Nieuwe taken voor geref. wereldhulp Kerk in stad ondergaat heilzame zuivering Een woord voor randaa C.H.- jongeren vormen nieuwe organisatie Secularisatie dringt overal in door Traditionele benadering raakt nog maar weinigen FEL VERZET TEGEN: UITSTEL DEBAT 2 VRIJDAG 20 NOVEMBER 1#IE Indonesische kerken f 315.000 toegezegd (Van onze kerkredactie) UTRECHT Het werelddiako- naat van de Gereformeerde Ker ken gaat zijn werk verder uitbrei den In het bijzonder zal in het ko mend jaar hulp geschonken wor den aan allerlei projecten van de kerk van Indonesië. Dit jaar is door de gereformeerden reeds 1,1 miljoen gulden voor hulpverle- ningswerk bijeen gebracht, dat is reeds 18 procent meer dan vorig jaar om deze tijd. Op velerlei ma nieren wordt hulp geboden. Een Pakistaans kerklid krijgt een pony plus voer voor twee jaar, een kraamkliniek in Semarang een ge nerator voor electriciteit, inDjok- zal de huisvesting van studenten verbeterd worden, in Hongkong krijgt Rennies Mill, het bekende kindertehuis een nieuw gebouw voor jongeren. De directeur van het Algemeen Diako- naal Bureau, dr. J. van Klinken, maakte gisteren de plannen openbaar, waartoe het deputaatschap woensdag besloten heeft. Zij bespraken het rapport dat de heer Van Klinken had opgesteld r aanleiding van een reis door Azië. wi van hij onlangs terugkeerde. Hij maakte deze reis om opnieuw t tact te hebben met de projecten die de Gereformeerde Kerken steunen, nieuwe projecten te bestuderen, om tact te hebben met de mensen die zijn uitgezonden en om nieuw voorlichtings materiaal te verzamelen. De vergadering besloot na bespreking van zijn rapport op zijn advies vast te houden aan het oorspronkelijk uitgangs punt om de hulpverlening niet te ver snipperen over te veel projecten, om ir het bijzonder daar te helpen waar d< gereformeerde zending aanwezig is er om bij de hulpverlening gebruik te ma ken van het christelijk kader dat in de ontvangende landen aanwezig is. Er wordt gewerkt via de nationale raden van kerken en steun wordt verleend projecten die door die kerken zelf den opgezet. Hoewel de Gereformeerde Kerken „consumptieve" hulp zullen blij ven bieden bij rampen, zal het accent toch vooral liggen op de „constructieve" hulp bij het opbouwwerk in een bepaald gebied. Indonesië De veranderde verhouding tot Indone sië maakt het mogelijk weer meer hulp te gaan schenken aan de kerken die door het zendingswerk van de Gereformeerde Kerken daar zijn ontstaan. In totaal wordt voor projecten in Indonesië ƒ315.000 gul den gereserveerd door de Gereformeerde Kerken. Deze hulp wordt verleend in nauwe samenwerking met andere hulp verleningsinstanties die ook daar bij springen o.a. de Interkerkelijke Hulpver lening van de Wereldraad van Kerken. De gereformeerden zullen in het bij zonder voor hun rekening nemen de herbouw van de Senen-kraamkliniek in Djakarta, omdat de oude kliniek door de regering wordt afgebroken om plaats te maken voor nieuwe zakenpanden. Deze kliniek gaat uit van de Raad van Kerken in Indonesië. Voorts zal een docent gezocht worden voor de school voor imbeciele kinderen, Soember Asih; er zal een studenten-in ternaat gebouwd worden in Djokja, om dat daar zes a zeven studenten nu met één kamer, één tafel en één lamp genoe gen moeten nemen, de kraamkliniek in Semarang krijgt de generator omdat het licht daar zo vaak uitvalt, en de zojuist voor zijn ingenieursexamen en vandaag gehuwde ir. A. Schotveld gaat naar Soemba om daar ir. B. Abels bij te staan bij het agrarisch ontwikkelingswerk. De hulp in Pakistan wordt ook uitge breid. Zo is besloten om te helpen bij een nieuw project in de plaats Jatti, een wr-estijnachtigfc streek 125 km ten zuiden van Hyderabad, waar zich honderden kleine vluchtelingen-boeren gaan vesti gen. Daar hebben de protestantse en rocms-katliolieke christenen elkaar ge- Beroejiinsswerk GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Schiedam (vac. J. Nawijn): J. N. Nammensma te Weesp. