het door Abel Tasman ont- „.„L f i- dekte eiland Nieuw-Zeeland. Strij- Stelsel OI isme als Zodanig, bos heeft vooral naam gemaakt als Maar nog meer heeft het Sn»SiTSfrb<S"e°S',S vo?,r m'j het probleem Is. een grote liefde voor de natuur rael tot een brandende en Hij weet zijn lezers in te doen brandstichtende vraag ge leven ui „dit uiterst gevarieerde landschap", dat hij in ruim zeven maakt. Wie dit boek goed maanden tijds heeft doorkruist De leest, voelt het hart van de C?wereldgeschieden. kloppen waardig boek. dat mede door de en ziet op de achtergrond de vele tientallen (kleuren)foto's een indrukwekkend beeld geeft van dit hijgende Christus, door de emigratie bekend gewor- den land (172 blz., ƒ17,50). G. RIJNSDORP. GUY BECHTEL kleuren en geuren van de tropi sche natuur, die het werk van de cultuur aan alle kanten omringt en doordringt De situatie loopt uit op een crisis, eensdeels als de door schulden geplaagde Ashly voor het gerecht wordt gedaagd en anderzijds alle verhoudingen op een breekpunt komen en de di recteur hem ontslaat Weer berijdt de jonge man de weg geplaveid met puimsteen die hij een jaar tevoren had leren kennen, maar nu gaat de rit stadwaarts, naar het wijde le ven, waar vrij ademen mogelijk Beklemming Zoals gezegd, dit boek voert de iezer in een gevangenis. Beklem ming aan alle kant; de muur van het tropenwoud overschaduwd de plantage. Ze is als een stilstaand water waarin rollingsprocessen optreden en waaruit kwalijke dampen opstijgen. Om de geloofwaardigheid van deze roman te beoordelen zou dc lezer een paar jaar in een derge lijk milieu moeten doorbrengen zoals Masson beroepshalve heeft gedaan. Ondertussen, naast, laten we aannemen, observatie van een reële sfeer, ligt in dit proza een flink brok mclo-dramatiek, voor al in de laatste hoofdstukken, waar de fantasie van de schrijver weelderig bloeit. Trouwens, de creatie van „l'homme fatal", de mens die door het onheil wordt getroffen en zelve onheil om zich zaait, is een erfstuk van de ro mantiek. Alle indrukken samenvattend, moet een criticus vaststellen dat dit tweede boek boeiende ele menten bevat, maar in het laatste gedeelte de boog te strak spant, waardoor de pijlen het doel voorbij schieten en bij de lezer skepsis in plaats van medegevoel met het trieste lot der hoofdfigu ren wordt opgewekt L. V. D. PANNE font. André Masson. Le Chemin de pierre ponce. UI tg. Calmann-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17