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-Zuidwijk: C. Harinck te Utrecht. Bedankt voor Capelle a.d. IJssel: H. C. Harinck te Utrecht. vonden en een coöperatie gevormd. De hulp zal dan ook gegeven worden aan het gezamenlijk project. Daar werkt reeds pater Van der Blom met vier Duitse technici. Deze pater zal nu gaan samenwerken met een gerefor meerde landgenoot, de heer C. P. Jaspers uit Rotterdam. In dit gebied krijgt een kerklid van de protestantse kerk die een positie als hoofd van een school opgege ven heeft om hier de boeren te helpen maar te voet alle dorpen moet afreizen, een pony. Nog steeds worden twee leraren ge zocht die technisch onderwijs kunnen geven, een voor de electriciteits-afdeling en een automonteur voor de technische school in Goejranwala. Tevens zullen fondsen beschikbaar worden gesteld om deze school te helpen aan een nieuw internaat. De gereformeerde zending heeft reeds drie docenten beschikbaar gesteld vcor het Murray-college in Sial- kot; nu zal ook daar geholpen woeden om te komen tot een nieuw studenten buis, waar deze Pakistaanse jongeren on der toezicht kunnen studeren. De psycho loog dr. J. van Weelden. die in Perzië de blindenzorg leidt zal enige maanden naar Pakistan gaan om daar te helpen met de opbouw van een blindenschool. In totaal is voor nieuw werk in Pakistan uitge trokken 150.000 gulden. Hongkong De financiële verantwoordelijkheid in Hongkong wordt minder. Zoals we reeds schreven kon het „warme maaltijdenpro- i®ct van ars. Sipko de Boer worden i-ergedragen. Wel zal nog worden ge holpen met de bouw van een kinderte huis voor het centrum Rennies Mill. Voor de bouw van dit tehuis is 200.000 gulden toegezegd, terwijl een garantie gegeven is voor nog een bedrag van 100.000 gulden, maar dezer dagen valt de beslissing m Amerika of de Christian Reformed Church dat bedrag voor haar rekening kan nemen. (Van c e parlemcntsr edactic DEN HAAG Op 12 december komt de Federatie van C.H. jongerengroe pen in Utrecht bijeen om zich om te vormen tot de Christelijk-Historische Jongeren Organisatie, de C.H.J.O. Na een lange periode van voorbereiding wordt de federatie een organisatie met individueel lidmaatschap. Dit lidmaat schap (voor jongeren tot 35 jaar) houdt niet in, dat men ook lid is van de C.H.U. Wanneer ontwerp-statuten en ontwerp- huishoudelijk reglement worden aan vaard, ontstaat een organisatie, landelijke bestuursraad (met een dage lijks bestuur), die aan de algemene ver gadering verantwoording schuldig is. De leden, die in een bepaald district woonachtig zijn, vormen tezamen een districtsafdeling, waarvan de leiding be rust bij het districtsbestuur. De lande lijke bestuursraad stelt de districtsinde ling vast, daarbij rekening houdende met de indeling in staten- en kamerkieskrin- plaatselijke of gen. De leden kunnen regionale jongerengroep C.H.J.O. onderscheidt (gewone) groepen, studentenwerkgroepen en studiegroepen. In één plaats zijn meerdere vormen van groepswerk mogelijk, maar de besturen daarvan zijn gehouden matig overleg te plegen. Voor de uitvoering van bepaalde taken zijn de landelijke bestuursraad en de distnetsbesturen gerechtigd organen in te stellen of personen aan te wijzen. De organen worden aangeduid als commis sies. de personen als gedelegeerden Daarnaast kent de organisatie vaste com missies, die door de groepsbesturen worden gevormd en die het groepswerk moeten stimuleren en coördineren. Mr. Kist op C.J.V.F.-studiedag: (Van onze kerkredactie) UTRECHT Gisteren is onder grote belangstelling de studiedag van de Christen Jonge Vrouwen Federatie gehouden, waar de voor naamste spreker mr. W. A. Kist, vormingsleider van Oud-Poelgeest te Oegstgeest, een referaat hield over „De nieuwe functie van het gezin". Zijn toespraak, die met le vendige belangstelling gevolgd werd, wist hij op een bijzonder geestige wijze, doorspekt met ori ginele beelden te brengen, terwijl zijn gehoor tijdens zijn rede en ook in de discussie, die daarop volgde ook nog enigszins een ac tief aandeel had. 1964 Mr. Kist, noemde zijn toespraak na het openingswoord van mevrouw M. C. E. Kloosterman-Fortgens, presidente van de C.J.V.F., een resultante van een drietal artikelen in „Contact", het orgaan van de C.J.V.F. over secularisatie. Er zijn drie typen van secularisatie: Gods-secularisa tie, niet-christelijke secularisatie en christelijke secularisatie. (Al die dingen, die buiten de mens zijn alles in de wereld losmaken van een religieus ver band het herleiden van de orde van het Koninkrijk Gods tot de geschiedenis van de mens in de wereld i. De relatie tot God zelf kan echter niet geseculari seerd worden. Zuivering Veranderend Getij 3 en slot (Van onze kerkredactie) Elk jaar weer verhuizen énkele honderden personen, die tot de Gereformeerde Kerken behoren, zonder dat zij hun attestatie heb ben aangevraagd. Men mag aan nemen, dat het merendeel van hen van de verhuizing gebruik heeft gemaakt, om zich geruis loos aan de kerk te onttrekken. Dit is maar een van de moeilijkheden, waarmee de kerk geconfronteerd wordt door wat genoemd wordt de aanmerke lijk toegenomen geografische mobiliteit. Jaarlijks verhuizen ongeveer 500.000 Ne derlanders naar een andere woonplaats. Kleine dorpen verdwijnen meer en teer uit het beeld van onze samenleving. Daarentegen vertonen de middelgrote ge meenten (met 5000—50.000 inwoners) een sterke groei, terwijl aan de rand van de steden vele nieuwe wijken verrijzen. In het rapport ..Veranderend Getij" wordt aan de moeilijkheden, die hierbij optre den, uitvoerig aandacht besteed Moeilijk ligt de situatie vooral in de >vergangsgemeenten" dat zijn dorpen, aar de industrialisatie of een uitgebrei de nieuwbouw het karakter van de ge meente onherkenbaar veranderen. Het rapport waarschuwt hier voor de (be grijpelijke) neiging, om het nemen van beslissingen en het treffen van maatrege len uit te stellen, tot men wat meer zekerheid heeft verkregen. Zo'n afwach tende houding is beslist onjuist. Wat verder belangrijk is: degenen, die zich vestigen, moeten de overtuiging krijgen, dat zij erbij horen, dat zij harte lijk welkom zijn. Dit moet ook blijken uit de samenstelling van de kerkeraad. Het rapport doet een pleidooi voor de instelling van een permanente coördina- Dies Kerk en Wereld DRIEBERGEN Men ontdekt meer en meer, dat de Katholieke Actie niet zomaar een lekenbewe ging is, maar veeleer iets, dat in het geheel van de Rooms-Katho- lieke Kerk onmisbaar is, Omdat het laat uitkomen, dat het leven van de kerk altijd aktief dyna misch moet zijn en wel in een sa mengaan van wordend Godsvolk en hiërarchische begeleiding. Dit betoogde vanmorgen mr. L. C. Baas, voorzitter van het landelijk cen trum voor Katholieke Actie de Hors- tink te Amersfoort. Op de negentien de dies van Kerk en Wereld gaf hij een rooms-katholieke visie op de verhou ding tussen kerk en wereld. De grote moeilijkheid voor ons op De Horstink ligt hierin, dat de kerk zo lang in het isolement heeft geleefd, dat zij vreemd staat in de wereld en wel in een wereld, die naar een andere tijd evolueert, aldus mr. Baas. Wij weten nauwelijks, hoe deze mo derne wereld leeft. Wel weten wij, dat de traditionele wijze, w aarop wij het evangelie brengen, nog maar een zeer kleine groep raakt. Deze nood dwingt de kerken tot elkaar. De belangrijkste taak van De Horstink is dan ook zicht te krijgen op wat er in de wereld gebeurt. De kerk is door een lange geschiedenis zo ver van de werke lijkheid afgegroeid, dat mr. Baas van be drijfsblindheid meende te kunnen spre ken. Anderzijds waarschuwde hij er voor om niet te lang bij de verkenning te blijven staan. Dan zou het wel eens te laat kunnen zijn om nog tot handelen te kunnen overgaan. Schema 13 Uiteraard stond mr. Baas u itvoerig stil bij het concilieschema, dat over kerk en wereld handelt, (schema 13). Hij noemde dit schema de toetssteen van het concilie, waar de indeling der bisschoppen in conservatief en progres sief vooral duidelijk wordt. Aan de ene kant is er de duidelijkheid van de groep, die zich vasthoudt aan het eens gegevene. Deze ziet de wereld als de situatie, die per se vreemd staat te genover het evangelie. Aan de andere kant is er een zoekende groep met vele vraagtekens, vermoedens en wensen, die pelgrims willen zijn. De curie stoot zeer weinig op de wer kelijkheid. Meer doen dat de bisschop pen, vooral in Noord-West-Europa, meer nog de lagere geestelijkheid, meer nog Bij de leken staat dan ook het ge sprek met de wereld voorop. Mr. Baas poneerde in dit verband de stelling, dat de oecumenische problematiek oplosbaar is, naarmate de kerken niet meer zo druk zijn met hun onderlinge verhouding als wel samen druk met de werled, waar toe zij beide behoren. tiecommissie bij de opzet van nieuwe heel. Vooral de kerk mag niet actief woonwijken. Hierin dienen ook de ker- J ken een plaats te hebben. Want de noodzakelijke wijkvoorzieningen, kerken, scholen, wijkgebouwen en re- crea'.ieobjecten komen in de bouw bijna altijd achteraan. Een zekere sociale homogeniteit van kleine wooneenheden als straten en bouwstroken wordt door de rapporteurs gewenst genoemd. Met een bewuste so ciale menging in de nieuwe wijken heeft men geen gunstige ervaringen. Veranderend Getij is het niet eens met de mensen, die menen, dat de „stad" voor de kerk een groot gevaar betekent. Veeleer is het zo, dat de stad een expo nent is van de moderne samenleving en dat deze laatste geen gunstig klimaat voor de kerk vormt. Het zou wel eens zo kunnen zijn, dat de „stad" voor de kerk een heilzame zuivering betekent, zodat de kerk meer de kans krijgt zich overeenkomstig haar wezen te realiseren. Sterk spreekt het rapport zich uit te gen de neiging, om het aantal predikan ten en ouderlingen in de oudere stads wijken aan te passen aan het dalend aantal leden. Als gevolg van de verande ringen m de samenstelling van het kerk volk levert het geringere aantal leden minstens zoveel werk als het vroegere aantaL Ook een kerkgebouw is niet gauw overcompleet. De daling van de bevolkingsomvang in vele dorpen wil het rapport niet alleen maar negatief waarderen. Het waar schuwt voor defaitisme op het platteland. Wel zegt het, dat men bij het zoeken van een oplossing voor het vraagstuk der leefbaarheid van het platteland niet moet uitgaan van de afzonderlijke dorpen, maar van de plattelandsgebieden als ge- optreden bij het krampachtig streven tot behoud van een dorpssamenleving, die structurele veranderingen ontbinding door als gevolg een ^zeker proces Als het ledenaantal van een plaatselij ke kerk te gering wordt, moet men reëel zijn en twee of meer gemeenten samen smelten. Men kan ook een combinatie vormen, waarbij de kerken zelfstandig blijven, maar samen één predikant heb ben, of één predikant en een hulpkracht KERK EN ONTSPANNING In een afzonderlijke paragraaf „Kerk en ontspanning" wordt onder meer be toogd, dat de kerken in de kustplaatsen en de natuurrijke gebieden voortdurend rekening moeten houden met de aanwe zigheid van toeristen. Men denke aan het bepalen van de plaats waar en de tijd stippen waarop de kerkdiensten zullen worden gehouden. Anderzijds behoren de toeristen ook deel te nemen aan het kerkelijk leven (waarbij van hen een zekere aanpassing kan worden gevraagd). Vakantie geeft geen vrijbrief om het chris'.en-zijn niet te beleven. De kerk moet zich instellen op nieuwe functies. Armenzorg bijvoorbeeld vraagt in deze tijd van sociale overheidszorg veel minder aandacht. Maar de ontwikke ling van maatschappelijk werk en van jeugdzorg is te meer noodzakelijk. Door de ontwikkeling van de samenleving doe men allerlei vraagstukken op, waaraan de kerk eenvoudig niet voorbij kan gaan, wil zij haar meest elementaire functie, namelijk die van verkondigster van het heil voor deze wereld, niet verzaken. Het zoeken van het Koninkrijk Gods afhalen. Zij helpt ons juist van hei dens-religieuze bijmengingen te zuive ren, die de weg tot God verspert. De niet christelijke secularisatie is de moederschoot van de moderne mondi ge mens. Met secularisatie hebben we te maken, daarmee zullen we te leven 1 hebben. De secularisatie biedt zich na melijk overal aan. Baronesse C. M. van Heemstra, die iets vertelde over secularisatie in de Afri-1 kaanse samenleving, wist dit laatste te illustreren. Ze uitte daarbij de klacht,! dat wij als kerk nooit veel aandacht besteed hebben aan de secularisatie. „De niet-christelijke secularisatie heeft een onstuitbare kracht, die overal bin nendringt „Zo vervolgde mr. Kist zijn toespraak. Omdat het voor ons moderne mensen moeilijk is te onderscheiden, tast het de verhouding tot God aan. Het tast ook de theologie aan. Een voorbeeld hiervan is in deze tijd de opleiding van de Duitse theologen. De secularisatie gaat met onszelf onze huizen in. In dit proces zullen wij een totale tegenstrategie heb ben te voeren. Het eerst heeft het be trekking op het gezin. Hoewel de rege ring de verantwoordelijkheid heeft kan deze zelf weinig uitrichten. Het gaat om de nieuwe generatie, die !n de steeds erger wordende secularisatie moet leven. De laatste 25 jaar hebben alle sociolo gen getracht te betogen, dat het gezin zijn functie verloren heeft. Men zegt, dat alles van buiten af geregeld wordt. „Nu pas gaat het gezin echter zijn functie krijgen", stelde mr. Kist daartegenover, We zijn een machtige instantie in de samenleving. Wij vormen als vrouw elkaar tot gezinsburgers schappij-partners. Wij moeten beleidsbe palend zijn met het oog op de toekomst. Het tijdsbegrip is anders geworden door de volledige internationalisatie. Denk maar aan een avond televisie. „Een gezin is dan ook", zo meende de spreker onder luid gelach, „een filiaal van buitenlandse zaken." „Wij hebben", vervolgde de spreker, „Jezus Christus op een smal spoor ge bracht, maar Jezus is niet van een smal spoor en ook niet van een breed spoor. Het mens-zijn is niets anders, dan een gelijkenis zijn aan Jezus Christus. We worden opgeroepen door Hem als part ners in relatie tot Hem te leven. Alles wat nog rest aan patriarchaat zal over moeten gaan in dat partnerschap." Over het onderwijs zei mr. Kist, dat dit niet de creativiteit bevordert. Deze wordt tegengegaan. Opvoeding zal echter J__ er vanU{t gaan christelijke op- Maar gij, wie zegt gij dat lk ben?" vraagt Christus uoTgd Marcus aan Zijn discipelen. Petrus antwoordt: Gij zijt i Christus. Dat woord betekent „gezalfde". Het verwijst tul de hoop in het Oude Testament, naar de Messias die v£/' wacht werd, naa.r de lijdende Knecht des Heren waar profeet Jesaja van spreekt. Petrus zegt als het ware: Gij zijt Degene waarnaar de reld verlangt heeft van de eerste mens, Adam., af aan. zijt Degene Die God Zelf beloofd heeft in het paradijs, steeds weer in de loop der geschiedenis. Gij zijt Degene i gekomen is om het verbond te vernieuwen, ja, geheel nietl te maken. Maar deze zelfde vraag komt ook tot ons. Het is interessê om te vragen wat de mensen van de Heiland zeggen, oral over te discuteren, hoe de vrijzinnigen Hem zien en wat j orthodoxen van Hem geloven. Maar in ieder mensenlev\ moet ook weer eens antwoord gegeven worden op de vraaV Wie zegt gij dat lk ben?" Kunnen we dan ook volstaan ml de woorden: „Gij zijt de Christus?" Het kan zijn dat we m| die woorden toch het enig juiste antwoord omzeilen. We ku\ nen er mee bedoelen dat we geloven dat Hij geleefd heej J gekruisigd is en opgevaren is naar de hemel. Maar dat is ru niet voldoende. Het antwoord moet een persoonlijk antwoord zijn. Gij het antwoord op het verlangen van mijn hart; Gij zijt de bf loofde, gezalfd om zijn zonden te dragen en mij met God Jw.. verzoenen. De belijdenis van Petrus moet ons persoonlijk belijden worden. ^rp: We lezen vandaag: Efeziërs 6 vers 10 tot einde. moeten worden, dat het niet te weten. Ee voeding zal zo moeten zijn, dat de" kinde ren het zelf aan de ouders zullen moeten ontdekken dat ze christen zijn. Pas later volgt het overdragen door de ouders. Het moet niet allemaal onder dwang gaan. Wij hebben de vrijheid om te kiezen, omdat Je Christus kiest. En dan gaat het nog niet om ons als individualist, maar om allen. Het gaat niet om mijn zalig heid alleen, maar die van allen impli ceert de mijne. Hierin kunnen we leren van de Jood, bij wie het gaat om het hele volk. Mr. Kist eindigde zijn toespraak door over de kerk te spreken. Niet omdat de wereld verandert moet de kerk verande ren, maar God verandert de wereld en daarom moet de kerk veranderen, aldus I Kist. Concilie over godsdienstvrijheid -F ROME Juist voor het slot van deze zitting van het concillie heeft een botsing plaats gevonden, die misschien wel de felste was van het laatste jaar. De strijd gaat om de uitspraken over godsdienstvrij heid. Van conservatieve zijde is kennelijk een poging gedaan om de laatste besprekingen over het enigszins hierziene ontwerp uit te stellen tot de volgende zitting, die waarschijnlijk pas in 1966 bijeen geroepen zal worden. Onmiddellijk hebben Amerikaanse kardinalen een petitie tot de paus gericht, on dertekend door bijna de helft van de bisschoppen, om nog voor mor gen tot bespreking over te gaan. U.itstel van de alotbesprekingen over dit ontwerp, zou vrijwel zeker ook een uitstel betekenen voor de officiële afkon diging van het „protestanten-statuut" in Spanje. Aandrang om de besprekingen uit te stellen schijnt vooral uitgegaan te zijn van Spaanse en Italiaanse bisschop pen. Tijdens de bespreking over christe lijke opvoeding stond plotseling de nestor der kardinalen Tisserand op en deelde mede dat besloten was om de discussie over het thema godsdienstvrijheid uit te stellen, opdat de bisschoppen meer tijd zouden hebben om de nieuwe voorstellen te bestuderen. Rapporteur van de commissie, die de herschreven voorstellen aan het concilie zou voorleggen, is de Belgische bis schop De Smedt, die de bisschoppen verzekerde dat er geen grote wijzigingen vende" zaak, maar een geloofsactlviteit. die onafgebroken aanvallen doet op de verdorven structuren van een wereld zonder God. Een kerk, die alles bij het oude laat en die verzuimt ook zichzelf voortdurend te reformeren, Ls bezig een dode kerk te worden. De boodschap, die de kerk mag uitdragen, legt als het goed ROME Gisteren heeft het conci- is dynamiet onder het geschonden leven: lie het votum over het sacrament van Komt allen tot Mij, die vermoeid enhet huwelijk In behandeling genomen, waarin nu ook de kwestie van^M Meer aandacht voor gemengd huwelijk op concilie belast zijt, en Ik zal u rust geve „Veranderend Getij", dat tot stand kwam in samenwerking van de Ge reformeerde Kerken met de Christe lijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Gemeenten. Het kan besteld worden via girorekening 374551 van Kerkopbouw te Utrecht. De kosten zijn f 1J50 per exemplaar (10 tot 20 exemplaren f 1J25; grotere aantallen f 1). Wie kennis wil ne men van het uit drie delen bestaande gestencilde rapport, dat het basis materiaal voor de brochure vormde, kan het (voor 10) bestellen bij het Geref. Sociologisch Instituut, Kei zijn gerechtigheid is geen „vrijblij- zersgracht 693, Amsterdam. gemengde huwelijken aan de orde wordt gesteld. Tevoren bevatte het document slechts de aanbeveling, dat bij de herziening van het kerkelijk huwelijksrecht de kwestie van het ge mengde huwelijk in oecumenische geest behandeld zou worden. -Volgens de nieuwe votum-tekst zou o.a. het volgende in acht genomen moeten worden: a) Bij alle gemengde huwelijken moet de rooms-katholieke partij onder zware verplichting in geweten de oprechte be lofte doen naar mogelijkheid voor het dopen en een rooms-katholieke opvoe ding van de gehele nakomelingschap te zullen zorgen. Omtrent de door de rooms- katholieke partij af te leggen belofte moet de ander op de hoogte gesteld worden en het moet vaststaan dat deze laatste zich hiertegen niet verzet. b) Een gemengd huwelijk tussen ge- doopten moet tijdens een mis gesloten worden, tenzij er een goede reden is om de mis achterwege te laten. Een huwe lijkssluiting tussen een rooms-katholiei - en een niet-christelijke partij kan met mis en huwelijkszegen gepaard gaan. Als de plaatselijke ordinarius dit in de gege ven omstandigheden passend acht. c) De volgens het huidige recht be dreigde excommunicatie tegen personen, die ten overstaan van een niet-rooms- katholieke geestelijke trouwen, zou afge schaft kunnen worden. .«f c he t uit) sta waren opgenomen in de verklaring. gaf zo te kennen dat er eigenlijk I maal geen reden was om het debat i; stellen. De woorden van Tisserand sloegen t een bom in. De Smedt had gezegd: gehele wereld wacht op een antwoi van de *-.erk op de vraag over de heid van godsdienst." Onmiddellijk i peerden de Amerikaanse bisschop] zich rondom de stoelen van de voort strevende kardinalen Rlttci Binnen enkele minuten wa> opgesteld aan de paus, die direct ookÏHei instemming kreeg van de Canadees I ger. i Ac, De petitie, die door de drie kardinaï persoonlijk aan de paus werd overhï digd, begint met de woorden „Instanf5"11 instantius, instantissimo dringei Scl: dringender, hoogst dringend." Er wordt In verzocht nog einde van deze zitting de bisschoppen] Zaé laten stemmen „opdat het vertrouv van de wereld zowel van de christeL als de niet-christenen niet verloren J gaan." Binnen een half uur hadden Dei drie kardinalen reeds rond duizend haifrerk tekeningen onder hun petitie. In de loop van de dag werd de lücjomc deling bekend dat de paus de kardinal scli bij' had geroepen, voor een gesprLj„j, met hem. De bijeenkomst vond gistu avond plaats. Algemeen wordt aanger, men dat daar de petitie van de d(ran Amerikaanse, kardinalen ter sprake gekomen. Er werd na afloop niets h kend gemaakt, maar wel zei een van Gcc kardinalen: „De audiëntie was van grifpotti belang voor het concilie". Een andBave onderwerp kunnen ook de zojuist gepulftens ceerde documenten zijn waarin woi ,_h. aangetoond dat paus Pius XII, wi« rechterhand de huidige paus lang is en weest, zeer pro-Duits was tijdens Ieek jongste wereldoorlog. Gisteravond laat werd echter gezej dat de paus op deze bijeenkomst Car hervorming van de curie heeft aan^arisi kondigd. Maar dat onderwerp is in «Lid geheel niet nieuw, omdat een dergelijl <14 hervorming, die tevens een internatirntuxo lisering in moet houden, reeds tijdens fromi tweede zitting van het concilie is afc Re> kondigd. i w,erd Sezegd dat tijdens i stu, audier te kardinaal Frings uit naam vlnma vele honderden bisschoppen officieel JE!" eens het uitstel van het debat over godsdienstvrijheid ter sprake heeft bracht. Hij verzocht om debat. Later «jg er gegronde 1 de petitie v; dinalen zal v 't helpt en., 't Is lekker RED BAND- ROOSENDAAL De jacht op de dolfijn, door Wim Hora Adcma en Mar jolein de Vos. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amster- Deze „co-produktie" van Wim Hora Adema en Marjolein de Vos is een gezellig geschreven boek, waar de niet te jonge jeugd (zo van een jaar of twaalf af) genoe gen zal beleven. Bovendien zal ze nog wat kunnen opsteken. Mo gelijk is niet iedereen gelukkig met de sfeer_van het boek (vloe- Deze eerste roman van de naar Engeland uitgeweken Spaanse schrijver heeft het militieleger van Franco tot onderwerp. Een batal jon recruten wordt voor opleiding naar een klein eiland verscheept. Door op eenvoudige wijze de lot gevallen van deze recruten te ver tellen stelt de schrijver de corrup tie onder Spaanse officieren aan de kaak (272 blz., ƒ9,90). Perry Mason Omnibus, door Erie Stanley Gardner. Uitgave De Bezige Bij/J. M. Meulenhoff, Amsterdam. Vier geheimen in één band, compleet met de oplossing van de briljante glamour-advocaat Perry Mason: het geheim van de wilde erfgename, het geheim van het meisje met de zonnebril, het ge heim van de jankende hond en het geheim van de schoondochter op naaldhakken. Dat Erie Stanley Gardner een uitnemend schrijver is in dit genre, blijkt wel uit de originele opzet van deze vier Per ry Mason-verhalen, evenals van de vele die hiervoor verschenen zijn. Vertalingen van Els Boer, Adel- heid van der Most en Liesbeth Montagne (232 blz. 8.90). Toen in 1961 dr. H. J. Heerings £-ote toneelboek „Tragiek van eschylus tot Sartre" verscheen, hebben wij een uitgebreide en prijzende bespreking aan dit boek gewijd. Thans is het, voorzover we kon den nagaan: ongewijzigd, in een paperback bij dezelfde uitgever verschenen. In feite gaat het hier derhalve om een herdruk. Dat heeft deze doorwrochte studie ten zeerste verdiend. Bovendien is het verblijdend, dat ®r kennelijk een ruim lezerspu bliek zich wil verdiepen in deze problematiek (241 blz., ƒ6,90). S.O.S.-omnibus, door K. Norel. Uitgave La Rivière en Voorhoe ve, Zwolle. Drie van Norels meest bekende romans, te weten S.O.S. „wij ko men", Loods aan boord en Ik worstel en kom boven, die elk reeds verscheidene drukken be leefden, worden de lezer in deze stevige omnibus nog eens voorge zet. De liefhebbers van Norels verhalen en dat zijn er vele zullen deze uitgave hogelijk waar deren. Met name de laatste roman, die handelt over de stormramp van 1953 verdient deze extra aan dacht ten volle. De uitvoering van het boekwerk is keurig (460 blz., ƒ6.90». Zoals er gezegd is over Konin gen en Kronieken; over Jesa ja. Uitgaven W. de Haan, Zeist. Twee deeltjes uit de serie Phoe- nix-pockets over de bijbel, welke serie bijdragen bevat niet alleen van protestantse en rooms-katho lieke, maar ook van Joodse en Moslim-geleerdcn. Alles interes sant, uiteraard niet alles aan vaardbaar. Prachtige vertaling (van Jesaja b.v.) en een mooie verzameling platen geven extra waarde (138 blz., ƒ3.95). Corrie uit de Krommestraat, door Hclga Vos-van den Vlasak ker. Uitgave J. II. Kok N.V., Kampen. Deel elf uit Irisrccks voor jonge meisjes. Als Corrie en haar moeder van het grote huis aan de Rijksweg moeten verhuizen naar de Krom mestraat is er al heel wat verdrie tigs gebeurd. Het boek gaat over het lief en leed van de meisjes op de mulo-school. Een oplossing aan het eind doet voor Corrie en haar moeder alles ten goede keren. Il lustraties en omslag zijn van Hans Borrebach (168 blz., ƒ2,90). Tot de laatste druppel, door Johannes Mario Simmel. Uitga ve Ad. C. M. Stok, Zuid-Holland- sche Uitgeversmaatschappij. Den Haag. Cultuurseric. Indringend wordt in deze roman het leven van een door een schuldcomplex aan de alcohol ver slaafde kunstenaar getekend. Men wordt geconfronteerd met zielscon flicten onder andere ontstaan als gevolg van jeugdige successen als- kinderfilmster, een wanhopige strijd om een come-back en een mislukt huwelijk (192 blz„ 5,90).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2